Laddköer på SuC Julen 2021
Moderator: Redaktion
Re: Laddköer på SuC Julen 2021
Laddade ca kl15.00 i Umeå.
8 av 12 platser upptagna.
Minus 18 grader. Stela kablar. Fick hjälpa en tjej att få in den styva kabeln.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Zalman3 skrev:Laddade ca kl15.00 i Umeå.

Något system finns ju inte, det är ju det som är grejen. Det är bara att ta en plats och ömsesidigt respekt - och det vet man ju hur det fungerar i samhället.leiflodde skrev:Passerar Lödde dagligen (2-4 ggr) och idag var första gången jag såg en bil i kö sen hösten 2014men i morse 05.15 var det ledigt
![]()
Det jag funderar mest på är hur fungerar kö systemet, är det som att välja en kassa i affären???
Tänk då om det blir 2 köer???

Idag var det iaf kö i Norrköping igen. Det är nog mycket folk som vill ut samtidigt, men det är ju ingen tröst när man behöver åka ändå.
- Dinsdale
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Just Linköping är inte jättebra ur köhänseende, det går att köra in från tre olika håll och därmed skapa tre köer. Det går inte köa var som helst heller iom att parkeringen även används till annat.
Jag har för övrigt varit med om att ha knipit den näst sista lediga platsen i Linköping, det var mitt i sommaren.
Jag har för övrigt varit med om att ha knipit den näst sista lediga platsen i Linköping, det var mitt i sommaren.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Köandet i Arboga fungerade rätt civiliserat som sagt. Jag hade superflax och lyckades knipa sista lediga platsen båda gångerna jag passerade - en av dem delade dessutom med den påkörda laddstolpen så det var full effekt, peakade på 137kW en kort stund, hade kört i 2 timmar och 17 mil ca med förvärmning aktiv hela vägen.
Model Y LR AWD 2022
9e bilen som kommer till Ulricehamn kopplade in sig på samma par som m8g och sprang iväg. Bara att flytta sig. Stor skillnad på 137kW och 74kW.
Börjar bli hyfsat less på folk och laddning nu.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Passerat Arboga två vändor, södergående dagen innan julafton, tänkte ladda då destinationen var på gränsen att nås, speciellt med ett matstopp på vägen, men var fullt och nog någon form av kö, orkade inte försöka med hungrig familj så chansade och körde vidare med lite länge fart, tänkte att det finns något på vägen om det krisar. Nådde destinationen med dryga 10%.
Norrgående annandagen laddade jag mer innan avresa och var lite bättre väder så tänkte slippa ladda, fick ändå stannai Arboga för toabesök. Såg rätt fullt ut men var nog ingen kö. Var dock väldigt tomt på vägarna den dagen, trodde det skulle vara mycket trafik, verkade vara mycket mer idag, om än jag bara varit ute en kort vända lokalt.
Norrgående annandagen laddade jag mer innan avresa och var lite bättre väder så tänkte slippa ladda, fick ändå stannai Arboga för toabesök. Såg rätt fullt ut men var nog ingen kö. Var dock väldigt tomt på vägarna den dagen, trodde det skulle vara mycket trafik, verkade vara mycket mer idag, om än jag bara varit ute en kort vända lokalt.
Jag har den 22/12, 23/12 och 27/12 laddat på Edsbruk (Tindered), Norrköping, Kalmar, Kristianstad. På flera av dem 2 ggr. Ingen gång har det varit kö eller ens nära fullt. Halvfullt på sin höjd. Kristianstad var nog värst idag den 27/12 för de utan CCS, de fick dela stolpar men det var inte fullt. På CCS fanns det gott om plats.
Glad för att jag sålt min Tesla
- Gustafsson
- Teslaägare
Idag var det ganska fullt i Linköping. En Hyundai försökte backa in till en laddare och stoppade i i kontakten - men där blev det förstås ingen cigarr. Förklarade att det fanns Circle K + Macdonalds + i värsta fall IKEA i närheten, men dessa var det kö till eller de var upptagna sade den något molokne föraren... Han blev inte heller glad när jag förklarade att Tesla inte öppnat sitt nät för andra än Tesla än, bilen full med medåkande...
