Det här är en bil som fokuserar på körningen, så långt från en könslös pod man kan komma alltså. Som jag skrev innan så är en extrem bil något utmärkt att börja med. Även om jag fortfarande anser att den ska vara tvåsitsig eftersom det då går att impa på bekanta, kvinnor och journalister lättare om de får åka med bredvid. Men framför allt skönt att de verkar satsa på en riktig bil och inte ett taxisystem.
Det här med 1000hk räknar jag med är motoreffekt och är ju som vi vet ganska ointressant på en elbil. Vad de borde snacka om är batteriet, det som betyder något på elbil. Hur många kWh har det och hur många kW kan det lämna ifrån sig?
Jaha är det Samsung (android) vi har här? De har gjort en ganska exakt kopia på Teslas upplägg när det gäller bil arkitektur. Nu får vi se vem som kan hantera detta bäst Tesla eller Faraday? Jag saknar hittills en detalj hos Faraday, laddningsnätverk. De började istället yra om range extenders
Det är alltid mer hype kring en bil som denna även om det är helt oanvändbar för en normal person. FF har bara handlat om hype hittills men det är frågan vilken typ av bil som blir den första produktionsmodellen. Ser absolut inga problem med ett 100-tal, handbyggda bilar av denna sort tills dess dock.
Visst, om det är så det blir så håller jag med. Men vi har sett rätt många supersport koncept (Rimac, Detroit Electric.... Var är Audi R8 ?) med eldrift vid det här laget. Så jag är inte så säker på att man verkligen får mer hype kring denna typ av bil.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Känns som ett "överhypat" event/företag som siktar på att locka till sig investerare/företag och då känns det också som att "tidshorisonten" genast trilla iväg framemot 2020 innan något blir levererat i verkligheten.
Känns ju som att "Teslatid" dvs att det tar längre tid att levererar än vad drömmarna säger kommer att kunna appliceras på många nya tillverkare och "nyvakna" etablerade tillverkare.
Dessutom tror jag Tesla gjorde helt rätt som "kombinerade" en sportbil/familjebil/elbil/snyggbil/rimligt och till sist ett "rimligt pris" på det hela är det som gjort att man lyckats så bra så här långt.
Är fascinerande att se den blandning/variation som deras målgrupp består av. Skulle tro att det är en avsevärt större blandning än om man jämför med t ex Porsches kunder, eller andra prestanda versioners kunder. (BMW M, AUDI RS, MB AMG osv). Hos Tesla finns nog betydligt mer "bredd" på kunderna, prestandafantaster, de som gillar en snygg bil, miljöfantaster, vanliga familjer som trots allt har råd, företagare, elbilsmänniskor som behöver/vill ha rejäl räckvidd, entusiaster som gjort stora uppoffringar/prioriteringar för att köra drömbilen och slutligen många data/teknikintresserade osv. När man besöker service-centret eller spenderar lite tid vid SC så blir det uppenbart vilken härligt brokig blandning av människor som kör Tesla!
Genom att så många OLIKA kundgrupper är intresserade så finns det faktiskt en marknad för Tesla just genom att den har så många användningsområden. Tillsammans med SC-nätverket av laddare och OTA-uppdateringarna tror jag är nyckeln till att Tesla lyckats så här länge och har möjligheten att lyckas framöver. Dvs Tesla är så mycket mer och har kommit så mycket längre än bara ett "koncept" eller en idé, oavsett om det gäller en färdig sportbil eller en "flexibel plattform". Idag finns plattformstänkandet/modultänkandet redan hos många tillverkare av bilar och annat så det i sig är ju inte något nytt precis om vi säger så. Scania införde det redan på 60-talet för sina lastbilar t ex.
Sportbilskoncept med eldrift är ju inget unikt eller revolutionerande. Visst kan det vara en "startpunkt" precis som för Tesla med sin Roadster men då ska vi komma ihåg att den kom 2008 och en "folkbil = model 3" kommer 10 år senare =2018. Då kan man ju dessutom fundera på när Tesla Roadstern "Presenterades" som koncept/ide kanske 2004?? Då börjar man inse hur långt bort i framtiden det antagligen ligger innan en Faraday Future bil rullar på vägarna. Även om det visst kan gå snabbare osv men då säger jag åter tidigast 2020...dvs det hinner hända myyyyycket innan dess. Men KUL att fler satsar i alla fall!
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 1 gånger.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Det här med 1000hk räknar jag med är motoreffekt och är ju som vi vet ganska ointressant på en elbil. Vad de borde snacka om är batteriet, det som betyder något på elbil. Hur många kWh har det och hur många kW kan det lämna ifrån sig?
Och vidare, vem ska tillverka det ?
