Sida 4 av 5

Re: Volvo ES90

Postat: 05 mar 2025 11:35
av Force-Walker
Bara 446Liter bagage är lite av en besvikelse. :?

Re: Volvo ES90

Postat: 05 mar 2025 11:35
av juristen
Force-Walker skrev: 05 mar 2025 11:27
WTF, ska man behöva välja "Ultra" utrustningspaket för att få välja AWD? Skulle uppskatta att inte bli påtvingad bland annat ett glastak och 21 tums fälgar bara för att få fyrhjulsdrift. Hoppas detta ändras.

Fin bil, lite dyr i jämförelse med id7.

Re: Volvo ES90

Postat: 05 mar 2025 11:39
av Force-Walker
juristen skrev: 05 mar 2025 11:35
Force-Walker skrev: 05 mar 2025 11:27
WTF, ska man behöva välja "Ultra" utrustningspaket för att få välja AWD? Skulle uppskatta att inte bli påtvingad bland annat ett glastak och 21 tums fälgar bara för att få fyrhjulsdrift. Hoppas detta ändras.

Fin bil, lite dyr i jämförelse med id7.
Kan ju va annorlunda här i Sverige, vi får se.
Denna är mycket lyxigare än ID.7, men ja det är ett saftigt pris.

Re: Volvo ES90

Postat: 05 mar 2025 12:03
av toppo
Det är synd att Volvo i Sverige alltid ska börja med att lansera toppmodellen. I Holland börjar priserna för Core på € 70,000 och det finns även en Plus variant för € 74,000. Hade man fått en ES90 bas i Sverige efter rabatt för drygt 700 000kr hade det varit klart intressant.

Re: Volvo ES90

Postat: 05 mar 2025 12:58
av Luma
Det är inte bara Trump som gillar tullar.

Sedan den 30 oktober 2024 har EU infört definitiva motåtgärdstullar utöver den befintliga standardtullen på 10 % för bilimport i från Kina. Dessa extra tullar är följande:
Geely: 18,8 %

Källa: Grok

ES90 tillverkas i Kina av Volvo (Geely) och beläggs med 18,8 + 10 =28,8 % tull (skatt) vid import till EU (Sverige).
Det innebär att en ES90 med en prislapp på 1 Mkr är beskattad med först tull 28,8 % och sedan 25 % moms.
Grundpriset är 621 118 kr + 178 882 (tull) + 200 000 (moms) = 1 000 000 kr.

Dvs. 378 882 kr av bilens pris är skatt.

Något att tänka på när man klagar på det höga priset.

Re: Volvo ES90

Postat: 05 mar 2025 13:20
av Fredrik j
GustavE skrev: 05 mar 2025 11:26
Rek. pris från 929 000 kr

S90 T5 R-design 462 900 kr rek. pris årsmodell 2020.
Så bara lite drygt 100% prisökning på 5 år.
Så efter ca 77 000 mil har man gått i vinst jämfört med bensinare.
462 000kr 2020 motsvarar 572 000kr idag. Lägger man på den där tullen på 28,8% och moms på det landar vi på 778 000kr.
Eftersom även S90 tillverkades i kina hade den ju troligtvis kostat 778 000kr idag.

Re: Volvo ES90

Postat: 05 mar 2025 14:03
av tesla newbie
roffe_s skrev: 02 mar 2025 13:43

Behöver bilen väga 2.7-3 ton? Nej. Skulle jag föredra en 500 kg lättare bil om det samtidigt gjorde avkall på körupplevelsen? Nej också på den.
Fast en lättare bil brukar ju ge bätte köregenskaper. Tycker Tesla har visat med senaste Model 3 och Y att en tyst kupé kan åstadkommas utan en massa vikt.

Re: Volvo ES90

Postat: 05 mar 2025 14:03
av MangeT
Som sagt. Stort batteri, stort pris.
https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... a-elbilen/
"
ES90 Single Motor 929 000 kr.
ES90 Twin Motor 988 000 kr.
ES90 Twin Motor Performance 1 052 000 kr.
"

Re: Volvo ES90

Postat: 05 mar 2025 14:09
av tesla newbie
roffe_s skrev: 02 mar 2025 16:38
Men min erfarenhet är att för stora inbesparingar på vikt i chassi och isolering innebär risk för att egenfrekvenser höjs, ljudnivån ökar och det gnisslar och gnirkar lite mer - särskilt över tid. Komfort och köregenskaper blir något av en trade-off i jakten på förbrukning. Och som redan sagts i tråden - design. Men det ändrar sig säkert vartefter nya bilmodeller presenteras, precis som kanske även våra personliga preferenser förändras över tid? Och tur är väl det ;)
Att det gnisslar och gnirkar har att göra med vridstyvheten. Det går alldeles utmärkt att göra en vridstyv elbil som inte väger 2.7 ton.

