Re: Tesla sänker priserna på S&X i USA
Postat: 17 jan 2023 22:46
Spontana känslan: Tesla - ät skit och dö.
Spontana känslan: Tesla - ät skit och dö.
Ser ut som att de har 20-30 tal 2023 model X/S som är inreggade i mitten av december men som inte har tagits i trafik så jag gissar på att de har ett lager som de inte annonserar.
Med andra ord en typisk Tesla-anställd i Sverige?Fishbeck skrev:Jag pratade med en säljare idag som sa att informationen som mailats ut var felaktig, dvs ingen beslutad prisjustering för S/X i Sverige. Min känsla var dock att hon var lite rookie så jag tog informationen med en nypa salt.
Så har det varit några gånger tidigare också, att det funnits bilar i lager som inte synts utåt,Nogo skrev: ↑17 jan 2023 22:51Ser ut som att de har 20-30 tal 2023 model X/S som är inreggade i mitten av december men som inte har tagits i trafik så jag gissar på att de har ett lager som de inte annonserar.
Samma sak med en hel del model Y. En jag känner beställde två i helgen och får bilarna nu på fredag.
Sån tur kan du väl inte ha två gånger?Bjelke skrev: ↑18 jan 2023 12:12Så har det varit några gånger tidigare också, att det funnits bilar i lager som inte synts utåt,Nogo skrev: ↑17 jan 2023 22:51Ser ut som att de har 20-30 tal 2023 model X/S som är inreggade i mitten av december men som inte har tagits i trafik så jag gissar på att de har ett lager som de inte annonserar.
Samma sak med en hel del model Y. En jag känner beställde två i helgen och får bilarna nu på fredag.
jag köpte en sån senast tex
Kanske man kan köpa en nu med rabatt t.o.m. mot det gamla priset?![]()
![]()
![]()
Prissänkningar på model s och x kommer när produktionen kommit ikapp finns ingen anledning att sänka priset om det finns kunder som är villiga att betalaHertsh skrev: ↑18 jan 2023 13:31Trist att de inte kommer sänka priset (typiska Tesla misstag som man blir så sjukt frustrerad på) men jag tror det kommer ändå inom en inte allt för lång framtid. Med dagens prisnivå på S o X är de kraftigt överprissatta i mina ögon och det är sannolikt att Tesla kommer bygga ohållbart stora lager på dessa bilar. Jag kommer aldrig kunna motivera en Model X likt min egen som är 400k dyrare än den var när jag köpte förra bilen. En LR är bättre idag men så är det alltid med nya generationer, men en prishöjning med 33% är inte värt det.
Jag är övertygad om att den situationen redan är här. Annars hade de inte haft lager i Sverige redan nu och det har de.niklas12 skrev:Prissänkningar på model s och x kommer när produktionen kommit ikapp finns ingen anledning att sänka priset om det finns kunder som är villiga att betalaHertsh skrev: ↑18 jan 2023 13:31Trist att de inte kommer sänka priset (typiska Tesla misstag som man blir så sjukt frustrerad på) men jag tror det kommer ändå inom en inte allt för lång framtid. Med dagens prisnivå på S o X är de kraftigt överprissatta i mina ögon och det är sannolikt att Tesla kommer bygga ohållbart stora lager på dessa bilar. Jag kommer aldrig kunna motivera en Model X likt min egen som är 400k dyrare än den var när jag köpte förra bilen. En LR är bättre idag men så är det alltid med nya generationer, men en prishöjning med 33% är inte värt det.
Näe troligen inte, och jag är inte så sugen på dom nya nu heller egentligenGustafsson skrev: ↑18 jan 2023 12:39Sån tur kan du väl inte ha två gånger?Bjelke skrev: ↑18 jan 2023 12:12Så har det varit några gånger tidigare också, att det funnits bilar i lager som inte synts utåt,Nogo skrev: ↑17 jan 2023 22:51Ser ut som att de har 20-30 tal 2023 model X/S som är inreggade i mitten av december men som inte har tagits i trafik så jag gissar på att de har ett lager som de inte annonserar.
Samma sak med en hel del model Y. En jag känner beställde två i helgen och får bilarna nu på fredag.
jag köpte en sån senast tex
Kanske man kan köpa en nu med rabatt t.o.m. mot det gamla priset?![]()
![]()
![]()
Priset är väl rätt jämfört med vad dom kostar i US.Hertsh skrev: ↑18 jan 2023 13:31Trist att de inte kommer sänka priset (typiska Tesla misstag som man blir så sjukt frustrerad på) men jag tror det kommer ändå inom en inte allt för lång framtid. Med dagens prisnivå på S o X är de kraftigt överprissatta i mina ögon och det är sannolikt att Tesla kommer bygga ohållbart stora lager på dessa bilar. Jag kommer aldrig kunna motivera en Model X likt min egen som är 400k dyrare än den var när jag köpte förra bilen. En LR är bättre idag men så är det alltid med nya generationer, men en prishöjning med 33% är inte värt det.
