Sida 4 av 8

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Postat: 20 maj 2022 01:06
av roffe_s
OfarligTesla skrev:
roffe_s skrev:
Njae, om en verksamhetsgren (SuC) är olönsam på grund av låg beläggningsgrad även på lång sikt är det svårt att fortsätta pumpa in investeringspengar i den och binda upp ännu mera kapital. Om dessutom konkurrenskraften riskerar att minska på grund av att ett stängt SuC inte är berättigat till det nya och ganska omfattande investeringsstödet blir det ännu svårare på sikt - Du bjuder helt enkelt in konkurrenterna på en redan inmutad marknad och försämrar på lång sikt Din konkurrenskraft. Det är rätt elementär företagsekonomi.

Ser vi det ur Teslas synvinkel är fördelarna:
+ Ökat kapitalflöde via intäkter från fordon som idag finns på öppna marknaden
+ Lägre andel fasta kostnader på grund av ökad beläggning vid SuC med låg beläggningsgrad
+ Tillgång till omfattande statliga investeringsstöd
+ Möjliggör egen utbyggnad och reducerar konkurrenternas marknadsunderlag för eventuella konkurrerande etableringar.
+ Ökar upp och säkrar sin marknadsandel.

Nackdelarna då?
- Kräver fortsatt utbyggnad av stationerna med hög beläggningsgrad innan även de öppnas för alla. Investeringsstöd och ökat kapitalflöde underlättar dessa investeringar.
- Riskerar sura reaktioner från ett antal Teslaägare

Du väljer att inte kommentera delen med investeringsstödet, jag tror den är viktigare än så. Det är direkt dumdristigt att binda upp tillgångar för investeringar i balansräkningen och ge bort de konkurrensfördelar Du enligt många källor erhållit genom en kostnadseffektiv teknik för snabbladdare - helt i onödan.

Jag kan i alla fall förstå hur Tesla tänker, dessutom tycker jag de har rätt timing och agerar precis när konkurrenterna förbereder sina investeringar på bred front. Det stämmer dessutom bra med deras mission och vad de själva säger i sina kommentarer. Mina 2p
Hur tänkte du få upp nyttjandegraden utan att det blir mer kö på resdagarna? Du måste ju skala precis på samma sätt som innan, du har bara fler laddare. Eller menar du att folk som inte har Teslor resor på andra tider än de som har Teslor så att nyttjandegraden ökar? För om de har samma resmönster så får du inte upp nyttjandegraden genom att ha fler kunder samtidigt som man håller det köfritt, du får större stationer som står lika tomma större delen av tiden.

Vi får se vad som händer men jag har svårt att se hur Tesla skall få tillgång till mark och effekt nog för att bygga så mycket som krävs för att hålla det köfritt på t.ex. sportlov på väg till fjällen osv, redan idag har de inte lyckats helt ut med det och det lär inte bli lättare när genomsnittsbilen laddar en längre tid än idag. Sedan kommer de ändå stå där med låg nyttjandegrad resten av året, enda skillnaden är att med öppet för alla är det fler stolpar till antal som inte utnyttjas stor del av tiden.
Egentligen inte så svårt, låt oss leka med tanken att Du har 20 SuC med hög beläggning, 20 med medelbeläggning och 20 med låg beläggning. Om Du då väljer att inte öppna de med hög beläggning men väl de med medel och låg beläggning kommer de med låg beläggning att få märkbart högre beläggning än tidigare utan att det blir trängsel för Tesla-ägare. De med medelbeläggning kan få hög beläggning och här kan Du behöva installera ytterligare några laddare relativt snart. Sannolikt är inte dessa laddare belägna i Sveriges största orter så mark borde finnas åtkomlig. De med hög beläggning byggs även de ut för att så småningom kunna ta andra fabrikat.