Re: Volvo ES90

Postat: 05 mar 2025 14:29
av Maw
tesla newbie skrev: 05 mar 2025 14:09
roffe_s skrev: 02 mar 2025 16:38
Men min erfarenhet är att för stora inbesparingar på vikt i chassi och isolering innebär risk för att egenfrekvenser höjs, ljudnivån ökar och det gnisslar och gnirkar lite mer - särskilt över tid. Komfort och köregenskaper blir något av en trade-off i jakten på förbrukning. Och som redan sagts i tråden - design. Men det ändrar sig säkert vartefter nya bilmodeller presenteras, precis som kanske även våra personliga preferenser förändras över tid? Och tur är väl det ;)
Att det gnisslar och gnirkar har att göra med vridstyvheten. Det går alldeles utmärkt att göra en vridstyv elbil som inte väger 2.7 ton.
Fast nu väger inte ES90 2,7 ton utan från 2366 kg… Inte så anmärkningsvärt mycket för en så stor och lyxig bil. Det är väl ungefär vad en Model S som nog ändå är betydligt enklare väger som jämförelse?

Vilken som gnisslar och gnekar mest av ES90 och Model S återstår att se, men jag har mina aningar 😉

Re: Volvo ES90

Postat: 05 mar 2025 14:36
av Off Grid Byggaren
Force-Walker skrev: 05 mar 2025 11:35
Bara 446Liter bagage är lite av en besvikelse. :?
Hur mäts den volymen egentligen?

Med nedfällt baksäte blir det ju lite bättre.
.
Screenshot_20250305_143251_Chrome.jpg
Screenshot_20250305_143330_Chrome.jpg

Re: Volvo ES90

Postat: 05 mar 2025 14:43
av Imolarot
Maw skrev: 05 mar 2025 14:29
tesla newbie skrev: 05 mar 2025 14:09
roffe_s skrev: 02 mar 2025 16:38
Men min erfarenhet är att för stora inbesparingar på vikt i chassi och isolering innebär risk för att egenfrekvenser höjs, ljudnivån ökar och det gnisslar och gnirkar lite mer - särskilt över tid. Komfort och köregenskaper blir något av en trade-off i jakten på förbrukning. Och som redan sagts i tråden - design. Men det ändrar sig säkert vartefter nya bilmodeller presenteras, precis som kanske även våra personliga preferenser förändras över tid? Och tur är väl det ;)
Att det gnisslar och gnirkar har att göra med vridstyvheten. Det går alldeles utmärkt att göra en vridstyv elbil som inte väger 2.7 ton.
Fast nu väger inte ES90 2,7 ton utan från 2366 kg… Inte så anmärkningsvärt mycket för en så stor och lyxig bil. Det är väl ungefär vad en Model S som nog ändå är betydligt enklare väger som jämförelse?

Vilken som gnisslar och gnekar mest av ES90 och Model S återstår att se, men jag har mina aningar 😉
Kanske missar något i hur man räknar men på Volvocars.se står det "Tjänstvikt från 2048 kg" för RWD och "Från 2127 kg" för AWD. Men det är väl kanske versionerna som inte säljs än i Sverige. Bygger man ihop en AWD med Ultra står det ju 2,6 ton, så rätt imponerande att hitta 500 kg extrautrustning.

Re: Volvo ES90

Postat: 05 mar 2025 15:13
av Maw
Imolarot skrev: 05 mar 2025 14:43
Maw skrev: 05 mar 2025 14:29
tesla newbie skrev: 05 mar 2025 14:09
roffe_s skrev: 02 mar 2025 16:38
Men min erfarenhet är att för stora inbesparingar på vikt i chassi och isolering innebär risk för att egenfrekvenser höjs, ljudnivån ökar och det gnisslar och gnirkar lite mer - särskilt över tid. Komfort och köregenskaper blir något av en trade-off i jakten på förbrukning. Och som redan sagts i tråden - design. Men det ändrar sig säkert vartefter nya bilmodeller presenteras, precis som kanske även våra personliga preferenser förändras över tid? Och tur är väl det ;)
Att det gnisslar och gnirkar har att göra med vridstyvheten. Det går alldeles utmärkt att göra en vridstyv elbil som inte väger 2.7 ton.
Fast nu väger inte ES90 2,7 ton utan från 2366 kg… Inte så anmärkningsvärt mycket för en så stor och lyxig bil. Det är väl ungefär vad en Model S som nog ändå är betydligt enklare väger som jämförelse?

