Hur kommer du fram till det? För att det är fler rader med 800V på en bild, eller skriver dom något på hemsidan om det?Zalman3 skrev:ABB Terra 184 klarar tydligen både 400V och 800V.Zalman3 skrev:På Facebook pratas det om en 184kW laddare I Skellefteå.
...
...
...
Intressant är att de flesta fordonen enligt ABB laddas med 800V.
OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Moderator: Redaktion
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19945
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Samtidigt i Göteborg har Circle K öppnat sin tredje (!) station med gratis 150kw laddning.
Stationerna är Mölndal/Backa/Vädermotet. Det konstiga är att det går inte ens att hitta på deras egna hemsida, så dom gör verkligen inte reklam för sin utbyggnad!
Kul att det börjar hända lite bland bensinbolagen! Vem blir först med en 150kW laddare längs E45 mellan Karlstad-Mora??? (Ja, jag vet att Tesla har en i Torsby...)
Stationerna är Mölndal/Backa/Vädermotet. Det konstiga är att det går inte ens att hitta på deras egna hemsida, så dom gör verkligen inte reklam för sin utbyggnad!
Kul att det börjar hända lite bland bensinbolagen! Vem blir först med en 150kW laddare längs E45 mellan Karlstad-Mora??? (Ja, jag vet att Tesla har en i Torsby...)
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Jag får mer känslan av att Circle K känner sig för lite grann(tror de har öppnat tre på två år) medans OKQ8/Skekraft verkligen gör ett helhjärtat försök.chaffis75 skrev:Ja men cirkel k öppnar ju egna laddare också.. Jag hoppas de blir billigare än ionity dvs ett rimligt pris.. Ja idag är de gratis men de är ju inte för mig evigt såklart och de ska blir intressant att se deras prisbild sen.Robertrimmevik skrev:Instämmer OKQ8 har ett ypperligt läge nu då Circle k gått bort sig med Ionity. Ionity tror jag inte direkt höjer deras varumärke.martinot skrev:Håller med. Om det gör det hela rätt så kan detta bli en "game changer" (speciellt för icke Tesla) för att resa med BEV i Sverige.Svenssons skrev:De kan kanske vilja få in hos elbilsägare att OKQ8-stationer är liktydigt med riktig laddstation. Skulle några stationer sakna laddare så skulle effekten inte alls vara lika stor. Har samtliga stationer minst en 150kW-laddare så vet man att man alltid kan köra in till OKQ8 för att ladda. Dessa stationer skyltas det till rätt bra till skillnad mot SuperChargers/Ionity/MER eller andra laddnätverk.
Tror även att OKQ8 kommer vara serviceminded kring laddningen och även ha en enkel betalning med vanligt betalkort.
Men det kan nog mycket väl bli så att denna satsning sätter press på Circle K. Så vem vet kanske laddinfrastrukturen hinner med elbilsökningen.
Och så trafikverkets satsning på det.
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Någon som vet hur stort cirkel k satsar i Norge? På Tesla björns video är han ju ofta på cirkel k men de kanske alltid är samma.Robertrimmevik skrev:Jag får mer känslan av att Circle K känner sig för lite grann(tror de har öppnat tre på två år) medans OKQ8/Skekraft verkligen gör ett helhjärtat försök.chaffis75 skrev:Ja men cirkel k öppnar ju egna laddare också.. Jag hoppas de blir billigare än ionity dvs ett rimligt pris.. Ja idag är de gratis men de är ju inte för mig evigt såklart och de ska blir intressant att se deras prisbild sen.Robertrimmevik skrev:Instämmer OKQ8 har ett ypperligt läge nu då Circle k gått bort sig med Ionity. Ionity tror jag inte direkt höjer deras varumärke.martinot skrev:Håller med. Om det gör det hela rätt så kan detta bli en "game changer" (speciellt för icke Tesla) för att resa med BEV i Sverige.Svenssons skrev:De kan kanske vilja få in hos elbilsägare att OKQ8-stationer är liktydigt med riktig laddstation. Skulle några stationer sakna laddare så skulle effekten inte alls vara lika stor. Har samtliga stationer minst en 150kW-laddare så vet man att man alltid kan köra in till OKQ8 för att ladda. Dessa stationer skyltas det till rätt bra till skillnad mot SuperChargers/Ionity/MER eller andra laddnätverk.
