Innan jeg fik min Model S skrev jeg et langt indlæg om valg på dansk Teslaforum.
Indsætter det herunder

Under hvert punkt har jeg tilføgaty mine åsikter idag efter et halvt år med Model S.
---------
Jeg har været ude at prøvekøre Tesla flere gange og vil her videregive mine erfaringer med de forskellige tilvalg. Har kun kørt korte prøveture hos Tesla I Aarhus, så mine indtryk er baseret på dette.
Farve og premium interiør
Jeg brugte meget tid på at gå rundt I Aarhus og se mange farvekombinationer. Bilen skal bruges til at køre rundt til kunder og valget stod mellem sort og rød, som jeg begge godt kan lide, dog med rød som favorit. Flere sagde, den sorte ville være mest passende, når man kom ud til kunder, men fuck janteloven. Jeg har købt en drømmebil og så skal janteloven ikke bestemme, hvilken farve den skal være I

. Valgte altså rød med sort himmel og beige sæder. Ja den sorte himmel giver lidt mindre lys i kabinen, men matcher resten af interiøret meget bedre end den lyse, som har en anden farvenuance end læderet og det ser ikke helt godt ud. Den lyse himmel synes jeg giver mere luksuspræg, hvor den sorte gør interiøret mere stramt og sportsagtigt, hvilket jeg synes passer godt til bilens accelerationer

. Den sorte himmel kan kun fås med premium interiørpakken, så den blev valgt til. Så får man også automatisk bagklap. Ekstra lys og ekstra læder I kabinen er jeg ligeglad med.
Tågelys og kurvelys lige så. Det har jeg på min nuværende bil og synes absolut ikke det er pengene værd. Var noget skuffet over, at selv med premiumpakken er der stadig plastik på instrumentbrættet, og det der ekstra læder på dørene føles lidt stift og træls. Ikke blødt og lækkert, som jeg havde forventet.
MIN ÅSIKT NU ETTER ET HALVT ÅR MED MODEL S
Jeg er nøjd .-). Får mange positive kommentare på farven og det lyde læder.
Sæder.
Var aldrig I tvivl om, at det skulle være next generation. Man sidder godt i dem, og de ser godt ud. Bare ærgerligt, man ikke længere kan få NG-sæder bag i. Sad dog i en bil, som havde dette og troede de gav bedre støtte til lårene, end de bagsæder man får på nye biler nu, men det gjorde de ikke. NG-sæderne er dog ikke bedre, end dem jeg har I min Volvo.
MIN ÅSIKT NU ETTER ET HALVT ÅR MED MODEL S
Jeg er nøjd .-) NG sætter er bra men sætterne i min V70 ifrån 97 er bættra

.
Panoramatag.
Har både kørt biler med og uden og kunne ikke umiddelbart høre forskel i støj. Mine ene søn er 180 cm, og han kunne ikke rigtigt sidde bag i med almindeligt tag. Med panorama var der ingen problemer. Det giver også et lækkert lysindfald i bilen. Kørte med åbent tag og hullet er virkelig lækkert stort, men larmer for meget, så snart man kører ud af byen. Altså hastigheder over 50-60 km/t. Jeg valgte panorama.
MIN ÅSIKT NU ETTER ET HALVT ÅR MED MODEL S
Jeg er jættenøjd .-)
Luftundervogn.
Har kørt en 70D med 19 tommer uden luft og en 85D med luft på 21 tommer. Kunne ikke rigtigt mærke forskel. Jeg bor faktisk på landet for enden af en stejl grusvej og kunne egentlig godt bruge muligheden for at hæve bilen, når der er sne om vinteren, men valgte luft fra, da jeg var bange for serviceomkostninger, når det går til. Der var desværre ikke mulighed for at køre med 19 tommer og luft.
MIN ÅSIKT NU ETTER ET HALVT ÅR MED MODEL S
Jeg er nøjd .-). To gange har bilen skrabet mod alfalt. Jeg bor i skogen, men det har gått bra nær det var snø.
Decor.
Her var jeg ret ligeglad og var egentlig stemt for den sorte pga. prisen, men konen fik lov at bestemme blankt træ

. Har også læst flere skrive, at sort giver mange synlige fedtfingre.
MIN ÅSIKT NU ETTER ET HALVT ÅR MED MODEL S
Jeg er nøjd .-). Men kunne fint leve med pianoblack
Auto fartpilot. Det var jeg aldrig I tvivl om, at jeg ville have, da jeg har læst mange rose det højt. Og forresten så bor jeg ude på landet med masser af plads omkring mit hus, så muligheden for at se bilen selv kører hen foran døren og gøre sig klar måtte jeg bare have

. Men efter at have set Tesla Bjørns anmeldelse af P85D er jeg kommet i tvivl. Han siger, man ikke kan køre med gammeldags fartpilot. Det lyder lidt træls. Pakken er dog valgt til.
MIN ÅSIKT NU ETTER ET HALVT ÅR MED MODEL S
Det er nice men jeg kunne leve utan. Med gammeldags fartpilot bliver din kørsel mere behagelig og glidenden for passagerne, Med autopilot bliver der mange opbremsninger og små ryk.
Lydpakke.
Puha. Det brugte mine to drenge og jeg meget tid på. Begge mine sønner er audiofile. Vi startede med at høre standardpakken. Lyden var udmærket, men en lille smule pap-agtig. Uden justeringer på equalizeren, var der store mangler ved området diskant og bas, hvilket resulterede i en lidt mudret præsentation. Efter justeringer kunne man gøre lidt op for de manglende områder. Diskanten kunne forbedres meget og flere detaljer trådte frem. Bassen derimod havde ikke samme forvandling. Ved justeringer kom der en smule mere bas, men højtalerne kunne ikke tåle meget boost før de begyndte at forvrænge og skratte. Bassen kunne desværre ikke gå så dybt, hvilket betød, at mange toner i flere sange gik tabt. Alt i alt omkring standard lydpakken vil jeg konkludere, at den præsterer fint til normale folk uden særlige lydbehov, og ved hjælp af justeringer på equalizeren vil de kunne spille godt til ikke alt for bas-tung musik. Jeg har en Volvo XC70 fra 2008 med standardlydpakke og her er Teslaens klart bedre. Omkring den opgraderede lydpakke ”Ultra High Fidelity Sound” kunne der straks høres forbedringer i lyden. Alt blev en del strammere og præsentationen var mere bred i lyden. Den første forbedring, der tydeligt trådte frem var bassen. Den var både dybere og meget højere. Herefter kunne man høre, at diskanten og mellemtonen var forbedret. Stemmer lød mere skarpe og fyldige, og generelt fornemmede jeg en bedre fordeling af lyden mellem de forskellige højtalere. I standardlydpakken stod mellemtoneenhederne både for at spille mellemtonen og bassen samtidigt, hvilket endte i en forvrængende og mudret præsentation. Med subwooferen installeret fra ultrapakken har mellemtoneenhederne mere plads til at spille de frekvenser de er lavet til. Herudover var det også tydeligt, at det opgraderede lydanlæg kunne spille højere før forvrængninger. Ved standardlydpakken skulle man ikke skrue ret højt op før bassen begyndt at resonere og forvrænge, hvor man med den opgraderede lyd kunne skrue meget højere op. Dette betyder dog ikke, at den opgraderede lydpakke er perfekt. Hvis man skruer bassen op på maks og hugger lyden godt op kommer der tydelige forvrængninger i basområdet. Dog ikke på samme måde som ved standardlydpakken, hvor det mere er dørene, der rasler på grund af resonans (mellemtoneenhederne sidder i dørene). Dette er ikke et stort problem, da man typisk ikke vil høre musik på dette høje lydniveau, med mindre man ønsker at udsende ”ungkarl i tunet golf signaler” til resten af byen

Herudover syntes jeg også, at bassen kunne gå en lille smule dybere i ultrapakken. Den er dejlig dyb til 98% af alle sange, men jeg oplevede ved meget få tilfælde med ultra dybe bassange, at nogle toner ikke kom med. Taget i betragtning, at det er bilhøjtalere vi har med at gøre, og at man ikke ville kunne placere et kæmpe lydanlæg og 2x2 meter stor subwoofer i bilen er jeg temmelig positivt overrasket over, hvad de har præsteret med lyden i Tesla’en. Jeg har ikke selv hørt et bedre bilanlæg før

. Det endte med vi valgte Ultrahifi.
MIN ÅSIKT NU ETTER ET HALVT ÅR MED MODEL S
Jeg er jættenøjd .-) Mine pøjker åker och sittar i bilen bare før at høre musik via Teslaens Ultra Hifi.
Vinterpakke
Har nogle gange været lidt træt af, der ikke er varme i bagsæderne i min nuværende bil og har læst på svensk og norsk Tesla-forum, at de oppe i nord er meget glade for varme i rattet. På den anden side har Tesla Bjørn sagt, det ikke giver så meget mening, for han varmer altid bilen op med sin mobil, inden han kører. Pakken er valgt til.
MIN ÅSIKT NU ETTER ET HALVT ÅR MED MODEL S
Jeg er jættenøjd .-) Ratvarme er fantastik. Selv i Danmark.
Børnesæder
Jeg har ingen små børn selv og min omgangskreds har heller ingen, så det blev valgt fra.
MIN ÅSIKT NU ETTER ET HALVT ÅR MED MODEL S
Jeg er nøjd .-) Har inte haft brug for dem.
Fælge.
Har aldrig på noget tidspunkt været i tvivl, om at det skulle være 19 tommer. Bilen skal bruges til at kører langt hver dag.
19 tommer har længere rækkevidde, koster mindre, kører længere pr opladning og kører længere I hele deres livstid og er mere komfortable end 21 tommer. Men ja 21 tommer grå turbine ser rasende godt ud til en rød Tesla. Mine tanker går på, at købe de uoriginale grå turbinefælge i 19 tommer, som vist skulle være lavet på samme fabrik som de originale 21 tommer turbine. Correct me if I am wrong

.
MIN ÅSIKT NU ETTER ET HALVT ÅR MED MODEL S
Jeg er nøjd .-). Gillar tysnat, mere komfort och længra rækviid.
P85D / 85D / S85 / 70D
Jeg er så heldig at være en af de få danskere, som ikke behøver forsvare over for økohippierne, at jeg kører med firehjulstræk. Jeg kan ikke komme væk fra mit hus om vinteren uden

. Så en D-model skulle det være. Valget var dog let, da vi har brug for så lang rækkevidde som muligt, hvorfor valget faldt på 85D. Flere Tesla-sælgere sagde, at de i virkelighedens verden oplevede, at P85D kørte 60-80 km kortere på en opladning. Jeg har ikke prøvekørt en P85D endnu, så jeg fortryder sikkert mit valg af 85D så snart jeg har prøvet P85D

. Jeg prøvekørte både 70D og 85D og på de korte ture kunne jeg faktisk ikke mærke forskel i accelerationer. Hverken fra 0, 60 eller 100 km/t og op. Ja ja. Jeg ved godt man sikkert kan mærke det, når man har kørt meget i bilerne, men når man kommer fra biler med omkring 200 heste er det for vanvittigt, så hurtige Teslabilerne er. Med andre ord. Har du ikke brug for rækkevidden, kan du fint nøjes med 70D. Den er alligevel hurtigere, end noget andet du nogensinde har kørt

.
MIN ÅSIKT NU ETTER ET HALVT ÅR MED MODEL S
Jeg er jættenøjd .-). Ved motorvejsafkørsler har jeg klokket min 85D til 3,8 sek fra 0.100 uden rollout

.
Nu har jeg prøvat en P85D och jeg mådde illa i efter hand. (5Ds accelrationer tycker jeg er roliga

.
Alle som får prøvetur tycker accelerationen er fantastisk selv om det inte ær en P85D.
Tesla Bjørn har testat 70D och du får næra 70 kwh ut av batteriet. I 85D får du vsit nære 75 kw.