Sveriges laddinfrastruktur ligger efter

Diskussioner om dagens nyhetsartikel på hemsidan

Moderator: Redaktion

Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12632
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Sveriges laddinfrastruktur ligger efter

Inlägg av Fredrik j »

SwedishAdvocate skrev: 11 jun 2025 00:31
Fredrik j skrev: 31 maj 2025 22:56
SwedishAdvocate skrev: 31 maj 2025 22:44
Fredrik j skrev: 31 maj 2025 22:17
deddly skrev: 31 maj 2025 22:09


Bygg laddstolpar längs gatorna så kommer folk att köpa elbil eftersom de har möjlighet att ladda "hemma" där de brukar parkera.

"Köp en villa" eller "byt bostad" är helt enkelt inte en lösning många kan välja.
Med begränsade resurser behöver man satsa på det som ger bäst effekt. Alla dom som redan bor i villa och som fortfarande kör fossilt är den lågt hängande frukten. En majoritet av bilägare i sverige har redan bra möjligheter att ladda den elbil dom ännu inte bytt till. Många kommuner är ju rent fientligt inställda till bilar i stadsmiljö. Det finns ju ofta långt färre parkeringsplatser än hushåll i stadskärnor. Framförallt i nyare stadsdelar.
Enligt klimatvetenskapen finns det en gräns för hur mycket fossila bränslen vi kan bränna upp utan att riskera t.ex. en avsevärd havsnivåhöjning. Med dagens globala konsumtion av fossila bränslen kommer vi passera den gränsen om ~4 år… Så… Såvida det inte är något som jag missar, så är tiden då det räckte att endast plocka den lågt hängande frukten förbi. Från och med nu kommer vi även behöva plocka den frukt som finns kring nationens flerfamiljshus.
Hur mycket uppskattar du att hyresgästerna är beredda att betala för garanterad tillgång till laddmöjlighet?
Jag uppskattar att de är beredda att betala ungefär lika mycket som Sveriges alla bostadsrättsinnehavare som har en egen personlig parkeringsplats med laddmöjlighet ägd av sin BRF betalar. Och hur mycket har dessa BRF:er i genomsnitt fått i skattesubventioner av alla svenska skattebetalare när dom satte upp sina laddstolpar? Och hur mycket har Sveriges alla villaägare i genomsnitt fått i skattesubventioner av alla svenska skattebetalare när dom satte upp sina laddstolpar?
Jag fick ca 5000 i bidrag när jag satte upp laddbox.

Jag tror hyresgästen generellt har sämre ekonomiska förutsättningar än bostadsrättsinnehavaren.
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Inlägg: 535
Blev medlem: 15 jul 2024 19:24
Ort: norr om sthlm
Kontakt:

Re: Sveriges laddinfrastruktur ligger efter

Inlägg av repulsiv »

SwedishAdvocate skrev: 11 jun 2025 00:14
Om det är så 'himla dyrt' – hur kommer det sig då att bostadsrättsföreningar klarar av att sätta upp laddstolpar på sina parkeringar?… Och vem är det som har skrivit att det att det idag genast måste byggas laddstolpar "på alla gator"?… Finns det någon källa på att en utbyggnad av laddstolpar som successivt täcker behovet skulle bli "väldigt dyrt"?
Det är billigare för en BRF som äger sin egen mark, och dom kan ta ut kostnaden från medlemmarna i BRF'en.

På gatumark som tillhör staten kan man inte göra detta. Dessutom på ickepersonliga parkeringar så blir det väldigt rörigt om man ska dela upp det hela i elbilsparkeringar och icke elbilsparkeringar, och rörigt med regler om parkering under icke laddning, eller så måsyte man ha stolpar på alla platser osv. Det blir dyrt.
Idag finns det relativt stora områden i flera av Sveriges största städer – t.ex. Malmö, där det inte finns en enda laddstolpe där elbilsägare som faktiskt har ett behov kan ladda sin elbil över natten(!)… Det tycker inte jag är rimligt! Finns det någon källa på att beläggningsgraden skulle bli låg ifall elbilsägare kunde erbjudas personliga kommunalt ägda parkeringsplatser inom rimligt gångavstånd till sin bostad, där de skulle kunna ha möjlighet att ladda sin elbil över natten?
Vilken mark då ? alla städer värda att kallas stad har väl markbrist ?

bara under de åren jag bodde i sthlm innerstad såg jag ju hur man tog grönyta efter grönyta i anspråk..
Folk tänker med plånboken, sen finns det förstås några få som är beredda att betala extra för att lajva att vara "miljövänliga" ,men det är en minoritet, de flesta gör det som är bäst för deras ekonomi. [Min u.]
Återigen: Finns det någon källa som belägger det här påståendet?…
Menar du att det inte stämmer ?
Vidare: Kommer den politik som bedrivs idag när det gäller fossila bränslen vara för evigt?…
Det kommer förstås alltid att förändras, men nu kan vi bara utgå från dagens förutsättningar.

..Jag gick i skolan på 80-talet och hade allt vi fick itutat oss då stämt så hade människan inte existerat idag,
bland annat skulle väl all olja vara slut typ år 2015 eller nåt sånt.. (Redan då fattade jag att det aldrig kommer att hända, den kommer bara bli dyrare och dyrare.)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Sveriges laddinfrastruktur ligger efter

Inlägg av mikebike »

repulsiv skrev: 14 jun 2025 16:54
SwedishAdvocate skrev: 11 jun 2025 00:14
Om det är så 'himla dyrt' – hur kommer det sig då att bostadsrättsföreningar klarar av att sätta upp laddstolpar på sina parkeringar?… Och vem är det som har skrivit att det att det idag genast måste byggas laddstolpar "på alla gator"?… Finns det någon källa på att en utbyggnad av laddstolpar som successivt täcker behovet skulle bli "väldigt dyrt"?
Det är billigare för en BRF som äger sin egen mark, och dom kan ta ut kostnaden från medlemmarna i BRF'en.

På gatumark som tillhör staten kan man inte göra detta. Dessutom på ickepersonliga parkeringar så blir det väldigt rörigt om man ska dela upp det hela i elbilsparkeringar och icke elbilsparkeringar, och rörigt med regler om parkering under icke laddning, eller så måsyte man ha stolpar på alla platser osv. Det blir dyrt.
Idag finns det relativt stora områden i flera av Sveriges största städer – t.ex. Malmö, där det inte finns en enda laddstolpe där elbilsägare som faktiskt har ett behov kan ladda sin elbil över natten(!)… Det tycker inte jag är rimligt! Finns det någon källa på att beläggningsgraden skulle bli låg ifall elbilsägare kunde erbjudas personliga kommunalt ägda parkeringsplatser inom rimligt gångavstånd till sin bostad, där de skulle kunna ha möjlighet att ladda sin elbil över natten?
Vilken mark då ? alla städer värda att kallas stad har väl markbrist ?

bara under de åren jag bodde i sthlm innerstad såg jag ju hur man tog grönyta efter grönyta i anspråk..
Folk tänker med plånboken, sen finns det förstås några få som är beredda att betala extra för att lajva att vara "miljövänliga" ,men det är en minoritet, de flesta gör det som är bäst för deras ekonomi. [Min u.]
Återigen: Finns det någon källa som belägger det här påståendet?…
Menar du att det inte stämmer ?
Vidare: Kommer den politik som bedrivs idag när det gäller fossila bränslen vara för evigt?…
Det kommer förstås alltid att förändras, men nu kan vi bara utgå från dagens förutsättningar.

