Faktisk ”drivmedelskostnad”

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare

Re: Faktisk ”drivmedelskostnad”

Inlägg av markuswesterberg »

Älskar detta forum och alla tyckare och vetare (jag är en av dem!) som älskar att argumentera med varandra :D
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare

Inlägg av MarkusL »

Att slå ut fast Anslutningskostnad på alla förbrukare är ju extremt felaktigt. Det är ju en fast kostnad för boende såvida man inte vart off grid innan eller om man behövt höja sinnsäkring. Ponera att den fasta kostnaden var extremt hög, då kan man ju räkna fram att elbilen blir olönsam, man köper en bensin istället men sitter ändå med elanslutningskostnaden! Ska du värma upp bensinbilen med en elmotorvärmare så får man väl i och för sig slå ut nätkostnaden på bensinbilen också :D
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare

Inlägg av MarkusL »

Tror inte det handlar om vill/vågar mäta laddförluster utan att det är rätt ointressant och lätt blir hårklyverier. Finns någon gammal youtube video där Björn Nyland Gör detta men om jag minns rätt var det som värst 10%. Men då kan jag räkna hem en del av detta i minskad Uppvärmningskostnad av garage etc, som sagt hårklyverier och inte så intressant. Någon jag däremot tänker på med elbil att jag nästan alltid förvärmer/kyler bilen innan jag ska åka vilket höjer förbrukningen om man räknar totalt laddat. På gamla bilen använde jag bara dieselbärmare vid riktigt låga temperaturer. Det är ju i sig en lyx som man kan välja bort om man låtsas att man har en fossilbil och vill ha ner sin elförbrukning.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

markuswesterberg skrev:
Älskar detta forum och alla tyckare och vetare (jag är en av dem!) som älskar att argumentera med varandra :D
Indeed! :D
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Referralkod: ts.la/john713130

Inlägg av Johlei »

Jag tänker att man ska utgå från att man har ett liv utan bil. Sedan jämför man extrakostnaderna att skaffa en ICE-bil jämfört med extrakostnaderna att skaffa en BEV-bil.

Då inses lätt att fasta elkostnader inte bör tas med i kalkylen för elbilen.

Däremot bör installationskostnad för laddbox och eventuell tillkommande fast kostnad för uppsäkring tas med. Kanske tar man bara med en andel av installationskostnaden om man tänker att bilen ska behållas i 3 år men laddboxen ska hålla i t.ex. 10 år.

Jag hade 25A huvudsäkring innan med effektvakt på värmepumpen. Ingen uppsäkring nödvändig. Installation av laddboxen kostade ca 6000 kr tutti balutti inkl bidraget.

Jag har kört 2500 mil med min M3 och laddat ”1500 km gratis” på SuC samt mot betalning på SuC för kanske 600 kr. Dessutom har jag laddat gratis till viss del i diverse parkeringsgarage o.dyl. kanske totalt ”300 mil”. Min elmätare som mäter enbart laddboxen visar på drygt 4000 kWh.

Jag tror att det är förvärmning av kupé plus varmhållning av batteriet vintertid (parkerats utomhus året om) som är de stora elförbrukarna snarare än laddförlusterna eftersom jag alltid laddar med 3x16A = 11 kW hemma.

Bilen tycker att jag snittar ca 160 Wh/km sommartid och ca 200 Wh/km vintertid. I runda slängar verkar elmätaren tycka att jag använder lite drygt 200 Wh/ körd km.

Så baserat på ca 7000 mil på tre år tänker jag att jag betalar 2000 kr över tre år, dvs ca 0,30kr/mil för laddbox + 2kWh x 1,50 kr/kWh schablonmässigt = 3,30 kr/mil.

De mil jag kör med SuC-laddning blir lite dyrare; då tillkommer ca 2kr/mil (2,50 kr/kWh istället för 1,50 kr/kWh hemma x 2 kWh/mil)

Om jag hade kört mycket mindre än de ca 2300 mil/år jag gör så hade milkostnaden i el gått upp eftersom batteriet ska hållas rimligt varmt året om i alla fall och laddboxen fördelas på färre mil.

Mina tre Sharaner (med dieselvärmare) jag hade i tur och ordning innan jag köpte M3 brukade hamna på 0,65-0,75 tankade liter per körd mil. Datorn brukade säga 0,56 l/m och var alltid överoptimistisk om hur långt jag skulle nå.

Så säg 0,7 x 14 kr/l = 9,80 kr/mil

En ICE-bil har så klart en viss standby-förbrukning också men de tillåter sig att djupfrysas när de står oanvända. Iofs fick jag byta AdBlue-pump när bilen stått i -35 grader några nätter. Så istället för uppvärmningskostnad blev det reparationskostnad kanske +1kr/mil då.

Så för mig: kostnad för ”påfyllt bränsle” utspritt på ”körda mil”
Ice: 10,80 kr/mil
M3: 3,30 kr/mil

På 7000 mil är skillnaden ca 50.000 kr.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
JeJeTesla
Teslaägare

Inlägg av JeJeTesla »

Bra sammanställning! Sparar en hel del bara på bränsle utan att räkna med service kostnad.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Om ni ska vara så här pet noga så kanske även bilens ”överpris” ska med i beräkningen?

