Rejält höjda priser?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Rejält höjda priser?

Inlägg av fth »

point1 skrev:
Helt sjukt dyrt, min Model 3 ligger på kring 270-320 Wh/km när jag åker på långresa eftersom jag endast åker på långresa när jag har cyklar med mig på kroken eller med takbox på skidresa. Detta skulle innebära en milkostnad kring 14 kr. Då tror jag faktiskt att det kan vara värt att för mig fundera på om jag inte ska gå tillbaka till diesel, eftersom jag ändå inte har möjlighet att ladda hemma eftersom Solna stad vägrar installera några laddstolpar på kommunens parkeringar.
Detta gäller ju dock endast en SuC, iaf än så länge, och sannolikt endast under hög belastning i samband med lov etc.

Under "normala" förhållanden får du ju en mlkostnad på 8-9 kr, och även under lov så blir väl snittet kanske 10-12 kr om du optimerar laddstoppen efter rådande pris.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Banane

Inlägg av Banane »

fth skrev:
Banane skrev:
fth skrev:
Alla som färdas på E4 måste ju i princip stanna i Ödeshög, det är också det enda stället i Sverige där jag har upplevt något som liknar trängsel på SuC.

Tesla kanske testar differentierade taxor för att se om det går att minska trängseln?

/fth
Inte längre. Men det är definitivt en populär station.

Det är definitivt anledningen till differentierade priser dock. Genom att höja priset under de mest populära timmarna så vill de minska trängseln. Skicka en signal till de som kan att välja andra tider.

Att det kommer just nu beror antagligen på höstlovet.
"Måste" var kanske lite för starkt ord, men Ödeshög är ju för alla som är på väg till/från Stockholm (sannolikt en tämligen stor andel av Tesla-resenärer på E4) så är ju Ödeshög närmast optimalt placerad.

Jag kör t.ex. Sthlm-Malmö ibland med min X90, då är ju Norrköping alldeles för nära och Lagan alldeles för långt borta.

Nu har ju jag fri SuC, men hade jag inte det så skulle nog dessa priser få snålvargen i mig att välja Norrköping-Lagan istf Ödeshög, så för mig skulle denna åtgärd alltså fungera :D

Då skulle man ju dessutom slippa Dinners/Mc/BK i Ödeshög, det är ju inte världens roligaste SuC precis ;)

Nu kan det väl också vara så att detta är just ett test av en ny väldigt dynamisk prismodell, där priset åker upp och ned runt lov och högtider?

/fth

Det är nog exakt det de vill. Sprida ut trafiken på fler stationer och över fler timmar. Billigare och bättre än att bygga en till station. Kollar man på kartan så vore Jönköping ett fint ställe att placera den på. 32 mil från Stockholm och 29 mil från Malmö samtidigt som det även är en öst-västlig knutpunkt.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

EnTraktor skrev:
point1 skrev:
Helt sjukt dyrt, min Model 3 ligger på kring 270-320 Wh/km när jag åker på långresa eftersom jag endast åker på långresa när jag har cyklar med mig på kroken eller med takbox på skidresa. Detta skulle innebära en milkostnad kring 14 kr. Då tror jag faktiskt att det kan vara värt att för mig fundera på om jag inte ska gå tillbaka till diesel, eftersom jag ändå inte har möjlighet att ladda hemma eftersom Solna stad vägrar installera några laddstolpar på kommunens parkeringar.
Helt sjukt att man kalkylerar kostnaden för sitt bilägande för en laddare som man kanske laddar på 2 gånger per år. 95% av laddningen görs hemma för ca 1 kr/kWh.
Nu skrev han ju att han (liksom jag) inte kan ladda hemma.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

Varför köpa elbil om man inte har möjlighet till hemmaladdning, det är ju minst halva grejen att slippa åka och tanka.
Senast redigerad av holden, redigerad totalt 1 gånger.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael25

Inlägg av EnTraktor »

point1 skrev:
EnTraktor skrev:
point1 skrev:
Helt sjukt att man kalkylerar kostnaden för sitt bilägande för en laddare som man kanske laddar på 2 gånger per år. 95% av laddningen görs hemma för ca 1 kr/kWh.
Inte jag, jag har som sagt ingen hemmaladdning. Skulle säga att ungefär 25% av min laddning görs inom 2 mil från där jag bor. Men att bara se sitt eget användarmönster som det enda verkar ju vara vanligt idag, både när det bilar, boende, nöjen osv.

Att det dessutom gör det sjukt volatilt med en elbil gör det hela ännu sämre. Hur ska man kunna räkna på kostnaderna med en elbil när driften helt plötsligt kan öka med med 50%, eller som i Ionitys fall flera 100%. Allt detta gör ju att det blir omöjligt att räkna på kostnader i förväg, för när som helst får de en nyck och så är priset 50% mer.
Jag skulle säga att i ditt fall så har du valt helt fel fokus. Huvudproblemet är bristen på laddning hemma och inte att Ödeshög har ett pristillägg på 50% några timmar per dag. Det är kommunen/hyresvärden/markägaren du ska rikta din ilska mot och inte Tesla.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

mikebike skrev:
Banane skrev:
Svenssons skrev:
sven-labil skrev:
Fast de som tankar bensin får ett tak ;)
Bild

Planerar Tesla alltså att bygga tak på fler stationer? Vore riktigt trevligt.
Då kan de passa på och sätta solceller på taket.

På mitt jobb byggde man två laddplatser för några år sedan. Bredvid satte man upp 2 kvm solceller, som dessutom skuggades av husen omkring mer än halva dygnet. :lol:
En ren symbolhandling alltså...
Köge ser lite annorlunda ut:

Bild

Solar.png
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

point1 skrev:
holden skrev:
Varför köpa elbil om man inte har möjlighet till hemmaladdning, det är ju minst halva grejen att slippa åka och tanka.
För att man vill ha en elbil?
Då är det ju bara att tugga i sig volatilitet gällande priser och tillgänglighet till laddning, eller?
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

holden skrev:
point1 skrev:
holden skrev:
Då är det ju bara att tugga i sig volatilitet gällande priser och tillgänglighet till laddning, eller?
Gissar att Tesla med tiden vill motverka volatilitet och högre priser med Powerpacks och solceller plus att de blir egen elleverantör.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Credde
Teslaägare
Referralkod: ts.la/christian81643

Inlägg av Credde »

holden skrev:
point1 skrev:
holden skrev:
Volatiliteten finns ju också för diesel/bensin bilar. Priset på drivmedlet går upp och ner likadan går skatten på drivmedlet bara upp. Visst priset går inte upp med 50% direkt det kan jag hålla med om.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

point1 skrev:
Det gäller en SuC idag, men imorgon kanske det gäller alla? Eller så ökar de priset med 50% på alla över ett bräde. Hela den här godtyckligheten gör att ägandet känns inte alls speciellt kul eftersom man inte kan veta på förväg vad för idioti de hittar på nästa gång.

Jag vet inte om du åkt på roadtrip någon gång, men om du åker från kl 8 till 23 så kommer du inte kunna undvika vissa tider.

Och finns det något som talar för att det här inte kommer bli Teslas nya standard?
Det högsta priset kommer nog inte bli Teslas nya standard, det håller jag för mycket osannolikt, däremot kan nog dynamiska modeller komma att bli normen, just för att minska köer och trängsel.

Och jo, jag har åkt på många roadtrips, många tusen mil över hela Europa, sannolikt mer än dom flesta Tesla-ägare ;)

Jag har ju dock som sagt fri SuC på min nuvarande bil, så priset har inte varit en fråga för mig.

Trängsel har jag faktiskt i princip bara råkat ut för just i Ödeshög (nära i Middlefart en gång), den är nog en av de mest belastade SuC i Europa utanför Norge, så jag förstår att Tesla testar olika modeller för att minska trängseln.

Man skulle iofs önska att dom var lite mer transparenta om detta och informerade i förväg, det har ju ingen effekt om man upptäcker det först när fakturan kommer.

/fth
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

holden skrev:
Kan man ladda hemma så funkar det oftast bra att köra laddhybrid.
Med Teslas räckvidd och laddnätverk funkar det bra att köra elbil även om man inte kan ladda hemma.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

point1 skrev:
holden skrev:
point1 skrev:
holden skrev:
Varför? Är det något som är kopplat till elbilar, som gör att det måste vara så volatilt? Eller är du bara dryg?
Ja, kopplingen är ju den att infrastrukturen är under uppbyggnad till skillnad mot fossilbränsle som du kan köpa i varje gathörn till ett tämligen nivellerat pris. Saftig, god och dryg.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

point1 skrev:

Eller är du bara dryg?
[...]
Du är rätt ny va?
[...]
inget av det du säger är annat än trams.
Jag kan hålla med dig i mycket av det du säger, men jag tycker också att du bör hålla en trevligare ton, citaten ovan är exempel på vad iaf jag tycker är helt onödigt i sammanhanget.

/fth
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

Du är rätt ny va? Tesla supercharger i Ödeshög har funnits sen 2014, och jag har laddat där sen 2015 så det är knappast därför just den stationens pris har gått upp. Att infrastrukturen är under uppbyggnad är inte heller ett argument för varför något måste vara volatilt. T.ex Tesla supercharger prissättning har ju tidigare inte varit speciellt volatilt. Och elmarknaden som marknad är en väldigt etablerad marknad, så nej inget av det du säger är annat än trams. Det finns inget underliggande med elbilar som säger att det måste vara volatila priser eller att vi som kunder bör acceptera att priserna höjs med 50-300% över dagen.
När elbilar når en marknadsandel på 50% kommer infrastrukturen då ha hunnit med, vad kommer det att kosta och hur ska det finansieras, hur länge får man köa, vilken hastighet kommer man kunna ladda med? Volatilt. Jag låtsas även fortsättningsvis diskutera med någon som kan skilja på sak och person.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
Banane

Inlägg av Banane »

point1 skrev:
Du är rätt ny va? Tesla supercharger i Ödeshög har funnits sen 2014, och jag har laddat där sen 2015 så det är knappast därför just den stationens pris har gått upp. Att infrastrukturen är under uppbyggnad är inte heller ett argument för varför något måste vara volatilt. T.ex Tesla supercharger prissättning har ju tidigare inte varit speciellt volatilt. Och elmarknaden som marknad är en väldigt etablerad marknad, så nej inget av det du säger är annat än trams. Det finns inget underliggande med elbilar som säger att det måste vara volatila priser eller att vi som kunder bör acceptera att priserna höjs med 50-300% över dagen.

Om det nu är fullt i Ödeshög medan det finns gott om lediga kablar i Norrköping och Toftaholm så är det väl inte fel med en sån här prismodell? För Tesla handlar det om att utnyttja och maximera nyttan av sitt supercharger-nät.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

point1 skrev:
fth skrev:
point1 skrev:
Det gäller en SuC idag, men imorgon kanske det gäller alla? Eller så ökar de priset med 50% på alla över ett bräde. Hela den här godtyckligheten gör att ägandet känns inte alls speciellt kul eftersom man inte kan veta på förväg vad för idioti de hittar på nästa gång.

Jag vet inte om du åkt på roadtrip någon gång, men om du åker från kl 8 till 23 så kommer du inte kunna undvika vissa tider.

Och finns det något som talar för att det här inte kommer bli Teslas nya standard?
Det högsta priset kommer nog inte bli Teslas nya standard, det håller jag för mycket osannolikt, däremot kan nog dynamiska modeller komma att bli normen, just för att minska köer och trängsel.

Och jo, jag har åkt på många roadtrips, många tusen mil över hela Europa, sannolikt mer än dom flesta Tesla-ägare ;)

Jag har ju dock som sagt fri SuC på min nuvarande bil, så priset har inte varit en fråga för mig.

Trängsel har jag faktiskt i princip bara råkat ut för just i Ödeshög (nära i Middlefart en gång), den är nog en av de mest belastade SuC i Europa utanför Norge, så jag förstår att Tesla testar olika modeller för att minska trängseln.

Man skulle iofs önska att dom var lite mer transparenta om detta och informerade i förväg, det har ju ingen effekt om man upptäcker det först när fakturan kommer.

/fth
Kul, ja hade jag haft kvar min Model S från 2014 hade jag också haft gratis och då hade det inte varit lika jobbigt, men du kanske planerar att byta bil någon gång i framtiden? Om du nu åker på roadtrip, hur skulle du då göra för att undvika att ladda mellan 13 och 18 eller när tidsfönstret nu var (kommer säkert vara olika beroende på vilken station du är på i framtiden). Ska du säga till dina medpassagerare nej nu tar vi en paus i 5 timmar för här åker vi elbil, då är det dubbelt så dyrt att ladda mellan 13-18? Nej tror inte den acceptansen finns förutom bland väldigt få människor. Man kommer betala vad det kostar och sen säga fan vad dyrt det var att åka elbil, mycket billigare med bensin, blir ju kanske inte jättebra för miljön, men miljön kommer nog alltid komma efter ekonomi, visst några kanske kan acceptera lite högre kostnader, men om bilarna ska kosta mer och driften ska vara dyrare, då tror jag inte så många kommer välja elbil. Tyvärr. För egen del så skulle jag säga att jag står ut med ganska mycket för att välja en elbil, till exempel ingen laddning hemma och ett mycket dyrare inköpspris. Men om även laddningen när jag åker på resor (som är största anledningen till att jag valt att ha en stor bil som en Model 3) ska bli mycket dyrare än en bensinbil så kommer jag nog inte välja elbil i framtiden när man inte vet vad det kommer kosta.

Och innan någon mupp säger men hallå man laddar faktiskt bara 1% av all laddning på resa, resten gör jag hemma, så nej inte alla gör så. Jag åker kring 2500 mil per år och laddar kanske 25% i närheten av hemmet (mest på jobbet), resterande görs på roadtrip. Och laddar man 99% hemma så kan man nog klara sig med en mindre bil än en Tesla, det blir mycket bättre för miljön också.
Skulle den dynamiska modellen införas på bred front så är jag övertygad om att navigatorn i Tesla kommer att stödja "prisoptimering", dvs välja bäst rutt baserat på både tid och pris, jag är också säker på att ABRP också kommer att stödja detta så fort det blir vanligt. Det är alltså bara en fråga om att planera sin resa efter rådande förutsättningar om man tycker priset är ett problem.

Jag testade just detta genom att planera Sthlm-Malmö i ABRP med min bil, med Ödeshög var restiden 06:59, utan Ödeshög var restiden 07:14, skillnaden var alltså 15 minuter längre restid, det skulle jag acceptera utan problem om prisskillnaden var någon/några hundringar.

/fth
Banane

Inlägg av Banane »

holden skrev:
När elbilar når en marknadsandel på 50% kommer infrastrukturen då ha hunnit med, vad kommer det att kosta och hur ska det finansieras, hur länge får man köa, vilken hastighet kommer man kunna ladda med? Volatilt. Jag låtsas även fortsättningsvis diskutera med någon som kan skilja på sak och person.
Jag tror inte elbilar kommer nå 50% inom överskådlig tid. Det finns ca 15 000 Teslor i Sverige idag och överkapaciteten i superchargernätverket är inte enorm om man ser till peak hours. Leker man med tanken på 2 miljoner Teslor så blir det 4-5 tusen superchargerstationer av den storlek vi har idag. Tänk hur många ansökningar om effekt från nätet, bygglov och så vidare som kommer krävas. Det lär inte ske i en handvändning.
Banane

Inlägg av Banane »

point1 skrev:
Kul, ja hade jag haft kvar min Model S från 2014 hade jag också haft gratis och då hade det inte varit lika jobbigt, men du kanske planerar att byta bil någon gång i framtiden? Om du nu åker på roadtrip, hur skulle du då göra för att undvika att ladda mellan 13 och 18 eller när tidsfönstret nu var (kommer säkert vara olika beroende på vilken station du är på i framtiden). Ska du säga till dina medpassagerare nej nu tar vi en paus i 5 timmar för här åker vi elbil, då är det dubbelt så dyrt att ladda mellan 13-18? Nej tror inte den acceptansen finns förutom bland väldigt få människor. Man kommer betala vad det kostar och sen säga fan vad dyrt det var att åka elbil, mycket billigare med bensin, blir ju kanske inte jättebra för miljön, men miljön kommer nog alltid komma efter ekonomi, visst några kanske kan acceptera lite högre kostnader, men om bilarna ska kosta mer och driften ska vara dyrare, då tror jag inte så många kommer välja elbil. Tyvärr. För egen del så skulle jag säga att jag står ut med ganska mycket för att välja en elbil, till exempel ingen laddning hemma och ett mycket dyrare inköpspris. Men om även laddningen när jag åker på resor (som är största anledningen till att jag valt att ha en stor bil som en Model 3) ska bli mycket dyrare än en bensinbil så kommer jag nog inte välja elbil i framtiden när man inte vet vad det kommer kosta.

Och innan någon mupp säger men hallå man laddar faktiskt bara 1% av all laddning på resa, resten gör jag hemma, så nej inte alla gör så. Jag åker kring 2500 mil per år och laddar kanske 25% i närheten av hemmet (mest på jobbet), resterande görs på roadtrip. Och laddar man 99% hemma så kan man nog klara sig med en mindre bil än en Tesla, det blir mycket bättre för miljön också.

Jag tror batteridrivna bilar kommer bli billigare än bensindrivna i inköp inom 5-10 år men att de som kör mycket roadtrip eller saknar hemladdning kommer välja bensin/diesel under många år framåt.
kontakten2

Inlägg av kontakten2 »

Om nu inte Tesla vill sälja ström på suc så förstår inte jag varför man höjer priset.

En bensinmack som höjer priset gör det för att tjäna mer pengar under rusning eller för att sälja mer korv?

Ska Tesla sälja en infrastruktur som dom marknadsför sig att göra får dom bygga fler suc där det är kö
Banane

Inlägg av Banane »

kontakten2 skrev:
Om nu inte Tesla vill sälja ström på suc så förstår inte jag varför man höjer priset.

En bensinmack som höjer priset gör det för att tjäna mer pengar under rusning eller för att sälja mer korv?

Ska Tesla sälja en infrastruktur som dom marknadsför sig att göra får dom bygga fler suc där det är kö
Det tar lång tid att bygga nya stationer. Jag tycker det här är högst rimligt. Är det för stor efterfrågan på en viss station får man försöka sänka den efterfrågan genom att höja priset.

Det största problemet med snabbladdare för elbilar är att de har ett väldigt ojämnt utnyttjande. Det här är ett försök att jämna ut och maximera genomströmningen över hela nätverket.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Banane skrev:
Jag tror inte elbilar kommer nå 50% inom överskådlig tid. Det finns ca 15 000 Teslor i Sverige idag och överkapaciteten i superchargernätverket är inte enorm om man ser till peak hours. Leker man med tanken på 2 miljoner Teslor så blir det 4-5 tusen superchargerstationer av den storlek vi har idag. Tänk hur många ansökningar om effekt från nätet, bygglov och så vidare som kommer krävas. Det lär inte ske i en handvändning.
Det är rejäl överkapacitet i Supercharger-nätverket på sina platser och på vissa platser så är det problem vissa tider. Tesla går mot fler Supercharger-stationer med batteribackup och solceller vilket minskar kraven på effekten. Bygglov behövs oftast inte förutom eventuellt för en transformatorstation. Det är nog ingen som tror att Tesla ensam kommer stå för 50% av alla elbilar i Sverige men oavsett så finns fler laddstationer förutom Superchargers och dessa är än mindre nyttjade än Teslas. Omställningen kommer inte ske i en handvändning men den kommer ändå troligen ske inom överskådlig tid, i alla fall om man anser att 10 år är inom överskådlig tid.
Banane

Inlägg av Banane »

point1 skrev:
kontakten2 skrev:

Håller med, lösningen på problemet med kö är inte att höja priset, det är att utöka kapaciteten. Visst man kan ha svindyra priser, och det fungerar bra, då kan bara rika människor ladda, men om elbilar ska bli något annat än en kul pryl för rika människor så är det kanske inte en bra idé.

Om du har ett stort batteri och lyckas ladda 90 kWh i Ödeshög så kostar det 135:- extra med det högre priset. Hur många ggr per år kör du förbi Ödeshög under lov och semestrar? 4? 6? Tror inte du kommer upp i en extrakostnad på ens 1000:-/år. Hur kan det göra elbilar till en kul pryl för rika människor som inte inköpspriserna redan gjort?
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kent 76750

Inlägg av kenjon »

Tidigare Statens Pris- och Kartellnämnd övervakade priserna på den svenska marknaden, oftast fick man inte höja priset med mer än ca 20 %.
Konkurrensverket heter de idag, men Tesla har ju ingen konkurrens vad gäller snabbladdare. Så Konkurrensverket kanske inte kan säga något om höjningen.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
heldiggrisen
elbilist

Inlägg av heldiggrisen »

point1 skrev:
fth skrev:
point1 skrev:
fth skrev:
point1 skrev:

/fth

Skulle den dynamiska modellen införas på bred front så är jag övertygad om att navigatorn i Tesla kommer att stödja "prisoptimering", dvs välja bäst rutt baserat på både tid och pris, jag är också säker på att ABRP också kommer att stödja detta så fort det blir vanligt. Det är alltså bara en fråga om att planera sin resa efter rådande förutsättningar om man tycker priset är ett problem.

Jag testade just detta genom att planera Sthlm-Malmö i ABRP med min bil, med Ödeshög var restiden 06:59, utan Ödeshög var restiden 07:14, skillnaden var alltså 15 minuter längre restid, det skulle jag acceptera utan problem om prisskillnaden var någon/några hundringar.

/fth
Om det nu blir så att Tesla för in den här prissättningen i Ödeshög som den enda Supercharger i Europa så visst då är det inget stort problem. Men varför skulle de göra så? Du har ju också varit ute och rest i Europa, så då vet du likaväl som jag att Ödeshög inte är extrem, det finns andra superchargers med liknande beläggning. Så då borde det rimligtvis komma till fler. Eftersom jag som sagt har en Model 3 och ofta kör med cyklar på dragkrok eller skidor i en takbox så drar den väldigt mycket. Oftast så kommer man inte längre än 20 mil mellan laddningarna, kanske absolut max 25 om man har laddat 100% på sommaren i bra väder. Så att skippa laddare gör jag väldigt sällan, oftast behöver jag ladda på alla laddare förutom direkt efter frukost, lunch och middag typ. Dvs jag laddar ofta efter 15 mil typ, eftersom det blir mest tidseffektivt att köra 15 mil ladda upp till 300km räckvidd köra ned till typ 10-20 km räckvidd (dvs den räckvidd som är kvar efter 15 mil).
Om du då i fortsättningen står 10 minuter kortare i Ödeshög, för att spara pengar och heller kommer till Lagan eller NKP med lägre soc en normalt, så har jo Teslas prispolitik fungerat: folk laddar kortare tid->snabbare turnaround->kortare kötider under peak.
Verkar va samma i California numera med differentierade priser beroende av tid på dygnet.
https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/5091778/
Senast redigerad av heldiggrisen, redigerad totalt 3 gång.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

kenjon skrev:
Tidigare Statens Pris- och Kartellnämnd övervakade priserna på den svenska marknaden, oftast fick man inte höja priset med mer än ca 20 %.
Konkurrensverket heter de idag, men Tesla har ju ingen konkurrens vad gäller snabbladdare. Så Konkurrensverket kanske inte kan säga något om höjningen.
Kanske inte, det är nog mest kunderna som kan säga något, genom att köpa något annat än Tesla tex...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar