Sida 4 av 7

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Postat: 20 aug 2021 09:37
av heldiggrisen
Erxon skrev:
flamman skrev:
Någon som vet vad det är för typ av straff för att överskrida lastvikten? (Inom rimliga gränser, jag tänker lite tyngre personer och bagageluckan full med packning och ev. En takbox på taket. Inte att man lastat bilen full med 1,5 ton marksten och lagt dåligt surrade vassa armeringsjärn på taket. Ja ni fattar. )
Är det böter? (Hur stora?) Riskerar man bli av med körkortet?
Någon som känner till statistiken för hur många som åker dit per år eller hur ofta flygande kontroller sker av detta? (Mörkertalet lär ju oavsett vara stort låter det som..)
För släp är det att om det är mer än 50% överlast så går det till åklagare då det klassas som olovlig körning.
Det baseras också på lastvikten, inte totalvikten på släpet.
Därför är detta en diskussion inom husvagnskretsar, då vissa vagnar säljs med 20 kg i lastvikt…

Så det borde vara liknande även för en personbil gällande överlast.
Just med husbil/husvagn kom det nya regler i år.
Nu är det % av totalvikt som gäller.
https://www.husbilhusvagn.se/nyheter/ny ... -husvagnar

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Postat: 20 aug 2021 09:43
av Erxon
heldiggrisen skrev:
Erxon skrev:
flamman skrev:
Någon som vet vad det är för typ av straff för att överskrida lastvikten? (Inom rimliga gränser, jag tänker lite tyngre personer och bagageluckan full med packning och ev. En takbox på taket. Inte att man lastat bilen full med 1,5 ton marksten och lagt dåligt surrade vassa armeringsjärn på taket. Ja ni fattar. )
Är det böter? (Hur stora?) Riskerar man bli av med körkortet?
Någon som känner till statistiken för hur många som åker dit per år eller hur ofta flygande kontroller sker av detta? (Mörkertalet lär ju oavsett vara stort låter det som..)
För släp är det att om det är mer än 50% överlast så går det till åklagare då det klassas som olovlig körning.
Det baseras också på lastvikten, inte totalvikten på släpet.
Därför är detta en diskussion inom husvagnskretsar, då vissa vagnar säljs med 20 kg i lastvikt…

Så det borde vara liknande även för en personbil gällande överlast.
Just med husbil/husvagn kom det nya regler i år.
Nu är det % av totalvikt som gäller.
https://www.husbilhusvagn.se/nyheter/ny ... -husvagnar
OK, där ser man. Var ett tag sedan vi hade en ”tattartermos” :D

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Postat: 20 aug 2021 09:50
av frippe
Tror faktiskt aldrig att jag funderat på detta med tillåten maxvikt på bilar jag köpt. Utan har förlitat mig på att tillverkaren inte producerar och säljer en bil som blir omöjlig att använda för det som den är avsedd för.

Men ser nu att så inte är fallet, kan ju inte köpa en bil för 7-800tkr som inte går att använda lagligt på de semesterresor man gör. Sedan är inte jag någon paragrafryttare som måste uppfylla allt till punkt och prick. Men blir ändå tokigt att köpa en bil som redan vid inköpet inte går att använda som tänkt, lagligt då.

Skulle vara intressant att väga sin s vid hemkomst från en europasemester med familjen och det traditionella besöket på bordershopen, eller fjällsemestern med packbox och skidor.

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Postat: 20 aug 2021 10:10
av HelectriC
med tanke på att vi hade 500kg med oss i sommar (familj, packning, cyklar och lite annat), så känns det troligt att det är ca den mervikten vi drassar runt på när vi är på semester. Skiljer nog inte så jättemkt från år till år antar jag (barnen blir möjligtvis lite tyngre ;) ) Det betyder då att med MY kommer man köra runt med ca 200kg övervikt och det är ju inte bra alltså. 50kg övervikt är väl ok, men 200??

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Postat: 20 aug 2021 10:20
av Jerker
Stoppad av polisen? :?

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Postat: 20 aug 2021 10:42
av fth
Jerker skrev:
Stoppad av polisen? :?
Jag köpte ett parti betongklinker på konkursauktion för några år sedan och åkte glatt för att hämta med min Mitsubishi Grandis.

När jag kom fram visade sig partiet ligga i en källare utan hiss med en smal trappa som slutade vid en lastkaj med ytterligare en smal trappa, lastningen var minst sagt jobbig, ett paket i taget, jag hade tränigsvärk i en vecka efter. Bilen kändes rejält svajig och tung när jag åkte hemåt, och senare insåg jag att jag lastat in väl över ett ton i bakluckan. :oops:

Bilen var nog rätt kobent under färden :shock:

/fth

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Postat: 20 aug 2021 11:05
av Jerker
Jag hade en Nissan King Cab. Den hade en lastvikt på ett ton. En enda gång överlastade jag, uppenbarligen. Jag var till en gård och köpte ett parti ölandsten som var upptaget från trädgårdsgångarna och lagt på 3 st lastpallar. Bonden hjälpte mig att lyfta upp den första pallen på flaket och jag körde iväg. Bilen kändes betänkligt svajig och jag körde långsamt och tog kurvorna försiktigt. Jag fick plockat om de två resterande pallarna till 3 st och då kändes det betydligt mer komfortabelt att köra en pall i taget! Har ingen aning om hur tung den första pallen var. :D

En annan gång kom jag med samma bil till en trävarugrossist i Norrköping och köpte furuplank, 2tum10 i 4-meterslängder. Dessa fick ju ligga med överhäng bakåt, inga problem. Han som körde ut planken med truck till bilen och hjälpte mig att lasta berättade om en som kommit med en betydligt äldre och muggigare King Cab och lastat betydligt fler plank än jag. Han kom bara några km innan hans bil knäcktes på mitten av momentet i överlasten. Men han hängde inte läpp för det! På nåt sätt fick han hem både lasten och bilen och svetsade ihop den och kom och köpte mer virke! :lol:

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Postat: 20 aug 2021 12:27
av HelectriC
jag minns en bekant till min far som skulle vara smart och köpa kakel i Spanien när dom ändå var där på semester. Sparade några tusenlappar på kaklet, men var tvungen att byta halva bakaxeln samt fjädrar och dämpare på bilen efter semestern till en betydligt högre kostnad än vad han sparade på kaklet.

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Postat: 20 aug 2021 12:35
av LarsL
Ja, risken att åka fast handlar nog mest om nitiska personer som bestämt sig för att just inrikta sig på vissa typer av bilar. Det är ju inte jätte långsökt att en fossilist får för sig att alla elbilar ska vägas i en ”kampanj”.

Mest irriterad blir jag på att detta spär på myten om tunga elbilar. De är ju alltså inte särskilt mycket tyngre än motsvarande fossilbil. Men kommer det ut att polisen stoppat de 100 elbilar och 20% vägde för mycket så kan ju vem som helst se rubriken. ”Elbilar är för tunga!” ”Så lätt överlastar du din elbil” osv :(

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Postat: 20 aug 2021 12:40
av HelectriC
Här är talen för BMW i4 M50. Så ska det se ut!

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Postat: 20 aug 2021 12:42
av dd88
LarsL skrev:
Mest irriterad blir jag på att detta spär på myten om tunga elbilar. De är ju alltså inte särskilt mycket tyngre än motsvarande fossilbil. Men kommer det ut att polisen stoppat de 100 elbilar och 20% vägde för mycket så kan ju vem som helst se rubriken. ”Elbilar är för tunga!” ”Så lätt överlastar du din elbil” osv :(
Myten om tunga elbilar?

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Postat: 20 aug 2021 12:42
av Esterox
Många tar väldigt lätt på totalvikten. Skulle faktiskt vilja veta om det är så illa att bilarna inte klarar mer än sin maxvikt. Exempelvis då My med 315 eller 390 kg beroende på vem man lyssnar på. Hur tar bilen 450 kg. Kan ju vara så jäkla illa att den inte alls mår bra utav detta. Och varför skiljer det såpass mycket, ser att Mati har under 500 på sin E-tron och min ligger på 550.

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Postat: 20 aug 2021 12:52
av jpetters
Detta gör MY ointressant för min del, tyvärr. Vi maxar sannolikt redan lastkapaciteten i vår X när familjen ska på semester med bilen.

En fördel med S och X är ju att de har luftfjädring och då syns ju inte vikten där iaf. Tänkte på det när jag lastat klar vår X inför hemresan. Då hade den tryckts ihop 3-4 cm i bak innan jag startade bilen och luftfjädringen justerade för den extra vikten.

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Postat: 20 aug 2021 12:59
av heldiggrisen
Esterox skrev:
Många tar väldigt lätt på totalvikten. Skulle faktiskt vilja veta om det är så illa att bilarna inte klarar mer än sin maxvikt. Exempelvis då My med 315 eller 390 kg beroende på vem man lyssnar på. Hur tar bilen 450 kg. Kan ju vara så jäkla illa att den inte alls mår bra utav detta. Och varför skiljer det såpass mycket, ser att Mati har under 500 på sin E-tron och min ligger på 550.
315kg är med förare, 390kg är utan.
Man har i tjänstevikten uppskattat hur mycket bilen väger i körklart skick (reservhjul, 90% bränsle, bromsvätska, förare på 75kg etc).
Sen har man i tillägg registrerat en totalvikt som är hur mycket bilen får väga med passagerare och bagage.

Skillnaden mellan siffrorna kallas av TS för maximilast, och är på TMY 315kg. Väger föraren mindre än 75kg, så ökar maximilasten, väger hen mer så minskar den.

Står du bredvid en tom TMY, så kan du i teorin lasta 390kg in i den innan du går över totalvikten.

Det är att köra med bil tyngre än totalvikten som är ett brott, tjänstevikten är bara en uppskattning.

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Postat: 20 aug 2021 14:26
av lukasf
Jag är nyfiken på vad andra Model 3 ägare har för vikter registrerade på sina bilar. Tycker min är sjukt låg lastvikt. Men det är ju mer intressant att se vad totalvikten är reggad och om det skiljer sig mellan samma modell.

Min M3 LR AWD:
Screenshot 2021-08-20 14.23.55.png

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Postat: 20 aug 2021 14:29
av HelectriC
lukasf skrev:
Jag är nyfiken på vad andra Model 3 ägare har för vikter registrerade på sina bilar. Tycker min är sjukt låg lastvikt. Men det är ju mer intressant att se vad totalvikten är reggad och om det skiljer sig mellan samma modell.

Min M3 LR AWD:
Screenshot 2021-08-20 14.23.55.png
295 är nog det lägsta jag sett på en personbil. Då kan du alltså ha folk på alla platser om dom väger max 59kg. Det är ju helt sjukt. Och INGEN packning alls.

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Postat: 20 aug 2021 14:30
av tor-ake
SR+ 2019

Tjänstevikt (faktisk vikt)
1666 kg

Max lastvikt
394 kg

Totalvikt
2060 kg


394kg för två barn och fru är mer än tillräckligt för alla våra resor.

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Postat: 20 aug 2021 14:45
av lukasf
HelectriC skrev:
lukasf skrev:
Jag är nyfiken på vad andra Model 3 ägare har för vikter registrerade på sina bilar. Tycker min är sjukt låg lastvikt. Men det är ju mer intressant att se vad totalvikten är reggad och om det skiljer sig mellan samma modell.

Min M3 LR AWD:
Screenshot 2021-08-20 14.23.55.png
295 är nog det lägsta jag sett på en personbil. Då kan du alltså ha folk på alla platser om dom väger max 59kg. Det är ju helt sjukt. Och INGEN packning alls.
Det verkar som om de flesta M3 LR AWD är reggade med en totalvikt på 2305kg, jag har kollat fyra stycken 3:or som är byggda mellan 2019-02 och 2020-08. De har alla olika tjänstevikt men samma totalvikt, så lastvikten varierar; 325kg, 338kg, 365kg, 379kg.

Så något lurt med tjänstevikten är det ju, men det viktiga är ju totalvikten. Tyvärr var vågen stängd igår när jag var ute och åkte, men nu blir jag ju extra nyfiken på att väga min bil helt tom.

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Postat: 20 aug 2021 14:56
av mikebike
fth skrev:
Jerker skrev:
Stoppad av polisen? :?
Jag köpte ett parti betongklinker på konkursauktion för några år sedan och åkte glatt för att hämta med min Mitsubishi Grandis.

När jag kom fram visade sig partiet ligga i en källare utan hiss med en smal trappa som slutade vid en lastkaj med ytterligare en smal trappa, lastningen var minst sagt jobbig, ett paket i taget, jag hade tränigsvärk i en vecka efter. Bilen kändes rejält svajig och tung när jag åkte hemåt, och senare insåg jag att jag lastat in väl över ett ton i bakluckan. :oops:

Bilen var nog rätt kobent under färden :shock:

/fth
Jag lastade över 800 kg i min förra XC60 + två cyklar på taket. Visst blev bilen lite tröttare (185 hkr), men bränsleförbrukningen ökade inte nämnvärt. När jag svängde av E4 och kom till första cirkulationsplatsen blev det däremot lite läskigt, det kändes som om bilen skulle välta! :shock:

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Postat: 20 aug 2021 15:00
av jonasl
SR+ 2020: Tjänstevikt 1 645 kg Totalvikt 2 060 kg Lastvikt 415 kg

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Postat: 20 aug 2021 15:47
av Mickep
Vad är det för straff för överträdelser?
Jag har inga tveksamheter att bilen inte skulle klara det, eller finns det en fysik begränsning?

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Postat: 20 aug 2021 16:29
av Maw
Mickep skrev:
Vad är det för straff för överträdelser?
Jag har inga tveksamheter att bilen inte skulle klara det, eller finns det en fysik begränsning?
Väghållning och krocksäkerhet hamnar utanför specifikationerna vid överlast så riskerna ökar med (över)lasten

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Postat: 20 aug 2021 17:08
av Frippanecci
2232 kg och 1932 kg - 300 kg i lastvikt.

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Postat: 20 aug 2021 17:23
av GreenMachine
heldiggrisen skrev:
iAkita skrev:
Hög totalvikt gör å andra sidan att man blir kraftigt begränsad av totalvikten på släp om man bara har b-körkort. Hög maxlast = litet släp, och vice versa. Det är svårt att tillfredsställa allas preferenser.
Hur ofta man kör med tungt lastat släp (då man kanske sitter ensam, eller 2 i bilen) mot hur ofta man kör med fullastat bil (pax+baggage) är självklar något man måste väga upp.

I mitt fall så har jag bilen full av passagerare 10:1 mot när jag kör med släp, och då är TMY oanvändbar, och I5 på gränsen.

Fördelen med att regga en hög totalvikt, samt en högsta sammanlagda bruttovikt bil+släp, är att man har möjlighet att utöka sin behörighet för att köra lagligt.

Om producenten väljer att regga en låg totalvikt, så är det kört, även med BE-körkort.

Jag nekar att tro att medelsvensson känner till hur begränsat man är om man köper en TMY eller Ioniq 5.

I min värld förväntar jag mig att ha 5 vuxna i bilen, och bagaget fullt utan att få böter.

edit: Och nej, man blir inte "kraftigt begränsad av totalvikten på släp om man bara har b-körkort", om Tesla reggar upp TMY till totalvikt 2500kg. Däremot är man kraftig begränsad om man inte kan lasta mer än 315kg i bilen.

Med tanke på hur många det är som ylar över släpvikt på detta och andra forum så är det väl inte så konstigt att tillverkarna gör den prioriteringen.

Re: Varför har många elbilar absurd låg lastvikt?

Postat: 20 aug 2021 17:35
av jak
M3 LR AWD 2019
Total 2305
Tjänstevikt 1932
Maxlast 373