Sida 4 av 13
Re: BMW iX3
Postat: 26 mar 2021 22:11
av Hmpftfhdns
Bruno skrev:Hmpftfhdns skrev:Bruno skrev:Hmpftfhdns skrev:Provkörde idag. Mycket trevlig bil. På gott och ont är det en helt vanlig X3 med eldrift. Plus för kvalitetskänsla och förarassistans. Minus för infotainment om man jämför med Tesla.
Kul! Vad drog den?
21 efter ganska aggressiv körning i sportläge — så det är enligt förväntningarna. Verkar stämma som testerna säger att den är relativt snål vid ”lagom” hastigheter men att det märks på förbrukningen att den inte har så bra aerodynamik när man kör fort.
Det måste väl vara ganska bra?
Ja, det verkar som att BMW har lyckats med drivlinan. Blir spännande att se hur i4 står sig mot Model 3 i förbrukning och räckvidd.
Re: BMW iX3
Postat: 27 mar 2021 14:05
av Anonymous FTW
Hmpftfhdns skrev:Bruno skrev:Hmpftfhdns skrev:Bruno skrev:Hmpftfhdns skrev:Provkörde idag. Mycket trevlig bil. På gott och ont är det en helt vanlig X3 med eldrift. Plus för kvalitetskänsla och förarassistans. Minus för infotainment om man jämför med Tesla.
Kul! Vad drog den?
21 efter ganska aggressiv körning i sportläge — så det är enligt förväntningarna. Verkar stämma som testerna säger att den är relativt snål vid ”lagom” hastigheter men att det märks på förbrukningen att den inte har så bra aerodynamik när man kör fort.
Det måste väl vara ganska bra?
Ja, det verkar som att BMW har lyckats med drivlinan. Blir spännande att se hur i4 står sig mot Model 3 i förbrukning och räckvidd.
BMW har ju sysslat med elbil ett tag så de är ju ändå inga duvungar i branschen, de borde kunna få till det bra. Har för mig att VW knyckte folk från BMW när de skulle göra sin ID.
Re: BMW iX3
Postat: 27 mar 2021 14:36
av taliz
Anonymous FTW skrev:
BMW har ju sysslat med elbil ett tag så de är ju ändå inga duvungar i branschen, de borde kunna få till det bra. Har för mig att VW knyckte folk från BMW när de skulle göra sin ID.
Problemet för BMW är att de som byggde i3 och i8 dragit vidare. När BMW meddelade att nästa projekt blev att bygga avgasbil var dom inte intresserade att vara kvar.
Dom finns idag just hos tex VW(de anlitade designteamet bakom i3, därför ID3/4 är så lik den i mkt), men även hos sådana som Lucid.
iX3, i4 etc är ju baserade på avgasbilar, inte rena elbilsplattformar. Det om något visar på hur långt efter BMW ligger.
Re: BMW iX3
Postat: 27 mar 2021 18:56
av MWall
Anonymous FTW skrev:
BMW har ju sysslat med elbil ett tag så de är ju ändå inga duvungar i branschen, de borde kunna få till det bra. Har för mig att VW knyckte folk från BMW när de skulle göra sin ID.
Exakt. Kunnandet finns. Det försvann såklart inte med ett fåtal personer. Det är ju inte magi detta som många verkar tro. En effektiv elmotor kan alla bygga och vindtunnel har alla stora tillgång till. Att bygga en effektiv elbil är många ggr enklare än att bygga en fossilbil.
Jag har faktiskt köpt lite aktier i BMW. Tror de kommer överraska positivt.
PS. iX är inte baserad på fossilbil. Apropå vad nån annan skrev.
Re: BMW iX3
Postat: 27 mar 2021 18:58
av Bjelke
MWall skrev:Anonymous FTW skrev:
BMW har ju sysslat med elbil ett tag så de är ju ändå inga duvungar i branschen, de borde kunna få till det bra. Har för mig att VW knyckte folk från BMW när de skulle göra sin ID.
Exakt. Kunnandet finns. Det försvann såklart inte med ett fåtal personer. Det är ju inte magi detta som många verkar tro. En effektiv elmotor kan alla bygga och vindtunnel har alla stora tillgång till. Att bygga en effektiv elbil är många ggr enklare än att bygga en fossilbil.
Jag har faktiskt köpt lite aktier i BMW. Tror de kommer överraska positivt.
PS. iX är inte baserad på fossilbil. Apropå vad nån annan skrev.
Jag hoppas att du får rätt

(men vettifanken om det kommer att gå så lätt för dom)
Re: BMW iX3
Postat: 27 mar 2021 19:53
av martinot
MWall skrev:Anonymous FTW skrev:
BMW har ju sysslat med elbil ett tag så de är ju ändå inga duvungar i branschen, de borde kunna få till det bra. Har för mig att VW knyckte folk från BMW när de skulle göra sin ID.
Exakt. Kunnandet finns. Det försvann såklart inte med ett fåtal personer. Det är ju inte magi detta som många verkar tro. En effektiv elmotor kan alla bygga och vindtunnel har alla stora tillgång till. Att bygga en effektiv elbil är många ggr enklare än att bygga en fossilbil.
Jag har faktiskt köpt lite aktier i BMW. Tror de kommer överraska positivt.
PS. iX är inte baserad på fossilbil. Apropå vad nån annan skrev.
Nja, skulle hålla med att det är enklare att bygga en elbil jämfört med en ICE-bil, men bra mycket svårare att bygga en effektiv elbil än en effektiv ICE-bil (där kunnandet är gammal skåpmat).
Därav de stora skillnader vi idag ser mellan olika elbilar inom ungefär samma segment (där ICE-er är de flesta mindre skillnad på inom samma segment och storleksklass).
Re: BMW iX3
Postat: 27 mar 2021 19:55
av martinot
Bjelke skrev:MWall skrev:Anonymous FTW skrev:
BMW har ju sysslat med elbil ett tag så de är ju ändå inga duvungar i branschen, de borde kunna få till det bra. Har för mig att VW knyckte folk från BMW när de skulle göra sin ID.
Exakt. Kunnandet finns. Det försvann såklart inte med ett fåtal personer. Det är ju inte magi detta som många verkar tro. En effektiv elmotor kan alla bygga och vindtunnel har alla stora tillgång till. Att bygga en effektiv elbil är många ggr enklare än att bygga en fossilbil.
Jag har faktiskt köpt lite aktier i BMW. Tror de kommer överraska positivt.
PS. iX är inte baserad på fossilbil. Apropå vad nån annan skrev.
Jag hoppas att du får rätt

(men vettifanken om det kommer att gå så lätt för dom)
Samma sak här. Jag gillar BMW och hoppas att ni har rätt, men de har en tuff resa framåt. Synd att de tappade bort det momentum som de ett tag hade med i3 och i8. Blir klart tufft och svårt att ta igen (dock inte omöjligt).
Re: BMW iX3
Postat: 27 mar 2021 19:59
av taliz
MWall skrev:Anonymous FTW skrev:
BMW har ju sysslat med elbil ett tag så de är ju ändå inga duvungar i branschen, de borde kunna få till det bra. Har för mig att VW knyckte folk från BMW när de skulle göra sin ID.
Exakt. Kunnandet finns. Det försvann såklart inte med ett fåtal personer. Det är ju inte magi detta som många verkar tro. En effektiv elmotor kan alla bygga och vindtunnel har alla stora tillgång till. Att bygga en effektiv elbil är många ggr enklare än att bygga en fossilbil.
Jag har faktiskt köpt lite aktier i BMW. Tror de kommer överraska positivt.
PS. iX är inte baserad på fossilbil. Apropå vad nån annan skrev.
Om det var så enkelt, varför sitter det motorer från Magneti Marelli, inverter från Hitachi och batteri från LG... i en Porsche Taycan? Det är ju en bil som är utvecklad som elbil från grunden.
BMW ligger många år efter Porsche i utvecklingen dessutom.
Jag tror BMW är ett av de bolag som riskerar gå under faktiskt.
Re: BMW iX3
Postat: 27 mar 2021 20:34
av MWall
Finns flera i den här tråden jag aldrig tänker svara mer än indirekt.
Det är generellt inget fel i att köpa in komponenter från specialister. Elbilar är enkla konstruktioner. Värdet ligger i förpackningen och märket.
PS. i8 är en laddhybrid.
Re: BMW iX3
Postat: 27 mar 2021 22:23
av martinot
Svarar inte direkt, de som inte vågar andra svara direkt. Blir ju direkt fel då.

Re: BMW iX3
Postat: 27 mar 2021 22:28
av taliz
MWall skrev:Finns flera i den här tråden jag aldrig tänker svara mer än indirekt.
Det är generellt inget fel i att köpa in komponenter från specialister. Elbilar är enkla konstruktioner. Värdet ligger i förpackningen och märket.
PS. i8 är en laddhybrid.
Är det nära till en ny dramaquit?
Om det är så enkelt, hur kommer det sig att ingen är i närheten av Tesla?
Re: BMW iX3
Postat: 28 mar 2021 20:59
av Hmpftfhdns
taliz skrev:MWall skrev:Anonymous FTW skrev:
BMW har ju sysslat med elbil ett tag så de är ju ändå inga duvungar i branschen, de borde kunna få till det bra. Har för mig att VW knyckte folk från BMW när de skulle göra sin ID.
Exakt. Kunnandet finns. Det försvann såklart inte med ett fåtal personer. Det är ju inte magi detta som många verkar tro. En effektiv elmotor kan alla bygga och vindtunnel har alla stora tillgång till. Att bygga en effektiv elbil är många ggr enklare än att bygga en fossilbil.
Jag har faktiskt köpt lite aktier i BMW. Tror de kommer överraska positivt.
PS. iX är inte baserad på fossilbil. Apropå vad nån annan skrev.
Om det var så enkelt, varför sitter det motorer från Magneti Marelli, inverter från Hitachi och batteri från LG... i en Porsche Taycan? Det är ju en bil som är utvecklad som elbil från grunden.
BMW ligger många år efter Porsche i utvecklingen dessutom.
Jag tror BMW är ett av de bolag som riskerar gå under faktiskt.
Det är väl just det som är grejen — BMW har lagt massa energi på att utveckla drivlinan i egen regi och inte bara köpa in standardkomponenter. I iX3 sitter BMW:s egenutvecklade elmotor, integrerad kraftelektronik, batterier med mindre kobolt och plattare ”form factor”. Det känns som att man kan lura sig ibland på att tillverkare har tagit fram en ”dedikerad elbilsplattform” som egentligen är ihopplock av standardkomponenter för eldrift med frunk och utan kardantubbel som USP — även om drivlinan är sådär effektiv.
Re: BMW iX3
Postat: 28 mar 2021 22:27
av taliz
Hmpftfhdns skrev:
Det är väl just det som är grejen — BMW har lagt massa energi på att utveckla drivlinan i egen regi och inte bara köpa in standardkomponenter. I iX3 sitter BMW:s egenutvecklade elmotor, integrerad kraftelektronik, batterier med mindre kobolt och plattare ”form factor”. Det känns som att man kan lura sig ibland på att tillverkare har tagit fram en ”dedikerad elbilsplattform” som egentligen är ihopplock av standardkomponenter för eldrift med frunk och utan kardantubbel som USP — även om drivlinan är sådär effektiv.
Var har du fått den informationen ifrån?
Dom köper batterier från Samsung och CATL tydligen. Var motorer, inverter etc kommer från hittar jag ingen info om.
Re: BMW iX3
Postat: 28 mar 2021 22:49
av Hmpftfhdns
taliz skrev:Hmpftfhdns skrev:
Det är väl just det som är grejen — BMW har lagt massa energi på att utveckla drivlinan i egen regi och inte bara köpa in standardkomponenter. I iX3 sitter BMW:s egenutvecklade elmotor, integrerad kraftelektronik, batterier med mindre kobolt och plattare ”form factor”. Det känns som att man kan lura sig ibland på att tillverkare har tagit fram en ”dedikerad elbilsplattform” som egentligen är ihopplock av standardkomponenter för eldrift med frunk och utan kardantubbel som USP — även om drivlinan är sådär effektiv.
Var har du fått den informationen ifrån?
Dom köper batterier från Samsung och CATL tydligen. Var motorer, inverter etc kommer från hittar jag ingen info om.
Det var mycket snack om det när de presenterade iX3, iX och i4.
Här står lite om det t.ex:
https://www.evspecifications.com/en/news/2292307
Re: BMW iX3
Postat: 29 mar 2021 07:56
av ObscureEconomist
taliz skrev:Hmpftfhdns skrev:
Det är väl just det som är grejen — BMW har lagt massa energi på att utveckla drivlinan i egen regi och inte bara köpa in standardkomponenter. I iX3 sitter BMW:s egenutvecklade elmotor, integrerad kraftelektronik, batterier med mindre kobolt och plattare ”form factor”. Det känns som att man kan lura sig ibland på att tillverkare har tagit fram en ”dedikerad elbilsplattform” som egentligen är ihopplock av standardkomponenter för eldrift med frunk och utan kardantubbel som USP — även om drivlinan är sådär effektiv.
Var har du fått den informationen ifrån?
Dom köper batterier från Samsung och CATL tydligen. Var motorer, inverter etc kommer från hittar jag ingen info om.
Med den logiken gör inte Tesla heller sina egna batterier då när dom köper en hel del från Panasonic?
Att BMW lägger ner en del på forskning kring batterier kan väl inte vara en nyhet. Att man sen låter andra producera dessa innan man tycker det är lönsamt att bygga egna fabriker känns bara vettigt.
https://www.electrive.com/2019/11/14/bm ... in-munich/
Re: BMW iX3
Postat: 29 mar 2021 09:03
av MWall
Det låter givetvis vettigt. Men bland de mer övertygade Teslaiterna så finns en regel som säger typ detta "gör du inte som Elon så gör du fel". Antar att det beror på att de ser Musk som ett ofelbart geni.
Jag ser Elon Musk som en tidsoptimistisk idéspruta. Vissa saker blir bra men mycket är bara "intressant". Som Hyperloop, mars-färder och the Boring company. FSD är också en sån där utopisk grej som han tycker är kul. Men kommer det fungera? Och när isf?
Re: BMW iX3
Postat: 29 mar 2021 09:31
av dd88
Kombinera det med bilden av att inga tillverkare förutom Tesla utvecklar någonting själva, allt är köpt av tredje part.
Är ju om inte annat ett väldigt enkelt sätt att se på världen.
Re: BMW iX3
Postat: 29 mar 2021 09:43
av martinot
FSD är också en sån där utopisk grej som han tycker är kul. Men kommer det fungera? Och när isf?
Ja, AD kommer absolut att fungera. Inget tvivel om det.
När är dock den stora frågan som de lärde (och olärde) tvistar om.
Själv så tror jag inte vi kommer ha L4 eller L5 färdigt och legalt för alla (alltså inte i begränsade tester) och 100% färdigt i de första vanliga personbilarna (oavsett vilka som blir först, är inte säkert att det blir Tesla då konkurrensen är enormt stor på området) förens runt 2030.
Troligen lite tidigare i USA och Kina (låt oss säga om ca 5-7 år), och troligen lite senare i EU (låt oss säga om närmare ca 9-10 år).
Men det är bara en kvalificerad och högst personlig gissning. Tror det är extremt svårt för alla, även de direkt inblandade, att kunna förutsäga detta.
Re: BMW iX3
Postat: 29 mar 2021 11:40
av taliz
ObscureEconomist skrev:taliz skrev:Hmpftfhdns skrev:
Det är väl just det som är grejen — BMW har lagt massa energi på att utveckla drivlinan i egen regi och inte bara köpa in standardkomponenter. I iX3 sitter BMW:s egenutvecklade elmotor, integrerad kraftelektronik, batterier med mindre kobolt och plattare ”form factor”. Det känns som att man kan lura sig ibland på att tillverkare har tagit fram en ”dedikerad elbilsplattform” som egentligen är ihopplock av standardkomponenter för eldrift med frunk och utan kardantubbel som USP — även om drivlinan är sådär effektiv.
