Sida 4 av 6
Re: 7.40 /kWh är det rimligt?
Postat: 02 jan 2023 20:37
av Knix
Niklas Z skrev: ↑02 jan 2023 20:20
Knix skrev: ↑02 jan 2023 19:23
Jerker skrev: ↑02 jan 2023 17:08
En av de saker jag tycker är dåligt med min Tesla 3, kanske det sämsta, är att den bara har 11 kW ombordladdare. Det hade ökat flexibiliteten vid laddning efter vägen om den varit 22 kW. Många gratis eller billiga laddpunkter har 22 kW och det är ofta man skulle kunna kombinera lunchstop e.dyl. med billig 22 kW-laddning och ändå hinna få hyfsat mycket i batteriet.
För pengarna det kostar att uppgradera från 11 kW till 22 kW ombordladdare får man ganska många kWh snabbladdning. För min del hade det inte lönat sig.
Jag tror inte det skulle behöva höja priset särskilt mycket om det var standard med 22 kW. Men det handlar inte bara om pengar, utan om bekvämlighet, eftersom det skulle ge fler möjliga platser för laddning, vilket ökar chansen att laddningen kan göras där man ändå skulle stanna.
Håller inte med. Effekt kostar. Kolla annan kraftelektronik i denna effektklass. Växelriktare för solceller t ex. 10 kW kostar ca 25 000 kr, 20 kW nästan 40 000 kr.
Re: 7.40 /kWh är det rimligt?
Postat: 02 jan 2023 21:29
av fth
Knix skrev: ↑02 jan 2023 20:37
Håller inte med. Effekt kostar. Kolla annan kraftelektronik i denna effektklass. Växelriktare för solceller t ex. 10 kW kostar ca 25 000 kr, 20 kW nästan 40 000 kr.
Uppgradering till ”dubbel-laddare” (11-22kW) på Model S kostade $1500 när det begav sig, så det är definitivt inte gratis med mer effekt.
Jag har själv 17kW max på min X, men de gånger jag laddat med mer än 11kW kan jag nog räkna på ena handen.
/fth
Re: 7.40 /kWh är det rimligt?
Postat: 02 jan 2023 22:14
av Lerumsexpressen
Vi kollar på 24 kW DC laddare på jobbet men tyvärr så är dessa dyra i inköp och har omvandlingsförluster.
Annars så vore dessa perfekta vid köpcenter eller liknande, där man stannar i en timme eller två.
Re: 7.40 /kWh är det rimligt?
Postat: 02 jan 2023 22:17
av Niklas Z
Knix skrev: ↑02 jan 2023 20:37
Niklas Z skrev: ↑02 jan 2023 20:20
Knix skrev: ↑02 jan 2023 19:23
Jerker skrev: ↑02 jan 2023 17:08
En av de saker jag tycker är dåligt med min Tesla 3, kanske det sämsta, är att den bara har 11 kW ombordladdare. Det hade ökat flexibiliteten vid laddning efter vägen om den varit 22 kW. Många gratis eller billiga laddpunkter har 22 kW och det är ofta man skulle kunna kombinera lunchstop e.dyl. med billig 22 kW-laddning och ändå hinna få hyfsat mycket i batteriet.
För pengarna det kostar att uppgradera från 11 kW till 22 kW ombordladdare får man ganska många kWh snabbladdning. För min del hade det inte lönat sig.
Jag tror inte det skulle behöva höja priset särskilt mycket om det var standard med 22 kW. Men det handlar inte bara om pengar, utan om bekvämlighet, eftersom det skulle ge fler möjliga platser för laddning, vilket ökar chansen att laddningen kan göras där man ändå skulle stanna.
Håller inte med. Effekt kostar. Kolla annan kraftelektronik i denna effektklass. Växelriktare för solceller t ex. 10 kW kostar ca 25 000 kr, 20 kW nästan 40 000 kr.
Jag tror inte att det pris Tesla skulle behöva betala är i närheten av det.
Re: 7.40 /kWh är det rimligt?
