Sida 4 av 6
Re: Vilken av dessa?
Postat: 20 apr 2024 11:05
av evert11
Lutar mycket åt en Tesla M3 SR känner jag just nu.
Har den förvärmning av batteriet?
Ska ta in offerter på Polestar också.
Re: Vilken av dessa?
Postat: 20 apr 2024 11:17
av Niklas Z
evert11 skrev: ↑20 apr 2024 11:05
Lutar mycket åt en Tesla M3 SR känner jag just nu.
Har den förvärmning av batteriet?
Så vitt jag vet värmer alla Teslor batteriet inför snabbladdning, om man lagt in laddstationen som mål i navigatorn (eller om navigatorn valt ut en laddstation före den tänkta destinationen). Annars kan man skaffa S3XY buttons för manuell start av förvärmningen.
Re: Vilken av dessa?
Postat: 20 apr 2024 11:23
av SwedishAdvocate
Niklas Z skrev: ↑20 apr 2024 11:17
evert11 skrev: ↑20 apr 2024 11:05
Lutar mycket åt en Tesla M3 SR känner jag just nu.
Har den förvärmning av batteriet?
Så vitt jag vet värmer alla Teslor batteriet inför snabbladdning, om man lagt in laddstationen som mål i navigatorn (eller om navigatorn valt ut en laddstation före den tänkta destinationen). Annars kan man skaffa S3XY buttons för manuell start av förvärmningen.
Antar att det finns något sätt som man manuellt kan starta förvärmningen utan den tredjepartsutrustningen – eller?
Re: Vilken av dessa?
Postat: 20 apr 2024 11:31
av Niklas Z
SwedishAdvocate skrev: ↑20 apr 2024 11:23
Niklas Z skrev: ↑20 apr 2024 11:17
evert11 skrev: ↑20 apr 2024 11:05
Lutar mycket åt en Tesla M3 SR känner jag just nu.
Har den förvärmning av batteriet?
Så vitt jag vet värmer alla Teslor batteriet inför snabbladdning, om man lagt in laddstationen som mål i navigatorn (eller om navigatorn valt ut en laddstation före den tänkta destinationen). Annars kan man skaffa S3XY buttons för manuell start av förvärmningen.
Antar att det finns något sätt som man manuellt kan starta förvärmningen utan det tredjepartsutrustningen – eller?
Om det finns ett sådant sätt har det gått mig förbi.
Re: Vilken av dessa?
Postat: 20 apr 2024 13:27
av Oscar11
SwedishAdvocate skrev: ↑20 apr 2024 11:23
Niklas Z skrev: ↑20 apr 2024 11:17
evert11 skrev: ↑20 apr 2024 11:05
Lutar mycket åt en Tesla M3 SR känner jag just nu.
Har den förvärmning av batteriet?
Så vitt jag vet värmer alla Teslor batteriet inför snabbladdning, om man lagt in laddstationen som mål i navigatorn (eller om navigatorn valt ut en laddstation före den tänkta destinationen). Annars kan man skaffa S3XY buttons för manuell start av förvärmningen.
Antar att det finns något sätt som man manuellt kan starta förvärmningen utan det tredjepartsutrustningen – eller?
Navigera mot närmsta SUC.
Re: Vilken av dessa?
Postat: 20 apr 2024 14:47
av Maw
SwedishAdvocate skrev: ↑20 apr 2024 11:23
Niklas Z skrev: ↑20 apr 2024 11:17
evert11 skrev: ↑20 apr 2024 11:05
Lutar mycket åt en Tesla M3 SR känner jag just nu.
Har den förvärmning av batteriet?
Så vitt jag vet värmer alla Teslor batteriet inför snabbladdning, om man lagt in laddstationen som mål i navigatorn (eller om navigatorn valt ut en laddstation före den tänkta destinationen). Annars kan man skaffa S3XY buttons för manuell start av förvärmningen.
Antar att det finns något sätt som man manuellt kan starta förvärmningen utan det tredjepartsutrustningen – eller?
För både Tesla och Polestar så är det enbart genom att navigera till en snabbladdare som förvärmningen startar afaik.
Re: Vilken av dessa?
Postat: 20 apr 2024 16:43
av Sara4711
SwedishAdvocate skrev: ↑20 apr 2024 11:23
Niklas Z skrev: ↑20 apr 2024 11:17
evert11 skrev: ↑20 apr 2024 11:05
Lutar mycket åt en Tesla M3 SR känner jag just nu.
Har den förvärmning av batteriet?
Så vitt jag vet värmer alla Teslor batteriet inför snabbladdning, om man lagt in laddstationen som mål i navigatorn (eller om navigatorn valt ut en laddstation före den tänkta destinationen). Annars kan man skaffa S3XY buttons för manuell start av förvärmningen.
Antar att det finns något sätt som man manuellt kan starta förvärmningen utan den tredjepartsutrustningen – eller?
På en tesla så kan man inte manuellt ställa in förvärmning. Det blir till att navigera till Supercharger. Men med SEXY Buttons kan man som sagt göra det. Dessa knappar ger också många andra bra funktioner som man normalt inte kommer åt i sin Tesla. Till exempel så kan man ställa in så att AP återaktiveras automatiskt valbart antal sekunder efter filbyte och många fler saker.
Som kuriosa kan jag nämna att man kan ställa in driftmode också med dessa knappar. Jag har aldrig testat men sett videos på det.
Re: Vilken av dessa?
Postat: 20 apr 2024 17:44
av lawe
Sara4711 skrev: ↑20 apr 2024 16:43
SwedishAdvocate skrev: ↑20 apr 2024 11:23
Niklas Z skrev: ↑20 apr 2024 11:17
evert11 skrev: ↑20 apr 2024 11:05
Lutar mycket åt en Tesla M3 SR känner jag just nu.
Har den förvärmning av batteriet?
Så vitt jag vet värmer alla Teslor batteriet inför snabbladdning, om man lagt in laddstationen som mål i navigatorn (eller om navigatorn valt ut en laddstation före den tänkta destinationen). Annars kan man skaffa S3XY buttons för manuell start av förvärmningen.
Antar att det finns något sätt som man manuellt kan starta förvärmningen utan den tredjepartsutrustningen – eller?
På en tesla så kan man inte manuellt ställa in förvärmning. Det blir till att navigera till Supercharger. Men med SEXY Buttons kan man som sagt göra det. Dessa knappar ger också många andra bra funktioner som man normalt inte kommer åt i sin Tesla. Till exempel så kan man ställa in så att AP återaktiveras automatiskt valbart antal sekunder efter filbyte och många fler saker.
Som kuriosa kan jag nämna att man kan ställa in driftmode också med dessa knappar. Jag har aldrig testat men sett videos på det.
Att det finns pruttkuddeljud kände jag till, men sexy buttons var nytt för mig

Re: Vilken av dessa?
Postat: 20 apr 2024 18:56
av mikebike
lawe skrev: ↑20 apr 2024 17:44
Sara4711 skrev: ↑20 apr 2024 16:43
SwedishAdvocate skrev: ↑20 apr 2024 11:23
Niklas Z skrev: ↑20 apr 2024 11:17
evert11 skrev: ↑20 apr 2024 11:05
Lutar mycket åt en Tesla M3 SR känner jag just nu.
Har den förvärmning av batteriet?
Så vitt jag vet värmer alla Teslor batteriet inför snabbladdning, om man lagt in laddstationen som mål i navigatorn (eller om navigatorn valt ut en laddstation före den tänkta destinationen). Annars kan man skaffa S3XY buttons för manuell start av förvärmningen.
Antar att det finns något sätt som man manuellt kan starta förvärmningen utan den tredjepartsutrustningen – eller?
På en tesla så kan man inte manuellt ställa in förvärmning. Det blir till att navigera till Supercharger. Men med SEXY Buttons kan man som sagt göra det. Dessa knappar ger också många andra bra funktioner som man normalt inte kommer åt i sin Tesla. Till exempel så kan man ställa in så att AP återaktiveras automatiskt valbart antal sekunder efter filbyte och många fler saker.
Som kuriosa kan jag nämna att man kan ställa in driftmode också med dessa knappar. Jag har aldrig testat men sett videos på det.
Att det finns pruttkuddeljud kände jag till, men sexy buttons var nytt för mig
Sexy buttons är eftermarknadsutrustning som kan rätta till en del av Teslas sämre funktioner.
Re: Vilken av dessa?
Postat: 20 apr 2024 19:03
av Holve
Det räcker väl att navigera till en snabbladdare för att förvärmning ska starta. Det behöver väl inte vara en tesla laddare.
Re: Vilken av dessa?
Postat: 20 apr 2024 19:17
av Niklas Z
Holve skrev: ↑20 apr 2024 19:03
Det räcker väl att navigera till en snabbladdare för att förvärmning ska starta. Det behöver väl inte vara en tesla laddare.
Ja, men det förutsätter att snabbladdaren finns i Teslas navigator.
Re: Vilken av dessa?
Postat: 20 apr 2024 19:19
av Nicke Nyfiken
Holve skrev: ↑20 apr 2024 19:03
Det räcker väl att navigera till en snabbladdare för att förvärmning ska starta. Det behöver väl inte vara en tesla laddare.
Funkar med alla snabbladdare som finns i navigeringen. Skulle den inte vara med i navigeringen så väljer man en snabbladdare i närheten så startar förvärmningen ändå.
Re: Vilken av dessa?
Postat: 20 apr 2024 19:49
av SwedishAdvocate
evert11 skrev: ↑20 apr 2024 11:05
Lutar mycket åt en Tesla M3 SR känner jag just nu. [...
Ifall du inte kände till det så är det olika ljudsystem i basversionen av Model 3 resp. M3LR. Tror båda systemen har blivit uppgraderade i och med refreshen/Highland. Har själv inte hört något av dessa – har bara hört systemet i föregående M3LR. Det systemet har dock som jag förstått det fått relativt bra omdömen. Så ifall det här skulle vara viktigt vill du kanske provlyssna på båda systemen i nya refresh/Highland...
Re: Vilken av dessa?
Postat: 20 apr 2024 20:39
av jeppe_sthlm
Testade en RWD häromdagen och det var ju inte dåligt ljud på något vis, men det blir ju inte riktigt samma tryck utan subwoofer. Beror ju så klart på vad man är van vid och hur kräsen man är med ljud.
Re: Vilken av dessa?
Postat: 20 apr 2024 23:00
av airdrive
Ja och när det gäller laddning så laddar en RWD / ST på snabbt ändå om den är förvärmd och man börjar med låg state of charge. Så jag tycker inte du behöver vara orolig för att en SR / RWD skulle ladda sakta eller ha lite kortare räckvidd. Det fina med att ha en tesla är att den laddar snabbt så räckvidd kanske är bra när man har behov men laddning går smidigt.
Re: Vilken av dessa?
Postat: 21 apr 2024 23:20
av martinot
Maw skrev: ↑19 apr 2024 21:40
Mer praktisk är Polestar 2 än Model 3 pga bl a:
- Halvkombilucka
- Bättre dragkrokslösning och högre dragvikt
- Fungerande regnsensor
- Fungerande farthållare med radar
- Bättre ljus
- Android automotive med möjlighet att köra bl a Waze, Abrp och Goolgle maps direkt i bilen
- Blinkersspak
- Växelspak
- Torkarspak
- Riktiga dörrhandtag
- Karmar runt dörrfönstren
- Förardisplay
- Parkeringssensorer(!)
Roligare är PS2 genom att den är snyggare design både in- och utvändigt, inte är fullt så vanlig och är lite roligare att köra (även om M3 också är riktigt kul).
Håller med om att PS2 är bättre på nästan alla de punkterna du räknade upp ovan.
Gillar att köra PS2. Grymt fin körglad bil. Var inne på en PS2 förra gången, 2021, när jag skulle byta ut min första M3 LR (från 2019).