Jaha är det Samsung (android) vi har här? De har gjort en ganska exakt kopia på Teslas upplägg när det gäller bil arkitektur. Nu får vi se vem som kan hantera detta bäst Tesla eller Faraday? Jag saknar hittills en detalj hos Faraday, laddningsnätverk. De började istället yra om range extenders
Jag noterade också det, men med tanke på chassit och den mängd batterier det tillåter så antar jag att det på sin höjd kan bli tal om något i stil med BMW I3'ans räckviddsförlängare. Samt att det kanske är mer av "vi har alla möjligheter" snarare än att man verkligen har tänkt att gå den vägen. Hoppas jag i alla fall.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Sjukt besviken. Hade hoppats på en "Tesla dödare" som hade sporrat dinosaurie biltillverkarna ytterligare.
Håller med. Kanske vill de inte avslöja sina bästa idéer än. Vad vet jag. Kinesen med miljarderna verkar tro på det i alla fall.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
1. Samma plattformside som Tesla, dvs, kan ha mycket batterier, "frunk", 4WD osv.
2. Flexibel plattform
3. Det verkar finnas pengar bakom
4. Man behöver inte nödvändigtvis lösa laddinfrastrukturen själva, och en ny tillverkare har inget att förlora med att göra gemensam sak med Tesla på den fronten
Sen kanske man kan fundera på hur svårt det egentligen är att förändra just längd/bredd på en plattform av denna typ. Dvs, när plattformen redan är utvecklad så borde det inte vara en så stor sak att ex göra den 5-10cm smalare. Känns som att det borde vara en väldigt liten del av kostnaden av utvecklingen av en ny modell. Man behöver inte ta hänsyn till x antal olika drivlinor (bensin/diesel, hybrid, laddhybrid, el), motorstorlekar (motorerna är så små ändå) samt växellådor som de "stora" i dagsläget måste göra. Jag gissar på att det är det som finns ovanför plattformen som står för den stora kostnaden.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Själv gick jag verkligen igång på deras idéer kring självkörande eltaxis.
Och så istället det här nåt slags Forewer-alone-roadster.
De har gravt missbedömt sin publik. En sån här muskelstinn men praktiskt oanvändbar konceptracer gick hem på bensinstinkande bilmässor på 90-talet. Men det var definitivt inte vad folk förväntade eller efterfrågade på en konsumentelektronikmässa år 2016. Speciellt inte som första bil som ska ange tonen för hela företaget.
Timingen var rätt och de hade lyckats bygga upp en massa hype, så nu var de tvungna att agera på det, men de hade inte så mycket att visa upp. Så de tänkte att de gör som Tesla gjorde med Roadstern ungefär - men det känns ju redan gammalt och gjort, på något vis. Jag hade verkligen hoppats de skulle ha något mer konkret, särskilt när det gäller självkörande. Visst är det bra att fler jobbar på plattformar som är 100% elektrifierade från början och kan stödja ett bredare utbud av elbilar, men det här gav ju inga som helst tecken på att kunna ge något konkret och vettigt på marknaden än på många, många år.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Gillar FF. Hoppas de kommer med lite nya lösningar med tanke på att de är helt nya.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Det är samma bil som i siluetten ovan. Jag undrar vad bullarna på taket vid bagageluckan gör för nytta?
Varför inte visa något sånt istället för den där löjliga sportbilen?
För att de levde kvar i 1900-talet och trodde att folk skulle bli imponerade av en hästkraftstinn supersportbil.
Jag undrar om FF någonsin kommer komma över den enorma skada den där bilen åsakat dem.
För att de levde kvar i 1900-talet och trodde att folk skulle bli imponerade av en hästkraftstinn supersportbil.
Jag undrar om FF någonsin kommer komma över den enorma skada den där bilen åsakat dem.
Jag misstänker att de bara ville sprida varumärkeskännedomen eftersom de var tämligen okända. Det går ju inte att förneka att det folk är mest imponerade över med tesla är 0-100 tiderna.
Jag misstänker att de bara ville sprida varumärkeskännedomen eftersom de var tämligen okända. Det går ju inte att förneka att det folk är mest imponerade över med tesla är 0-100 tiderna.
Fast de hade analyserat fel tror det hade gett betydligt mer att visa upp en 5-sitsig Crossover med 30 mils räckvidd. Om de nu ändå inte ska köra bilen.
Egentligen är jag rätt trött på FF's typ av hemlighetsmakeri sedan länge men vem vet - en dag kanske de faktiskt släpper en fantastisk elbil. Men mycket i deras kommunikation påminner mest om någon slags Vaporware bolag. Hade det inte varit för en hel del högprofil rekryteringar hade jag inte trott på ett ord från dem.