Postat: 02 jan 2023 22:18
av Niklas Z
fth skrev: ↑02 jan 2023 21:29
Knix skrev: ↑02 jan 2023 20:37
Håller inte med. Effekt kostar. Kolla annan kraftelektronik i denna effektklass. Växelriktare för solceller t ex. 10 kW kostar ca 25 000 kr, 20 kW nästan 40 000 kr.
Uppgradering till ”dubbel-laddare” (11-22kW) på Model S kostade $1500 när det begav sig, så det är definitivt inte gratis med mer effekt.
Jag har själv 17kW max på min X, men de gånger jag laddat med mer än 11kW kan jag nog räkna på ena handen.
/fth
Priset för ett tillval på en bil brukar ligga långt över vad det skulle kosta för tillverkaren att standardmontera.
Re: 7.40 /kWh är det rimligt?
Postat: 02 jan 2023 23:00
av fth
Niklas Z skrev: ↑02 jan 2023 22:18Priset för ett tillval på en bil brukar ligga långt över vad det skulle kosta för tillverkaren att standardmontera.
Så är det säkert, jag misstänker dock att efterfrågan är ganska låg för detta tillval, hur många andra bilar har t.ex >11kW AC?
/fth
Re: 7.40 /kWh är det rimligt?
Postat: 03 jan 2023 06:13
av Dafro
fth skrev: ↑02 jan 2023 23:00
Niklas Z skrev: ↑02 jan 2023 22:18Priset för ett tillval på en bil brukar ligga långt över vad det skulle kosta för tillverkaren att standardmontera.
Så är det säkert, jag misstänker dock att efterfrågan är ganska låg för detta tillval, hur många andra bilar har t.ex >11kW AC?
/fth
Kommer bara på Ariya som har det som standard och E-tron som tillval. Om man inte kan ladda hemma så ör väl nyttan av det lite större än för övriga. Själv orkar jag inte bry mig om att hitta billigare laddare nör jag långresor och för matstopp på 30-60 min tar jag inte fram en sladd. Med tanke på det ekonomiska styre som bilindustrin kör mig så sparar nog tesla in på detta om så bara är 100 dollar, för de flesta har inte nytta av det. Går det att lägga till på tesla?
Re: 7.40 /kWh är det rimligt?
Postat: 03 jan 2023 06:52
av Dinsdale
Jerker skrev: ↑02 jan 2023 17:08
En av de saker jag tycker är dåligt med min Tesla 3, kanske det sämsta, är att den bara har 11 kW ombordladdare. Det hade ökat flexibiliteten vid laddning efter vägen om den varit 22 kW. Många gratis eller billiga laddpunkter har 22 kW och det är ofta man skulle kunna kombinera lunchstop e.dyl. med billig 22 kW-laddning och ändå hinna få hyfsat mycket i batteriet.
Min erfarenhet är att väldigt många gratis eller billiga laddpunkter
påstår att de erbjuder 22kW per stolpe men i själva verket är det nästan jämt bara 11kW, vilket märks direkt så fort en annan bil kopplar in sig på andra uttaget på samma stolpe. Hade de haft 22kW som det står på klisterlapparna hade min bil inte påverkats av att dela stolpe.
En del ställen har tom bara 11kW på hela anläggningen, vilket också märks genom att effekten genast sjunker så fort en enda annan bil kopplar in sig på vilken som helst stolpe.
Så 22kW är på pappret bra, men går i praktiken extremt sällan att utnyttja på gratis-laddare.
Möjligt det är bättre på laddare som kostar pengar.
Re: 7.40 /kWh är det rimligt?
Postat: 03 jan 2023 07:29
av mikebike
Dinsdale skrev: ↑03 jan 2023 06:52
Jerker skrev: ↑02 jan 2023 17:08
En av de saker jag tycker är dåligt med min Tesla 3, kanske det sämsta, är att den bara har 11 kW ombordladdare. Det hade ökat flexibiliteten vid laddning efter vägen om den varit 22 kW. Många gratis eller billiga laddpunkter har 22 kW och det är ofta man skulle kunna kombinera lunchstop e.dyl. med billig 22 kW-laddning och ändå hinna få hyfsat mycket i batteriet.
Min erfarenhet är att väldigt många gratis eller billiga laddpunkter
påstår att de erbjuder 22kW per stolpe men i själva verket är det nästan jämt bara 11kW, vilket märks direkt så fort en annan bil kopplar in sig på andra uttaget på samma stolpe. Hade de haft 22kW som det står på klisterlapparna hade min bil inte påverkats av att dela stolpe.
En del ställen har tom bara 11kW på hela anläggningen, vilket också märks genom att effekten genast sjunker så fort en enda annan bil kopplar in sig på vilken som helst stolpe.
Så 22kW är på pappret bra, men går i praktiken extremt sällan att utnyttja på gratis-laddare.
Möjligt det är bättre på laddare som kostar pengar.
Det är som med bredband, "upp till".
På jobbet har jag hittat några "nya" laddstolpar, de är märkta 1x32A/7,4 kW till skillnad mot de andra som är märkta 1x16A/3,7 kW. Jag har laddat där två gånger, men jag får bara 20A även när jag varit ensam.
Re: 7.40 /kWh är det rimligt?
Postat: 03 jan 2023 08:17
av Knix
Niklas Z skrev: ↑02 jan 2023 22:17
Knix skrev: ↑02 jan 2023 20:37
Niklas Z skrev: ↑02 jan 2023 20:20
Knix skrev: ↑02 jan 2023 19:23
Jerker skrev: ↑02 jan 2023 17:08
En av de saker jag tycker är dåligt med min Tesla 3, kanske det sämsta, är att den bara har 11 kW ombordladdare. Det hade ökat flexibiliteten vid laddning efter vägen om den varit 22 kW. Många gratis eller billiga laddpunkter har 22 kW och det är ofta man skulle kunna kombinera lunchstop e.dyl. med billig 22 kW-laddning och ändå hinna få hyfsat mycket i batteriet.
För pengarna det kostar att uppgradera från 11 kW till 22 kW ombordladdare får man ganska många kWh snabbladdning. För min del hade det inte lönat sig.
Jag tror inte det skulle behöva höja priset särskilt mycket om det var standard med 22 kW. Men det handlar inte bara om pengar, utan om bekvämlighet, eftersom det skulle ge fler möjliga platser för laddning, vilket ökar chansen att laddningen kan göras där man ändå skulle stanna.
Håller inte med. Effekt kostar. Kolla annan kraftelektronik i denna effektklass. Växelriktare för solceller t ex. 10 kW kostar ca 25 000 kr, 20 kW nästan 40 000 kr.
Jag tror inte att det pris Tesla skulle behöva betala är i närheten av det.
Bara för att inte Tesla behöver betala så mycket mer betyder inte det att de inte skulle ta lika mycket mer betalt av kund? Tror inte att Tesla har så mycket mindre marginaler än solcellshandlarna.
Re: 7.40 /kWh är det rimligt?
Postat: 03 jan 2023 08:45
av Jerker
Jag hade ett par Zoe och laddade ofta på 22 kW AC-laddare och min erfarenhet från de åren är att det var sällan man inte fick de utlovade 22 kW:n. Jag minns också hur upprörd jag blev de få ggr som man inte fick fullt utlovad effekt.
Renault verkar hålla fast vid 22 kW som standard i sina elbilar. I nya Megane electric är 22 kW AC-laddning standard. DC-laddning ligger på 85 eller 130 kW beroende på batteristorlek (40 resp. 60 kWh).
Re: 7.40 /kWh är det rimligt?
Postat: 03 jan 2023 09:00
av ANLI
Mercedes EQE har 22 kW laddare för 12 800 kr.
Re: 7.40 /kWh är det rimligt?
Postat: 03 jan 2023 09:17
av mati
Jerker skrev: ↑03 jan 2023 08:45
Jag hade ett par Zoe och laddade ofta på 22 kW AC-laddare och min erfarenhet från de åren är att det var sällan man inte fick de utlovade 22 kW:n. Jag minns också hur upprörd jag blev de få ggr som man inte fick fullt utlovad effekt.
Renault verkar hålla fast vid 22 kW som standard i sina elbilar. I nya Megane electric är 22 kW AC-laddning standard. DC-laddning ligger på 85 eller 130 kW beroende på batteristorlek (40 resp. 60 kWh).
22kW är helt underbart. Min första Model S P85 hade dubbelladdare och det var riktigt najs. Framförallt vid den tiden då publik laddning i stort sett alltid var gratis. Och trots att det var glest mellan snabbladdarna kunde man alltså alltid ladda med hyfsat hastighet ändå, 10 mil i timmen ungefär. Nu är det inte längre glest mellan snabbladdarna, men de har blivit hutlöst dyra istället. Och även hemmaladdning kan ju vara snordyrt. Då hade det varit bra med 22kW AC i kombination med en laddstolpe som ligger runt 3kr/kWh. De finns ju fortfarande.
Re: 7.40 /kWh är det rimligt?
Postat: 03 jan 2023 09:44
av Niklas Z
Knix skrev: ↑03 jan 2023 08:17
Bara för att inte Tesla behöver betala så mycket mer betyder inte det att de inte skulle ta lika mycket mer betalt av kund? Tror inte att Tesla har så mycket mindre marginaler än solcellshandlarna.
Självklart kan Tesla lägga på stora marginaler om de vill, men det kan de ju göra på allt, det är inte specifikt för 22 kW laddare.
Re: 7.40 /kWh är det rimligt?
Postat: 03 jan 2023 18:14
av Bjelke
mati skrev: ↑03 jan 2023 09:17
Jerker skrev: ↑03 jan 2023 08:45
Jag hade ett par Zoe och laddade ofta på 22 kW AC-laddare och min erfarenhet från de åren är att det var sällan man inte fick de utlovade 22 kW:n. Jag minns också hur upprörd jag blev de få ggr som man inte fick fullt utlovad effekt.
Renault verkar hålla fast vid 22 kW som standard i sina elbilar. I nya Megane electric är 22 kW AC-laddning standard. DC-laddning ligger på 85 eller 130 kW beroende på batteristorlek (40 resp. 60 kWh).
22kW är helt underbart. Min första Model S P85 hade dubbelladdare och det var riktigt najs. Framförallt vid den tiden då publik laddning i stort sett alltid var gratis. Och trots att det var glest mellan snabbladdarna kunde man alltså alltid ladda med hyfsat hastighet ändå, 10 mil i timmen ungefär. Nu är det inte längre glest mellan snabbladdarna, men de har blivit hutlöst dyra istället. Och även hemmaladdning kan ju vara snordyrt. Då hade det varit bra med 22kW AC i kombination med en laddstolpe som ligger runt 3kr/kWh. De finns ju fortfarande.
Ja det var riktigt najs att ha, förvisso är 16,5kW som man har i model S numera också najs men
hade man haft 11kW så hade jag saknat lite kräm ibland…
Re: 7.40 /kWh är det rimligt?
Postat: 04 jan 2023 06:21
av chaffis75
Bjelke skrev: ↑03 jan 2023 18:14
mati skrev: ↑03 jan 2023 09:17
Jerker skrev: ↑03 jan 2023 08:45
Jag hade ett par Zoe och laddade ofta på 22 kW AC-laddare och min erfarenhet från de åren är att det var sällan man inte fick de utlovade 22 kW:n. Jag minns också hur upprörd jag blev de få ggr som man inte fick fullt utlovad effekt.
Renault verkar hålla fast vid 22 kW som standard i sina elbilar. I nya Megane electric är 22 kW AC-laddning standard. DC-laddning ligger på 85 eller 130 kW beroende på batteristorlek (40 resp. 60 kWh).
22kW är helt underbart. Min första Model S P85 hade dubbelladdare och det var riktigt najs. Framförallt vid den tiden då publik laddning i stort sett alltid var gratis. Och trots att det var glest mellan snabbladdarna kunde man alltså alltid ladda med hyfsat hastighet ändå, 10 mil i timmen ungefär. Nu är det inte längre glest mellan snabbladdarna, men de har blivit hutlöst dyra istället. Och även hemmaladdning kan ju vara snordyrt. Då hade det varit bra med 22kW AC i kombination med en laddstolpe som ligger runt 3kr/kWh. De finns ju fortfarande.
