Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3885
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av AAKEE »

Bjelke skrev:
[
Stämmer det verkligen att ladda varje dag är bäst alla gånger, dvs hellre 50-40-50% är bättre än
50-40-30-50% ?
Jag tänker att om calendar degraderar ”mycket” så borde det kunna löna sig att tex ladda varannan dag i det
scenariot.
Batteriets åldrande delas upp i calendar aging och cyclic aging.

Calendar aging handlar enbart om hur batteriet degraderas när det inte används:
Det är lätt att se att batteriet degraderas mindre ju lägre SOC man har.
SOC x Temperatur x Tid är det som genererar calendar aging.
Slutsatsen blir att ju lägre SOC batteriet har när bilen står är bättre.

Ju oftare du laddar, desto lägre SOC kan du ha.
FDA8F0BD-E19F-4E0D-A690-83F5B46C1F07.jpeg
Cyclic aging blir mindre ju mindre cykler man har(kallas Depth of Discharge, alltså skillnaden i SOC efter en laddning till SOC före nästa laddning).
Dessutom blir degraderingen lägre om en cykel ligger längre ned. Tex sliter en cykel 35-25% bara cirka 1/4-1/5 av en lika stor cykel mellan 75-65%.
0CBCBE7F-7182-4115-9C82-BB2250863B30.jpeg
Slutsatsen är att låg SOC minskar calendar aging, och en cykel kring låg SOC sliter betydligt mindre än en med hög SOC.
En mindre cykel sliter mindre än en stor cykel, därav att man bör ladda varje dag.

Föreslår att man kan läsa denna rapport:
https://publications.lib.chalmers.se/re ... 249356.pdf

Den avhandlar inte NCA-celler som Tesla historiskt använt, men principerna för degraderingen är desamma. Rapporten är bra då den omfattar både cyclic och calendar aging med tydliga bilder som är relativt lätta att förstå. Motsvarande finns för NCA, men där måste man läsa uppåt 5-10 olika rapporter för att få helheten( och många rapporter är inte lika lättöverskådliga som denna).
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5984
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av Remuz »

pejvic skrev:
Och förutom Bjelkes fråga ovan så undrar jag också om du kan bekräfta att detta spelar mindre roll än det slitage som DC-laddning ger. Många nya ägare verkar tror att det är på Superchargers man ”tankar” bilen.
Jag säger kör, ladda och var glad. Det enda jag gör är att undvika <20 >90 förutom på långresa, då kör jag 100-0 och fullt ös på SuC...
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3885
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av AAKEE »

Remuz skrev:
pejvic skrev:
Och förutom Bjelkes fråga ovan så undrar jag också om du kan bekräfta att detta spelar mindre roll än det slitage som DC-laddning ger. Många nya ägare verkar tror att det är på Superchargers man ”tankar” bilen.
Jag säger kör, ladda och var glad. Det enda jag gör är att undvika <20 >90 förutom på långresa, då kör jag 100-0 och fullt ös på SuC...
Jag är inte ett dugg rädd att ladda fullt eller använda SuC. Jag har 18% av energin laddad i SuC. Men eftersom 55% räcker mer än väl för mitt dagliga behov så ser jag ingen anledning att degradera batteriet i onödan. Och, det finns ingen anledning att ladda bilen så den står laddad länge, om jag kan ställa timern så den laddar inför avfärd veckordagar. På helgen får den stå med 55%, räcker överallt och till närmsta SuC i alla riktningar ;)
8A04319A-9B0F-46CD-BD28-10A7BAAD7E84.jpeg
B934AE74-43C1-4389-9BDE-99E9CE6FC461.jpeg
Rätt kul att ha full range efter ett år och 30027km :D

Det finns en poäng till (lite överkurs): Degraderingen och ökning av interna resistansen brukar följas åt ganska bra.
Ökad intern resistans = minskad effekt. Jag har säkert snabbaste M3P:n från 2021 till sommaren :-)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3885
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av AAKEE »

pejvic skrev:
Och förutom Bjelkes fråga ovan så undrar jag också om du kan bekräfta att detta spelar mindre roll än det slitage som DC-laddning ger. Många nya ägare verkar tror att det är på Superchargers man ”tankar” bilen.
Det går inte svara på sådär.

Supercharging med uppvärmt batteri sliter inte såå hemskans mycket is sig, normalt kör man ju inte 100-0% utan kanske kommer in med 10% och laddar till 70% eller nåt…Men fulla cykler, om man alltid laddar till 100% med SuC och kör helt tomt kanske batteriet håller i storleksordningen 4-500 cykler eller så innan det börjar vara ordentligt trött(troligen nära 70% kapacitet också). Det torde bli kanske 15-20000 mil gissar jag. Kör man 7000 mil på ett år så, kanske man sliter 10% på batteriet.

