Tack för mig Tesla.

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av tslaqqq »

Xyborg skrev: 05 feb 2024 13:45
Frunken skrev: 05 feb 2024 11:34
Xyborg skrev: 05 feb 2024 11:20
tesla newbie skrev: 05 feb 2024 10:57
Där de ligger före är ju mest på sådana områden som inte "syns". Tänker då på elektronikaritekturen som är mycket avancerad, speciellt i Cybertruck där man har gått över till 48-voltssystem och Ethernet istället för CAN-bus.
[…]
Octovalve för värmepumpen med "heat-scavenging" är också något unikt för Tesla och gör det möjligt att ha en stor "frunk" eftersom man slipper råttbot av slangar under "motor"-huven.
Varför skulle ethernet, gigacasting och likande spela roll för mitt köpbeslut om det i huvudtaget inte påverkar mig som användare?

Värmepump som återanvänder energi från batteri och motor har även t.ex. Volkswagen ID4 och flera andra bilar.
Det är väl helt galet att Tesla säljer så extremt mycket trots alla brister som en del här ser som dealbreakers.

Jag ser faktiskt fortfarande ingen som riktigt kan konkurrera med Tesla gällande pris/prestanda.
Fast jag har inte pratat om Dealbreakers? Jag har en Tesla Model 3 LR från 2021 och är på det stora hela nöjd med bilen. Jag menar mer att mycket av det som Tesla var så sinnessjukt överlägsna med när jag köpte bilen numera är vardagsmat. Värmepump som tar vara på spillvärme har flera konkurrenter, "autopilot" (ett helt OK L2 förarstöd) har flera andra, några av dem rent utav bättre.

Det enda där jag finner Tesla riktigt bra visavi konkurrenterna numera är räckvidd, "på-platsen-service", appen, OTA uppdateringar och integrationen med det egna laddnätverket. Sen om de punkterna är viktigare än bättre TACC med radar, 360-kamera, bättre parkeringsassistent, bättre mottagning på serviceställen, skönare stolar, komfortablare fjädring, fungerande avbländning/matrix-ljus, bättre automatiska torkare, eller bättre ljudisolering - ja, det är ju upp till var och en.

Gigacasting, ethernet för kommunikation mellan komponenter etc. är ju helt irrelevant för mig som kund. Det är ju hur bra bilen är som spelar roll. Det blir lika dumt (för mig) som när folk säger att deras Samsung S20-something minsann har mer RAM-minne än motsvarande iPhone = helt irrelevant om iPhonen fortfarande är snabbare.

Nu kanske man inte ska köpa konkurrenternas svar på Teslas teknologier som sak samma. Värmepumpar är inte samma sak bara för namnet antyder det.
Alla har även mjukvara och touch skärm nuförtiden inte riktigt samma funktion mellan dem heller :?
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3344
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av Maw »

tslaqqq skrev: 06 feb 2024 09:09
Xyborg skrev: 05 feb 2024 13:45
Frunken skrev: 05 feb 2024 11:34
Xyborg skrev: 05 feb 2024 11:20
tesla newbie skrev: 05 feb 2024 10:57
Där de ligger före är ju mest på sådana områden som inte "syns". Tänker då på elektronikaritekturen som är mycket avancerad, speciellt i Cybertruck där man har gått över till 48-voltssystem och Ethernet istället för CAN-bus.
[…]
Octovalve för värmepumpen med "heat-scavenging" är också något unikt för Tesla och gör det möjligt att ha en stor "frunk" eftersom man slipper råttbot av slangar under "motor"-huven.
Varför skulle ethernet, gigacasting och likande spela roll för mitt köpbeslut om det i huvudtaget inte påverkar mig som användare?

Värmepump som återanvänder energi från batteri och motor har även t.ex. Volkswagen ID4 och flera andra bilar.
Det är väl helt galet att Tesla säljer så extremt mycket trots alla brister som en del här ser som dealbreakers.

Jag ser faktiskt fortfarande ingen som riktigt kan konkurrera med Tesla gällande pris/prestanda.
Fast jag har inte pratat om Dealbreakers? Jag har en Tesla Model 3 LR från 2021 och är på det stora hela nöjd med bilen. Jag menar mer att mycket av det som Tesla var så sinnessjukt överlägsna med när jag köpte bilen numera är vardagsmat. Värmepump som tar vara på spillvärme har flera konkurrenter, "autopilot" (ett helt OK L2 förarstöd) har flera andra, några av dem rent utav bättre.

Det enda där jag finner Tesla riktigt bra visavi konkurrenterna numera är räckvidd, "på-platsen-service", appen, OTA uppdateringar och integrationen med det egna laddnätverket. Sen om de punkterna är viktigare än bättre TACC med radar, 360-kamera, bättre parkeringsassistent, bättre mottagning på serviceställen, skönare stolar, komfortablare fjädring, fungerande avbländning/matrix-ljus, bättre automatiska torkare, eller bättre ljudisolering - ja, det är ju upp till var och en.

Gigacasting, ethernet för kommunikation mellan komponenter etc. är ju helt irrelevant för mig som kund. Det är ju hur bra bilen är som spelar roll. Det blir lika dumt (för mig) som när folk säger att deras Samsung S20-something minsann har mer RAM-minne än motsvarande iPhone = helt irrelevant om iPhonen fortfarande är snabbare.

Nu kanske man inte ska köpa konkurrenternas svar på Teslas teknologier som sak samma. Värmepumpar är inte samma sak bara för namnet antyder det.
Alla har även mjukvara och touch skärm nuförtiden inte riktigt samma funktion mellan dem heller :?
Helt rätt, precis som att man inte ska köpa Teslas marknadsföringstugg om att octovalve, Tesla Vision mm är överlägset konkurrenternas lösningar.

