Sida 4 av 4

Re: Växande skepsis för elbilar

Postat: 30 okt 2021 15:32
av OfarligTesla
mati skrev:
Fast det där kräver oftast att man lägger en rätt så saftig kontantinsats om man köper privat. De 10% ränta jag fick var så sent som 2016 när jag köpte min första Model S. I slutändan skrapade jag ihop pengar från alla möjliga håll och därmed kunde jag betala en större del som kontantinsats. Räntan hamnade till sist runt 6-7% om jag minns rätt. Billigt var det inte.
Men jag vet ju inte, jag kan bara relatera till mig själv. Andra kanske får bättre villkor än vad jag får.
Ja 20% behövs ju för ett billån, men om vi tar exemplet med en elbil för 500k så har man ju iaf under 2021 fått 70k tillbaka, så själva kontantinsatsen är ju egentligen 30k i det fallet. Räknar vi istället på att bilen kostar 700k är kontantinsatsen 70k.

Den räntan du beskriver låter snarare sagt som något blancolån och inget billån, skillnaden har ju att göra med vilken säkerhet långivaren har. Jag tog ett billån via Audi Finans 2016 och då var listräntan 3,95% om jag inte minns fel (kan ha varit 3,75% också men i spannet 3,5-3,99% iaf). Det var ingen superränta och ingen ockerränta för ett billån 2016 utan rätt normal även om det gick att hitta bättre räntor från andra tillverkare när jag kollade runt. Sen får man ju tillbaka 30% av staten i slutet på året också så i realiteten var räntan 2,8%.

Finns säker folk som inte kommer kunna låna pengarna och får tvingas betala 12k/mån på bensin istället men det finns garanterat många där det hade fungerat och det snarare handlar om att man måste ändra tankesätt på vad man betalar för, bilen eller bränslet.

Re: Växande skepsis för elbilar

Postat: 30 okt 2021 17:56
av Elof
BrooklynS skrev:

Exempel: familjen bor i Arvidsjaur; mannen pendlar till gruvan i Gällivare, kvinnan till sjukhuset i Piteå.

Ett exempel ur verkligheten och det finns ganska många sådana långpendlare eftersom arbetsmarknaden har sett ut så under lång tid.
Finns det på riktigt folk som kör 50 mil dagligen för att ta sig till och från jobbet? :shock:
Då känns elbil inte riktigt som lösningen på grundproblemet.

Re: Växande skepsis för elbilar

Postat: 30 okt 2021 18:03
av BrooklynS
Njae, oftast veckopendlar man ju om det är mer än 20 mil, men upp till 15-18 mil enkel väg kör man nog om man måste. Pajala-Gällivare är tex en vanlig pendlingssträcka. Eller Jokkmokk-Boden. Eller Haparanda-Luleå osv

Re: Växande skepsis för elbilar

Postat: 30 okt 2021 18:19
av LarsL
BrooklynS skrev:
Nä snarare är det grodan i kastrullen. :)

En bil är inga större problem men att låna 1,5 mille för bil när man köpt huset för 400.000 är ofta en orealistisk tanke.
Hur specar du upp en Model 3 till 1,5 miljoner?

Det här ju också en av fördomarna som sprids, att Tesla kostar 1,5 miljoner. Så fort man nämner Tesla så blir det bara kalla handen med kommentaren för dyrt. Och sedan sitter de i en Volvo för 450000kr som drar 0,8/mil

Re: Växande skepsis för elbilar

Postat: 30 okt 2021 18:33
av mati
BrooklynS skrev:
Njae, oftast veckopendlar man ju om det är mer än 20 mil, men upp till 15-18 mil enkel väg kör man nog om man måste. Pajala-Gällivare är tex en vanlig pendlingssträcka. Eller Jokkmokk-Boden. Eller Haparanda-Luleå osv
Alltså jag pendlade sträckan Götene-Jönköping i knappt 2 år. Det var 25 mil varje dag. 4 timmar i bilen, på vintern var det ibland upp till 5-6 timmar. Efter andra vintern kände jag att det bara måste få ett slut. Jag kände att det var ett bättre alternativ att vara arbetslös än att hålla på med detta. Jag hade inget liv. Ibland somnade jag bakom ratten. Det är helt ofattbart att det aldrig hände nåt. Som tur var behövde jag aldrig gå och stämpla. Efter extremt mycket tjafs gick min arbetsgivare med på att placera mig i Skövde istället. Det kändes som gångavstånd i jämförelse.
Jag skulle aldrig någonsin vilja pendla så långt igen. Jag tycker verkligen synd om alla som har så långt till sina arbetsplatser. Att det är dyrt att tanka känns som en ganska liten petitess i det sammanhanget.

Re: Växande skepsis för elbilar

Postat: 30 okt 2021 18:45
av BrooklynS
LarsL skrev:
BrooklynS skrev:
Nä snarare är det grodan i kastrullen. :)

En bil är inga större problem men att låna 1,5 mille för bil när man köpt huset för 400.000 är ofta en orealistisk tanke.
Hur specar du upp en Model 3 till 1,5 miljoner?

Det här ju också en av fördomarna som sprids, att Tesla kostar 1,5 miljoner. Så fort man nämner Tesla så blir det bara kalla handen med kommentaren för dyrt. Och sedan sitter de i en Volvo för 450000kr som drar 0,8/mil
Vi pratar TVÅ bilar varav den ena behöver kunna dra hästsläp/skotersläp på helgerna… I praktiken Tesla X.

En Tesla X plus en Tesla 3 LR landar nog in på 1,5 miljoner…

Re: Växande skepsis för elbilar

Postat: 30 okt 2021 18:51
av LarsL
BrooklynS skrev:
Vi pratar TVÅ bilar varav den ena behöver kunna dra hästsläp/skotersläp på helgerna… I praktiken Tesla X.

En Tesla X plus en Tesla 3 LR landar nog in på 1,5 miljoner…

Och dra snöskoter 100 mil utan paus, jag vet. De vill helt enkelt inte, ståndpunkt är det väl bara att tanka och hålla tyst.

Model Y kan ju också dra släp.

Om de har två bilar dom kostar 12000kr/mån så räcker ju pengarna till ändå.

Re: Växande skepsis för elbilar

Postat: 30 okt 2021 19:23
av BrooklynS
LarsL skrev:
BrooklynS skrev:
Vi pratar TVÅ bilar varav den ena behöver kunna dra hästsläp/skotersläp på helgerna… I praktiken Tesla X.

En Tesla X plus en Tesla 3 LR landar nog in på 1,5 miljoner…

Och dra snöskoter 100 mil utan paus, jag vet. De vill helt enkelt inte, ståndpunkt är det väl bara att tanka och hålla tyst.

Model Y kan ju också dra släp.

Om de har två bilar dom kostar 12000kr/mån så räcker ju pengarna till ändå.
Du verkar underskatta problematiken antingen pga arrogans eller bara brist på insikt. Man behöver inte köra 100 mil utan paus, 20 mil till nästa laddare räcker men det är inte grejen.

Re: Växande skepsis för elbilar

Postat: 30 okt 2021 23:29
av martinot
Esterox skrev:
martinot skrev:
Esterox skrev:
Du är uppenbarligen en äldre man. Kan inte tänka mig något annat.
1. Definiera "äldre man".

2. Vad har det med saken att göra?
50+ och målet inställt på det som man själv anser vara rätt. Inte kunna ta hänsyn till hur andra funderar och tänker.
Vilken ålder och vilket kön har du själv?

Känns att det är du som är sexistisk och har fördomar om människor i olika ålder.

Du känns verkligen inte som en postiv humanist, utan som en rätt fördomsfull person med trist attityd till människor och livet.

Re: Växande skepsis för elbilar

Postat: 30 okt 2021 23:34
av martinot
taliz skrev:
Audi etron är ju långt ifrån felfri. De har ju haft problem med läckage in i kupén från takluckan tex. Betydligt värre än lite kondens i baklyktorna(de har ju förövrigt behövt bytas på många etrons pga att de gått sönder…). Flera som haft problem med drivlinan också, dvs bilarna har inte gått att köra överhuvudtaget.

