Sida 4 av 7
Re: Saknade parkeringssensorer på vår nya Y
Postat: 18 jan 2023 17:44
av LarsOJ
detay skrev: ↑18 jan 2023 12:25
På den nivån kommer ändringar hela tiden. Kameror kommer att komma om dom inte redan släppas med de nya 5mpix kamerorna. Radar kommer också oklart när dock. Men bilarna förändras varje månad/vecka. Det är stor skillnad på hur Tesla kontinuerligt jobbar med uppdateringar jämför med tex Volkswagen.
Det jag menade är att jag inte tror på en större refresh.
Nä när det gäller ADAS hårdvara så har det varit samma i 5år vad jag vet.
Re: Saknade parkeringssensorer på vår nya Y
Postat: 18 jan 2023 18:54
av niklas12
Vw har löst backkamera problemet snyggt med att fälla in kameran när den inte används.
Det är riktigt värdelöst att behöva hoppa ur o rengöra backkameran varenda gång det är blött eller snö
Re: Saknade parkeringssensorer på vår nya Y
Postat: 18 jan 2023 18:58
av LarsOJ
niklas12 skrev: ↑18 jan 2023 18:54
Vw har löst backkamera problemet snyggt med att fälla in kameran när den inte används.
Det är riktigt värdelöst att behöva hoppa ur o rengöra backkameran varenda gång det är blött eller snö
Ja VWs system är smart. Nissan Leaf har ju haft självrengörande backkamera med spolarmunstycke sen 2013 så det är ju inte raketforskning direkt… om man vill
https://europe.nissannews.com/en-GB/rel ... er-driving
Re: Saknade parkeringssensorer på vår nya Y
Postat: 18 jan 2023 18:58
av slugger75
niklas12 skrev: ↑18 jan 2023 18:54
Vw har löst backkamera problemet snyggt med att fälla in kameran när den inte används.
Det är riktigt värdelöst att behöva hoppa ur o rengöra backkameran varenda gång det är blött eller snö
Ja det är en smidig lösning som fungerar fantastiskt bra.
Dock så blir det fler delar och mer som kan gå sönder, så jag antar att Tesla (och alla andra biltillverkare?) har valt den här lösningen för att den är billigare.
Re: Saknade parkeringssensorer på vår nya Y
Postat: 18 jan 2023 19:41
av wector
niklas12 skrev:Vw har löst backkamera problemet snyggt med att fälla in kameran när den inte används.
Det är riktigt värdelöst att behöva hoppa ur o rengöra backkameran varenda gång det är blött eller snö
Ja, dock så sitter inte kameran där på ID.4 av någon anledning

Re: Saknade parkeringssensorer på vår nya Y
Postat: 24 feb 2023 22:51
av Mikael Sten
Ja det är knepigt att Tesla inte har fungerande regnsensor, direkt felaktig funktion som är påtvingad att användas med farthållare. Så ofta är den så basic att den får köras utan farthållare och utan regnsensor. Inte finns det parkeringssensorer heller utan bara en backkamera som gror igen av minsta snöväder eller smutsigt väglag. Sådana funktioner har annars varit standard på familjebil sedan tidigt 80-tal. Jag avråder släkt och vänner som frågar från att köpa Tesla pga sådana helt onödiga brister som stör varje dag.
Dessutom är den regenerativa bromsen direkt farlig. Släpper man gasen vid svår halka släpper bakhjulen, ungefär som när man gjorde handbromssväng i forntiden fast helt oväntat. Som gamling 60+ är man van från förr att bilar beter sig underligt men 2023? Hur reagerar en yngre person som är van vid ABS och antisladd på att bilen helt oväntat tappar fästet med bakvagnen? På exe mpelvis Audi går det att koppla om till frihjul men inte på Tesla. Den gör det automatiskt om batteriet är kallt men ägaren kan inte ändra inställningen. Teknikens värld skrev om felet med torkare och farthållare men Tesla vill inte ens kommentera. Denna arrogans kommer att straffa sig förr eller senare. Nästa gång blir det en bil från en " normal" europeisk eller asiatisk tillverkare
Re: Saknade parkeringssensorer på vår nya Y
Postat: 24 feb 2023 23:06
av jalfa
Mikael Sten skrev: ↑24 feb 2023 22:51
Dessutom är den regenerativa bromsen direkt farlig. Släpper man gasen vid svår halka släpper bakhjulen, ungefär som när man gjorde handbromssväng i forntiden fast helt oväntat. Som gamling 60+ är man van från förr att bilar beter sig underligt men 2023? Hur reagerar en yngre person som är van vid ABS och antisladd på att bilen helt oväntat tappar fästet med bakvagnen? På exe mpelvis Audi går det att koppla om till frihjul men inte på Tesla. Den gör det automatiskt om batteriet är kallt men ägaren kan inte ändra inställningen.
Nja. Jag kör BMW I3 den är rwd och det finns inga dubbdäck. Den har även kraftig enpedalskörning och jag kan ibland ana att den släpper vid svår halka. Min poäng är dock att om man vet detta så anpassar man körningen därefter så är det ingen fara. Jag bor dessutom i Norrland med riktig vinter 4-5 månader. Har beställt en MY rwd och det kommer att bli dubbdäck. Jag föutser inga större problem med detta.
Re: Saknade parkeringssensorer på vår nya Y
Postat: 24 feb 2023 23:11
av Maw
jalfa skrev: ↑24 feb 2023 23:06
Mikael Sten skrev: ↑24 feb 2023 22:51
Dessutom är den regenerativa bromsen direkt farlig. Släpper man gasen vid svår halka släpper bakhjulen, ungefär som när man gjorde handbromssväng i forntiden fast helt oväntat. Som gamling 60+ är man van från förr att bilar beter sig underligt men 2023? Hur reagerar en yngre person som är van vid ABS och antisladd på att bilen helt oväntat tappar fästet med bakvagnen? På exe mpelvis Audi går det att koppla om till frihjul men inte på Tesla. Den gör det automatiskt om batteriet är kallt men ägaren kan inte ändra inställningen.
Nja. Jag kör BMW I3 den är rwd och det finns inga dubbdäck. Den har även kraftig enpedalskörning och jag kan ibland ana att den släpper vid svår halka. Min poäng är dock att om man vet detta så anpassar man körningen därefter så är det ingen fara. Jag bor dessutom i Norrland med riktig vinter 4-5 månader. Har beställt en MY rwd och det kommer att bli dubbdäck. Jag föutser inga större problem med detta.
Min Polestar "ABS-ar" genom att juatera regenereringen edter underlaget när man släpper gasen och jag har aldrig upplevt problem med släpp vid regenerering på den i halka trots att den har kraftig one pedal drive. Vill man frirulla eller ha svag regenerering går det givetvis att välja det också

Re: Saknade parkeringssensorer på vår nya Y
Postat: 25 feb 2023 06:00
av Nils944
Mikael Sten skrev: ↑24 feb 2023 22:51
…
Dessutom är den regenerativa bromsen direkt farlig. Släpper man gasen vid svår halka släpper bakhjulen, ungefär som när man gjorde handbromssväng i forntiden fast helt oväntat. Som gamling 60+ är man van från förr att bilar beter sig underligt men 2023? Hur reagerar en yngre person som är van vid ABS och antisladd på att bilen helt oväntat tappar fästet med bakvagnen? …
Vid svår halka fjädrar jag ”gas” pedalen för att undvika att hjulen släpper. Alltså ”one pedal driving” men man får fin justera så att hjulen inte släpper. Nyligen körde jag mellan Särna och Sälen med is underlag, 1 C och regn och fick koncentrera mig men det gick bra.
Re: Saknade parkeringssensorer på vår nya Y
Postat: 25 feb 2023 06:41
av mati
Maw skrev: ↑24 feb 2023 23:11
jalfa skrev: ↑24 feb 2023 23:06
Mikael Sten skrev: ↑24 feb 2023 22:51
Dessutom är den regenerativa bromsen direkt farlig. Släpper man gasen vid svår halka släpper bakhjulen, ungefär som när man gjorde handbromssväng i forntiden fast helt oväntat. Som gamling 60+ är man van från förr att bilar beter sig underligt men 2023? Hur reagerar en yngre person som är van vid ABS och antisladd på att bilen helt oväntat tappar fästet med bakvagnen? På exe mpelvis Audi går det att koppla om till frihjul men inte på Tesla. Den gör det automatiskt om batteriet är kallt men ägaren kan inte ändra inställningen.
Nja. Jag kör BMW I3 den är rwd och det finns inga dubbdäck. Den har även kraftig enpedalskörning och jag kan ibland ana att den släpper vid svår halka. Min poäng är dock att om man vet detta så anpassar man körningen därefter så är det ingen fara. Jag bor dessutom i Norrland med riktig vinter 4-5 månader. Har beställt en MY rwd och det kommer att bli dubbdäck. Jag föutser inga större problem med detta.
Min Polestar "ABS-ar" genom att juatera regenereringen edter underlaget när man släpper gasen och jag har aldrig upplevt problem med släpp vid regenerering på den i halka trots att den har kraftig one pedal drive. Vill man frirulla eller ha svag regenerering går det givetvis att välja det också
Jag är inte helt säker, men jag tror att min RWD Ioniq5 gör nåt liknande. När man kör med one-pedal drive upplever jag det som att den liksom lättar på regenereringen när bakhjulen börjar tappa fäste. Det känns precis som ABS som kickar in. Det kan bli lite svajigt där bak men aldrig som att dra i handbromsen. Jag har med viss försiktighet försökt att provocera fram en sladd men det är ytterst svårt, jag har inte lyckats. Det går inte på något sätt att jämföra med "handbromstricket". Det går ju att fririlla om man vill, men jag gör det aldrig. One-pedal funkar hur bra som helst för mig även i snömodd och på blankis.
Tråkigt om Tesla inte kan detta.
Re: Saknade parkeringssensorer på vår nya Y
Postat: 25 feb 2023 08:56
av niklas12
Är det annat på 4wd?
Vår gamla model s var riktigt spännande att köra på vintern men där går det att justera den regenerativa bromsningen då vart det något bättre
Re: Saknade parkeringssensorer på vår nya Y
Postat: 25 feb 2023 09:04
av Piggelin
Går det inte att stänga av den regenerativa bromsningen så att den frirullar när man släpper på gasen? Men när man bromsar så återvinner den.
Det är ju det klart bästa... Både för räckvidden och för passagerarna. Mindre ryckig körning.
Re: Saknade parkeringssensorer på vår nya Y
Postat: 25 feb 2023 09:33
av Mikael Sten
Hej
Det går inte. Kör alltid i chill-läget när det är halt. Kanske blir svagare regenerering då men det går inte att ställa manuellt
Re: Saknade parkeringssensorer på vår nya Y
Postat: 25 feb 2023 09:45
av mikebike
Jag förstår inte problemet med regen. Jag har verkligen försökt provocera fram sladd, men det blir bara 10 cm glidning i sidled innan antisladdsystemet fångar upp bilen.
Den värsta "gasuppsläppssladd" jag råkat ut för var med en V70 på Söderleden i Stockholm.
Re: Saknade parkeringssensorer på vår nya Y
Postat: 25 feb 2023 09:50
av mati
niklas12 skrev: ↑25 feb 2023 08:56
Är det annat på 4wd?
Vår gamla model s var riktigt spännande att köra på vintern men där går det att justera den regenerativa bromsningen då vart det något bättre
AWD-bilar har ju möjlighet att använda huvudsakligen främre motorn för regenerering.
Re: Saknade parkeringssensorer på vår nya Y
Postat: 25 feb 2023 11:04
av Piggelin
Mikael Sten skrev: ↑25 feb 2023 09:33
Hej
Det går inte. Kör alltid i chill-läget när det är halt. Kanske blir svagare regenerering då men det går inte att ställa manuellt
Urk. Googlat lite och skaffar man s3xy buttons kan man ställa regen braking till 0%. Som det borde vara.
Får väl skaffa det då.
Re: Saknade parkeringssensorer på vår nya Y
Postat: 25 feb 2023 11:43
av Elof
Har försökt provocera fram en sladd medelst gasutsläpp på min M3, men det är stört omöjligt. Den driftar ut som mest knappt kännbart. Naturligtvis har den en ”ABS-funktion” som dessutom stöttas antisladdsystemet. Dock skulle jag gärna ha en paddel bakom ratten eller liknande att själv motorbromsa med. Det ger en skön känsla av effektivitet att frirulla långt.
Re: Saknade parkeringssensorer på vår nya Y
Postat: 25 feb 2023 11:54
av Piggelin
Elof skrev: ↑25 feb 2023 11:43
Har försökt provocera fram en sladd medelst gasutsläpp på min M3, men det är stört omöjligt. Den driftar ut som mest knappt kännbart. Naturligtvis har den en ”ABS-funktion” som dessutom stöttas antisladdsystemet. Dock skulle jag gärna ha en paddel bakom ratten eller liknande att själv motorbromsa med. Det ger en skön känsla av effektivitet att frirulla långt.