Man måste sila bort propagandan.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av Jaegaern »

mussla skrev: 04 feb 2024 21:25
Jaegaern skrev: 04 feb 2024 18:38
mussla skrev: 03 feb 2024 22:47
Jag har nyligen köpt min första Tesla. En model Y. Jag har en smekmånad än så länge men några saker tycker jag borde ha ingått i en bil i den här prisklassen:

- Elektrisk infällbar dragkrok
- BLIS i speglarna. Vem kollar på mittskärmen efter att man har börjat blinka?
- Radar
- Regnsensor
- Matrix strålkastare (kanske kommer verkar det som)

Leveransen var lite märklig också. Fick en varning om för högt däcktryck på ett av hjulen efter någon kilometer. Luftrycket var då 3,6 bar på ett hjul och 2.4 någonting på övriga. Det är ju märkligt att de inte har kollat däcktrycket på bilen och att jag det första jag gör blir tvungen att svänga in på en mack. Inte riktigt vad man förväntar sig på en bil för över 600kkr.

Men annars är det väldigt många rätt på den här bilen tycker jag.

Jag gillar att Tesla gör saker annorlunda också som den kontaktlösa leveransen på Tesla center. Rätt skönt att slippa en meningslös ceremoni med en säljare som bjuder på äckligt kaffe.

Det är intressant att Elon släppte alla patententen fria. Undrar hur mycket av de sakerna som anänds i andra bilar. Kanske ångrar han detta också om den kinesiska staten pumpar in pengar i sina bilbolag och slår undan konkurrensen.
Använder bara yttre speglarna om jag känner att kamerabilden är dålig. Det är numera min backup. Så BLIS i bilden är perfekt för mig.
Fast man vill ju titta i spegeln och döda vinkeln innan man blinkar.
Det beror helt på situation. Om man ofta kommer ifatt andra bilar så behövs endast skärmen då du någorlunda placerar dig innan. Men absolut, ett öga på spegeln så det inte borde vara någon där räcker innan jag tittar på skärmen. Den tar upp döda vinkeln oerhört bra.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11671
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av martinot »

Jerker skrev: 05 feb 2024 08:16
Men det fundamentala, känslan och upplevelsen av att köra bilen, skiljer sig förvånansvärt lite. Batteristorleken på 51 kWh och DC-laddningen på max 70 kW är fullt tillräcklig för mig även på långresor.
Har faktiskt kört ett par långresor i vår Mini Cooper SE, när min Tesla var på verkstad i våras, inklusive ända till Norge.

Gick förvånansvärt fint, trots att batteriet är på 32 kWh och laddeffekten på max 50 kW på snabbladdning (gick oftast fint att ladda på Tesla SuC, även om jag någon gång fick byta laddpunkt när en krånglade). Lite dumt att laddintaget sitter på andra sidan, men annars helt OK med laddning på SuC.

Kan nog rekommendera andra att kika på mindre, lättare och billigare elbilar, som tex Mini eller Fiat 500e, även på lite längre resor om man är max två personer. Fram sitter man enormt bekvämt och fint i en Mini!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11671
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av martinot »

Jerker skrev: 05 feb 2024 08:16
En sak som Tesla är överlägsen på, och det är den ju i förhållande till de flesta bilmärken, är uppdateringar OTA som omfattar alla bilens delsystem. Efter att ha kört bilen ett tag och hängt på MG4-forum så börjar jag nu ladda för att kontakta märkesverkstaden för att få dem att ge mig alla uppdateringar som jag vet finns att få. Innan jag pratar med dem så ska jag dra ett väldigt djupt andetag. Andra MG4-ägare har berättat hur de har fått kämpa för att få alla tillgängliga uppdateringar, som rör nåt dussintal olika delsystem. Serviceverkstäderna saknar i många fall helt enkelt kunskap om och vilja till att ta reda på vad som går/bör uppdateras i bilen.

En annan sak som Tesla är överlägsen på är appen.
Instämmer.

Saknar OTA-uppdateringar till vår Mini, och även appen till både vår BMW och till vår Mini suger balle jämfört med Teslas. Är inte alls lika bra, snabb och komplett som Teslas. Man kan inte se aktuell kupétemperatur, kan inte få notis när kupén är färdigvärmd, och man kan fan inte ens ställa in önskad kupétemperatur (bara av/på).

Till på köpet laggar kommandona från appen till bilen något enormt (handlar ofta om ett par minuter, istället för ett par få sekunder).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11671
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av martinot »

juristen skrev: 05 feb 2024 09:37
Sen kommer definitivt min Ioniq. Den har absolut sina sidor och en del riktigt ogenomtänkta delar av sitt sega UI, men den gör sitt jobb och stör inte föraren under körning om man inte väljer att ge bilen möjligheten att göra det. På Tesla finns inte det valet. Ioniq kan varna och bromsa när man vill köra iväg utan bälte, men det är enda gången den lägger sig i hur jag kör. Detta i kombination med den klart bättre komforten ger en skön och avslappnad körning som är långt bättre för mig än vad moderna Teslor ger.
För mig är det tvärt om; Ioniq 5 är nog den absolut sämsta moderna bil som jag någonsin kört just i körkänsla (även om den har en massa andra bra egenskaper, som V2L och annat bra). Tycker chassi och fjädring är totalt kass, och noll känsla i styrningen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
infelicitas
Teslaägare
Inlägg: 222
Blev medlem: 10 jul 2018 18:15

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av infelicitas »

Earplugged skrev: 05 feb 2024 19:41
Ps kanske lät lite onödigt drygt men väljer man ett nytt obeprövat märke i Sverige så får man nog räkna med att åka långt, mötas av oerfaren personal och vänta länge på reservdelar när något strular det kommer inte finnas likvärdiga bilar att låna osv osv, argumentet att man vill testa något nytt köper jag till 100% men att servicen skulle bli bättre/lika prisvärd tror jag inte kommer hända.
Fast detta är ju exakt detta man får med tesla. I alla fall är det min erfarenhet, om det inte är enklare saker som mobile service kan lösa. Och zeekr ska ju satsa på mobile service också.
Användarvisningsbild
martinsson
elbilist
Inlägg: 300
Blev medlem: 05 mar 2014 11:58
Ort: Göteborg

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av martinsson »

Freez skrev: 05 feb 2024 21:12
martinsson skrev: 05 feb 2024 19:00
Freez skrev: 05 feb 2024 09:54
martinsson skrev: 03 feb 2024 21:45
Jag vill börja med att säga att nedan är mina personliga åsikter. Jag har haft Tesla i över 10 år och kände att jag vill skriva av mig. Det kanske är som att kasta sten i glashus men jag tror inte jag är ensam om mina åsikter.

