Min bil är fast

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Re: Min bil är fast

Inlägg av bylund »

lem skrev: 23 dec 2023 12:50
Vad är det för direktkanal som vissa företag har mot transportstyrelsen för att beställa skyltar på bilar man inte äger?
Direktanmälan

https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... registret/
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Sp00nkeen

Inlägg av Sp00nkeen »

Har någon annan fått några nyheter gällande detta mörker bolag knutna till Carpay?

Vart totalt tyst under jul / mellandagar.

Vi behöver en Zorro som bryter sig in på posten och hämtar skyltarna….
olober1983

Inlägg av olober1983 »

Pratade precis (28/12) med Carpay då jag också beställt en bil (Modell 3) via företaget.
Dom bedyrade återigen hur neutrala dom vill vara i konflikten och att allt beror på att Tesla ska kunna leverera en komplett bil med skyltar.
Så länge dom inte kan göra det är det stopp om jag förstår det rätt.
Känns helt klart uppgivet just nu.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

De måste väl ändå inse att det inte går att vara neutral? De väljer ju i skylthanteringen att antingen hjälpa Tesla eller att hjälpa IF Metall. Nu hjälper de IF Metall.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

Det måste väl vara upp till köparen eller leasetagaren att bedöma vad som är komplett?
Står registreringsskylt i utrustningslistan hos Carpay eller?

Nu vet jag inte om det handlar om finansiell eller operationell leasing men om det är operationell så tar ju de den finansiella risken.
Bedömer de att bilen kanske inte har registreringsskylt när leasingen går ut då eller?
Isåfall får man väl exportera den eller vad är problemet?

När de pratar om att vara neutrala, så är det ju precis det de inte är just nu när de beter sig såhär.

För att förstå måste de förklara mer exakt vad det menar med neutrala i konflikten.
olober1983

Inlägg av olober1983 »

Nej precis det känns helt klart som ett icke-neutralt förhållningssätt.
Carpay verkar ju, av allt att döma, hantera hundratals skyltar (enligt deras inlägg på LinkedIn) så det borde vara enkelt att hantera även detta.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

bylund skrev: 28 dec 2023 10:43
De måste väl ändå inse att det inte går att vara neutral? De väljer ju i skylthanteringen att antingen hjälpa Tesla eller att hjälpa IF Metall. Nu hjälper de IF Metall.
Och skulle de ta emot skylten och ge till kund så hjälper de inte Tesla heller. Tesla får fortarande inte post.
De hjälper bara sin egna kund.

Först om de hjälper sina egna kunder är de neutrala, just nu har de hittat på någon egen blockad mot sina kunder som helt utanför strejken vald den bil de anser passar dem bäst.

Deras nuvarande agerande är väl inte ens något som IF Metall bett dem göra.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

pejvic skrev: 28 dec 2023 11:04
Och skulle de ta emot skylten och ge till kund så hjälper de inte Tesla heller. Tesla får fortarande inte post.

Först om de hjälper sina egna kunder är de neutrala, just nu har de hittat på någon egen blockad mot sina kunder som helt utanför strejken vald den bil de anser passar dem bäst.

Jag tycker att det går att argumentera för att göra mer än annars för att få ut bilen är att hjälpa Tesla. Jag tycker även att de borde göra det, för att hjälpa sina kunder.

Men vi behöver inte tycka lika om det 😀
Sp00nkeen

Inlägg av Sp00nkeen »

Kan inte någon ta detta till carpay? Jag brusar bara upp mig av att parata med SOC-tanterna i andra änden….
Jojjeselbil

Inlägg av Jojjeselbil »

Sp00nkeen skrev: 28 dec 2023 12:03

Kan inte någon ta detta till carpay? Jag brusar bara upp mig av att parata med SOC-tanterna i andra änden….

Jag försökte ringa och prata med carpay, idag sa dom ”jag har förklarat situationen, vi är neutrala och vill inte vara delaktiga i detta, tesla får lösa en bil med skyltar på. Kontakta tesla och be dom fixa det, inget vi kan hjälpa till med” såklart sa de detta med en riktigt dålig och dryg ton, som att jag som kund har gjort något mot deras företag och de är mig dom stoppar från att få bil.

Det är inte oss dom ska kriga mot, hjälpa sina kunder skulle vara ett plus för framtiden, alla andra leasingbolag som va mot att hjälpa till har börjat hjälpa sina kunder…!
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Med neutrala menar dom nog att dom inte gör något extra för att hjälpa tesla att runda konflikten.
Om det är rätt eller inte kan man ju diskutera men det är nog det man menar.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

Fredrik j skrev: 28 dec 2023 17:08
Med neutrala menar dom nog att dom inte gör något extra för att hjälpa tesla att runda konflikten.

Okej, är inte så insatt i hur vansinnesåtgärder vid strejk funkar.
jag trodde inte strejkåtgärderna handlade om att stoppa försäljnignen av sveriges mest sålda bil utan att stoppa postutdelningen till Tesla?
De som ej är uttagna i strejk får väl jobba på som vanligt?
Nu är det ju så att ett externt företag som ägs av Volvofinans stryper leveransen av bilar till företag och privatpersoner.
Därmed blir de utan bil och det är ju de utan bil som blir påverkade.
Som finansbolag är ju deras huvuduppdrag att hjälpa kunden? Inte stjälpa.
Fast jag fattar kanske inte, förtydliga hur de skulle ta ställning genom att ge kunden en skylt så att de kan bruka sitt fordon.
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

pejvic skrev: 28 dec 2023 18:32

jag trodde inte strejkåtgärderna handlade om att stoppa försäljnignen av sveriges mest sålda bil utan att stoppa postutdelningen till Tesla?
Nu är det ju så att ett externt företag som ägs av Volvofinans stryper leveransen av bilar till företag och privatpersoner.
Fast jag fattar kanske inte, förtydliga hur de skulle ta ställning genom att ge kunden en skylt så att de kan bruka sitt fordon.
Fast ärligt talat, vilken privatperson eller vilket leasingbolag skulle accepterat att betala för och få en bil levererad utan registreringsskyltar innan denna strejk? Det är ju inte första gången Tesla haft problem med registreringsskyltar om man säger så, vilket i flera omgångar resulterat i försenade leveranser. Iallafall har de skylt försenade leveranser på det ett antal omgångar. Jag har aldrig sett någon kräva att få sina bilar levererade utan skyltar under dessa perioder, eller klagat på leasingbolagen för att de inte tar emot dem utan skyltar. Att ta emot bilen utan skyltar är självklart att frångå deras rutiner, vilket skulle innebära att de inte var neutrala i konflikten. Hur frustrerande det än är för de som inte få ut sina bilar.
Senast redigerad av iAkita, redigerad totalt 1 gånger.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

pejvic skrev: 28 dec 2023 18:32

Dom brukar inte befatta sig med regskyltar till nya bilar. Om dom nu plötsligt skulle börja med det för att tesla skulle komma runt strejkåtgärder skulle det vara att inte vara neutral.
Strejkåtgärderna syftar ju till att krångla till det för tesla och deras kunder.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Fast som tidigare postats, de skryter ju på linkedin för bara två veckor sen om hur många skyltar de hanterar åt sina kunder. Nästan komiskt.

https://se.linkedin.com/posts/carpayfle ... 20224-PKna
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

Alldeles oavsett om man lyckas få det till att de hjälper tesla att ”runda strejken” - så är det uppenbart att deras egna kunder får lida.

Kan inte begripa hur någon skulle kunna försvara detta beteende. Deras egna kunder är inte tesla.
TryggHansas kunder är inte tesla.
En kund som köper en produkt skall väl aldrig råka illa ut för att de äger ett specifikt märke.

Vad blir nästa grej? Stjäla folks kylskåp för att tillverkaren ej tecknar frivilligt kollektivavtal?
roffe_s
elbilist

Inlägg av roffe_s »

pejvic skrev: 28 dec 2023 20:29
Alldeles oavsett om man lyckas få det till att de hjälper tesla att ”runda strejken” - så är det uppenbart att deras egna kunder får lida.

Kan inte begripa hur någon skulle kunna försvara detta beteende. Deras egna kunder är inte tesla.
En kund som köper en produkt skall väl aldrig råka illa ut för att de äger ett specifikt märke.

Vad blir nästa grej? Stjäla folks kylskåp för att tillverkaren ej tecknar frivilligt kollektivavtal?
Handen på hjärtat - visst ser Du väl att av IF Metall initierade sympatiåtgärder när det gäller regplåtar får effekt direkt emot Tesla? I form av reducerade och mer besvärliga leveranser av nya bilar och därmed reducerad omsättning? Rätt eller fel, men åtgärden träffar i alla fall Tesla.

