Sida 4 av 5

Re: Porsche Macan EV

Postat: 26 jan 2024 22:45
av Honkan
Men P3 lever ju farligt nu tänker jag, köpa en Macan eller en p3 där bolaget kanske går i konkurs…

Re: Porsche Macan EV

Postat: 27 jan 2024 09:38
av HelectriC
Legato skrev: 26 jan 2024 20:00
Fredrik j skrev: 26 jan 2024 19:21
Erxon skrev: 26 jan 2024 09:51
Den blir dyr, byggde en lite snabbt i konfiguratorn och hamnade snabbt på knappt 1,1 miljon.
Då hade jag kunnat klicka i lite mer "nice to have" men behärskade mig.

Då kan man lika gärna ta en Q8 e-tron och inte sticka ut lika mycket...
Storleksmässig så fungerar en Q4:a för oss och vips så sparade man 300K :-)
Så har det väl alltid varit hos Porsche? Man attraherar kunder som inte är så priskänsliga.
När det gäller SUVarna har man ju alltid kunnat köpa motsvarande audimodeller och sparat pengar.
Trots det har väl Macan varit deras mest sålda modell?
Tror vi det blir annorlunda nu?

Mest relevant är väl att jämföra med Taycan vs E-Tron GT?

Taycan är mycket riktigt dyrare, framförallt att utrusta, men det är ganska små skillnader.

Kollar man billigaste möjliga konfiguration så är faktiskt Taycan avsevärt billigare än E-tron GT.

TCO mässigt tror jag största skillnaden är Taycans svindyra service och reparationer.

Kan bara hålla med, fick precis offert på min Taycans andra service, nu vid 60.000km till den nätta summan av 18.000NOK :(

Re: Porsche Macan EV

Postat: 27 jan 2024 12:06
av martinot
HelectriC skrev: 27 jan 2024 09:38
Legato skrev: 26 jan 2024 20:00
Fredrik j skrev: 26 jan 2024 19:21
Erxon skrev: 26 jan 2024 09:51
Den blir dyr, byggde en lite snabbt i konfiguratorn och hamnade snabbt på knappt 1,1 miljon.
Då hade jag kunnat klicka i lite mer "nice to have" men behärskade mig.

Då kan man lika gärna ta en Q8 e-tron och inte sticka ut lika mycket...
Storleksmässig så fungerar en Q4:a för oss och vips så sparade man 300K :-)
Så har det väl alltid varit hos Porsche? Man attraherar kunder som inte är så priskänsliga.
När det gäller SUVarna har man ju alltid kunnat köpa motsvarande audimodeller och sparat pengar.
Trots det har väl Macan varit deras mest sålda modell?
Tror vi det blir annorlunda nu?

Mest relevant är väl att jämföra med Taycan vs E-Tron GT?

Taycan är mycket riktigt dyrare, framförallt att utrusta, men det är ganska små skillnader.

Kollar man billigaste möjliga konfiguration så är faktiskt Taycan avsevärt billigare än E-tron GT.

TCO mässigt tror jag största skillnaden är Taycans svindyra service och reparationer.
Kan bara hålla med, fick precis offert på min Taycans andra service, nu vid 60.000km till den nätta summan av 18.000NOK :(
Galet!

Vad är det som de på Porsche gör då på en elbil för så mycket pengar?

Känns lite märkligt när det börjar närman sig Ferrari-nivåer på service (som ändå behöver göras rätt mycket service på deras förbränningsmotorer, så någonstans kan man acceptera höga servicekostnader då det finns en grund för de).

Har länge funderat på en Taycan, men älskar ju Tesla för att jag själv kan välja den service jag vill utföra (billigare, och vissa fall kan jag göra den själv). Detta var bra information, och räkna med in när man köper en (hade som du tänkt att köpa en beg. Taycan i kanske just Norge).

Re: Porsche Macan EV

Postat: 27 jan 2024 12:09
av macky
HelectriC skrev: 27 jan 2024 09:38
Legato skrev: 26 jan 2024 20:00
Fredrik j skrev: 26 jan 2024 19:21
Erxon skrev: 26 jan 2024 09:51
Den blir dyr, byggde en lite snabbt i konfiguratorn och hamnade snabbt på knappt 1,1 miljon.
Då hade jag kunnat klicka i lite mer "nice to have" men behärskade mig.

Då kan man lika gärna ta en Q8 e-tron och inte sticka ut lika mycket...
Storleksmässig så fungerar en Q4:a för oss och vips så sparade man 300K :-)
Så har det väl alltid varit hos Porsche? Man attraherar kunder som inte är så priskänsliga.
När det gäller SUVarna har man ju alltid kunnat köpa motsvarande audimodeller och sparat pengar.
Trots det har väl Macan varit deras mest sålda modell?
Tror vi det blir annorlunda nu?

Mest relevant är väl att jämföra med Taycan vs E-Tron GT?

Taycan är mycket riktigt dyrare, framförallt att utrusta, men det är ganska små skillnader.

Kollar man billigaste möjliga konfiguration så är faktiskt Taycan avsevärt billigare än E-tron GT.

TCO mässigt tror jag största skillnaden är Taycans svindyra service och reparationer.

Kan bara hålla med, fick precis offert på min Taycans andra service, nu vid 60.000km till den nätta summan av 18.000NOK :(
Det var blodigt, gör min första nu på GT:n vid 2 år och det har jag serviceavtal för, 150 i månaden. Vad får man för de där 18000? Är det några tilläggsarbeten, är ju lite extragrejer i drivlinan med växlar osv. Ngt som ska servas där? Eller luftfilter och bromsvätska för 18k?

Re: Porsche Macan EV

Postat: 27 jan 2024 14:51
av Nect
macky skrev: 27 jan 2024 12:09
HelectriC skrev: 27 jan 2024 09:38
Legato skrev: 26 jan 2024 20:00
Fredrik j skrev: 26 jan 2024 19:21
Erxon skrev: 26 jan 2024 09:51
Den blir dyr, byggde en lite snabbt i konfiguratorn och hamnade snabbt på knappt 1,1 miljon.
Då hade jag kunnat klicka i lite mer "nice to have" men behärskade mig.

Då kan man lika gärna ta en Q8 e-tron och inte sticka ut lika mycket...
Storleksmässig så fungerar en Q4:a för oss och vips så sparade man 300K :-)
Så har det väl alltid varit hos Porsche? Man attraherar kunder som inte är så priskänsliga.
När det gäller SUVarna har man ju alltid kunnat köpa motsvarande audimodeller och sparat pengar.
Trots det har väl Macan varit deras mest sålda modell?
Tror vi det blir annorlunda nu?

Mest relevant är väl att jämföra med Taycan vs E-Tron GT?

Taycan är mycket riktigt dyrare, framförallt att utrusta, men det är ganska små skillnader.

Kollar man billigaste möjliga konfiguration så är faktiskt Taycan avsevärt billigare än E-tron GT.

TCO mässigt tror jag största skillnaden är Taycans svindyra service och reparationer.

Kan bara hålla med, fick precis offert på min Taycans andra service, nu vid 60.000km till den nätta summan av 18.000NOK :(
Det var blodigt, gör min första nu på GT:n vid 2 år och det har jag serviceavtal för, 150 i månaden. Vad får man för de där 18000? Är det några tilläggsarbeten, är ju lite extragrejer i drivlinan med växlar osv. Ngt som ska servas där? Eller luftfilter och bromsvätska för 18k?
Du får ett kvitto som de står Porsche på 😃

Re: Porsche Macan EV

Postat: 27 jan 2024 17:24
av macky
Nect skrev: 27 jan 2024 14:51
macky skrev: 27 jan 2024 12:09
HelectriC skrev: 27 jan 2024 09:38
Legato skrev: 26 jan 2024 20:00
Fredrik j skrev: 26 jan 2024 19:21


Så har det väl alltid varit hos Porsche? Man attraherar kunder som inte är så priskänsliga.
När det gäller SUVarna har man ju alltid kunnat köpa motsvarande audimodeller och sparat pengar.
Trots det har väl Macan varit deras mest sålda modell?
Tror vi det blir annorlunda nu?

Mest relevant är väl att jämföra med Taycan vs E-Tron GT?

Taycan är mycket riktigt dyrare, framförallt att utrusta, men det är ganska små skillnader.

Kollar man billigaste möjliga konfiguration så är faktiskt Taycan avsevärt billigare än E-tron GT.

TCO mässigt tror jag största skillnaden är Taycans svindyra service och reparationer.

Kan bara hålla med, fick precis offert på min Taycans andra service, nu vid 60.000km till den nätta summan av 18.000NOK :(
Det var blodigt, gör min första nu på GT:n vid 2 år och det har jag serviceavtal för, 150 i månaden. Vad får man för de där 18000? Är det några tilläggsarbeten, är ju lite extragrejer i drivlinan med växlar osv. Ngt som ska servas där? Eller luftfilter och bromsvätska för 18k?
Du får ett kvitto som de står Porsche på 😃
Aha, så klart. Ett nöje att betala då ju. Sen kanske en porschepåse med gratis isskrapa också. ;)

Re: Porsche Macan EV

Postat: 27 jan 2024 17:36
av Fredrik j
macky skrev: 27 jan 2024 17:24
Nect skrev: 27 jan 2024 14:51
macky skrev: 27 jan 2024 12:09
HelectriC skrev: 27 jan 2024 09:38
Legato skrev: 26 jan 2024 20:00



Mest relevant är väl att jämföra med Taycan vs E-Tron GT?

Taycan är mycket riktigt dyrare, framförallt att utrusta, men det är ganska små skillnader.

Kollar man billigaste möjliga konfiguration så är faktiskt Taycan avsevärt billigare än E-tron GT.

TCO mässigt tror jag största skillnaden är Taycans svindyra service och reparationer.

Kan bara hålla med, fick precis offert på min Taycans andra service, nu vid 60.000km till den nätta summan av 18.000NOK :(
Det var blodigt, gör min första nu på GT:n vid 2 år och det har jag serviceavtal för, 150 i månaden. Vad får man för de där 18000? Är det några tilläggsarbeten, är ju lite extragrejer i drivlinan med växlar osv. Ngt som ska servas där? Eller luftfilter och bromsvätska för 18k?
Du får ett kvitto som de står Porsche på 😃
Aha, så klart. Ett nöje att betala då ju. Sen kanske en porschepåse med gratis isskrapa också. ;)
Som sagt, Porsche vänder sig inte till kunder som vill ha prisvärd service.
Dock får man ett perfekt bemötande och korta väntetider. Jag har inte riktigt råd att serva på porschecenter men har haft bilen där i ett försäkringsärende. 10/10.
Man konkurrerar inte med priset.

Re: Porsche Macan EV

Postat: 27 jan 2024 22:25
av HelectriC
macky skrev: 27 jan 2024 12:09
HelectriC skrev: 27 jan 2024 09:38
Legato skrev: 26 jan 2024 20:00
Fredrik j skrev: 26 jan 2024 19:21
Erxon skrev: 26 jan 2024 09:51
Den blir dyr, byggde en lite snabbt i konfiguratorn och hamnade snabbt på knappt 1,1 miljon.
Då hade jag kunnat klicka i lite mer "nice to have" men behärskade mig.

Då kan man lika gärna ta en Q8 e-tron och inte sticka ut lika mycket...
Storleksmässig så fungerar en Q4:a för oss och vips så sparade man 300K :-)
Så har det väl alltid varit hos Porsche? Man attraherar kunder som inte är så priskänsliga.
När det gäller SUVarna har man ju alltid kunnat köpa motsvarande audimodeller och sparat pengar.
Trots det har väl Macan varit deras mest sålda modell?
Tror vi det blir annorlunda nu?

Mest relevant är väl att jämföra med Taycan vs E-Tron GT?

Taycan är mycket riktigt dyrare, framförallt att utrusta, men det är ganska små skillnader.

Kollar man billigaste möjliga konfiguration så är faktiskt Taycan avsevärt billigare än E-tron GT.

TCO mässigt tror jag största skillnaden är Taycans svindyra service och reparationer.

