Re: Bonus på LR
Postat: 25 maj 2023 19:33
Absolut, men om de säger att de ska använda Skatteverkets lista så bör de ju använda den som Skatteverket säger är deras lista om det finns två att välja på.
Absolut, men om de säger att de ska använda Skatteverkets lista så bör de ju använda den som Skatteverket säger är deras lista om det finns två att välja på.
Och blir det så att Pejvic inte får någon bonus så har du ju rätt i din tolkning av budskapen från myndigheterna. Det är ju vad den här diksussionen handlar om egentligen. Vem har tolkat information rätt och vem har tolkat den fel.
De vill tydligen ha stabilitet och förutsägbarhet, slippa diskussioner om vad bilar kostat vid olika tider på året.
Det handlar inte om tolkning, beskeden är tydliga. Det handlar om huruvida beskeden är korrekta eller inte.Fredrik j skrev: ↑25 maj 2023 19:38Och blir det så att Pejvic inte får någon bonus så har du ju rätt i din tolkning av budskapen från myndigheterna. Det är ju vad den här diksussionen handlar om egentligen. Vem har tolkat information rätt och vem har tolkat den fel.
Ok. Det handlar om en tolkning av trovärdigheten på källorna ni fått information från.mikebike skrev: ↑25 maj 2023 19:41Det handlar inte om tolkning, beskeden är tydliga. Det handlar om huruvida beskeden är korrekta eller inte.Fredrik j skrev: ↑25 maj 2023 19:38Och blir det så att Pejvic inte får någon bonus så har du ju rätt i din tolkning av budskapen från myndigheterna. Det är ju vad den här diksussionen handlar om egentligen. Vem har tolkat information rätt och vem har tolkat den fel.
Det kan inte jag avgöra, vi får se vad som händer.
I det fallet sänktes dessutom priset innan pristaket infördes...Fredrik j skrev: ↑25 maj 2023 23:26På samma ämne: https://www.mestmotor.se/automotorsport ... imatbonus/
Varför bytte du (ned dig)?pejvic skrev: ↑26 maj 2023 08:24jag har noga utrett att jag får bonus på min innan jag tog leverans.
Hade jag inte fått bonus så hade jag aldrig frivilligt sålt min YP billigt.
Det är öken att åka LR efter en tid med Performance. Den nya LR:en uttagen i mars är hårdare och stötigare.
Samt högre. Sen saknar jag effekten och trackmode.
Skall tillbaka till Performance såfort de betalar ut mina 50.000:-
Är det en LR från Shanghai eller Berlin du har nu?pejvic skrev: ↑26 maj 2023 08:40För mig blev det lite rörigt. jag skulle först få leverans i januari och då sålde jag min 22 LR. Tyvärr så sänkte de priserna precis innan jag sålde så jag fick panik och sålde iväg den. Sen flyttades min leverans fram och då kände jag att jag inte ville köra gammelbil i två månader så jag köpte en beg Performance.
jag ville gärna ha en helt ny bil med bonus så därför gick jag vidare och tog leverans på den. Vågade inte ha dubbla Y så då sålde jag Performancen, det var nog dumt, den gick riktigt billigt på blocket.
När jag får min bonus så får jag se hur jag gör. jag kanske köper en beg Performance igen, för den går mkt mjukare. Jag har lite dålig rygg mm så det är jobbigt med det stötiga i nuvarande LR.
jag byter gärna bil ofta då det är kul, och sen vill jag gärna ha bra med garanti kvar mm.
Skall jag köra med LR i framtiden så kommer jag nog köpa en sänkningssats för att få komfortablare bil.
Alla bilder jag sett på hjulupphängning för Berlin och Shanghai har olika utföranden. Oavsett vad som står på olika siter om ”ny mjukare fjädring kommer ditt och datt från farbriker vid vissa kvartal” så är det nog fortsatt olika ingående komponenter i dessa två fabriker.
Det var ju precis det som var min poäng - i december 2022 så använde dom inte den uppdaterade listan utan istället den från december 2021. Så varför skulle dom 2023 helt plötsligt använda listan från 2023.Lewkis skrev: ↑25 maj 2023 13:38Fast det är inte samma scenario. En bil som levererats iår, har ett nybilspris under 700tkr om transportstyrelsen använder sig av den uppdaterade listan från januari.VilkenElbilBlirDet skrev: ↑25 maj 2023 13:34Denna artikeln verkar bekräfta att det inte blir bonus på LR.
