Sida 4 av 31
Re: VW ID.7
Postat: 18 apr 2023 09:37
av Bjelke
HelectriC skrev: ↑17 apr 2023 16:52
Very boring zzzzzzz……
En Passat framstår som exotisk i jämförelse.
Ja det var väldigt mesig/neutral design/trött , speciellt utvändigt

Re: VW ID.7
Postat: 18 apr 2023 09:45
av chaffis75
Bjelke skrev: ↑18 apr 2023 09:37
HelectriC skrev: ↑17 apr 2023 16:52
Very boring zzzzzzz……
En Passat framstår som exotisk i jämförelse.
Ja det var väldigt mesig/neutral design/trött , speciellt utvändigt
Ja de är väl som en vw.. en bra bruks bil som inte ska väcka för många känslor..
Jag tycker den ser vettig och bra ut.. sen är jag tveksam till vw med tanke på hur de målade upp hela id konceptet men sen totalt misslyckats med att leva upp till de.
Re: VW ID.7
Postat: 18 apr 2023 09:52
av Mickep
Den ser snygg och fräsch ut. minimalistisk utan att ta bort för mycket. HUD 'r ett plus. De initiala testerna verkar lovande.
Återstår att se hur den färdiga produkten blir men tom mjukvaran verkar genomtänkt och snabb. (kommer nog alltid vara buggar). motor var ny och 50% effektivare, lägre drag motstånd större och ny batterikemi. den kan nog gå lovade 600 km. (får se vad vintertesterna ge). dock återstår priset. Vw är ju bruksbilar och även om inredning var av hög kvalitet så är jag tveksam, det finns andra konkurrenter.
Re: VW ID.7
Postat: 18 apr 2023 09:58
av BigEasy
Dafro skrev: ↑17 apr 2023 19:18
Hastighetsmätaren bakom ratten ser ju lika liten ut som den i Enyaq, kräver ju nästan läsglasögon på för farbror. Och vit ratt vet ag inte hur länge den håller sig ren, väntar nog på elpassatkombin men det ör väl först 2026.
En vit ratt håller sig ren lika länge som en svart. Däremot syns det när den blir smutsig och då kan du torka av den.

Eller så gillar man att åka runt med en smutsig ratt fast det inte syns.

Re: VW ID.7
Postat: 18 apr 2023 10:12
av Dafro
BigEasy skrev: ↑18 apr 2023 09:58
Dafro skrev: ↑17 apr 2023 19:18
Hastighetsmätaren bakom ratten ser ju lika liten ut som den i Enyaq, kräver ju nästan läsglasögon på för farbror. Och vit ratt vet ag inte hur länge den håller sig ren, väntar nog på elpassatkombin men det ör väl först 2026.
En vit ratt håller sig ren lika länge som en svart. Däremot syns det när den blir smutsig och då kan du torka av den.

Eller så gillar man att åka runt med en smutsig ratt fast det inte syns.
Främst så är det fult med vit ratt men tänker på fläckar från tex olja eller annat som inte går bort, då har jag hellre en avtorkad svart, men vi är olika.
Re: VW ID.7
Postat: 18 apr 2023 10:25
av Teslared
Om motorn är 50% effektivare så måste den gamla varit urusel!
Re: VW ID.7
Postat: 18 apr 2023 10:32
av chaffis75
Teslared skrev: ↑18 apr 2023 10:25
Om motorn är 50% effektivare så måste den gamla varit urusel!
Troligen fel ord som använts . Den har 50% mer effekt, hur mycket mer effektiv den är har de väl inte pratats om även om jag kan tänka mig man jobbat på den biten också.
Re: VW ID.7
Postat: 18 apr 2023 11:15
av Mickep
Återstår att se om motorn är 50% effektivare. är andrahandsuppgifter. men motorn är kraftfullare. och det är väl bra att de gör effektivare motorer, betyder inte att den gamla var usel. men jag tycker att de hade lite väl hög förbrukning på första generationen. de har tydligen ändrat vinkeln på magneterna et.c. men jag tror att med en kraftfullare motor kan de få ned förbrukningen. men det återstår att verifieras,
Re: VW ID.7
Postat: 18 apr 2023 13:04
av HelectriC
gamla motorn är på ca 200hk, nya på ca 300hk. Kanske det dom menar?
Re: VW ID.7
Postat: 18 apr 2023 13:15
av mikebike
BigEasy skrev: ↑18 apr 2023 09:58
Dafro skrev: ↑17 apr 2023 19:18
Hastighetsmätaren bakom ratten ser ju lika liten ut som den i Enyaq, kräver ju nästan läsglasögon på för farbror. Och vit ratt vet ag inte hur länge den håller sig ren, väntar nog på elpassatkombin men det ör väl först 2026.
En vit ratt håller sig ren lika länge som en svart. Däremot syns det när den blir smutsig och då kan du torka av den.

Eller så gillar man att åka runt med en smutsig ratt fast det inte syns.
Det är så min svåger resonerar när det gäller färg på bilar.

Re: VW ID.7
Postat: 18 apr 2023 13:19
av OfarligTesla
Väldigt intressant ändå, undrar hur bred den blir. Skall bli intressant att se vad för prestanda man kan få i en fyrhjulsdriven variant och hur det påverkar räckvidd.
Re: VW ID.7
Postat: 18 apr 2023 13:30
av tslaqqq
Hur var det nu med priset
Re: VW ID.7
Postat: 18 apr 2023 13:45
av Maw
OfarligTesla skrev: ↑18 apr 2023 13:19
Väldigt intressant ändå, undrar hur bred den blir. Skall bli intressant att se vad för prestanda man kan få i en fyrhjulsdriven variant och hur det påverkar räckvidd.
Den blir 1862 mm bred enligt Wikipedia
Re: VW ID.7
Postat: 18 apr 2023 15:55
av chaffis75
tslaqqq skrev: ↑18 apr 2023 13:30
Hur var det nu med priset
Jag har inte sett något om pris än..
Re: VW ID.7
Postat: 18 apr 2023 17:04
av OfarligTesla
Maw skrev: ↑18 apr 2023 13:45
Den blir 1862 mm bred enligt Wikipedia
Låter toppen i så fall, tack för att du hittade det. Bra bredd och inte för lång (5m och under) för mig och frun, verkar som det kommer finnas många alternativ i olika prisklasser att kika på när det är dags att byta bort i4an.
Re: VW ID.7
Postat: 18 apr 2023 17:17
av taliz
OfarligTesla skrev: ↑18 apr 2023 17:04
Maw skrev: ↑18 apr 2023 13:45
Den blir 1862 mm bred enligt Wikipedia
Låter toppen i så fall, tack för att du hittade det. Bra bredd och inte för lång (5m och under) för mig och frun, verkar som det kommer finnas många alternativ i olika prisklasser att kika på när det är dags att byta bort i4an.
Nog rätt stort hopp från en klaustrofobisk i4 till denna.
Lär kännas gigantisk.
Minns när jag provade PS2 och sen hoppade in i min ID4. Var som att byta från economy till 1st class i ett flygplan.

Re: VW ID.7
Postat: 18 apr 2023 17:26
av OfarligTesla
taliz skrev: ↑18 apr 2023 17:17
Nog rätt stort hopp från en klaustrofobisk i4 till denna.
Lär kännas gigantisk.
Minns när jag provade PS2 och sen hoppade in i min ID4. Var som att byta från economy till 1st class i ett flygplan.
Tycker inte i4an är klaustrofobisk direkt även om den saknar lite benutrymme där bak, men jag tycker å andra sidan att det är mysigare när det är lite trångt och mörkt än öppet mot omvärlden när jag har människor runt omkring mig. Hade jag fått välja så hade jag inte haft fönster i sovrummet då det inte tillför något positivt

.
Re: VW ID.7
Postat: 18 apr 2023 17:43
av mikebike
OfarligTesla skrev: ↑18 apr 2023 17:26
taliz skrev: ↑18 apr 2023 17:17
Nog rätt stort hopp från en klaustrofobisk i4 till denna.
Lär kännas gigantisk.
Minns när jag provade PS2 och sen hoppade in i min ID4. Var som att byta från economy till 1st class i ett flygplan.
Tycker inte i4an är klaustrofobisk direkt även om den saknar lite benutrymme där bak, men jag tycker å andra sidan att det är mysigare när det är lite trångt och mörkt än öppet mot omvärlden när jag har människor runt omkring mig. Hade jag fått välja så hade jag inte haft fönster i sovrummet då det inte tillför något positivt

.
Är i4 annorlunda fram jämfört med 3-serien?
Jag åkte med i svågerns 330e i Påsk och hela vägen hade jag vänster knä hårt pressat mot panelen. När vi åkte hem i vår egen bil konstaterade jag att frun hade ungefär 30 cm till godo mot panelen.
Re: VW ID.7
Postat: 18 apr 2023 17:50
av OfarligTesla
mikebike skrev: ↑18 apr 2023 17:43
Är i4 annorlunda fram jämfört med 3-serien?
Jag åkte med i svågerns 330e i Påsk och hela vägen hade jag vänster knä hårt pressat mot panelen. När vi åkte hem i vår egen bil konstaterade jag att frun hade ungefär 30 cm till godo mot panelen.
i4an ska vara lite bredare än 3-serien så bör vara lite mer plats, är rätt annorlunda i i4an jämfört med 3-serien på insidan. Har inte haft något problem med att benet ligger emot någon panel iaf.
Re: VW ID.7
Postat: 18 apr 2023 17:57
av taliz
OfarligTesla skrev: ↑18 apr 2023 17:26
Hade jag fått välja så hade jag inte haft fönster i sovrummet då det inte tillför något positivt

.
Tycker det är najs att vakna av solljus. Har en Ikea fyrtur som "väckarklocka".
Re: VW ID.7
Postat: 18 apr 2023 19:19
av mikebike
OfarligTesla skrev: ↑18 apr 2023 17:50
mikebike skrev: ↑18 apr 2023 17:43
Är i4 annorlunda fram jämfört med 3-serien?
Jag åkte med i svågerns 330e i Påsk och hela vägen hade jag vänster knä hårt pressat mot panelen. När vi åkte hem i vår egen bil konstaterade jag att frun hade ungefär 30 cm till godo mot panelen.
i4an ska vara lite bredare än 3-serien så bör vara lite mer plats, är rätt annorlunda i i4an jämfört med 3-serien på insidan. Har inte haft något problem med att benet ligger emot någon panel iaf.
Fast nu var det inte bredden, utan djupet, som var problemet. När jag tittar på bilder av i4:s interiör så verkar den ha samma svängda panel som 3-serie. Det är alltså främre passagerarsäte jag menar.
Re: VW ID.7
Postat: 18 apr 2023 19:28
av OfarligTesla
mikebike skrev: ↑18 apr 2023 19:19
Fast nu var det inte bredden, utan djupet, som var problemet. När jag tittar på bilder av i4:s interiör så verkar den ha samma svängda panel som 3-serie. Det är alltså främre passagerarsäte jag menar.
Då får du ju flytta bak sätet helt enkelt så knäna inte står rakt upp och slår i, var inga problem för min far som är 194 cm att sitta fram iaf. Var väl för trångt ifall jag som är 187 cm skulle sitta bakom honom bekvämt så som han hade sätet inställt men min fru hade inga problem med det alls.
Re: VW ID.7
Postat: 18 apr 2023 20:06
av mikebike
OfarligTesla skrev: ↑18 apr 2023 19:28
mikebike skrev: ↑18 apr 2023 19:19
Fast nu var det inte bredden, utan djupet, som var problemet. När jag tittar på bilder av i4:s interiör så verkar den ha samma svängda panel som 3-serie. Det är alltså främre passagerarsäte jag menar.
Då får du ju flytta bak sätet helt enkelt så knäna inte står rakt upp och slår i, var inga problem för min far som är 194 cm att sitta fram iaf. Var väl för trångt ifall jag som är 187 cm skulle sitta bakom honom bekvämt så som han hade sätet inställt men min fru hade inga problem med det alls.
Nej, jag fick inte skjuta bak stolen eftersom passageraren bakom mig hade knäna mot mitt ryggstöd. Det var som sagt extrem skillnad mot vår bil, men man sitter ju mer upprätt i en Model Y.
Jag är bara 193 cm.
Re: VW ID.7
Postat: 18 apr 2023 20:20
av OfarligTesla
mikebike skrev: ↑18 apr 2023 20:06
Nej, jag fick inte skjuta bak stolen eftersom passageraren bakom mig hade knäna mot mitt ryggstöd. Det var som sagt extrem skillnad mot vår bil, men man sitter ju mer upprätt i en Model Y.
Jag är bara 193 cm.
Ja det är som jag sagt tidigare, det är ingen bil där 4 långa vuxna sitter bekvämt. Däremot är jag ändå förvånad över hur rymlig den faktiskt var, jag och far gick som sagt in samtidigt som båda våra fruar fick plats och hade marginal till sätet framför. Där kommer ID7 garanterat vara mycket bättre då den verkar riktigt bra vad gäller benutrymme så där sitter man nog bra oavsett längd.
Re: VW ID.7
Postat: 18 apr 2023 20:53
av mikebike
OfarligTesla skrev: ↑18 apr 2023 20:20
mikebike skrev: ↑18 apr 2023 20:06
Nej, jag fick inte skjuta bak stolen eftersom passageraren bakom mig hade knäna mot mitt ryggstöd. Det var som sagt extrem skillnad mot vår bil, men man sitter ju mer upprätt i en Model Y.
Jag är bara 193 cm.
Ja det är som jag sagt tidigare, det är ingen bil där 4 långa vuxna sitter bekvämt. Däremot är jag ändå förvånad över hur rymlig den faktiskt var, jag och far gick som sagt in samtidigt som båda våra fruar fick plats och hade marginal till sätet framför. Där kommer ID7 garanterat vara mycket bättre då den verkar riktigt bra vad gäller benutrymme så där sitter man nog bra oavsett längd.
Hade panelen varit rak så hade det inte varit något problem, ett typiskt fall av form före funktion.