Re: Volvo ES90
Postat: 05 mar 2025 11:35
Bara 446Liter bagage är lite av en besvikelse. 

WTF, ska man behöva välja "Ultra" utrustningspaket för att få välja AWD? Skulle uppskatta att inte bli påtvingad bland annat ett glastak och 21 tums fälgar bara för att få fyrhjulsdrift. Hoppas detta ändras.
Kan ju va annorlunda här i Sverige, vi får se.juristen skrev: ↑05 mar 2025 11:35WTF, ska man behöva välja "Ultra" utrustningspaket för att få välja AWD? Skulle uppskatta att inte bli påtvingad bland annat ett glastak och 21 tums fälgar bara för att få fyrhjulsdrift. Hoppas detta ändras.
Fin bil, lite dyr i jämförelse med id7.
462 000kr 2020 motsvarar 572 000kr idag. Lägger man på den där tullen på 28,8% och moms på det landar vi på 778 000kr.
Fast en lättare bil brukar ju ge bätte köregenskaper. Tycker Tesla har visat med senaste Model 3 och Y att en tyst kupé kan åstadkommas utan en massa vikt.
Att det gnisslar och gnirkar har att göra med vridstyvheten. Det går alldeles utmärkt att göra en vridstyv elbil som inte väger 2.7 ton.roffe_s skrev: ↑02 mar 2025 16:38Men min erfarenhet är att för stora inbesparingar på vikt i chassi och isolering innebär risk för att egenfrekvenser höjs, ljudnivån ökar och det gnisslar och gnirkar lite mer - särskilt över tid. Komfort och köregenskaper blir något av en trade-off i jakten på förbrukning. Och som redan sagts i tråden - design. Men det ändrar sig säkert vartefter nya bilmodeller presenteras, precis som kanske även våra personliga preferenser förändras över tid? Och tur är väl det![]()
Fast nu väger inte ES90 2,7 ton utan från 2366 kg… Inte så anmärkningsvärt mycket för en så stor och lyxig bil. Det är väl ungefär vad en Model S som nog ändå är betydligt enklare väger som jämförelse?tesla newbie skrev: ↑05 mar 2025 14:09Att det gnisslar och gnirkar har att göra med vridstyvheten. Det går alldeles utmärkt att göra en vridstyv elbil som inte väger 2.7 ton.roffe_s skrev: ↑02 mar 2025 16:38Men min erfarenhet är att för stora inbesparingar på vikt i chassi och isolering innebär risk för att egenfrekvenser höjs, ljudnivån ökar och det gnisslar och gnirkar lite mer - särskilt över tid. Komfort och köregenskaper blir något av en trade-off i jakten på förbrukning. Och som redan sagts i tråden - design. Men det ändrar sig säkert vartefter nya bilmodeller presenteras, precis som kanske även våra personliga preferenser förändras över tid? Och tur är väl det![]()
Hur mäts den volymen egentligen?