Jag får en kostnad per kWh på ungefär 20öre om jag delar upp den fasta kostnaden för ledningen. Det blir då 1.18kr/kWh i genomsnitt för bilen.

När det gäller offentlig laddnings så försöker ju alla sno åt sig besparningarna. ”Alla vet ju nu” att vi, generellt, är redo att betala 12-16 kr/mil för bränslet och de vill så klart ha del av den där kakan upp från 2,5. Tyvärr tycker ju många att de ska ha del av den kakan, Tesla försöker ju också. För min del vill jag ha allt själv, tack.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Man kan räkna på massvis med olika sätt, som flera kan vara rätt samtidigt.

Men man måste dock skilja på om man räknar på endast drivmedelskostnad, eller bilens (oavsett om el eller ICE) kompletta TCO fördelat per period (tex. per månad eller år).

Bägge är bra för olika syften, men man kan däremot inte slumpmässigt blanda dessa två varianter (som Markus gör). Då blir det lätt väldigt fel och intetsägande siffror.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare

Inlägg av Johlei »

LarsL skrev:
Om ni ska vara så här pet noga så kanske även bilens ”överpris” ska med i beräkningen?
Frågan i tråden är drivmedelskostnaden, inte total cost of ownership TCO för bilen. Därför ska inte bilens överpris med i beräkningen enligt mig. Inte heller skillnad i servicekostnader, värdeminskning (om det nu finns någon skillnad) och försäkring.

Men det slog mig att en del har solpaneler och hävdar att det därför är extremt billigt att ladda bilen. Här blir det knepigt. Tänk er om jag hade köpt på mig 200 kubik villaolja och drev en dieselgenerator för att ladda bilen och sedan hävdade att hemmaladdningen är gratis? Givetvis måste jag räkna med tillverkningskostnaden / kapitalinsatsen för den genererade energin. Om jag köper elen från Vattenfall bekostar jag ju delvis deras tillverkningskostnader och investeringar. Om jag laddar med egna solpaneler så borde även investeringskostnaden för panelerna ingå i kWh-priset! Alltså total cost of generating electricity över t.ex. 20 års tid. Solpanelsförsäljare brukar säga att panelerna betalar sig på ca 10 år men håller 20+ år (i runda slängar). Ett sätt att se det är att kostnaden är som till Vattenfall de första 10 åren och sedan gratis i 10 år. Men känslan när panelens väl är monterade är knappast att ”Ja! Om 10 år laddar jag gratis”. Snarare att ”under de kommande 20 åren kan jag halvera elkostnaden på de kWh som taket producerar”.

Således bör det inte ses som gratis eller extremt billigt att ladda fån egna solpaneler, utan typ (total installationskostnad + nettot av producerad och såld el under 20 års tid + ränta på investeringen) / (totalt antal genererade kWh under 20 år). Detta blir förhoppningsvis ett lägre pris än om man köper elen från Vattenfall men det kan omöjligen bli nära gratis.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Johlei skrev:
LarsL skrev:
Frågan i tråden är drivmedelskostnaden, inte total cost of ownership TCO för bilen. Därför ska inte bilens överpris med i beräkningen enligt mig. Inte heller skillnad i servicekostnader, värdeminskning (om det nu finns någon skillnad) och försäkring.
Helt rätt.

Men då skall inte heller laddanslutning, nätanslutning till huset eller andra fasta investeringskostnader med i beräkningen av drivmedelskostnaden (som Markus tog med).

Sedan, för de som vill, så är det helt OK att räkna på TCO. Inget alls fel på det. Tvärt om; det bör alla göra, åtminstone grovt, när man köper saker så som hus, båt eller bil.

Men man skall däremot inte blanda ihop dessa två helt olika saker. Håller med dig helt om det.

Solceller måste vara ett eget "use case" och "business case". Oavsett om man äger elbil, ICE-bil eller ingen bil alls. Om man räknar hem det hela ekonomiskt och tjänar på att investera i solceller, eller inte, är en tredje typ av kalkyl, ROI-beräkning (investeringskalkyl). Håller återigen med dig där (gillade ditt villaoljeexempel BTW!).
Bild
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

martinot skrev:
Johlei skrev:
LarsL skrev:
Helt rätt.

Men då skall inte heller laddanslutning, nätanslutning till huset eller andra fasta investeringskostnader med i beräkningen av drivmedelskostnaden (som Markus tog med).

Sedan, för de som vill, så är det helt OK att räkna på TCO. Inget alls fel på det. Tvärt om; det bör alla göra, åtminstone grovt, när man köper saker så som hus, båt eller bil.

Men man skall däremot inte blanda ihop dessa två helt olika saker. Håller med dig helt om det.