Vilken som gnisslar och gnekar mest av ES90 och Model S återstår att se, men jag har mina aningar 😉
Kanske missar något i hur man räknar men på Volvocars.se står det "Tjänstvikt från 2048 kg" för RWD och "Från 2127 kg" för AWD. Men det är väl kanske versionerna som inte säljs än i Sverige. Bygger man ihop en AWD med Ultra står det ju 2,6 ton, så rätt imponerande att hitta 500 kg extrautrustning.
Jag utgick från siffrorna i den länkade artikeln

Re: Volvo ES90

Postat: 05 mar 2025 15:59
av Flagada
Tja, vad säger man, ytterligare en flodhäst, inte blev den låg o smäcker som en Model S, snarare nåt halvhögt mpv/cross country/crossoverhållet a lá Poestar 2.
Kapade bort en decimeter på översta bilden (original i mitten), nåt bättre, har de två lager batterier i den eller?!
S90.jpg

Re: Volvo ES90

Postat: 05 mar 2025 16:23
av HelectriC
Varför har dom kapat 1dm bak? Det syns ju tydligt och har självklart negativ påverkan på bagagevolym. Samma som Jaguar ipace. Det fattas helt enkelt 1dm. Konstigt designval.
Nu blev ju bagaget som i en Polestar 2 och det är ok, men inte S90 nivå. Så stora bilar bör ha ett ordentligt bagage. Men de kineser som ska köras runt med chaufför i denna bryr sig nog mer om baksäte än bagage.

Positivt att man äntligen kan få ventilerade stolar utan nappa.

Blir nog inget byte från Polestar 3 till denna som jag först tänkte. Kanske kommer det en EV90 med ordentligt bagage.

Tråkigt att det inte går att beställa utan den fula Taxi-Lidar bulan.

Re: Volvo ES90

Postat: 05 mar 2025 16:26
av Fredrik j
Flagada skrev: 05 mar 2025 15:59
Tja, vad säger man, ytterligare en flodhäst, inte blev den låg o smäcker som en Model S, snarare nåt halvhögt mpv/cross country/crossoverhållet a lá Poestar 2.
Kapade bort en decimeter på översta bilden (original i mitten), nåt bättre, har de två lager batterier i den eller?!

S90.jpg
Plasten under dörrarna indikerar att man vill att bilen ska se högre ut. Man hade gjort ett lägre intryck om det varit karossfärgade.
Mpv/crossover/cross country säljer väl bättre antar jag? Siktar man verkligen på model S-volymer?

Re: Volvo ES90

Postat: 05 mar 2025 18:11
av ObscureEconomist
Force-Walker skrev: 05 mar 2025 11:35
Bara 446Liter bagage är lite av en besvikelse. :?
Verkligen, mindre än min l4a så otroligt oimponerad.
20 cm lägre, 10 cm bredare och 10 cm högre och sämre bagage?

Re: Volvo ES90

Postat: 05 mar 2025 18:13
av Fredrik j
ObscureEconomist skrev: 05 mar 2025 18:11
Force-Walker skrev: 05 mar 2025 11:35
Bara 446Liter bagage är lite av en besvikelse. :?
Verkligen, mindre än min l4a så otroligt oimponerad.
20 cm lägre, 10 cm bredare och 10 cm högre och sämre bagage?
Man har satsat mer på baksätet än på bagaget.

Re: Volvo ES90

Postat: 06 mar 2025 08:02
av manneson
Fredrik j skrev: 05 mar 2025 16:26
Flagada skrev: 05 mar 2025 15:59
Tja, vad säger man, ytterligare en flodhäst, inte blev den låg o smäcker som en Model S, snarare nåt halvhögt mpv/cross country/crossoverhållet a lá Poestar 2.
Kapade bort en decimeter på översta bilden (original i mitten), nåt bättre, har de två lager batterier i den eller?!

S90.jpg
Plasten under dörrarna indikerar att man vill att bilen ska se högre ut. Man hade gjort ett lägre intryck om det varit karossfärgade.
Mpv/crossover/cross country säljer väl bättre antar jag? Siktar man verkligen på model S-volymer?
Tvärtom. Tex BMW har gjort samma på i4 och i5.
Man gör det för att bilen inte ska se för hög ut.
Lackar man hela vägen ner blir proportionerna inte så smäckra.

Re: Volvo ES90

Postat: 06 mar 2025 08:05
av manneson
Luma skrev: 05 mar 2025 12:58
Det är inte bara Trump som gillar tullar.

Sedan den 30 oktober 2024 har EU infört definitiva motåtgärdstullar utöver den befintliga standardtullen på 10 % för bilimport i från Kina. Dessa extra tullar är följande:
Geely: 18,8 %

Källa: Grok

ES90 tillverkas i Kina av Volvo (Geely) och beläggs med 18,8 + 10 =28,8 % tull (skatt) vid import till EU (Sverige).
Det innebär att en ES90 med en prislapp på 1 Mkr är beskattad med först tull 28,8 % och sedan 25 % moms.
Grundpriset är 621 118 kr + 178 882 (tull) + 200 000 (moms) = 1 000 000 kr.