I början när Tesla kom till Sverige så var servicen oslagbar.
Bara en sådan sak som att om bilen var smutsig vid ankomst så kunde man vara säker på att den var tvättad när man hämtade den. Vissa förare rapporterade även att servicen har dammsugit bilarna och även "ritat" en teslalogo på mattan i skuffen. Dem hade då dragit dammsugaren mothårs och på det sättet "ritat" en logga.
På den tiden fick man alltid lånebil. Man kunde ibland till och med välja vilken bil man ville ha. Då fanns ju bara model S och senare X men ändå. Idag får man sitta och vänta om servicen går snabbare än 4 timmar. Lånebil får man endast om servicen tar mer än ett dygn, annars får man krediter till en Uber. Jag säger inte att det är dåligt på något sätt men det är som sagt andra tider nu. När man väl får lånebil idag så är det ju bättre än förr då man även får in bilen i appen vilket gör allting mycket enklare. Det finns ju alltså ljuspunkter.
När man börjar med en såpass hög servicenivå är det klart att det inte håller i längden. Hur skulle dem hinna med att tvätta och dammsuga alla bilar. Det är klart det inte går. I början fanns det så få bilar så dem gjorde väl det där lilla extra då det finns tid över. Idag blir det ingenting extra för det finns ingen tid över.

Jag kan också känna att det är svårt eller besvärligare än förr att boka servicen då man skall beskriva och bifoga bilder/filmer vilket tar tid och är bökigt. Om man kommer in på plats och säger att man har problem så skall man ändå boka in det i appen. På det sättet tycker jag det blivit sämre. Inte heller lika tillmötesgående som förr enligt min mening. Fortfarande inte dåligt men annorlunda än förr.

Tesla har ändå drivit utvecklingen framåt och idag vill alla märken ta efter Tesla i mångt och mycket. Tesla har satt en ny standard på ett sätt. Problemet för Tesla är att nu är konkurrensen ikapp och förbi.

Om jag får välja tar jag hellre HUD, 360-kamera, elektrisk dragkrok och lite massage i sätena istället för ljusshow, spel och pruttkuddar. Kanske en taskig jämförelse men det är lite så det ser ut idag. Varför inte utveckla sådant som folk vill ha istället för skämtsaker som förvisso är kul men helt onödigt. Mest barnsligt enligt min åsikt.
Det är lite min känsla av Tesla idag. Tekniken finns men den används inte.
Radar fanns förr men inte nu. Sensorer fanns förr men inte nu.
Att Tesla dessutom fortfarande har utökad autopilot och total självkörningsförmåga som "kommande". Det stod samma sak för 3 år sedan när jag köpte den sista Teslan. Hur många fler år skall det stå "kommande" på de funktionerna?

För några år sedan fanns det ingen bil som slog Tesla på fingrarna, idag finns det flera. Det är väl dock i linje med vad Elon ville då han släppte på alla patent.
Jag trodde dock Tesla skulle hålla avståndet till motståndarna bakom men det har dem inte lyckats med anser jag. Om dem gjort det skulle jag inte lagt ner all den tid jag gjort för att hitta ett alternativ.

Att dem idag har världens mest sålda bil är ju riktigt starkt jobbat men det kräver ju även att den volymökningen är anpassat för serviceavdelning. Tiden får väl utvisa om dem klarar det över huvud taget. Jag satsar dock inga pengar på det.

Det känns så klart lite vemodigt att lämna Tesla efter så många år men jag är inte lika imponerad av dem idag som för 10 år sedan. Sen att Elon var tokig, det visste man ju inte heller för några år sedan :)

Nu har jag beställt en Zeekr 001 och jag tror den kommer passa mig. Där finns alla finesser man kan tänka sig och lite till.
Det blir lite som att börja om, som Tesla var från början.
Jag tackar Tesla för den tiden som varit och för allting dem gjort för bilindustrin sedan start. Nu får dem dock skärpa till sig för att inte halka efter alla utmanare som kommer på rad. Lycka till.
Hoppas du så klart blir nöjd med din nya bil men hur bra service Zeekr kan erbjuda återstår väl att se. Enligt deras hemsida erbjuder man ingen mobil service i dagsläget och vem som servar bilen verkar oklart eller i alla fall finns inga uppgifter om adresser eller vem som är partners. 123 st registrerade bilar i Sverige tom jan 2024.

"Var kan jag serva min bil eller få hjälp vid tekniska problem?
ZEEKR kommer att erbjuda mobil service, våra verkstäder och betrodda partners för att säkerställa bekväm support för alla dina servicebehov. Serviceavtal kan bokas via ZEEKR-appen. Öppettider 09:00 -17:00 CET Arbetstider: måndag till fredag"
Zeekr har ju avtal med (Meko) Mekonomen. Det finns väl några sådana runt om i Sverige så servicen är jag inte orolig för.
Mekonomen! Har besökt dem en gång med min fd BMW diesel ingen premiumupplevelse direkt och man lyckades dessutom inte fixa felet. Den var heller inte tvättad och dammsugen😉.
Ok, det är ungefär som Tesla service nu för tiden då 😉
______________________________________
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 386
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av Freez »

martinsson skrev: 06 feb 2024 12:28
Freez skrev: 05 feb 2024 21:12
martinsson skrev: 05 feb 2024 19:00
Freez skrev: 05 feb 2024 09:54
martinsson skrev: 03 feb 2024 21:45
Jag vill börja med att säga att nedan är mina personliga åsikter. Jag har haft Tesla i över 10 år och kände att jag vill skriva av mig. Det kanske är som att kasta sten i glashus men jag tror inte jag är ensam om mina åsikter.

