Sida 4 av 4

Re: Lyftpuckar Tesla model Y 2024

Postat: 19 nov 2024 13:27
av Jaegaern
manneson skrev: 19 nov 2024 13:19
TeslaLeo skrev: 19 nov 2024 12:35
manneson skrev: 18 nov 2024 18:28
TeslaLeo skrev: 26 okt 2024 10:31
manneson skrev: 25 okt 2024 18:43
Kommer själv gå över till åretruntdäck för att slippa bytesproblemet och kostnaderna med det, när nuvarande uppsättning är utsliten.
Kör ändå bara knappt 1000 mil om året numera, varav nära noll i vinterföre.
Låter farligt. Året-runt däck i Sverige låter som en dödsfälla. Kasst på sommaren. Kasst på vintern.

Bra däck är en billig livsförsäkring. Både för den som kör och andra i trafiken.
För 10 år sen kanske. Idag är de grymt bra. Kolla Michelin crossclimate 2 tex.
Nja. Lika bra blir det inte. Inte när det väl gäller (som igår för mig).

Bilen har nästan 400hk. Investera i bra vinterdäck. Billig livförsäkring som sagt.

Nu kör frun mest bilen - men jag är rädd om frun.
Nej givetvis är ett däck som är designat specifikt för vintersäsongen bättre för just vintersäsongen, vs ett som är designat för att täcka samtliga säsonger. Något annat vore logiskt sett fullständigt orimligt.

Poängen var att de numera är tillräckligt bra för de flesta, åtminstone i de södra delarna av Sverige.
Såväl däck som hjälpsystem i bilar är idag magnituder bättre än för 20 år sedan.
Vi har inte bara låsningsfria bromsar, vi har antisladd, antispinn och alla möjliga andra säkerhetssystem som griper in.
Ja tills de verkligen behövs. Då kommer det alltid förbli en skillnad.

Fallen där de verkligen behövs är nog färre idag, med hänsyn till de punkter du tar upp, men när det behövs, då är det skillnad.

Jag är alltid på rätt sida det beslutet. Rätt däck till rätt säsong.

Jävlar vad jag skulle ångra att man hävdar att 2 meter kortare bromssträcka hade satt långtradaren på ett bättre ställe i min egen bil och därav sparat ett liv. Den sidan av beslutet vill jag aldrig vara på.

Re: Lyftpuckar Tesla model Y 2024

Postat: 19 nov 2024 14:14
av mikebike
manneson skrev: 19 nov 2024 13:19
TeslaLeo skrev: 19 nov 2024 12:35
manneson skrev: 18 nov 2024 18:28
TeslaLeo skrev: 26 okt 2024 10:31
manneson skrev: 25 okt 2024 18:43
Kommer själv gå över till åretruntdäck för att slippa bytesproblemet och kostnaderna med det, när nuvarande uppsättning är utsliten.
Kör ändå bara knappt 1000 mil om året numera, varav nära noll i vinterföre.
Låter farligt. Året-runt däck i Sverige låter som en dödsfälla. Kasst på sommaren. Kasst på vintern.

Bra däck är en billig livsförsäkring. Både för den som kör och andra i trafiken.
För 10 år sen kanske. Idag är de grymt bra. Kolla Michelin crossclimate 2 tex.
Nja. Lika bra blir det inte. Inte när det väl gäller (som igår för mig).

Bilen har nästan 400hk. Investera i bra vinterdäck. Billig livförsäkring som sagt.

Nu kör frun mest bilen - men jag är rädd om frun.
Nej givetvis är ett däck som är designat specifikt för vintersäsongen bättre för just vintersäsongen, vs ett som är designat för att täcka samtliga säsonger. Något annat vore logiskt sett fullständigt orimligt.

Poängen var att de numera är tillräckligt bra för de flesta, åtminstone i de södra delarna av Sverige.
Såväl däck som hjälpsystem i bilar är idag magnituder bättre än för 20 år sedan.
Vi har inte bara låsningsfria bromsar, vi har antisladd, antispinn och alla möjliga andra säkerhetssystem som griper in.
Eftersom jag är från Norrland så är allt söder om Uppsala "de södra delarna av Sverige" och jag upprepar det jag skrivit tidigare: Det allra halaste väglaget har jag upplevt mellan Nyköping och Huskvarna. Mycket värre än något jag varit med om i Norrland.

Re: Lyftpuckar Tesla model Y 2024

Postat: 19 nov 2024 17:19
av repulsiv
manneson skrev: 19 nov 2024 13:19
Poängen var att de numera är tillräckligt bra för de flesta, åtminstone i de södra delarna av Sverige.
Vad är tillräckligt bra ? Med samma argument kan man rekommendera 20 år gamla däck. Det funkar "oftast" "för de flesta".
Såväl däck som hjälpsystem i bilar är idag magnituder bättre än för 20 år sedan.
På hjälpsystembiten har det hänt en hel del ja, men däcken har inte utvecklats speciellt mycket, det klart att man förfinat gummiblandningarna och utvecklat mönstren lite, men det har egentligen inte hänt särskilt mycket sen 2004.
Vi har inte bara låsningsfria bromsar, vi har antisladd, antispinn och alla möjliga andra säkerhetssystem som griper in.
Låsningsfria bromsar var i princip standard sen långt innan dess (Min första bil med ABS var årsmodell 1988) , antisladd som standard kom ungefär då, men fanns som tillval långt innan.

Det är mest nödbromssystem och filhållning osv som förbättrats sen dess, system som för övrigt är avhängiga av att hjulen har grepp, vilket förstås även gäller ABS och ESP.

Re: Lyftpuckar Tesla model Y 2024

Postat: 19 nov 2024 17:21
av repulsiv
mikebike skrev: 19 nov 2024 14:14
Eftersom jag är från Norrland så är allt söder om Uppsala "de södra delarna av Sverige" och jag upprepar det jag skrivit tidigare: Det allra halaste väglaget har jag upplevt mellan Nyköping och Huskvarna. Mycket värre än något jag varit med om i Norrland.
Jag är från mälardalen men har kört en hel del bil i norrland av olika skäl, och jag håller med.

Norrlandsvägar är väldigt lättlästa och överaskar sällan, alltså kan man lätt anpassa hastigheten och körsättet till aktuellt väglag.

Det är i mellansverige det är som jobbigast, där det kan växla mellan bra grepp och ishalka blixtsnabbt.