Kanske missar något i hur man räknar men på Volvocars.se står det "Tjänstvikt från 2048 kg" för RWD och "Från 2127 kg" för AWD. Men det är väl kanske versionerna som inte säljs än i Sverige. Bygger man ihop en AWD med Ultra står det ju 2,6 ton, så rätt imponerande att hitta 500 kg extrautrustning.Maw skrev: ↑05 mar 2025 14:29Fast nu väger inte ES90 2,7 ton utan från 2366 kg… Inte så anmärkningsvärt mycket för en så stor och lyxig bil. Det är väl ungefär vad en Model S som nog ändå är betydligt enklare väger som jämförelse?tesla newbie skrev: ↑05 mar 2025 14:09Att det gnisslar och gnirkar har att göra med vridstyvheten. Det går alldeles utmärkt att göra en vridstyv elbil som inte väger 2.7 ton.roffe_s skrev: ↑02 mar 2025 16:38Men min erfarenhet är att för stora inbesparingar på vikt i chassi och isolering innebär risk för att egenfrekvenser höjs, ljudnivån ökar och det gnisslar och gnirkar lite mer - särskilt över tid. Komfort och köregenskaper blir något av en trade-off i jakten på förbrukning. Och som redan sagts i tråden - design. Men det ändrar sig säkert vartefter nya bilmodeller presenteras, precis som kanske även våra personliga preferenser förändras över tid? Och tur är väl det![]()
Vilken som gnisslar och gnekar mest av ES90 och Model S återstår att se, men jag har mina aningar![]()
Jag utgick från siffrorna i den länkade artikelnImolarot skrev: ↑05 mar 2025 14:43Kanske missar något i hur man räknar men på Volvocars.se står det "Tjänstvikt från 2048 kg" för RWD och "Från 2127 kg" för AWD. Men det är väl kanske versionerna som inte säljs än i Sverige. Bygger man ihop en AWD med Ultra står det ju 2,6 ton, så rätt imponerande att hitta 500 kg extrautrustning.Maw skrev: ↑05 mar 2025 14:29Fast nu väger inte ES90 2,7 ton utan från 2366 kg… Inte så anmärkningsvärt mycket för en så stor och lyxig bil. Det är väl ungefär vad en Model S som nog ändå är betydligt enklare väger som jämförelse?tesla newbie skrev: ↑05 mar 2025 14:09Att det gnisslar och gnirkar har att göra med vridstyvheten. Det går alldeles utmärkt att göra en vridstyv elbil som inte väger 2.7 ton.roffe_s skrev: ↑02 mar 2025 16:38Men min erfarenhet är att för stora inbesparingar på vikt i chassi och isolering innebär risk för att egenfrekvenser höjs, ljudnivån ökar och det gnisslar och gnirkar lite mer - särskilt över tid. Komfort och köregenskaper blir något av en trade-off i jakten på förbrukning. Och som redan sagts i tråden - design. Men det ändrar sig säkert vartefter nya bilmodeller presenteras, precis som kanske även våra personliga preferenser förändras över tid? Och tur är väl det![]()
Vilken som gnisslar och gnekar mest av ES90 och Model S återstår att se, men jag har mina aningar![]()
Plasten under dörrarna indikerar att man vill att bilen ska se högre ut. Man hade gjort ett lägre intryck om det varit karossfärgade.Flagada skrev: ↑05 mar 2025 15:59Tja, vad säger man, ytterligare en flodhäst, inte blev den låg o smäcker som en Model S, snarare nåt halvhögt mpv/cross country/crossoverhållet a lá Poestar 2.
Kapade bort en decimeter på översta bilden (original i mitten), nåt bättre, har de två lager batterier i den eller?!
S90.jpg
Verkligen, mindre än min l4a så otroligt oimponerad.
Man har satsat mer på baksätet än på bagaget.ObscureEconomist skrev: ↑05 mar 2025 18:11Verkligen, mindre än min l4a så otroligt oimponerad.
20 cm lägre, 10 cm bredare och 10 cm högre och sämre bagage?
Tvärtom. Tex BMW har gjort samma på i4 och i5.Fredrik j skrev: ↑05 mar 2025 16:26Plasten under dörrarna indikerar att man vill att bilen ska se högre ut. Man hade gjort ett lägre intryck om det varit karossfärgade.Flagada skrev: ↑05 mar 2025 15:59Tja, vad säger man, ytterligare en flodhäst, inte blev den låg o smäcker som en Model S, snarare nåt halvhögt mpv/cross country/crossoverhållet a lá Poestar 2.
Kapade bort en decimeter på översta bilden (original i mitten), nåt bättre, har de två lager batterier i den eller?!
S90.jpg
Mpv/crossover/cross country säljer väl bättre antar jag? Siktar man verkligen på model S-volymer?
Man kan räkna hur man vill men faktum kvarstår, de flesta av oss inte har dubblat våra löner sedan 2020. Dvs de som köpte S90 2020 har inte råd med denna.Luma skrev: ↑05 mar 2025 12:58Det är inte bara Trump som gillar tullar.
Sedan den 30 oktober 2024 har EU infört definitiva motåtgärdstullar utöver den befintliga standardtullen på 10 % för bilimport i från Kina. Dessa extra tullar är följande:
Geely: 18,8 %
Källa: Grok
ES90 tillverkas i Kina av Volvo (Geely) och beläggs med 18,8 + 10 =28,8 % tull (skatt) vid import till EU (Sverige).
Det innebär att en ES90 med en prislapp på 1 Mkr är beskattad med först tull 28,8 % och sedan 25 % moms.
Grundpriset är 621 118 kr + 178 882 (tull) + 200 000 (moms) = 1 000 000 kr.
Dvs. 378 882 kr av bilens pris är skatt.
Något att tänka på när man klagar på det höga priset.
Med ”se högre ut” menar jag markfrigång som är en SUV egenskap.manneson skrev: ↑06 mar 2025 08:02Tvärtom. Tex BMW har gjort samma på i4 och i5.Fredrik j skrev: ↑05 mar 2025 16:26Plasten under dörrarna indikerar att man vill att bilen ska se högre ut. Man hade gjort ett lägre intryck om det varit karossfärgade.Flagada skrev: ↑05 mar 2025 15:59Tja, vad säger man, ytterligare en flodhäst, inte blev den låg o smäcker som en Model S, snarare nåt halvhögt mpv/cross country/crossoverhållet a lá Poestar 2.
Kapade bort en decimeter på översta bilden (original i mitten), nåt bättre, har de två lager batterier i den eller?!
S90.jpg
Mpv/crossover/cross country säljer väl bättre antar jag? Siktar man verkligen på model S-volymer?
Man gör det för att bilen inte ska se för hög ut.
Lackar man hela vägen ner blir proportionerna inte så smäckra.
Ja den är ovanligt hög för att vara en sedan: 1549 mm. 13 cm högre än en Lucid Air. De kanske har ett väldigt tjockt batteripack....Flagada skrev: ↑05 mar 2025 15:59Tja, vad säger man, ytterligare en flodhäst, inte blev den låg o smäcker som en Model S, snarare nåt halvhögt mpv/cross country/crossoverhållet a lá Poestar 2.
Kapade bort en decimeter på översta bilden (original i mitten), nåt bättre, har de två lager batterier i den eller?!
S90.jpg
Man borde kunna göra båda med den extra dimensionen och elbilsplattform. Jag är ytterst oimponerad, Audi har gjort det klart bättre med den lite mindre a6Fredrik j skrev: ↑05 mar 2025 18:13Man har satsat mer på baksätet än på bagaget.ObscureEconomist skrev: ↑05 mar 2025 18:11Verkligen, mindre än min l4a så otroligt oimponerad.
20 cm lägre, 10 cm bredare och 10 cm högre och sämre bagage?
Dom två kommer ju säkert hamna i jämförande test snart.ObscureEconomist skrev: ↑06 mar 2025 09:02Man borde kunna göra båda med den extra dimensionen och elbilsplattform. Jag är ytterst oimponerad, Audi har gjort det klart bättre med den lite mindre a6Fredrik j skrev: ↑05 mar 2025 18:13Man har satsat mer på baksätet än på bagaget.ObscureEconomist skrev: ↑05 mar 2025 18:11Verkligen, mindre än min l4a så otroligt oimponerad.
20 cm lägre, 10 cm bredare och 10 cm högre och sämre bagage?
Hittar ingen källa på det nu, men jag vill minnas att SPA2 inte var menad som en ren elbilsplattform från början. Syns ju bland annat på det onödigt långa avståndet mellan a-stolpe och framhjul och den onödigt långa huven.ObscureEconomist skrev: ↑06 mar 2025 09:02Man borde kunna göra båda med den extra dimensionen och elbilsplattform. Jag är ytterst oimponerad, Audi har gjort det klart bättre med den lite mindre a6Fredrik j skrev: ↑05 mar 2025 18:13Man har satsat mer på baksätet än på bagaget.ObscureEconomist skrev: ↑05 mar 2025 18:11Verkligen, mindre än min l4a så otroligt oimponerad.
20 cm lägre, 10 cm bredare och 10 cm högre och sämre bagage?