I början när Tesla kom till Sverige så var servicen oslagbar.
Bara en sådan sak som att om bilen var smutsig vid ankomst så kunde man vara säker på att den var tvättad när man hämtade den. Vissa förare rapporterade även att servicen har dammsugit bilarna och även "ritat" en teslalogo på mattan i skuffen. Dem hade då dragit dammsugaren mothårs och på det sättet "ritat" en logga.
På den tiden fick man alltid lånebil. Man kunde ibland till och med välja vilken bil man ville ha. Då fanns ju bara model S och senare X men ändå. Idag får man sitta och vänta om servicen går snabbare än 4 timmar. Lånebil får man endast om servicen tar mer än ett dygn, annars får man krediter till en Uber. Jag säger inte att det är dåligt på något sätt men det är som sagt andra tider nu. När man väl får lånebil idag så är det ju bättre än förr då man även får in bilen i appen vilket gör allting mycket enklare. Det finns ju alltså ljuspunkter.
När man börjar med en såpass hög servicenivå är det klart att det inte håller i längden. Hur skulle dem hinna med att tvätta och dammsuga alla bilar. Det är klart det inte går. I början fanns det så få bilar så dem gjorde väl det där lilla extra då det finns tid över. Idag blir det ingenting extra för det finns ingen tid över.

Jag kan också känna att det är svårt eller besvärligare än förr att boka servicen då man skall beskriva och bifoga bilder/filmer vilket tar tid och är bökigt. Om man kommer in på plats och säger att man har problem så skall man ändå boka in det i appen. På det sättet tycker jag det blivit sämre. Inte heller lika tillmötesgående som förr enligt min mening. Fortfarande inte dåligt men annorlunda än förr.

Tesla har ändå drivit utvecklingen framåt och idag vill alla märken ta efter Tesla i mångt och mycket. Tesla har satt en ny standard på ett sätt. Problemet för Tesla är att nu är konkurrensen ikapp och förbi.

Om jag får välja tar jag hellre HUD, 360-kamera, elektrisk dragkrok och lite massage i sätena istället för ljusshow, spel och pruttkuddar. Kanske en taskig jämförelse men det är lite så det ser ut idag. Varför inte utveckla sådant som folk vill ha istället för skämtsaker som förvisso är kul men helt onödigt. Mest barnsligt enligt min åsikt.
Det är lite min känsla av Tesla idag. Tekniken finns men den används inte.
Radar fanns förr men inte nu. Sensorer fanns förr men inte nu.
Att Tesla dessutom fortfarande har utökad autopilot och total självkörningsförmåga som "kommande". Det stod samma sak för 3 år sedan när jag köpte den sista Teslan. Hur många fler år skall det stå "kommande" på de funktionerna?

För några år sedan fanns det ingen bil som slog Tesla på fingrarna, idag finns det flera. Det är väl dock i linje med vad Elon ville då han släppte på alla patent.
Jag trodde dock Tesla skulle hålla avståndet till motståndarna bakom men det har dem inte lyckats med anser jag. Om dem gjort det skulle jag inte lagt ner all den tid jag gjort för att hitta ett alternativ.

Att dem idag har världens mest sålda bil är ju riktigt starkt jobbat men det kräver ju även att den volymökningen är anpassat för serviceavdelning. Tiden får väl utvisa om dem klarar det över huvud taget. Jag satsar dock inga pengar på det.

Det känns så klart lite vemodigt att lämna Tesla efter så många år men jag är inte lika imponerad av dem idag som för 10 år sedan. Sen att Elon var tokig, det visste man ju inte heller för några år sedan :)

Nu har jag beställt en Zeekr 001 och jag tror den kommer passa mig. Där finns alla finesser man kan tänka sig och lite till.
Det blir lite som att börja om, som Tesla var från början.
Jag tackar Tesla för den tiden som varit och för allting dem gjort för bilindustrin sedan start. Nu får dem dock skärpa till sig för att inte halka efter alla utmanare som kommer på rad. Lycka till.
Hoppas du så klart blir nöjd med din nya bil men hur bra service Zeekr kan erbjuda återstår väl att se. Enligt deras hemsida erbjuder man ingen mobil service i dagsläget och vem som servar bilen verkar oklart eller i alla fall finns inga uppgifter om adresser eller vem som är partners. 123 st registrerade bilar i Sverige tom jan 2024.

"Var kan jag serva min bil eller få hjälp vid tekniska problem?
ZEEKR kommer att erbjuda mobil service, våra verkstäder och betrodda partners för att säkerställa bekväm support för alla dina servicebehov. Serviceavtal kan bokas via ZEEKR-appen. Öppettider 09:00 -17:00 CET Arbetstider: måndag till fredag"
Zeekr har ju avtal med (Meko) Mekonomen. Det finns väl några sådana runt om i Sverige så servicen är jag inte orolig för.
Mekonomen! Har besökt dem en gång med min fd BMW diesel ingen premiumupplevelse direkt och man lyckades dessutom inte fixa felet. Den var heller inte tvättad och dammsugen😉.
Ok, det är ungefär som Tesla service nu för tiden då 😉
Kanske det😀! Har bara behövt hjälp av en ranger vid ett tillfälle men det funkade grymt bra.
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 926
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av wannabee »

Maw skrev: 06 feb 2024 11:18
tslaqqq skrev: 06 feb 2024 09:09
Xyborg skrev: 05 feb 2024 13:45
Frunken skrev: 05 feb 2024 11:34
Xyborg skrev: 05 feb 2024 11:20


Varför skulle ethernet, gigacasting och likande spela roll för mitt köpbeslut om det i huvudtaget inte påverkar mig som användare?

Värmepump som återanvänder energi från batteri och motor har även t.ex. Volkswagen ID4 och flera andra bilar.
Det är väl helt galet att Tesla säljer så extremt mycket trots alla brister som en del här ser som dealbreakers.

Jag ser faktiskt fortfarande ingen som riktigt kan konkurrera med Tesla gällande pris/prestanda.
Fast jag har inte pratat om Dealbreakers? Jag har en Tesla Model 3 LR från 2021 och är på det stora hela nöjd med bilen. Jag menar mer att mycket av det som Tesla var så sinnessjukt överlägsna med när jag köpte bilen numera är vardagsmat. Värmepump som tar vara på spillvärme har flera konkurrenter, "autopilot" (ett helt OK L2 förarstöd) har flera andra, några av dem rent utav bättre.

Det enda där jag finner Tesla riktigt bra visavi konkurrenterna numera är räckvidd, "på-platsen-service", appen, OTA uppdateringar och integrationen med det egna laddnätverket. Sen om de punkterna är viktigare än bättre TACC med radar, 360-kamera, bättre parkeringsassistent, bättre mottagning på serviceställen, skönare stolar, komfortablare fjädring, fungerande avbländning/matrix-ljus, bättre automatiska torkare, eller bättre ljudisolering - ja, det är ju upp till var och en.

Gigacasting, ethernet för kommunikation mellan komponenter etc. är ju helt irrelevant för mig som kund. Det är ju hur bra bilen är som spelar roll. Det blir lika dumt (för mig) som när folk säger att deras Samsung S20-something minsann har mer RAM-minne än motsvarande iPhone = helt irrelevant om iPhonen fortfarande är snabbare.

Nu kanske man inte ska köpa konkurrenternas svar på Teslas teknologier som sak samma. Värmepumpar är inte samma sak bara för namnet antyder det.
Alla har även mjukvara och touch skärm nuförtiden inte riktigt samma funktion mellan dem heller :?
Helt rätt, precis som att man inte ska köpa Teslas marknadsföringstugg om att octovalve, Tesla Vision mm är överlägset konkurrenternas lösningar.

Man måste sila bort propagandan.
Propaganda? Munro som kollar på alla möjliga bilmärken har pratat en hel del om Teslas octovalve och jag (ingenjör, Gymnasieingenjör och även Civilingenjör) bedömer att han har väldigt stor kunskapsbank, bla har han föreslagit att göra delar i större stycken, typ som megacasting i nåt decennium eller två, han har haft en prototyp stående länge i lokalen de demonterar bilar i. Munro förvånades över första model tre, som de skruvade isär när den kom ut på marknaden, typ bakaxeln bestod av 128 delar som var hopsatta. Numera är det ju en megacasting.

Han kollade även på Ford Mustang som hade många meter slang, jämfört med Tesla som knappt hade någon.
Senast redigerad av wannabee, redigerad totalt 1 gånger.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3344
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av Maw »

wannabee skrev: 06 feb 2024 13:07
Maw skrev: 06 feb 2024 11:18
tslaqqq skrev: 06 feb 2024 09:09
Xyborg skrev: 05 feb 2024 13:45
Frunken skrev: 05 feb 2024 11:34


Det är väl helt galet att Tesla säljer så extremt mycket trots alla brister som en del här ser som dealbreakers.

Jag ser faktiskt fortfarande ingen som riktigt kan konkurrera med Tesla gällande pris/prestanda.
Fast jag har inte pratat om Dealbreakers? Jag har en Tesla Model 3 LR från 2021 och är på det stora hela nöjd med bilen. Jag menar mer att mycket av det som Tesla var så sinnessjukt överlägsna med när jag köpte bilen numera är vardagsmat. Värmepump som tar vara på spillvärme har flera konkurrenter, "autopilot" (ett helt OK L2 förarstöd) har flera andra, några av dem rent utav bättre.

Det enda där jag finner Tesla riktigt bra visavi konkurrenterna numera är räckvidd, "på-platsen-service", appen, OTA uppdateringar och integrationen med det egna laddnätverket. Sen om de punkterna är viktigare än bättre TACC med radar, 360-kamera, bättre parkeringsassistent, bättre mottagning på serviceställen, skönare stolar, komfortablare fjädring, fungerande avbländning/matrix-ljus, bättre automatiska torkare, eller bättre ljudisolering - ja, det är ju upp till var och en.

Gigacasting, ethernet för kommunikation mellan komponenter etc. är ju helt irrelevant för mig som kund. Det är ju hur bra bilen är som spelar roll. Det blir lika dumt (för mig) som när folk säger att deras Samsung S20-something minsann har mer RAM-minne än motsvarande iPhone = helt irrelevant om iPhonen fortfarande är snabbare.

Nu kanske man inte ska köpa konkurrenternas svar på Teslas teknologier som sak samma. Värmepumpar är inte samma sak bara för namnet antyder det.
Alla har även mjukvara och touch skärm nuförtiden inte riktigt samma funktion mellan dem heller :?
Helt rätt, precis som att man inte ska köpa Teslas marknadsföringstugg om att octovalve, Tesla Vision mm är överlägset konkurrenternas lösningar.

Man måste sila bort propagandan.
Propaganda? Munro som kollar på alla möjliga bilmärken har pratat en hel del om Teslas octovalve och jag (ingenjör) bedömer att han har väldigt stor kunskapsbank, bla har han föreslagit att göra delar i större stycken, typ som megacasting i nåt decennium eller två, han har haft en prototyp stående länge i lokalen de demonterar bilar i. Munro förvånades över första model tre, som de skruvade isär när den kom ut på marknaden, typ bakaxeln bestod av 128 delar som var hopsatta. Numera är det ju en megacasting.

Han kollade även på Ford Mustang som hade många meter slang, jämfört med Tesla som knappt hade någon.
Nu var det ifs Teslas uttalanden jag avsåg.

Men jag (civilingenjör, som om titeln skulle spela nå roll) bedömer att Munro är en Tesla fanboi ;) Kanske för att han är kraftigt investerad i tsla?
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1358
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av Verdi_ »

Maw skrev: 06 feb 2024 13:21
wannabee skrev: 06 feb 2024 13:07
Maw skrev: 06 feb 2024 11:18
tslaqqq skrev: 06 feb 2024 09:09
Xyborg skrev: 05 feb 2024 13:45


Fast jag har inte pratat om Dealbreakers? Jag har en Tesla Model 3 LR från 2021 och är på det stora hela nöjd med bilen. Jag menar mer att mycket av det som Tesla var så sinnessjukt överlägsna med när jag köpte bilen numera är vardagsmat. Värmepump som tar vara på spillvärme har flera konkurrenter, "autopilot" (ett helt OK L2 förarstöd) har flera andra, några av dem rent utav bättre.

Det enda där jag finner Tesla riktigt bra visavi konkurrenterna numera är räckvidd, "på-platsen-service", appen, OTA uppdateringar och integrationen med det egna laddnätverket. Sen om de punkterna är viktigare än bättre TACC med radar, 360-kamera, bättre parkeringsassistent, bättre mottagning på serviceställen, skönare stolar, komfortablare fjädring, fungerande avbländning/matrix-ljus, bättre automatiska torkare, eller bättre ljudisolering - ja, det är ju upp till var och en.

Gigacasting, ethernet för kommunikation mellan komponenter etc. är ju helt irrelevant för mig som kund. Det är ju hur bra bilen är som spelar roll. Det blir lika dumt (för mig) som när folk säger att deras Samsung S20-something minsann har mer RAM-minne än motsvarande iPhone = helt irrelevant om iPhonen fortfarande är snabbare.

Nu kanske man inte ska köpa konkurrenternas svar på Teslas teknologier som sak samma. Värmepumpar är inte samma sak bara för namnet antyder det.
Alla har även mjukvara och touch skärm nuförtiden inte riktigt samma funktion mellan dem heller :?
Helt rätt, precis som att man inte ska köpa Teslas marknadsföringstugg om att octovalve, Tesla Vision mm är överlägset konkurrenternas lösningar.

Man måste sila bort propagandan.
Propaganda? Munro som kollar på alla möjliga bilmärken har pratat en hel del om Teslas octovalve och jag (ingenjör) bedömer att han har väldigt stor kunskapsbank, bla har han föreslagit att göra delar i större stycken, typ som megacasting i nåt decennium eller två, han har haft en prototyp stående länge i lokalen de demonterar bilar i. Munro förvånades över första model tre, som de skruvade isär när den kom ut på marknaden, typ bakaxeln bestod av 128 delar som var hopsatta. Numera är det ju en megacasting.

Han kollade även på Ford Mustang som hade många meter slang, jämfört med Tesla som knappt hade någon.
Nu var det ifs Teslas uttalanden jag avsåg.

Men jag (civilingenjör, som om titeln skulle spela nå roll) bedömer att Munro är en Tesla fanboi ;) Kanske för att han är kraftigt investerad i tsla?
Munro har väldigt liten trovärdighet då han är med i Teslas propaganda-nätverk av influencers. Vore han så förbaskat jävla bra så skulle han inte ha tid att lägga ut filmer på nätet.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19599
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av Bjelke »

martinot skrev: 06 feb 2024 11:51
Jerker skrev: 05 feb 2024 08:16
En sak som Tesla är överlägsen på, och det är den ju i förhållande till de flesta bilmärken, är uppdateringar OTA som omfattar alla bilens delsystem. Efter att ha kört bilen ett tag och hängt på MG4-forum så börjar jag nu ladda för att kontakta märkesverkstaden för att få dem att ge mig alla uppdateringar som jag vet finns att få. Innan jag pratar med dem så ska jag dra ett väldigt djupt andetag. Andra MG4-ägare har berättat hur de har fått kämpa för att få alla tillgängliga uppdateringar, som rör nåt dussintal olika delsystem. Serviceverkstäderna saknar i många fall helt enkelt kunskap om och vilja till att ta reda på vad som går/bör uppdateras i bilen.

En annan sak som Tesla är överlägsen på är appen.
Instämmer.

Saknar OTA-uppdateringar till vår Mini, och även appen till både vår BMW och till vår Mini suger balle jämfört med Teslas. Är inte alls lika bra, snabb och komplett som Teslas. Man kan inte se aktuell kupétemperatur, kan inte få notis när kupén är färdigvärmd, och man kan fan inte ens ställa in önskad kupétemperatur (bara av/på).

Till på köpet laggar kommandona från appen till bilen något enormt (handlar ofta om ett par minuter, istället för ett par få sekunder).
Låter ju som Nissans app förut :( sopdålig var den iaf under dom år vi hade en Leaf.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
tesla newbie
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av tesla newbie »

Verdi_ skrev: 06 feb 2024 13:23
Maw skrev: 06 feb 2024 13:21
wannabee skrev: 06 feb 2024 13:07
Maw skrev: 06 feb 2024 11:18
tslaqqq skrev: 06 feb 2024 09:09



Nu kanske man inte ska köpa konkurrenternas svar på Teslas teknologier som sak samma. Värmepumpar är inte samma sak bara för namnet antyder det.
Alla har även mjukvara och touch skärm nuförtiden inte riktigt samma funktion mellan dem heller :?
Helt rätt, precis som att man inte ska köpa Teslas marknadsföringstugg om att octovalve, Tesla Vision mm är överlägset konkurrenternas lösningar.

Man måste sila bort propagandan.
Propaganda? Munro som kollar på alla möjliga bilmärken har pratat en hel del om Teslas octovalve och jag (ingenjör) bedömer att han har väldigt stor kunskapsbank, bla har han föreslagit att göra delar i större stycken, typ som megacasting i nåt decennium eller två, han har haft en prototyp stående länge i lokalen de demonterar bilar i. Munro förvånades över första model tre, som de skruvade isär när den kom ut på marknaden, typ bakaxeln bestod av 128 delar som var hopsatta. Numera är det ju en megacasting.

Han kollade även på Ford Mustang som hade många meter slang, jämfört med Tesla som knappt hade någon.
Nu var det ifs Teslas uttalanden jag avsåg.

Men jag (civilingenjör, som om titeln skulle spela nå roll) bedömer att Munro är en Tesla fanboi ;) Kanske för att han är kraftigt investerad i tsla?
Munro har väldigt liten trovärdighet då han är med i Teslas propaganda-nätverk av influencers. Vore han så förbaskat jävla bra så skulle han inte ha tid att lägga ut filmer på nätet.
Är denna video också propaganda?:
Bara för att Tesla har brister så betyder ju inte det att konkurrenterna är förbi på alla områden. När det gäller HUD, 360 kamera och regnsensor så har väl konkurrenterna dessutom alltid legat före Tesla. Det man kan hoppas på är väl att Tesla börjar sälja sämre så att de åtgärdar saker som regnsensor och spökbromsningar. Så länge de säljer allt de kan tillverka så kan de göra lite som de vill med mjuk- och hårdvaran.
Frunken
elbilist
Inlägg: 72
Blev medlem: 26 nov 2023 23:28

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av Frunken »

Konkurrenterna är ju inte förbi, men vissa verkar tycka det!
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7676
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av mikebike »

Frunken skrev: 06 feb 2024 14:45
Konkurrenterna är ju inte förbi, men vissa verkar tycka det!
I flera avseenden har de varit före hela tiden. Andra biltillverkare bygger bättre och bättre bilar, som får längre räckvidd och kortare laddtid. Tesla tar bort komponenter och funktioner, t.o.m. på redan levererade bilar.
Min Model Y har visserligen lite större batteri än min Model 3 hade, men den laddar långsammare, saknar svankstöd på passagerarstolen och har fått radarn bortkopplad. Nyare Teslor saknar parkeringssensorer o.s.v.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Frunken
elbilist
Inlägg: 72
Blev medlem: 26 nov 2023 23:28

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av Frunken »

mikebike skrev: 06 feb 2024 15:46
Frunken skrev: 06 feb 2024 14:45
Konkurrenterna är ju inte förbi, men vissa verkar tycka det!
I flera avseenden har de varit före hela tiden. Andra biltillverkare bygger bättre och bättre bilar, som får längre räckvidd och kortare laddtid. Tesla tar bort komponenter och funktioner, t.o.m. på redan levererade bilar.
Min Model Y har visserligen lite större batteri än min Model 3 hade, men den laddar långsammare, saknar svankstöd på passagerarstolen och har fått radarn bortkopplad. Nyare Teslor saknar parkeringssensorer o.s.v.
Yes, det är korrekt, men effektiviteten hos konkurrenterna är inte riktigt där än. Att de levererar regnsensor eller USS hjälper ju inte om effektiviteten är betydligt sämre.

MEN, det kommer bli jobbigt för tesla när/om det börjar komma alternativ som faktiskt slår tesla på många av teslas starka områden. T ex reseplaneringen med laddning på SuC.

Jag har svårt att hitta någon idag som på riktigt konkurrerar med tesla där. Däremot köper jag om man både tröttnat och vill testa något annat. Alternativ kommer, och förhoppningsvis är vi som kunder vinnarna!
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1358
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av Verdi_ »

Frunken skrev: 06 feb 2024 17:36
mikebike skrev: 06 feb 2024 15:46
Frunken skrev: 06 feb 2024 14:45
Konkurrenterna är ju inte förbi, men vissa verkar tycka det!
I flera avseenden har de varit före hela tiden. Andra biltillverkare bygger bättre och bättre bilar, som får längre räckvidd och kortare laddtid. Tesla tar bort komponenter och funktioner, t.o.m. på redan levererade bilar.
Min Model Y har visserligen lite större batteri än min Model 3 hade, men den laddar långsammare, saknar svankstöd på passagerarstolen och har fått radarn bortkopplad. Nyare Teslor saknar parkeringssensorer o.s.v.
Yes, det är korrekt, men effektiviteten hos konkurrenterna är inte riktigt där än. Att de levererar regnsensor eller USS hjälper ju inte om effektiviteten är betydligt sämre.

MEN, det kommer bli jobbigt för tesla när/om det börjar komma alternativ som faktiskt slår tesla på många av teslas starka områden. T ex reseplaneringen med laddning på SuC.

Jag har svårt att hitta någon idag som på riktigt konkurrerar med tesla där. Däremot köper jag om man både tröttnat och vill testa något annat. Alternativ kommer, och förhoppningsvis är vi som kunder vinnarna!

Många konkurrenter har en liknande räckvidd som t ex Model Y. Däremot drar de kanske lite mer el, men gör det så mycket då? El är förhållandevis billigt och sett till hela året så är det inte särskilt viktigt som jag ser det.

Regnsensor, USS, bättre komfort osv har man ju nytta av långt fler ggr över året.

Teslas ruttplanering suger så jag planerar bara ett stopp i taget ändå. Finns ju ABRP om man vill också.

Det jag personligen ser som viktigt är Dog Mode och fri SuC. Till viss del kanske infotainment som är smidigt men Apple Carplay och Andriod Auto är tillräckligt bra som alternativ. Jag har obegränsad surf på mitt mobilabonnemang så... :)
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3686
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av jonasl »

Det är ändå konstigt att konkurrenterna behövt så otroligt lång tid på sig att komma ifatt. Långresa med Tesla har ju varit helt odramatiskt de senaste nästan 10 åren, men jag har kompisar med nästan nya elbilar (MEB-bilar) som inte vågar åka långt för att det känns för osäkert med hur de ska köra och om laddningen kommer funka.

Navigatorn i Teslan ruttplanerar inte perfekt, men du kommer garanterat fram utan några problem. Den har lite väl stora marginaler så det tar onödigt lång tid, men jag kan förstå varför.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1358
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av Verdi_ »

jonasl skrev: 06 feb 2024 18:06
Det är ändå konstigt att konkurrenterna behövt så otroligt lång tid på sig att komma ifatt. Långresa med Tesla har ju varit helt odramatiskt de senaste nästan 10 åren, men jag har kompisar med nästan nya elbilar (MEB-bilar) som inte vågar åka långt för att det känns för osäkert med hur de ska köra och om laddningen kommer funka.

Navigatorn i Teslan ruttplanerar inte perfekt, men du kommer garanterat fram utan några problem. Den har lite väl stora marginaler så det tar onödigt lång tid, men jag kan förstå varför.
Ja man är nog säkert lite bortskämd med det där ändå. Dock kan man ju åka på de flesta SuC med andra bilar nu också och det verkar ju fungera helt ok för många.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7676
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av mikebike »

Frunken skrev: 06 feb 2024 17:36
mikebike skrev: 06 feb 2024 15:46
Frunken skrev: 06 feb 2024 14:45
Konkurrenterna är ju inte förbi, men vissa verkar tycka det!
I flera avseenden har de varit före hela tiden. Andra biltillverkare bygger bättre och bättre bilar, som får längre räckvidd och kortare laddtid. Tesla tar bort komponenter och funktioner, t.o.m. på redan levererade bilar.
Min Model Y har visserligen lite större batteri än min Model 3 hade, men den laddar långsammare, saknar svankstöd på passagerarstolen och har fått radarn bortkopplad. Nyare Teslor saknar parkeringssensorer o.s.v.
Yes, det är korrekt, men effektiviteten hos konkurrenterna är inte riktigt där än. Att de levererar regnsensor eller USS hjälper ju inte om effektiviteten är betydligt sämre.

MEN, det kommer bli jobbigt för tesla när/om det börjar komma alternativ som faktiskt slår tesla på många av teslas starka områden. T ex reseplaneringen med laddning på SuC.

Jag har svårt att hitta någon idag som på riktigt konkurrerar med tesla där. Däremot köper jag om man både tröttnat och vill testa något annat. Alternativ kommer, och förhoppningsvis är vi som kunder vinnarna!
Att det tar längre tid att ladda och att man måste ladda oftare är egenskaper som man kan anpassa sig till. Man sitter i alla fall inte och är förbannad hela tiden på grund av det. Inte heller behöver man förklara för passagerarna att det inte är jag som är en dålig bilförare utan att det är bilen som tvärbromsar lite nu och då.
Att bilen hoppar fram över farthindren i MoS är inte heller populärt hos passagerarna.

Spökbromsningar och att man inte kan använda farthållaren ibland och att detta främst beror på att Tesla kopplat ut radarn gör mig förbannad.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3344
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av Maw »

jonasl skrev: 06 feb 2024 18:06
Det är ändå konstigt att konkurrenterna behövt så otroligt lång tid på sig att komma ifatt. Långresa med Tesla har ju varit helt odramatiskt de senaste nästan 10 åren, men jag har kompisar med nästan nya elbilar (MEB-bilar) som inte vågar åka långt för att det känns för osäkert med hur de ska köra och om laddningen kommer funka.
Det beror ju lite på hur man ser det. Många bilmärken har kunnat erbjuda odramatiska långresor i snart hundra år, Tesla kom inte ikapp förrän de senaste åren ;)

För tio år sedan var det väl inte så lätt att göra långresor med någon elbil men däremot med de dlesta fossilbilar?
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
tesla newbie
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av tesla newbie »

Tycker man HUD, 360 kamera och regnsensorhårdvara är viktigt så finns det ju nu faktiskt ganska många elbilar att välja på som erbjuder detta. Tesla är definitivt speciella på många sätt och gör saker på sitt eget vis. Gillar man inte det är det nog bäst att rösta med plånboken och välja ett annat märke. Är väl lite som iPhone eller Android. Själv gillar jag Face-id och airdrop så jag kör iPhone, andra skyr iPhone som pesten.
Användarvisningsbild
martinsson
elbilist
Inlägg: 300
Blev medlem: 05 mar 2014 11:58
Ort: Göteborg

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av martinsson »

Frunken skrev: 06 feb 2024 14:45
Konkurrenterna är ju inte förbi, men vissa verkar tycka det!
Jag tycker absolut det som du kanske sett. Det finns flera som slår Tesla på fingrarna idag.
Zeekr är bara en av dem.
Zeekr 001 är ju en tydlig Tesladödare. Sen när FR-modellen kommer så slår dem även accelerationen på S-Plaid.

Sen har du Xpeng, BYD och även Nio. Alla har modeller som slår Tesla.

Tesla kanske har bättre värmepump men resten är inte lika imponerande längre. En gång i tiden var Tesla bäst på allt men den tiden är förbi nu. Dem får rycka upp sig om dem skall hänga med men tror inte det händer nu när dem säljer som smör i solsken (som en del redan nämnt.)
______________________________________
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
tesla newbie
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av tesla newbie »

martinsson skrev: 06 feb 2024 20:36

Tesla kanske har bättre värmepump men resten är inte lika imponerande längre. En gång i tiden var Tesla bäst på allt men den tiden är förbi nu. Dem får rycka upp sig om dem skall hänga med men tror inte det händer nu när dem säljer som smör i solsken (som en del redan nämnt.)
Fast de brister som nämns här har Tesla aldrig varit bäst på. Valfri tysk konkurrent har haft bättre fjädring, tystare kupé, HUD, 360 kamera och regnsensor. Så de är väl inte så konstigt att de fortsätter vara bättre på det när de börjar göra elbilar.
BMW och Mercedes byggde stora bekväma lyxbilar innan Tesla ens fanns som företag.
Senast redigerad av tesla newbie, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar