Så långt kom elbilarna
Räckviddstest på norska vägar i 15–20 plusgrader och soligt väder.
Bilmodell Tesla Model S Long Range (4WD)
Räckvidd officiell, 634
Räckvidd test, 672
Skillnad, % 6%
Förbrukning test, kWh/100 14,4
Bilmodell Polestar 2 (RWD)
Räckvidd officiell, 615
Räckvidd test, 602
Skillnad, % −2%
Förbrukning test, kWh/100 13,9
Bilmodell Nio ET7 (4WD)
Räckvidd officiell, 580
Räckvidd test, 589
Skillnad, % 2%
Förbrukning test, kWh/100 19,5
Bilmodell Xpeng G9 (4WD)
Räckvidd officiell, 520
Räckvidd test, 588
Skillnad, % 13%
Förbrukning test, kWh/100 18,9
Bilmodell Nissan Ariya (2WD)
Räckvidd officiell, 533
Räckvidd test, 581
Skillnad, % 9%
Förbrukning test, kWh/100 13,4
Bilmodell BMW i7 (4WD)
Räckvidd officiell, 594
Räckvidd test, 581
Skillnad, % −2%
Förbrukning test, kWh/100 18,1
Bilmodell Mercedes EQE 350 (4WD)
Räckvidd officiell, 579
Räckvidd test, 578
Skillnad, % 0%
Förbrukning test, kWh/100 16,3
Bilmodell Mercedes EQS SUV 580 (4WD)
Räckvidd officiell, 577
Räckvidd test, 577
Skillnad, % 0%
Förbrukning test, kWh/100 18,7
Bilmodell Hyundai Ioniq 6 (RWD)
Räckvidd officiell, 614
Räckvidd test, 567
Skillnad, % −8%
Förbrukning test, kWh/100 13,5
Bilmodell Xpeng P7 (4WD)
Räckvidd officiell, 505
Räckvidd test, 557
Skillnad, % 10%
Förbrukning test, kWh/100 13,7
Bilmodell Tesla Model X Plaid (4WD)
Räckvidd officiell, 543
Räckvidd test, 546
Skillnad, % 1%
Förbrukning test, kWh/100 16,8
Bilmodell Nio ET5 (4WD)
Räckvidd officiell, 590
Räckvidd test, 542
Skillnad, % −8%
Förbrukning test, kWh/100 16,2
Bilmodell Audi Q8 e-tron Sportback 55 (4WD)
Räckvidd officiell, 536
Räckvidd test, 529
Skillnad, % −1%
Förbrukning test, kWh/100 19,5
Bilmodell Voyah Free (4WD)
Räckvidd officiell, 500
Räckvidd test, 510
Skillnad, % 2%
Förbrukning test, kWh/100 19,3
Bilmodell Hongqi E-HS9 (4WD)
Räckvidd officiell, 515
Räckvidd test, 500
Skillnad, % −3%
Förbrukning test, kWh/100 21,8
Bilmodell Mercedes EQB 250 (FWD)
Räckvidd officiell, 452
Räckvidd test, 460
Skillnad, % 2%
Förbrukning test, kWh/100 14,5
Bilmodell BYD Han (4WD)
Räckvidd officiell, 521
Räckvidd test, 452
Skillnad, % −13%
Förbrukning test, kWh/100 19,2
Bilmodell Tesla Model Y Standard Range (RWD)
Räckvidd officiell, 455
Räckvidd test, 449
Skillnad, % −1%
Förbrukning test, kWh/100 12,9
Bilmodell Neo EL7 (4WD)
Räckvidd officiell, 509
Räckvidd test, 444
Skillnad, % −13%
Förbrukning test, kWh/100 17,2
Bilmodell Toyota bZ4x (4WD)
Räckvidd officiell, 459
Räckvidd test, 444
Skillnad, % −3%
Förbrukning test, kWh/100 14,0
Bilmodell MG 4 (RWD)
Räckvidd officiell, 435
Räckvidd test, 440
Skillnad, % 1%
Förbrukning test, kWh/100 14,4
Bilmodell Toyota bZ4x (FWD)
Räckvidd officiell, 503
Räckvidd test, 434
Skillnad, % −14%
Förbrukning test, kWh/100 14,2
Bilmodell Kia EV6 GT (4WD)
Räckvidd officiell, 424
Räckvidd test, 424
Skillnad, % 0%
Förbrukning test, kWh/100 18,3
Bilmodell BMW iX1 xDrive30 (4WD)
Räckvidd officiell, 428
Räckvidd test, 420
Skillnad, % −2%
Förbrukning test, kWh/100 15,7
Bilmodell JAC e-JS4 (FWD)
Räckvidd officiell, 433
Räckvidd test, 400
Skillnad, % −8%
Förbrukning test, kWh/100 i u
Bilmodell MG Marvel (RWD)
Räckvidd officiell, 402
Räckvidd test, 397
Skillnad, % −1%
Förbrukning test, kWh/100 16,7
Bilmodell MG 5 (FWD)
Räckvidd officiell, 380
Räckvidd test, 396
Skillnad, % 4%
Förbrukning test, kWh/100 15,8
Bilmodell Volkswagen ID.Buzz (RWD)
Räckvidd officiell, 408
Räckvidd test, 396
Skillnad, % −3%
Förbrukning test, kWh/100 19,1
Bilmodell DS 3 E-Tense (FWD)
Räckvidd officiell, 403
Räckvidd test, 383
Skillnad, % −5%
Förbrukning test, kWh/100 13,4
Bilmodell BYD Atto 3 (FWD)
Räckvidd officiell, 420
Räckvidd test, 364
Skillnad, % −13%
Förbrukning test, kWh/100 19,4
Bilmodell Jeep Avenger (FWD)
Räckvidd officiell, 395
Räckvidd test, 363
Skillnad, % −8%
Förbrukning test, kWh/100 14,1
Bilmodell Subaru Solterra (AWD)
Räckvidd officiell, 416
Räckvidd test, 361
Skillnad, % −13%
Förbrukning test, kWh/100 17,1