Batteriets åldrande delas upp i calendar aging och cyclic aging.Bjelke skrev:[
Stämmer det verkligen att ladda varje dag är bäst alla gånger, dvs hellre 50-40-50% är bättre än
50-40-30-50% ?
Jag tänker att om calendar degraderar ”mycket” så borde det kunna löna sig att tex ladda varannan dag i det
scenariot.
Calendar aging handlar enbart om hur batteriet degraderas när det inte används:
Det är lätt att se att batteriet degraderas mindre ju lägre SOC man har.
SOC x Temperatur x Tid är det som genererar calendar aging.
Slutsatsen blir att ju lägre SOC batteriet har när bilen står är bättre.
Ju oftare du laddar, desto lägre SOC kan du ha. Cyclic aging blir mindre ju mindre cykler man har(kallas Depth of Discharge, alltså skillnaden i SOC efter en laddning till SOC före nästa laddning).
Dessutom blir degraderingen lägre om en cykel ligger längre ned. Tex sliter en cykel 35-25% bara cirka 1/4-1/5 av en lika stor cykel mellan 75-65%.
Slutsatsen är att låg SOC minskar calendar aging, och en cykel kring låg SOC sliter betydligt mindre än en med hög SOC.
En mindre cykel sliter mindre än en stor cykel, därav att man bör ladda varje dag.
Föreslår att man kan läsa denna rapport:
https://publications.lib.chalmers.se/re ... 249356.pdf
Den avhandlar inte NCA-celler som Tesla historiskt använt, men principerna för degraderingen är desamma. Rapporten är bra då den omfattar både cyclic och calendar aging med tydliga bilder som är relativt lätta att förstå. Motsvarande finns för NCA, men där måste man läsa uppåt 5-10 olika rapporter för att få helheten( och många rapporter är inte lika lättöverskådliga som denna).