Sida 4 av 5
Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare
Postat: 16 maj 2016 22:43
av drakbane
Gustafsson skrev:drakbane skrev:När ändrades detta, alltså när började det monteras på nya bilar. = har jag denna laddkrets? Hämtad 30/12, byggd början av nov - 15.
/Sony Z3 Dual
Vet inte när och vilka bilar det kan gälla. Enklast är väl att koppla in sig på en sådan stolpe å prova.
Mmmmmm, men då e de bra o veta var såna stolpar finns...

Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare
Postat: 16 maj 2016 23:23
av Gustafsson
drakbane skrev:Gustafsson skrev:drakbane skrev:När ändrades detta, alltså när började det monteras på nya bilar. = har jag denna laddkrets? Hämtad 30/12, byggd början av nov - 15.
/Sony Z3 Dual
Vet inte när och vilka bilar det kan gälla. Enklast är väl att koppla in sig på en sådan stolpe å prova.
Mmmmmm, men då e de bra o veta var såna stolpar finns...

IKEA verkar ha sådana på flera ställen.
Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare
Postat: 16 maj 2016 23:57
av Hammar
drakbane skrev:Gustafsson skrev:drakbane skrev:När ändrades detta, alltså när började det monteras på nya bilar. = har jag denna laddkrets? Hämtad 30/12, byggd början av nov - 15.
/Sony Z3 Dual
Vet inte när och vilka bilar det kan gälla. Enklast är väl att koppla in sig på en sådan stolpe å prova.
Mmmmmm, men då e de bra o veta var såna stolpar finns...

Lund (edit: är tydligen på minst 11kw. Se längre ned i tråden) http://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?i ... dc95c35db1
Vallberga http://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?i ... 2&ln=sv-SE
Sölvesborg http://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?i ... 6&ln=sv-SE
Varberg http://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?i ... 5a62216896
Om du kan låna en typ2-kabel som är enfas, fast som klarar 32A, så kan du ju testa med den i ett 22kw typ2 uttag.
Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare
Postat: 17 maj 2016 09:00
av Bjelke
Alltså nu blir jag osäker men handlar 1-fas-32A-problemet bara om bilar med enkelladdare, eller kan det vara problem även om man har dubbelladdare?
Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare
Postat: 17 maj 2016 09:51
av bylund
Bjelke skrev:Alltså nu blir jag osäker men handlar 1-fas-32A-problemet bara om bilar med enkelladdare, eller kan det vara problem även om man har dubbelladdare?
Detta handlar om enkelladdare. Har man detta problem med dubbelladdare så lär man ju inte kunna ladda mer en 16 A på trefas heller.
Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare
Postat: 17 maj 2016 10:15
av Bjelke
bylund skrev:Bjelke skrev:Alltså nu blir jag osäker men handlar 1-fas-32A-problemet bara om bilar med enkelladdare, eller kan det vara problem även om man har dubbelladdare?
Detta handlar om enkelladdare. Har man detta problem med dubbelladdare så lär man ju inte kunna ladda mer en 16 A på trefas heller.
Ok tack

Jag har ju nämligen inte fått ut mer än 16A på stolpen i Bollnäs, men har hittills antagit at den inte är på 32A helt enkelt, och kan nog fortsätta anta det (och
fortsätta påpeka det där oxo såklart)
Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare
Postat: 17 maj 2016 14:18
av Gustafsson
Bjelke skrev:bylund skrev:Bjelke skrev:Alltså nu blir jag osäker men handlar 1-fas-32A-problemet bara om bilar med enkelladdare, eller kan det vara problem även om man har dubbelladdare?
Detta handlar om enkelladdare. Har man detta problem med dubbelladdare så lär man ju inte kunna ladda mer en 16 A på trefas heller.
Ok tack

Jag har ju nämligen inte fått ut mer än 16A på stolpen i Bollnäs, men har hittills antagit at den inte är på 32A helt enkelt, och kan nog fortsätta anta det (och
fortsätta påpeka det där oxo såklart)
Du kan se det på laddskärmen, där står vad stolpen kan ge när du är inkopplad.
Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare
Postat: 17 maj 2016 14:34
av Gustafsson

