Takräcken till modell Y
Moderator: Redaktion
Re: Takräcken till modell Y
Hej, har precis fått hem in MYP och behöver köpa nya takräcken, kör med både cyklar och takbox då och då. Jag trodde man bara kunde köpa nya fötter och behålla mina Thule wingbars men det finns tyvär inte ;(. Jag mailade Thule och frågade varför och detta svaret fick jag.
"
Hej Christian
Tack för att du har kontaktat oss.
På grund av hur Tesla Model Y är designad och kräver att du fäster takräcket i glipan under glastaket så har de lösningar vi tagit fram inte uppfyllt de krav vi har på säkerhet, funktion och lastkapacitet.
Tesla själva har ett takräcke de säljer till bilen. Problemet med det takräcket är att rören är så pass kraftigt böjda att det kan bli problem med bredare laster som boxar och större skidhållare m.m. Men för cykelhållare och liknande mindre lasthållare fungerar räcket bra.
Vänligen
Bengt
Thule Teamet
"
jag håller med om att originalräcket är kraftigt böjt så det blir svårt att få på en takbox utan att böja sönder den?
men jag hittade denna hållaren som ser bra ut med "raka rör". Någon som har denna och kan rekommendera?
https://www.xn--tssla-gra.se/model-y/takracke-model-y
PS. Det känns ju rätt B att teslas lösning inte ens klarar Thules interna säkerhetskrav..
"
Hej Christian
Tack för att du har kontaktat oss.
På grund av hur Tesla Model Y är designad och kräver att du fäster takräcket i glipan under glastaket så har de lösningar vi tagit fram inte uppfyllt de krav vi har på säkerhet, funktion och lastkapacitet.
Tesla själva har ett takräcke de säljer till bilen. Problemet med det takräcket är att rören är så pass kraftigt böjda att det kan bli problem med bredare laster som boxar och större skidhållare m.m. Men för cykelhållare och liknande mindre lasthållare fungerar räcket bra.
Vänligen
Bengt
Thule Teamet
"
jag håller med om att originalräcket är kraftigt böjt så det blir svårt att få på en takbox utan att böja sönder den?
men jag hittade denna hållaren som ser bra ut med "raka rör". Någon som har denna och kan rekommendera?
https://www.xn--tssla-gra.se/model-y/takracke-model-y
PS. Det känns ju rätt B att teslas lösning inte ens klarar Thules interna säkerhetskrav..
Jag skulle inte lyssna alltför mycket på detta, det låter mer som gnäll från Thule för att de inte lyckats få till en lösning att sälja ännu.
Jag har inget takräcke till min Tesla men däremot har jag kört MontBlancs räcke till tidigare bilar. De är rätt böjda de med, men orsakar inga problem med takboxen jag har från Packline.
Model 3 2024
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Jag har Tesla original takräcke, aldrig haft något problem med takbox på den.
Teslas lösning är enligt mig snygg och funktionell, men jag hade inte vågat köra med något annat än original takräcke. Det är rätt tight när man ska i med krokarna. Dock värst första gången

Vi får väl se hur länge det ska ta innan Thule tar fram en lösning för en storsäljande bilmodell på världsmarknaden.
Tesla Model Y Performance
-
Har en thulebox och har inga problem alls att få på den. Att det skulle vara något problem för boxen överhuvudtaget för att räcket är svagt böjt kan jag inte förstå.
Jag har en packline..
Inte några problem alls gällande böjningen på räckena..
Dock sitter ju takräcket fixerat på en bestämd plats.
På packline hamnar T-skruven så nära gångjärnen att plattan man trär över T-skruven inne i boxen inte får plats. Den tar emot gångjärnen.
Jag löste det genom att såga av en bit av ena hörnet på plattan.
På alla andra bilar kan man ju flytta takräcket lite, så det passar med skårorna i boxen..
Inte några problem alls gällande böjningen på räckena..
Dock sitter ju takräcket fixerat på en bestämd plats.
På packline hamnar T-skruven så nära gångjärnen att plattan man trär över T-skruven inne i boxen inte får plats. Den tar emot gångjärnen.
Jag löste det genom att såga av en bit av ena hörnet på plattan.
På alla andra bilar kan man ju flytta takräcket lite, så det passar med skårorna i boxen..
- jimpakongo
- Teslaägare
Jag testa Tässlas förra året och dom är en ren trafikfara. Så dom fick jag reklamera efter lite gnolande från dom.
Så jag köpte original och dom gör jobbet med takbox (packline med deras ”klor”) och några plankor från brädgården ibland.
Så jag köpte original och dom gör jobbet med takbox (packline med deras ”klor”) och några plankor från brädgården ibland.
MY Long Range -23
Vågade inte chansa på annat än original efter att jag läst här. Hittade ett par begagnade och slog till direkt
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Farad är ju raka iaf. Men de sitter väl i samma fästpunkter?
De är modiga för övrigt, tillverkar takräcke till ID3 - som egentligen inte får ha någon taklast alls.
De är modiga för övrigt, tillverkar takräcke till ID3 - som egentligen inte får ha någon taklast alls.
Model Y LR AWD 2022