Ja det är bäst för räckvidden och så sköter man regen via bromspedalen. Blir också en mycket mindre ryckig åktur med naturliga sänkningar av hastigheten om det tex är lite uppför eller ökning om det är utför. Otroligt märkligt att Tesla inte låter folk välja detta själv.
Re: Saknade parkeringssensorer på vår nya Y
Postat: 25 feb 2023 13:35
av LarsOJ
Piggelin skrev: ↑25 feb 2023 11:54
Elof skrev: ↑25 feb 2023 11:43
Har försökt provocera fram en sladd medelst gasutsläpp på min M3, men det är stört omöjligt. Den driftar ut som mest knappt kännbart. Naturligtvis har den en ”ABS-funktion” som dessutom stöttas antisladdsystemet. Dock skulle jag gärna ha en paddel bakom ratten eller liknande att själv motorbromsa med. Det ger en skön känsla av effektivitet att frirulla långt.
Ja det är bäst för räckvidden
och så sköter man regen via bromspedalen. Blir också en mycket mindre ryckig åktur med naturliga sänkningar av hastigheten om det tex är lite uppför eller ökning om det är utför. Otroligt märkligt att Tesla inte låter folk välja detta själv.
Porsche håller med dig!
https://gearjunkie.com/motors/car-suv/p ... ve-braking
Re: Saknade parkeringssensorer på vår nya Y
Postat: 25 feb 2023 14:02
av jonasl
När det är riktigt halt (svartis) så krävs det koncentration för att köra helt klart, hade gärna kunnat frirulla då.
Re: Saknade parkeringssensorer på vår nya Y
Postat: 25 feb 2023 15:48
av Piggelin
LarsOJ skrev: ↑25 feb 2023 13:35
Piggelin skrev: ↑25 feb 2023 11:54
Elof skrev: ↑25 feb 2023 11:43
Har försökt provocera fram en sladd medelst gasutsläpp på min M3, men det är stört omöjligt. Den driftar ut som mest knappt kännbart. Naturligtvis har den en ”ABS-funktion” som dessutom stöttas antisladdsystemet. Dock skulle jag gärna ha en paddel bakom ratten eller liknande att själv motorbromsa med. Det ger en skön känsla av effektivitet att frirulla långt.
Ja det är bäst för räckvidden
och så sköter man regen via bromspedalen. Blir också en mycket mindre ryckig åktur med naturliga sänkningar av hastigheten om det tex är lite uppför eller ökning om det är utför. Otroligt märkligt att Tesla inte låter folk välja detta själv.
Porsche håller med dig!
57A40E71-425C-4DE4-8A63-DB02B1D4E3C0.jpeg
https://gearjunkie.com/motors/car-suv/p ... ve-braking
Ja det är ju fysikens lagar. Svårt att säga emot det.

Re: Saknade parkeringssensorer på vår nya Y
Postat: 25 feb 2023 17:26
av Nikk
Nu läste jag inte artikeln men själv tycker jag "enpedalskörning" är nästan halva grejen med att köra elbil/Tesla. Grymt behagligt och avslappnande 99% av tiden bakom ratten. Har upplevt nån enstaka gång med min M3SR att det kan glida lite vid extrem halka sen har jag iofs dubbdäck så det hjälper säkert lite.
Använda bromspedalen gör jag bara när jag absolut måste. Dessutom skönt och billigt med minimalt servicebehov.
Re: Saknade parkeringssensorer på vår nya Y
Postat: 25 feb 2023 17:43
av Teslared
Man kan ju lägga in neutral så frirullar bilen.
Re: Saknade parkeringssensorer på vår nya Y
Postat: 25 feb 2023 17:45
av LarsOJ
Nikk skrev: ↑25 feb 2023 17:26
Nu läste jag inte artikeln men själv tycker jag "enpedalskörning" är nästan halva grejen med att köra elbil/Tesla. Grymt behagligt och avslappnande 99% av tiden bakom ratten. Har upplevt nån enstaka gång med min M3SR att det kan glida lite vid extrem halka sen har jag iofs dubbdäck så det hjälper säkert lite.
Använda bromspedalen gör jag bara när jag absolut måste. Dessutom skönt och billigt med minimalt servicebehov.
Läs artikeln så förstår du!
Re: Saknade parkeringssensorer på vår nya Y
Postat: 25 feb 2023 18:06
av ippii
Har jag gått in fel tråd eller är allt bara som vanligt på detta forumet?