Tror även att OKQ8 kommer vara serviceminded kring laddningen och även ha en enkel betalning med vanligt betalkort.
Men det kan nog mycket väl bli så att denna satsning sätter press på Circle K. Så vem vet kanske laddinfrastrukturen hinner med elbilsökningen.
Och så trafikverkets satsning på det.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Ja du, det kan man undra. Eller varför inte en snabbladdare i Mora? Förr i tiden, när jag körde Tesla, var det inga bekymmer när man skulle upp norrut. På sommarn kunde jag åka rätt upp till Mora, eventuellt med en liten toppning i Kristinehamn. På vintern hade man alltid alternativet via Karlstad/Torsby. Inga problem alls. Nu är jag beroende av 50kW-laddning antingen i Vansbro eller Torsby, beroende på hur man kör. Nästa laddmöjlighet finns inte förrän i Orsa eller Noppikoski. Och alla laddare står ensamma. Jag vill att det blir lika smidigt som med en Tesla. Först då känns det bekvämt igen.dfa skrev:Vem blir först med en 150kW laddare längs E45 mellan Karlstad-Mora??? (Ja, jag vet att Tesla har en i Torsby...)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Både Råda och Lesjöfors är med på Trafikverkets lista över ställen 2020 som kommer få bidrag. Så på dessa ställen kommer det komma minst 2x75kW.
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Blev nyfiken så körde en snabbkoll i vår databas och det finns just nu 39 stationer i Norge som Circle K kör i egen regi. Vi hämtar all data i realtid så informationen ska vara aktuell.chaffis75 skrev:Någon som vet hur stort cirkel k satsar i Norge? På Tesla björns video är han ju ofta på cirkel k men de kanske alltid är samma.
Bonus-stats: Circle K i Norge har totalt 72 CCS-uttag med en effekt på 150 kW fördelat på dessa 39 stationer där vissa av stationerna bara har 50 kW-laddare.
Bonus-stats 2 som jämförelse: Ionity har i Norge 96 CCS-uttag fördelat på 21 stationer.
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Jag tror du har rätt gällande deras egen satsning. Men de är transparenta och de har även samarbete med Ionity för att bygga 150kw laddare.Robertrimmevik skrev:Jag får mer känslan av att Circle K känner sig för lite grann(tror de har öppnat tre på två år) medans OKQ8/Skekraft verkligen gör ett helhjärtat försök.
Men det kan nog mycket väl bli så att denna satsning sätter press på Circle K. Så vem vet kanske laddinfrastrukturen hinner med elbilsökningen.
Och så trafikverkets satsning på det.
Denna sida är snabb och lätt att gå igenom. https://www.circlek.se/drivmedel/laddning
Glad för att jag sålt min Tesla
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Intressant.. De är ju ändå ett hyfsat antal då i Norge.helix skrev:Blev nyfiken så körde en snabbkoll i vår databas och det finns just nu 39 stationer i Norge som Circle K kör i egen regi. Vi hämtar all data i realtid så informationen ska vara aktuell.chaffis75 skrev:Någon som vet hur stort cirkel k satsar i Norge? På Tesla björns video är han ju ofta på cirkel k men de kanske alltid är samma.
Bonus-stats: Circle K i Norge har totalt 72 CCS-uttag med en effekt på 150 kW fördelat på dessa 39 stationer där vissa av stationerna bara har 50 kW-laddare.
Bonus-stats 2 som jämförelse: Ionity har i Norge 96 CCS-uttag fördelat på 21 stationer.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Jo jag har varit på den sidan många ggr och jag blir lika besviken varje gång.Hertsh skrev:Jag tror du har rätt gällande deras egen satsning. Men de är transparenta och de har även samarbete med Ionity för att bygga 150kw laddare.Robertrimmevik skrev:Jag får mer känslan av att Circle K känner sig för lite grann(tror de har öppnat tre på två år) medans OKQ8/Skekraft verkligen gör ett helhjärtat försök.
Men det kan nog mycket väl bli så att denna satsning sätter press på Circle K. Så vem vet kanske laddinfrastrukturen hinner med elbilsökningen.
Och så trafikverkets satsning på det.
Denna sida är snabb och lätt att gå igenom. https://www.circlek.se/drivmedel/laddning

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Samma här. Det är som en skylt "nybakade bullar" utanför bageriet. Och när man går in för att köpa bullar så upptäcker man att de inte ens har börjat värma ugnen. Det de säljer är bara några torra frallor från gårdagen.Robertrimmevik skrev:Jo jag har varit på den sidan många ggr och jag blir lika besviken varje gång.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Är väl eon som är närmsta konkurrenten till ionity hittills?
Dom har ju tillsammans med clever etablerat ett gäng stationer i södra halvan av Sverige och tvärs över Danmark med 4x175kwh på varje ställe.
Känns betydligt mer seriöst än okq8 och circlek.
Dom har ju tillsammans med clever etablerat ett gäng stationer i södra halvan av Sverige och tvärs över Danmark med 4x175kwh på varje ställe.
Känns betydligt mer seriöst än okq8 och circlek.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19945
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Än så länge iaf, känns som att det finns en viss risk att det blir mest snack och lite verkstad... hoppas påtaliz skrev:Är väl eon som är närmsta konkurrenten till ionity hittills?
Dom har ju tillsammans med clever etablerat ett gäng stationer i södra halvan av Sverige och tvärs över Danmark med 4x175kwh på varje ställe.
Känns betydligt mer seriöst än okq8 och circlek.
motsatsen såklart...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Jag må vara naiv, men jag tror faktiskt att OKQ8 satsning med Skekraft kommer att bli av. Går i linje med Northvolt.Bjelke skrev:Än så länge iaf, känns som att det finns en viss risk att det blir mest snack och lite verkstad... hoppas påtaliz skrev:Är väl eon som är närmsta konkurrenten till ionity hittills?
Dom har ju tillsammans med clever etablerat ett gäng stationer i södra halvan av Sverige och tvärs över Danmark med 4x175kwh på varje ställe.
Känns betydligt mer seriöst än okq8 och circlek.
motsatsen såklart...
Jag skulle också köpa aktier i Northvolt om jag kunde. Så naiv? Ja.

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
OKQ8 är ett oljebolag. Eon är ett elbolag. Vem är mest intresserad av att sälja el tror du?Robertrimmevik skrev:Jag må vara naiv, men jag tror faktiskt att OKQ8 satsning med Skekraft kommer att bli av. Går i linje med Northvolt.Bjelke skrev:Än så länge iaf, känns som att det finns en viss risk att det blir mest snack och lite verkstad... hoppas påtaliz skrev:Är väl eon som är närmsta konkurrenten till ionity hittills?
Dom har ju tillsammans med clever etablerat ett gäng stationer i södra halvan av Sverige och tvärs över Danmark med 4x175kwh på varje ställe.
Känns betydligt mer seriöst än okq8 och circlek.
motsatsen såklart...
Jag skulle också köpa aktier i Northvolt om jag kunde. Så naiv? Ja.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Känns som CK kan bli en framtida utmanare till Ionity i Norge om de fortsätter satsa så här, och förhoppningsvis så kanske de även ökar farten i Sverige nu när konkurrenten OKQ8 sätter fart.helix skrev:Blev nyfiken så körde en snabbkoll i vår databas och det finns just nu 39 stationer i Norge som Circle K kör i egen regi. Vi hämtar all data i realtid så informationen ska vara aktuell.chaffis75 skrev:Någon som vet hur stort cirkel k satsar i Norge? På Tesla björns video är han ju ofta på cirkel k men de kanske alltid är samma.
Bonus-stats: Circle K i Norge har totalt 72 CCS-uttag med en effekt på 150 kW fördelat på dessa 39 stationer där vissa av stationerna bara har 50 kW-laddare.
Bonus-stats 2 som jämförelse: Ionity har i Norge 96 CCS-uttag fördelat på 21 stationer.
Mycket positivt som sker med laddinfrastrukturen just nu. Skulle inte bli förvånad om de som slår ut Ionity (räknar inte SuC som är begränsad till Tesla här) i Sverige/Norge blir just OKQ8 och CK.
Hur ser det ut med laddmarknaden i Danmark (om ni får in det i era databaser)?

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Glöm inte att SK ligger bakom satsningen från OKQ8. Det är även de som säljer el till Tesla SuC som jag förstått det. Så de känns ju absolut både seriösa och erfarna.taliz skrev:OKQ8 är ett oljebolag. Eon är ett elbolag. Vem är mest intresserad av att sälja el tror du?Robertrimmevik skrev:Jag må vara naiv, men jag tror faktiskt att OKQ8 satsning med Skekraft kommer att bli av. Går i linje med Northvolt.Bjelke skrev:Än så länge iaf, känns som att det finns en viss risk att det blir mest snack och lite verkstad... hoppas påtaliz skrev:Är väl eon som är närmsta konkurrenten till ionity hittills?