..Jag gick i skolan på 80-talet och hade allt vi fick itutat oss då stämt så hade människan inte existerat idag,
bland annat skulle väl all olja vara slut typ år 2015 eller nåt sånt.. (Redan då fattade jag att det aldrig kommer att hända, den kommer bara bli dyrare och dyrare.)
Gatumarken lär ju tillhöra kommunen, inte staten eftersom det är kommunen som tar ut parkeringsavgifter.

Nej, det är inte speciellt rörigt att sätta upp laddstolpar på gatumark (trottoarer). Det är ju märkligt att det finns så många laddare och laddstolpar i Stockholms innerstad jämfört med de flesta förorter (och andra kommuner). Det borde rimligen vara svårare att bygga i innerstaden.
Det handlar främst om vilja/ambition/prioritering.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
SwedishAdvocate
Inlägg: 7340
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Sveriges laddinfrastruktur ligger efter

Inlägg av SwedishAdvocate »

mikebike skrev: 14 jun 2025 17:56
repulsiv skrev: 14 jun 2025 16:54
SwedishAdvocate skrev: 11 jun 2025 00:14
Om det är så 'himla dyrt' – hur kommer det sig då att bostadsrättsföreningar klarar av att sätta upp laddstolpar på sina parkeringar?… Och vem är det som har skrivit att det att det idag genast måste byggas laddstolpar "på alla gator"?… Finns det någon källa på att en utbyggnad av laddstolpar som successivt täcker behovet skulle bli "väldigt dyrt"?
Det är billigare för en BRF som äger sin egen mark, och dom kan ta ut kostnaden från medlemmarna i BRF'en.

På gatumark som tillhör staten kan man inte göra detta. Dessutom på ickepersonliga parkeringar så blir det väldigt rörigt om man ska dela upp det hela i elbilsparkeringar och icke elbilsparkeringar, och rörigt med regler om parkering under icke laddning, eller så måsyte man ha stolpar på alla platser osv. Det blir dyrt.
Idag finns det relativt stora områden i flera av Sveriges största städer – t.ex. Malmö, där det inte finns en enda laddstolpe där elbilsägare som faktiskt har ett behov kan ladda sin elbil över natten(!)… Det tycker inte jag är rimligt! Finns det någon källa på att beläggningsgraden skulle bli låg ifall elbilsägare kunde erbjudas personliga kommunalt ägda parkeringsplatser inom rimligt gångavstånd till sin bostad, där de skulle kunna ha möjlighet att ladda sin elbil över natten?
Vilken mark då ? alla städer värda att kallas stad har väl markbrist ?

bara under de åren jag bodde i sthlm innerstad såg jag ju hur man tog grönyta efter grönyta i anspråk..
Folk tänker med plånboken, sen finns det förstås några få som är beredda att betala extra för att lajva att vara "miljövänliga" ,men det är en minoritet, de flesta gör det som är bäst för deras ekonomi. [Min u.]
Återigen: Finns det någon källa som belägger det här påståendet?…
Menar du att det inte stämmer ?
Vidare: Kommer den politik som bedrivs idag när det gäller fossila bränslen vara för evigt?…
Det kommer förstås alltid att förändras, men nu kan vi bara utgå från dagens förutsättningar.

..Jag gick i skolan på 80-talet och hade allt vi fick itutat oss då stämt så hade människan inte existerat idag,
bland annat skulle väl all olja vara slut typ år 2015 eller nåt sånt.. (Redan då fattade jag att det aldrig kommer att hända, den kommer bara bli dyrare och dyrare.)
…] Nej, det är inte speciellt rörigt att sätta upp laddstolpar på gatumark (trottoarer). Det är ju märkligt att det finns så många laddare och laddstolpar i Stockholms innerstad jämfört med de flesta förorter (och andra kommuner). Det borde rimligen vara svårare att bygga i innerstaden.
Det handlar främst om vilja/ambition/prioritering.
Exakt. På vilket sätt skulle det vara "väldigt rörigt"/"rörigt"? Det är ju för i [självcensur] bara att läsa på parkeringsskylten. Det klarar väl faktist ändå alla som är läskunninga av att göra …som dessutom klarat av att ta körkort!

Snacka om att hitta på icke-existerande problem(!) :roll:
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12632
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Sveriges laddinfrastruktur ligger efter

Inlägg av Fredrik j »

mikebike skrev: 14 jun 2025 17:56
repulsiv skrev: 14 jun 2025 16:54
SwedishAdvocate skrev: 11 jun 2025 00:14
Om det är så 'himla dyrt' – hur kommer det sig då att bostadsrättsföreningar klarar av att sätta upp laddstolpar på sina parkeringar?… Och vem är det som har skrivit att det att det idag genast måste byggas laddstolpar "på alla gator"?… Finns det någon källa på att en utbyggnad av laddstolpar som successivt täcker behovet skulle bli "väldigt dyrt"?
Det är billigare för en BRF som äger sin egen mark, och dom kan ta ut kostnaden från medlemmarna i BRF'en.

På gatumark som tillhör staten kan man inte göra detta. Dessutom på ickepersonliga parkeringar så blir det väldigt rörigt om man ska dela upp det hela i elbilsparkeringar och icke elbilsparkeringar, och rörigt med regler om parkering under icke laddning, eller så måsyte man ha stolpar på alla platser osv. Det blir dyrt.
Idag finns det relativt stora områden i flera av Sveriges största städer – t.ex. Malmö, där det inte finns en enda laddstolpe där elbilsägare som faktiskt har ett behov kan ladda sin elbil över natten(!)… Det tycker inte jag är rimligt! Finns det någon källa på att beläggningsgraden skulle bli låg ifall elbilsägare kunde erbjudas personliga kommunalt ägda parkeringsplatser inom rimligt gångavstånd till sin bostad, där de skulle kunna ha möjlighet att ladda sin elbil över natten?
Vilken mark då ? alla städer värda att kallas stad har väl markbrist ?

bara under de åren jag bodde i sthlm innerstad såg jag ju hur man tog grönyta efter grönyta i anspråk..
Folk tänker med plånboken, sen finns det förstås några få som är beredda att betala extra för att lajva att vara "miljövänliga" ,men det är en minoritet, de flesta gör det som är bäst för deras ekonomi. [Min u.]
Återigen: Finns det någon källa som belägger det här påståendet?…
Menar du att det inte stämmer ?
Vidare: Kommer den politik som bedrivs idag när det gäller fossila bränslen vara för evigt?…
Det kommer förstås alltid att förändras, men nu kan vi bara utgå från dagens förutsättningar.