Å andra sidan, bor man varmt till och alltid laddar till 90% så kan man lätt få 10% degradering på första året utan att ens behöva köra bilen.

För normalpersonen kommer calendar aging vara det som nöter absolut mest, speciellt i början eftersom calendar aging avtar efterhand.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 464
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av Nogo »

Jag kör 25 mil om dagen och laddar då till 90% mellan 00-06. Brukar komma hem vid 18 med allt från 7% - 19%. Ska man ladda upp till 25% och vila för att sedan låta den ladda från 25-90 under natten eller spelar det ingen roll med att vänta tills laddningen startar vid midnatt med låg SoC? Har ca 72,5kwh enligt er metod att räkna och kört 5000mil på 8 månader. Har nästan degraderat 10kwh på detta sätt med att låta ha låg soc under 6 tim.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av ChristerSjo »

Tror inte låg SoC är skadligt för batteripacket men däremot om det blir för lågt kan 12 v batterie slutas laddas.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av ChristerSjo »

Finns en väldigt lång tråd här på Amerikanska forumet och där AAKEE har kommit med väldigt intressant input.

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... st-6166149
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av ChristerSjo »

Om jag förstått det rätt.

- Håll så låg SoC som möjligt och håll batteriet så svalt som möjligt (bättre i ett garage på sommaren än stekande sol t.ex)
- om ditt dagliga behöv är 10% av batteriet använd det då i det lägre intervallet (<60%).
- Vid behov ladda batteriet till 100% men låt fullladning vara i nära anslutning till avresa.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3885
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av AAKEE »

Nogo skrev:
Jag kör 25 mil om dagen och laddar då till 90% mellan 00-06. Brukar komma hem vid 18 med allt från 7% - 19%. Ska man ladda upp till 25% och vila för att sedan låta den ladda från 25-90 under natten eller spelar det ingen roll med att vänta tills laddningen startar vid midnatt med låg SoC? Har ca 72,5kwh enligt er metod att räkna och kört 5000mil på 8 månader. Har nästan degraderat 10kwh på detta sätt med att låta ha låg soc under 6 tim.
Vilken bil har du? Vilket batteri? Kod E3LD på regbeviset?

Före 2021 kan man räkna med 78kWh kapacitet om man har E3LD.
De flesta 2021 LR med 82kWh-batteriet har aldrig visat mer än runt 79kWh.
P brukar börja på 80.5 eller så( även om batteriet kallas 82.1kWh).

Det spelar ingen större roll om du väntar med att ladda och lämnar den på 7-19% eller om du stödladdar lite till 25%.

Du kör ju rätt mycket och har rätt stora cykler så i ditt fall gissar jag att det är cyklerna(milen) som tär mest.
Har du regelmässigt haft så låg SOC på nätterna så har inte det orsakat någon nämnbar degradering på åtta månader.
Den står på jobbet över dagen med omkring 55% eller nåt? Det är inte heller dåligt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 464
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av Nogo »

AAKEE skrev:
Nogo skrev:
Jag kör 25 mil om dagen och laddar då till 90% mellan 00-06. Brukar komma hem vid 18 med allt från 7% - 19%. Ska man ladda upp till 25% och vila för att sedan låta den ladda från 25-90 under natten eller spelar det ingen roll med att vänta tills laddningen startar vid midnatt med låg SoC? Har ca 72,5kwh enligt er metod att räkna och kört 5000mil på 8 månader. Har nästan degraderat 10kwh på detta sätt med att låta ha låg soc under 6 tim.
Vilken bil har du? Vilket batteri? Kod E3LD på regbeviset?

Före 2021 kan man räkna med 78kWh kapacitet om man har E3LD.
De flesta 2021 LR med 82kWh-batteriet har aldrig visat mer än runt 79kWh.
P brukar börja på 80.5 eller så( även om batteriet kallas 82.1kWh).

Det spelar ingen större roll om du väntar med att ladda och lämnar den på 7-19% eller om du stödladdar lite till 25%.

Du kör ju rätt mycket och har rätt stora cykler så i ditt fall gissar jag att det är cyklerna(milen) som tär mest.
Har du regelmässigt haft så låg SOC på nätterna så har inte det orsakat någon nämnbar degradering på åtta månader.
Den står på jobbet över dagen med omkring 55% eller nåt? Det är inte heller dåligt.
Ja, det är en E3LD. Har en P.
Mycket riktigt har jag mellan 52-55% när den står under dagen. Om den verkligen ha degraderat drygt 8kWh så bör ju min EPA km har gått ner lika mycket i procent vid 100%. Men om man kollar km vid 100% som var 507km vid ny så visar den 493 nu. Det är inga 10% i degradering. Eller den stämmer inte öht?