Dom har ju tillsammans med clever etablerat ett gäng stationer i södra halvan av Sverige och tvärs över Danmark med 4x175kwh på varje ställe.
Känns betydligt mer seriöst än okq8 och circlek.
motsatsen såklart...
Jag skulle också köpa aktier i Northvolt om jag kunde. Så naiv? Ja.
Nu vet jag inte hur det ligger till med OKQ8, men gällande CK så ägs de inte av ett oljebolag (jobbade på huvudkontoret för Statoil i Norge under den tiden som Statoil Fuel & Retail skapades och skiljdes ut ifrån oljebolaget till ett eget bolag, som såldes till kanadensiska Couche-Tard, som ligger bakom dagens varumärke Circle K som de bytte till att efter ett antal år varit brandade "Statoil" under deras ägarskap).
Så den kopplingen till ett oljeproducerande bolag är inte helt given för alla stationskedjor, även om jag inte känner till eller någonsin jobbat för just OKQ8.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Varning för rant. Igår åkte jag mellan Stockholm och Östersund. Sambon hade lite ärenden i Uppsala så jag tänkte passa på att toppa upp batteriet lite i någon snabbladdare.
Åkte först till någon Fortum laddare vid mcd där någon ny kinesisk suv stod och testladdade. Jaha ok jag kör vidare till Max där det fanns en vattenfall/recharge och där var det också upptaget av en Kia som hade 97% fullt. Ägaren kom aldrig tillbaka men jag kunde testa både chademo och AC laddaren och inget ville funka. Jag ger upp.
Av en slump stannade jag senare vid circle K där det stod 4 flashiga ionity laddare. Inspekterar lite och de har fin touch screen display och bra hastighet. Då plockar jag fram ccs adaptern och stoppar i sladden igen då. Börjar navigera mig fram i skärmen. Det visar sig att jag måste ha en app ändå för att starta laddningen. Jaha, jag får väl gå in och fixa det medans jag går in och skiter. Efter installation så ska jag skriva in vart jag bor och hela mitt kreditkortsnummer. Sen ska jag välja vilken jävla station jag står på vilket jag får logiskt räkna ut i huvudet eftersom jag är på toa. Sen visar det sig att de ska reservera 900 jävla kronor på mitt konto. Visst ok onödigt men ok. Funkade inte, jag hade bara 700 på just det kreditkortet. Jag byter till det riktiga kreditkortet men då står det att laddaren där bilen står är upptagen.
Där gav jag fan upp. Åkte vidare till Gävles SUC, stannade och stoppade i sladden och tog en promenad.
Till okq8, ha åtminstone ha en enkel jävla kontokorts blipp på laddstationen.
Åkte först till någon Fortum laddare vid mcd där någon ny kinesisk suv stod och testladdade. Jaha ok jag kör vidare till Max där det fanns en vattenfall/recharge och där var det också upptaget av en Kia som hade 97% fullt. Ägaren kom aldrig tillbaka men jag kunde testa både chademo och AC laddaren och inget ville funka. Jag ger upp.
Av en slump stannade jag senare vid circle K där det stod 4 flashiga ionity laddare. Inspekterar lite och de har fin touch screen display och bra hastighet. Då plockar jag fram ccs adaptern och stoppar i sladden igen då. Börjar navigera mig fram i skärmen. Det visar sig att jag måste ha en app ändå för att starta laddningen. Jaha, jag får väl gå in och fixa det medans jag går in och skiter. Efter installation så ska jag skriva in vart jag bor och hela mitt kreditkortsnummer. Sen ska jag välja vilken jävla station jag står på vilket jag får logiskt räkna ut i huvudet eftersom jag är på toa. Sen visar det sig att de ska reservera 900 jävla kronor på mitt konto. Visst ok onödigt men ok. Funkade inte, jag hade bara 700 på just det kreditkortet. Jag byter till det riktiga kreditkortet men då står det att laddaren där bilen står är upptagen.
Där gav jag fan upp. Åkte vidare till Gävles SUC, stannade och stoppade i sladden och tog en promenad.
Till okq8, ha åtminstone ha en enkel jävla kontokorts blipp på laddstationen.
- carl-pedal
- Teslaägare
- Inlägg: 220
- Blev medlem: 07 dec 2016 20:55
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Ååh, fy fan! Jag var var själv ute på en tjänsteresa med firmans BMW i3 häromdagen på 44 mil totalt. Då blev jag påmind om hur otroligt bra SuC är... Och hur bra Teslas bilar är.
Varför kan det inte vara enkelt att få igång laddningen?? Man är alltid kissnödig, det blåser och gärna regnar när man anländer en laddare. Det sista man vill är att strula med upptagna laddare, krånglig betalning och att installera appar och registrera en massa uppgifter.
Varför kan det inte vara enkelt att få igång laddningen?? Man är alltid kissnödig, det blåser och gärna regnar när man anländer en laddare. Det sista man vill är att strula med upptagna laddare, krånglig betalning och att installera appar och registrera en massa uppgifter.
Model YLR svart beställd 13/1
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Jag tycker det är ganska uppfriskande att läsa ett inlägg där både Ionity och uppsökandet av dasset förkommer i samma mening.
Ja, det där är så det ser ut. Har man inte förberett sig med rätt appar och ett laddat betalkort som är kopplat till appen så är det inte lätt. Man får väl i ärlighetens namn erkänna att det inte går att tanka bensin heller när man inte har tillräckligt med pengar på kortet. Men jag känner igen frustrationen. Varför ska det vara så jävla omständigt och krångligt att ladda sin bil?
Min Audi säljare frågade mig igår om jag kan tänka mig återgå till Tesla. Jag svarade ärligt. Jag vill egentligen inte, sa jag. Men SuC nätverket kan i slutändan ändå innebära att man är mer eller mindre tvungen eftersom allt annat är så jävla dåligt. SuC är överlägset och försprånget som Tesla har är enormt.
När vi stod och pratade kom fler e-tron ägare, och även Tesla-ägare, som ville titta på e-tron GT som stod där för allmän beskådan. Vi var alla rörande överens. Undvik Ionity in i det sista.

Ja, det där är så det ser ut. Har man inte förberett sig med rätt appar och ett laddat betalkort som är kopplat till appen så är det inte lätt. Man får väl i ärlighetens namn erkänna att det inte går att tanka bensin heller när man inte har tillräckligt med pengar på kortet. Men jag känner igen frustrationen. Varför ska det vara så jävla omständigt och krångligt att ladda sin bil?
Min Audi säljare frågade mig igår om jag kan tänka mig återgå till Tesla. Jag svarade ärligt. Jag vill egentligen inte, sa jag. Men SuC nätverket kan i slutändan ändå innebära att man är mer eller mindre tvungen eftersom allt annat är så jävla dåligt. SuC är överlägset och försprånget som Tesla har är enormt.
När vi stod och pratade kom fler e-tron ägare, och även Tesla-ägare, som ville titta på e-tron GT som stod där för allmän beskådan. Vi var alla rörande överens. Undvik Ionity in i det sista.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
OKQ8 är ett drivmedels-/energibolag med stort antal försäljningsställen. De har sålt elavtal i snart 25 år och har tillgång till fler lämpliga ställen att sälja "drivmedel" till bilar än vad Eon har.taliz skrev:OKQ8 är ett oljebolag. Eon är ett elbolag. Vem är mest intresserad av att sälja el tror du?Robertrimmevik skrev:Jag må vara naiv, men jag tror faktiskt att OKQ8 satsning med Skekraft kommer att bli av. Går i linje med Northvolt.Bjelke skrev:Än så länge iaf, känns som att det finns en viss risk att det blir mest snack och lite verkstad... hoppas påtaliz skrev:Är väl eon som är närmsta konkurrenten till ionity hittills?
Dom har ju tillsammans med clever etablerat ett gäng stationer i södra halvan av Sverige och tvärs över Danmark med 4x175kwh på varje ställe.
Känns betydligt mer seriöst än okq8 och circlek.
motsatsen såklart...
Jag skulle också köpa aktier i Northvolt om jag kunde. Så naiv? Ja.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3671
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Även jag blev påmind om nackdelarna med laddning på andra ställen än SuC idag. Jag åkte iväg på en liten rundtur i östra Uppland. Vid start hade jag knappt 60 % laddning i batteriet och det skulle visa sig att hela turen blev på 24 mil. Jag hade sett på chargefinder.com att det fanns en 50 kW stolpe någorlunda centralt i Norrtälje, där det passade med ett lunchstopp. Naturligtvis kom en annan bil fram någon minut före mig och började ladda. Jag åkte till en mer centralt placerad stolpe på 11 kW. Den krävde incharges laddapp, som jag redan hade och sedan tidigare registrerat kreditkort hos. Trots det vägrade stolpen ge ström. Den påstod att jag inte kunde ladda eftersom stolpen var upptagen. Jo, förvisso var den upptagen, men av mig. Provade att ringa supportnumret som stod på stolpen, men de hade bara öppet 8-17 vardagar. Efter att ha provat att tvångsavsluta appen och sedan starta om den fick jag igång stolpen. Då visade det sig att effekten delades med en annan bil, så jag fick 5,5 kW. Egentligen testade jag mest för att se hur det fungerade, för jag hade kommit hem ändå. Allt som allt fick jag i alla fall 7 % extra i batteriet. När jag kom hem fanns det 17 % kvar i batteriet.HX100 skrev:Varning för rant. Igår åkte jag mellan Stockholm och Östersund. Sambon hade lite ärenden i Uppsala så jag tänkte passa på att toppa upp batteriet lite i någon snabbladdare.
Åkte först till någon Fortum laddare vid mcd där någon ny kinesisk suv stod och testladdade. Jaha ok jag kör vidare till Max där det fanns en vattenfall/recharge och där var det också upptaget av en Kia som hade 97% fullt. Ägaren kom aldrig tillbaka men jag kunde testa både chademo och AC laddaren och inget ville funka. Jag ger upp.
Av en slump stannade jag senare vid circle K där det stod 4 flashiga ionity laddare. Inspekterar lite och de har fin touch screen display och bra hastighet. Då plockar jag fram ccs adaptern och stoppar i sladden igen då. Börjar navigera mig fram i skärmen. Det visar sig att jag måste ha en app ändå för att starta laddningen. Jaha, jag får väl gå in och fixa det medans jag går in och skiter. Efter installation så ska jag skriva in vart jag bor och hela mitt kreditkortsnummer. Sen ska jag välja vilken jävla station jag står på vilket jag får logiskt räkna ut i huvudet eftersom jag är på toa. Sen visar det sig att de ska reservera 900 jävla kronor på mitt konto. Visst ok onödigt men ok. Funkade inte, jag hade bara 700 på just det kreditkortet. Jag byter till det riktiga kreditkortet men då står det att laddaren där bilen står är upptagen.
Där gav jag fan upp. Åkte vidare till Gävles SUC, stannade och stoppade i sladden och tog en promenad.
Till okq8, ha åtminstone ha en enkel jävla kontokorts blipp på laddstationen.
Så tack Tesla för stort batteri och låg förbrukning, så man klarar sig även när den ensamma 50 kW stolpen är upptagen. Inte tack till operatören, för det är något slags ironi i att behöva strula med en app för att få igång laddningen, trots att den visar sig vara gratis.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Jodå, vi hämtar in data från operatörer även i Danmark. Det är framförallt E.On och Clever som är de dominerande aktörerna, men Circle K håller på att etablera sig med egna stationer. Det ser snarlikt ut som Sverige just nu med några teststationer igång.martinot skrev:Hur ser det ut med laddmarknaden i Danmark (om ni får in det i era databaser)?
Igår öppnade E.On för övrigt sin största station hittills i Skandinavien (Odense, Danmark) och det är den första siten där man tänker mer som SuC med många laddare på samma ställe.
12 st 150 kW + 2st 300 kW på en och samma station. Gratis laddning där just nu:
https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... o-6/3ydj8g
Kan hoppas att detta är ett tecken på att E.On satsar på större stationer framåt och att vi får några även i Sverige. E.On har dessutom kortläsare på sina snabbladdare så vill man slippa strul med appar är det enkelt att ladda där. Allra bäst är såklart när plug & charge blir normen även utanför SuC.
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Är de jag eller är de mycket bitterhet i denna tråden.. Känns ju som en begravning..