Ja det var riktigt najs att ha, förvisso är 16,5kW som man har i model S numera också najs men
hade man haft 11kW så hade jag saknat lite kräm ibland…
Men frågan är väl lite vad sweet spot är, mer är aldrig fel men ser man de i förhållande till kostnad så och nytta så kan jag tycka att 11kw är välligt bra. 11kw har ju mer eller mindre blivit standard nu skulle jag säga.
Re: 7.40 /kWh är det rimligt?
Postat: 04 jan 2023 12:43
av que2
Kanske inte helt relevant i denna diskussion, men det finns faktiskt äldre Zoe-modeller med
43kW (64A) AC-laddning.
Re: 7.40 /kWh är det rimligt?
Postat: 04 jan 2023 12:55
av Jerker
que2 skrev: ↑04 jan 2023 12:43
Kanske inte helt relevant i denna diskussion, men det finns faktiskt äldre Zoe-modeller med
43kW (64A) AC-laddning.
Precis. Det var tider, det!

Då var 50 kW DC-laddning det snabbaste (utom på SuC), så det var ingen skillnad att bara ha AC-laddning!
Re: 7.40 /kWh är det rimligt?
Postat: 04 jan 2023 13:09
av Gustafsson
Dubbelladdare kostade 26000:- att eftermontera 2018 till min 70D. Avstod från det... Med det sagt använder jag ofta 16 kW möjligheten i min nuvarande - finns 22 kW stolpar lite var stans - på jobbet, vid padelbanan, vid köpcentret etc., pluggar alltid i dessa om de är gratis, som t.ex. IKEA.
Jag har inget emot att ladda på t.ex. Ionity eller andra leverantörer och tycker i princip att man bör uppmuntra folk att ladda där det är billigt, det hjälper dessa leverantörer att hålla nere priserna och bygga ut sina nät, vilket ökar konkurrensen.
Re: 7.40 /kWh är det rimligt?
Postat: 07 jan 2023 18:43
av Elix747
Nu kostar även destinations AC laddare 7kr/kWh. Tänkte ladda hemfärd i Stöten, Eways 22kW.
Inte billigt längre.
Re: 7.40 /kWh är det rimligt?
Postat: 07 jan 2023 19:35
av slugger75
Ladda billigt hemma?
Ladda till ”bensinpriser” på resa.
Re: 7.40 /kWh är det rimligt?
Postat: 07 jan 2023 21:53
av Off Grid Byggaren
AC priserna måste sänkas, det är ju knappt någon som laddar på dem längre.
Denna MER laddning är nästan alltid tom. Nu såg jag några spår i snön, men det var trafikskolan som tränar parkering med sina elever såg jag senare.
.
Re: 7.40 /kWh är det rimligt?
Postat: 07 jan 2023 23:20
av bjalle88
Off Grid Byggaren skrev: ↑07 jan 2023 21:53
AC priserna måste sänkas, det är ju knappt någon som laddar på dem längre.
Denna MER laddning är nästan alltid tom. Nu såg jag några spår i snön, men det var trafikskolan som tränar parkering med sina elever såg jag senare.
.
20230105_155645.jpg
Sollentuna?
Re: 7.40 /kWh är det rimligt?
Postat: 07 jan 2023 23:22
av bjalle88
7:40kr/kWh är nästan orimligt billigt numera
Re: 7.40 /kWh är det rimligt?
Postat: 08 jan 2023 10:29
av Bjelke
bjalle88 skrev: ↑07 jan 2023 23:20
Off Grid Byggaren skrev: ↑07 jan 2023 21:53
AC priserna måste sänkas, det är ju knappt någon som laddar på dem längre.
Denna MER laddning är nästan alltid tom. Nu såg jag några spår i snön, men det var trafikskolan som tränar parkering med sina elever såg jag senare.
.
20230105_155645.jpg
Sollentuna?
Ser ut som det ju

och precis lika tomt vid Scandic i Bollnäs, typ ett par stycken per vecka
hinner jag se ladda där, och jag är där typ dagligen ett par timmar ungefär…