Sida 4 av 28

Re: Polestar 3

Postat: 12 okt 2022 22:34
av Remuz
Volvon borde rimligen komma som 6/7sits, då kanske med sämre i andra raden dock

Re: Polestar 3

Postat: 12 okt 2022 22:34
av backe
Fredrik j skrev:
Nect skrev:
Dafro skrev:
Håller med får hoppas på EX90.

Och nu visa dom bagaget, inte stort det inte.
484L mot iX50 som har 500L enligt mestmotor. På pappret låter det som en liten skillnad?
Plus 32 i frunken. Det blir ju 516.
Plus 90 till under golvet så är den nog ganska rymlig ändå. Skulle åtminstone fylla mina behov då det finns en bra dragkrok som man enkelt kan fälla in/ut där jag kan ha cyklar eller en extra box.
Går dessutom att sätta på takräcken som får lasta 100 kg till. Dessa ser ut att vara enkla att sätta på och ta av vilket är välkommet som ägare av en MY där det är lite klurigt och finns risk att man kraschar glastaket om man är lite oförsiktig.

Re: Polestar 3

Postat: 12 okt 2022 22:47
av malmer
Mycket snygg och lyxig och lämplig för en köpstark målgrupp som inte har allt för stora krav på lastutrymme, och som inte har varumärkeslojalitet till BMW/Mercedes (skulle själv aldrig välja dem över PS3 dock).

Men förvånansvärt låg effektivitet med tanke på det mycket större batteriet och ändå motsvarande räckvidd som en Model Y (högre WLTP, lägre EPA, konstigt nog). Är ju ändå en helt ny plattform byggd specifikt för nya generationen av elbilar från volvo/polestar. Och bilen är ju ganska strömlinjeformad med extra vingar och grejer.

Fundersam också på ljudanläggningen. Verkar tokbra, men vilken källa ska ge den Dolby Atmos ljudet? Är ju typ Apple Music som behövs för det, men om det ska funka med Dolby Atmos så krävs nog ett samarbete med Apple för att de ska öppna upp det. Men de sa inget om något sådant. Så blir det bara virtuellt? Men virtuell surround sound har ju funnits länge i bilar. Eller funkar atmos via carplay?

Re: Polestar 3

Postat: 12 okt 2022 22:51
av taliz
malmer skrev:
Mycket snygg och lyxig och lämplig för en köpstark målgrupp som inte har allt för stora krav på lastutrymme, och som inte har varumärkeslojalitet till BMW/Mercedes (skulle själv aldrig välja dem över PS3 dock).
EQE SUV presenteras på söndag.
Jag tror jag kommer föredra den...

Re: Polestar 3

Postat: 12 okt 2022 23:03
av HelectriC
taliz skrev:
malmer skrev:
Mycket snygg och lyxig och lämplig för en köpstark målgrupp som inte har allt för stora krav på lastutrymme, och som inte har varumärkeslojalitet till BMW/Mercedes (skulle själv aldrig välja dem över PS3 dock).
EQE SUV presenteras på söndag.
Jag tror jag kommer föredra den...
Den lär bli betydligt dyrare.

Re: Polestar 3

Postat: 12 okt 2022 23:11
av taliz
HelectriC skrev:
taliz skrev:
malmer skrev:
Mycket snygg och lyxig och lämplig för en köpstark målgrupp som inte har allt för stora krav på lastutrymme, och som inte har varumärkeslojalitet till BMW/Mercedes (skulle själv aldrig välja dem över PS3 dock).
EQE SUV presenteras på söndag.
Jag tror jag kommer föredra den...
Den lär bli betydligt dyrare.
Är inte så säker på det. EQE sedan är ju betydligt billigare än EQS sedan.
Men problemet är att SUVarna byggs i USA, därav är EQS SUV mkt dyrare än EQS sedan.
Tror dock på under 1 mille för grundmodellen. Närmare 900k gissningsvis.

Re: Polestar 3

Postat: 12 okt 2022 23:21
av backe
taliz skrev:
HelectriC skrev:
taliz skrev:
malmer skrev:
Mycket snygg och lyxig och lämplig för en köpstark målgrupp som inte har allt för stora krav på lastutrymme, och som inte har varumärkeslojalitet till BMW/Mercedes (skulle själv aldrig välja dem över PS3 dock).
EQE SUV presenteras på söndag.
Jag tror jag kommer föredra den...
Den lär bli betydligt dyrare.
Är inte så säker på det. EQE sedan är ju betydligt billigare än EQS sedan.
Men problemet är att SUVarna byggs i USA, därav är EQS SUV mkt dyrare än EQS sedan.
Tror dock på under 1 mille för grundmodellen. Närmare 900k gissningsvis.
Du var pricksäker i din gissning tidigare idag vad Polestar 3 skulle kosta :roll:

Re: Polestar 3

Postat: 12 okt 2022 23:24
av taliz
backe skrev:
taliz skrev:
HelectriC skrev:
taliz skrev:
malmer skrev:
Mycket snygg och lyxig och lämplig för en köpstark målgrupp som inte har allt för stora krav på lastutrymme, och som inte har varumärkeslojalitet till BMW/Mercedes (skulle själv aldrig välja dem över PS3 dock).
EQE SUV presenteras på söndag.
Jag tror jag kommer föredra den...
Den lär bli betydligt dyrare.
Är inte så säker på det. EQE sedan är ju betydligt billigare än EQS sedan.
Men problemet är att SUVarna byggs i USA, därav är EQS SUV mkt dyrare än EQS sedan.
Tror dock på under 1 mille för grundmodellen. Närmare 900k gissningsvis.
Du var pricksäker i din gissning tidigare idag vad Polestar 3 skulle kosta :roll:
Ja, jag värderar din Tesla till ca hälften av denna. Som sagt den har sjunkit 100k på en månad.
När PS3 levereras lär den ha sjunkit minst 100k till, troligen mer.

Re: Polestar 3

Postat: 12 okt 2022 23:32
av lawe
Nect skrev:
Dafro skrev:
Håller med får hoppas på EX90.

Och nu visa dom bagaget, inte stort det inte.
484L mot iX50 som har 500L enligt mestmotor. På pappret låter det som en liten skillnad?
Som jämförelse rymmer en Q4 e-tron 520 liter under hatthyllan enligt Vi Bilägare.

Re: Polestar 3

Postat: 12 okt 2022 23:34
av backe
taliz skrev:
taliz skrev:
HelectriC skrev:
taliz skrev:
malmer skrev:
Mycket snygg och lyxig och lämplig för en köpstark målgrupp som inte har allt för stora krav på lastutrymme, och som inte har varumärkeslojalitet till BMW/Mercedes (skulle själv aldrig välja dem över PS3 dock).
EQE SUV presenteras på söndag.
Jag tror jag kommer föredra den...

Den lär bli betydligt dyrare.
Är inte så säker på det. EQE sedan är ju betydligt billigare än EQS sedan.
Men problemet är att SUVarna byggs i USA, därav är EQS SUV mkt dyrare än EQS sedan.
Tror dock på under 1 mille för grundmodellen. Närmare 900k gissningsvis.
Du var pricksäker i din gissning tidigare idag vad Polestar 3 skulle kosta :roll:
Ja, jag värderar din Tesla till ca hälften av denna. Som sagt den har sjunkit 100k på en månad.
När PS3 levereras lär den ha sjunkit minst 100k till, troligen mer.

Ok, så jag måste ha kvar min Tesla fram till leverans?

Tror jag kan sälja den relativt enkelt för 700 000 idag, vilket bör innebära att Polestar 3 kostar ca 1,4 miljoner då i grundpris vilket med råge överträffar utrustning i min MY?

Alternativt så värderar du min Tesla till knappt 500 000kr alltså :) Uttagen i mars, drygt tusen mil.