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Incharge är fruktansvärt. Jag har behövt kämpa med den appen med Leafen några gånger. Det är jätteviktigt att göra allt i en specifik ordning och jag glömmer alltid bort vilken ordning det är.Niklas Z skrev:Även jag blev påmind om nackdelarna med laddning på andra ställen än SuC idag. Jag åkte iväg på en liten rundtur i östra Uppland. Vid start hade jag knappt 60 % laddning i batteriet och det skulle visa sig att hela turen blev på 24 mil. Jag hade sett på chargefinder.com att det fanns en 50 kW stolpe någorlunda centralt i Norrtälje, där det passade med ett lunchstopp. Naturligtvis kom en annan bil fram någon minut före mig och började ladda. Jag åkte till en mer centralt placerad stolpe på 11 kW. Den krävde incharges laddapp, som jag redan hade och sedan tidigare registrerat kreditkort hos. Trots det vägrade stolpen ge ström. Den påstod att jag inte kunde ladda eftersom stolpen var upptagen. Jo, förvisso var den upptagen, men av mig. Provade att ringa supportnumret som stod på stolpen, men de hade bara öppet 8-17 vardagar. Efter att ha provat att tvångsavsluta appen och sedan starta om den fick jag igång stolpen. Då visade det sig att effekten delades med en annan bil, så jag fick 5,5 kW. Egentligen testade jag mest för att se hur det fungerade, för jag hade kommit hem ändå. Allt som allt fick jag i alla fall 7 % extra i batteriet. När jag kom hem fanns det 17 % kvar i batteriet.HX100 skrev:Varning för rant. Igår åkte jag mellan Stockholm och Östersund. Sambon hade lite ärenden i Uppsala så jag tänkte passa på att toppa upp batteriet lite i någon snabbladdare.
Åkte först till någon Fortum laddare vid mcd där någon ny kinesisk suv stod och testladdade. Jaha ok jag kör vidare till Max där det fanns en vattenfall/recharge och där var det också upptaget av en Kia som hade 97% fullt. Ägaren kom aldrig tillbaka men jag kunde testa både chademo och AC laddaren och inget ville funka. Jag ger upp.
Av en slump stannade jag senare vid circle K där det stod 4 flashiga ionity laddare. Inspekterar lite och de har fin touch screen display och bra hastighet. Då plockar jag fram ccs adaptern och stoppar i sladden igen då. Börjar navigera mig fram i skärmen. Det visar sig att jag måste ha en app ändå för att starta laddningen. Jaha, jag får väl gå in och fixa det medans jag går in och skiter. Efter installation så ska jag skriva in vart jag bor och hela mitt kreditkortsnummer. Sen ska jag välja vilken jävla station jag står på vilket jag får logiskt räkna ut i huvudet eftersom jag är på toa. Sen visar det sig att de ska reservera 900 jävla kronor på mitt konto. Visst ok onödigt men ok. Funkade inte, jag hade bara 700 på just det kreditkortet. Jag byter till det riktiga kreditkortet men då står det att laddaren där bilen står är upptagen.
Där gav jag fan upp. Åkte vidare till Gävles SUC, stannade och stoppade i sladden och tog en promenad.
Till okq8, ha åtminstone ha en enkel jävla kontokorts blipp på laddstationen.
Så tack Tesla för stort batteri och låg förbrukning, så man klarar sig även när den ensamma 50 kW stolpen är upptagen. Inte tack till operatören, för det är något slags ironi i att behöva strula med en app för att få igång laddningen, trots att den visar sig vara gratis.
Jag tror man måste aktivera laddaren först via appen innan man stoppar i sladden. Om man först stoppar i sladden (vilket är det mest naturliga att göra?) så tror appen att laddaren är upptagen, och då måste man som du säger tvinga omstart av appen, vänta och försöka igen några gånger.
I min hemstad har jag bricka för BEE och det funkar bra men jag har ingen aning om hur man gör utan det. Jag gissar att alla som har något annat än Tesla behöver lära känna sin stad och omgivning, att veta att just den laddaren funkar så här med detta kort/app. I min mobil har jag 5 olika appar för varje enskilt laddningsbolag och varenda ett måste man göra konto och krångla.
Jag trodde bolag hade lärt sig vid det här laget för det var redan känt för 10 år sen på en mässa där de tog upp att företag bara vill hoppa på det här apphype tåget utan att ha någon vettig anledning att faktiskt ha en app.
Det får mig att tänka på denna sketch, byt ut situationen mot en laddstation bara. https://youtu.be/PrwQ-guwvfs