Kan bara hålla med, fick precis offert på min Taycans andra service, nu vid 60.000km till den nätta summan av 18.000NOK :(
Det var blodigt, gör min första nu på GT:n vid 2 år och det har jag serviceavtal för, 150 i månaden. Vad får man för de där 18000? Är det några tilläggsarbeten, är ju lite extragrejer i drivlinan med växlar osv. Ngt som ska servas där? Eller luftfilter och bromsvätska för 18k?
Jag vet i fan, det står alla möjliga grejer specificerade på offerten, byta bromsvätska, kontrollera masa grejer. Men i det hela, så är det ju helt löjligt. Undrar hur mkt motsvarande service kostar på bensin-Porsche? Lika mkt? Jag hade ju kunnat ta bilen till Mekonomen, men då är möjligheten att förlänga garanti efter utgången fabriksgaranti void och det är jag rädd för. Tror att förlängd fabriksgaranti klingar ganska högt när bilen skal säljas nån gång.

Re: Porsche Macan EV

Postat: 28 jan 2024 14:26
av macky
HelectriC skrev: 27 jan 2024 22:25
macky skrev: 27 jan 2024 12:09
HelectriC skrev: 27 jan 2024 09:38
Legato skrev: 26 jan 2024 20:00
Fredrik j skrev: 26 jan 2024 19:21


Så har det väl alltid varit hos Porsche? Man attraherar kunder som inte är så priskänsliga.
När det gäller SUVarna har man ju alltid kunnat köpa motsvarande audimodeller och sparat pengar.
Trots det har väl Macan varit deras mest sålda modell?
Tror vi det blir annorlunda nu?

Mest relevant är väl att jämföra med Taycan vs E-Tron GT?

Taycan är mycket riktigt dyrare, framförallt att utrusta, men det är ganska små skillnader.

Kollar man billigaste möjliga konfiguration så är faktiskt Taycan avsevärt billigare än E-tron GT.

TCO mässigt tror jag största skillnaden är Taycans svindyra service och reparationer.

Kan bara hålla med, fick precis offert på min Taycans andra service, nu vid 60.000km till den nätta summan av 18.000NOK :(
Det var blodigt, gör min första nu på GT:n vid 2 år och det har jag serviceavtal för, 150 i månaden. Vad får man för de där 18000? Är det några tilläggsarbeten, är ju lite extragrejer i drivlinan med växlar osv. Ngt som ska servas där? Eller luftfilter och bromsvätska för 18k?
Jag vet i fan, det står alla möjliga grejer specificerade på offerten, byta bromsvätska, kontrollera masa grejer. Men i det hela, så är det ju helt löjligt. Undrar hur mkt motsvarande service kostar på bensin-Porsche? Lika mkt? Jag hade ju kunnat ta bilen till Mekonomen, men då är möjligheten att förlänga garanti efter utgången fabriksgaranti void och det är jag rädd för. Tror att förlängd fabriksgaranti klingar ganska högt när bilen skal säljas nån gång.
Det är nog tyvärr så att det är värt det som du är inne på. Man vill ha rätt stämplar när man köper så dyr begagnad bil och ännu hellre garantier. Jag har betalat över 12000 för service av fossilaudi men då har det varit tändstift, växelådsolja, plus den vanliga oljan och allt annat. Man tänker ju att det ska bli billigare på en elbil men pengarna ska förstås in.

Re: Porsche Macan EV

Postat: 31 jan 2024 14:32
av Luma
Är det någon som begärt offert?
Rabatter?
Leveranstid?

Re: Porsche Macan EV

Postat: 31 jan 2024 17:12
av Audi Driver
Leveranser börjar troligtvis i q3.
Inga rabatter utan tidigare köphistorik fick jag till svar.

Porsche Macan EV

Postat: 03 feb 2024 09:58
av Old_O
macky skrev:
HelectriC skrev: 27 jan 2024 22:25
macky skrev: 27 jan 2024 12:09
HelectriC skrev: 27 jan 2024 09:38
Legato skrev: 26 jan 2024 20:00



Mest relevant är väl att jämföra med Taycan vs E-Tron GT?

Taycan är mycket riktigt dyrare, framförallt att utrusta, men det är ganska små skillnader.

Kollar man billigaste möjliga konfiguration så är faktiskt Taycan avsevärt billigare än E-tron GT.

TCO mässigt tror jag största skillnaden är Taycans svindyra service och reparationer.

Kan bara hålla med, fick precis offert på min Taycans andra service, nu vid 60.000km till den nätta summan av 18.000NOK :(
Det var blodigt, gör min första nu på GT:n vid 2 år och det har jag serviceavtal för, 150 i månaden. Vad får man för de där 18000? Är det några tilläggsarbeten, är ju lite extragrejer i drivlinan med växlar osv. Ngt som ska servas där? Eller luftfilter och bromsvätska för 18k?
Jag vet i fan, det står alla möjliga grejer specificerade på offerten, byta bromsvätska, kontrollera masa grejer. Men i det hela, så är det ju helt löjligt. Undrar hur mkt motsvarande service kostar på bensin-Porsche? Lika mkt? Jag hade ju kunnat ta bilen till Mekonomen, men då är möjligheten att förlänga garanti efter utgången fabriksgaranti void och det är jag rädd för. Tror att förlängd fabriksgaranti klingar ganska högt när bilen skal säljas nån gång.
Det är nog tyvärr så att det är värt det som du är inne på. Man vill ha rätt stämplar när man köper så dyr begagnad bil och ännu hellre garantier. Jag har betalat över 12000 för service av fossilaudi men då har det varit tändstift, växelådsolja, plus den vanliga oljan och allt annat. Man tänker ju att det ska bli billigare på en elbil men pengarna ska förstås in.
Som jämförelse betalade jag 14K för att serva min VW Buss (fossilare). Blev uppringd från verkstan och frågade om jag ville få oljan bytt också för 3K. 17K för en vanlig VW service….

Re: Porsche Macan EV

Postat: 03 feb 2024 22:48
av SwedishAdvocate
Old_O skrev: 03 feb 2024 09:58
macky skrev:
HelectriC skrev: 27 jan 2024 22:25
macky skrev: 27 jan 2024 12:09
HelectriC skrev: 27 jan 2024 09:38
Kan bara hålla med, fick precis offert på min Taycans andra service, nu vid 60.000km till den nätta summan av 18.000NOK :(
Det var blodigt, gör min första nu på GT:n vid 2 år och det har jag serviceavtal för, 150 i månaden. Vad får man för de där 18000? Är det några tilläggsarbeten, är ju lite extragrejer i drivlinan med växlar osv. Ngt som ska servas där? Eller luftfilter och bromsvätska för 18k?
Jag vet i fan, det står alla möjliga grejer specificerade på offerten, byta bromsvätska, kontrollera masa grejer. Men i det hela, så är det ju helt löjligt. Undrar hur mkt motsvarande service kostar på bensin-Porsche? Lika mkt? Jag hade ju kunnat ta bilen till Mekonomen, men då är möjligheten att förlänga garanti efter utgången fabriksgaranti void och det är jag rädd för. Tror att förlängd fabriksgaranti klingar ganska högt när bilen skal säljas nån gång.
Det är nog tyvärr så att det är värt det som du är inne på. Man vill ha rätt stämplar när man köper så dyr begagnad bil och ännu hellre garantier. Jag har betalat över 12000 för service av fossilaudi men då har det varit tändstift, växelådsolja, plus den vanliga oljan och allt annat. Man tänker ju att det ska bli billigare på en elbil men pengarna ska förstås in.
Som jämförelse betalade jag 14K för att serva min VW Buss (fossilare). Blev uppringd från verkstan och frågade om jag ville få oljan bytt också för 3K. 17K för en vanlig VW service….
För en gasdriven manuell Golfkomibi så tar de ca 3,8-6K för inspektionsservice exkl. oljebyte. Oljebyte ligger ngnstans runt 2,4K.

Re: Porsche Macan EV

Postat: 18 maj 2024 12:40
av Verdi_
Vet inte om det är rapporterat tidigare i tråden men nu finns Macan att konfigurera på porsche.se. Börjar på 980 tkr. Är ingen billig bil direkt. 1,2 kanske i slutändan?

Re: Porsche Macan EV

Postat: 18 maj 2024 13:02
av OvePaHornet
Verdi_ skrev: 18 maj 2024 12:40
Vet inte om det är rapporterat tidigare i tråden men nu finns Macan att konfigurera på porsche.se. Börjar på 980 tkr. Är ingen billig bil direkt. 1,2 kanske i slutändan?
Runt 1,25 för en schysst specad bil :D Var och tittade på en för ett gäng helger sedan i Uppsala, riktigt fin bil!

Re: Porsche Macan EV

Postat: 18 maj 2024 13:43
av Fredrik j
Verdi_ skrev: 18 maj 2024 12:40
Vet inte om det är rapporterat tidigare i tråden men nu finns Macan att konfigurera på porsche.se. Börjar på 980 tkr. Är ingen billig bil direkt. 1,2 kanske i slutändan?
Porsche säljer inga billiga bilar. Det finns andra VAG-produkter som är det.

Re: Porsche Macan EV

Postat: 18 maj 2024 14:19
av Verdi_
Fredrik j skrev: 18 maj 2024 13:43
Verdi_ skrev: 18 maj 2024 12:40
Vet inte om det är rapporterat tidigare i tråden men nu finns Macan att konfigurera på porsche.se. Börjar på 980 tkr. Är ingen billig bil direkt. 1,2 kanske i slutändan?
Porsche säljer inga billiga bilar. Det finns andra VAG-produkter som är det.

Nä precis. Fattar att sportbilarna är bra och prisvärda jämfört med mycket annat men jag har aldrig fattat grejen med Porsches standardbilar. En X5 är ju mycket snyggare än en Cayenne osv. Tycker jag.

Re: Porsche Macan EV

Postat: 18 maj 2024 14:42
av taliz
Verdi_ skrev: 18 maj 2024 14:19
Fredrik j skrev: 18 maj 2024 13:43
Verdi_ skrev: 18 maj 2024 12:40
Vet inte om det är rapporterat tidigare i tråden men nu finns Macan att konfigurera på porsche.se. Börjar på 980 tkr. Är ingen billig bil direkt. 1,2 kanske i slutändan?
Porsche säljer inga billiga bilar. Det finns andra VAG-produkter som är det.

Nä precis. Fattar att sportbilarna är bra och prisvärda jämfört med mycket annat men jag har aldrig fattat grejen med Porsches standardbilar. En X5 är ju mycket snyggare än en Cayenne osv. Tycker jag.
Men är den roligare att köra?

Re: Porsche Macan EV

Postat: 18 maj 2024 14:44
av Lurkern
macky skrev: 27 jan 2024 12:09
HelectriC skrev: 27 jan 2024 09:38
Legato skrev: 26 jan 2024 20:00
Fredrik j skrev: 26 jan 2024 19:21
Erxon skrev: 26 jan 2024 09:51
Den blir dyr, byggde en lite snabbt i konfiguratorn och hamnade snabbt på knappt 1,1 miljon.
Då hade jag kunnat klicka i lite mer "nice to have" men behärskade mig.

Då kan man lika gärna ta en Q8 e-tron och inte sticka ut lika mycket...
Storleksmässig så fungerar en Q4:a för oss och vips så sparade man 300K :-)
Så har det väl alltid varit hos Porsche? Man attraherar kunder som inte är så priskänsliga.
När det gäller SUVarna har man ju alltid kunnat köpa motsvarande audimodeller och sparat pengar.
Trots det har väl Macan varit deras mest sålda modell?
Tror vi det blir annorlunda nu?

Mest relevant är väl att jämföra med Taycan vs E-Tron GT?

Taycan är mycket riktigt dyrare, framförallt att utrusta, men det är ganska små skillnader.

Kollar man billigaste möjliga konfiguration så är faktiskt Taycan avsevärt billigare än E-tron GT.

TCO mässigt tror jag största skillnaden är Taycans svindyra service och reparationer.

Kan bara hålla med, fick precis offert på min Taycans andra service, nu vid 60.000km till den nätta summan av 18.000NOK :(
Det var blodigt, gör min första nu på GT:n vid 2 år och det har jag serviceavtal för, 150 i månaden. Vad får man för de där 18000? Är det några tilläggsarbeten, är ju lite extragrejer i drivlinan med växlar osv. Ngt som ska servas där? Eller luftfilter och bromsvätska för 18k?
Hade serviceavtal på min A7 för 99:- per månad, det var tur, för de två servicar som sammaföll vid ca 3000 mil gick på 15 papp.
Vill Audi behålla debiteringen på elbilar skall man nog köra på serviceavtal...

Re: Porsche Macan EV

Postat: 18 maj 2024 15:00
av Fredrik j
Verdi_ skrev: 18 maj 2024 14:19
Fredrik j skrev: 18 maj 2024 13:43
Verdi_ skrev: 18 maj 2024 12:40
Vet inte om det är rapporterat tidigare i tråden men nu finns Macan att konfigurera på porsche.se. Börjar på 980 tkr. Är ingen billig bil direkt. 1,2 kanske i slutändan?
Porsche säljer inga billiga bilar. Det finns andra VAG-produkter som är det.

Nä precis. Fattar att sportbilarna är bra och prisvärda jämfört med mycket annat men jag har aldrig fattat grejen med Porsches standardbilar. En X5 är ju mycket snyggare än en Cayenne osv. Tycker jag.
Enligt min subjektiva åsikt är varken macan, cayenne eller X5 bilar man köper för att dom är snygga. Biltypen är ju by default ful och oproportionerliga.
Grejen med Porsches standardbilar och köpet av dom är nyckeln till att få komma ifråga att köpa dom mest eftertraktade sportmodellerna.

Re: Porsche Macan EV

Postat: 18 maj 2024 17:14
av Verdi_
Fredrik j skrev: 18 maj 2024 15:00
Verdi_ skrev: 18 maj 2024 14:19
Fredrik j skrev: 18 maj 2024 13:43
Verdi_ skrev: 18 maj 2024 12:40
Vet inte om det är rapporterat tidigare i tråden men nu finns Macan att konfigurera på porsche.se. Börjar på 980 tkr. Är ingen billig bil direkt. 1,2 kanske i slutändan?
Porsche säljer inga billiga bilar. Det finns andra VAG-produkter som är det.

Nä precis. Fattar att sportbilarna är bra och prisvärda jämfört med mycket annat men jag har aldrig fattat grejen med Porsches standardbilar. En X5 är ju mycket snyggare än en Cayenne osv. Tycker jag.
Enligt min subjektiva åsikt är varken macan, cayenne eller X5 bilar man köper för att dom är snygga. Biltypen är ju by default ful och oproportionerliga.
Grejen med Porsches standardbilar och köpet av dom är nyckeln till att få komma ifråga att köpa dom mest eftertraktade sportmodellerna.
Jag gillar den lite mer muskulösa formgivningen på X5. Men det är skit samma. Har inte för avsikt att köpa varken eller.

Det andra låter bara olidligt snobbigt. All kritik mot det låter ju som avundsjuka men jag tycker det är jävligt löjligt på riktigt. Hoppas de är lyckliga ändå.

Re: Porsche Macan EV

Postat: 18 maj 2024 17:25
av Fredrik j
Verdi_ skrev: 18 maj 2024 17:14
Fredrik j skrev: 18 maj 2024 15:00
Verdi_ skrev: 18 maj 2024 14:19
Fredrik j skrev: 18 maj 2024 13:43
Verdi_ skrev: 18 maj 2024 12:40
Vet inte om det är rapporterat tidigare i tråden men nu finns Macan att konfigurera på porsche.se. Börjar på 980 tkr. Är ingen billig bil direkt. 1,2 kanske i slutändan?
Porsche säljer inga billiga bilar. Det finns andra VAG-produkter som är det.