En kund i slutet av artikeln som inte fått bonus på bil levererad slutet av 2022 efter som listan från dec -21 användes.
https://carup.se/darfor-snuvas-manga-el ... r-i-bonus/
Vill inte ”strö salt i såren” eller vara dryg, men @pejvic om du fortfarande är övertygad och tar emot spel kan jag nog tänka mig lägga en slant.
Om dem inte använder den uppdaterade listan har den ett pris över 700tkr och det blir inte bonus.
Finns ingen lista för 2023 som heter 2023. Den heter 2022 men innehåller 2023 års priser. Nyhetssidor gillar att click-baita och få ”nyhetsvärde”.VilkenElbilBlirDet skrev: ↑27 maj 2023 17:23Det var ju precis det som var min poäng - i december 2022 så använde dom inte den uppdaterade listan utan istället den från december 2021. Så varför skulle dom 2023 helt plötsligt använda listan från 2023.Lewkis skrev: ↑25 maj 2023 13:38Fast det är inte samma scenario. En bil som levererats iår, har ett nybilspris under 700tkr om transportstyrelsen använder sig av den uppdaterade listan från januari.VilkenElbilBlirDet skrev: ↑25 maj 2023 13:34Denna artikeln verkar bekräfta att det inte blir bonus på LR.
En kund i slutet av artikeln som inte fått bonus på bil levererad slutet av 2022 efter som listan från dec -21 användes.
https://carup.se/darfor-snuvas-manga-el ... r-i-bonus/
Vill inte ”strö salt i såren” eller vara dryg, men @pejvic om du fortfarande är övertygad och tar emot spel kan jag nog tänka mig lägga en slant.
Om dem inte använder den uppdaterade listan har den ett pris över 700tkr och det blir inte bonus.
Nej men ”den kommande listan för 2023 då” för att vara precis.flamman skrev: ↑27 maj 2023 18:58Finns ingen lista för 2023 som heter 2023. Den heter 2022 men innehåller 2023 års priser. Nyhetssidor gillar att click-baita och få ”nyhetsvärde”.VilkenElbilBlirDet skrev: ↑27 maj 2023 17:23Det var ju precis det som var min poäng - i december 2022 så använde dom inte den uppdaterade listan utan istället den från december 2021. Så varför skulle dom 2023 helt plötsligt använda listan från 2023.Lewkis skrev: ↑25 maj 2023 13:38Fast det är inte samma scenario. En bil som levererats iår, har ett nybilspris under 700tkr om transportstyrelsen använder sig av den uppdaterade listan från januari.VilkenElbilBlirDet skrev: ↑25 maj 2023 13:34Denna artikeln verkar bekräfta att det inte blir bonus på LR.
En kund i slutet av artikeln som inte fått bonus på bil levererad slutet av 2022 efter som listan från dec -21 användes.
https://carup.se/darfor-snuvas-manga-el ... r-i-bonus/
Vill inte ”strö salt i såren” eller vara dryg, men @pejvic om du fortfarande är övertygad och tar emot spel kan jag nog tänka mig lägga en slant.
Om dem inte använder den uppdaterade listan har den ett pris över 700tkr och det blir inte bonus.
Såhär ser det ut i verkligheten på Skatteverkets site. Väldigt tydligt vilken som gäller vilket år tycker jag:
(Bara Carup som försöker skapa en ”nyhet” som sagt)
IMG_3580.jpeg
Skärmdump härifrån. Första träffen på ”nybilspriser skatteverket”.
https://www.skatteverket.se/privat/skat ... 695f6.html
Vilken fabrik är din LR från?pejvic skrev: ↑26 maj 2023 08:40För mig blev det lite rörigt. jag skulle först få leverans i januari och då sålde jag min 22 LR. Tyvärr så sänkte de priserna precis innan jag sålde så jag fick panik och sålde iväg den. Sen flyttades min leverans fram och då kände jag att jag inte ville köra gammelbil i två månader så jag köpte en beg Performance.
jag ville gärna ha en helt ny bil med bonus så därför gick jag vidare och tog leverans på den. Vågade inte ha dubbla Y så då sålde jag Performancen, det var nog dumt, den gick riktigt billigt på blocket.