Men som alltid, fakta är inte relevant för vissa. Bild
Jo, Esterox är väl inte direkt den mest nyanserade människan kanske (tycker det är rät uppenbart).
mati skrev:
Äh... ja. Just baklysena är ingenting man ska nämna när man vill jämföra Tesla med Audi. Visst hade jag fukt i mina Tesla bakljus också, och de byttes på garanti. Sen var det fixat. Men min e-tron är numera inne på sin TREDJE bakljusramp. Ja, man får byta rubbet, det går inte att byta ett bakljus bara. Kostnaden för detta uppgår numera till vad andra skulle lägga på en hel bil. Det gick på garanti, tack och lov. Men kvalitet är nånting annat. Det handlade förvisso inte om fukt. Bakljuset slutade helt enkelt att fungera, vilket ju är ännu värre än lite kondens.
Jo, Tesla är inte perfekta, men inte så dåliga som Esterox hojtar om.

Finns gott om andra bilmärken som inte heller är helt perfekta, precis som i ditt exempel.
Niklas Z skrev:
Esterox skrev:
Och att Tesla som är den största bästa spelaren har väldigt svårt att leverera en riktigt bra produkt för pengarna
Kan inte se att det fanns någon bättre bil för pengarna när jag köpte min Model 3. Vilken skulle det vara?
Håller med.

Tycker M3 är en av de bilarna som levererar enormt bra värde för pengarna. En enormt prisvärd bil, och inte bara som elbil, utan som bil generellt.

Sedan passar den eller tilltalat självklart inte alla, men det är helt naturligt (så är det ju inte för någon enda bil att de tilltalar precis alla).

Re: Växande skepsis för elbilar

Postat: 31 okt 2021 00:16
av MWall
mati skrev:
BrooklynS skrev:
Njae, oftast veckopendlar man ju om det är mer än 20 mil, men upp till 15-18 mil enkel väg kör man nog om man måste. Pajala-Gällivare är tex en vanlig pendlingssträcka. Eller Jokkmokk-Boden. Eller Haparanda-Luleå osv
Alltså jag pendlade sträckan Götene-Jönköping i knappt 2 år. Det var 25 mil varje dag. 4 timmar i bilen, på vintern var det ibland upp till 5-6 timmar. Efter andra vintern kände jag att det bara måste få ett slut. Jag kände att det var ett bättre alternativ att vara arbetslös än att hålla på med detta. Jag hade inget liv. Ibland somnade jag bakom ratten. Det är helt ofattbart att det aldrig hände nåt. Som tur var behövde jag aldrig gå och stämpla. Efter extremt mycket tjafs gick min arbetsgivare med på att placera mig i Skövde istället. Det kändes som gångavstånd i jämförelse.
Jag skulle aldrig någonsin vilja pendla så långt igen. Jag tycker verkligen synd om alla som har så långt till sina arbetsplatser. Att det är dyrt att tanka känns som en ganska liten petitess i det sammanhanget.
Det är väl lugnt bara man sover bra.

Re: Växande skepsis för elbilar

Postat: 31 okt 2021 08:24
av mati
MWall skrev:
mati skrev:
BrooklynS skrev:
Njae, oftast veckopendlar man ju om det är mer än 20 mil, men upp till 15-18 mil enkel väg kör man nog om man måste. Pajala-Gällivare är tex en vanlig pendlingssträcka. Eller Jokkmokk-Boden. Eller Haparanda-Luleå osv
Alltså jag pendlade sträckan Götene-Jönköping i knappt 2 år. Det var 25 mil varje dag. 4 timmar i bilen, på vintern var det ibland upp till 5-6 timmar. Efter andra vintern kände jag att det bara måste få ett slut. Jag kände att det var ett bättre alternativ att vara arbetslös än att hålla på med detta. Jag hade inget liv. Ibland somnade jag bakom ratten. Det är helt ofattbart att det aldrig hände nåt. Som tur var behövde jag aldrig gå och stämpla. Efter extremt mycket tjafs gick min arbetsgivare med på att placera mig i Skövde istället. Det kändes som gångavstånd i jämförelse.
Jag skulle aldrig någonsin vilja pendla så långt igen. Jag tycker verkligen synd om alla som har så långt till sina arbetsplatser. Att det är dyrt att tanka känns som en ganska liten petitess i det sammanhanget.
Det är väl lugnt bara man sover bra.
Jo, fast gör man det? Jag gjorde inte det. När man sitter 4-6 timmar i bilen varje dag och dessutom måste arbeta 9 timmar (8 timmar plus en timmes lunch, ibland dessutom övertid) så har man max 9-11 timmar kvar för alla andra bestyr. Rasta hundar, laga mat, äta, städa, tvätta kläder, fixa i huset osv. Och så ska ju egentligen ingå 8 timmars sömn i detta också. Det blir inte mycket sömn det. Dessutom brukade åtminstone jag vara så högt uppe i varv varje kväll att det tog några timmar att varva ner så jag överhuvudtaget kunde somna. Jag hade varken tid att gå till tandläkaren eller ens klippa mig. Allt kretsade bara kring jobbet och i synnerhet bilkörandet fram och tillbaka. Det var hemskt. Det där är inget liv som är värt att leva. Det var så jag kände i alla fall. Nu undrar säkert alla varför jag inte bara flyttade? Enkelt. När jag tog jobbet så lovades det att detta skulle vara högst tillfälligt, max 3 veckor, sen skulle jag få jobba närmare hemmet. Och så höll det på. Bara lite till och lite till. Till sist blev det nästan två år.

Re: Växande skepsis för elbilar

Postat: 31 okt 2021 09:45
av Jerker
Jag vet inte hur många ggr den här diskussionen om möjligheten för gemene man att gå över från fossil- till elbil och drivmedelskostnader kontra lånekostnader har förts på det här forumet. Det verkar som att många här är förblindade av sin egen - uppenbart relativt goda - ekonomiska situation och aldrig har behövt oroa sig för huruvida deras låneansökan ska beviljas eller inte.

Men detta är en realitet för väldigt många familjer idag, att nekas lån. Du kan hyra en lägenhet för x tusen/mån men när du går till banken och vill låna till ett hus där din månadskostnad kommer att bli mindre än den du har för din hyresbostad så blir det nobben, trots att du bevisligen har de pengar som behövs. Efter lånekarusellen under slutet av 1980-talet så stramades reglerna för hur bankerna ens får låna ut pengar upp ganska rejält. Dessutom har många låneinstitut ännu högre krav på vilka marginaler hushållen ska ha för att kunna få låna. Dels följer man schabloner där utgifter för kläder, mat, nöjen, bil etc. är så höga att man närmast får jämföra med Bianca Ingrossos klädkonto för att komma upp i de summor man enligt schablonerna ska ha. Dels räknar de på att det ska finnas en viss marginal för höjda låneräntor, trots att räntorna de senaste 20 åren bara har sjunkit och rörlig ränta har varit den bästa affären för låntagaren.

Lägg därtill att du ska ha en kontantinsats. Har du ingen bil att byta in eller sälja där du får ett överskott så måste du ha pengar sparade eller ta ett blancolån till det. Ett blancolån kan verkligen vara dyrt. Väldigt många saknar eget sparande eftersom hela månadslönen går åt för att få AB familjeliv att gå ihop.

Jag har haft hemmavarande barn och inte särskilt hög lön, men trots allt i nedre spannet av medelinkomst, och det har inte alltid varit lätt att få lån. Därför valde jag att köra äldre begagnade bilar som jag med tiden lärde mig att serva och reparera själv och därför kunde jag hålla kapital- och servicekostnaden på 1-2 kr/mil. Då finns det marginal för relativt höga bränslekostnader. Annat är det med en ny bil som kostar 20-40 kr/mil. Kläder och nöjen har jag aldrig lagt några stora pengar på, mat har jag unnat mig.

