Re: Vi som planerar att boka online
Postat: 02 apr 2016 13:56
Bokade en till imorse mailet kom inom 1 timme.
Hur tänker du nu? De flesta av oss som äger aktier har ju köpt dem på börsen och därmed inte betalat något till bolaget. Det är bara de som deltar i en nyemission som faktiskt investerar i bolaget och bidrar till dess utveckling! Dessutom: var skulle gränsen för att definieras som aktieägare gå? 1 aktie? 10? 100?taliz skrev:Tycker det är tråkigt att inte alla som är TSLA-ägare också får gå före. Vi har ju också investerat i bolaget, och vissa betydligt mer än vad en bil kostar..
Indirekt hjälper man bolaget att få in kapital genom att köpa och hålla på aktier, då det är lättare att emittera nya aktier om efterfrågan på aktier är stor och kursen är hög.MartinE skrev:Hur tänker du nu? De flesta av oss som äger aktier har ju köpt dem på börsen och därmed inte betalat något till bolaget. Det är bara de som deltar i en nyemission som faktiskt investerar i bolaget och bidrar till dess utveckling! Dessutom: var skulle gränsen för att definieras som aktieägare gå? 1 aktie? 10? 100?taliz skrev:Tycker det är tråkigt att inte alla som är TSLA-ägare också får gå före. Vi har ju också investerat i bolaget, och vissa betydligt mer än vad en bil kostar..
Nej, jag tycker det är helt rätt att det endast är de som redan köpt en bil, och därmed i högsta grad bidragit till bolaget och utvecklingen av Model 3, som blir prioriterade!
Det är i och för sig sant, åtminstone i teorin. Men i praktiken är det betydligt viktigare att bolaget har stora stabila ägare som har möjlighet att skjuta till nytt kapital om det skulle behövas - än att det finns många mindre aktieägare. Den enskilt viktigaste faktorn för ett bolag i behov av nytt kapital är dock det allmänna börsklimatet.bylund skrev:Indirekt hjälper man bolaget att få in kapital genom att köpa och hålla på aktier, då det är lättare att emittera nya aktier om efterfrågan på aktier är stor och kursen är hög.MartinE skrev:Hur tänker du nu? De flesta av oss som äger aktier har ju köpt dem på börsen och därmed inte betalat något till bolaget. Det är bara de som deltar i en nyemission som faktiskt investerar i bolaget och bidrar till dess utveckling! Dessutom: var skulle gränsen för att definieras som aktieägare gå? 1 aktie? 10? 100?taliz skrev:Tycker det är tråkigt att inte alla som är TSLA-ägare också får gå före. Vi har ju också investerat i bolaget, och vissa betydligt mer än vad en bil kostar..
Nej, jag tycker det är helt rätt att det endast är de som redan köpt en bil, och därmed i högsta grad bidragit till bolaget och utvecklingen av Model 3, som blir prioriterade!
Om det har blivit fel kan de definitivt rätta till det i efterhand. Jag skulle vänta och se om det är 10 000 kr eller 1 000 dollar som bokförs, och om det blir fel kontakta Tesla och be dem fixa det.ramo skrev:Tackar :p
Jo så antingen är det något fel med mitt kreditkort eller så har Tesla dragit "fel" summa.
Får se om kortet justerar i efterhand. Bara det inte blir något fel med reservationen :/