Sida 4 av 4

Re: VW tillåter nu elbilar som tjänstebilar

Postat: 28 maj 2023 13:21
av Collin87
mati skrev: 28 maj 2023 07:03
Collin87 skrev: 27 maj 2023 22:54
Fredrik j skrev: 27 maj 2023 22:47
Man kanske inte kan dra för stora växlar på ett sånt villakvarter som Martinot beskriver. En rikemansbubbla?
I mitt villaområde finns det ingen tesla alls ännu vad jag har sett. Ingen annan elbil heller faktiskt. Men flera av husen har solceller.
... man måste alltså vara rikeman för att ha Tesla eller elbil generellt?
Då bor du i en fattigmansbubbla?
Det beror väl på hur man definierar rikeman. Det underlättar ju definitivt att ha en bra ekonomisk situation om man vill skaffa elbil. I min sfär, på jobbet, bland kunderna och i grannskapet, är elbilar fortfarande extremt ovanliga. Jag kan räkna dem på en hand. Så visst finns det skillnader mellan olika områden och var i landet man befinner sig.
Klart att det blir enklare med en ekonomiskt starkare situation.
Med det gäller ju inte bara elbilar, det gäller alla bilar.

Har du råd att köpa en ny bil av valfritt märke så har du råd att köpa en elbil.
Både fossilbilar och hybrider har stigit såpass i inköpspris den senaste tiden att dom snart kostar lika mycket som en elbil.

Re: VW tillåter nu elbilar som tjänstebilar

Postat: 28 maj 2023 14:08
av Fredrik j
taliz skrev: 28 maj 2023 09:33
Området martinot beskriver är väl typiskt storstadsförort. Många medelsvenssons där som levt lyxliv senaste åren och vant sig med dyra hus, dyra bilar, spabad och glassiga utlandssemestrar.
Många av dom som har det svettigt nu.

På landet, som Fredrik nog beskriver, är man efter i utvecklingen. Där har man inte riktigt lyckats belåna sig så mkt å så snabbt. Å andrasidan har man det där kanske svettigt av andra anledningar.
”På landet” har väl ingen definition men jag tycker nog inte jag bor på landsbygden direkt. 50 000 invånare.

Re: VW tillåter nu elbilar som tjänstebilar

Postat: 28 maj 2023 19:35
av taliz
Fredrik j skrev: 28 maj 2023 14:08
taliz skrev: 28 maj 2023 09:33
Området martinot beskriver är väl typiskt storstadsförort. Många medelsvenssons där som levt lyxliv senaste åren och vant sig med dyra hus, dyra bilar, spabad och glassiga utlandssemestrar.
Många av dom som har det svettigt nu.

På landet, som Fredrik nog beskriver, är man efter i utvecklingen. Där har man inte riktigt lyckats belåna sig så mkt å så snabbt. Å andrasidan har man det där kanske svettigt av andra anledningar.
”På landet” har väl ingen definition men jag tycker nog inte jag bor på landsbygden direkt. 50 000 invånare.
Låter som en riktig byhåla. ;)

Re: VW tillåter nu elbilar som tjänstebilar

Postat: 28 maj 2023 19:50
av Dafro
taliz skrev: 28 maj 2023 19:35
Fredrik j skrev: 28 maj 2023 14:08
taliz skrev: 28 maj 2023 09:33
Området martinot beskriver är väl typiskt storstadsförort. Många medelsvenssons där som levt lyxliv senaste åren och vant sig med dyra hus, dyra bilar, spabad och glassiga utlandssemestrar.
Många av dom som har det svettigt nu.

På landet, som Fredrik nog beskriver, är man efter i utvecklingen. Där har man inte riktigt lyckats belåna sig så mkt å så snabbt. Å andrasidan har man det där kanske svettigt av andra anledningar.
”På landet” har väl ingen definition men jag tycker nog inte jag bor på landsbygden direkt. 50 000 invånare.
Låter som en riktig byhåla. ;)
Nä,Mullsjö är en byhåla, numer känd i elbilskretsar, ca 8000. Tänkte först på Lidköping men för litet, ö-vik eller Borlänge kanske.