Det är på de minst belastade SuC som effekten blir störst, här kan Du höja nyttjandegraden väsentligt utan ytterligare investering. De med medelhög beläggning kan sannolikt klara andra fabrikat via en modest utbyggnad och nyttan kan därmed öka. De med hög beläggning redan idag kräver helt riktigt ytterligare investeringar för att inte öka köerna. Men summa summariska kommer genomsnittlig beläggningsgrad att öka, f f a tack vare bättre beläggning på SuC med lägst beläggningsgrad.

Att Du nu kan få investeringsstöd för samtliga nyinvesteringar innebär att vi sannolikt talar om en väsentligt förbättrad kalkyl för fortsatt expansion. Tänker jag.

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Postat: 20 maj 2022 07:07
av np519
Det pratas marknadsekonomi och om det ör smart eller inte att låta andra komma in. Det nämndes också i ett inlägg att på minussidan finns ett antal sura teslaägare. Tesla kan ha räknat på en förlust av ett antal kunder p g a detta men ändå räknat hem det då vinsten med att släppa in andra är större.
MEN!
Detta är min andra Tesla och min upplevelse av serviceorganisationen har förändrats från jättebra till dålig. Detta kan bero på att de har fått massor att göra då försäljningen av bilar har skjutit i höjden. Mycket att göra och det hinns inte med. En organisation som växer är svårt att hålla igång med bra struktur och servicenivå.
Tänk om samma sak händer SUC?! Nu är det väldigt bra kvalite på SUC. Det fungerar nästan alltid.
Men blir det en försämring där p g a att andra kommer in och t om med parkerar fel (tar upp två platser) beteer sig icketeslaaktigt ja då kan det bli sämre! Undrar om Tesla har räknat med det? Den förlusten av teslakunder som surnar till!
Ryktet är viktigt och är väldigt lätt att förstöra men tar väldigt lång tid att bygga upp.

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Postat: 20 maj 2022 07:24
av mati
joel80 skrev:
Jag blev tvungen att testa, och "öva" när det inte vsr rusning så man inte kommer och ställer sig fel när det gäller.

Jag var helt ensam vid Gävle Bro.
Ojojoj, det var ju modigt av dig att lägga ut den här bilden. Nu har alla olyckskorpar fått vatten på sin kvarn då man tydligt ser de långa köerna som har orsakats av dig och din Polestar. Troligen har du nu bidragit till att jättemånga teslaägare springer och köper en dieselbil för att slippa se sådana upprörande scener.
Nu är det kört. Katastrof. ;) ;) ;)

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Postat: 20 maj 2022 07:30
av Jerker
roffe_s skrev:
Ser vi det ur Teslas synvinkel är fördelarna:
+ Ökat kapitalflöde via intäkter från fordon som idag finns på öppna marknaden
+ Lägre andel fasta kostnader på grund av ökad beläggning vid SuC med låg beläggningsgrad
+ Tillgång till omfattande statliga investeringsstöd
+ Möjliggör egen utbyggnad och reducerar konkurrenternas marknadsunderlag för eventuella konkurrerande etableringar.
+ Ökar upp och säkrar sin marknadsandel.
Bra synpunkter. Jag tänkte också att ökad utnyttjandegrad möjliggör snabbare utbyggnad. Och självklart är det marknadsföring av de egna bilarna att man ser Teslaladdare överallt. I början var elbil likställt med Tesla och detta kommer förmodligen att bidra till den uppfattningen.

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Postat: 20 maj 2022 07:49
av OfarligTesla
roffe_s skrev:
Egentligen inte så svårt, låt oss leka med tanken att Du har 20 SuC med hög beläggning, 20 med medelbeläggning och 20 med låg beläggning. Om Du då väljer att inte öppna de med hög beläggning men väl de med medel och låg beläggning kommer de med låg beläggning att få märkbart högre beläggning än tidigare utan att det blir trängsel för Tesla-ägare. De med medelbeläggning kan få hög beläggning och här kan Du behöva installera ytterligare några laddare relativt snart. Sannolikt är inte dessa laddare belägna i Sveriges största orter så mark borde finnas åtkomlig. De med hög beläggning byggs även de ut för att så småningom kunna ta andra fabrikat.

Det är på de minst belastade SuC som effekten blir störst, här kan Du höja nyttjandegraden väsentligt utan ytterligare investering. De med medelhög beläggning kan sannolikt klara andra fabrikat via en modest utbyggnad och nyttan kan därmed öka. De med hög beläggning redan idag kräver helt riktigt ytterligare investeringar för att inte öka köerna. Men summa summariska kommer genomsnittlig beläggningsgrad att öka, f f a tack vare bättre beläggning på SuC med lägst beläggningsgrad.

Att Du nu kan få investeringsstöd för samtliga nyinvesteringar innebär att vi sannolikt talar om en väsentligt förbättrad kalkyl för fortsatt expansion. Tänker jag.
Ja det håller jag med om, hade Tesla bara öppnat stationer som inte hade risk för kö idag så hade man fått upp genomsnittsbeläggningen utan att det gav risk för kö. Fast det är inte så Tesla har öppnat, de har även öppnat stationer där det är väldigt trångt vissa perioder redan idag.

Sedan tror jag inte att intäkterna från de stationerna med lägre beläggningsgrad (eller statligt stöd) är en förutsättning för att Tesla skall lyckas bygga ut de högt belagda stationerna, det hade kunnat göra ändå. De hade helt enkelt kunnat bygga ut de stationerna utan att öppna nätverket och det kommer bara bli svårare att hålla jämna steg nu. Nu när de inte bara skall bygga ut för sin egna försäljning så kan de stationerna behöva dubblas i storlek (eller mer) redan till nästa vinter för att undvika kö.

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Postat: 20 maj 2022 07:50
av P_EL
Jerker skrev:
roffe_s skrev:
Ser vi det ur Teslas synvinkel är fördelarna:
+ Ökat kapitalflöde via intäkter från fordon som idag finns på öppna marknaden
+ Lägre andel fasta kostnader på grund av ökad beläggning vid SuC med låg beläggningsgrad
+ Tillgång till omfattande statliga investeringsstöd
+ Möjliggör egen utbyggnad och reducerar konkurrenternas marknadsunderlag för eventuella konkurrerande etableringar.
+ Ökar upp och säkrar sin marknadsandel.
Bra synpunkter. Jag tänkte också att ökad utnyttjandegrad möjliggör snabbare utbyggnad. Och självklart är det marknadsföring av de egna bilarna att man ser Teslaladdare överallt. I början var elbil likställt med Tesla och detta kommer förmodligen att bidra till den uppfattningen.
Instämmer! Och till listan ska nog läggas att Tesla efterhand får ”alla” elbilsägare (och vilken bil de kör) som inloggade kunder, en värdefull bas att sedan försöka konvertera från laddkunder till bilkunder.

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Postat: 20 maj 2022 07:53
av Jerker
P_EL skrev:
Jerker skrev:
roffe_s skrev:
Ser vi det ur Teslas synvinkel är fördelarna:
+ Ökat kapitalflöde via intäkter från fordon som idag finns på öppna marknaden
+ Lägre andel fasta kostnader på grund av ökad beläggning vid SuC med låg beläggningsgrad
+ Tillgång till omfattande statliga investeringsstöd
+ Möjliggör egen utbyggnad och reducerar konkurrenternas marknadsunderlag för eventuella konkurrerande etableringar.
+ Ökar upp och säkrar sin marknadsandel.
Bra synpunkter. Jag tänkte också att ökad utnyttjandegrad möjliggör snabbare utbyggnad. Och självklart är det marknadsföring av de egna bilarna att man ser Teslaladdare överallt. I början var elbil likställt med Tesla och detta kommer förmodligen att bidra till den uppfattningen.
Instämmer! Och till listan ska nog läggas att Tesla efterhand får ”alla” elbilsägare (och vilken bil de kör) som inloggade kunder, en värdefull bas att sedan försöka konvertera från laddkunder till bilkunder.
Ja, Ionity är ju väldigt anonymt jämfört med Tesla SuC. Det är nog inte många utanför det här forumet och vissa FB-grupper som har en aning om vilka som står bakom Ionity.

(Om de inte tror att Ionity och Ioniq är samma sak :D )

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Postat: 20 maj 2022 07:56
av chaffis75
Ibland på detta forum låter de som tesla inte har en aning vad de gör, som om de är helt nytt för dem.
Glöm inte att Tesla har haft suc öppet i både Holland och Norge ett bra tag. Och nej vi i Sverige är inte så speciella.

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Postat: 20 maj 2022 08:01
av OfarligTesla
np519 skrev:
Det pratas marknadsekonomi och om det ör smart eller inte att låta andra komma in. Det nämndes också i ett inlägg att på minussidan finns ett antal sura teslaägare. Tesla kan ha räknat på en förlust av ett antal kunder p g a detta men ändå räknat hem det då vinsten med att släppa in andra är större.
MEN!
Detta är min andra Tesla och min upplevelse av serviceorganisationen har förändrats från jättebra till dålig. Detta kan bero på att de har fått massor att göra då försäljningen av bilar har skjutit i höjden. Mycket att göra och det hinns inte med. En organisation som växer är svårt att hålla igång med bra struktur och servicenivå.
Tänk om samma sak händer SUC?! Nu är det väldigt bra kvalite på SUC. Det fungerar nästan alltid.
Men blir det en försämring där p g a att andra kommer in och t om med parkerar fel (tar upp två platser) beteer sig icketeslaaktigt ja då kan det bli sämre! Undrar om Tesla har räknat med det? Den förlusten av teslakunder som surnar till!
Ryktet är viktigt och är väldigt lätt att förstöra men tar väldigt lång tid att bygga upp.
Det är faran ja, att de sänker kvaliteten på laddprodukten för att tjäna mer pengar på kort sikt som de gjort med annan service de erbjudit (allt från leverans till reparationer).

Så länge de säljer allt som kan tillverkas är det ju inga problem men på sikt motsvarar varje bil som de inte får sålt ca 22 laddkunder som kör abonnemang året om och laddar för 1500 mil. Räknar då med 1 kr/kWh ren vinst och hela abonnemanget i vinst och att personen bara köper ny bil var tredje år så egentligen är det nog fler laddkunder som behövs för att täcka bortfallet av en såld bil.

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Postat: 20 maj 2022 08:10
av OfarligTesla
chaffis75 skrev:
Ibland på detta forum låter de som tesla inte har en aning vad de gör, som om de är helt nytt för dem.
Glöm inte att Tesla har haft suc öppet i både Holland och Norge ett bra tag. Och nej vi i Sverige är inte så speciella.
Tesla har säkert full koll på vad de gör, men det är inte alltid som de agerar på ett sätt som gynnar bilägarna eller potentiella bilkunder utan de agerar på ett sätt som försämrar produkten för att spara pengar. t.ex. så som de gjorde med serviceorganisationen.

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Postat: 20 maj 2022 08:46
av Honkan
Kan ju innebära att vi får ladda mycket billigare och kanske gratis i större utsträckning :) så blev det helt klart värt ännu mer…

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Postat: 20 maj 2022 08:47
av chaffis75
OfarligTesla skrev:
chaffis75 skrev:
Ibland på detta forum låter de som tesla inte har en aning vad de gör, som om de är helt nytt för dem.
Glöm inte att Tesla har haft suc öppet i både Holland och Norge ett bra tag. Och nej vi i Sverige är inte så speciella.
Tesla har säkert full koll på vad de gör, men det är inte alltid som de agerar på ett sätt som gynnar bilägarna eller potentiella bilkunder utan de agerar på ett sätt som försämrar produkten för att spara pengar. t.ex. så som de gjorde med serviceorganisationen.
Ja du har absolut en poäng där.. De är mer drivna av pengar än vad de ibland ser ut som på ytan. Hoppas de inte gör misstaget att göra för många kunder missnöjda, de kommer slå hårt på lång sikt..

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Postat: 20 maj 2022 08:57
av Honkan
Men de har en väldigt hängiven amerikansk grupp köpare och Teslorna är ju prisvärda jämfört med Tyska bilar i USA

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Postat: 20 maj 2022 09:12
av roffe_s
P_EL skrev:
Jerker skrev:
roffe_s skrev:
Ser vi det ur Teslas synvinkel är fördelarna:
+ Ökat kapitalflöde via intäkter från fordon som idag finns på öppna marknaden
+ Lägre andel fasta kostnader på grund av ökad beläggning vid SuC med låg beläggningsgrad
+ Tillgång till omfattande statliga investeringsstöd
+ Möjliggör egen utbyggnad och reducerar konkurrenternas marknadsunderlag för eventuella konkurrerande etableringar.
+ Ökar upp och säkrar sin marknadsandel.
Bra synpunkter. Jag tänkte också att ökad utnyttjandegrad möjliggör snabbare utbyggnad. Och självklart är det marknadsföring av de egna bilarna att man ser Teslaladdare överallt. I början var elbil likställt med Tesla och detta kommer förmodligen att bidra till den uppfattningen.
Instämmer! Och till listan ska nog läggas att Tesla efterhand får ”alla” elbilsägare (och vilken bil de kör) som inloggade kunder, en värdefull bas att sedan försöka konvertera från laddkunder till bilkunder.
Japp, det är också fördelar som är värda rätt mycket ur marknadsföringssynpunkt. Den statistik Tesla kommer att sitta på är ett annat stort värde.

I diskussionen om ”utbyggnad” tror jag inte vi ska stirra oss alldeles blinda på utbyggnad av befintliga SuC, att förtäta dem genom att bygga en ny drygt 20 km från den hårt belastade stationen (d v s förtäta avståndet) är ett annat smart alternativ, då är man bidragsberättigad och belastar inte samma lokala elnät. Tillgång till mark och kapacitet kan därmed underlättas.

Den tidigare kritiken mot marktillgång och tillstånd tolkar jag mer som en generell kritik mot Sveriges byråkrati, det är en kritik som delas av många branscher. Att förtäta i stället för att bygga jätteetableringar är väl ett möjligt sätt att snabba upp processen, att öka kapaciteten i lokala nät är ingen liten investering och tar lång tid. Vi får se hur man väljer att göra :)

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Postat: 20 maj 2022 09:34
av Niklas Z
roffe_s skrev:
I diskussionen om ”utbyggnad” tror jag inte vi ska stirra oss alldeles blinda på utbyggnad av befintliga SuC, att förtäta dem genom att bygga en ny drygt 20 km från den hårt belastade stationen (d v s förtäta avståndet) är ett annat smart alternativ, då är man bidragsberättigad och belastar inte samma lokala elnät. Tillgång till mark och kapacitet kan därmed underlättas.
Det är viktigt att en station är tillräckligt stor, så att det inte får för stor negativ inverkan om t ex en eller två laddstolpar är trasiga. Exakt vad som är tillräckligt stort är inte så lätt att veta och det kanske varierar med geografin, men jag tror nog att någonstans kring 12 högeffektladdare kan vara en sådan gräns. Därefter är det bättre att bygga ut genom att ha tätare avstånd mellan stationerna, åtminstone ifall antal lediga laddstolpar per station syns i navigatorn, så man kan anpassa sig enkelt.

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Postat: 20 maj 2022 09:57
av chaffis75
Honkan skrev:
Men de har en väldigt hängiven amerikansk grupp köpare och Teslorna är ju prisvärda jämfört med Tyska bilar i USA
Varför är testa så mycket billigare i USA än Europa jämfört med tyska bilar? (om de nu är så) Är de höga skatter på bilar från Europa? Samtidigt har väl de flesta europeiska tillverkare tillverkning i USA.

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Postat: 20 maj 2022 10:14
av MWall
Honkan skrev:
Men de har en väldigt hängiven amerikansk grupp köpare och Teslorna är ju prisvärda jämfört med Tyska bilar i USA

Är det verkligen så? Tyska bilar är faktiskt ganska billiga i USA. I USA börjar t ex en BMW M340i på $54,700 (=543 610 SEK) medan vi i Sverige får betala från 711 400:-. Iofs är det kanske utan moms (VAT) angivet. Men det är inga 25% utan i snitt runt 5%. I Alaska, New Hampshire Oregon, Montana och Delaware är det 0%.

https://www.vatglobal.com/us-sales-taxes-by-state-2020/


Fast det är klart, en Tesla är ju kanske ännu billigare.

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Postat: 20 maj 2022 17:45
av Bjelke
Jag sällar mig till gruppen av Tesla-ägare som nu ser chansen att köpa något annat än Tesla iaf, vilket
jag skrivit flera gånger här på forumet (och flera andra)…
Det förlorar Tesla garanterat på i mitt fall iaf, för så jäkla mycket laddar jag inte på SuC men vinsten
på bilarna förlorar dom iaf (dom säljer allt dom kan tillverka ändå än så länge så Tesla skiter nog
högaktningsfullt i mitt framtida bilval, men hur länge och hur många ”orkar” dom tappa?).
Nu är det lång leveranstid osv och vi kör nog ett tag till med dom två model S vi har, men så snart läget
blir annat så byter vi åtminstone den ena…
Vet inte vad jag skulle kryssa i mitt fall så jag har inte kryssat i nåt alls :lol: :oops:

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Postat: 20 maj 2022 19:44
av Gustafsson
Laddar på Rudshögda i Norge. Två teslor laddar på teslas laddare, fyra icke-tesla på de 20 ej Teslaladdare som står på samma ställe. Alla icke-teslor föredrar således andra laddare än Teslas. Det var några fler icke-teslor som laddade när jag kom också, men inte på Teslas laddare.
Har svårt att se att detta ska motivera mig att köpa en annan bil…

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Postat: 20 maj 2022 20:34
av mans71
Bjelke skrev:
Jag sällar mig till gruppen av Tesla-ägare som nu ser chansen att köpa något annat än Tesla iaf
Har tänkt samma men har drabbats av snål-fnatt på senare tid. Rätt nice med fri SuC 8-)

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Postat: 21 maj 2022 08:26
av Bjelke
mans71 skrev:
Bjelke skrev:
Jag sällar mig till gruppen av Tesla-ägare som nu ser chansen att köpa något annat än Tesla iaf
Har tänkt samma men har drabbats av snål-fnatt på senare tid. Rätt nice med fri SuC 8-)
Ja det motsvarar ju numera typ 10-15kr/mil som man sparar så… :)
Vi laddar inte så mycket på SuC men det blir nog en långresa i sommar iaf, får se om man står ut med
tanken på dom Franska och Tyska vägarna en gång till bara, annars blir det nog bara Danmark och kolla
på Tour de France första 3 etapperna :)
Senast blev det iaf 700 mil och såklart i princip enbart fri SuC :mrgreen:

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Postat: 21 maj 2022 09:19
av Mickep
Det skulle vara intressant att se hur återvinna batterier ter sig i gamla model s med fri laddning. Nackdelen är att många har degraderas och har en bråkdel (nåja) av ladhastigheten nyare har.
Med återvinning kan battterierna bli bättre sägs det.
Men vilken bil kan mäta sig med teslas line up? Kia ev6? Volvo c40? Audi xxx? Problemet är snarare att alla andra har högre förbrukning och laddar generellt sett långsammare (och prestanda och uppdateringar går inte att jämföra). Möjligen tillverkningskvaliten men t.o.m. japanerna kom ifatt. Kanske pris.

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Postat: 21 maj 2022 10:14
av frippe
Mickep skrev:
Det skulle vara intressant att se hur återvinna batterier ter sig i gamla model s med fri laddning. Nackdelen är att många har degraderas och har en bråkdel (nåja) av ladhastigheten nyare har.
Med återvinning kan battterierna bli bättre sägs det.
Men vilken bil kan mäta sig med teslas line up? Kia ev6? Volvo c40? Audi xxx? Problemet är snarare att alla andra har högre förbrukning och laddar generellt sett långsammare (och prestanda och uppdateringar går inte att jämföra). Möjligen tillverkningskvaliten men t.o.m. japanerna kom ifatt. Kanske pris.
Kanske skulle uppgradera till ett 100kwh batteri i sin gamla model s från 2015 med fri suc? Det och mcu2 så blir bilen som ny, eller ja nyare.

Skulle göra sig bra med tanke på priserna på SuC nu när de öppnar för alla. Men tesla kanske inte gillar det?

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Postat: 21 maj 2022 10:25
av MWall
frippe skrev:
Mickep skrev:
Det skulle vara intressant att se hur återvinna batterier ter sig i gamla model s med fri laddning. Nackdelen är att många har degraderas och har en bråkdel (nåja) av ladhastigheten nyare har.
Med återvinning kan battterierna bli bättre sägs det.
Men vilken bil kan mäta sig med teslas line up? Kia ev6? Volvo c40? Audi xxx? Problemet är snarare att alla andra har högre förbrukning och laddar generellt sett långsammare (och prestanda och uppdateringar går inte att jämföra). Möjligen tillverkningskvaliten men t.o.m. japanerna kom ifatt. Kanske pris.
Kanske skulle uppgradera till ett 100kwh batteri i sin gamla model s från 2015 med fri suc? Det och mcu2 så blir bilen som ny, eller ja nyare.

Skulle göra sig bra med tanke på priserna på SuC nu när de öppnar för alla. Men tesla kanske inte gillar det?
Har man slut på batterigarantin så förlorar man inget på det. Tesla kan ju inte gärna bli sura för att du håller liv i en gammal kärra? Är väl bara hävda att det gamla batteriet var trasigt om de mot förmodan ens skulle reagera?

Re: Supercharger öppnar för alla - bra eller dåligt?

Postat: 21 maj 2022 17:25
av frippe
MWall skrev:
frippe skrev:
Mickep skrev:
Det skulle vara intressant att se hur återvinna batterier ter sig i gamla model s med fri laddning. Nackdelen är att många har degraderas och har en bråkdel (nåja) av ladhastigheten nyare har.
Med återvinning kan battterierna bli bättre sägs det.
Men vilken bil kan mäta sig med teslas line up? Kia ev6? Volvo c40? Audi xxx? Problemet är snarare att alla andra har högre förbrukning och laddar generellt sett långsammare (och prestanda och uppdateringar går inte att jämföra). Möjligen tillverkningskvaliten men t.o.m. japanerna kom ifatt. Kanske pris.
Kanske skulle uppgradera till ett 100kwh batteri i sin gamla model s från 2015 med fri suc? Det och mcu2 så blir bilen som ny, eller ja nyare.

Skulle göra sig bra med tanke på priserna på SuC nu när de öppnar för alla. Men tesla kanske inte gillar det?
Har man slut på batterigarantin så förlorar man inget på det. Tesla kan ju inte gärna bli sura för att du håller liv i en gammal kärra? Är väl bara hävda att det gamla batteriet var trasigt om de mot förmodan ens skulle reagera?
Har batterigaranti till januari 2024, så ett tag till.