När jag får min bonus så får jag se hur jag gör. jag kanske köper en beg Performance igen, för den går mkt mjukare. Jag har lite dålig rygg mm så det är jobbigt med det stötiga i nuvarande LR.
jag byter gärna bil ofta då det är kul, och sen vill jag gärna ha bra med garanti kvar mm.
Skall jag köra med LR i framtiden så kommer jag nog köpa en sänkningssats för att få komfortablare bil.
Berlin. Lika hård som Shanghai. Avsevärd skillnad på LR mot Performance.flamman skrev: ↑28 maj 2023 14:19Vilken fabrik är din LR från?pejvic skrev: ↑26 maj 2023 08:40För mig blev det lite rörigt. jag skulle först få leverans i januari och då sålde jag min 22 LR. Tyvärr så sänkte de priserna precis innan jag sålde så jag fick panik och sålde iväg den. Sen flyttades min leverans fram och då kände jag att jag inte ville köra gammelbil i två månader så jag köpte en beg Performance.
jag ville gärna ha en helt ny bil med bonus så därför gick jag vidare och tog leverans på den. Vågade inte ha dubbla Y så då sålde jag Performancen, det var nog dumt, den gick riktigt billigt på blocket.
När jag får min bonus så får jag se hur jag gör. jag kanske köper en beg Performance igen, för den går mkt mjukare. Jag har lite dålig rygg mm så det är jobbigt med det stötiga i nuvarande LR.
jag byter gärna bil ofta då det är kul, och sen vill jag gärna ha bra med garanti kvar mm.
Skall jag köra med LR i framtiden så kommer jag nog köpa en sänkningssats för att få komfortablare bil.
Ett argument att välja performance kanske dom tänker?pejvic skrev: ↑28 maj 2023 19:19Berlin. Lika hård som Shanghai. Avsevärd skillnad på LR mot Performance.flamman skrev: ↑28 maj 2023 14:19Vilken fabrik är din LR från?pejvic skrev: ↑26 maj 2023 08:40För mig blev det lite rörigt. jag skulle först få leverans i januari och då sålde jag min 22 LR. Tyvärr så sänkte de priserna precis innan jag sålde så jag fick panik och sålde iväg den. Sen flyttades min leverans fram och då kände jag att jag inte ville köra gammelbil i två månader så jag köpte en beg Performance.
jag ville gärna ha en helt ny bil med bonus så därför gick jag vidare och tog leverans på den. Vågade inte ha dubbla Y så då sålde jag Performancen, det var nog dumt, den gick riktigt billigt på blocket.
När jag får min bonus så får jag se hur jag gör. jag kanske köper en beg Performance igen, för den går mkt mjukare. Jag har lite dålig rygg mm så det är jobbigt med det stötiga i nuvarande LR.
jag byter gärna bil ofta då det är kul, och sen vill jag gärna ha bra med garanti kvar mm.
Skall jag köra med LR i framtiden så kommer jag nog köpa en sänkningssats för att få komfortablare bil.
Performance tar guppen i städer mycket mycket bättre. Trots att den är byggd 9 månader innan.
Kan inte riktigt fatta att de inte löser detta. Typ alla som jobbar på Tesla är ju ute på nätet och ser detta.
Hur svårt kan det vara att sänka LR på samma sätt som Performance?
De kanske köpt in ett gäng hårda fjädrar de måste bli av med?
Det finns ju ingen annan rimlig förklaring.
Skulle ju kunna vara så men då borde de beskriva det i texten.Fredrik j skrev: ↑28 maj 2023 19:22Ett argument att välja performance kanske dom tänker?pejvic skrev: ↑28 maj 2023 19:19Berlin. Lika hård som Shanghai. Avsevärd skillnad på LR mot Performance.flamman skrev: ↑28 maj 2023 14:19Vilken fabrik är din LR från?pejvic skrev: ↑26 maj 2023 08:40För mig blev det lite rörigt. jag skulle först få leverans i januari och då sålde jag min 22 LR. Tyvärr så sänkte de priserna precis innan jag sålde så jag fick panik och sålde iväg den. Sen flyttades min leverans fram och då kände jag att jag inte ville köra gammelbil i två månader så jag köpte en beg Performance.
jag ville gärna ha en helt ny bil med bonus så därför gick jag vidare och tog leverans på den. Vågade inte ha dubbla Y så då sålde jag Performancen, det var nog dumt, den gick riktigt billigt på blocket.
När jag får min bonus så får jag se hur jag gör. jag kanske köper en beg Performance igen, för den går mkt mjukare. Jag har lite dålig rygg mm så det är jobbigt med det stötiga i nuvarande LR.
jag byter gärna bil ofta då det är kul, och sen vill jag gärna ha bra med garanti kvar mm.
Skall jag köra med LR i framtiden så kommer jag nog köpa en sänkningssats för att få komfortablare bil.
Performance tar guppen i städer mycket mycket bättre. Trots att den är byggd 9 månader innan.
Kan inte riktigt fatta att de inte löser detta. Typ alla som jobbar på Tesla är ju ute på nätet och ser detta.
Hur svårt kan det vara att sänka LR på samma sätt som Performance?
De kanske köpt in ett gäng hårda fjädrar de måste bli av med?
Det finns ju ingen annan rimlig förklaring.
Ok. Tack för svar. Har du 20 eller 19 tum?pejvic skrev: ↑28 maj 2023 19:39Skulle ju kunna vara så men då borde de beskriva det i texten.Fredrik j skrev: ↑28 maj 2023 19:22Ett argument att välja performance kanske dom tänker?pejvic skrev: ↑28 maj 2023 19:19Berlin. Lika hård som Shanghai. Avsevärd skillnad på LR mot Performance.flamman skrev: ↑28 maj 2023 14:19Vilken fabrik är din LR från?pejvic skrev: ↑26 maj 2023 08:40För mig blev det lite rörigt. jag skulle först få leverans i januari och då sålde jag min 22 LR. Tyvärr så sänkte de priserna precis innan jag sålde så jag fick panik och sålde iväg den. Sen flyttades min leverans fram och då kände jag att jag inte ville köra gammelbil i två månader så jag köpte en beg Performance.
jag ville gärna ha en helt ny bil med bonus så därför gick jag vidare och tog leverans på den. Vågade inte ha dubbla Y så då sålde jag Performancen, det var nog dumt, den gick riktigt billigt på blocket.
När jag får min bonus så får jag se hur jag gör. jag kanske köper en beg Performance igen, för den går mkt mjukare. Jag har lite dålig rygg mm så det är jobbigt med det stötiga i nuvarande LR.
jag byter gärna bil ofta då det är kul, och sen vill jag gärna ha bra med garanti kvar mm.
Skall jag köra med LR i framtiden så kommer jag nog köpa en sänkningssats för att få komfortablare bil.
Performance tar guppen i städer mycket mycket bättre. Trots att den är byggd 9 månader innan.
Kan inte riktigt fatta att de inte löser detta. Typ alla som jobbar på Tesla är ju ute på nätet och ser detta.
Hur svårt kan det vara att sänka LR på samma sätt som Performance?
De kanske köpt in ett gäng hårda fjädrar de måste bli av med?
Det finns ju ingen annan rimlig förklaring.
Har kört båda parallellt med 19" på båda. Testat både Monaco 19" och Gemini 19" på Performancebilen.flamman skrev: ↑28 maj 2023 20:26Ok. Tack för svar. Har du 20 eller 19 tum?pejvic skrev: ↑28 maj 2023 19:39Skulle ju kunna vara så men då borde de beskriva det i texten.Fredrik j skrev: ↑28 maj 2023 19:22Ett argument att välja performance kanske dom tänker?pejvic skrev: ↑28 maj 2023 19:19Berlin. Lika hård som Shanghai. Avsevärd skillnad på LR mot Performance.
Performance tar guppen i städer mycket mycket bättre. Trots att den är byggd 9 månader innan.
Kan inte riktigt fatta att de inte löser detta. Typ alla som jobbar på Tesla är ju ute på nätet och ser detta.
Hur svårt kan det vara att sänka LR på samma sätt som Performance?
De kanske köpt in ett gäng hårda fjädrar de måste bli av med?
Det finns ju ingen annan rimlig förklaring.
Jag hade för lång lucka i tid mellan min MYP och MYLR för att kunna jämföra/minnas.
Känns dock extremt otroligt (och direkt korkat) att de skulle använda fjädringskomfort som någon sorts differentiator på det (omvända) sättet.
Önskar lite att jag hade möjlighet att testa en MYP nu för att bilda mig egen uppfattning.
Det är ju helt bakvänt att P är bekvämare än LR.pejvic skrev: ↑28 maj 2023 19:19Berlin. Lika hård som Shanghai. Avsevärd skillnad på LR mot Performance.flamman skrev: ↑28 maj 2023 14:19Vilken fabrik är din LR från?pejvic skrev: ↑26 maj 2023 08:40För mig blev det lite rörigt. jag skulle först få leverans i januari och då sålde jag min 22 LR. Tyvärr så sänkte de priserna precis innan jag sålde så jag fick panik och sålde iväg den. Sen flyttades min leverans fram och då kände jag att jag inte ville köra gammelbil i två månader så jag köpte en beg Performance.
jag ville gärna ha en helt ny bil med bonus så därför gick jag vidare och tog leverans på den. Vågade inte ha dubbla Y så då sålde jag Performancen, det var nog dumt, den gick riktigt billigt på blocket.
När jag får min bonus så får jag se hur jag gör. jag kanske köper en beg Performance igen, för den går mkt mjukare. Jag har lite dålig rygg mm så det är jobbigt med det stötiga i nuvarande LR.
jag byter gärna bil ofta då det är kul, och sen vill jag gärna ha bra med garanti kvar mm.
Skall jag köra med LR i framtiden så kommer jag nog köpa en sänkningssats för att få komfortablare bil.
Performance tar guppen i städer mycket mycket bättre. Trots att den är byggd 9 månader innan.
Kan inte riktigt fatta att de inte löser detta. Typ alla som jobbar på Tesla är ju ute på nätet och ser detta.
Hur svårt kan det vara att sänka LR på samma sätt som Performance?
De kanske köpt in ett gäng hårda fjädrar de måste bli av med?
Det finns ju ingen annan rimlig förklaring.
Jag kan tycka att det är så. Sen är min 23:a knappt blivit inkörd så jag kan ha fel.mikebike skrev: ↑28 maj 2023 21:31Det är ju helt bakvänt att P är bekvämare än LR.pejvic skrev: ↑28 maj 2023 19:19Berlin. Lika hård som Shanghai. Avsevärd skillnad på LR mot Performance.flamman skrev: ↑28 maj 2023 14:19Vilken fabrik är din LR från?pejvic skrev: ↑26 maj 2023 08:40För mig blev det lite rörigt. jag skulle först få leverans i januari och då sålde jag min 22 LR. Tyvärr så sänkte de priserna precis innan jag sålde så jag fick panik och sålde iväg den. Sen flyttades min leverans fram och då kände jag att jag inte ville köra gammelbil i två månader så jag köpte en beg Performance.
jag ville gärna ha en helt ny bil med bonus så därför gick jag vidare och tog leverans på den. Vågade inte ha dubbla Y så då sålde jag Performancen, det var nog dumt, den gick riktigt billigt på blocket.
När jag får min bonus så får jag se hur jag gör. jag kanske köper en beg Performance igen, för den går mkt mjukare. Jag har lite dålig rygg mm så det är jobbigt med det stötiga i nuvarande LR.
jag byter gärna bil ofta då det är kul, och sen vill jag gärna ha bra med garanti kvar mm.
Skall jag köra med LR i framtiden så kommer jag nog köpa en sänkningssats för att få komfortablare bil.
Performance tar guppen i städer mycket mycket bättre. Trots att den är byggd 9 månader innan.
Kan inte riktigt fatta att de inte löser detta. Typ alla som jobbar på Tesla är ju ute på nätet och ser detta.
Hur svårt kan det vara att sänka LR på samma sätt som Performance?
De kanske köpt in ett gäng hårda fjädrar de måste bli av med?
Det finns ju ingen annan rimlig förklaring.
Och du menar att 23 MiG är lika hårda som 22 MiC?
I så fall var det ju "tur" att jag tackade nej till min bil, bättre komfort var främsta orsaken till att jag la en beställning för knappt ett år sedan.