Sida 4 av 4

Re: Köra 80 mil utan att stanna

Postat: 14 maj 2024 22:19
av AAKEE
Verdi_ skrev: 14 maj 2024 19:55
AAKEE skrev: 14 maj 2024 19:21
Verdi_ skrev: 14 maj 2024 18:33
AAKEE skrev: 14 maj 2024 18:23
Verdi_ skrev: 14 maj 2024 18:12


Med låg hastighet så går det mesta....
Körde lagligt. Inte just mer, inte just mindre.

Prova förresten köra sakta i -32C och se om du sparar nå mycket energi 😂


IMG_8876.jpeg
Beror ju på. Den högre densiteten på luften lär öka luftmotståndet en hel del också. Du kan ju räkna på det om du vill. :)
Jag har redan gjort det, därav inlägget! 😅

Nånstans går brytpunkten. Du kan inte vara så oprecis. ;)
Du tänker såhär? ;)

-Densiteten för luft är 1.225kg/m^3 vid +20, men hela 1.450kg/m3 vid -30C.
-Densiteten är alltså 18.4% högre vid -30C än +20C.
-Densiteten påverkar luftmotståndet linjärt, så dubblar man densiteten dubblar man luft motståndet.

Min model 3 drog cirka 6kW vid minus 30C när den stod med värme på (22C) och batteriets temp var sån att värmepumpen inte fick ta energi från batteriet. (Testat p.ga Covid när sonen var på träning och de inte ville ha in parenteserna, vi satt ute och kollade Netflix). Det är även testat vid körning med kallt resp varmt batteri under samma förhållanden och effektskillnaden stämmer väl överens med de värdena.
Detta är vid stillastående och det är lite mer kylförluster vid 80 eller 100km/h, men å andra sidan genererar motorerna cirka 1kW förluster i de farterna som til slut kan nyttjas av värmepumpen när batteriet nåt rätt temp.
Så det resulterar i cirka 6kW battery power som skall tas från batteriet för att hålla kupe´n varm.

Battery power 6000W blir 6000/60= 100 Wh/km vid 60km/h
Vid 100km/h blir det 50Wh/km.

Bilden visar Teslas förbrukning i normal temperatur.
Jag utgick från en S100D, och la på 18.4%. Det är den övre röda linjen, bara schematisk visad, datat är mer exakt beräknat.
Samma med gröna linjen, energiförbrukning pga värme.
Consumption_speed - kopia.jpg
Vid 40km/h är värmeförbrukningen 150Wh/km + 177.6Wh/km enligt grafen (men ökad 18.4%). = 327.6Wh/km
Vid 60km/h är värmeförbrukningen 100Wh/km + 165.7Wh/km = 265.8Wh/km
Vid 80km/h är värmeförbrukningen 75 Wh/km + 183.5 Wh/km = 258.5 Wh/km
Vid 90 km/h är värmeförbrukningen 67Wh/km + 192.4 Wh/km = 250 Wh/km
Vid 100km/h är värmeförbrukningen 60Wh/km + 201 Wh/km = 261 Wh/km
Vid 120km/h är värmeförbrukningen 50Wh/km + 236.8 Wh/km = 286.8 Wh/km

Vi kan se att idealfarten ligger närmare 80 än 100, men inte speciellt mycket. 90km/h är nära idealet. Det går ganska lätt att räkna fram mer exakt, men värdena är ju inte speciellt exakta heller. Mellan 85-90 någonstans i detta exempel.

För bilen med värmepump drar den mycket mycket mindre ström när batteriet är varmt (tex från SUC) och VP kan ta energin där, det torde gör att det lönar sig att öka farten ytterligare så att man kör så stor del av tiden som möjligt när VP tar gratisenergi.
För min model 3P hade man ungefär en timme på sig i stark kyla, med min S har den energin räckt cirka 2h i minus 30 efter en supercharging.

Re: Köra 80 mil utan att stanna

Postat: 20 maj 2024 11:05
av marbe166
Niklas Z skrev: 14 maj 2024 17:16
Längsta dagesetappen med Teslan är Dresden–Uppsala, vilket blir 125 mil, då inklusive färjorna Rostock-Gedser och Helsingborg-Helsingör.
Det är inte så dumt med pauser på färjorna.
Nu glömde du den årliga resan Ystad-Haparanda... ;)

Re: Köra 80 mil utan att stanna

Postat: 20 maj 2024 11:09
av Niklas Z
marbe166 skrev: 20 maj 2024 11:05
Niklas Z skrev: 14 maj 2024 17:16
Längsta dagesetappen med Teslan är Dresden–Uppsala, vilket blir 125 mil, då inklusive färjorna Rostock-Gedser och Helsingborg-Helsingör.
Det är inte så dumt med pauser på färjorna.
Nu glömde du den årliga resan Ystad-Haparanda... ;)
Sant :D . Och det blir samma sak igen 8-9 juli i sommar. Men av resor som jag gjort utan tävlingsinslag är den nämnda resan från Dresden till Uppsala längst. Ystad – Haparanda måste jag ju hålla fartgränserna. Det gör jag inte om jag får välja själv.

Re: Köra 80 mil utan att stanna

Postat: 22 maj 2024 19:20
av Sportbilsentusiasten
Kör man med sällskap (hustrun) vill man kunna stanna då man VILL, inte för att ladda.
Vi kör någon timme i motorvägsfart, byter snabbt förare och fortsätter tills vi vill rasta.
Är ju den friheten man vill ha även i en elbil.
Sommarhalvåret runt 90 knyck är numera inget problem, 120 på sommaren helt OK, men på vintern i 120 km/h krymper körsträckan drastiskt.
Snabb utveckling så körsträcka kommer snart vara en icke-fråga

Re: Köra 80 mil utan att stanna

Postat: 22 maj 2024 19:26
av SwedishAdvocate
Sportbilsentusiasten skrev: 22 maj 2024 19:20
Kör man med sällskap (hustrun) vill man kunna stanna då man VILL, inte för att ladda.
Vi kör någon timme i motorvägsfart, byter snabbt förare och fortsätter tills vi vill rasta.
Är ju den friheten man vill ha även i en elbil.
Sommarhalvåret runt 90 knyck är numera inget problem, 120 på sommaren helt OK, men på vintern i 120 km/h krymper körsträckan drastiskt.
Snabb utveckling så körsträcka kommer snart vara en icke-fråga
Jag skulle gissa att det beror på vem det är som är hustrun...

Ifall du t.ex. varit gift med Amanda Lind istället hade det sannolikt redan stått en elbil på uppfarten sen en tid tillbaka... ;)

https://sv.wikipedia.org/wiki/Amanda_Lind

Bild

Re: Köra 80 mil utan att stanna

Postat: 22 maj 2024 19:47
av Sportbilsentusiasten
SwedishAdvocate skrev: 22 maj 2024 19:26
Sportbilsentusiasten skrev: 22 maj 2024 19:20
Kör man med sällskap (hustrun) vill man kunna stanna då man VILL, inte för att ladda.
Vi kör någon timme i motorvägsfart, byter snabbt förare och fortsätter tills vi vill rasta.
Är ju den friheten man vill ha även i en elbil.
Sommarhalvåret runt 90 knyck är numera inget problem, 120 på sommaren helt OK, men på vintern i 120 km/h krymper körsträckan drastiskt.
Snabb utveckling så körsträcka kommer snart vara en icke-fråga
Jag skulle gissa att det beror på vem det är som är hustrun...

Ifall du t.ex. varit gift med Amanda Lind istället hade det sannolikt redan stått en elbil på uppfarten sen en tid tillbaka... ;)

https://sv.wikipedia.org/wiki/Amanda_Lind

Bild
Då hade jag sluppit betala ivarjefall. Men nu har jag en BRA hustru redan. :lol:

Re: Köra 80 mil utan att stanna

Postat: 23 maj 2024 01:39
av martinot
Sportbilsentusiasten skrev: 22 maj 2024 19:20
Kör man med sällskap (hustrun) vill man kunna stanna då man VILL, inte för att ladda.
Vi kör någon timme i motorvägsfart, byter snabbt förare och fortsätter tills vi vill rasta.
Är ju den friheten man vill ha även i en elbil.
Sommarhalvåret runt 90 knyck är numera inget problem, 120 på sommaren helt OK, men på vintern i 120 km/h krymper körsträckan drastiskt.
Snabb utveckling så körsträcka kommer snart vara en icke-fråga
Har kört Tesla med frugan flera gånger på långresor, och inga som helst problem med varken fru eller bil.