Direktanmälan
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... registret/
Moderator: Redaktion
Och skulle de ta emot skylten och ge till kund så hjälper de inte Tesla heller. Tesla får fortarande inte post.
Jag tycker att det går att argumentera för att göra mer än annars för att få ut bilen är att hjälpa Tesla. Jag tycker även att de borde göra det, för att hjälpa sina kunder.pejvic skrev: ↑28 dec 2023 11:04Och skulle de ta emot skylten och ge till kund så hjälper de inte Tesla heller. Tesla får fortarande inte post.
De hjälper bara sin egna kund.
Först om de hjälper sina egna kunder är de neutrala, just nu har de hittat på någon egen blockad mot sina kunder som helt utanför strejken vald den bil de anser passar dem bäst.
Deras nuvarande agerande är väl inte ens något som IF Metall bett dem göra.
Kan inte någon ta detta till carpay? Jag brusar bara upp mig av att parata med SOC-tanterna i andra änden….pejvic skrev: ↑28 dec 2023 11:04Och skulle de ta emot skylten och ge till kund så hjälper de inte Tesla heller. Tesla får fortarande inte post.
Först om de hjälper sina egna kunder är de neutrala, just nu har de hittat på någon egen blockad mot sina kunder som helt utanför strejken vald den bil de anser passar dem bäst.
Sp00nkeen skrev: ↑28 dec 2023 12:03Kan inte någon ta detta till carpay? Jag brusar bara upp mig av att parata med SOC-tanterna i andra änden….pejvic skrev: ↑28 dec 2023 11:04Och skulle de ta emot skylten och ge till kund så hjälper de inte Tesla heller. Tesla får fortarande inte post.
Fast ärligt talat, vilken privatperson eller vilket leasingbolag skulle accepterat att betala för och få en bil levererad utan registreringsskyltar innan denna strejk? Det är ju inte första gången Tesla haft problem med registreringsskyltar om man säger så, vilket i flera omgångar resulterat i försenade leveranser. Iallafall har de skylt försenade leveranser på det ett antal omgångar. Jag har aldrig sett någon kräva att få sina bilar levererade utan skyltar under dessa perioder, eller klagat på leasingbolagen för att de inte tar emot dem utan skyltar. Att ta emot bilen utan skyltar är självklart att frångå deras rutiner, vilket skulle innebära att de inte var neutrala i konflikten. Hur frustrerande det än är för de som inte få ut sina bilar.pejvic skrev: ↑28 dec 2023 18:32
Okej, är inte så insatt i hur vansinnesåtgärder vid strejk funkar.
jag trodde inte strejkåtgärderna handlade om att stoppa försäljnignen av sveriges mest sålda bil utan att stoppa postutdelningen till Tesla?
De som ej är uttagna i strejk får väl jobba på som vanligt?
Nu är det ju så att ett externt företag som ägs av Volvofinans stryper leveransen av bilar till företag och privatpersoner.
Därmed blir de utan bil och det är ju de utan bil som blir påverkade.
Som finansbolag är ju deras huvuduppdrag att hjälpa kunden? Inte stjälpa.
Fast jag fattar kanske inte, förtydliga hur de skulle ta ställning genom att ge kunden en skylt så att de kan bruka sitt fordon.
Dom brukar inte befatta sig med regskyltar till nya bilar. Om dom nu plötsligt skulle börja med det för att tesla skulle komma runt strejkåtgärder skulle det vara att inte vara neutral.pejvic skrev: ↑28 dec 2023 18:32
Okej, är inte så insatt i hur vansinnesåtgärder vid strejk funkar.
jag trodde inte strejkåtgärderna handlade om att stoppa försäljnignen av sveriges mest sålda bil utan att stoppa postutdelningen till Tesla?
De som ej är uttagna i strejk får väl jobba på som vanligt?
Nu är det ju så att ett externt företag som ägs av Volvofinans stryper leveransen av bilar till företag och privatpersoner.
Därmed blir de utan bil och det är ju de utan bil som blir påverkade.
Som finansbolag är ju deras huvuduppdrag att hjälpa kunden? Inte stjälpa.
Fast jag fattar kanske inte, förtydliga hur de skulle ta ställning genom att ge kunden en skylt så att de kan bruka sitt fordon.
Handen på hjärtat - visst ser Du väl att av IF Metall initierade sympatiåtgärder när det gäller regplåtar får effekt direkt emot Tesla? I form av reducerade och mer besvärliga leveranser av nya bilar och därmed reducerad omsättning? Rätt eller fel, men åtgärden träffar i alla fall Tesla.pejvic skrev: ↑28 dec 2023 20:29Alldeles oavsett om man lyckas få det till att de hjälper tesla att ”runda strejken” - så är det uppenbart att deras egna kunder får lida.
Kan inte begripa hur någon skulle kunna försvara detta beteende. Deras egna kunder är inte tesla.
TryggHansas kunder är inte tesla.
En kund som köper en produkt skall väl aldrig råka illa ut för att de äger ett specifikt märke.
Vad blir nästa grej? Stjäla folks kylskåp för att tillverkaren ej tecknar frivilligt kollektivavtal?
Försvara deras beteende och förklara deras beteende är inte samma sak.pejvic skrev: ↑28 dec 2023 20:29Alldeles oavsett om man lyckas få det till att de hjälper tesla att ”runda strejken” - så är det uppenbart att deras egna kunder får lida.
Kan inte begripa hur någon skulle kunna försvara detta beteende. Deras egna kunder är inte tesla.
En kund som köper en produkt skall väl aldrig råka illa ut för att de äger ett specifikt märke.
Vad blir nästa grej? Stjäla folks kylskåp för att tillverkaren ej tecknar frivilligt kollektivavtal?
Men det är ju precis så strejker fungerar. Kunden blir drabbad, vilket sätter extra press på företaget. Historiskt har det varit arga arbetare, arga kunder - företaget ändrar sig. Men historiskt så hade varken högern nästlat sig ner i arbetarskiktet eller vänstern (facken) tagit efter högern, så historiken kanske inte är giltig längre.pejvic skrev: ↑28 dec 2023 20:29Alldeles oavsett om man lyckas få det till att de hjälper tesla att ”runda strejken” - så är det uppenbart att deras egna kunder får lida.
Jo, jag tycker Carpay faktiskt verkar ha en utmärkt service gällande att verkligen anstränga sig för att ordna fram saknade skyltar för sina kunder.jonasl skrev: ↑28 dec 2023 19:13Fast som tidigare postats, de skryter ju på linkedin för bara två veckor sen om hur många skyltar de hanterar åt sina kunder. Nästan komiskt.
https://se.linkedin.com/posts/carpayfle ... 20224-PKna
Vissa tjänster skyltar vi gärna med. Som att hanteringen av registreringsnummer och deras plåtar självklart ingår när du låter oss ta hand om din tjänstebilsflotta.
Hundratals registreringsskyltar passerar vårt kontor i Stockholm varje år. Nya skyltar som ska skickas ut till kunder som till exempel blivit bestulna. Det är även registreringsplåtar som av någon anledning aldrig kommer till användning. Som av rena säkerhetsskäl därför ska förstöras genom att återvinnas som metallavfall.
Det är det som kallas kundservice, saker kan gå fel hela tiden men man betalar för en tjänst när man använder ett leasingbolag och då förväntar man sig att de löser eventuella problem på ett smidigt sätt för kunden. Carpay verkar helt enkelt inte intresserad av att erbjuda en bra kundservice när de vägrar lösa problemet för kunden och då bör man välja en annan leverantör.roffe_s skrev: ↑28 dec 2023 21:13Personligen tror jag det är att driva saken ett steg för långt att skälla på leasingbolag. Tidigare under 2023 krånglade Tesla med betalflödena för tjänstebilar, och nu förväntas samma bolag skapa ytterligare specialrutiner för att vaska fram nummerplåtar åt leasingobjekten. De hos leasinggivaren som förväntas engagera sig i detta är också en kostnad som ska belasta leasingtagarna. Jag tror tyvärr man ska ha rimliga förväntningar på bolagen, det är av vikt att affären är smidig för alla inblandade - så även leasinggivaren…
Njae, i alla fall jag inser nog att även leasingföretagen agerar på en konkurrensutsatt marknad, där särskilt de största aktörerna som konkurrerar om de största avtalen har en begränsad förmåga att hantera specialfall. Särskilt då en speciallösning i slutändan ofta blir till en service som många förväntar sig. De stora aktörerna måste förvänta sig att leverantören levererar överenskommen vara, d v s en körklar bil inklusive regplåtar.OfarligTesla skrev: ↑30 dec 2023 07:31Det är det som kallas kundservice, saker kan gå fel hela tiden men man betalar för en tjänst när man använder ett leasingbolag och då förväntar man sig att de löser eventuella problem på ett smidigt sätt för kunden. Carpay verkar helt enkelt inte intresserad av att erbjuda en bra kundservice när de vägrar lösa problemet för kunden och då bör man välja en annan leverantör.roffe_s skrev: ↑28 dec 2023 21:13Personligen tror jag det är att driva saken ett steg för långt att skälla på leasingbolag. Tidigare under 2023 krånglade Tesla med betalflödena för tjänstebilar, och nu förväntas samma bolag skapa ytterligare specialrutiner för att vaska fram nummerplåtar åt leasingobjekten. De hos leasinggivaren som förväntas engagera sig i detta är också en kostnad som ska belasta leasingtagarna. Jag tror tyvärr man ska ha rimliga förväntningar på bolagen, det är av vikt att affären är smidig för alla inblandade - så även leasinggivaren…
I princip har Du rätt, vi behöver dock komma ihåg att:Pontus skrev: ↑30 dec 2023 10:37Carpay får väl välja vilken sida dom vill men hur dom än gör så är det ju som Bylund skriver att dom väljer att stöda IF Metall eller Tesla/kunden.
Sedan kan man ju tycka om man sett deras skryt på LinkedIn att dom borde välja kunden annars blir det ju mycket prat och lite verkstad.
Man får ju hoppas men oavsett som någon skriver ovan så bör de ställa sig på kundens sida.roffe_s skrev: ↑30 dec 2023 11:03I princip har Du rätt, vi behöver dock komma ihåg att:Pontus skrev: ↑30 dec 2023 10:37Carpay får väl välja vilken sida dom vill men hur dom än gör så är det ju som Bylund skriver att dom väljer att stöda IF Metall eller Tesla/kunden.
Sedan kan man ju tycka om man sett deras skryt på LinkedIn att dom borde välja kunden annars blir det ju mycket prat och lite verkstad.
1 - i större företag är kunden och brukaren olika individer. De facto är kunden inköpsavdelningen och brukaren föraren av fordonet. Personligen har jag upplevt att inköpsavdelningen på stora bolag kan vara väl så fyrkantig som något leasingbolag och inte alls varit intresserade av några speciallösningar.
2 - Carpays inlägg beskriver skyltar som ersätts på grund av olyckor, stölder etc. Att lägga på den avdelningen jobb med hundratals skyltar per år till otåliga brukare på grund av leverantörens avtalsmässiga tillkortakommanden blir en helt annan sak.
Nu har jag i alla fall sagt det jag ska i tråden, hoppas på en snar lösning för de som drabbats!