När det gäller plåtreparationer misstänker jag att målet är Teslas vagnskadeärenden och att övriga tyvärr är drabbade i form av ”collateral damage”. Åtgärden är vi många som är något skeptiska inför, är andelen oskyldigt drabbade onödigt hög i f t det besvär som orsakas Tesla?

En av mina bröder är för övrigt drabbad på detta vis, han har en liten plåtskada som vållats av annan men kan inte få den åtgärdad på grund av strejken. Men hans bil är i alla fall körbar…

Personligen tror jag det är att driva saken ett steg för långt att skälla på leasingbolag. Tidigare under 2023 krånglade Tesla med betalflödena för tjänstebilar, och nu förväntas samma bolag skapa ytterligare specialrutiner för att vaska fram nummerplåtar åt leasingobjekten. De hos leasinggivaren som förväntas engagera sig i detta är också en kostnad som ska belasta leasingtagarna. Jag tror tyvärr man ska ha rimliga förväntningar på bolagen, det är av vikt att affären är smidig för alla inblandade - så även leasinggivaren…

Mina tankar denna kväll…
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Försvara deras beteende och förklara deras beteende är inte samma sak.
Användarvisningsbild
zanoii
Teslaägare

Inlägg av zanoii »

Men det är ju precis så strejker fungerar. Kunden blir drabbad, vilket sätter extra press på företaget. Historiskt har det varit arga arbetare, arga kunder - företaget ändrar sig. Men historiskt så hade varken högern nästlat sig ner i arbetarskiktet eller vänstern (facken) tagit efter högern, så historiken kanske inte är giltig längre.

Jag är inte övertygad om fackens nytta i framtiden, men så länge vi har amerikanska företag som vill följa amerikanska regler i Sverige så tror jag att facken gör nytta.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

jonasl skrev: 28 dec 2023 19:13
Fast som tidigare postats, de skryter ju på linkedin för bara två veckor sen om hur många skyltar de hanterar åt sina kunder. Nästan komiskt.

https://se.linkedin.com/posts/carpayfle ... 20224-PKna
Jo, jag tycker Carpay faktiskt verkar ha en utmärkt service gällande att verkligen anstränga sig för att ordna fram saknade skyltar för sina kunder.

Tycker det är helt rätt av Carpay att de gör allt för att underlätta för sina egna slutkunder. Bra prioritet och kundkänsla!

Citat:
Vissa tjänster skyltar vi gärna med. Som att hanteringen av registreringsnummer och deras plåtar självklart ingår när du låter oss ta hand om din tjänstebilsflotta.

Hundratals registreringsskyltar passerar vårt kontor i Stockholm varje år. Nya skyltar som ska skickas ut till kunder som till exempel blivit bestulna. Det är även registreringsplåtar som av någon anledning aldrig kommer till användning. Som av rena säkerhetsskäl därför ska förstöras genom att återvinnas som metallavfall.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

roffe_s skrev: 28 dec 2023 21:13
Personligen tror jag det är att driva saken ett steg för långt att skälla på leasingbolag. Tidigare under 2023 krånglade Tesla med betalflödena för tjänstebilar, och nu förväntas samma bolag skapa ytterligare specialrutiner för att vaska fram nummerplåtar åt leasingobjekten. De hos leasinggivaren som förväntas engagera sig i detta är också en kostnad som ska belasta leasingtagarna. Jag tror tyvärr man ska ha rimliga förväntningar på bolagen, det är av vikt att affären är smidig för alla inblandade - så även leasinggivaren…
Det är det som kallas kundservice, saker kan gå fel hela tiden men man betalar för en tjänst när man använder ett leasingbolag och då förväntar man sig att de löser eventuella problem på ett smidigt sätt för kunden. Carpay verkar helt enkelt inte intresserad av att erbjuda en bra kundservice när de vägrar lösa problemet för kunden och då bör man välja en annan leverantör.
roffe_s
elbilist

Inlägg av roffe_s »