Re: VW tillåter nu elbilar som tjänstebilar

Postat: 28 maj 2023 20:04
av Fredrik j
taliz skrev: 28 maj 2023 19:35
Fredrik j skrev: 28 maj 2023 14:08
taliz skrev: 28 maj 2023 09:33
Området martinot beskriver är väl typiskt storstadsförort. Många medelsvenssons där som levt lyxliv senaste åren och vant sig med dyra hus, dyra bilar, spabad och glassiga utlandssemestrar.
Många av dom som har det svettigt nu.

På landet, som Fredrik nog beskriver, är man efter i utvecklingen. Där har man inte riktigt lyckats belåna sig så mkt å så snabbt. Å andrasidan har man det där kanske svettigt av andra anledningar.
”På landet” har väl ingen definition men jag tycker nog inte jag bor på landsbygden direkt. 50 000 invånare.
Låter som en riktig byhåla. ;)
Alla känner alla brukar det låta…

Re: VW tillåter nu elbilar som tjänstebilar

Postat: 28 maj 2023 21:10
av mati
Dafro skrev: 28 maj 2023 19:50
taliz skrev: 28 maj 2023 19:35
Fredrik j skrev: 28 maj 2023 14:08
taliz skrev: 28 maj 2023 09:33
Området martinot beskriver är väl typiskt storstadsförort. Många medelsvenssons där som levt lyxliv senaste åren och vant sig med dyra hus, dyra bilar, spabad och glassiga utlandssemestrar.
Många av dom som har det svettigt nu.

På landet, som Fredrik nog beskriver, är man efter i utvecklingen. Där har man inte riktigt lyckats belåna sig så mkt å så snabbt. Å andrasidan har man det där kanske svettigt av andra anledningar.
”På landet” har väl ingen definition men jag tycker nog inte jag bor på landsbygden direkt. 50 000 invånare.
Låter som en riktig byhåla. ;)
Nä,Mullsjö är en byhåla, numer känd i elbilskretsar, ca 8000. Tänkte först på Lidköping men för litet, ö-vik eller Borlänge kanske.
Va fan, Lidköping är ingen byhåla, det är "stan" för oss. Och allt som är större än så får jag ångest av. :P

Re: VW tillåter nu elbilar som tjänstebilar

Postat: 30 maj 2023 18:49
av martinot
taliz skrev: 28 maj 2023 09:33
Området martinot beskriver är väl typiskt storstadsförort.
Jo, du är inne på rätt spår. Det är klart mer så som du nämner det (fast kanske mer villasamhälle på landet utanför storstad på ett attraktivt avstånd, skulle jag säga snarare än en egen förort, men det är verkligen petitesser).
taliz skrev: 28 maj 2023 09:33
Området martinot beskriver är väl typiskt storstadsförort. Många medelsvenssons där som levt lyxliv senaste åren och vant sig med dyra hus, dyra bilar, spabad och glassiga utlandssemestrar.
Många av dom som har det svettigt nu.
Har inte alls upplevt någon nämnvärd påverkan av det, men det betyder ju inte att någon absolut inte drabbats, eller att någon inte kommer påverkas i framtiden. Känns som alla lever på precis som vanligt. Känns som många har ett gott sparande med hyfsad ekonomisk buffert, och snarare reser mer nu än på länge (tack vare att pandemin släppt).

Det sagt så misstänker jag starkt, efter att ha pratat med grannar, vänner och andra bekanta, som tex. i båtklubben, att nästan alla har förmånsbilar som betalas av arbetsgivaren. Dvs. man har inte nya bilar för att folk är rika (vilket de flesta här inte är), eller att de som inte har pengar att köpa bilar kontant själva tagit dyra privata lån (de flesta har nog råd att köpa en bil utan lån, men inget man prioriterar ofta). Mer troligt verkar de flesta här har gjort karriär och har ett jobb där arbetsgivaren står för bilarna som förmånsbilar. Detta oavsett om det är nya fossilbilar eller, som blir allt mer vanligt, nya elbilar.

Misstänker att området inte heller är något ovanligt för svenskar. Det som håller uppe (el)bilsförsäljningen i Sverige i dag är inte privatköpen/privatleasingen, utan just försäljning till juridiska personer som förmånsbilar, som sedan används av oss arbetstagare. Den verkar fortsatt stå sig hyfsat stark.

Andelen elbilar fortsätter oavsett att öka stadigt här.