Nä precis. Fattar att sportbilarna är bra och prisvärda jämfört med mycket annat men jag har aldrig fattat grejen med Porsches standardbilar. En X5 är ju mycket snyggare än en Cayenne osv. Tycker jag.
Enligt min subjektiva åsikt är varken macan, cayenne eller X5 bilar man köper för att dom är snygga. Biltypen är ju by default ful och oproportionerliga.
Grejen med Porsches standardbilar och köpet av dom är nyckeln till att få komma ifråga att köpa dom mest eftertraktade sportmodellerna.
Jag gillar den lite mer muskulösa formgivningen på X5. Men det är skit samma. Har inte för avsikt att köpa varken eller.

Det andra låter bara olidligt snobbigt. All kritik mot det låter ju som avundsjuka men jag tycker det är jävligt löjligt på riktigt. Hoppas de är lyckliga ändå.
Vad menar du? Det är så Porsche säljer sin mest eftertraktade sportmodeller. Till bra kunder. En bra kund köper många bilar.
Ja, jag tror Porsche är ganska nöjda med den strategin.

Re: Porsche Macan EV

Postat: 19 maj 2024 17:49
av Pontus
Fredrik j skrev: 18 maj 2024 17:25
Verdi_ skrev: 18 maj 2024 17:14
Fredrik j skrev: 18 maj 2024 15:00
Verdi_ skrev: 18 maj 2024 14:19
Fredrik j skrev: 18 maj 2024 13:43


Porsche säljer inga billiga bilar. Det finns andra VAG-produkter som är det.

Nä precis. Fattar att sportbilarna är bra och prisvärda jämfört med mycket annat men jag har aldrig fattat grejen med Porsches standardbilar. En X5 är ju mycket snyggare än en Cayenne osv. Tycker jag.
Enligt min subjektiva åsikt är varken macan, cayenne eller X5 bilar man köper för att dom är snygga. Biltypen är ju by default ful och oproportionerliga.
Grejen med Porsches standardbilar och köpet av dom är nyckeln till att få komma ifråga att köpa dom mest eftertraktade sportmodellerna.
Jag gillar den lite mer muskulösa formgivningen på X5. Men det är skit samma. Har inte för avsikt att köpa varken eller.

Det andra låter bara olidligt snobbigt. All kritik mot det låter ju som avundsjuka men jag tycker det är jävligt löjligt på riktigt. Hoppas de är lyckliga ändå.
Vad menar du? Det är så Porsche säljer sin mest eftertraktade sportmodeller. Till bra kunder. En bra kund köper många bilar.
Ja, jag tror Porsche är ganska nöjda med den strategin.
Säkert en bra strategi, om Tesla gjorde likadant vet jag en här på forumet som skulle ligga bra till :D
Är det fler än Porsche och Ferrari som med denna strategin?

Re: Porsche Macan EV

Postat: 14 nov 2024 13:27
av Off Grid Byggaren
Var och provkörde en Macan Turbo idag.

Detta är väl toppmodellen på PPE-plattformen, den var utrustad för 1,55ˡ med bland annat bakhjulstyrning 10 grader, avancerad luftfjädring och väldigt komfortabla sportstolar.

Måste vara en av de allra körgladaste SUV-bilarna på 2,4 ton. Kändes mycket ombonad och exklusiv, nu var det nya dubbfria vinterdäck på den, som var lite för mjuka när värsta sportläget användes.

Luftfjädringen var väldigt komfortabel och svalde alla gupp och potthål fantastisk bra, även i hårdaste sportläget.

Ljudnivån i kupen kändes aningen högre en min mycket tysta FAT Audi e-tron 55. I sport plusläget kom plötsligt ett motorljud från en V8 bensinmotor ur högtalarna, men det gick att stänga av.

Baksätet kändes lågt och trångt, annars var det bra utrymmen. Elöppning av frunken är elegant.

Hastighetsvarningen gick enkelt att stänga av med en programbar knapp på ratten.

.
Macan_1.jpg
.

Macan_2.jpg

Re: Porsche Macan EV

Postat: 16 nov 2024 07:57
av HelectriC
Ja, den är riktigt trevlig. Om jag hade haft hemmakontor så hade jag köpt en. Just nu passar Porsche dåligt att sladda upp med framför kontoret :cry: