Passat GTE och andra laddhybrider

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Re: Passat GTE och andra laddhybrider

Inlägg av bylund »

Gralq skrev:
Känns lite som att man behöver en snåldiesel för att överleva lite längre norrut? Alternativet en el/phev på sommaren och "vanlig" bil på vintern.. Det suger ju lite smått.

VW använder inte el under -10 (ändå rätt vanligt)
Volvo drar igång dieseln i början när det är kallt vilket är kasst när man ändå oftast kör korta sträckor.

Är det något positivt som jag har missat? (förutom april-november där stuff borde funka bra)
"Överleva" är väl att överdriva. Det är väl mest VW som trislkas?
Volvon drar diesel i början, men en snåldiesel gör det ju hela tiden!

Det som kan vara kämpigt med elbil är att det kan ta tid att få igång laddning på frusna batterier, då de inte bör laddas när batteritemperaturen är under 0. Försöker man ladda en kall Tesla värmer den alltså batteriet tills det går att ladda, så man bör antingen ladda direkt när man stannat om det är kallt och man har bilen utomhus, och gärna se till att ha trefas så att man faktiskt kan ladda över natten.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Har dock inga problem att ladda min e-Golf oavsett vinterns kyla så inget "krav" att batteriet är ljummet.

Bilen står utomhus och batteriet är ej vätskekylt på e-Golf. GTE har däremot vätskekylt batteri, vet dock ej om det kan värmas genom samma kylsystem.

Kallare än -10 är det ju inte sååå många dagar i mellansverige och neråt. Dessutom skulle räckvidden vara starkt begränsad på el samtidigt. Så det rör sig på "årsbasis" om ganska få elmil som blir begränsade av att GTE inte går på ren eldrift kallare än -10. Den använder dock elen fortfarande som en "hybridbil" och gör fortfarande nytta elektriskt på det sättet.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Det här gäller ju bara då det varit rätt kallt under natten/morgonen. Nu när det varit bara några enstaka minus på morgonen senaste veckan har jag kunnat starta på el så gott som alla dagar. Håller med om att just dom där första 500 metrarna är dom värsta. Och i 80-90% av mina resor är jag av med dom.. I övriga är jag i allafall av med kommande 3-4 milen efter dom där första utsläppsmetrarna. :/ De siffrorna ökar troligen när vi går mot vår.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Chevrolet volt, framförallt gen 2 verkar vara riktigt najs ändå! Här är ett klipp där den faktiskt kommer 85km på en laddning med en hel del motorväg:
http://insideevs.com/engineering-explai ... ity-video/

För övrigt har den 150hk elmotor och 19kWh batteri. Där snackar vi :).

Bring it to Sweden!!
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

apkungen skrev:
Chevrolet volt, framförallt gen 2 verkar vara riktigt najs ändå! Här är ett klipp där den faktiskt kommer 85km på en laddning med en hel del motorväg:
http://insideevs.com/engineering-explai ... ity-video/

För övrigt har den 150hk elmotor och 19kWh batteri. Där snackar vi :).

Bring it to Sweden!!
vad jag alltid har funderat på med PHEVer med lång elektrisk räckvidd är hur bra fossilmotorn mår av att köras så lite? Om man nu kommer 85km på el, så hade i mitt fall fossilmotorn använts kanske 5 gånger per år eller nåt. Det kan ju inte vara nyttigt? Även om det säkert finns en självbevarelsedrift inbyggd som startar motorn lite då och då, så känns det inte som det är tillräckligt? Spontant känns det som det kan bli dyra verkstadsräkningar i framtiden på en sån bil.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Jag tror att i volt så är motorn anpassad efter det. Vi har en veteranbil i stugan som vi vi bara kör på sommaren. Det har vi gjort i 20år o den mår prima tom. utan självbevarelsedrift :p. Tror inte att det är ett problem men det kanske det är? Kan inte tillräckligt om förbränningsmotorer
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

En annan faktor är att bensinen inte har obegränsad livslängd, heller. Jag har för mig att åtminstone Outlander PHEV kör motorn automatiskt om det inte gjorts på länge, och om bilen inte har tankats på länge. Kan säkert vara så på fler laddhybrider.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare

Inlägg av Andersen »

Passat GTE - som jag var så här nära att beställa i januari *måttar mellan tummen och pekfingret* - har "trycktank". Just för att bensinen inte ska åldras för mycket. Inte sett den specen på någon annan plug in-hybrid.

Dealbreakern för mig var för övrigt att det var minus 11,och jag kunde inte provköra GTEn på el... Istället drömmer jag om att kunna motivera de extra par hundratusen en riktig elbil kostar.
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Här är förresten rykten om en annan PHEV som den hugade kanske vill börja spara ihop pengar till redan nu: http://www.greencarreports.com/news/110 ... ign=buffer
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Andersen skrev:
Passat GTE - som jag var så här nära att beställa i januari *måttar mellan tummen och pekfingret* - har "trycktank". Just för att bensinen inte ska åldras för mycket. Inte sett den specen på någon annan plug in-hybrid.

Dealbreakern för mig var för övrigt att det var minus 11,och jag kunde inte provköra GTEn på el... Istället drömmer jag om att kunna motivera de extra par hundratusen en riktig elbil kostar.
Chevrolet volt är mer riktig än passat plug in iaf. Men den kommer troligen inte till Sverige
Skriv svar