Kommer batteriet överleva 5 år (35000mil) med den här laddningsprocessen? Efter 70% så går väl ett batteri spikrakt ner?
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3885
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av AAKEE »

Nogo skrev:
AAKEE skrev:
Nogo skrev:
Jag kör 25 mil om dagen och laddar då till 90% mellan 00-06. Brukar komma hem vid 18 med allt från 7% - 19%. Ska man ladda upp till 25% och vila för att sedan låta den ladda från 25-90 under natten eller spelar det ingen roll med att vänta tills laddningen startar vid midnatt med låg SoC? Har ca 72,5kwh enligt er metod att räkna och kört 5000mil på 8 månader. Har nästan degraderat 10kwh på detta sätt med att låta ha låg soc under 6 tim.
Vilken bil har du? Vilket batteri? Kod E3LD på regbeviset?

Före 2021 kan man räkna med 78kWh kapacitet om man har E3LD.
De flesta 2021 LR med 82kWh-batteriet har aldrig visat mer än runt 79kWh.
P brukar börja på 80.5 eller så( även om batteriet kallas 82.1kWh).

Det spelar ingen större roll om du väntar med att ladda och lämnar den på 7-19% eller om du stödladdar lite till 25%.

Du kör ju rätt mycket och har rätt stora cykler så i ditt fall gissar jag att det är cyklerna(milen) som tär mest.
Har du regelmässigt haft så låg SOC på nätterna så har inte det orsakat någon nämnbar degradering på åtta månader.
Den står på jobbet över dagen med omkring 55% eller nåt? Det är inte heller dåligt.
Ja, det är en E3LD. Har en P.
Mycket riktigt har jag mellan 52-55% när den står under dagen. Om den verkligen ha degraderat drygt 8kWh så bör ju min EPA km har gått ner lika mycket i procent vid 100%. Men om man kollar km vid 100% som var 507km vid ny så visar den 493 nu. Det är inga 10% i degradering. Eller den stämmer inte öht?

Kommer batteriet överleva 5 år (35000mil) med den här laddningsprocessen? Efter 70% så går väl ett batteri spikrakt ner?
Rangen sjunker från 507km inte förrän vid 80.7kWh på en 21 Performance. Den kan faktiskt visa 509km, om batteriet når ca 81.3 kWh.

Jag tror du har gjort en felaktig setup, eller kollat med jättelåg SOC(felet på beräkningen blir större ju lägre SOC man har). Man bör kolla med minst 50-60%, helst mer.
Inställnignarna ska vara som bilden. Normal räckvidd måste vara valt, inte momentan.
IMG_2138.jpg
Hela den energigrafen bygger på "Nominal full pack" som är bilens BMS bedömning av batterikapaciteten. Det är inte rimligt att du räknar fram 73kwh och får 493km på skärmen. 493km kommer från BMS, räknat med bilens EPA-förbrukning. 493km x 159.4(ca) = 78.6kWh.
78.6 kWh är alltså min gissning på din kapacitet, och du borde hamna ungefär där med passus för att du bara ha hela procent på batterimätaren, vilket ger en felmarginal på 0.5% vid 100% SOC och 1% vid 50% SOC, sedan ökar det. Vid 10% SOC är felet 5%.

78.6kWh innebär en degradering på i storleksordningen 2.5%, om vi utgår från 80.7kWh vilket verkar vara där batterikapaciteten börjar. Det var också det Tesla fick ut ur batteriet vid EPA-certifieringen("rangetestet"). Räknar man från 82.1kWh blir det 4.3%, fortfarande inte illa trots att det sannolikt inte är rätt att räkna så. Att bilen degraderats så lite( 2.5 till max 4% på 5000 mil beror på att du ju verkar ha en klcokren laddcykel. Låg SOC på natten och lagom när den står på dagen. Proffigt! ;)
Din degradering är högre än min, men det beror på att du kör större cykler. Jag har data på att mina cykler snittar kring 35%.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3885
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av AAKEE »

Nogo skrev:
Kommer batteriet överleva 5 år (35000mil) med den här laddningsprocessen? Efter 70% så går väl ett batteri spikrakt ner?
Gjorde ett till svar för lättlästhetens skull.