Undrar var han till slut laddade...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Håller med dig till fullo fast jag inte har en Tesla, -r dock rädd för att detta kommer bli värre och värre för att det ör mer ”vanligt” folk som inte är så pålästa som köper Tesla. Faste snart är det kanske bara V3 som gäller och då ör ju problemet borta, fast då kanske det öppnas upp för andra och så är det tillbaks.Remuz skrev:9e bilen som kommer till Ulricehamn kopplade in sig på samma par som m8g och sprang iväg. Bara att flytta sig. Stor skillnad på 137kW och 74kW.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Detta är väl ett tydligt exempel på hur grymt bra SuC är, man måste ha många laddare på samma ställe, kan ju inte åka runt till 5 olika platser med bara 1-3 laddare per plats, måste vara ett kluster. Ska detta funka för övriga så måste SuC öppna, tyvärr för er Teslaägare. Kommer bli några utmanande år så som det nu säljs elbilar.Gustafsson skrev:Idag var det ganska fullt i Linköping. En Hyundai försökte backa in till en laddare och stoppade i i kontakten - men där blev det förstås ingen cigarr. Förklarade att det fanns Circle K + Macdonalds + i värsta fall IKEA i närheten, men dessa var det kö till eller de var upptagna sade den något molokne föraren... Han blev inte heller glad när jag förklarade att Tesla inte öppnat sitt nät för andra än Tesla än, bilen full med medåkande...
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
- OfarligTesla
- Teslaägare
Enligt Tesla själva kommer det inte vara öppet på stationer som högt belastade. Så att det varit rätt trångt här under julen kommer synas i Teslas data och förmodligen göra att många stationer inte kommer öppnas.sDafro skrev:Detta är väl ett tydligt exempel på hur grymt bra SuC är, man måste ha många laddare på samma ställe, kan ju inte åka runt till 5 olika platser med bara 1-3 laddare per plats, måste vara ett kluster. Ska detta funka för övriga så måste SuC öppna, tyvärr för er Teslaägare. Kommer bli några utmanande år så som det nu säljs elbilar.
Sen får vi se om Tesla talar sanning när de säger att de inte kommer skapa kaos.
-
Om nu Teslas SuC är nästan fullbelagt under storhelger.OfarligTesla skrev:Enligt Tesla själva kommer det inte vara öppet på stationer som högt belastade. Så att det varit rätt trångt här under julen kommer synas i Teslas data och förmodligen göra att många stationer inte kommer öppnas.sDafro skrev:Detta är väl ett tydligt exempel på hur grymt bra SuC är, man måste ha många laddare på samma ställe, kan ju inte åka runt till 5 olika platser med bara 1-3 laddare per plats, måste vara ett kluster. Ska detta funka för övriga så måste SuC öppna, tyvärr för er Teslaägare. Kommer bli några utmanande år så som det nu säljs elbilar.
Sen får vi se om Tesla talar sanning när de säger att de inte kommer skapa kaos.
Av bara Teslabilar.
Och Tesla vill bara släppa in andra om det finns rejält många lediga SuC.
Då kommer det inte finnas särskilt många SuC att tillgå under storhelger för icke Tesla åkare.
Vad är då vitsen att alls öppna upp SuC för icke Tesla åkare?
- OfarligTesla
- Teslaägare
Oavsett är det reklam, det skrivs om Tesla. Sen är det ju en vinst för alla andra även om bara några stationer öppnar.Peter Andersson skrev:
Om nu Teslas SuC är nästan fullbelagt under storhelger.
Av bara Teslabilar.
Och Tesla vill bara släppa in andra om det finns rejält många lediga SuC.
Då kommer det inte finnas särskilt många SuC att tillgå under storhelger för icke Tesla åkare.
Så fint.Dafro skrev:Håller med dig till fullo fast jag inte har en TeslaRemuz skrev:9e bilen som kommer till Ulricehamn kopplade in sig på samma par som m8g och sprang iväg. Bara att flytta sig. Stor skillnad på 137kW och 74kW.