OfarligTesla skrev: 30 dec 2023 07:31
roffe_s skrev: 28 dec 2023 21:13
Det är det som kallas kundservice, saker kan gå fel hela tiden men man betalar för en tjänst när man använder ett leasingbolag och då förväntar man sig att de löser eventuella problem på ett smidigt sätt för kunden. Carpay verkar helt enkelt inte intresserad av att erbjuda en bra kundservice när de vägrar lösa problemet för kunden och då bör man välja en annan leverantör.
Njae, i alla fall jag inser nog att även leasingföretagen agerar på en konkurrensutsatt marknad, där särskilt de största aktörerna som konkurrerar om de största avtalen har en begränsad förmåga att hantera specialfall. Särskilt då en speciallösning i slutändan ofta blir till en service som många förväntar sig. De stora aktörerna måste förvänta sig att leverantören levererar överenskommen vara, d v s en körklar bil inklusive regplåtar.

Det finns ju tydligen mindre företag som klarat situationen, ALD-bil nämndes väl som ett exempel? Men de stora står inför en mer komplicerad situation. Naturligtvis komplicerar sannolikt det förhållande att problemen orsakas av en legal strejk situationen.

Handen på hjärtat är inköpsavdelningen på de större företagen måttligt bilintresserade, totalkostnad inklusive värdeminskning, drift- och underhållskostnad inklusive stillestånd är enligt min erfarenhet en viktig parameter. Det är sannolikt därför många företag ger medarbetarna möjlighet att välja fordon från ett begränsat antal fabrikat. Jag tror inte de inköparna är särskilt intresserade av att betala extra för att skapa service till ett mindre antal kunder under de förhållanden som nu råder.

Men vi får se hur det utvecklas om situationen blir långvarig.

Mina 2p
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Carpay får väl välja vilken sida dom vill men hur dom än gör så är det ju som Bylund skriver att dom väljer att stöda IF Metall eller Tesla/kunden.
Sedan kan man ju tycka om man sett deras skryt på LinkedIn att dom borde välja kunden annars blir det ju mycket prat och lite verkstad.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
roffe_s
elbilist

Inlägg av roffe_s »

Pontus skrev: 30 dec 2023 10:37
Carpay får väl välja vilken sida dom vill men hur dom än gör så är det ju som Bylund skriver att dom väljer att stöda IF Metall eller Tesla/kunden.
Sedan kan man ju tycka om man sett deras skryt på LinkedIn att dom borde välja kunden annars blir det ju mycket prat och lite verkstad.
I princip har Du rätt, vi behöver dock komma ihåg att:

1 - i större företag är kunden och brukaren olika individer. De facto är kunden inköpsavdelningen och brukaren föraren av fordonet. Personligen har jag upplevt att inköpsavdelningen på stora bolag kan vara väl så fyrkantig som något leasingbolag och inte alls varit intresserade av några speciallösningar.

2 - Carpays inlägg beskriver skyltar som ersätts på grund av olyckor, stölder etc. Att lägga på den avdelningen jobb med hundratals skyltar per år till otåliga brukare på grund av leverantörens avtalsmässiga tillkortakommanden blir en helt annan sak.

Nu har jag i alla fall sagt det jag ska i tråden, hoppas på en snar lösning för de som drabbats!
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

roffe_s skrev: 30 dec 2023 11:03
Pontus skrev: 30 dec 2023 10:37
I princip har Du rätt, vi behöver dock komma ihåg att:

1 - i större företag är kunden och brukaren olika individer. De facto är kunden inköpsavdelningen och brukaren föraren av fordonet. Personligen har jag upplevt att inköpsavdelningen på stora bolag kan vara väl så fyrkantig som något leasingbolag och inte alls varit intresserade av några speciallösningar.

2 - Carpays inlägg beskriver skyltar som ersätts på grund av olyckor, stölder etc. Att lägga på den avdelningen jobb med hundratals skyltar per år till otåliga brukare på grund av leverantörens avtalsmässiga tillkortakommanden blir en helt annan sak.

Nu har jag i alla fall sagt det jag ska i tråden, hoppas på en snar lösning för de som drabbats!
Man får ju hoppas men oavsett som någon skriver ovan så bör de ställa sig på kundens sida.
Det bör vara det som gynnar dem ekonomiskt framöver. Fast några pengar behöver de inte egentligen (se allabolag) så de väljer att göra det som gynnar IF METALL helt enkelt. För att de kan och vill.
Skriv svar