Fredrik j skrev:Du menar att det inte skulle vara lönsamt att driva ett enda raffenaderi för produktion av fordonsbränsle utan att kostnaden blir 10000kr/liter? Att produktionskostnaden för en liter bensin i ett specifikt raffenaderi skulle vara beroende av hur många raffenaderier det finns totalt i världen?
Nej, men att möjligheten att leverera varan är beroende av en lång kedja av resursintensiva verksamheter.
Du skulle kanske kunna driva vidare ett specifikt raffinaderi, under förutsättning att du kan fortsätta att få råoljan levererad till ett vettigt pris, från en hamn som fortfarande tillåter detta i din närhet, via ett fartyg som är berett att frakta denna miljöfarliga last, från en hamn som tillåter detta, där fartyget tankats från en pipeline som drivs vidare på låga volymer, och en eller flera oljekällor som håller igång sin döende bransch, etc etc. Dina produkter måste också gå att leverera till slutkund på något sätt, och om det är dom sista entusiasterna vi talar om så kommer det vara en extremt gles marknad, några fåtal kunder per land, vilket skulle kräva en extremt stor och komplicerad leverans- och distributionsapparat.
Allt detta skall också ske under en sannolikt allt mer fientlig lagstiftning, när fossila bränslen inte längre anses vara en strategisk vara tror jag t.ex. att det inte längre kommer att vara tillåtet att öht frakta råolja i stora tankfartyg över världshaven.
Jag tror alltså det finns en brytpunkt där hela kedjan faller ihop, och efter vilken det blir i praktiken omöjligt att producera och leverera fossila bränslen till slutkund.
I länder som både har stor produktion och stor konsumtion av fossila bränslen, som t.ex. USA, kommer kanske kedjan hållas igång längre, och kanske t.o.m under "hantverksmässiga" former under överskådlig tid, men att vi i Sverige skulle kunna fortsätta köra omkring fossilbilar i evinnerlig tid tror jag är helt uteslutet.
Den enda möjligheten för detta skulle då vara rent syntetiska bränslen, dom kan ju idag inte konkurrera öht i pris med fossila, men i det här scenariot kan dom kanske bli den sista utvägen för dom sista "bensin i blodet"-entusiasterna.
/fth