Re: Porsche Macan EV
Postat: 26 jan 2024 22:45
Men P3 lever ju farligt nu tänker jag, köpa en Macan eller en p3 där bolaget kanske går i konkurs…
Legato skrev: ↑26 jan 2024 20:00Fredrik j skrev: ↑26 jan 2024 19:21Så har det väl alltid varit hos Porsche? Man attraherar kunder som inte är så priskänsliga.Erxon skrev: ↑26 jan 2024 09:51Den blir dyr, byggde en lite snabbt i konfiguratorn och hamnade snabbt på knappt 1,1 miljon.
Då hade jag kunnat klicka i lite mer "nice to have" men behärskade mig.
Då kan man lika gärna ta en Q8 e-tron och inte sticka ut lika mycket...
Storleksmässig så fungerar en Q4:a för oss och vips så sparade man 300K![]()
När det gäller SUVarna har man ju alltid kunnat köpa motsvarande audimodeller och sparat pengar.
Trots det har väl Macan varit deras mest sålda modell?
Tror vi det blir annorlunda nu?
Mest relevant är väl att jämföra med Taycan vs E-Tron GT?
Taycan är mycket riktigt dyrare, framförallt att utrusta, men det är ganska små skillnader.
Kollar man billigaste möjliga konfiguration så är faktiskt Taycan avsevärt billigare än E-tron GT.
TCO mässigt tror jag största skillnaden är Taycans svindyra service och reparationer.
Galet!HelectriC skrev: ↑27 jan 2024 09:38Kan bara hålla med, fick precis offert på min Taycans andra service, nu vid 60.000km till den nätta summan av 18.000NOKLegato skrev: ↑26 jan 2024 20:00Fredrik j skrev: ↑26 jan 2024 19:21Så har det väl alltid varit hos Porsche? Man attraherar kunder som inte är så priskänsliga.Erxon skrev: ↑26 jan 2024 09:51Den blir dyr, byggde en lite snabbt i konfiguratorn och hamnade snabbt på knappt 1,1 miljon.
Då hade jag kunnat klicka i lite mer "nice to have" men behärskade mig.
Då kan man lika gärna ta en Q8 e-tron och inte sticka ut lika mycket...
Storleksmässig så fungerar en Q4:a för oss och vips så sparade man 300K![]()
När det gäller SUVarna har man ju alltid kunnat köpa motsvarande audimodeller och sparat pengar.
Trots det har väl Macan varit deras mest sålda modell?
Tror vi det blir annorlunda nu?
Mest relevant är väl att jämföra med Taycan vs E-Tron GT?
Taycan är mycket riktigt dyrare, framförallt att utrusta, men det är ganska små skillnader.
Kollar man billigaste möjliga konfiguration så är faktiskt Taycan avsevärt billigare än E-tron GT.
TCO mässigt tror jag största skillnaden är Taycans svindyra service och reparationer.![]()
Det var blodigt, gör min första nu på GT:n vid 2 år och det har jag serviceavtal för, 150 i månaden. Vad får man för de där 18000? Är det några tilläggsarbeten, är ju lite extragrejer i drivlinan med växlar osv. Ngt som ska servas där? Eller luftfilter och bromsvätska för 18k?HelectriC skrev: ↑27 jan 2024 09:38Legato skrev: ↑26 jan 2024 20:00Fredrik j skrev: ↑26 jan 2024 19:21Så har det väl alltid varit hos Porsche? Man attraherar kunder som inte är så priskänsliga.Erxon skrev: ↑26 jan 2024 09:51Den blir dyr, byggde en lite snabbt i konfiguratorn och hamnade snabbt på knappt 1,1 miljon.
Då hade jag kunnat klicka i lite mer "nice to have" men behärskade mig.
Då kan man lika gärna ta en Q8 e-tron och inte sticka ut lika mycket...
Storleksmässig så fungerar en Q4:a för oss och vips så sparade man 300K![]()
När det gäller SUVarna har man ju alltid kunnat köpa motsvarande audimodeller och sparat pengar.
Trots det har väl Macan varit deras mest sålda modell?
Tror vi det blir annorlunda nu?
Mest relevant är väl att jämföra med Taycan vs E-Tron GT?
Taycan är mycket riktigt dyrare, framförallt att utrusta, men det är ganska små skillnader.
Kollar man billigaste möjliga konfiguration så är faktiskt Taycan avsevärt billigare än E-tron GT.
TCO mässigt tror jag största skillnaden är Taycans svindyra service och reparationer.
Kan bara hålla med, fick precis offert på min Taycans andra service, nu vid 60.000km till den nätta summan av 18.000NOK![]()
Du får ett kvitto som de står Porsche påmacky skrev: ↑27 jan 2024 12:09Det var blodigt, gör min första nu på GT:n vid 2 år och det har jag serviceavtal för, 150 i månaden. Vad får man för de där 18000? Är det några tilläggsarbeten, är ju lite extragrejer i drivlinan med växlar osv. Ngt som ska servas där? Eller luftfilter och bromsvätska för 18k?HelectriC skrev: ↑27 jan 2024 09:38Legato skrev: ↑26 jan 2024 20:00Fredrik j skrev: ↑26 jan 2024 19:21Så har det väl alltid varit hos Porsche? Man attraherar kunder som inte är så priskänsliga.Erxon skrev: ↑26 jan 2024 09:51Den blir dyr, byggde en lite snabbt i konfiguratorn och hamnade snabbt på knappt 1,1 miljon.
Då hade jag kunnat klicka i lite mer "nice to have" men behärskade mig.
Då kan man lika gärna ta en Q8 e-tron och inte sticka ut lika mycket...
Storleksmässig så fungerar en Q4:a för oss och vips så sparade man 300K![]()
När det gäller SUVarna har man ju alltid kunnat köpa motsvarande audimodeller och sparat pengar.
Trots det har väl Macan varit deras mest sålda modell?
Tror vi det blir annorlunda nu?
Mest relevant är väl att jämföra med Taycan vs E-Tron GT?
Taycan är mycket riktigt dyrare, framförallt att utrusta, men det är ganska små skillnader.
Kollar man billigaste möjliga konfiguration så är faktiskt Taycan avsevärt billigare än E-tron GT.
TCO mässigt tror jag största skillnaden är Taycans svindyra service och reparationer.
Kan bara hålla med, fick precis offert på min Taycans andra service, nu vid 60.000km till den nätta summan av 18.000NOK![]()
Aha, så klart. Ett nöje att betala då ju. Sen kanske en porschepåse med gratis isskrapa också.Nect skrev: ↑27 jan 2024 14:51Du får ett kvitto som de står Porsche påmacky skrev: ↑27 jan 2024 12:09Det var blodigt, gör min första nu på GT:n vid 2 år och det har jag serviceavtal för, 150 i månaden. Vad får man för de där 18000? Är det några tilläggsarbeten, är ju lite extragrejer i drivlinan med växlar osv. Ngt som ska servas där? Eller luftfilter och bromsvätska för 18k?HelectriC skrev: ↑27 jan 2024 09:38Legato skrev: ↑26 jan 2024 20:00Fredrik j skrev: ↑26 jan 2024 19:21
Så har det väl alltid varit hos Porsche? Man attraherar kunder som inte är så priskänsliga.
När det gäller SUVarna har man ju alltid kunnat köpa motsvarande audimodeller och sparat pengar.
Trots det har väl Macan varit deras mest sålda modell?
Tror vi det blir annorlunda nu?
Mest relevant är väl att jämföra med Taycan vs E-Tron GT?
Taycan är mycket riktigt dyrare, framförallt att utrusta, men det är ganska små skillnader.
Kollar man billigaste möjliga konfiguration så är faktiskt Taycan avsevärt billigare än E-tron GT.
TCO mässigt tror jag största skillnaden är Taycans svindyra service och reparationer.
Kan bara hålla med, fick precis offert på min Taycans andra service, nu vid 60.000km till den nätta summan av 18.000NOK![]()
![]()
Som sagt, Porsche vänder sig inte till kunder som vill ha prisvärd service.macky skrev: ↑27 jan 2024 17:24Aha, så klart. Ett nöje att betala då ju. Sen kanske en porschepåse med gratis isskrapa också.Nect skrev: ↑27 jan 2024 14:51Du får ett kvitto som de står Porsche påmacky skrev: ↑27 jan 2024 12:09Det var blodigt, gör min första nu på GT:n vid 2 år och det har jag serviceavtal för, 150 i månaden. Vad får man för de där 18000? Är det några tilläggsarbeten, är ju lite extragrejer i drivlinan med växlar osv. Ngt som ska servas där? Eller luftfilter och bromsvätska för 18k?HelectriC skrev: ↑27 jan 2024 09:38Legato skrev: ↑26 jan 2024 20:00
Mest relevant är väl att jämföra med Taycan vs E-Tron GT?
Taycan är mycket riktigt dyrare, framförallt att utrusta, men det är ganska små skillnader.
Kollar man billigaste möjliga konfiguration så är faktiskt Taycan avsevärt billigare än E-tron GT.
TCO mässigt tror jag största skillnaden är Taycans svindyra service och reparationer.
Kan bara hålla med, fick precis offert på min Taycans andra service, nu vid 60.000km till den nätta summan av 18.000NOK![]()
![]()
![]()
Jag vet i fan, det står alla möjliga grejer specificerade på offerten, byta bromsvätska, kontrollera masa grejer. Men i det hela, så är det ju helt löjligt. Undrar hur mkt motsvarande service kostar på bensin-Porsche? Lika mkt? Jag hade ju kunnat ta bilen till Mekonomen, men då är möjligheten att förlänga garanti efter utgången fabriksgaranti void och det är jag rädd för. Tror att förlängd fabriksgaranti klingar ganska högt när bilen skal säljas nån gång.macky skrev: ↑27 jan 2024 12:09Det var blodigt, gör min första nu på GT:n vid 2 år och det har jag serviceavtal för, 150 i månaden. Vad får man för de där 18000? Är det några tilläggsarbeten, är ju lite extragrejer i drivlinan med växlar osv. Ngt som ska servas där? Eller luftfilter och bromsvätska för 18k?HelectriC skrev: ↑27 jan 2024 09:38Legato skrev: ↑26 jan 2024 20:00Fredrik j skrev: ↑26 jan 2024 19:21Så har det väl alltid varit hos Porsche? Man attraherar kunder som inte är så priskänsliga.Erxon skrev: ↑26 jan 2024 09:51Den blir dyr, byggde en lite snabbt i konfiguratorn och hamnade snabbt på knappt 1,1 miljon.
Då hade jag kunnat klicka i lite mer "nice to have" men behärskade mig.
Då kan man lika gärna ta en Q8 e-tron och inte sticka ut lika mycket...
Storleksmässig så fungerar en Q4:a för oss och vips så sparade man 300K![]()
När det gäller SUVarna har man ju alltid kunnat köpa motsvarande audimodeller och sparat pengar.
Trots det har väl Macan varit deras mest sålda modell?
Tror vi det blir annorlunda nu?
Mest relevant är väl att jämföra med Taycan vs E-Tron GT?
Taycan är mycket riktigt dyrare, framförallt att utrusta, men det är ganska små skillnader.
Kollar man billigaste möjliga konfiguration så är faktiskt Taycan avsevärt billigare än E-tron GT.
TCO mässigt tror jag största skillnaden är Taycans svindyra service och reparationer.
Kan bara hålla med, fick precis offert på min Taycans andra service, nu vid 60.000km till den nätta summan av 18.000NOK![]()
Det är nog tyvärr så att det är värt det som du är inne på. Man vill ha rätt stämplar när man köper så dyr begagnad bil och ännu hellre garantier. Jag har betalat över 12000 för service av fossilaudi men då har det varit tändstift, växelådsolja, plus den vanliga oljan och allt annat. Man tänker ju att det ska bli billigare på en elbil men pengarna ska förstås in.HelectriC skrev: ↑27 jan 2024 22:25Jag vet i fan, det står alla möjliga grejer specificerade på offerten, byta bromsvätska, kontrollera masa grejer. Men i det hela, så är det ju helt löjligt. Undrar hur mkt motsvarande service kostar på bensin-Porsche? Lika mkt? Jag hade ju kunnat ta bilen till Mekonomen, men då är möjligheten att förlänga garanti efter utgången fabriksgaranti void och det är jag rädd för. Tror att förlängd fabriksgaranti klingar ganska högt när bilen skal säljas nån gång.macky skrev: ↑27 jan 2024 12:09Det var blodigt, gör min första nu på GT:n vid 2 år och det har jag serviceavtal för, 150 i månaden. Vad får man för de där 18000? Är det några tilläggsarbeten, är ju lite extragrejer i drivlinan med växlar osv. Ngt som ska servas där? Eller luftfilter och bromsvätska för 18k?HelectriC skrev: ↑27 jan 2024 09:38Legato skrev: ↑26 jan 2024 20:00Fredrik j skrev: ↑26 jan 2024 19:21
Så har det väl alltid varit hos Porsche? Man attraherar kunder som inte är så priskänsliga.
När det gäller SUVarna har man ju alltid kunnat köpa motsvarande audimodeller och sparat pengar.
Trots det har väl Macan varit deras mest sålda modell?
Tror vi det blir annorlunda nu?
Mest relevant är väl att jämföra med Taycan vs E-Tron GT?
Taycan är mycket riktigt dyrare, framförallt att utrusta, men det är ganska små skillnader.
Kollar man billigaste möjliga konfiguration så är faktiskt Taycan avsevärt billigare än E-tron GT.
TCO mässigt tror jag största skillnaden är Taycans svindyra service och reparationer.
Kan bara hålla med, fick precis offert på min Taycans andra service, nu vid 60.000km till den nätta summan av 18.000NOK![]()
Som jämförelse betalade jag 14K för att serva min VW Buss (fossilare). Blev uppringd från verkstan och frågade om jag ville få oljan bytt också för 3K. 17K för en vanlig VW service….macky skrev:Det är nog tyvärr så att det är värt det som du är inne på. Man vill ha rätt stämplar när man köper så dyr begagnad bil och ännu hellre garantier. Jag har betalat över 12000 för service av fossilaudi men då har det varit tändstift, växelådsolja, plus den vanliga oljan och allt annat. Man tänker ju att det ska bli billigare på en elbil men pengarna ska förstås in.HelectriC skrev: ↑27 jan 2024 22:25Jag vet i fan, det står alla möjliga grejer specificerade på offerten, byta bromsvätska, kontrollera masa grejer. Men i det hela, så är det ju helt löjligt. Undrar hur mkt motsvarande service kostar på bensin-Porsche? Lika mkt? Jag hade ju kunnat ta bilen till Mekonomen, men då är möjligheten att förlänga garanti efter utgången fabriksgaranti void och det är jag rädd för. Tror att förlängd fabriksgaranti klingar ganska högt när bilen skal säljas nån gång.macky skrev: ↑27 jan 2024 12:09Det var blodigt, gör min första nu på GT:n vid 2 år och det har jag serviceavtal för, 150 i månaden. Vad får man för de där 18000? Är det några tilläggsarbeten, är ju lite extragrejer i drivlinan med växlar osv. Ngt som ska servas där? Eller luftfilter och bromsvätska för 18k?HelectriC skrev: ↑27 jan 2024 09:38Legato skrev: ↑26 jan 2024 20:00
Mest relevant är väl att jämföra med Taycan vs E-Tron GT?
Taycan är mycket riktigt dyrare, framförallt att utrusta, men det är ganska små skillnader.
Kollar man billigaste möjliga konfiguration så är faktiskt Taycan avsevärt billigare än E-tron GT.
TCO mässigt tror jag största skillnaden är Taycans svindyra service och reparationer.
Kan bara hålla med, fick precis offert på min Taycans andra service, nu vid 60.000km till den nätta summan av 18.000NOK![]()
För en gasdriven manuell Golfkomibi så tar de ca 3,8-6K för inspektionsservice exkl. oljebyte. Oljebyte ligger ngnstans runt 2,4K.Old_O skrev: ↑03 feb 2024 09:58Som jämförelse betalade jag 14K för att serva min VW Buss (fossilare). Blev uppringd från verkstan och frågade om jag ville få oljan bytt också för 3K. 17K för en vanlig VW service….macky skrev:Det är nog tyvärr så att det är värt det som du är inne på. Man vill ha rätt stämplar när man köper så dyr begagnad bil och ännu hellre garantier. Jag har betalat över 12000 för service av fossilaudi men då har det varit tändstift, växelådsolja, plus den vanliga oljan och allt annat. Man tänker ju att det ska bli billigare på en elbil men pengarna ska förstås in.HelectriC skrev: ↑27 jan 2024 22:25Jag vet i fan, det står alla möjliga grejer specificerade på offerten, byta bromsvätska, kontrollera masa grejer. Men i det hela, så är det ju helt löjligt. Undrar hur mkt motsvarande service kostar på bensin-Porsche? Lika mkt? Jag hade ju kunnat ta bilen till Mekonomen, men då är möjligheten att förlänga garanti efter utgången fabriksgaranti void och det är jag rädd för. Tror att förlängd fabriksgaranti klingar ganska högt när bilen skal säljas nån gång.macky skrev: ↑27 jan 2024 12:09Det var blodigt, gör min första nu på GT:n vid 2 år och det har jag serviceavtal för, 150 i månaden. Vad får man för de där 18000? Är det några tilläggsarbeten, är ju lite extragrejer i drivlinan med växlar osv. Ngt som ska servas där? Eller luftfilter och bromsvätska för 18k?
Runt 1,25 för en schysst specad bil
Hade serviceavtal på min A7 för 99:- per månad, det var tur, för de två servicar som sammaföll vid ca 3000 mil gick på 15 papp.macky skrev: ↑27 jan 2024 12:09Det var blodigt, gör min första nu på GT:n vid 2 år och det har jag serviceavtal för, 150 i månaden. Vad får man för de där 18000? Är det några tilläggsarbeten, är ju lite extragrejer i drivlinan med växlar osv. Ngt som ska servas där? Eller luftfilter och bromsvätska för 18k?HelectriC skrev: ↑27 jan 2024 09:38Legato skrev: ↑26 jan 2024 20:00Fredrik j skrev: ↑26 jan 2024 19:21Så har det väl alltid varit hos Porsche? Man attraherar kunder som inte är så priskänsliga.Erxon skrev: ↑26 jan 2024 09:51Den blir dyr, byggde en lite snabbt i konfiguratorn och hamnade snabbt på knappt 1,1 miljon.
Då hade jag kunnat klicka i lite mer "nice to have" men behärskade mig.
Då kan man lika gärna ta en Q8 e-tron och inte sticka ut lika mycket...
Storleksmässig så fungerar en Q4:a för oss och vips så sparade man 300K![]()
När det gäller SUVarna har man ju alltid kunnat köpa motsvarande audimodeller och sparat pengar.
Trots det har väl Macan varit deras mest sålda modell?
Tror vi det blir annorlunda nu?
Mest relevant är väl att jämföra med Taycan vs E-Tron GT?
Taycan är mycket riktigt dyrare, framförallt att utrusta, men det är ganska små skillnader.
Kollar man billigaste möjliga konfiguration så är faktiskt Taycan avsevärt billigare än E-tron GT.
TCO mässigt tror jag största skillnaden är Taycans svindyra service och reparationer.
Kan bara hålla med, fick precis offert på min Taycans andra service, nu vid 60.000km till den nätta summan av 18.000NOK![]()
Enligt min subjektiva åsikt är varken macan, cayenne eller X5 bilar man köper för att dom är snygga. Biltypen är ju by default ful och oproportionerliga.
Jag gillar den lite mer muskulösa formgivningen på X5. Men det är skit samma. Har inte för avsikt att köpa varken eller.Fredrik j skrev: ↑18 maj 2024 15:00Enligt min subjektiva åsikt är varken macan, cayenne eller X5 bilar man köper för att dom är snygga. Biltypen är ju by default ful och oproportionerliga.
Grejen med Porsches standardbilar och köpet av dom är nyckeln till att få komma ifråga att köpa dom mest eftertraktade sportmodellerna.
Vad menar du? Det är så Porsche säljer sin mest eftertraktade sportmodeller. Till bra kunder. En bra kund köper många bilar.Verdi_ skrev: ↑18 maj 2024 17:14Jag gillar den lite mer muskulösa formgivningen på X5. Men det är skit samma. Har inte för avsikt att köpa varken eller.Fredrik j skrev: ↑18 maj 2024 15:00Enligt min subjektiva åsikt är varken macan, cayenne eller X5 bilar man köper för att dom är snygga. Biltypen är ju by default ful och oproportionerliga.
Grejen med Porsches standardbilar och köpet av dom är nyckeln till att få komma ifråga att köpa dom mest eftertraktade sportmodellerna.
Det andra låter bara olidligt snobbigt. All kritik mot det låter ju som avundsjuka men jag tycker det är jävligt löjligt på riktigt. Hoppas de är lyckliga ändå.
Säkert en bra strategi, om Tesla gjorde likadant vet jag en här på forumet som skulle ligga bra tillFredrik j skrev: ↑18 maj 2024 17:25Vad menar du? Det är så Porsche säljer sin mest eftertraktade sportmodeller. Till bra kunder. En bra kund köper många bilar.Verdi_ skrev: ↑18 maj 2024 17:14Jag gillar den lite mer muskulösa formgivningen på X5. Men det är skit samma. Har inte för avsikt att köpa varken eller.Fredrik j skrev: ↑18 maj 2024 15:00Enligt min subjektiva åsikt är varken macan, cayenne eller X5 bilar man köper för att dom är snygga. Biltypen är ju by default ful och oproportionerliga.
Grejen med Porsches standardbilar och köpet av dom är nyckeln till att få komma ifråga att köpa dom mest eftertraktade sportmodellerna.
Det andra låter bara olidligt snobbigt. All kritik mot det låter ju som avundsjuka men jag tycker det är jävligt löjligt på riktigt. Hoppas de är lyckliga ändå.
Ja, jag tror Porsche är ganska nöjda med den strategin.