Sida 4 av 5

Re: Förbrukning i verkligheten.

Postat: 17 jan 2021 19:50
av Niklas Z
Körde motorväg i dag, - 2° C, saltad vägbana, 201 Wh/km. Fart 118 km/h enligt GPS, 18 tum dubbfria däck. Svag vind 1-2 m/s, men i ryggen.

Re: Förbrukning i verkligheten.

Postat: 17 jan 2021 20:10
av Magnus71
Åre-Östersund idag (100km)
-2019 M3 LR, 18”.
-Takräcke, 4pers+ Bagage.
-Bilen förvärmd ca 30min. (Start utan snöflinga på displayen)
-Startade med yttertempen -24. ca -18 vid resmålet. Vindstilla
-Packad snö på vägbanan
-Hastighet enligt skyltar bitvis +5-10kmh samt några omkörningar
Förbrukning:270kwh/km

Märktes att mesta energin gick till att fortsätta värma batteri samt värma kupén.
Har aldrig varit i närheten av så hög förbrukning tidigare. Har kört sträckan 50-talet ggr under två vintrar. Normalt vid några minusgrader är ca 200kwh/km

Re: Förbrukning i verkligheten.

Postat: 17 jan 2021 20:29
av BrooklynS
Hur varmt hade du på klimatanläggningen?

Re: Förbrukning i verkligheten.

Postat: 17 jan 2021 20:31
av Magnus71
Hade 20,5 grader på båda klimatzonerna.

Re: Förbrukning i verkligheten.

Postat: 17 jan 2021 20:35
av BrooklynS
Ja är det -24 ute så är det nog bra att förvärma lite längre så att batteriet hinner bli varmt. Om du ställer avgångstid i bilen så slipper du elda kupévärme för kråkorna.

I appen Tesla Plus kan man schemalägga att batteriet är uppvärmt och fulladdat en viss tid, helt fristående från kupévärmen.

Re: Förbrukning i verkligheten.

Postat: 17 jan 2021 21:04
av CrazyGang
Robertrimmevik skrev:
miksch skrev:
CrazyGang skrev:
Sthlm-Järvsö t.o.r. Fem personer i bilen, full packning och bakbox på kroken.

-10 till -5 grader, en del snö på vägen och följde hastighetsgränserna så ganska mycket 120km/h motorväg.

Snittade 2.10 kW/mil ungefär så ger knappt 35 mils räckvidd i min 2020 M3LR.
Det hørtes ganske bra ut. Her har du full pakke. Det er kaldt, fullpakket bil, boks bakpå og snø på veien samt ganske god hastighet.
Imponerende lavt forbruk for ditt oppsett.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ingen uppgift på väglaget. Det är stor skillnad på torr, slät isig väg och skrovlig väg med snö.
Mestadels slät eller is men stundtals lite snö. Förbrukningen är likvärdig mot när vi körde Sthlm-Värmland med samma packning, något varmare (runt 0) och snöblandat regn 2/3 av vägen.

Re: Förbrukning i verkligheten.

Postat: 17 jan 2021 21:16
av Mats79
Ljusdal - Sveg med en Tesla Model 3, SR+

-19 grader ute.
+19 i kupén.
4 personer. Full last. Ingen takbox.

250Wh/km

Med en SR+ och dessa temperaturer är avståndet mellan nuvarande superchargers för långt för denna typ av vinterkörning. Skönt att veta att Ljusdal energi har (gratis!) snabbladdare både i Delsbo, Ljusdal och Kårböle så man kan välja var man vill fylla på lite extra när kylan väl slår till.

Re: Förbrukning i verkligheten.

Postat: 17 jan 2021 23:42
av Robertrimmevik
Mats79 skrev:
Ljusdal - Sveg med en Tesla Model 3, SR+

-19 grader ute.
+19 i kupén.
4 personer. Full last. Ingen takbox.

250Wh/km

Med en SR+ och dessa temperaturer är avståndet mellan nuvarande superchargers för långt för denna typ av vinterkörning. Skönt att veta att Ljusdal energi har (gratis!) snabbladdare både i Delsbo, Ljusdal och Kårböle så man kan välja var man vill fylla på lite extra när kylan väl slår till.
Värmepump gör nog ganska stor skillnad. E-tron ökar kanske 0,3 kWh/mil i de temperaturerna och då har vi +21 i kupén. Bra att Tesla börjat med det nu.

Re: Förbrukning i verkligheten.

Postat: 18 jan 2021 06:37
av Laban
Gör verkligen värmepump så stor skillnad i -19C ? Fick för mig att framförallt värmepumpar i bilar normalt sett inte ger så mycket redan efter -10C. Dvs, då är man väldigt nära 1 kW el in, 1 kW värme ut.

Jag gissar på att en potentiell skillnad mellan e-Tron och Model 3 i detta fall har mer med effektiviteten överlag att göra. Tar man ett extremfall så borde ex en Tesla Semi förlora väldigt lite räckvidd i kyla eftersom förhållandevis lite energi går åt till att värma upp kupen jämfört med den totala energiåtgången.

Re: Förbrukning i verkligheten.

Postat: 18 jan 2021 08:32
av Tellus
Laban skrev:
Gör verkligen värmepump så stor skillnad i -19C ? Fick för mig att framförallt värmepumpar i bilar normalt sett inte ger så mycket redan efter -10C. Dvs, då är man väldigt nära 1 kW el in, 1 kW värme ut.

Jag gissar på att en potentiell skillnad mellan e-Tron och Model 3 i detta fall har mer med effektiviteten överlag att göra. Tar man ett extremfall så borde ex en Tesla Semi förlora väldigt lite räckvidd i kyla eftersom förhållandevis lite energi går åt till att värma upp kupen jämfört med den totala energiåtgången.
I dessa temperaturer är det framförallt värmen från batteriet som gör att nya model 3 får osannolikt låg förbrukning. Men det förutsätter att man förvärmt bilen eller helst använt supercharger så batteriet värmts upp, vilket man brukar göra på långresa

Re: Förbrukning i verkligheten.

Postat: 18 jan 2021 10:53
av BrooklynS
Mats79 skrev:
Ljusdal - Sveg med en Tesla Model 3, SR+

-19 grader ute.
+19 i kupén.
4 personer. Full last. Ingen takbox.

250Wh/km

Med en SR+ och dessa temperaturer är avståndet mellan nuvarande superchargers för långt för denna typ av vinterkörning. Skönt att veta att Ljusdal energi har (gratis!) snabbladdare både i Delsbo, Ljusdal och Kårböle så man kan välja var man vill fylla på lite extra när kylan väl slår till.
Jag brukar ligga på en bit under 200 Wh/km vid dessa temperaturer och förhållanden - med snö på vägen. M3P 18" dubbdäck uttagen sept -19.

259 Wh/km drog den med släpvagn i höstas i regnväder och några plusgrader.

Re: Förbrukning i verkligheten.

Postat: 18 jan 2021 12:58
av Mats79
BrooklynS skrev:
Mats79 skrev:
Ljusdal - Sveg med en Tesla Model 3, SR+

-19 grader ute.
+19 i kupén.
4 personer. Full last. Ingen takbox.

250Wh/km

Med en SR+ och dessa temperaturer är avståndet mellan nuvarande superchargers för långt för denna typ av vinterkörning. Skönt att veta att Ljusdal energi har (gratis!) snabbladdare både i Delsbo, Ljusdal och Kårböle så man kan välja var man vill fylla på lite extra när kylan väl slår till.
Jag brukar ligga på en bit under 200 Wh/km vid dessa temperaturer och förhållanden - med snö på vägen. M3P 18" dubbdäck uttagen sept -19.

259 Wh/km drog den med släpvagn i höstas i regnväder och några plusgrader.
Låter otroligt att du skulle komma under 200 vid -19... Så stor skillnad kan det väl inte vara mellan samma bilmodell?

Re: Förbrukning i verkligheten.

Postat: 18 jan 2021 13:14
av miksch
Jeg tror at mye har med kjørestil å gjøre.
Mitt forbruk er alltid minst 20 Wh/km lavere enn når mine barn kjører, og det gjelder også for de gangene de gasser forsiktig.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Förbrukning i verkligheten.

Postat: 18 jan 2021 13:18
av taliz
Och om man förvärmt ordentligt innan med sladd i eller inte....
Hur högt däcktryck man har...
Om det blåser motvind eller ej...
Om man pausar(dvs stannar och startar igen)...
Om nån öppnar en dörr eller fönster så värmen försvinner...
Om man är väldigt försiktig med gaspedalen eller accelererar snabbt...
Om man gör mkt omkörningar..
etc etc etc...

Re: Förbrukning i verkligheten.

Postat: 18 jan 2021 14:23
av BrooklynS
Mats79 skrev:
BrooklynS skrev:
Mats79 skrev:
Ljusdal - Sveg med en Tesla Model 3, SR+

-19 grader ute.
+19 i kupén.
4 personer. Full last. Ingen takbox.

250Wh/km

Med en SR+ och dessa temperaturer är avståndet mellan nuvarande superchargers för långt för denna typ av vinterkörning. Skönt att veta att Ljusdal energi har (gratis!) snabbladdare både i Delsbo, Ljusdal och Kårböle så man kan välja var man vill fylla på lite extra när kylan väl slår till.
Jag brukar ligga på en bit under 200 Wh/km vid dessa temperaturer och förhållanden - med snö på vägen. M3P 18" dubbdäck uttagen sept -19.

259 Wh/km drog den med släpvagn i höstas i regnväder och några plusgrader.
Låter otroligt att du skulle komma under 200 vid -19... Så stor skillnad kan det väl inte vara mellan samma bilmodell?
Jag har aldrig kommit upp i 250 Wh/km med tom bil på långresa. Hade medvind mellan Arvidsjaur och Luleå en kväll med 15 minus i januari ifjol, 139 Wh/km och då körde jag 90-100.

Eller ligger du och kör 140 km/h?

Re: Förbrukning i verkligheten.

Postat: 18 jan 2021 14:42
av Bjelke
Arvidsjaur ligger väl typ på 400möh också...

Re: Förbrukning i verkligheten.

Postat: 18 jan 2021 16:03
av Mats79
BrooklynS skrev:
Mats79 skrev:
BrooklynS skrev:
Mats79 skrev:
Ljusdal - Sveg med en Tesla Model 3, SR+

-19 grader ute.
+19 i kupén.
4 personer. Full last. Ingen takbox.

250Wh/km

Med en SR+ och dessa temperaturer är avståndet mellan nuvarande superchargers för långt för denna typ av vinterkörning. Skönt att veta att Ljusdal energi har (gratis!) snabbladdare både i Delsbo, Ljusdal och Kårböle så man kan välja var man vill fylla på lite extra när kylan väl slår till.
Jag brukar ligga på en bit under 200 Wh/km vid dessa temperaturer och förhållanden - med snö på vägen. M3P 18" dubbdäck uttagen sept -19.

259 Wh/km drog den med släpvagn i höstas i regnväder och några plusgrader.
Låter otroligt att du skulle komma under 200 vid -19... Så stor skillnad kan det väl inte vara mellan samma bilmodell?
Jag har aldrig kommit upp i 250 Wh/km med tom bil på långresa. Hade medvind mellan Arvidsjaur och Luleå en kväll med 15 minus i januari ifjol, 139 Wh/km och då körde jag 90-100.

Eller ligger du och kör 140 km/h?
Det var del av en längre resa och just här var förbrukningen som högst. Med tanke på väglaget körde vi alltid under högsta tillåtna hastighet. Sträckan är varierat 80-100 och vi körde 70-90.

Re: Förbrukning i verkligheten.

Postat: 18 jan 2021 16:24
av BrooklynS
Bjelke skrev:
Arvidsjaur ligger väl typ på 400möh också...
Jodå, men vinden gör mer. Kör sträckan Luleå-Hemavan-Luleå typ varannan helg under vinterhalvåret så jag har koll på elektronerna... :D

Re: Förbrukning i verkligheten.

Postat: 18 jan 2021 19:21
av martinot
Laban skrev:
Gör verkligen värmepump så stor skillnad i -19C ? Fick för mig att framförallt värmepumpar i bilar normalt sett inte ger så mycket redan efter -10C. Dvs, då är man väldigt nära 1 kW el in, 1 kW värme ut.

Jag gissar på att en potentiell skillnad mellan e-Tron och Model 3 i detta fall har mer med effektiviteten överlag att göra. Tar man ett extremfall så borde ex en Tesla Semi förlora väldigt lite räckvidd i kyla eftersom förhållandevis lite energi går åt till att värma upp kupen jämfört med den totala energiåtgången.
Enligt Björn Nylands (ganska gedigna) tester så verkar värmepump göra en väldigt stor skillnad när han både kört och campat i runt -30C.

Nu har vi sällan mer än runt nollan under de kallaste veckorna på vintern där vi bor, så kanske inte har riktigt lika stora nytta av det, men vår nästa elbil skall absolut bli med värmepump.

Re: Förbrukning i verkligheten.

Postat: 18 jan 2021 19:42
av taliz
martinot skrev:
Laban skrev:
Gör verkligen värmepump så stor skillnad i -19C ? Fick för mig att framförallt värmepumpar i bilar normalt sett inte ger så mycket redan efter -10C. Dvs, då är man väldigt nära 1 kW el in, 1 kW värme ut.

Jag gissar på att en potentiell skillnad mellan e-Tron och Model 3 i detta fall har mer med effektiviteten överlag att göra. Tar man ett extremfall så borde ex en Tesla Semi förlora väldigt lite räckvidd i kyla eftersom förhållandevis lite energi går åt till att värma upp kupen jämfört med den totala energiåtgången.
Enligt Björn Nylands (ganska gedigna) tester så verkar värmepump göra en väldigt stor skillnad när han både kört och campat i runt -30C.

Nu har vi sällan mer än runt nollan under de kallaste veckorna på vintern där vi bor, så kanske inte har riktigt lika stora nytta av det, men vår nästa elbil skall absolut bli med värmepump.
Det är just Teslas värmepump som gör skillnaden. Den är ju byggd så den kan återvinna värme från batteripacket. Det gör att så länge batteripacket håller några grader åtminstone, vilket det ju gör om man kört nyligen, så kommer värmepumpen vara väldigt effektiv även i -30c.
Andra tillverkare som inte kan nyttja batteripacket som värmekälla kommer få mkt högre förbrukning i svår kyla.

Re: Förbrukning i verkligheten.

Postat: 22 jan 2021 00:15
av Robertrimmevik
taliz skrev:
martinot skrev:
Laban skrev:
Gör verkligen värmepump så stor skillnad i -19C ? Fick för mig att framförallt värmepumpar i bilar normalt sett inte ger så mycket redan efter -10C. Dvs, då är man väldigt nära 1 kW el in, 1 kW värme ut.

Jag gissar på att en potentiell skillnad mellan e-Tron och Model 3 i detta fall har mer med effektiviteten överlag att göra. Tar man ett extremfall så borde ex en Tesla Semi förlora väldigt lite räckvidd i kyla eftersom förhållandevis lite energi går åt till att värma upp kupen jämfört med den totala energiåtgången.
Enligt Björn Nylands (ganska gedigna) tester så verkar värmepump göra en väldigt stor skillnad när han både kört och campat i runt -30C.

Nu har vi sällan mer än runt nollan under de kallaste veckorna på vintern där vi bor, så kanske inte har riktigt lika stora nytta av det, men vår nästa elbil skall absolut bli med värmepump.
Det är just Teslas värmepump som gör skillnaden. Den är ju byggd så den kan återvinna värme från batteripacket. Det gör att så länge batteripacket håller några grader åtminstone, vilket det ju gör om man kört nyligen, så kommer värmepumpen vara väldigt effektiv även i -30c.
Andra tillverkare som inte kan nyttja batteripacket som värmekälla kommer få mkt högre förbrukning i svår kyla.
Kan du inte bara ge dig.

Re: Förbrukning i verkligheten.

Postat: 22 jan 2021 08:31
av iAkita
taliz skrev:
martinot skrev:
Laban skrev:
Gör verkligen värmepump så stor skillnad i -19C ? Fick för mig att framförallt värmepumpar i bilar normalt sett inte ger så mycket redan efter -10C. Dvs, då är man väldigt nära 1 kW el in, 1 kW värme ut.

Jag gissar på att en potentiell skillnad mellan e-Tron och Model 3 i detta fall har mer med effektiviteten överlag att göra. Tar man ett extremfall så borde ex en Tesla Semi förlora väldigt lite räckvidd i kyla eftersom förhållandevis lite energi går åt till att värma upp kupen jämfört med den totala energiåtgången.
Enligt Björn Nylands (ganska gedigna) tester så verkar värmepump göra en väldigt stor skillnad när han både kört och campat i runt -30C.

Nu har vi sällan mer än runt nollan under de kallaste veckorna på vintern där vi bor, så kanske inte har riktigt lika stora nytta av det, men vår nästa elbil skall absolut bli med värmepump.
Det är just Teslas värmepump som gör skillnaden. Den är ju byggd så den kan återvinna värme från batteripacket. Det gör att så länge batteripacket håller några grader åtminstone, vilket det ju gör om man kört nyligen, så kommer värmepumpen vara väldigt effektiv även i -30c.
Andra tillverkare som inte kan nyttja batteripacket som värmekälla kommer få mkt högre förbrukning i svår kyla.
Det är en bra lösning som påminner om vad Kia gjort i några år nu, där spillvärme från elektroniska komponenter återvinns av värmepumpen. Men frågan är vad det gör för genomsnittsförbrukningen på lite längre resor med flera laddstopp. Först kyls batteriet ner för att värma upp kabinen, sen ska det värmas upp igen inför nästa laddning. Det kan som bäst bli ett nollsummespel och i realiteten inte ens det. Eller förvärmer Model 3 inte batteriet till optimal temperatur innan laddning, dvs blir temperaturen ännu högre när man väl börjar ladda?

Re: Förbrukning i verkligheten.

Postat: 22 jan 2021 10:56
av taliz
iAkita skrev:
taliz skrev:
martinot skrev:
Laban skrev:
Gör verkligen värmepump så stor skillnad i -19C ? Fick för mig att framförallt värmepumpar i bilar normalt sett inte ger så mycket redan efter -10C. Dvs, då är man väldigt nära 1 kW el in, 1 kW värme ut.

Jag gissar på att en potentiell skillnad mellan e-Tron och Model 3 i detta fall har mer med effektiviteten överlag att göra. Tar man ett extremfall så borde ex en Tesla Semi förlora väldigt lite räckvidd i kyla eftersom förhållandevis lite energi går åt till att värma upp kupen jämfört med den totala energiåtgången.
Enligt Björn Nylands (ganska gedigna) tester så verkar värmepump göra en väldigt stor skillnad när han både kört och campat i runt -30C.

Nu har vi sällan mer än runt nollan under de kallaste veckorna på vintern där vi bor, så kanske inte har riktigt lika stora nytta av det, men vår nästa elbil skall absolut bli med värmepump.
Det är just Teslas värmepump som gör skillnaden. Den är ju byggd så den kan återvinna värme från batteripacket. Det gör att så länge batteripacket håller några grader åtminstone, vilket det ju gör om man kört nyligen, så kommer värmepumpen vara väldigt effektiv även i -30c.
Andra tillverkare som inte kan nyttja batteripacket som värmekälla kommer få mkt högre förbrukning i svår kyla.
Det är en bra lösning som påminner om vad Kia gjort i några år nu, där spillvärme från elektroniska komponenter återvinns av värmepumpen. Men frågan är vad det gör för genomsnittsförbrukningen på lite längre resor med flera laddstopp. Först kyls batteriet ner för att värma upp kabinen, sen ska det värmas upp igen inför nästa laddning. Det kan som bäst bli ett nollsummespel och i realiteten inte ens det. Eller förvärmer Model 3 inte batteriet till optimal temperatur innan laddning, dvs blir temperaturen ännu högre när man väl börjar ladda?
Björn gjorde ju ett test dagen efter med en eNiro, den drog betydligt mer än Teslan.
Värmepumpen drar inte så mkt effekt, så det får ingen större påverkan på batteritempen.

Re: Förbrukning i verkligheten.

Postat: 22 jan 2021 11:03
av Off Grid Byggaren
taliz skrev:
martinot skrev:
Laban skrev:
Gör verkligen värmepump så stor skillnad i -19C ? Fick för mig att framförallt värmepumpar i bilar normalt sett inte ger så mycket redan efter -10C. Dvs, då är man väldigt nära 1 kW el in, 1 kW värme ut.

Jag gissar på att en potentiell skillnad mellan e-Tron och Model 3 i detta fall har mer med effektiviteten överlag att göra. Tar man ett extremfall så borde ex en Tesla Semi förlora väldigt lite räckvidd i kyla eftersom förhållandevis lite energi går åt till att värma upp kupen jämfört med den totala energiåtgången.
Enligt Björn Nylands (ganska gedigna) tester så verkar värmepump göra en väldigt stor skillnad när han både kört och campat i runt -30C.

Nu har vi sällan mer än runt nollan under de kallaste veckorna på vintern där vi bor, så kanske inte har riktigt lika stora nytta av det, men vår nästa elbil skall absolut bli med värmepump.
Det är just Teslas värmepump som gör skillnaden. Den är ju byggd så den kan återvinna värme från batteripacket. Det gör att så länge batteripacket håller några grader åtminstone, vilket det ju gör om man kört nyligen, så kommer värmepumpen vara väldigt effektiv även i -30c.
Andra tillverkare som inte kan nyttja batteripacket som värmekälla kommer få mkt högre förbrukning i svår kyla.
Audi e-tron har också den funktionen. Men först värmer den upp batteriet omsorgsfullt, så det verkar funka bäst vid långkörning i högre hastigheter.

Re: Förbrukning i verkligheten.

Postat: 22 jan 2021 17:53
av Nect
Off Grid Byggaren skrev:
taliz skrev:
martinot skrev:
Laban skrev:
Gör verkligen värmepump så stor skillnad i -19C ? Fick för mig att framförallt värmepumpar i bilar normalt sett inte ger så mycket redan efter -10C. Dvs, då är man väldigt nära 1 kW el in, 1 kW värme ut.

Jag gissar på att en potentiell skillnad mellan e-Tron och Model 3 i detta fall har mer med effektiviteten överlag att göra. Tar man ett extremfall så borde ex en Tesla Semi förlora väldigt lite räckvidd i kyla eftersom förhållandevis lite energi går åt till att värma upp kupen jämfört med den totala energiåtgången.
Enligt Björn Nylands (ganska gedigna) tester så verkar värmepump göra en väldigt stor skillnad när han både kört och campat i runt -30C.

Nu har vi sällan mer än runt nollan under de kallaste veckorna på vintern där vi bor, så kanske inte har riktigt lika stora nytta av det, men vår nästa elbil skall absolut bli med värmepump.
Det är just Teslas värmepump som gör skillnaden. Den är ju byggd så den kan återvinna värme från batteripacket. Det gör att så länge batteripacket håller några grader åtminstone, vilket det ju gör om man kört nyligen, så kommer värmepumpen vara väldigt effektiv även i -30c.
Andra tillverkare som inte kan nyttja batteripacket som värmekälla kommer få mkt högre förbrukning i svår kyla.
Audi e-tron har också den funktionen. Men först värmer den upp batteriet omsorgsfullt, så det verkar funka bäst vid långkörning i högre hastigheter.
E-trons lösning måste vara väldigt bra i strängkyla? (Dvs ingen coldgate där man kan få stå länge vid en laddare innan den börjar ladda då den först ska få upp batteritempen).