ja eftersom det ovan hatthyllan inte räknas in i bagagevolymen.
Audi A6 e-tron
Moderator: Redaktion
-
Re: Audi A6 e-tron
Nej. Det verkar vara lite klurigt att få fram.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Ja sen är liter inte allt. Jag packar aldrig flytande i mitt bagage utan måtten är betydligt viktigare.
Fast det är ju inte orsaken till att det är samma. Audi har helt enkelt inte designat A6 för att vara en kombi till att börja med. Utan de har typ tagit sportbacken och gjort en annan sluttning på bakrutan. Säkert av kostnadsskäl då det är bara vi skandinaver som köper kombis? Vanliga Q8 sportback och vanliga Q8 har inte samma volym.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Europeiska tillverkare mäter i VDA vilket inte är flytande utan lite fyrkantigt. Har för mig att det är 2 dm x 1 dm eller nåt liknande.
Tesla mäter som att man skulle fylla med vatten.
Nect skrev: ↑31 jul 2024 18:47Fast det är ju inte orsaken till att det är samma. Audi har helt enkelt inte designat A6 för att vara en kombi till att börja med. Utan de har typ tagit sportbacken och gjort en annan sluttning på bakrutan. Säkert av kostnadsskäl då det är bara vi skandinaver som köper kombis? Vanliga Q8 sportback och vanliga Q8 har inte samma volym.
Finns många kombis nere på kontinenten också. Åtminstone i Tyskland.
Okaj! Såg nu att feber.se även tyckte samma gällande utrymmet i kombin (att en kombi ska ha mer om den är designad för att vara kombi). Men man kan ju även vända på det hela. Att det är en utrymmesmässigt bra hatchback men ingen höjdare till kombi.Verdi_ skrev: ↑31 jul 2024 19:15Nect skrev: ↑31 jul 2024 18:47Fast det är ju inte orsaken till att det är samma. Audi har helt enkelt inte designat A6 för att vara en kombi till att börja med. Utan de har typ tagit sportbacken och gjort en annan sluttning på bakrutan. Säkert av kostnadsskäl då det är bara vi skandinaver som köper kombis? Vanliga Q8 sportback och vanliga Q8 har inte samma volym.
Finns många kombis nere på kontinenten också. Åtminstone i Tyskland.
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Finns det något BMWn är bättre på?
En konverterad avgasbil med litet batteri och 400v....
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Du får gärna förklara hur.

-
Tycker det verkar som det är lite mer benutrymme i baksätet i i5...

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Bättre köregenskaper, snyggare, billigare, bättre infotainment, snålare, kvalitetskänsla... Ja sånt där som du skiter i.
- Oscar11
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/oscar23897
75 mil är väl knappast imponerande då det är ett 100kWh batteri i bilen…Force-Walker skrev: ↑31 jul 2024 13:02Wow.
75 mil.
Ruskigt bra
De svenska priserna börjar på 839 900 kronor för A6 e-tron performance och för Avant startar priserna på 859 900 kronor. För den kraftfullare S6 Sportback e-tron börjar priserna på 1 157 200 kronor samt 1 177 200 kronor för S6 Avant e-tron. Priserna avser Proline-versionen där Audi har inkluderat ”Sverigespecifik utrustning”.
Tesla MYLR -23
Kända fakta hittills är att i5 är sjukt tung och tråkig att köra(se tex Harrys garage), fulare, dyrare, laddar mkt mkt sämre, sämre infotainment, mycket mindre batteri samt törstigare.
Kvalitetskänslan verkar också tagit ett kliv neråt i nya 5-serien. Sååå näää.

Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
Oscar11 skrev: ↑31 jul 2024 20:1775 mil är väl knappast imponerande då det är ett 100kWh batteri i bilen…Force-Walker skrev: ↑31 jul 2024 13:02Wow.
75 mil.
Ruskigt bra
De svenska priserna börjar på 839 900 kronor för A6 e-tron performance och för Avant startar priserna på 859 900 kronor. För den kraftfullare S6 Sportback e-tron börjar priserna på 1 157 200 kronor samt 1 177 200 kronor för S6 Avant e-tron. Priserna avser Proline-versionen där Audi har inkluderat ”Sverigespecifik utrustning”.
Okej vilka andra bilar på marknaden har den räckvidden ?
taliz skrev: ↑31 jul 2024 20:22Kända fakta hittills är att i5 är sjukt tung och tråkig att köra(se tex Harrys garage), fulare, dyrare, laddar mkt mkt sämre, sämre infotainment, mycket mindre batteri samt törstigare.
Kvalitetskänslan verkar också tagit ett kliv neråt i nya 5-serien. Sååå näää.![]()
Jag frågade. Har inte en aning. Förutom att jag aldrig nånsin kommer köpa en VAG-produkt.
Inget 12v-uttag känns onödigt snålt. Lite trist att 10 år äldre modeller känns mer premium interiört.
Den där laddluckan kommer gå ett hårt liv för de som laddar ute och har riktig vinter.
Ser fram emot att se den irl. Kul att det kommer fler kombi-EV
Den där laddluckan kommer gå ett hårt liv för de som laddar ute och har riktig vinter.
Ser fram emot att se den irl. Kul att det kommer fler kombi-EV
Q8 e-tron 55 S-line 2024
Polestar 2 LE PP 2021
-
Oscar11 skrev: ↑31 jul 2024 20:1775 mil är väl knappast imponerande då det är ett 100kWh batteri i bilen…Force-Walker skrev: ↑31 jul 2024 13:02Wow.
75 mil.
Ruskigt bra
94,9 netto.
Tycker det är grymt bra.
10 mil mer än Tesla Model S. Förvisso är det den bakhjulsdrivna audin.
EQS som har 120 brutto har inte heller så hög WLTP.
-
Jag håller med dig.SwedishAdvocate skrev: ↑31 jul 2024 15:00Är väl lite förvånande att de inte kunde få till lite mer benutrymme i en så pass relativt lång bil... Autogefühl-snubben är väl som jag minns det 1,89 m lång och ser ut att ha relativt långa ben i förhållande till överkroppen. Personligen så tycker jag väl att fler tillverkare borde göra som t.ex. Porsche (och Audi själva) gjort med Taycan/e-tron GT, och istället stoppa in så kallade topografiska batteripack som har 'utgröpningar' för baksätespassagerarnas fötter. Då hade ju inte videopresentatörens knän hamnat sådär relativt högt. Med ett sådant topografiskt batteripack hade han ju istället i baksätet haft benen i samma vinkel som i baksätet i en bil med förbränningsmotor.Force-Walker skrev: ↑31 jul 2024 13:30Fan. Baksätet ser inte bra ut.
Kollar videon på Autogefühl nu.
Förstår inte vad som pysslar med. Nya Macan har bra höjd på sätet men där är det trängre för knäna.
Sitter bättre i min Taycan, dock bara provat snabbt i Macanen, men det var min känsla iaf.
-
"Hela bilen väger ungefär 2 150 kg, inte helt ovanligt då elektronlagring väger en hel del."
https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... nt-e-tron/
Känns klart lättare än förväntat. Q6 väger runt 2350 kilo när jag googlar
BMW i4 M50 -22
Då får du ju ett mindre batteri. Har du så ofta vuxna i baksätet att det är värt permanent 5-10 mil kortare räckvidd och långsammare laddning?Force-Walker skrev: ↑31 jul 2024 22:21Jag håller med dig.SwedishAdvocate skrev: ↑31 jul 2024 15:00Är väl lite förvånande att de inte kunde få till lite mer benutrymme i en så pass relativt lång bil... Autogefühl-snubben är väl som jag minns det 1,89 m lång och ser ut att ha relativt långa ben i förhållande till överkroppen. Personligen så tycker jag väl att fler tillverkare borde göra som t.ex. Porsche (och Audi själva) gjort med Taycan/e-tron GT, och istället stoppa in så kallade topografiska batteripack som har 'utgröpningar' för baksätespassagerarnas fötter. Då hade ju inte videopresentatörens knän hamnat sådär relativt högt. Med ett sådant topografiskt batteripack hade han ju istället i baksätet haft benen i samma vinkel som i baksätet i en bil med förbränningsmotor.Force-Walker skrev: ↑31 jul 2024 13:30Fan. Baksätet ser inte bra ut.
Kollar videon på Autogefühl nu.
Förstår inte vad som pysslar med. Nya Macan har bra höjd på sätet men där är det trängre för knäna.
Sitter bättre i min Taycan, dock bara provat snabbt i Macanen, men det var min känsla iaf.
De har lustigt nog väldigt snabbt blivit mkt bättre på att optimera för WLTP, när de nu måste sälja sina elbilar....Force-Walker skrev: ↑31 jul 2024 22:16Oscar11 skrev: ↑31 jul 2024 20:1775 mil är väl knappast imponerande då det är ett 100kWh batteri i bilen…Force-Walker skrev: ↑31 jul 2024 13:02Wow.
75 mil.
Ruskigt bra
94,9 netto.
Tycker det är grymt bra.
Är dags att WLTP specas enligt kontinental motorvägsfart, säg 130kmh, IMO.
Då kommer du kanske hälften, såvida det inte ösregnar, snöar eller blåser massa motvind förstås...
Brukar säga WLTP - 10 mil så har du den verkliga räckvidden sommartid. Brukar stämma ganska bra och visar samtidigt hur dålig WLTP är som standard…taliz skrev: ↑01 aug 2024 14:37De har lustigt nog väldigt snabbt blivit mkt bättre på att optimera för WLTP, när de nu måste sälja sina elbilar....Force-Walker skrev: ↑31 jul 2024 22:16Oscar11 skrev: ↑31 jul 2024 20:1775 mil är väl knappast imponerande då det är ett 100kWh batteri i bilen…Force-Walker skrev: ↑31 jul 2024 13:02Wow.
75 mil.
Ruskigt bra
94,9 netto.
Tycker det är grymt bra.
Är dags att WLTP specas enligt kontinental motorvägsfart, säg 130kmh, IMO.
Då kommer du kanske hälften, såvida det inte ösregnar, snöar eller blåser massa motvind förstås...
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25