Jag körde Zeekr 7X Stockholm-Falkenberg i maj. Låg och körde 120 och 130 km/h (+10 km/h) på E4. Hade kunnat nå Borås på en laddning men blev kissnödig i Jönköping och ökade tempot lite för att stanna i Ulricehamn på 9 %. Behövde 5 min laddning för att nå Falkenberg.
Körde sedan Falkenberg-Stockholm. Startade med 80 %. Låg +10/+20 km/h hela vägen. Hade kunnat nå Norrköping men det blev ett korvstopp i Mantorp vid 20 % efter en hastighetsspurt. Det tog drygt 20 min att köra korv och ta en toapaus. Bilen hann upp till 94 % under tiden. Kom fram till Stockholm med 50 %. Snitt 21,3 med konstant momsad hastighet. Mitt intryck var att 7X AWD är rätt törstig i låga farter men klyver luften bra i motorvägsfart.
Förstår inte riktigt hur 4 stopp a’ 20 min istället för 5 min kan bli en hel dag ?
Måste hänga ihop med att man kör redigt fort annars kan det inte bli en dag !
Detta är ju ett annat problem, folk skiter i regler eller hittar på egna. Gör man så får man också ta resten där andra tänjer på alla tänkbara regler. Blir i slutändan inte ett kul samhälle.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Håller med, enligt Björns lista ovan så tar alltså 100 mil 20 minuter längre med den bästa elbilen jämfört med referens-fossilen, eller mindre än 4% ökning av restiden.
Det är ju bara om man tycker det är rimligt att köra plattan i mattan med fossilen som det är någon egentlig skillnad i restid med elbil.
/fth
Var inte referensfossilen en xc60?
Vet inte hur stor skillnad tiden gör mot annan elbil, men man kan väl inte anta att den fiktiva personen i fråga som köpt en xc60 för 300k ska gå och köpa en ix60 (det var väl den som nämndes som referenselbil?) för över en mille.
Nu får du ju inte en ny XC60 för 300k….de startar på 560k och med lite utrustning så kostar de motsvarande en Model Y vilken också ligger ca 20 min från XC60’n i tid.
Den stora majoriteten av människor köper rimligtvis en begagnad xc60.
Ska du ha en ix60 går det inte att köpa begagnad.
Att jämföra en ny xc60 i detta fallet blir väldigt konstigt. M
Jo men det problemet har du redan nu och är inte kopplat till om du skulle övergå till att mäta snitthastighet mellan kamerorna.
Diskussionen är troligen ganska OT mot trådens ämne, men staten måste idag bevisa att det är föraren som kört mellan kamerorna.
Man kan byta förare efter en kamera, där den fotograferade föraren kör lagligt förbi kameran medan någon annan kör för fort mellan kamerorna.
Har man två bilder har man inte bevis för vem som körde.
Väldigt många länder bötfäller ägaren av bilen och sen kan denna överklaga för att flytta böterna till rätt förare.
Så lånar man ut sin bil till någon som har bråttom så får man antingen betala eller gola.
Systemet som det är idag där alla kameror tydligt finns med i bilarnas navigation gör lite att systemet inte funkar alls.
Fulll fart mellan stolparna och kraftiga inbromsningar är mer regel än undantag tyvärr.
Jasså? Vilket land är det? Har fått böter i Tyskland och italien och där är det strikt ägaransvar och man får själv driva in bötesbeloppet från den man tycker ska betala. Inget dom lägger sig i. Från tyskland får man en bild på föraren som hjälp med i italien fotograferar dom bara nummerplåten. I england fotograferar man bilarna (och skylten) bakifrån. I norge åkte en kompis fast och det var registrerad ägare som fick böteslappen.
Skulle vilja hävda att sverige är unikt med att bötesfälla föraren och lägga ner hela ärendet om föraren inte går att identifiera.
Re: "Tesla frånkörd vid laddstolpen"
Postat: 21 jun 2025 09:55
av krabbanidag
Precis en Taycan laddar 10-80% på 18 min men det ät en klen tröst när den drar som en tegelsten på motorväg.
En Y laddar mellan samma procenttal på kanske 27 min men kommer 10 mil längre på 70 procentenheter laddning.
Mäter man tid på 1000 körda kilometer landar båda bilarna kring 10 timmar. Snittfart 100km/h inkl laddning.