Dvs. 378 882 kr av bilens pris är skatt.

Något att tänka på när man klagar på det höga priset.
Man kan räkna hur man vill men faktum kvarstår, de flesta av oss inte har dubblat våra löner sedan 2020. Dvs de som köpte S90 2020 har inte råd med denna.
Jag har tex en granne som köpte en då, han kör kran på byggarbeten. Inte en chans att han har råd med en ny för 1 mille.

Re: Volvo ES90

Postat: 06 mar 2025 08:14
av Fredrik j
manneson skrev: 06 mar 2025 08:02
Fredrik j skrev: 05 mar 2025 16:26
Flagada skrev: 05 mar 2025 15:59
Tja, vad säger man, ytterligare en flodhäst, inte blev den låg o smäcker som en Model S, snarare nåt halvhögt mpv/cross country/crossoverhållet a lá Poestar 2.
Kapade bort en decimeter på översta bilden (original i mitten), nåt bättre, har de två lager batterier i den eller?!

S90.jpg
Plasten under dörrarna indikerar att man vill att bilen ska se högre ut. Man hade gjort ett lägre intryck om det varit karossfärgade.
Mpv/crossover/cross country säljer väl bättre antar jag? Siktar man verkligen på model S-volymer?
Tvärtom. Tex BMW har gjort samma på i4 och i5.
Man gör det för att bilen inte ska se för hög ut.
Lackar man hela vägen ner blir proportionerna inte så smäckra.
Med ”se högre ut” menar jag markfrigång som är en SUV egenskap.

Re: Volvo ES90

Postat: 06 mar 2025 09:01
av tesla newbie
Flagada skrev: 05 mar 2025 15:59
Tja, vad säger man, ytterligare en flodhäst, inte blev den låg o smäcker som en Model S, snarare nåt halvhögt mpv/cross country/crossoverhållet a lá Poestar 2.
Kapade bort en decimeter på översta bilden (original i mitten), nåt bättre, har de två lager batterier i den eller?!

S90.jpg
Ja den är ovanligt hög för att vara en sedan: 1549 mm. 13 cm högre än en Lucid Air. De kanske har ett väldigt tjockt batteripack....

Re: Volvo ES90

Postat: 06 mar 2025 09:02
av ObscureEconomist
Fredrik j skrev: 05 mar 2025 18:13
ObscureEconomist skrev: 05 mar 2025 18:11
Force-Walker skrev: 05 mar 2025 11:35
Bara 446Liter bagage är lite av en besvikelse. :?
Verkligen, mindre än min l4a så otroligt oimponerad.
20 cm lägre, 10 cm bredare och 10 cm högre och sämre bagage?
Man har satsat mer på baksätet än på bagaget.
Man borde kunna göra båda med den extra dimensionen och elbilsplattform. Jag är ytterst oimponerad, Audi har gjort det klart bättre med den lite mindre a6

Re: Volvo ES90

Postat: 06 mar 2025 09:23
av Fredrik j
ObscureEconomist skrev: 06 mar 2025 09:02
Fredrik j skrev: 05 mar 2025 18:13
ObscureEconomist skrev: 05 mar 2025 18:11
Force-Walker skrev: 05 mar 2025 11:35
Bara 446Liter bagage är lite av en besvikelse. :?
Verkligen, mindre än min l4a så otroligt oimponerad.
20 cm lägre, 10 cm bredare och 10 cm högre och sämre bagage?
Man har satsat mer på baksätet än på bagaget.
Man borde kunna göra båda med den extra dimensionen och elbilsplattform. Jag är ytterst oimponerad, Audi har gjort det klart bättre med den lite mindre a6
Dom två kommer ju säkert hamna i jämförande test snart.

Re: Volvo ES90

Postat: 06 mar 2025 09:26
av tesla newbie
ObscureEconomist skrev: 06 mar 2025 09:02
Fredrik j skrev: 05 mar 2025 18:13
ObscureEconomist skrev: 05 mar 2025 18:11
Force-Walker skrev: 05 mar 2025 11:35
Bara 446Liter bagage är lite av en besvikelse. :?
Verkligen, mindre än min l4a så otroligt oimponerad.
20 cm lägre, 10 cm bredare och 10 cm högre och sämre bagage?
Man har satsat mer på baksätet än på bagaget.
Man borde kunna göra båda med den extra dimensionen och elbilsplattform. Jag är ytterst oimponerad, Audi har gjort det klart bättre med den lite mindre a6
Hittar ingen källa på det nu, men jag vill minnas att SPA2 inte var menad som en ren elbilsplattform från början. Syns ju bland annat på det onödigt långa avståndet mellan a-stolpe och framhjul och den onödigt långa huven.