..Jag gick i skolan på 80-talet och hade allt vi fick itutat oss då stämt så hade människan inte existerat idag,
bland annat skulle väl all olja vara slut typ år 2015 eller nåt sånt.. (Redan då fattade jag att det aldrig kommer att hända, den kommer bara bli dyrare och dyrare.)
Gatumarken lär ju tillhöra kommunen, inte staten eftersom det är kommunen som tar ut parkeringsavgifter.

Nej, det är inte speciellt rörigt att sätta upp laddstolpar på gatumark (trottoarer). Det är ju märkligt att det finns så många laddare och laddstolpar i Stockholms innerstad jämfört med de flesta förorter (och andra kommuner). Det borde rimligen vara svårare att bygga i innerstaden.
Det handlar främst om vilja/ambition/prioritering.
Jag tror det handlar om lönsamhet. Hur mycket är kunderna beredda att betala för en stolpe? Ska den vara garanterad kommer det ju behövas något sorts abonnemang och sen behöver man ju ta höjd för priset d.v.s. fast och förutsägbart.
3-4kr/kWh kanske? 995kr/månad?
Hur många ska man investera i?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Sveriges laddinfrastruktur ligger efter

Inlägg av mikebike »

Fredrik j skrev: 14 jun 2025 19:26
mikebike skrev: 14 jun 2025 17:56
repulsiv skrev: 14 jun 2025 16:54
SwedishAdvocate skrev: 11 jun 2025 00:14
Om det är så 'himla dyrt' – hur kommer det sig då att bostadsrättsföreningar klarar av att sätta upp laddstolpar på sina parkeringar?… Och vem är det som har skrivit att det att det idag genast måste byggas laddstolpar "på alla gator"?… Finns det någon källa på att en utbyggnad av laddstolpar som successivt täcker behovet skulle bli "väldigt dyrt"?
Det är billigare för en BRF som äger sin egen mark, och dom kan ta ut kostnaden från medlemmarna i BRF'en.

På gatumark som tillhör staten kan man inte göra detta. Dessutom på ickepersonliga parkeringar så blir det väldigt rörigt om man ska dela upp det hela i elbilsparkeringar och icke elbilsparkeringar, och rörigt med regler om parkering under icke laddning, eller så måsyte man ha stolpar på alla platser osv. Det blir dyrt.
Idag finns det relativt stora områden i flera av Sveriges största städer – t.ex. Malmö, där det inte finns en enda laddstolpe där elbilsägare som faktiskt har ett behov kan ladda sin elbil över natten(!)… Det tycker inte jag är rimligt! Finns det någon källa på att beläggningsgraden skulle bli låg ifall elbilsägare kunde erbjudas personliga kommunalt ägda parkeringsplatser inom rimligt gångavstånd till sin bostad, där de skulle kunna ha möjlighet att ladda sin elbil över natten?
Vilken mark då ? alla städer värda att kallas stad har väl markbrist ?

bara under de åren jag bodde i sthlm innerstad såg jag ju hur man tog grönyta efter grönyta i anspråk..
Folk tänker med plånboken, sen finns det förstås några få som är beredda att betala extra för att lajva att vara "miljövänliga" ,men det är en minoritet, de flesta gör det som är bäst för deras ekonomi. [Min u.]
Återigen: Finns det någon källa som belägger det här påståendet?…
Menar du att det inte stämmer ?
Vidare: Kommer den politik som bedrivs idag när det gäller fossila bränslen vara för evigt?…
Det kommer förstås alltid att förändras, men nu kan vi bara utgå från dagens förutsättningar.

..Jag gick i skolan på 80-talet och hade allt vi fick itutat oss då stämt så hade människan inte existerat idag,
bland annat skulle väl all olja vara slut typ år 2015 eller nåt sånt.. (Redan då fattade jag att det aldrig kommer att hända, den kommer bara bli dyrare och dyrare.)
Gatumarken lär ju tillhöra kommunen, inte staten eftersom det är kommunen som tar ut parkeringsavgifter.

Nej, det är inte speciellt rörigt att sätta upp laddstolpar på gatumark (trottoarer). Det är ju märkligt att det finns så många laddare och laddstolpar i Stockholms innerstad jämfört med de flesta förorter (och andra kommuner). Det borde rimligen vara svårare att bygga i innerstaden.
Det handlar främst om vilja/ambition/prioritering.
Jag tror det handlar om lönsamhet. Hur mycket är kunderna beredda att betala för en stolpe? Ska den vara garanterad kommer det ju behövas något sorts abonnemang och sen behöver man ju ta höjd för priset d.v.s. fast och förutsägbart.
3-4kr/kWh kanske? 995kr/månad?
Hur många ska man investera i?
Garanterad?
Abonnemang?
Det finns ju redan laddstolpar, många i Stockholm, mycket färre i Solna och andra kommuner. Det kostar mellan 3 och 5 kronor per kWh. Det behövs fler laddstolpar i många områden.

På något sätt underlättar antagligen Stockholm stad etableringen av laddstolpar och laddare. Jag har ingen aning om hur modellen ser ut, om de drar fram el gratis eller sponsrar på något sätt, men där finns en ambition och planering som saknas i andra kommuner.

https://hallbart.stockholm/resa/bil/ladda-elbil/
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12632
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Sveriges laddinfrastruktur ligger efter

Inlägg av Fredrik j »

mikebike skrev: 14 jun 2025 19:39
Fredrik j skrev: 14 jun 2025 19:26
mikebike skrev: 14 jun 2025 17:56
repulsiv skrev: 14 jun 2025 16:54
SwedishAdvocate skrev: 11 jun 2025 00:14
Om det är så 'himla dyrt' – hur kommer det sig då att bostadsrättsföreningar klarar av att sätta upp laddstolpar på sina parkeringar?… Och vem är det som har skrivit att det att det idag genast måste byggas laddstolpar "på alla gator"?… Finns det någon källa på att en utbyggnad av laddstolpar som successivt täcker behovet skulle bli "väldigt dyrt"?
Det är billigare för en BRF som äger sin egen mark, och dom kan ta ut kostnaden från medlemmarna i BRF'en.