Var har du fått den informationen ifrån?
Dom köper batterier från Samsung och CATL tydligen. Var motorer, inverter etc kommer från hittar jag ingen info om.
Med den logiken gör inte Tesla heller sina egna batterier då när dom köper en hel del från Panasonic?
Att BMW lägger ner en del på forskning kring batterier kan väl inte vara en nyhet. Att man sen låter andra producera dessa innan man tycker det är lönsamt att bygga egna fabriker känns bara vettigt.
https://www.electrive.com/2019/11/14/bm ... in-munich/
Tesla utvecklar kemin i cellerna. De äger också Gigafactory 3 i Nevada. Panasonic är anlitade för själva tillverkningen.
Lite som Apple gör med sina A-processorer, de tillverkas av andra. Men där ägs även fabrik av de som tillverkar. Här är det alltså Tesla som äger fabriken också.
Det dröjer nog ytterligare några år innan övriga kommer ifatt och också äger hela kedjan från framtagning av kemi till egna cellproducerande fabriker.
Att BMW börjat forska om det tyder ju på att de fattar att de måste involvera sig mer, det funkar inte bara att köpa färdiga celler från tredjepart.
Re: BMW iX3
Postat: 29 mar 2021 12:26
av Fredrik j
martinot skrev:FSD är också en sån där utopisk grej som han tycker är kul. Men kommer det fungera? Och när isf?
Ja, AD kommer absolut att fungera. Inget tvivel om det.
När är dock den stora frågan som de lärde (och olärde) tvistar om.
Själv så tror jag inte vi kommer ha L4 eller L5 färdigt och legalt för alla (alltså inte i begränsade tester) och 100% färdigt i de första vanliga personbilarna (oavsett vilka som blir först, är inte säkert att det blir Tesla då konkurrensen är enormt stor på området) förens runt 2030.
Troligen lite tidigare i USA och Kina (låt oss säga om ca 5-7 år), och troligen lite senare i EU (låt oss säga om närmare ca 9-10 år).
Men det är bara en kvalificerad och högst personlig gissning. Tror det är extremt svårt för alla, även de direkt inblandade, att kunna förutsäga detta.
Den stora frågan är ju också vad det kommer vara värt. Kommer kunderna vilja betala extra för bilarna eller förväntar man sig att funktionerna finns i nya bilar ungefär som man sett på all annan utveckling när det gäller bilar.
Om man jämför med hur många arbetstimmar det tar att kunna köpa en Volvo är det inte så stor skillnad mellan nu och 50 år sedan.
Re: BMW iX3
Postat: 29 mar 2021 12:45
av ObscureEconomist
taliz skrev:ObscureEconomist skrev:taliz skrev:Hmpftfhdns skrev:
Det är väl just det som är grejen — BMW har lagt massa energi på att utveckla drivlinan i egen regi och inte bara köpa in standardkomponenter. I iX3 sitter BMW:s egenutvecklade elmotor, integrerad kraftelektronik, batterier med mindre kobolt och plattare ”form factor”. Det känns som att man kan lura sig ibland på att tillverkare har tagit fram en ”dedikerad elbilsplattform” som egentligen är ihopplock av standardkomponenter för eldrift med frunk och utan kardantubbel som USP — även om drivlinan är sådär effektiv.
Var har du fått den informationen ifrån?
Dom köper batterier från Samsung och CATL tydligen. Var motorer, inverter etc kommer från hittar jag ingen info om.
Med den logiken gör inte Tesla heller sina egna batterier då när dom köper en hel del från Panasonic?
Att BMW lägger ner en del på forskning kring batterier kan väl inte vara en nyhet. Att man sen låter andra producera dessa innan man tycker det är lönsamt att bygga egna fabriker känns bara vettigt.
https://www.electrive.com/2019/11/14/bm ... in-munich/
Tesla utvecklar kemin i cellerna. De äger också Gigafactory 3 i Nevada. Panasonic är anlitade för själva tillverkningen.
Lite som Apple gör med sina A-processorer, de tillverkas av andra. Men där ägs även fabrik av de som tillverkar. Här är det alltså Tesla som äger fabriken också.
Det dröjer nog ytterligare några år innan övriga kommer ifatt och också äger hela kedjan från framtagning av kemi till egna cellproducerande fabriker.
Att BMW börjat forska om det tyder ju på att de fattar att de måste involvera sig mer, det funkar inte bara att köpa färdiga celler från tredjepart.
Du läste alltså inte mer än rubriken. Jag tog bara första exemplet på google för att visa att om man inte bott under en sten så hade man vetat att dom andra biltillverkarna forskat på batterier ett bra tag också.
“In 2008, we set out to research battery cells,” says BMW CEO Oliver Zipse at the opening ceremony. “What you see today is not a start, but another milestone on the road to the future.”
Re: BMW iX3
Postat: 29 mar 2021 13:18
av Hmpftfhdns
Apple är den mest vertikalt integrerade tillverkaren i mobilindustrin. Det är inte så att alla andra företag i mobilbranschen är körda för att de inte designar sina egna operativsystem och processorer. Alla biltillverkare kommer nog inte bli Apple/Tesla. Frågan är vilka biltillverkare som blir Samsung och vilka som blir Nokia.
Re: BMW iX3
Postat: 29 mar 2021 14:15
av taliz
ObscureEconomist skrev:taliz skrev:ObscureEconomist skrev:taliz skrev:Hmpftfhdns skrev:
Det är väl just det som är grejen — BMW har lagt massa energi på att utveckla drivlinan i egen regi och inte bara köpa in standardkomponenter. I iX3 sitter BMW:s egenutvecklade elmotor, integrerad kraftelektronik, batterier med mindre kobolt och plattare ”form factor”. Det känns som att man kan lura sig ibland på att tillverkare har tagit fram en ”dedikerad elbilsplattform” som egentligen är ihopplock av standardkomponenter för eldrift med frunk och utan kardantubbel som USP — även om drivlinan är sådär effektiv.
Var har du fått den informationen ifrån?
Dom köper batterier från Samsung och CATL tydligen. Var motorer, inverter etc kommer från hittar jag ingen info om.
Med den logiken gör inte Tesla heller sina egna batterier då när dom köper en hel del från Panasonic?
Att BMW lägger ner en del på forskning kring batterier kan väl inte vara en nyhet. Att man sen låter andra producera dessa innan man tycker det är lönsamt att bygga egna fabriker känns bara vettigt.
https://www.electrive.com/2019/11/14/bm ... in-munich/
Tesla utvecklar kemin i cellerna. De äger också Gigafactory 3 i Nevada. Panasonic är anlitade för själva tillverkningen.
Lite som Apple gör med sina A-processorer, de tillverkas av andra. Men där ägs även fabrik av de som tillverkar. Här är det alltså Tesla som äger fabriken också.
Det dröjer nog ytterligare några år innan övriga kommer ifatt och också äger hela kedjan från framtagning av kemi till egna cellproducerande fabriker.
Att BMW börjat forska om det tyder ju på att de fattar att de måste involvera sig mer, det funkar inte bara att köpa färdiga celler från tredjepart.
Du läste alltså inte mer än rubriken. Jag tog bara första exemplet på google för att visa att om man inte bott under en sten så hade man vetat att dom andra biltillverkarna forskat på batterier ett bra tag också.
“In 2008, we set out to research battery cells,” says BMW CEO Oliver Zipse at the opening ceremony. “What you see today is not a start, but another milestone on the road to the future.”
Jo jag vet. Vet också att många oljebolag forskat på klimatpåverkan.

Forskning är en sak, att producera och levera en annan.
Re: BMW iX3
Postat: 29 mar 2021 14:17
av ObscureEconomist
Du tycker inte att i4 och iX ser ut som ganska kompetenta utmanare?
Re: BMW iX3
Postat: 29 mar 2021 14:18
av taliz
ObscureEconomist skrev:Du tycker inte att i4 och iX ser ut som ganska kompetenta utmanare?
Dom är ungefär lika "kompetenta" som Mercedes EQC, Polestar 2 och andra elbilar baserade på avgasbilsplattformar.