Dock så föll den bort för mig pga. främst två saker;
1. Den enormt trånga och instängda förarplatsen och speciellt med den gigantiska galet stora mittkonsolen (slog hela tiden i höger kän i sidan på den).
2. Den enormt ineffektiva drivlinan. För mig är låg drivmedelskonsumtion A och O. Dels för att hålla nere priserna på elen (framför allt på långresor där det numera är rätt dyrt). Dels för att jag inte vill stanna och ladda så enormt ofta. Långsam och låg laddeffekt gjorde inte heller saken bättre.
Annars är det på många sätt, och inte minst alla som du räknar upp (håller mig dig om nästan alla punkter) en grymt bra bil.
Re: Vilken av dessa?
Postat: 21 apr 2024 23:21
av martinot
holden skrev: ↑19 apr 2024 21:45
Maw skrev: ↑19 apr 2024 21:40
holden skrev: ↑19 apr 2024 21:17
Maw skrev: ↑19 apr 2024 21:05
Ett bra, lite mer praktisk och kanske roligare alternativ till Model 3 är Polestar 2
Roligare och mer praktisk, hur då undrar jag, men så är ju bilköpet trots allt en skön kompromiss av en massa olika aspekter av personlig preferens. Minst rolig och praktisk i listan som jag ser det är den svindyra BMWn som i för mig avgörande avseenden bör jämföras med M3 RWD och förlorar på samtliga punkter trots ohemul prisskillnad. Är man märkestrogen BMW och går från fossil till el köper man den antagligen ändå. Är man fast i den gamla världens tänk om att kunna konfa färgen på stygnen i klädseln köper man aldrig Tesla, det är ju grundbulten i de traditionella tillverkarnas lönsamhet.
Mer praktisk är Polestar 2 än Model 3 pga bl a:
- Halvkombilucka
- Bättre dragkrokslösning och högre dragvikt
- Fungerande regnsensor
- Fungerande farthållare med radar
- Bättre ljus
- Android automotive med möjlighet att köra bl a Waze, Abrp och Goolgle maps direkt i bilen
- Blinkersspak
- Växelspak
- Torkarspak
- Riktiga dörrhandtag
- Karmar runt dörrfönstren
- Förardisplay
- Parkeringssensorer(!)
Roligare är PS2 genom att den är snyggare design både in- och utvändigt, inte är fullt så vanlig och är lite roligare att köra (även om M3 också är riktigt kul).
Förardisplay? Du menar alltså att tesla saknar en sådan? Karmar runt fönstren? Oklart vad fördelen är. Orkar inte räkna upp alla fördelar med tesla men som sagt, mycket handlar om personlig preferens. Jag tycker det är svårt att hitta en mer kinesisk design än ps2, och det är inte på plus för mig. Att integrera med Google är ett rakt minus.
Just dessa två saknar jag inte på Tesla, men övriga punkter som MAW räknade upp håller jag med om fördel med PS2.
Re: Vilken av dessa?
Postat: 21 apr 2024 23:25
av martinot
thebishop skrev: ↑20 apr 2024 10:18
holden skrev: ↑19 apr 2024 22:02
Maw skrev: ↑19 apr 2024 21:57
holden skrev: ↑19 apr 2024 21:45
Förardisplay? Du menar alltså att tesla saknar en sådan?
Ja, har du inte märkt det?
Du menar kika genom ratten? Snart bortglömd legacy.
Den dagen tesla får en bra HUD, ja. Tills dess, inte så mycket.
Mellan bil med HUD, bil med två skärmar och bil med en mittskärm - så är det sistnämnda klart sämst med stor marginal. Om man kör alla varianterna ordentligt och jämför utan bias.
En variant med bara mittskärm och HUD kan nog bli helt ok däremot, men det lär ju dröja innan det kommer till budgetsegmentet som M3 ändå är i sammanhanget. Den har många bra sidor som en modern mellanklassbil, men mittskärmen är definitivt inte en av dessa. Förutom för teslas lönsamhet då.
Skulle älska att ha en bra HUD i Tesla!
Skulle gärna betala rätt mycket extra för det.
Vanlig mittenskärm skiter jag dock helt i. Totalt meningslöst. Är lika snabbt och lika långt till hastigheten och annan info på M3.
Re: Vilken av dessa?
Postat: 21 apr 2024 23:27
av martinot
Maw skrev: ↑20 apr 2024 14:47
SwedishAdvocate skrev: ↑20 apr 2024 11:23
Niklas Z skrev: ↑20 apr 2024 11:17
evert11 skrev: ↑20 apr 2024 11:05
Lutar mycket åt en Tesla M3 SR känner jag just nu.
Har den förvärmning av batteriet?
Så vitt jag vet värmer alla Teslor batteriet inför snabbladdning, om man lagt in laddstationen som mål i navigatorn (eller om navigatorn valt ut en laddstation före den tänkta destinationen). Annars kan man skaffa S3XY buttons för manuell start av förvärmningen.
Antar att det finns något sätt som man manuellt kan starta förvärmningen utan det tredjepartsutrustningen – eller?
För både Tesla och Polestar så är det enbart genom att navigera till en snabbladdare som förvärmningen startar afaik.
Som standard, ja. Borde finnas en mjukvaruknapp för detta i alla bilar tycker jag.
Dock så kan jag enkelt slå på det med min fysiska knapp från tredjepart (Enhanauto).
Re: Vilken av dessa?
Postat: 21 apr 2024 23:28
av Teslasemitruck
Ska man få lång räckvidd på vintern och varmt batteri så kan man slå på värmen i bilen ett tag innan avfärd. Om man vill också ladda samtidigt. Förbrukning är sedan som dag och natt. Värmen i bilen används för att värma upp batteriet.
Re: Vilken av dessa?
Postat: 21 apr 2024 23:31
av martinot
Teslasemitruck skrev: ↑21 apr 2024 23:28
Ska man få lång räckvidd på vintern och varmt batteri så kan man slå på värmen i bilen ett tag innan avfärd. Om man vill också ladda samtidigt. Förbrukning är sedan som dag och natt. Värmen i bilen används för att värma upp batteriet.
Japp. Håller med helt om detta tipset.
Jag brukar ställa in laddningen av min M3 så att den är 100% precis innan avfärd (både hemifrån, och från hotell). Gör grymt mycket för räckvidden att batteriet är varmt vid avfärd på vintern!
Är i stort sett ingen markant skillnad mellan vinter/sommar för mig när jag gör så (om det inte är en massa snö eller skit på vägarna).
Re: Vilken av dessa?
Postat: 21 apr 2024 23:50
av flamman
martinot skrev: ↑21 apr 2024 23:31
Teslasemitruck skrev: ↑21 apr 2024 23:28
Ska man få lång räckvidd på vintern och varmt batteri så kan man slå på värmen i bilen ett tag innan avfärd. Om man vill också ladda samtidigt. Förbrukning är sedan som dag och natt. Värmen i bilen används för att värma upp batteriet.
Japp. Håller med helt om detta tipset.
Jag brukar ställa in laddningen av min M3 så att den är 100% precis innan avfärd (både hemifrån, och från hotell). Gör grymt mycket för räckvidden att batteriet är varmt vid avfärd på vintern!
Finns också funktionen ”Precondition” i appen för att schemalägga varmt batteri och varm bil vid en viss tidpunkt. Använder jag alltid vid långresa. Bilen tar ström från laddboxen om den är inkopplad.
Re: Vilken av dessa?
Postat: 22 apr 2024 06:45
av thebishop
martinot skrev: ↑21 apr 2024 23:25
thebishop skrev: ↑20 apr 2024 10:18
holden skrev: ↑19 apr 2024 22:02
Maw skrev: ↑19 apr 2024 21:57
holden skrev: ↑19 apr 2024 21:45
Förardisplay? Du menar alltså att tesla saknar en sådan?
Ja, har du inte märkt det?
Du menar kika genom ratten? Snart bortglömd legacy.
Den dagen tesla får en bra HUD, ja. Tills dess, inte så mycket.
Mellan bil med HUD, bil med två skärmar och bil med en mittskärm - så är det sistnämnda klart sämst med stor marginal. Om man kör alla varianterna ordentligt och jämför utan bias.
En variant med bara mittskärm och HUD kan nog bli helt ok däremot, men det lär ju dröja innan det kommer till budgetsegmentet som M3 ändå är i sammanhanget. Den har många bra sidor som en modern mellanklassbil, men mittskärmen är definitivt inte en av dessa. Förutom för teslas lönsamhet då.
Skulle älska att ha en bra HUD i Tesla!
Skulle gärna betala rätt mycket extra för det.
Vanlig mittenskärm skiter jag dock helt i. Totalt meningslöst. Är lika snabbt och lika långt till hastigheten och annan info på M3.
Tar det som du inte använder GPS i stadsmiljö alls då.
Karta i detalj på skärmen framför, samtidigt som man kan hantera musik eller annat på mittskeppen, och se hastighet och se autopilot eller liknande, kräver ju skärmyta. Att bara ha en liten skärm i mitten som på model 3/y, är ju som att ha en mobiltelefon med 3.5” skärm - det var poppis förr, men det finns ett skäl att konsumenterna valde större skärmar.
Re: Vilken av dessa?
Postat: 22 apr 2024 20:52
av martinot
thebishop skrev: ↑22 apr 2024 06:45
Tar det som du inte använder GPS i stadsmiljö alls då.
Där tar du galet fel.
thebishop skrev: ↑22 apr 2024 06:45Karta i detalj på skärmen framför, samtidigt som man kan hantera musik eller annat på mittskeppen, och se hastighet och se autopilot eller liknande, kräver ju skärmyta. Att bara ha en liten skärm i mitten som på model 3/y, är ju som att ha en mobiltelefon med 3.5” skärm - det var poppis förr, men det finns ett skäl att konsumenterna valde större skärmar.
Visst skulle skärmen på M3 kunna vara större, men fungerar faktiskt riktigt bra för mig. Inga större problem alls.
Mer störigt är frånvaron av regnsensor, radar och annat.
Tycker att det faktiskt, även om skärmen kanske är liten på M3/MY, är trevligt och bättre att ha en enda skärm på ett enda ställe. Man slipper flytta blicken lika mycket och har alla information lätt översiktligt på en enda skärm. Klar förbättring än att hoppa med blicken mellan två olika skärmar.
HUD skulle jag gärna ha (den har man ju i samma blickfång som när man tittar på vägen), men rattskärm? Nej, tack. Helt meningslöst IMO och bara sämre att hoppa med blicken mellan ytterligare ställen.
Re: Vilken av dessa fyra?
Postat: 22 apr 2024 22:24
av Sportbilsentusiasten
evert11 skrev: ↑18 apr 2024 22:16
Sportbilsentusiasten skrev: ↑18 apr 2024 18:31
Buzz är cool, det är värt mycket i min bok.
Plastig inne som de flesta elbilar.
Nya M3 Highlander är klart trevlig att ratta och finare än den i mina ögon fula MY.
ID.7 gillade jag inte att köra.
Skodan däremot är trevlig att köra.
Men det är mina preferenser, provkör!
PS
Jag hade familjebussar då mina barn var små, Seat Alhambra och Ford Galaxy. Ungarna älskade dessa stora bilar.
Har du småbarn med barnstolar - TVEKLÖST Buzz!!
Vad var det med ID.7 du inte gillade?
Tex ratt o sätesvärme är långsam, och touchknappar som gör lite som de vill och dessutom låter.
Bromspedal som sjunker vid bromsning, märkligt så man får svårt att moderera inbromsningen.
Stor skillnad mot tex en BMW som bara är exakt som en analog bil.
Småsaker tycker säkert många men jag älskar den finstämmighet och detaljnogranheten som de bättre BMW/MB har.