När jag skaffade min första elbil så steg min månadskostnad för mitt bilägande trots att jag nöjde mig med en Zoe. Idag betalar jag, i jämförelse med tiden då jag körde fossilt, en astronomisk summa varje månad på bil. Men jag fick för några år sedan mitt livs största löneförhöjning när mina barn flyttade hemifrån och blev självförsörjande, så det går runt.

Så sluta nu och hävda att det är en nobrainer att byta från fossilt till el om man har en hög bränslekostnad. I realiteten fungerar det inte så för en väldigt stor grupp i samhället. Man måste ha en rätt god ekonomi för att det ska vara möjligt (eftersom det idag finns väldigt få begagnade elbilar att köpa). Om tio år kanske det finns en massa billiga och begagnade elbilar att välja mellan men idag är de för dyra.

Re: Växande skepsis för elbilar

Postat: 31 okt 2021 10:25
av mati
Väl skrivet Jerker.
Framförallt första stycket är nånting jag brukar reagera på när det kommer till liknande diskussioner på det här forumet. Av uppenbara skäl är de flesta som hålls härinne rätt så välavlönade. Och tyvärr verkar många inte känna till att "vanligt folk" inte sällan har en ganska ansträngd ekonomi. Det finns inga marginaler för dyra billån, och än mindre för att spara ihop till en kontantinsats. Jag får bara gå till mig själv. Hade jag behövt köpa en ny elbil privat, istället för att kunna företagsleasa den utan kontantinsats, så hade det inte gått. Punkt slut. Att lägga 100k som kontantinsats finns inte på världskartan. De bilar jag har köpt hittills har jag kunnat betala eftersom jag har finansierat dem delvis med ärvda pengar, det var så att säga kyrksilvret som gick åt för det. För att kunna spara ihop dessa summor igen skulle jag behöva en helt annan ekonomi.
Det är helt uppenbart inte så enkelt som en del verkar tro.

Re: Växande skepsis för elbilar

Postat: 31 okt 2021 10:32
av Fredrik j
mati skrev:
Väl skrivet Jerker.
Framförallt första stycket är nånting jag brukar reagera på när det kommer till liknande diskussioner på det här forumet. Av uppenbara skäl är de flesta som hålls härinne rätt så välavlönade. Och tyvärr verkar många inte känna till att "vanligt folk" inte sällan har en ganska ansträngd ekonomi.
Väldigt många befinner sig i sin bubbla och har förenklade lösningar på andras problem.

Re: Växande skepsis för elbilar

Postat: 31 okt 2021 10:33
av Gargamel
Jerker skrev:
Lägg därtill att du ska ha en kontantinsats. Har du ingen bil att byta in eller sälja där du får ett överskott så måste du ha pengar sparade eller ta ett blancolån till det. Ett blancolån kan verkligen vara dyrt. Väldigt många saknar eget sparande eftersom hela månadslönen går åt för att få AB familjeliv att gå ihop.
Många banker kollar var din kontantinsats kommer från så det inte är ett annat lån, dessutom.

Re: Växande skepsis för elbilar

Postat: 31 okt 2021 10:39
av mati
Gargamel skrev:
Jerker skrev:
Lägg därtill att du ska ha en kontantinsats. Har du ingen bil att byta in eller sälja där du får ett överskott så måste du ha pengar sparade eller ta ett blancolån till det. Ett blancolån kan verkligen vara dyrt. Väldigt många saknar eget sparande eftersom hela månadslönen går åt för att få AB familjeliv att gå ihop.
Många banker kollar var din kontantinsats kommer från så det inte är ett annat lån, dessutom.
Bortsett från att det är granska korkat att låna hela beloppet för en bil som tappar halva sitt värde på tre år. Det där dyra blancolånet måste ju också betalas på nåt sätt. Har man inte råd att spara ihop till en kontantinsats så har man än mindre råd att betala ett blancolån som ska täcka kontantinsatsen.