- Skärmdmp
Du kan se på skärmen här:
Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare
Postat: 18 maj 2016 07:13
av Bjelke
Jo det känner jag till och brukar kolla, tänkte mest om det på grund av dessa laddkretsar lixom inte syntes i displayen utan att det
även där såg ut som om stolpen bara kan ge 16A, fast när jag tänker efter lite till så har ju inte det med laddkretsarna att göra, den informationen
kommer såklart direkt från stolpen via kommunikationen den har med bilen först...
Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare
Postat: 18 maj 2016 12:26
av drakbane
Måste jag ha en enfas kabel?
Var i lund nu, o den levererade 11 kw, har skickat uppdarering.
Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare
Postat: 18 maj 2016 13:24
av Hammar
drakbane skrev:
Måste jag ha en enfas kabel?
Var i lund nu, o den levererade 11 kw, har skickat uppdarering.
Nej, jag tog bara upp möjligheten att låna en 1-fas typ-2 kabel, som ett alternativ till att åka till till nån av de laddarna jag föreslog.
Om ett typ-2 uttag kan leverera 22kw, och du inte har köpt dubbelladdaren, så kommer bilen att ladda 11kw, om du använder en typ-2 kabel som klarar 3-fas (tex Teslas egen)
Om du istället lånar en typ-2 kabel som enbart är 1-fas, och som klarar 32A, så kommer bilen att ladda 7,4kw om den har reläet installerat. Har den inte reläet, så kommer den att bara ladda med 3,6kw.
Hittade ett ställe till i Lund som har ett uttag på 7,4 kw. Observera att det finns 2 uttag, ett på 22kw och ett på 7,4kw
ICA Fäladstorget Lund http://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?i ... 9&ln=sv-SE
Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare
Postat: 18 maj 2016 13:44
av Hammar
drakbane skrev:
Var i lund nu, o den levererade 11 kw, har skickat uppdarering.
Kollade du båda uttagen?
Stod det något på uttagen om hur mycket de kan leverera?
Kan ju vara så att de är på 22kw, och den som rapporterade in platsen från början kör nån typ av elbil som bara kan ladda 1-fas, fast ända upp till 32A, och då trott att uttaget va på 7,4kw.
Du har ju bara enkelladdaren, så när du kopplar in din kabel i ett 22kw uttag, så får du ju bara 11kw.
Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare
Postat: 18 maj 2016 20:44
av drakbane
Kan vara så,
http://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?i ... dc95c35db1
Här var jag, enligt första länken ovan. 2 uttag, sundrive, o de levererade båda 2, 11kw(eller 22) absolut inte 7,4 ivf.
Himla dumt att det blir så ju.
Jag menar, hade jag haft dubbelladdare, hade detta uttag varit kanon om jag varit på genomresa, men eftersom det är specat till 7,4 på uppladdning.nu, hade jag antagligen tagit en anan väg, om det varit det ända på min resa.
Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare
Postat: 18 maj 2016 22:00
av Hammar
Informationen på uppladdning.nu blir ju inte bättre än vad folk rapporterar in på sidan.
Jag la en kommentar på sidan, så kanske nån ser det och åker förbi och testar.
Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare
Postat: 19 maj 2016 13:56
av Nicke Nyfiken
Hammar skrev:Informationen på uppladdning.nu blir ju inte bättre än vad folk rapporterar in på sidan.
Jag la en kommentar på sidan, så kanske nån ser det och åker förbi och testar.
Nu står det på Uppladdning.nu att båda uttagen är på 11kW.
Vem ändrar sådant?
Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare
Postat: 19 maj 2016 15:25
av Hammar
Nicke Nyfiken skrev:Hammar skrev:Informationen på uppladdning.nu blir ju inte bättre än vad folk rapporterar in på sidan.
Jag la en kommentar på sidan, så kanske nån ser det och åker förbi och testar.
Nu står det på Uppladdning.nu att båda uttagen är på 11kW.
Vem ändrar sådant?
Vad jag förstår, så skickade drakbane in en ändring, då uttagen levererade 11kw när han provade. Det är ju bätre att det står 11kw än 7,4kw, även om det i slutänden skulle visa sig att uttagen kan leverera 22kw.
Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare
Postat: 19 maj 2016 20:48
av drakbane
JAG ändrar sånt
Fick mail idag om att de var ändrade.
Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare
Postat: 26 maj 2016 12:49
av bullen
Gustafsson skrev:Tar upp denna dammiga tråd igen för info till de som bara får 16A 220 v via typ 2 laddning trots att uttaget är märkt 32 A /7,4 kW.
Jag har nu i samband med 2000 mila service även fått laddkretsarna åtgärdade gratis så att bilen nu kan ladda 32 A enfas (7,4 kW) i stället för 16 A (3,6 kW) vilket var max på min bil tidigare (uttagen aug 15).
Inte så vanligt med dessa stolpar kanske, men det finns några stycken ändå och påverkar en hel del vid destinationsladdning som jag använder emellanåt.
/ 70D.
Pratade med service i Göteborg om detta idag och dom var helt oförstående men skulle kolla uop.
Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare
Postat: 26 maj 2016 14:26
av drakbane
Bra, ska dit på tisdag för service o ska ta de med dom då oxo!
Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare
Postat: 05 jun 2016 19:34
av drakbane
Testat i Lund i fredags...

Så min klarar det.
Färdigbyggd 2015-10-14, ca.
Bra ställe o kolla på, 1st 1-fas 7,4kw & 1st 3-fas 22kw i samma stolpe.
Dock ett rent helvete o parkera där. Ultrasmå parkeringsrutor.
Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare
Postat: 05 jun 2016 22:36
av Nicke Nyfiken
drakbane skrev:Testat i Lund i fredags...

Så min klarar det.
Färdigbyggd 2015-10-14, ca.
Bra ställe o kolla på, 1st 1-fas 7,4kw & 1st 3-fas 22kw i samma stolpe.
Dock ett rent helvete o parkera där. Ultrasmå parkeringsrutor.
Är det på parkeringen utanför ICA Supermarket vid Fäladstorget?
Måste åka dit och prova.

Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare
Postat: 06 jun 2016 00:42
av Johnny_B
drakbane skrev:Testat i Lund i fredags...

Så min klarar det.
Färdigbyggd 2015-10-14, ca.
Bra ställe o kolla på, 1st 1-fas 7,4kw & 1st 3-fas 22kw i samma stolpe.
Dock ett rent helvete o parkera där. Ultrasmå parkeringsrutor.
Detta är väl på Mårtenstorget? Där får jag bara ut 16A.. Kanske dags för dialog med Mölndal?
Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare
Postat: 06 jun 2016 21:39
av drakbane
Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare
Postat: 06 jun 2016 21:41
av Johnny_B
Åfan. Får dit och testa imorgon.
Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare
Postat: 06 jun 2016 21:58
av Nicke Nyfiken
Aj då!
Men visst var det på parkeringen utanför ICA Supermarket?
(Att det sedan var fel Supermarket behöver vi inte tala så högt om)
