HelectriC skrev:taliz skrev:HelectriC skrev:Nej, det handlar nog om att S/X är premiummodeller och 3/Y är budgetmodeller och där sparar man in så mkt det går.
Även en Dacia Sandero har tjocktv framför ratten, så det handlar knappast om det.
Fast nu jämför jag inom teslafamiljen. S/X är Teslas premiummodeller där man inte har samma budgettänk. Det har man däremot på 3/Y (inget som jag hittat på, det är ju tydligt uttryckt av Elon). Självklart har de skalat bort så mkt som möjligt för att göra bilarna så billiga som möjligt. Sen är det vissa som med en gång tycker att det är jättetaskigt att säga något sånt eftersom de gillar interiören i 3/Y, men det ändrar inte det faktum att det är framkallat pga kostnadsbesparingar.
Visst är MS/MX större och dyrare bilar, men det är också en skillnad i designfilosofi mellan de. En liten skärm framför ratten har billigaste korean eller kines för 100 papp om vi talar ICE.
Så hade Tesla/Elon velat ha en skärm i de mer "budgetorienterade" M3/MY så hade ju verkligen haft råd med det. Tror det är en viss liten kostnad, men absolut inte någon jättekostnad. Finns många ICE-bilar runt 100-150 papp som har instrumentkluster bakom ratten, och även många billigare elbilar som ID3, Leaf, Kona, e-niro, Zoe, etc. har det.
Sedan är det ju inte heller några
enorma budgetskillnader mellan bilarna en MS LR kostade ca 930 papp innan höjningen, och en M3 LR kostar 650 papp, och M3 P (som är närmare MS i effekt) kostar 680 papp (tidigare runt 700 papp).
Själv gillar jag den rena designen hos M3 mer än den i MS/MX, men hade som andra gärna sett en HUD som option. Men det var mest alldeles i början jag saknade HUD. Numera är jag nöjd utan, och kom över det efter de första veckornas körning med M3.
Men en HUD kan ju vara trevligt för att slippa ta blicken från vägen på alla bilar tycker jag (inte bara M3). Som sagt inte nödvändigt, men trevligt som extra alternativ/option.
Är däremot mer skeptisk till att blinker och färdriktningsspak är borta på nya MS/MX. Skulle även gärna sett en vindrutetorkarspak på M3/MY. Där tycker jag man sparat i onödan. Speciellt som vindrutetorkatautomatiken är väldigt blandad (första gången som den verkar fungera någorlunda dagtid är med nyaste mjukvaran jag kört senaste veckorna).
Notera också att nya MS och MX fått en mycket mindre skärm vid ratten än innan. Är det också då en "budgetbil"? Trots att de höjt priset med 50 papp gentemot den förra modellen med
större rattskärm?
Sorry, köper inte alls ditt resonemang att det är främst av kostnadsskäl. Inte när minsta lilla kinesbil och skitbil har skärm vid ratten.