Du har fel. Det är tvärt om i verkligheten. Med tiden blir problemet med delad effekt i par allt mindre då alla nya laddare som sätts upp är V3, och en del äldre V2 även byts mot V3.Dafro skrev:-r dock rädd för att detta kommer bli värre och värre för att det ör mer ”vanligt” folk som inte är så pålästa som köper Tesla. Faste snart är det kanske bara V3 som gäller och då ör ju problemet borta, fast då kanske det öppnas upp för andra och så är det tillbaks.
Tesla har sagt, om det öppnas upp, att det inte skall påverka Teslaägare negativt.
Men vi vår se. Detta vet ingen idag. Helt klart är att det inte ser bra ut för Teslaägare på storhelger redan nu, och katastrof för er som inte äger Tesla.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
1. Vi vet inte vilka utbyggnadsplaner Tesla har. De kanske avser att bygga ut nätet kraftigt, vilket skulle kunna ge möjlighet, i alla fall på sikt, att även andra bilar får tillgång även storhelger.Peter Andersson skrev:Och Tesla vill bara släppa in andra om det finns rejält många lediga SuC.
2. Priset kanske blir lägre än hos andra operatörer. Det vet vi inte ännu.
3. Det finns fler laddstationer att välja på stor del av året. Då ökar möjligheterna att ta laddstopp när man själv vill det, i stället för att tvingas göra det där det finns en laddstation.
4. Mer redundans, vilket minskar risken att hamna i svårigheter pga trasiga laddare.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Ja, lite små irriterande.Remuz skrev:9e bilen som kommer till Ulricehamn kopplade in sig på samma par som m8g och sprang iväg. Bara att flytta sig. Stor skillnad på 137kW och 74kW.
Var i Kungälv och skulle dutta i lite för att få marginal på en lokal resa. Jag gick och tog med mig en hamburgare och när jag kom tillbaka var det tre bilar på stationen, alla nära min bil. Model 3 viste inte hur man anslöt så jag fick sätta i sladden åt han. Model X hade ställt sig precis bakom mig och vi delade alltså stolpe. Att de lyckas är ju otroligt.
Man skulle ha en dekal på bilen med något om att inte ansluta på samma nummer som mig.
Det är inte säkert att det kommer öppnas upp för er icke-Tesla-ägare. Tyvärr för er. Ju mer belastat SuC är, ju mindre är sannolikheten för att det öppnas upp. Tänk på det.Dafro skrev:Detta är väl ett tydligt exempel på hur grymt bra SuC är, man måste ha många laddare på samma ställe, kan ju inte åka runt till 5 olika platser med bara 1-3 laddare per plats, måste vara ett kluster. Ska detta funka för övriga så måste SuC öppna, tyvärr för er Teslaägare. Kommer bli några utmanande år så som det nu säljs elbilar.Gustafsson skrev:Idag var det ganska fullt i Linköping. En Hyundai försökte backa in till en laddare och stoppade i i kontakten - men där blev det förstås ingen cigarr. Förklarade att det fanns Circle K + Macdonalds + i värsta fall IKEA i närheten, men dessa var det kö till eller de var upptagna sade den något molokne föraren... Han blev inte heller glad när jag förklarade att Tesla inte öppnat sitt nät för andra än Tesla än, bilen full med medåkande...
Själv så njöt vi av att slippa alla sådana här problem i jul genom att glida fram bekymmerslöst i vår dieselbil. Underbart!

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Det där låter som något Elon Musk tänkt ut utan att förstå hur ointresserat vanligt folk är. Alla kommer ju tro att alla Superchargers är öppna och så kommer de stå och blockera platser utan att få laddning. Det blir vi såsom ska förklara att jultiden här Superchargern kan dunige ladda på just nu… för Tesla kommer inte göra det tydligt. Se bara på det där paret som åkte till en v3 meden gammal Model S utan adapter.OfarligTesla skrev:Enligt Tesla själva kommer det inte vara öppet på stationer som högt belastade. Så att det varit rätt trångt här under julen kommer synas i Teslas data och förmodligen göra att många stationer inte kommer öppnas.s
Jag tror att Tesla måste och kommer bygga ut rejält och sedan öppna alla stationer om det inte ska bli kaos. Eller så struntar Tesla i att öppna, beror lite på vad som är bäst för Teslas totala bilförsäljning.
