"Överleva" är väl att överdriva. Det är väl mest VW som trislkas?Gralq skrev:Känns lite som att man behöver en snåldiesel för att överleva lite längre norrut? Alternativet en el/phev på sommaren och "vanlig" bil på vintern.. Det suger ju lite smått.
VW använder inte el under -10 (ändå rätt vanligt)
Volvo drar igång dieseln i början när det är kallt vilket är kasst när man ändå oftast kör korta sträckor.
Är det något positivt som jag har missat? (förutom april-november där stuff borde funka bra)
Volvon drar diesel i början, men en snåldiesel gör det ju hela tiden!
Det som kan vara kämpigt med elbil är att det kan ta tid att få igång laddning på frusna batterier, då de inte bör laddas när batteritemperaturen är under 0. Försöker man ladda en kall Tesla värmer den alltså batteriet tills det går att ladda, så man bör antingen ladda direkt när man stannat om det är kallt och man har bilen utomhus, och gärna se till att ha trefas så att man faktiskt kan ladda över natten.