Sida 4 av 4

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Postat: 28 mar 2021 19:05
av Fredrik j
taliz skrev:
HelectriC skrev:
Nej, det handlar nog om att S/X är premiummodeller och 3/Y är budgetmodeller och där sparar man in så mkt det går.
Även en Dacia Sandero har tjocktv framför ratten, så det handlar knappast om det.
Har S/X tjocktv?

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Postat: 28 mar 2021 19:07
av taliz
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Ja, antagligen är snittåldern hos köpare av S/X högre så de kände sig tvingade att tillmötesgå dem.
Tycker dom kunde stoppat in en HUD istället. Då kunde de som vill ha irrelevanta saker mitt i synfältet få det, och de som inte vill det kan disabla skiten. :lol:
Vilken bil har ett instrumentkluster ivägen i synfältet. Tvärt om innebär det ju valmöjligheter. Instrumentkluster och HUD hade ju varit mest flexibelt.
I stort sett alla bilar utom 3 och Y.
Men det är en vanesak. Det är först när man vant sig vid dem och sätter sig i en annan bil som man stör sig på onödiga instrumentkluster.

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Postat: 28 mar 2021 19:08
av taliz
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
HelectriC skrev:
Nej, det handlar nog om att S/X är premiummodeller och 3/Y är budgetmodeller och där sparar man in så mkt det går.
Även en Dacia Sandero har tjocktv framför ratten, så det handlar knappast om det.
Har S/X tjocktv?
Ja, det är en rejäl bulle framför ratten.

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Postat: 28 mar 2021 19:10
av martinot
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Ja, antagligen är snittåldern hos köpare av S/X högre så de kände sig tvingade att tillmötesgå dem.
Tycker dom kunde stoppat in en HUD istället. Då kunde de som vill ha irrelevanta saker mitt i synfältet få det, och de som inte vill det kan disabla skiten. :lol:
Vilken bil har ett instrumentkluster ivägen i synfältet. Tvärt om innebär det ju valmöjligheter. Instrumentkluster och HUD hade ju varit mest flexibelt.
I stort sett alla bilar utom 3 och Y.
Men det är en vanesak. Det är först när man vant sig vid dem och sätter sig i en annan bil som man stör sig på onödiga instrumentkluster.
Exakt. Kräver en ca 2-4 veckor, sedan vinns man över. :)

Har ingen statistik, och gäller aldrig alla (finns ju tusen åsikter), men jag skulle personligen gissa att majoriteten av M3/MY-förare instämmer. Tycker HUD är betydligt mer användbart och ett större lyft.

Tar man blicken från vägen så är det ingen direkt tidsskillnad mellan att blicka rakt ner, eller snett ner. Vitsen är att man helt slipper ta blicken från vägen med HUD.

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Postat: 28 mar 2021 19:13
av Fredrik j
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Ja, antagligen är snittåldern hos köpare av S/X högre så de kände sig tvingade att tillmötesgå dem.
Tycker dom kunde stoppat in en HUD istället. Då kunde de som vill ha irrelevanta saker mitt i synfältet få det, och de som inte vill det kan disabla skiten. :lol:
Vilken bil har ett instrumentkluster ivägen i synfältet. Tvärt om innebär det ju valmöjligheter. Instrumentkluster och HUD hade ju varit mest flexibelt.
I stort sett alla bilar utom 3 och Y.
Men det är en vanesak. Det är först när man vant sig vid dem och sätter sig i en annan bil som man stör sig på onödiga instrumentkluster.
Så du tycker det är fullt normalt att störa sig på ett instrumentkluster men tycker det är obegripligt att andra kan störa sig på en minimalistisk interiör?
Stör sig som i att det skulle kunna avgöra ett bilval?

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Postat: 28 mar 2021 20:56
av HelectriC
taliz skrev:
HelectriC skrev:
Nej, det handlar nog om att S/X är premiummodeller och 3/Y är budgetmodeller och där sparar man in så mkt det går.
Även en Dacia Sandero har tjocktv framför ratten, så det handlar knappast om det.
Fast nu jämför jag inom teslafamiljen. S/X är Teslas premiummodeller där man inte har samma budgettänk. Det har man däremot på 3/Y (inget som jag hittat på, det är ju tydligt uttryckt av Elon). Självklart har de skalat bort så mkt som möjligt för att göra bilarna så billiga som möjligt. Sen är det vissa som med en gång tycker att det är jättetaskigt att säga något sånt eftersom de gillar interiören i 3/Y, men det ändrar inte det faktum att det är framkallat pga kostnadsbesparingar.

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Postat: 28 mar 2021 21:05
av kalenen
Apropå prestanda så är något lite lurt med snabbheten hos denna Long Range, men det kanske är fördelarna enligt nedan som gör det. Dock tveksam.
Hjulen hos Performance är tyngre, sen är rullmotståmdet lite högre hos Pirelli som också påverkar.
Till sist vingen på Performance.

Men fakta är ändå att denna Performance är en tiondel snabbar på 402m än tester på tidigare generation.

.

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Postat: 28 mar 2021 21:49
av martinot
HelectriC skrev:
taliz skrev:
HelectriC skrev:
Nej, det handlar nog om att S/X är premiummodeller och 3/Y är budgetmodeller och där sparar man in så mkt det går.
Även en Dacia Sandero har tjocktv framför ratten, så det handlar knappast om det.
Fast nu jämför jag inom teslafamiljen. S/X är Teslas premiummodeller där man inte har samma budgettänk. Det har man däremot på 3/Y (inget som jag hittat på, det är ju tydligt uttryckt av Elon). Självklart har de skalat bort så mkt som möjligt för att göra bilarna så billiga som möjligt. Sen är det vissa som med en gång tycker att det är jättetaskigt att säga något sånt eftersom de gillar interiören i 3/Y, men det ändrar inte det faktum att det är framkallat pga kostnadsbesparingar.
Visst är MS/MX större och dyrare bilar, men det är också en skillnad i designfilosofi mellan de. En liten skärm framför ratten har billigaste korean eller kines för 100 papp om vi talar ICE.

Så hade Tesla/Elon velat ha en skärm i de mer "budgetorienterade" M3/MY så hade ju verkligen haft råd med det. Tror det är en viss liten kostnad, men absolut inte någon jättekostnad. Finns många ICE-bilar runt 100-150 papp som har instrumentkluster bakom ratten, och även många billigare elbilar som ID3, Leaf, Kona, e-niro, Zoe, etc. har det.

Sedan är det ju inte heller några enorma budgetskillnader mellan bilarna en MS LR kostade ca 930 papp innan höjningen, och en M3 LR kostar 650 papp, och M3 P (som är närmare MS i effekt) kostar 680 papp (tidigare runt 700 papp).

Själv gillar jag den rena designen hos M3 mer än den i MS/MX, men hade som andra gärna sett en HUD som option. Men det var mest alldeles i början jag saknade HUD. Numera är jag nöjd utan, och kom över det efter de första veckornas körning med M3.

Men en HUD kan ju vara trevligt för att slippa ta blicken från vägen på alla bilar tycker jag (inte bara M3). Som sagt inte nödvändigt, men trevligt som extra alternativ/option.

Är däremot mer skeptisk till att blinker och färdriktningsspak är borta på nya MS/MX. Skulle även gärna sett en vindrutetorkarspak på M3/MY. Där tycker jag man sparat i onödan. Speciellt som vindrutetorkatautomatiken är väldigt blandad (första gången som den verkar fungera någorlunda dagtid är med nyaste mjukvaran jag kört senaste veckorna).

Notera också att nya MS och MX fått en mycket mindre skärm vid ratten än innan. Är det också då en "budgetbil"? Trots att de höjt priset med 50 papp gentemot den förra modellen med större rattskärm?

Sorry, köper inte alls ditt resonemang att det är främst av kostnadsskäl. Inte när minsta lilla kinesbil och skitbil har skärm vid ratten.

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Postat: 28 mar 2021 21:51
av martinot
kalenen skrev:
Apropå prestanda så är något lite lurt med snabbheten hos denna Long Range, men det kanske är fördelarna enligt nedan som gör det. Dock tveksam.
Hjulen hos Performance är tyngre, sen är rullmotståmdet lite högre hos Pirelli som också påverkar.
Till sist vingen på Performance.
Tror också att det kan vara sådana skillnader som avgör. I grund och botten så är ju M3 LR och M3 P väldigt lika bilar. Skiljer (ibland) lite i batterier, bromsar, hjul och mjukvara, men även spoiler som du nämner.

Re: Long Range vs. Performance? (2021)

Postat: 28 mar 2021 22:20
av taliz
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Ja, antagligen är snittåldern hos köpare av S/X högre så de kände sig tvingade att tillmötesgå dem.
Tycker dom kunde stoppat in en HUD istället. Då kunde de som vill ha irrelevanta saker mitt i synfältet få det, och de som inte vill det kan disabla skiten. :lol:
Vilken bil har ett instrumentkluster ivägen i synfältet. Tvärt om innebär det ju valmöjligheter. Instrumentkluster och HUD hade ju varit mest flexibelt.
I stort sett alla bilar utom 3 och Y.
Men det är en vanesak. Det är först när man vant sig vid dem och sätter sig i en annan bil som man stör sig på onödiga instrumentkluster.
Så du tycker det är fullt normalt att störa sig på ett instrumentkluster men tycker det är obegripligt att andra kan störa sig på en minimalistisk interiör?
Stör sig som i att det skulle kunna avgöra ett bilval?
Det som är obegripligt är att du gång på gång verkar läsa någon osynlig text. Var skrev jag något om vad andra stör sig på?