Vet varken vem Kyle eller vad Cannonball är men Björn gör rätt bra 1000km-tester på Youtube.
Han klockar Taycanen på 9,40 och Y LR på 9,45.
Taycanen är både mindre, mer opraktisk och dubbelt så dyr. Så egentligen är det orättvist att ens jämföra mot en Y.
Om man ska spåna vidare på det så har dessutom Taycanen sämre batteri/drivlinegaranti också. Och ett batteribyte kostar >400k efter garantiperioden.
De där 5 minutrarna man sparar på 1000km mot en Y känns plötsligt inte sådär jätteintressanta.
Jag tror inte taycan säljer på att den skulle vara väldigt praktisk. Tillräckligt praktisk räcker nog långt för kunderna. Inte heller tror jag att kostnader är prio.
Vet varken vem Kyle eller vad Cannonball är men Björn gör rätt bra 1000km-tester på Youtube.
Han klockar Taycanen på 9,40 och Y LR på 9,45.
Taycanen är både mindre, mer opraktisk och dubbelt så dyr. Så egentligen är det orättvist att ens jämföra mot en Y.
Om man ska spåna vidare på det så har dessutom Taycanen sämre batteri/drivlinegaranti också. Och ett batteribyte kostar >400k efter garantiperioden.
De där 5 minutrarna man sparar på 1000km mot en Y känns plötsligt inte sådär jätteintressanta.
Tesla MY kommer ganska långt ner på den lista Kyle gör...
Betydligt mer vetenskapligt upplagt än när Björn gasar livet ur sig och gör godtyckliga avdrag för än det ena och det andra
Ganska likvärdig förbrukning på bilarna, skillanden är att Proechen laddar 70Kwh på 15min och snabbaste MY laddar då 39Kwh på samma tid, och kommer därför typ bara halva distansen
Vet varken vem Kyle eller vad Cannonball är men Björn gör rätt bra 1000km-tester på Youtube.
Han klockar Taycanen på 9,40 och Y LR på 9,45.
Taycanen är både mindre, mer opraktisk och dubbelt så dyr. Så egentligen är det orättvist att ens jämföra mot en Y.
Om man ska spåna vidare på det så har dessutom Taycanen sämre batteri/drivlinegaranti också. Och ett batteribyte kostar >400k efter garantiperioden.
De där 5 minutrarna man sparar på 1000km mot en Y känns plötsligt inte sådär jätteintressanta.
Tesla MY kommer ganska långt ner på den lista Kyle gör...
Betydligt mer vetenskapligt upplagt än när Björn gasar livet ur sig och gör godtyckliga avdrag för än det ena och det andra
Ganska likvärdig förbrukning på bilarna, skillanden är att Proechen laddar 70Kwh på 15min och snabbaste MY laddar då 39Kwh på samma tid, och kommer därför typ bara halva distansen
Fast det där visar väl bara hur snabbt den laddar, eller tänker jag fel? Om t.ex Porschen drar 250 wh/km och Tesla Model Y 190 wh/km så är ju skillnaden inte stor på en Model Y med fullt batteri.
Jo men det problemet har du redan nu och är inte kopplat till om du skulle övergå till att mäta snitthastighet mellan kamerorna.
Diskussionen är troligen ganska OT mot trådens ämne, men staten måste idag bevisa att det är föraren som kört mellan kamerorna.
Man kan byta förare efter en kamera, där den fotograferade föraren kör lagligt förbi kameran medan någon annan kör för fort mellan kamerorna.
Har man två bilder har man inte bevis för vem som körde.
Väldigt många länder bötfäller ägaren av bilen och sen kan denna överklaga för att flytta böterna till rätt förare.
Så lånar man ut sin bil till någon som har bråttom så får man antingen betala eller gola.
Systemet som det är idag där alla kameror tydligt finns med i bilarnas navigation gör lite att systemet inte funkar alls.
Fulll fart mellan stolparna och kraftiga inbromsningar är mer regel än undantag tyvärr.
Jasså? Vilket land är det? Har fått böter i Tyskland och italien och där är det strikt ägaransvar och man får själv driva in bötesbeloppet från den man tycker ska betala. Inget dom lägger sig i. Från tyskland får man en bild på föraren som hjälp med i italien fotograferar dom bara nummerplåten. I england fotograferar man bilarna (och skylten) bakifrån. I norge åkte en kompis fast och det var registrerad ägare som fick böteslappen.
Skulle vilja hävda att sverige är unikt med att bötesfälla föraren och lägga ner hela ärendet om föraren inte går att identifiera.
Det unik med Sverige i detta fallet måste väl ändå anses vara logiskt. Den som kört för fort, har gjort förseelsen och skall således betala boten.
Jo men det problemet har du redan nu och är inte kopplat till om du skulle övergå till att mäta snitthastighet mellan kamerorna.
Diskussionen är troligen ganska OT mot trådens ämne, men staten måste idag bevisa att det är föraren som kört mellan kamerorna.
Man kan byta förare efter en kamera, där den fotograferade föraren kör lagligt förbi kameran medan någon annan kör för fort mellan kamerorna.
Har man två bilder har man inte bevis för vem som körde.
Väldigt många länder bötfäller ägaren av bilen och sen kan denna överklaga för att flytta böterna till rätt förare.
Så lånar man ut sin bil till någon som har bråttom så får man antingen betala eller gola.
Systemet som det är idag där alla kameror tydligt finns med i bilarnas navigation gör lite att systemet inte funkar alls.
Fulll fart mellan stolparna och kraftiga inbromsningar är mer regel än undantag tyvärr.
Jasså? Vilket land är det? Har fått böter i Tyskland och italien och där är det strikt ägaransvar och man får själv driva in bötesbeloppet från den man tycker ska betala. Inget dom lägger sig i. Från tyskland får man en bild på föraren som hjälp med i italien fotograferar dom bara nummerplåten. I england fotograferar man bilarna (och skylten) bakifrån. I norge åkte en kompis fast och det var registrerad ägare som fick böteslappen.
Skulle vilja hävda att sverige är unikt med att bötesfälla föraren och lägga ner hela ärendet om föraren inte går att identifiera.
Det unik med Sverige i detta fallet måste väl ändå anses vara logiskt. Den som kört för fort, har gjort förseelsen och skall således betala boten.
Det blir så otroligt mycket svårare att lagföra. Det är ju så enkelt att inte vara identifierbar till skillnad mot att gömma nummerplåten. Särskilt i länder som fotar bakifrån. Då ser man inte ens kameran och även motorcyklar åker fast.
Re: "Tesla frånkörd vid laddstolpen"
Postat: 21 jun 2025 17:16
av Niklas Z
En komplikation i sammanhanget är körkortsindragning. Om inte bilen blir stulen så är den rimligtvis utlånad till en person man har en god relation till. I sådana fall borde det normalt sett fungera att föra över pengar från förövaren till ägaren av bilen, för att täcka bötesbeloppet, om det är ägaren som får boten. Däremot blir det ju betydligt krångligare om ägaren skulle få sitt körkort indraget för att någon som lånat bilen kört så pass mycket för fort att ärendet inte begränsar sig till en bötessumma.
En komplikation i sammanhanget är körkortsindragning. Om inte bilen blir stulen så är den rimligtvis utlånad till en person man har en god relation till. I sådana fall borde det normalt sett fungera att föra över pengar från förövaren till ägaren av bilen, för att täcka bötesbeloppet, om det är ägaren som får boten. Däremot blir det ju betydligt krångligare om ägaren skulle få sitt körkort indraget för att någon som lånat bilen kört så pass mycket för fort att ärendet inte begränsar sig till en bötessumma.
Länder som har ägaransvar drar inte in körkort efter bilen fastnat i kameror. Det svenska systemet är ineffektivt. Bara var tredje fotografi resulterar i böter. Företag behöver inte berätta vem som kört och ärendet läggs ner.
Går föraren att identifiera men det inte är bilägaren eller någon i dennes familj skickar transportstyrelsen ut en fråga. Har fått sån fråga vid två gånger. Man kan svara att man inte vet så slutar dom skicka frågor.
Vet varken vem Kyle eller vad Cannonball är men Björn gör rätt bra 1000km-tester på Youtube.
Han klockar Taycanen på 9,40 och Y LR på 9,45.
Taycanen är både mindre, mer opraktisk och dubbelt så dyr. Så egentligen är det orättvist att ens jämföra mot en Y.
Om man ska spåna vidare på det så har dessutom Taycanen sämre batteri/drivlinegaranti också. Och ett batteribyte kostar >400k efter garantiperioden.
De där 5 minutrarna man sparar på 1000km mot en Y känns plötsligt inte sådär jätteintressanta.
Tesla MY kommer ganska långt ner på den lista Kyle gör...
Betydligt mer vetenskapligt upplagt än när Björn gasar livet ur sig och gör godtyckliga avdrag för än det ena och det andra
Ganska likvärdig förbrukning på bilarna, skillanden är att Proechen laddar 70Kwh på 15min och snabbaste MY laddar då 39Kwh på samma tid, och kommer därför typ bara halva distansen
Fast det där visar väl bara hur snabbt den laddar, eller tänker jag fel? Om t.ex Porschen drar 250 wh/km och Tesla Model Y 190 wh/km så är ju skillnaden inte stor på en Model Y med fullt batteri.
Tycker nog Björns tester är bättre.
I testet med 15min laddning inkluderas även effektiviteten i resultatet.
MY har en beräknad förbrukning på 2.8mi/kwh och Porschen har 2,7mi/kwh.
dvs 22.2 vs 23kwh/100km
Taycan 4S SportTurismo har en förbrukning på 27kwh/100km men trots den i förhållande höga förbrukningen så har den nästan 50% bättre räckvidd efter 15min laddning än bästa MY
Tar man sen en My AWD från 2023 så har den samma fina effektivitet men laddar lite likt en "påsen nötter" och får bara i 25kwh på 15min laddning.
En komplikation i sammanhanget är körkortsindragning. Om inte bilen blir stulen så är den rimligtvis utlånad till en person man har en god relation till. I sådana fall borde det normalt sett fungera att föra över pengar från förövaren till ägaren av bilen, för att täcka bötesbeloppet, om det är ägaren som får boten. Däremot blir det ju betydligt krångligare om ägaren skulle få sitt körkort indraget för att någon som lånat bilen kört så pass mycket för fort att ärendet inte begränsar sig till en bötessumma.
Länder som har ägaransvar drar inte in körkort efter bilen fastnat i kameror.
Ja, det är ju den rimliga konsekvensen, men jag vet inte vad det rent juridiskt skulle innebära i Sverige. Man skulle i så fall behöva behandla hastighetsöverträdelser olika beroende på vilken typ underlag som är tillgängligt.
En komplikation i sammanhanget är körkortsindragning. Om inte bilen blir stulen så är den rimligtvis utlånad till en person man har en god relation till. I sådana fall borde det normalt sett fungera att föra över pengar från förövaren till ägaren av bilen, för att täcka bötesbeloppet, om det är ägaren som får boten. Däremot blir det ju betydligt krångligare om ägaren skulle få sitt körkort indraget för att någon som lånat bilen kört så pass mycket för fort att ärendet inte begränsar sig till en bötessumma.
Länder som har ägaransvar drar inte in körkort efter bilen fastnat i kameror.
Ja, det är ju den rimliga konsekvensen, men jag vet inte vad det rent juridiskt skulle innebära i Sverige. Man skulle i så fall behöva behandla hastighetsöverträdelser olika beroende på vilken typ underlag som är tillgängligt.
Det blir samma som t.ex. parkeringsböter (såna som polisen kan skriva ut om man parkerar där man inte får parkera t.ex. i en korsning eller liknande).
Bilägaren blir skyldig att betala och får kräva un pengarna på egen hand.
En komplikation i sammanhanget är körkortsindragning. Om inte bilen blir stulen så är den rimligtvis utlånad till en person man har en god relation till. I sådana fall borde det normalt sett fungera att föra över pengar från förövaren till ägaren av bilen, för att täcka bötesbeloppet, om det är ägaren som får boten. Däremot blir det ju betydligt krångligare om ägaren skulle få sitt körkort indraget för att någon som lånat bilen kört så pass mycket för fort att ärendet inte begränsar sig till en bötessumma.
Länder som har ägaransvar drar inte in körkort efter bilen fastnat i kameror.
Ja, det är ju den rimliga konsekvensen, men jag vet inte vad det rent juridiskt skulle innebära i Sverige. Man skulle i så fall behöva behandla hastighetsöverträdelser olika beroende på vilken typ underlag som är tillgängligt.
Det man har pratat om är att det behöver bli som en parkeringsbot istället för ett brott.
Men sedan finns det länder faktiskt länder med ägaransvar där du kan bli av med körkortet från en fartkamera. Australien tex.