Ja, dieseln är för billig. Priset borde ligga på typ 50kr/liter (5kr/kWh x 9,8 kWh/liter).martinot skrev:Själv så njöt vi av att slippa alla sådana här problem i jul genom att glida fram bekymmerslöst i vår dieselbil. Underbart!
- OfarligTesla
- Teslaägare
Ja jag vet. Personligen tror jag inte Tesla kommer öppna hela nätverket på ett bra tag., det kommer förmodligen handla om stationer som ändå ingen använder mestadels för att få reklam.LarsL skrev:
Det där låter som något Elon Musk tänkt ut utan att förstå hur ointresserat vanligt folk är. Alla kommer ju tro att alla Superchargers är öppna och så kommer de stå och blockera platser utan att få laddning. Det blir vi såsom ska förklara att jultiden här Superchargern kan dunige ladda på just nu… för Tesla kommer inte göra det tydligt. Se bara på det där paret som åkte till en v3 meden gammal Model S utan adapter.
Jag tror att Tesla måste och kommer bygga ut rejält och sedan öppna alla stationer om det inte ska bli kaos. Eller så struntar Tesla i att öppna, beror lite på vad som är bäst för Teslas totala bilförsäljning.
- Credde
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/christian81643
I verkligheten hur är informationen från Tesla kring detta med att dela stolpar? Får man när man köper en ny Tesla den informationen? (Jag har bara köpt en begagnad så vet inte). Man kan inte räkna med att alla sitter och läser på Facebook, forums etc innan man köper en Tesla (eller annan elbil). Så tycker faktisk inte man kan skylla på folk som ställer sig bredvid en hur irriterande det än är. Vill man ta bort det bör Tesla lägga in vilken laddare man ska ta när man kommer till superchargers.LarsL skrev:Ja, lite små irriterande.Remuz skrev:9e bilen som kommer till Ulricehamn kopplade in sig på samma par som m8g och sprang iväg. Bara att flytta sig. Stor skillnad på 137kW och 74kW.
Var i Kungälv och skulle dutta i lite för att få marginal på en lokal resa. Jag gick och tog med mig en hamburgare och när jag kom tillbaka var det tre bilar på stationen, alla nära min bil. Model 3 viste inte hur man anslöt så jag fick sätta i sladden åt han. Model X hade ställt sig precis bakom mig och vi delade alltså stolpe. Att de lyckas är ju otroligt.
Man skulle ha en dekal på bilen med något om att inte ansluta på samma nummer som mig.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Det kanske är det skall ligga. Har ingen direkt åsikt om det.LarsL skrev:Ja, dieseln är för billig. Priset borde ligga på typ 50kr/liter (5kr/kWh x 9,8 kWh/liter).martinot skrev:Själv så njöt vi av att slippa alla sådana här problem i jul genom att glida fram bekymmerslöst i vår dieselbil. Underbart!
Vi hade tagit diesel ändå. Hatar köer och strul över allt annat.
Dessutom så betalar vi förmånsskatt enbart på en 1/3 av det verkliga dieselpriset (bra deal med arbetsgivaren).
Personligen så tror jag mer på positiva krafter; förbättra laddmöjligheterna för oss elbilister istället för att sabotera/försvåra/fördyra för alla andra bilister.

- Credde
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/christian81643
Innan jag sålde min Model S för 3 veckor sen, upplevde jag faktisk fler gånger att det var kö i Lödde och den har blivit mer belastat över senaste året tycker jag.leiflodde skrev:Passerar Lödde dagligen (2-4 ggr) och idag var första gången jag såg en bil i kö sen hösten 2014men i morse 05.15 var det ledigt
![]()
Det jag funderar mest på är hur fungerar kö systemet, är det som att välja en kassa i affären???
Tänk då om det blir 2 köer???
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Remuz skrev:9e bilen som kommer till Ulricehamn kopplade in sig på samma par som m8g och sprang iväg. Bara att flytta sig. Stor skillnad på 137kW och 74kW.
Är det såhär på alla SUC eller varför blir det så ? Om det är så på alla SUC är det inte rätt värdelöst gjort ?
Har aldrig varit med om det på IONITY.