Du har väldigt liten calendar aging då bilen står med låg SOC, och aldrig med hög.
I princip kan man säga att din degradering inalles är p.ga cycler. Då initialkapaciteten inte är 100% känd(vi vet att märkkapaciteten är 82.1kWh men att batteriet bara brukar kunna lämna knappt 81kWh som nytt).
Om vi går på min beräkning i förra inlägget så är minsta-degraderingen cirka 2.5% på 5000mil. Det innebär ca 1% per 2000mil, eller 17.5% efter 35000mil.
Om vi tar den mest pessimistiska(4.3%) blir det 1% per 1100mil. Då har du degraderat 32% efter 35K mil. Jag tror inte riktigt på det, utan jag tror att 2.5% är närmare sanningen då kapaciteten inte börjar på 82.1kWh.

Teslas garanti är mot 70%, dvs 30% degradering, men i princip alla som gör tester/forskning och ger ut testrapporter säger att battericellerna är relativt linjära till 20%, då har nedbrytningen gått så långt att det börjar gå fortare. Forskningen/testrapporter har nästan alltid 80% kvarvarande kapacitet som gräns för tester eftersom de anser att batteriet har gjort sitt. Eftersom de flesta testar bara dit ser man inte knät där det böjer av nedåt.
nca.png
Detta test har betydligt högre strömstyrka än Teslan utsätts för, både vid laddning och körning= Teslabatteriet håller längre. 750 FCE x 40 mil = 30000 mil.
Samma test hade en deltest med 100-0% där cellerna höll ungefär lika länge.

Vi tror/hoppas på 17.5% efter 5 år / 35000mil, och att du avrapporterar här när det sker :-)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 464
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av Nogo »

AAKEE skrev:
Nogo skrev:
AAKEE skrev:
Nogo skrev:
Jag kör 25 mil om dagen och laddar då till 90% mellan 00-06. Brukar komma hem vid 18 med allt från 7% - 19%. Ska man ladda upp till 25% och vila för att sedan låta den ladda från 25-90 under natten eller spelar det ingen roll med att vänta tills laddningen startar vid midnatt med låg SoC? Har ca 72,5kwh enligt er metod att räkna och kört 5000mil på 8 månader. Har nästan degraderat 10kwh på detta sätt med att låta ha låg soc under 6 tim.
Vilken bil har du? Vilket batteri? Kod E3LD på regbeviset?

Före 2021 kan man räkna med 78kWh kapacitet om man har E3LD.
De flesta 2021 LR med 82kWh-batteriet har aldrig visat mer än runt 79kWh.
P brukar börja på 80.5 eller så( även om batteriet kallas 82.1kWh).

Det spelar ingen större roll om du väntar med att ladda och lämnar den på 7-19% eller om du stödladdar lite till 25%.

Du kör ju rätt mycket och har rätt stora cykler så i ditt fall gissar jag att det är cyklerna(milen) som tär mest.
Har du regelmässigt haft så låg SOC på nätterna så har inte det orsakat någon nämnbar degradering på åtta månader.
Den står på jobbet över dagen med omkring 55% eller nåt? Det är inte heller dåligt.
Ja, det är en E3LD. Har en P.
Mycket riktigt har jag mellan 52-55% när den står under dagen. Om den verkligen ha degraderat drygt 8kWh så bör ju min EPA km har gått ner lika mycket i procent vid 100%. Men om man kollar km vid 100% som var 507km vid ny så visar den 493 nu. Det är inga 10% i degradering. Eller den stämmer inte öht?

Kommer batteriet överleva 5 år (35000mil) med den här laddningsprocessen? Efter 70% så går väl ett batteri spikrakt ner?
Rangen sjunker från 507km inte förrän vid 80.7kWh på en 21 Performance. Den kan faktiskt visa 509km, om batteriet når ca 81.3 kWh.

Jag tror du har gjort en felaktig setup, eller kollat med jättelåg SOC(felet på beräkningen blir större ju lägre SOC man har). Man bör kolla med minst 50-60%, helst mer.
Inställnignarna ska vara som bilden. Normal räckvidd måste vara valt, inte momentan.
IMG_2138.jpg
Hela den energigrafen bygger på "Nominal full pack" som är bilens BMS bedömning av batterikapaciteten. Det är inte rimligt att du räknar fram 73kwh och får 493km på skärmen. 493km kommer från BMS, räknat med bilens EPA-förbrukning. 493km x 159.4(ca) = 78.6kWh.
78.6 kWh är alltså min gissning på din kapacitet, och du borde hamna ungefär där med passus för att du bara ha hela procent på batterimätaren, vilket ger en felmarginal på 0.5% vid 100% SOC och 1% vid 50% SOC, sedan ökar det. Vid 10% SOC är felet 5%.