Solceller måste vara ett eget "use case" och "business case". Oavsett om man äger elbil, ICE-bil eller ingen bil alls. Om man räknar hem det hela ekonomiskt och tjänar på att investera i solceller, eller inte, är en tredje typ av kalkyl, ROI-beräkning (investeringskalkyl). Håller återigen med dig där (gillade ditt villaoljeexempel BTW!).
Laddanslutning bör väl med i kalkylen, för den hade du inte haft utan elbil. Men samtidigt svår att beräkna för den fungerar förhoppningsvis en betydligt längre period än bilen finns hemma.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare

Inlägg av Johlei »

Ni har definitivt en poäng kring laddboxen. Det är inte orimligt att se den som ett tillbehör till bilen likt lastbågar, wrapping och whatnot.

Vi köpte lastbågar till första Sharanen och hade dem till de följande rvå Sharanerna också.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

frippe skrev:
martinot skrev:
Johlei skrev:
LarsL skrev:
Helt rätt.

Laddanslutning bör väl med i kalkylen, för den hade du inte haft utan elbil. Men samtidigt svår att beräkna för den fungerar förhoppningsvis en betydligt längre period än bilen finns hemma.
Har inte sagt annat. Tvärt om; jag ser fast laddanslutning som ett nästan i princip måste för att skaffa elbil.

Den skall absolut med i kalkylen för att köpa elbil. Det är en högst verklig inköpskostnad. Lika mycket som kostnaden för att köpa in vinterhjul, laddkablar, eventuella verktyg och allt annat Capex. För att inte tala om kostnaden för elbilen själv (den kostnaden verkar många glömma bort här, och den är oftast bra mycket högre än en motsvarande ICE-bil). Inget snack om annat.

Men, som också påpekats 5-11 ggr i tråden, den skall absolut inte med i kalkylen för drivmedelskostnaden.

Capish?

Ni måste börja att lära er att hålla isär de olika kalkylerna grabbar/tjejer! :)
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 5 gång.
Bild
Gargamel

Inlägg av Gargamel »

Nu har jag haft min EQC sedan den 9:e denna månad.

cirka 132 mil och laddat för cirka 700kr (+ några gratisladdare för ett fåtal kWh)

Snittar 2.28kr/kWh, vilket blir cirka 6kr/milen.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Gargamel skrev:

cirka 132 mil och laddat för cirka 700kr (+ några gratisladdare för ett fåtal kWh)

Inte för att det gör någon jättestor skillnad, men får 700/132 till 5,30 kr/mil.

Laddar du mest på snabbladdning längs vägar, och bara lite hemma eller på jobbet?
Bild
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Johlei skrev:
Ni har definitivt en poäng kring laddboxen. Det är inte orimligt att se den som ett tillbehör till bilen likt lastbågar, wrapping och whatnot.

Vi köpte lastbågar till första Sharanen och hade dem till de följande rvå Sharanerna också.
Helt riktigt! De är alla inköpskostnader. Precis som inköpskostnaden av själva bilen.
Bild
Gargamel

Inlägg av Gargamel »

martinot skrev:
Gargamel skrev:

Inte för att det gör någon jättestor skillnad, men får 700/132 till 5,30 kr/mil.

Laddar du mest på snabbladdning längs vägar, och bara lite hemma eller på jobbet?
Ingen ladda hemma, inget hos kunder (idag).
Jag har inte angivit exakt siffror, men när jag slö-räknade tidigare idag så landade jag på cirka 6kr/milen

Mest ionity, marginellt på bee, där jag har/haft 150kr laddpott för registrerad blippare.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Gargamel skrev:
martinot skrev:
Gargamel skrev:

Jag har inte angivit exakt siffror, men när jag slö-räknade tidigare idag så landade jag på cirka 6kr/milen

Mest ionity, marginellt på bee, där jag har/haft 150kr laddpott för registrerad blippare.
Ok. Nöjd med bilen i övrigt?
Bild
Gargamel

Inlägg av Gargamel »

martinot skrev:
Gargamel skrev:
martinot skrev:
Gargamel skrev:

Ok. Nöjd med bilen i övrigt?
Jovars. Den största(?) nackdelen(?) jag hittat i mercan är hålet i armstödet, typ inga hyllor, avdelare eller liknande, Allt slängs ner i samma hål och blir svårt att hitta.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Förhoppningsvis så kommer tillbehör, antingen från Mercedes själva, eller från tredjepart som löser det. Brukar dyka upp massor av sådana bra alternativ och lösningar.
Bild
Esterox

Inlägg av Esterox »

martinot skrev:
Gargamel skrev:

Och jag åker för 3,70 kr/mil i min hybrid.

Hur känner du kring kostnaden ? Jag är påväg att köpa E-tron och är fundersam över att det blir så mycket dyrare på långresor.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Ska man bara åka långt och ladda mycket på snabbladdare så skulle jag välja Tesla. Om man inte väljer Tesla måste man ha tydliga ursäkter för det och förstå vad det innebär.
Är man hemma baserad så kan en Leaf duga till och med, utan särskilda förklaringar.
Skriv svar