Kan det inte vara så att några av bilarna ännu inte kommit till Sverige?Nogo skrev: ↑17 jan 2023 22:51Ser ut som att de har 20-30 tal 2023 model X/S som är inreggade i mitten av december men som inte har tagits i trafik så jag gissar på att de har ett lager som de inte annonserar.
Samma sak med en hel del model Y. En jag känner beställde två i helgen och får bilarna nu på fredag.
Dessa bilar jag såg blev förregistrerade i mitten av december. Jag tror att de sitter med ett lager som de inte vill skylta med. Räknar kanske kallt att folk köper.Monark1954 skrev: ↑18 jan 2023 18:02Kan det inte vara så att några av bilarna ännu inte kommit till Sverige?Nogo skrev: ↑17 jan 2023 22:51Ser ut som att de har 20-30 tal 2023 model X/S som är inreggade i mitten av december men som inte har tagits i trafik så jag gissar på att de har ett lager som de inte annonserar.
Samma sak med en hel del model Y. En jag känner beställde två i helgen och får bilarna nu på fredag.
Min X var bokad på båten som ankom 4 december men jag har inte fått den än.
Har VIN men den är inte förregistrerad än.
Det är möjligt att det är samma som i USA men det betyder inte att bilarna är prisvärda för oss svenskar. Vi har inte samma köpkraft för våra pengar. Oavsett, vi får se. Jag tror - men återstår att bevisas - att de kommer sälja väldigt mycket färre S/X nu än tidigare.Tellus skrev:Priset är väl rätt jämfört med vad dom kostar i US.Hertsh skrev: ↑18 jan 2023 13:31Trist att de inte kommer sänka priset (typiska Tesla misstag som man blir så sjukt frustrerad på) men jag tror det kommer ändå inom en inte allt för lång framtid. Med dagens prisnivå på S o X är de kraftigt överprissatta i mina ögon och det är sannolikt att Tesla kommer bygga ohållbart stora lager på dessa bilar. Jag kommer aldrig kunna motivera en Model X likt min egen som är 400k dyrare än den var när jag köpte förra bilen. En LR är bättre idag men så är det alltid med nya generationer, men en prishöjning med 33% är inte värt det.
Jämfört med konkurrenterna är den väldigt prisvärd
https://blog.dupontregistry.com/feature ... tion-cars/
Själv har jag svårt att tro att det skulle vara strategin. Förstår inte vad Tesla tjänar på att tjuvhålla på bilar när det finns flera svenska kunder som ännu inte fått sina leveranser. Mig inkluderad, samt Monark1954 osv. Såvida dessa bilar inte är transportskadade såklart. Får jag erbjudande på en Plaid inreggad förra året är jag inte säker på att jag tar den, då känns det som något är skumt.Nogo skrev: ↑18 jan 2023 18:49Dessa bilar jag såg blev förregistrerade i mitten av december. Jag tror att de sitter med ett lager som de inte vill skylta med. Räknar kanske kallt att folk köper.Monark1954 skrev: ↑18 jan 2023 18:02Kan det inte vara så att några av bilarna ännu inte kommit till Sverige?Nogo skrev: ↑17 jan 2023 22:51Ser ut som att de har 20-30 tal 2023 model X/S som är inreggade i mitten av december men som inte har tagits i trafik så jag gissar på att de har ett lager som de inte annonserar.
Samma sak med en hel del model Y. En jag känner beställde två i helgen och får bilarna nu på fredag.
Min X var bokad på båten som ankom 4 december men jag har inte fått den än.
Har VIN men den är inte förregistrerad än.
Ja det är väl ingen som väljer mellan en Plaid och en sportbil från den där listan. Då har man helt missförstått vad det är frågan om.Hertsh skrev: ↑18 jan 2023 21:11Det är möjligt att det är samma som i USA men det betyder inte att bilarna är prisvärda för oss svenskar. Vi har inte samma köpkraft för våra pengar. Oavsett, vi får se. Jag tror - men återstår att bevisas - att de kommer sälja väldigt mycket färre S/X nu än tidigare.Tellus skrev:Priset är väl rätt jämfört med vad dom kostar i US.Hertsh skrev: ↑18 jan 2023 13:31Trist att de inte kommer sänka priset (typiska Tesla misstag som man blir så sjukt frustrerad på) men jag tror det kommer ändå inom en inte allt för lång framtid. Med dagens prisnivå på S o X är de kraftigt överprissatta i mina ögon och det är sannolikt att Tesla kommer bygga ohållbart stora lager på dessa bilar. Jag kommer aldrig kunna motivera en Model X likt min egen som är 400k dyrare än den var när jag köpte förra bilen. En LR är bättre idag men så är det alltid med nya generationer, men en prishöjning med 33% är inte värt det.