Re: Polestar 3

Postat: 12 okt 2022 23:35
av OfarligTesla
malmer skrev:
Mycket snygg och lyxig och lämplig för en köpstark målgrupp som inte har allt för stora krav på lastutrymme, och som inte har varumärkeslojalitet till BMW/Mercedes (skulle själv aldrig välja dem över PS3 dock).

Men förvånansvärt låg effektivitet med tanke på det mycket större batteriet och ändå motsvarande räckvidd som en Model Y (högre WLTP, lägre EPA, konstigt nog). Är ju ändå en helt ny plattform byggd specifikt för nya generationen av elbilar från volvo/polestar. Och bilen är ju ganska strömlinjeformad med extra vingar och grejer.

Fundersam också på ljudanläggningen. Verkar tokbra, men vilken källa ska ge den Dolby Atmos ljudet? Är ju typ Apple Music som behövs för det, men om det ska funka med Dolby Atmos så krävs nog ett samarbete med Apple för att de ska öppna upp det. Men de sa inget om något sådant. Så blir det bara virtuellt? Men virtuell surround sound har ju funnits länge i bilar. Eller funkar atmos via carplay?
Tidal kör Dolby Atmos på vissa låtar så gissar på att man kan köra Tidal direkt på infotainment.

Re: Polestar 3

Postat: 12 okt 2022 23:37
av taliz
backe skrev:
taliz skrev:
taliz skrev:
HelectriC skrev:
taliz skrev:

EQE SUV presenteras på söndag.
Jag tror jag kommer föredra den...

Den lär bli betydligt dyrare.
Är inte så säker på det. EQE sedan är ju betydligt billigare än EQS sedan.
Men problemet är att SUVarna byggs i USA, därav är EQS SUV mkt dyrare än EQS sedan.
Tror dock på under 1 mille för grundmodellen. Närmare 900k gissningsvis.
Du var pricksäker i din gissning tidigare idag vad Polestar 3 skulle kosta :roll:
Ja, jag värderar din Tesla till ca hälften av denna. Som sagt den har sjunkit 100k på en månad.
När PS3 levereras lär den ha sjunkit minst 100k till, troligen mer.

Ok, så jag måste ha kvar min Tesla fram till leverans?

Tror jag kan sälja den relativt enkelt för 700 000 idag, vilket bör innebära att Polestar 3 kostar ca 1,4 miljoner då i grundpris vilket med råge överträffar utrustning i min MY?

Alternativt så värderar du min Tesla till knappt 500 000kr alltså :) Uttagen i mars, drygt tusen mil.
Om du kan få 700k för den så sälj. Priserna är på väg neråt, snabbt.

Ja ca 500k är vad jag tror en Y LR kommer vara värd som inbyte för denna.

Re: Polestar 3

Postat: 12 okt 2022 23:49
av backe
taliz skrev:
backe skrev:
taliz skrev:
taliz skrev:
HelectriC skrev:

EQE SUV presenteras på söndag.
Jag tror jag kommer föredra den...

Den lär bli betydligt dyrare.
Är inte så säker på det. EQE sedan är ju betydligt billigare än EQS sedan.
Men problemet är att SUVarna byggs i USA, därav är EQS SUV mkt dyrare än EQS sedan.
Tror dock på under 1 mille för grundmodellen. Närmare 900k gissningsvis.
Du var pricksäker i din gissning tidigare idag vad Polestar 3 skulle kosta :roll:
Ok, så jag måste ha kvar min Tesla fram till leverans?

Tror jag kan sälja den relativt enkelt för 700 000 idag, vilket bör innebära att Polestar 3 kostar ca 1,4 miljoner då i grundpris vilket med råge överträffar utrustning i min MY?

Alternativt så värderar du min Tesla till knappt 500 000kr alltså :) Uttagen i mars, drygt tusen mil.
Om du kan få 700k för den så sälj. Priserna är på väg neråt, snabbt.

Ja ca 500k är vad jag tror en Y LR kommer vara värd som inbyte för denna.
Hittar du en MY från i år med ca 1000 mil för under 500k, köp. Annars får du gärna pm:a mig säljare så kan jag slå till.

Sen jämför jag inte heller ev. inbyte när jag köper ny bil, jag jämför mellan bilar jag är intresserad av och vad jag anser vara prisvärt, min MY LR Blir en ok affär om jag får 500 k för den också.

Jag har en beställning på en MYP, kostar drygt 800 k. Jag får en bättre utrustad PS3 för ca 200k till vilket för mig såhär känns ganska vettigt då det inte är en bil där man sparat in på allt som min nuvarande bil är.

Luftfjädring, HUD, helelektrisk dragkrok, full uppsättning sensorer m.m. är sånt som inte går att få i en Tesla för ett lägre pris än PS3 om än alls.

Re: Polestar 3

Postat: 13 okt 2022 00:18
av taliz
backe skrev:
taliz skrev:

Om du kan få 700k för den så sälj. Priserna är på väg neråt, snabbt.

Ja ca 500k är vad jag tror en Y LR kommer vara värd som inbyte för denna.
Hittar du en MY från i år med ca 1000 mil för under 500k, köp. Annars får du gärna pm:a mig säljare så kan jag slå till.

Sen jämför jag inte heller ev. inbyte när jag köper ny bil, jag jämför mellan bilar jag är intresserad av och vad jag anser vara prisvärt, min MY LR Blir en ok affär om jag får 500 k för den också.

Jag har en beställning på en MYP, kostar drygt 800 k. Jag får en bättre utrustad PS3 för ca 200k till vilket för mig såhär känns ganska vettigt då det inte är en bil där man sparat in på allt som min nuvarande bil är.

Luftfjädring, HUD, helelektrisk dragkrok, full uppsättning sensorer m.m. är sånt som inte går att få i en Tesla för ett lägre pris än PS3 om än alls.
Du kanske missade det, men PS3 levereras först om ett år.

Re: Polestar 3

Postat: 13 okt 2022 01:32
av malmer
taliz skrev:
Du kanske missade det, men PS3 levereras först om ett år.
Och det är nog optimistiskt. De första bilarna är nog redan bokade. Lär inte vara nån högre volym tillverkade initialt. En bit in på 2024 är troligare.

Re: Polestar 3

Postat: 13 okt 2022 02:26
av Edward123
1500 i bokningsavgift. Jag bokade en, känns som ok pris jämfört med var jag tror tyskarna kommer hamna med sina motsvarande modeller.

Re: Polestar 3

Postat: 13 okt 2022 04:50
av Dafro
backe skrev:
Fredrik j skrev:
Nect skrev:
Dafro skrev:
Håller med får hoppas på EX90.

Och nu visa dom bagaget, inte stort det inte.
484L mot iX50 som har 500L enligt mestmotor. På pappret låter det som en liten skillnad?
Plus 32 i frunken. Det blir ju 516.
Plus 90 till under golvet så är den nog ganska rymlig ändå. Skulle åtminstone fylla mina behov då det finns en bra dragkrok som man enkelt kan fälla in/ut där jag kan ha cyklar eller en extra box.
Går dessutom att sätta på takräcken som får lasta 100 kg till. Dessa ser ut att vara enkla att sätta på och ta av vilket är välkommet som ägare av en MY där det är lite klurigt och finns risk att man kraschar glastaket om man är lite oförsiktig.
Tror BMW IX räknar upp till överkant baksäte men oklart om det innefattar volymen under, men där packar jag bara en gång per år på skidresan i E-tron i allafall.
För mig går den bort pga av sluttande bakdel som inte funkar med hundbur.

Re: Polestar 3

Postat: 13 okt 2022 07:05
av martinot
malmer skrev:
taliz skrev:
Du kanske missade det, men PS3 levereras först om ett år.
Och det är nog optimistiskt. De första bilarna är nog redan bokade. Lär inte vara nån högre volym tillverkade initialt. En bit in på 2024 är troligare.
Håller med. Lägg där till de problem som Polestar/Volvo har med batterileveranser redan i dag. Gissar på tidigast Q3 2024.

Re: Polestar 3

Postat: 13 okt 2022 07:45
av Zalman3
Volvo behöver snabbt en lättsåld elbil.
Håller med. Lägg där till de problem som Polestar/Volvo har med batterileveranser redan i dag. Gissar på tidigast Q3 2024.
Volvo kan inte vänta 2 år på att börja tjäna pengar på sin elbilsförsäljning.

Re: Polestar 3

Postat: 13 okt 2022 07:53
av backe
martinot skrev:
malmer skrev:
taliz skrev:
Du kanske missade det, men PS3 levereras först om ett år.
Och det är nog optimistiskt. De första bilarna är nog redan bokade. Lär inte vara nån högre volym tillverkade initialt. En bit in på 2024 är troligare.
Håller med. Lägg där till de problem som Polestar/Volvo har med batterileveranser redan i dag. Gissar på tidigast Q3 2024.

Lite märkligt att någon timme efter att man presenterar bilen förutspår minst ett års försening.
Gissningsvis så har man inte bara tagit ett datum ur luften, utan man har upphandlat batterier och andra komponenter redan.

Att Volvo/Polestar och alla andra blev tagna på sängen vad gäller efterfrågan på batterier är inte samma sak som att man inte kan säkra leveranser av komponenter i framtiden.

Re: Polestar 3

Postat: 13 okt 2022 09:40
av tesla newbie
Här är några reflektioner efter gårdagens presentation:

- Det gjorde en stor grej av att bilen är mycket aerodynamisk, men ändå så är Cd-värdet 0.29 vilket är sämre än både BMW ix och Audi E-tron. Aerodynamik är A och O på elbilar.
- Bilen väger nästan 2.6 ton! Detta ska ju vara en dedikerad elbilsplattform. Hur sportig kan en koloss på 2.6 ton bli?
- Tycker bagageutrymmet är förvånansvärt litet i en så stor bil. BMW iX3 har 510 liter och är betydligt mindre till yttermåtten.
- Huven är onödigt lång, på en elbilsplattform kan man flytta a-stolpen mycket närmare framhjulen, men detta har inte Polestar utnyttjat. Hade man gjort det så skulle man troligtvis kunna ha ett större bagageutrymme.
+ Gillade interiören, tycker den var snyggt utförd och gillar den minimalistiska approachen.
+ Trevligt med en frunk även om den bara var på 30 liter.

Sammantaget så tycker jag inte att denna bil är ett steg i rätt riktning, elbilar måste bli mer aerodynamiska och lättare inte tvärtom. Polestar 3:ans största problem är det relativt höga luftmotståndet som driver upp förbrukningen i högre farter och gör att de måste kompensera med ett jättebatteri. Utvecklingen borde gå mot mer effektiva bilar med mindre batterier och inte tvärtom.

Re: Polestar 3

Postat: 13 okt 2022 09:56
av fth
tesla newbie skrev:
Här är några reflektioner efter gårdagens presentation:

- Det gjorde en stor grej av att bilen är mycket aerodynamisk, men ändå så är Cd-värdet 0.29 vilket är sämre än både BMW ix och Audi E-tron. Aerodynamik är A och O på elbilar.
- Bilen väger nästan 2.6 ton! Detta ska ju vara en dedikerad elbilsplattform. Hur sportig kan en koloss på 2.6 ton bli?
- Tycker bagageutrymmet är förvånansvärt litet i en så stor bil. BMW iX3 har 510 liter och är betydligt mindre till yttermåtten.
- Huven är onödigt lång, på en elbilsplattform kan man flytta a-stolpen mycket närmare framhjulen, men detta har inte Polestar utnyttjat. Hade man gjort det så skulle man troligtvis kunna ha ett större bagageutrymme.
+ Gillade interiören, tycker den var snyggt utförd och gillar den minimalistiska approachen.
+ Trevligt med en frunk även om den bara var på 30 liter.

Sammantaget så tycker jag inte att denna bil är ett steg i rätt riktning, elbilar måste bli mer aerodynamiska och lättare inte tvärtom. Polestar 3:ans största problem är det relativt höga luftmotståndet som driver upp förbrukningen i högre farter och gör att de måste kompensera med ett jättebatteri. Utvecklingen borde gå mot mer effektiva bilar med mindre batterier och inte tvärtom.
Jag håller med, det är rätt svårt att förstå hur dom bara lyckas uppnå 610 km räckvidd med 111 kWh (!) batteri, det måste väl vara en av dom mest ineffektiva elbilar som presenterats dom senaste åren? :?

/fth

Re: Polestar 3

Postat: 13 okt 2022 10:01
av backe
fth skrev:
tesla newbie skrev:
Här är några reflektioner efter gårdagens presentation:

- Det gjorde en stor grej av att bilen är mycket aerodynamisk, men ändå så är Cd-värdet 0.29 vilket är sämre än både BMW ix och Audi E-tron. Aerodynamik är A och O på elbilar.
- Bilen väger nästan 2.6 ton! Detta ska ju vara en dedikerad elbilsplattform. Hur sportig kan en koloss på 2.6 ton bli?
- Tycker bagageutrymmet är förvånansvärt litet i en så stor bil. BMW iX3 har 510 liter och är betydligt mindre till yttermåtten.
- Huven är onödigt lång, på en elbilsplattform kan man flytta a-stolpen mycket närmare framhjulen, men detta har inte Polestar utnyttjat. Hade man gjort det så skulle man troligtvis kunna ha ett större bagageutrymme.
+ Gillade interiören, tycker den var snyggt utförd och gillar den minimalistiska approachen.
+ Trevligt med en frunk även om den bara var på 30 liter.

Sammantaget så tycker jag inte att denna bil är ett steg i rätt riktning, elbilar måste bli mer aerodynamiska och lättare inte tvärtom. Polestar 3:ans största problem är det relativt höga luftmotståndet som driver upp förbrukningen i högre farter och gör att de måste kompensera med ett jättebatteri. Utvecklingen borde gå mot mer effektiva bilar med mindre batterier och inte tvärtom.
Jag håller med, det är rätt svårt att förstå hur dom bara lyckas uppnå 610 km räckvidd med 111 kWh (!) batteri, det måste väl vara en av dom mest ineffektiva elbilar som presenterats dom senaste åren? :?

/fth
Den här är då sämre sett till hur långt man kommer/kWh.

Re: Polestar 3

Postat: 13 okt 2022 10:29
av fth
backe skrev:
Den här är då sämre sett till hur långt man kommer/kWh.
Ja, den är ju faktiskt rätt jämförbar med Model X i förbrukning ser jag, men man bör väl iofs jämföra Plaid med P3 Performance, och då ligger X fortfarande före.

Vi har väl inte ens sett några WLTP-siffror för X LR refresh ännu?

Jag jämförde också i första hand med Model Y, som jag uppfattar att P3 närmast motsvarar, men det kanske är X man skall jämföra med?

/fth

Re: Polestar 3

Postat: 13 okt 2022 10:37
av OfarligTesla
fth skrev:
Ja, den är ju faktiskt rätt jämförbar med Model X i förbrukning ser jag, men man bör väl iofs jämföra Plaid med P3 Performance, och då ligger X fortfarande före.

Vi har väl inte ens sett några WLTP-siffror för X LR refresh ännu?

Jag jämförde också i första hand med Model Y, som jag uppfattar att P3 närmast motsvarar, men det kanske är X man skall jämföra med?

/fth
Polestar 3 är mer åt X hållet, Polestar 4 kommer vara mer som en Model Y.