På gatumark som tillhör staten kan man inte göra detta. Dessutom på ickepersonliga parkeringar så blir det väldigt rörigt om man ska dela upp det hela i elbilsparkeringar och icke elbilsparkeringar, och rörigt med regler om parkering under icke laddning, eller så måsyte man ha stolpar på alla platser osv. Det blir dyrt.
Idag finns det relativt stora områden i flera av Sveriges största städer – t.ex. Malmö, där det inte finns en enda laddstolpe där elbilsägare som faktiskt har ett behov kan ladda sin elbil över natten(!)… Det tycker inte jag är rimligt! Finns det någon källa på att beläggningsgraden skulle bli låg ifall elbilsägare kunde erbjudas personliga kommunalt ägda parkeringsplatser inom rimligt gångavstånd till sin bostad, där de skulle kunna ha möjlighet att ladda sin elbil över natten?
Vilken mark då ? alla städer värda att kallas stad har väl markbrist ?

bara under de åren jag bodde i sthlm innerstad såg jag ju hur man tog grönyta efter grönyta i anspråk..
Återigen: Finns det någon källa som belägger det här påståendet?…
Menar du att det inte stämmer ?
Vidare: Kommer den politik som bedrivs idag när det gäller fossila bränslen vara för evigt?…
Det kommer förstås alltid att förändras, men nu kan vi bara utgå från dagens förutsättningar.

..Jag gick i skolan på 80-talet och hade allt vi fick itutat oss då stämt så hade människan inte existerat idag,
bland annat skulle väl all olja vara slut typ år 2015 eller nåt sånt.. (Redan då fattade jag att det aldrig kommer att hända, den kommer bara bli dyrare och dyrare.)
Gatumarken lär ju tillhöra kommunen, inte staten eftersom det är kommunen som tar ut parkeringsavgifter.

Nej, det är inte speciellt rörigt att sätta upp laddstolpar på gatumark (trottoarer). Det är ju märkligt att det finns så många laddare och laddstolpar i Stockholms innerstad jämfört med de flesta förorter (och andra kommuner). Det borde rimligen vara svårare att bygga i innerstaden.
Det handlar främst om vilja/ambition/prioritering.
Jag tror det handlar om lönsamhet. Hur mycket är kunderna beredda att betala för en stolpe? Ska den vara garanterad kommer det ju behövas något sorts abonnemang och sen behöver man ju ta höjd för priset d.v.s. fast och förutsägbart.
3-4kr/kWh kanske? 995kr/månad?
Hur många ska man investera i?
Garanterad?
Abonnemang?
Det finns ju redan laddstolpar, många i Stockholm, mycket färre i Solna och andra kommuner. Det kostar mellan 3 och 5 kronor per kWh. Det behövs fler laddstolpar i många områden.

På något sätt underlättar antagligen Stockholm stad etableringen av laddstolpar och laddare. Jag har ingen aning om hur modellen ser ut, om de drar fram el gratis eller sponsrar på något sätt, men där finns en ambition och planering som saknas i andra kommuner.

https://hallbart.stockholm/resa/bil/ladda-elbil/
Jag tror det investerats med en grönskimrande budget.
5kr/kWh kommer en hyresgäst i förorten vilja betala. Det blir ju 10kr/mil.
Man behöver ner på småhusägarens kostnad på runt 2kr.
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Inlägg: 535
Blev medlem: 15 jul 2024 19:24
Ort: norr om sthlm
Kontakt:

Re: Sveriges laddinfrastruktur ligger efter

Inlägg av repulsiv »

SwedishAdvocate skrev: 14 jun 2025 19:17
Exakt. På vilket sätt skulle det vara "väldigt rörigt"/"rörigt"? Det är ju för i [självcensur] bara att läsa på parkeringsskylten. Det klarar väl faktist ändå alla som är läskunninga av att göra.

Snacka om att hitta på icke-existerande problem(!)
Men snälla nån, det är väl ändå inte DÄR problemet ligger, snacka om att försöka lägga fokus på fel saker.

Ska man bara ha vissa platser för laddning kan inte dessa användas för "generell" parkering, vilket gör att elbilsägaren måste gå ut och flytta bilen när laddningen är klar, det blir alltså inte parkeringsplats med laddmöjlighet, utan snarare en laddningsstation.

Jag bor i villa, jag kommer hem, ansluter laddkabeln och sen kan bilen stå där med kabeln ansluten. Det skulle vara riktigt jobbigt att behöva flytta bilen när laddningen är klar, vanligen mitt i natten.

I städerna är det dessutom vanligt att man INTE använder bilen dagligen, exempelvis när jag bodde i innerstan använde jag den företrädelsevis på helgerna (det tog ca 30min att åka buss+tunnelbana till jobbet, bil tog allt mellan 15 och 90min beroende på trafik, vanligen ca 60min) , resten av tiden stod den parkerad på gatan.

..Och ska alla (eller iaf de flesta) platser ha laddmöjlighet blir det riktigt dyrt. Inte nog med att det blir dyrt att sätta upp och administrera, det är väldigt svårt att få lönsamhet också eftersom själva laddningen sker väldigt kort tid procentuellt sett, och man kan inte ta betalt resten av tiden.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12632
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Sveriges laddinfrastruktur ligger efter

Inlägg av Fredrik j »

repulsiv skrev: 14 jun 2025 20:14
SwedishAdvocate skrev: 14 jun 2025 19:17
Exakt. På vilket sätt skulle det vara "väldigt rörigt"/"rörigt"? Det är ju för i [självcensur] bara att läsa på parkeringsskylten. Det klarar väl faktist ändå alla som är läskunninga av att göra.

Snacka om att hitta på icke-existerande problem(!)
Men snälla nån, det är väl ändå inte DÄR problemet ligger, snacka om att försöka lägga fokus på fel saker.

Ska man bara ha vissa platser för laddning kan inte dessa användas för "generell" parkering, vilket gör att elbilsägaren måste gå ut och flytta bilen när laddningen är klar, det blir alltså inte parkeringsplats med laddmöjlighet, utan snarare en laddningsstation.

Jag bor i villa, jag kommer hem, ansluter laddkabeln och sen kan bilen stå där med kabeln ansluten. Det skulle vara riktigt jobbigt att behöva flytta bilen när laddningen är klar, vanligen mitt i natten.

I städerna är det dessutom vanligt att man INTE använder bilen dagligen, exempelvis när jag bodde i innerstan använde jag den företrädelsevis på helgerna (det tog ca 30min att åka buss+tunnelbana till jobbet, bil tog allt mellan 15 och 90min beroende på trafik, vanligen ca 60min) , resten av tiden stod den parkerad på gatan.

..Och ska alla (eller iaf de flesta) platser ha laddmöjlighet blir det riktigt dyrt. Inte nog med att det blir dyrt att sätta upp och administrera, det är väldigt svårt att få lönsamhet också eftersom själva laddningen sker väldigt kort tid procentuellt sett, och man kan inte ta betalt resten av tiden.
Ja, det är precis det jag menar. Det finns ingen betalningsvilja/förmåga för att betala för det där sett den relativt lilla grupp som bor i hyreshus och köper nya bilar för 500+kkr.
Inget kommuner ska lägga pengar på såvida väljarna inte är mycket tydliga.
Neostar
Inlägg: 7
Blev medlem: 10 mar 2025 20:52

Re: Sveriges laddinfrastruktur ligger efter

Inlägg av Neostar »

TiborBlomhall skrev: 16 maj 2025 08:00
Bild

International Energy Agency har publicerat sin årliga Global EV Outlook där de jämför världens elbilsmarknader. Bilden de målar om Sverige är föga smickrande.

När det till exempel gäller antal elbilar per laddare ligger Sverige långt-långt ifrån täten. Att det finns endast en laddare per 15 elbilar ställer oss i samma liga som Sydafrika och Polen. Medelvärdet för hela EU är 13 elbilar per laddare. EU-s mål är att komma ner till tio elbilar per laddare.

Bäst i världen är Sydkorea med endast 2 elbilar per laddare. Siffrorna gäller publika laddpunkter där ju lägre siffra desto färre andra elbilar behöver man fightas med för att hitta en ledig laddare. I Grekland till exempel finns det dubbelt så många publika laddpunkter per elbil än i vårt land, elbilisterna där råkar mer sällan ut för att laddaren de tänkte använda är upptagen av någon annan.

Norge ligger anmärkningsvärt efter i utvecklingen, med hiskeliga 32 elbilar per laddare. Det märks att utbyggnaden av deras laddinfrastruktur har inte hängt med i den extrema takt elbilar säljs i vårt västra grannland.

Grafen ovan visar även laddeffekt per elbil. IEA har summerat laddeffekten i alla publika laddpunkter i varje land och dividerat det med antal elbilar. Ju högre effekt per elbil desto snabbare går den genomsnittliga laddningen för landets elbilister. Även där ligger Sydkorea i absoluta täten med 10,4 kW laddeffekt per elbil. Riktigt snabba laddningar där. Sverige ligger långt efter, med 2,3 kW laddeffekt per elbil. Medel för EU är 2,6 kW. Elbilister i till exempel Italien (4,1 kW) kan se fram emot nästan dubbelt så snabb laddning i genomsnitt än i vårt land.

Jämför vi mot hela världen ligger Sverige långt efter, med 15 elbilar per laddare mot världsgenomsnittet 11 – och 2,3 kW laddeffekt per elbil mot världsgenomsnittet 2,8 kW.

Bild

Av de få laddpunkter vi har i Sverige visar sig de flesta vara långsamma publika laddstolpar. 83% av Sveriges laddpunkter har mindre än 22 kW laddeffekt enligt IEA. 4% snabbladdare av äldre typen och 13% supersnabbladdare med laddeffekt på över 150 kW.

Vårt grannland Danmark uppvisar liknande siffror, medan Norge och Finland har mycket högre andel supersnabbladdare.

Vi i Sverige pratar ofta om att vara världsledande i den gröna revolutionen, men när det gäller laddinfrastruktur -som är en viktig del i det hela- är vi snarare att betrakta som ett u-land. Ska vi hänga med i utvecklingen och åtminstone komma upp i samma nivå som övriga Europa måste vi snabba på utbyggnaden av våra publika laddpunkter.



Source: https://teslaclubsweden.se/sveriges-lad ... ger-efter/

Typiskt problematisk statistik. Där man mäter det som enkelt att mäta (dvs antal av saker) snarare än antal minuter väntade innan snabbladdning per elbil per år. Vilket ju är det relevanta.
Renault Zoe 22kWh Q210 2014 - 6000mil - Såld
Renault Zoe 52kWh R135 2020 - 11 000mil - Såld
Skoda Enyaq 85kWh 2021 - 4 500 mil - Såld
Nissan Leaf 62kWh 2021 - 3 000 mil
Renault Megane 60kWh 2022 - 2 000 mil
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12632
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Sveriges laddinfrastruktur ligger efter

Inlägg av Fredrik j »

Neostar skrev: 15 jun 2025 20:34
TiborBlomhall skrev: 16 maj 2025 08:00
Bild

International Energy Agency har publicerat sin årliga Global EV Outlook där de jämför världens elbilsmarknader. Bilden de målar om Sverige är föga smickrande.

När det till exempel gäller antal elbilar per laddare ligger Sverige långt-långt ifrån täten. Att det finns endast en laddare per 15 elbilar ställer oss i samma liga som Sydafrika och Polen. Medelvärdet för hela EU är 13 elbilar per laddare. EU-s mål är att komma ner till tio elbilar per laddare.

Bäst i världen är Sydkorea med endast 2 elbilar per laddare. Siffrorna gäller publika laddpunkter där ju lägre siffra desto färre andra elbilar behöver man fightas med för att hitta en ledig laddare. I Grekland till exempel finns det dubbelt så många publika laddpunkter per elbil än i vårt land, elbilisterna där råkar mer sällan ut för att laddaren de tänkte använda är upptagen av någon annan.

Norge ligger anmärkningsvärt efter i utvecklingen, med hiskeliga 32 elbilar per laddare. Det märks att utbyggnaden av deras laddinfrastruktur har inte hängt med i den extrema takt elbilar säljs i vårt västra grannland.

Grafen ovan visar även laddeffekt per elbil. IEA har summerat laddeffekten i alla publika laddpunkter i varje land och dividerat det med antal elbilar. Ju högre effekt per elbil desto snabbare går den genomsnittliga laddningen för landets elbilister. Även där ligger Sydkorea i absoluta täten med 10,4 kW laddeffekt per elbil. Riktigt snabba laddningar där. Sverige ligger långt efter, med 2,3 kW laddeffekt per elbil. Medel för EU är 2,6 kW. Elbilister i till exempel Italien (4,1 kW) kan se fram emot nästan dubbelt så snabb laddning i genomsnitt än i vårt land.

Jämför vi mot hela världen ligger Sverige långt efter, med 15 elbilar per laddare mot världsgenomsnittet 11 – och 2,3 kW laddeffekt per elbil mot världsgenomsnittet 2,8 kW.

Bild

Av de få laddpunkter vi har i Sverige visar sig de flesta vara långsamma publika laddstolpar. 83% av Sveriges laddpunkter har mindre än 22 kW laddeffekt enligt IEA. 4% snabbladdare av äldre typen och 13% supersnabbladdare med laddeffekt på över 150 kW.

Vårt grannland Danmark uppvisar liknande siffror, medan Norge och Finland har mycket högre andel supersnabbladdare.

Vi i Sverige pratar ofta om att vara världsledande i den gröna revolutionen, men när det gäller laddinfrastruktur -som är en viktig del i det hela- är vi snarare att betrakta som ett u-land. Ska vi hänga med i utvecklingen och åtminstone komma upp i samma nivå som övriga Europa måste vi snabba på utbyggnaden av våra publika laddpunkter.



Source: https://teslaclubsweden.se/sveriges-lad ... ger-efter/

Typiskt problematisk statistik. Där man mäter det som enkelt att mäta (dvs antal av saker) snarare än antal minuter väntade innan snabbladdning per elbil per år. Vilket ju är det relevanta.
Det är ju problematiskt att mäta. Hur skulle man komma åt den infon? Man mäter saker man kan räkna ut med saker man redan vet.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Sveriges laddinfrastruktur ligger efter

Inlägg av mikebike »

Fredrik j skrev: 14 jun 2025 20:46
repulsiv skrev: 14 jun 2025 20:14
SwedishAdvocate skrev: 14 jun 2025 19:17
Exakt. På vilket sätt skulle det vara "väldigt rörigt"/"rörigt"? Det är ju för i [självcensur] bara att läsa på parkeringsskylten. Det klarar väl faktist ändå alla som är läskunninga av att göra.

Snacka om att hitta på icke-existerande problem(!)
Men snälla nån, det är väl ändå inte DÄR problemet ligger, snacka om att försöka lägga fokus på fel saker.

Ska man bara ha vissa platser för laddning kan inte dessa användas för "generell" parkering, vilket gör att elbilsägaren måste gå ut och flytta bilen när laddningen är klar, det blir alltså inte parkeringsplats med laddmöjlighet, utan snarare en laddningsstation.

Jag bor i villa, jag kommer hem, ansluter laddkabeln och sen kan bilen stå där med kabeln ansluten. Det skulle vara riktigt jobbigt att behöva flytta bilen när laddningen är klar, vanligen mitt i natten.

I städerna är det dessutom vanligt att man INTE använder bilen dagligen, exempelvis när jag bodde i innerstan använde jag den företrädelsevis på helgerna (det tog ca 30min att åka buss+tunnelbana till jobbet, bil tog allt mellan 15 och 90min beroende på trafik, vanligen ca 60min) , resten av tiden stod den parkerad på gatan.

..Och ska alla (eller iaf de flesta) platser ha laddmöjlighet blir det riktigt dyrt. Inte nog med att det blir dyrt att sätta upp och administrera, det är väldigt svårt att få lönsamhet också eftersom själva laddningen sker väldigt kort tid procentuellt sett, och man kan inte ta betalt resten av tiden.
Ja, det är precis det jag menar. Det finns ingen betalningsvilja/förmåga för att betala för det där sett den relativt lilla grupp som bor i hyreshus och köper nya bilar för 500+kkr.
Inget kommuner ska lägga pengar på såvida väljarna inte är mycket tydliga.
Det finns faktiskt begagnade elbilar som kostar betydligt mindre än 500+kkr, men går det inte att ladda nära hemmet är det få gatuparkerare som köper elbil.

Givetvis skall även kommuner verka för en bättre miljö.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12632
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Sveriges laddinfrastruktur ligger efter

Inlägg av Fredrik j »

mikebike skrev: 16 jun 2025 13:11
Fredrik j skrev: 14 jun 2025 20:46
repulsiv skrev: 14 jun 2025 20:14
SwedishAdvocate skrev: 14 jun 2025 19:17
Exakt. På vilket sätt skulle det vara "väldigt rörigt"/"rörigt"? Det är ju för i [självcensur] bara att läsa på parkeringsskylten. Det klarar väl faktist ändå alla som är läskunninga av att göra.

Snacka om att hitta på icke-existerande problem(!)
Men snälla nån, det är väl ändå inte DÄR problemet ligger, snacka om att försöka lägga fokus på fel saker.

Ska man bara ha vissa platser för laddning kan inte dessa användas för "generell" parkering, vilket gör att elbilsägaren måste gå ut och flytta bilen när laddningen är klar, det blir alltså inte parkeringsplats med laddmöjlighet, utan snarare en laddningsstation.

Jag bor i villa, jag kommer hem, ansluter laddkabeln och sen kan bilen stå där med kabeln ansluten. Det skulle vara riktigt jobbigt att behöva flytta bilen när laddningen är klar, vanligen mitt i natten.

I städerna är det dessutom vanligt att man INTE använder bilen dagligen, exempelvis när jag bodde i innerstan använde jag den företrädelsevis på helgerna (det tog ca 30min att åka buss+tunnelbana till jobbet, bil tog allt mellan 15 och 90min beroende på trafik, vanligen ca 60min) , resten av tiden stod den parkerad på gatan.

..Och ska alla (eller iaf de flesta) platser ha laddmöjlighet blir det riktigt dyrt. Inte nog med att det blir dyrt att sätta upp och administrera, det är väldigt svårt att få lönsamhet också eftersom själva laddningen sker väldigt kort tid procentuellt sett, och man kan inte ta betalt resten av tiden.
Ja, det är precis det jag menar. Det finns ingen betalningsvilja/förmåga för att betala för det där sett den relativt lilla grupp som bor i hyreshus och köper nya bilar för 500+kkr.
Inget kommuner ska lägga pengar på såvida väljarna inte är mycket tydliga.
Det finns faktiskt begagnade elbilar som kostar betydligt mindre än 500+kkr, men går det inte att ladda nära hemmet är det få gatuparkerare som köper elbil.

Givetvis skall även kommuner verka för en bättre miljö.
Naturligtvis kan kommuner göra det om väljarna är med på prioriteringarna. Finns inga hinder mot att installera laddare varannan meter. Men kommunen behöver ju lägga krutet på där det har störst effekt.

Hur mycket tycker du det är rimligt att kommunen lägger för att få en gatuparkerare att byta till elbil?
Vad för elen kosta i denna stolpe? 4-5kr/kWh?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Sveriges laddinfrastruktur ligger efter

Inlägg av mikebike »

Fredrik j skrev: 16 jun 2025 14:10
mikebike skrev: 16 jun 2025 13:11
Fredrik j skrev: 14 jun 2025 20:46
repulsiv skrev: 14 jun 2025 20:14
SwedishAdvocate skrev: 14 jun 2025 19:17
Exakt. På vilket sätt skulle det vara "väldigt rörigt"/"rörigt"? Det är ju för i [självcensur] bara att läsa på parkeringsskylten. Det klarar väl faktist ändå alla som är läskunninga av att göra.

Snacka om att hitta på icke-existerande problem(!)
Men snälla nån, det är väl ändå inte DÄR problemet ligger, snacka om att försöka lägga fokus på fel saker.

Ska man bara ha vissa platser för laddning kan inte dessa användas för "generell" parkering, vilket gör att elbilsägaren måste gå ut och flytta bilen när laddningen är klar, det blir alltså inte parkeringsplats med laddmöjlighet, utan snarare en laddningsstation.

Jag bor i villa, jag kommer hem, ansluter laddkabeln och sen kan bilen stå där med kabeln ansluten. Det skulle vara riktigt jobbigt att behöva flytta bilen när laddningen är klar, vanligen mitt i natten.

I städerna är det dessutom vanligt att man INTE använder bilen dagligen, exempelvis när jag bodde i innerstan använde jag den företrädelsevis på helgerna (det tog ca 30min att åka buss+tunnelbana till jobbet, bil tog allt mellan 15 och 90min beroende på trafik, vanligen ca 60min) , resten av tiden stod den parkerad på gatan.

..Och ska alla (eller iaf de flesta) platser ha laddmöjlighet blir det riktigt dyrt. Inte nog med att det blir dyrt att sätta upp och administrera, det är väldigt svårt att få lönsamhet också eftersom själva laddningen sker väldigt kort tid procentuellt sett, och man kan inte ta betalt resten av tiden.
Ja, det är precis det jag menar. Det finns ingen betalningsvilja/förmåga för att betala för det där sett den relativt lilla grupp som bor i hyreshus och köper nya bilar för 500+kkr.
Inget kommuner ska lägga pengar på såvida väljarna inte är mycket tydliga.
Det finns faktiskt begagnade elbilar som kostar betydligt mindre än 500+kkr, men går det inte att ladda nära hemmet är det få gatuparkerare som köper elbil.

Givetvis skall även kommuner verka för en bättre miljö.
Naturligtvis kan kommuner göra det om väljarna är med på prioriteringarna. Finns inga hinder mot att installera laddare varannan meter. Men kommunen behöver ju lägga krutet på där det har störst effekt.

Hur mycket tycker du det är rimligt att kommunen lägger för att få en gatuparkerare att byta till elbil?
Vad för elen kosta i denna stolpe? 4-5kr/kWh?
Det finns ju redan laddstolpar (inte laddare), men det behövs fler. Kostnaden på de befintliga är 3-5 kr/kWh, helt rimligt.

Det som är tragiskt är att de som driftar laddstolparna kan uppleva att beläggningsgraden är låg på de befintliga stolparna och därför är ovilliga att sätta upp fler.
De kan ju inte se när laddplatser är upptagna, av avgasbilar eller laddbara bilar som inte laddar. Solna stad har extremt aggressiv parkeringsövervakning (flera gånger per dygn, alla dagar i veckan), men jag har ännu inte sett någon bil bli lappad på laddplats. Dessutom bör skyltningen ändras så att det är krav på pågående laddning.
Den andra orsaken till upplevd dålig beläggningsgrad är att laddstolparna står på olämpliga platser.
Exempelvis i Hagalunds Centrum, där boendeparkeringen inte gäller och man måste erlägga (extra) parkeringsavgift. Det betyder att det blir orimligt dyrt att stå där över natten. Dessutom har stolparna en helt annan numrering än i appen, vilket gör det extra besvärligt att ladda där. Hade man satt upp stolparna på andra sidan gatan hade beläggningen varit mycket högre.
Ett annat exempel är vid Haga Södra, ingen bor i närheten och typ bara fredag och lördag kväll står det bilar på den parkeringen. En av laddstolparna har lyst rött flera månader, Virta bryr sig inte, antagligen p.g.a. låg beläggning.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12632
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Sveriges laddinfrastruktur ligger efter

Inlägg av Fredrik j »

mikebike skrev: 17 jun 2025 13:00
Fredrik j skrev: 16 jun 2025 14:10
mikebike skrev: 16 jun 2025 13:11
Fredrik j skrev: 14 jun 2025 20:46
repulsiv skrev: 14 jun 2025 20:14


Men snälla nån, det är väl ändå inte DÄR problemet ligger, snacka om att försöka lägga fokus på fel saker.

Ska man bara ha vissa platser för laddning kan inte dessa användas för "generell" parkering, vilket gör att elbilsägaren måste gå ut och flytta bilen när laddningen är klar, det blir alltså inte parkeringsplats med laddmöjlighet, utan snarare en laddningsstation.

Jag bor i villa, jag kommer hem, ansluter laddkabeln och sen kan bilen stå där med kabeln ansluten. Det skulle vara riktigt jobbigt att behöva flytta bilen när laddningen är klar, vanligen mitt i natten.

I städerna är det dessutom vanligt att man INTE använder bilen dagligen, exempelvis när jag bodde i innerstan använde jag den företrädelsevis på helgerna (det tog ca 30min att åka buss+tunnelbana till jobbet, bil tog allt mellan 15 och 90min beroende på trafik, vanligen ca 60min) , resten av tiden stod den parkerad på gatan.

..Och ska alla (eller iaf de flesta) platser ha laddmöjlighet blir det riktigt dyrt. Inte nog med att det blir dyrt att sätta upp och administrera, det är väldigt svårt att få lönsamhet också eftersom själva laddningen sker väldigt kort tid procentuellt sett, och man kan inte ta betalt resten av tiden.
Ja, det är precis det jag menar. Det finns ingen betalningsvilja/förmåga för att betala för det där sett den relativt lilla grupp som bor i hyreshus och köper nya bilar för 500+kkr.
Inget kommuner ska lägga pengar på såvida väljarna inte är mycket tydliga.
Det finns faktiskt begagnade elbilar som kostar betydligt mindre än 500+kkr, men går det inte att ladda nära hemmet är det få gatuparkerare som köper elbil.

Givetvis skall även kommuner verka för en bättre miljö.
Naturligtvis kan kommuner göra det om väljarna är med på prioriteringarna. Finns inga hinder mot att installera laddare varannan meter. Men kommunen behöver ju lägga krutet på där det har störst effekt.

Hur mycket tycker du det är rimligt att kommunen lägger för att få en gatuparkerare att byta till elbil?
Vad för elen kosta i denna stolpe? 4-5kr/kWh?
Det finns ju redan laddstolpar (inte laddare), men det behövs fler. Kostnaden på de befintliga är 3-5 kr/kWh, helt rimligt.

Det som är tragiskt är att de som driftar laddstolparna kan uppleva att beläggningsgraden är låg på de befintliga stolparna och därför är ovilliga att sätta upp fler.
De kan ju inte se när laddplatser är upptagna, av avgasbilar eller laddbara bilar som inte laddar. Solna stad har extremt aggressiv parkeringsövervakning (flera gånger per dygn, alla dagar i veckan), men jag har ännu inte sett någon bil bli lappad på laddplats. Dessutom bör skyltningen ändras så att det är krav på pågående laddning.
Den andra orsaken till upplevd dålig beläggningsgrad är att laddstolparna står på olämpliga platser.
Exempelvis i Hagalunds Centrum, där boendeparkeringen inte gäller och man måste erlägga (extra) parkeringsavgift. Det betyder att det blir orimligt dyrt att stå där över natten. Dessutom har stolparna en helt annan numrering än i appen, vilket gör det extra besvärligt att ladda där. Hade man satt upp stolparna på andra sidan gatan hade beläggningen varit mycket högre.
Ett annat exempel är vid Haga Södra, ingen bor i närheten och typ bara fredag och lördag kväll står det bilar på den parkeringen. En av laddstolparna har lyst rött flera månader, Virta bryr sig inte, antagligen p.g.a. låg beläggning.
Jag skulle troligtvis inte bytt bort min diesel om jag hade fått betala 5kr. Iallafall inte redan nu.
Du listar en massa möjliga orsaker till låg beläggning på redan befintliga stolpar. Du skulle ju kunna addera låft intresse också. Iallafall i dagsläget.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Sveriges laddinfrastruktur ligger efter

Inlägg av mikebike »

Fredrik j skrev: 17 jun 2025 13:11
mikebike skrev: 17 jun 2025 13:00
Fredrik j skrev: 16 jun 2025 14:10
mikebike skrev: 16 jun 2025 13:11
Fredrik j skrev: 14 jun 2025 20:46


Ja, det är precis det jag menar. Det finns ingen betalningsvilja/förmåga för att betala för det där sett den relativt lilla grupp som bor i hyreshus och köper nya bilar för 500+kkr.
Inget kommuner ska lägga pengar på såvida väljarna inte är mycket tydliga.
Det finns faktiskt begagnade elbilar som kostar betydligt mindre än 500+kkr, men går det inte att ladda nära hemmet är det få gatuparkerare som köper elbil.

Givetvis skall även kommuner verka för en bättre miljö.
Naturligtvis kan kommuner göra det om väljarna är med på prioriteringarna. Finns inga hinder mot att installera laddare varannan meter. Men kommunen behöver ju lägga krutet på där det har störst effekt.

Hur mycket tycker du det är rimligt att kommunen lägger för att få en gatuparkerare att byta till elbil?
Vad för elen kosta i denna stolpe? 4-5kr/kWh?
Det finns ju redan laddstolpar (inte laddare), men det behövs fler. Kostnaden på de befintliga är 3-5 kr/kWh, helt rimligt.

Det som är tragiskt är att de som driftar laddstolparna kan uppleva att beläggningsgraden är låg på de befintliga stolparna och därför är ovilliga att sätta upp fler.
De kan ju inte se när laddplatser är upptagna, av avgasbilar eller laddbara bilar som inte laddar. Solna stad har extremt aggressiv parkeringsövervakning (flera gånger per dygn, alla dagar i veckan), men jag har ännu inte sett någon bil bli lappad på laddplats. Dessutom bör skyltningen ändras så att det är krav på pågående laddning.
Den andra orsaken till upplevd dålig beläggningsgrad är att laddstolparna står på olämpliga platser.
Exempelvis i Hagalunds Centrum, där boendeparkeringen inte gäller och man måste erlägga (extra) parkeringsavgift. Det betyder att det blir orimligt dyrt att stå där över natten. Dessutom har stolparna en helt annan numrering än i appen, vilket gör det extra besvärligt att ladda där. Hade man satt upp stolparna på andra sidan gatan hade beläggningen varit mycket högre.
Ett annat exempel är vid Haga Södra, ingen bor i närheten och typ bara fredag och lördag kväll står det bilar på den parkeringen. En av laddstolparna har lyst rött flera månader, Virta bryr sig inte, antagligen p.g.a. låg beläggning.
Jag skulle troligtvis inte bytt bort min diesel om jag hade fått betala 5kr. Iallafall inte redan nu.
Du listar en massa möjliga orsaker till låg beläggning på redan befintliga stolpar. Du skulle ju kunna addera låft intresse också. Iallafall i dagsläget.
Nej, lågt intresse är det knappast när det är fullt på laddplatserna, eller hur?
På de som är placerade på "gatan" alltså.
De händer ofta att jag måste ta bilen till jobbet för att kunna ladda inför långfärder.

Det är inte kostnaden för att ladda som avskräcker folk från att köra elbil, det är krånglet som uppstår om man inte kan ladda hemma. Enligt de jag frågat alltså, 6-10 kr/mil i bränslekostnad uppfattas som helt ok. Mina två senaste avgasbilar drog över 1 liter per mil.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
HenrikC
Inlägg: 769
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Sveriges laddinfrastruktur ligger efter

Inlägg av HenrikC »

mikebike skrev: 17 jun 2025 13:00
Dessutom bör skyltningen ändras så att det är krav på pågående laddning.
Det ska man bara göra på snabbladdare. Jag undviker faktiskt laddstolpar med kravet "pågående laddning". Anledningen är enkel: Jag parkerar, kopplar in bilen och går till kontoret/kunden/leverantören. Bilen tuggar med 11kW rätt snabbt i sig elektroner och efter ett par timmar har den laddat klart. Ska jag då gå ifrån kontoret för att koppla ur bilen mitt i arbetsdagen? En parkeringsbot blir väldigt dyra kWh. Då blir det säkrare att åka förbi en snabbladdare.

Att ha så vid en lägenhet vill jag inte ens tänka på. Kl 01.30 är bilen fulladdad och 01.35 sitter böteslappen på rutan. Huga...
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5473
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Sveriges laddinfrastruktur ligger efter

Inlägg av chaffis75 »

HenrikC skrev: 18 jun 2025 10:37
mikebike skrev: 17 jun 2025 13:00
Dessutom bör skyltningen ändras så att det är krav på pågående laddning.
Det ska man bara göra på snabbladdare. Jag undviker faktiskt laddstolpar med kravet "pågående laddning". Anledningen är enkel: Jag parkerar, kopplar in bilen och går till kontoret/kunden/leverantören. Bilen tuggar med 11kW rätt snabbt i sig elektroner och efter ett par timmar har den laddat klart. Ska jag då gå ifrån kontoret för att koppla ur bilen mitt i arbetsdagen? En parkeringsbot blir väldigt dyra kWh. Då blir det säkrare att åka förbi en snabbladdare.

Att ha så vid en lägenhet vill jag inte ens tänka på. Kl 01.30 är bilen fulladdad och 01.35 sitter böteslappen på rutan. Huga...
Håller med... AC laddning ska inte kräva pågående laddning däremot att man faktiskt har startat sin laddning och inte bara står där för att de var en ledig plats.. Men ja svårare att kontrollera...
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Skriv svar