Jämfört med konkurrenterna är den väldigt prisvärd
https://blog.dupontregistry.com/feature ... tion-cars/
Vi ser inte samma konkurrenter. För mig är konkurrenterna inte top 10 fastest cars utan "premium" elbilar. Prestandan säljer inte bilen till så många. För mig är en huvudkonkurrent till MX en EX90 från Volvo och den går fullsmockad för cirka 1,2 mkr. Behöver man inte 7 säten finns många alternativ, inte bara EQS utan även Q8 e-tron, IX etc och de är alla billigare men med bättre kvalitet (dock inte bättre elbilar men det kan många klara sig utan för de är tillräckligt bra)
Totalt 62 bilar (S&X) fick jag det till. Endast 19 S, tre svarta, tre vita, två röda, två blåa (en i trafik), resten grå.bjornnilsson skrev: ↑19 jan 2023 08:17Själv har jag svårt att tro att det skulle vara strategin. Förstår inte vad Tesla tjänar på att tjuvhålla på bilar när det finns flera svenska kunder som ännu inte fått sina leveranser. Mig inkluderad, samt Monark1954 osv. Såvida dessa bilar inte är transportskadade såklart. Får jag erbjudande på en Plaid inreggad förra året är jag inte säker på att jag tar den, då känns det som något är skumt.Nogo skrev: ↑18 jan 2023 18:49Dessa bilar jag såg blev förregistrerade i mitten av december. Jag tror att de sitter med ett lager som de inte vill skylta med. Räknar kanske kallt att folk köper.Monark1954 skrev: ↑18 jan 2023 18:02Kan det inte vara så att några av bilarna ännu inte kommit till Sverige?Nogo skrev: ↑17 jan 2023 22:51Ser ut som att de har 20-30 tal 2023 model X/S som är inreggade i mitten av december men som inte har tagits i trafik så jag gissar på att de har ett lager som de inte annonserar.
Samma sak med en hel del model Y. En jag känner beställde två i helgen och får bilarna nu på fredag.
Min X var bokad på båten som ankom 4 december men jag har inte fått den än.
Har VIN men den är inte förregistrerad än.
Nej, ungefär som någon väljer mellan en LaFerrari/Porsche 918 och Tesla Model S.4dy skrev: ↑19 jan 2023 08:44Ja det är väl ingen som väljer mellan en Plaid och en sportbil från den där listan. Då har man helt missförstått vad det är frågan om.Hertsh skrev: ↑18 jan 2023 21:11Det är möjligt att det är samma som i USA men det betyder inte att bilarna är prisvärda för oss svenskar. Vi har inte samma köpkraft för våra pengar. Oavsett, vi får se. Jag tror - men återstår att bevisas - att de kommer sälja väldigt mycket färre S/X nu än tidigare.Tellus skrev:Priset är väl rätt jämfört med vad dom kostar i US.Hertsh skrev: ↑18 jan 2023 13:31Trist att de inte kommer sänka priset (typiska Tesla misstag som man blir så sjukt frustrerad på) men jag tror det kommer ändå inom en inte allt för lång framtid. Med dagens prisnivå på S o X är de kraftigt överprissatta i mina ögon och det är sannolikt att Tesla kommer bygga ohållbart stora lager på dessa bilar. Jag kommer aldrig kunna motivera en Model X likt min egen som är 400k dyrare än den var när jag köpte förra bilen. En LR är bättre idag men så är det alltid med nya generationer, men en prishöjning med 33% är inte värt det.
Jämfört med konkurrenterna är den väldigt prisvärd
https://blog.dupontregistry.com/feature ... tion-cars/
Vi ser inte samma konkurrenter. För mig är konkurrenterna inte top 10 fastest cars utan "premium" elbilar. Prestandan säljer inte bilen till så många. För mig är en huvudkonkurrent till MX en EX90 från Volvo och den går fullsmockad för cirka 1,2 mkr. Behöver man inte 7 säten finns många alternativ, inte bara EQS utan även Q8 e-tron, IX etc och de är alla billigare men med bättre kvalitet (dock inte bättre elbilar men det kan många klara sig utan för de är tillräckligt bra)
Är dom alla billigare? Vad jag vet börjar väl EQS i varje fall på 1,8 mkr vilket är dyrare än 1,6 mkr. Sen vet jag inte hur det är med utrustningen om den är jämförbar för de priserna. Den har väl högre kvalitet generellt men på en del ställen känns den faktiskt billigare i materialvalen. Om jag skulle välja en EQS framför en S Plaid då skulle nog EQSen springa iväg och bli 3-400 tkr dyrare vilket är tveksamt om jag tycker det är värt.Hertsh skrev: ↑18 jan 2023 21:11Det är möjligt att det är samma som i USA men det betyder inte att bilarna är prisvärda för oss svenskar. Vi har inte samma köpkraft för våra pengar. Oavsett, vi får se. Jag tror - men återstår att bevisas - att de kommer sälja väldigt mycket färre S/X nu än tidigare.Tellus skrev:Priset är väl rätt jämfört med vad dom kostar i US.Hertsh skrev: ↑18 jan 2023 13:31Trist att de inte kommer sänka priset (typiska Tesla misstag som man blir så sjukt frustrerad på) men jag tror det kommer ändå inom en inte allt för lång framtid. Med dagens prisnivå på S o X är de kraftigt överprissatta i mina ögon och det är sannolikt att Tesla kommer bygga ohållbart stora lager på dessa bilar. Jag kommer aldrig kunna motivera en Model X likt min egen som är 400k dyrare än den var när jag köpte förra bilen. En LR är bättre idag men så är det alltid med nya generationer, men en prishöjning med 33% är inte värt det.
Jämfört med konkurrenterna är den väldigt prisvärd
https://blog.dupontregistry.com/feature ... tion-cars/
Vi ser inte samma konkurrenter. För mig är konkurrenterna inte top 10 fastest cars utan "premium" elbilar. Prestandan säljer inte bilen till så många. För mig är en huvudkonkurrent till MX en EX90 från Volvo och den går fullsmockad för cirka 1,2 mkr. Behöver man inte 7 säten finns många alternativ, inte bara EQS utan även Q8 e-tron, IX etc och de är alla billigare men med bättre kvalitet (dock inte bättre elbilar men det kan många klara sig utan för de är tillräckligt bra)
Enkelt svar. Du är inte målgruppen då.Hertsh skrev:Det är möjligt att det är samma som i USA men det betyder inte att bilarna är prisvärda för oss svenskar. Vi har inte samma köpkraft för våra pengar. Oavsett, vi får se. Jag tror - men återstår att bevisas - att de kommer sälja väldigt mycket färre S/X nu än tidigare.Tellus skrev:Priset är väl rätt jämfört med vad dom kostar i US.Hertsh skrev: ↑18 jan 2023 13:31Trist att de inte kommer sänka priset (typiska Tesla misstag som man blir så sjukt frustrerad på) men jag tror det kommer ändå inom en inte allt för lång framtid. Med dagens prisnivå på S o X är de kraftigt överprissatta i mina ögon och det är sannolikt att Tesla kommer bygga ohållbart stora lager på dessa bilar. Jag kommer aldrig kunna motivera en Model X likt min egen som är 400k dyrare än den var när jag köpte förra bilen. En LR är bättre idag men så är det alltid med nya generationer, men en prishöjning med 33% är inte värt det.
Jämfört med konkurrenterna är den väldigt prisvärd
https://blog.dupontregistry.com/feature ... tion-cars/
Vi ser inte samma konkurrenter. För mig är konkurrenterna inte top 10 fastest cars utan "premium" elbilar. Prestandan säljer inte bilen till så många. För mig är en huvudkonkurrent till MX en EX90 från Volvo och den går fullsmockad för cirka 1,2 mkr. Behöver man inte 7 säten finns många alternativ, inte bara EQS utan även Q8 e-tron, IX etc och de är alla billigare men med bättre kvalitet (dock inte bättre elbilar men det kan många klara sig utan för de är tillräckligt bra)
Tesla är väl den enda biltillverkaren som struntat i att följa ARNs rekommendationer, om jag inte minns fel finns det två ärenden.Slippy skrev: ↑16 jan 2023 09:42Är det bara jag som blir otroligt trött på Tesla som sänker priserna. Har ju en MYP den affären blev ju 70k sämre på en natt (2:a hands värdet i varje fall). Har ju en gammal Model S LR beställning som jag hoppades skulle bli en bra affär det lär det ju inte bli nu. Kommer sälja min MYP och byta märke, kommer inte heller plocka ut min Model S (någon av dem har beställt 2st). Tänkte åka till Mercedes i eftermiddag och kolla på en EQE SUV eller om någon har något bra förslag, någon Tesla blir det aldrig mer.