78.6kWh innebär en degradering på i storleksordningen 2.5%, om vi utgår från 80.7kWh vilket verkar vara där batterikapaciteten börjar. Det var också det Tesla fick ut ur batteriet vid EPA-certifieringen("rangetestet"). Räknar man från 82.1kWh blir det 4.3%, fortfarande inte illa trots att det sannolikt inte är rätt att räkna så. Att bilen degraderats så lite( 2.5 till max 4% på 5000 mil beror på att du ju verkar ha en klcokren laddcykel. Låg SOC på natten och lagom när den står på dagen. Proffigt! ;)
Din degradering är högre än min, men det beror på att du kör större cykler. Jag har data på att mina cykler snittar kring 35%.
Jag gjorde mätningen med start 90% och körde 50km (nånstans 72-73% kvar) och läste av precis med den inställningen som du har visat. 50km, normal räckvidd och läst av medel multiplicerat med räckvidd kvar och sedan dividerat med %.

Får hoppas att det som BMS har räknat ut stämmer. Jag ska göra en ny beräkning imorgon och se vilket värde jag får.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3633
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av Tellus »

Låter som Nogo inte har 82kWh packet i sin bil?
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 464
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av Nogo »

Tillverkad 2021-02. Står E3LD på regbeviset.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3885
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av AAKEE »

Nogo skrev:
Tillverkad 2021-02. Står E3LD på regbeviset.
Exakt.

Alla facelift P har haft E3LD fram till rätt nyligen. Nu kommer kinabyggda P få det större LG-batteriet.

Märkligt med batteriberäkningen, det stämmer inte riktigt med rangen om den är 493km vid fullt batteri.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 464
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av Nogo »

Idag fick jag lägre siffror. (192*295) / 0,79 = 71,7kWh.
IMG_20211217_073604.jpg
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 723
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av Dexter »

Oj slutet närmar sig. :?
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3885
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av AAKEE »

Nogo skrev:
Idag fick jag lägre siffror. (192*295) / 0,79 = 71,7kWh.
Prova att trycka på batterisymbolen så att räckvidden visas, vill veta både procent och range för samma tillfälle. Vi kan räkna fram maximalt visad range med räckvidd / procent.

Du borde ligga kring 450km, då batteriets kapacitet / förbrukningskonstanten blir 450km.

Det borde inte kunna bli 493, då 71.7kWh inte räcker så långt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 464
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av Nogo »

Får bli imorgon kväll när jag kör en långresa igen. Jag kan visa vad den landar på vid 100% laddning samt vid avläsningstillfället.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Användarvisningsbild
OscarA
Teslaägare
Inlägg: 254
Blev medlem: 14 dec 2019 10:06

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av OscarA »

1800 mil
3 P 2019-12
70% eller mer stadskörning
Laddar till 80 ibland 90%

Snitt
280
Beräknad räckvidd
178km

76% nu
=69.2kw
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3885
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av AAKEE »

OscarA skrev:
1800 mil
3 P 2019-12
70% eller mer stadskörning
Laddar till 80 ibland 90%

Snitt
280
Beräknad räckvidd
178km

76% nu
=69.2kw
65.6, väl?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 723
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av Dexter »

OscarA skrev:
1800 mil
3 P 2019-12
70% eller mer stadskörning
Laddar till 80 ibland 90%

Snitt
280
Beräknad räckvidd
178km

76% nu
=69.2kw
Du får snart köpa en ny och använda den gamla som "City-Car" :lol:
Skojar bara. :)
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 464
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av Nogo »

AAKEE skrev:
Nogo skrev:
Idag fick jag lägre siffror. (192*295) / 0,79 = 71,7kWh.
Prova att trycka på batterisymbolen så att räckvidden visas, vill veta både procent och range för samma tillfälle. Vi kan räkna fram maximalt visad range med räckvidd / procent.

Du borde ligga kring 450km, då batteriets kapacitet / förbrukningskonstanten blir 450km.

Det borde inte kunna bli 493, då 71.7kWh inte räcker så långt.
Laddade fullt med 30min kvar på 100%. Visade 492km.

Vid 52km in i resan hade jag 84% kvar och då visade den 412 km.

Lika dåliga siffror den här resan. Sedan visade förbrukningen 36kwh vid 50% och 37kwh vid 49%.
IMG_20211218_183101.jpg
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3686
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Batteridegradering modellår 2019/2020

Inlägg av jonasl »

ABRP gör en egen beräkning och tycker det är 47.6kWh batterikapacitet på vår SR+ 2020 med 3500 mil. Det har dock varierat lite upp och ner.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Skriv svar