Re: Strypt hastighet på Superchargers sommaren 2020?
Postat: 15 aug 2020 13:27
Tanken har slagit mig.
https://teslaclubsweden.se/forum/
I hela Europa?kenny skrev:Dom kanske har grävt upp för mycket el och insåg att det funkar inte, det går inte att gräva upp mer om det ska räcka till v3 också.
Enl vissa förespråkare på bensinupproret 2.0 så kan vi inte gräva upp mer el för då kommer vi sluka jorden infrån..PhR34k skrev:I hela Europa?kenny skrev:Dom kanske har grävt upp för mycket el och insåg att det funkar inte, det går inte att gräva upp mer om det ska räcka till v3 också.
Har inget med värme att göra eller avgrävda kablar. Det är Tesla som sänkt hastigheten till Max 115kW. Att någon fått mer än det den senaste tiden är nog bara en bugg i deras system. Något har dom gjort och de håller tyst om det..
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Är det bara folk med fri Supercharging som har långsam laddning?Svenssons skrev:115kW var ju hög hastighet när SuperChargers Kom. Tesla har sedan gjort flera mindre uppdateringar innan v3.
Tull, tull, ja...[JM] skrev:Enl vissa förespråkare på bensinupproret 2.0 så kan vi inte gräva upp mer el för då kommer vi sluka jorden infrån..PhR34k skrev:I hela Europa?kenny skrev:Dom kanske har grävt upp för mycket el och insåg att det funkar inte, det går inte att gräva upp mer om det ska räcka till v3 också.
Har inget med värme att göra eller avgrävda kablar. Det är Tesla som sänkt hastigheten till Max 115kW. Att någon fått mer än det den senaste tiden är nog bara en bugg i deras system. Något har dom gjort och de håller tyst om det..
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
(Obs citerar fritt ur minnet)
Haha ja det var det jag refererade till indirekt, kanske lite väl otydligt[JM] skrev:Enl vissa förespråkare på bensinupproret 2.0 så kan vi inte gräva upp mer el för då kommer vi sluka jorden infrån..PhR34k skrev:I hela Europa?kenny skrev:Dom kanske har grävt upp för mycket el och insåg att det funkar inte, det går inte att gräva upp mer om det ska räcka till v3 också.
Har inget med värme att göra eller avgrävda kablar. Det är Tesla som sänkt hastigheten till Max 115kW. Att någon fått mer än det den senaste tiden är nog bara en bugg i deras system. Något har dom gjort och de håller tyst om det..
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
(Obs citerar fritt ur minnet)
Men 117 istället för 145 i teslaladdare kan väl inte göra någon märkbar skillnad på totalen?Shven skrev:Det har under sommaren varit långa perioder av effektbrist i elområde 3 och särskilt i 4. För att få strömmen att räcka har staten fått betala 300 miljoner för att återstarta Ringhals 1. Dessutom har Karlshamns oljekraftverk också haft en av turbinerna i gång.
Tänker mig att Tesla har avtalat att dra ner effekten på sina Superchargers (och fått betalt för detta?). Men det förklarar inte varför man dragit ner effekten i elområde 1 och 2. Är det någon som varit i Norge och laddat?? Är effekten nerdragen där också??
Tesla Bjørn noterade samma begränsning i Norge på en video nyligen.Shven skrev:Det har under sommaren varit långa perioder av effektbrist i elområde 3 och särskilt i 4. För att få strömmen att räcka har staten fått betala 300 miljoner för att återstarta Ringhals 1. Dessutom har Karlshamns oljekraftverk också haft en av turbinerna i gång.
Tänker mig att Tesla har avtalat att dra ner effekten på sina Superchargers (och fått betalt för detta?). Men det förklarar inte varför man dragit ner effekten i elområde 1 och 2. Är det någon som varit i Norge och laddat?? Är effekten nerdragen där också??
Mej, för mig har det inte haft någon betydelse egentligen.Fredrik j skrev:Men 117 istället för 145 i teslaladdare kan väl inte göra någon märkbar skillnad på totalen?
Nej, höjningen kom senare. Under hösten. Eller sensommaren.Elix747 skrev:Hade alla andra 140-ish kW förra sommaren? Jag hade vad jag kommer ihåg oftast 115-ish även förra sommaren. Den enda bild jag sparat visar 112kW vid ca 49% soc varm sommardag.
Jag tänkte på total elkonsumtionen som inlägget jag citerade handlade om.LarsL skrev:Mej, för mig har det inte haft någon betydelse egentligen.Fredrik j skrev:Men 117 istället för 145 i teslaladdare kan väl inte göra någon märkbar skillnad på totalen?
Nej, det har inte så stor betydelse för stationens förbrukning när det bara är en eller två bilar där.Fredrik j skrev:Jag tänkte på total elkonsumtionen som inlägget jag citerade handlade om.LarsL skrev:Mej, för mig har det inte haft någon betydelse egentligen.Fredrik j skrev:Men 117 istället för 145 i teslaladdare kan väl inte göra någon märkbar skillnad på totalen?
Inlägget jag kommenterade handlade om generell effektbrist i område 3 och 4. Teorin var att tesla skruvat ner laddhastigheten för att begränsa belastningen på elnätet. Jag frågesatte om det ger någon märkbar skillnad på Sveriges totala elförbrukning i område 3 och 4.LarsL skrev:Nej, det har inte så stor betydelse för stationens förbrukning när det bara är en eller två bilar där.Fredrik j skrev:Jag tänkte på total elkonsumtionen som inlägget jag citerade handlade om.LarsL skrev:Mej, för mig har det inte haft någon betydelse egentligen.Fredrik j skrev:Men 117 istället för 145 i teslaladdare kan väl inte göra någon märkbar skillnad på totalen?
Ja och det lär ju gälla hela stationen och inte enskilda ladduttag så om det står 2-3 bilar på en Supercharger så kan ju det knappast vara orsak till att dra ner effekten. Om det skulle varit så att de drog ner laddningen när det var helt fullt så hade det ju kunnat var rimligt.Fredrik j skrev:Inlägget jag kommenterade handlade om generell effektbrist i område 3 och 4. Teorin var att tesla skruvat ner laddhastigheten för att begränsa belastningen på elnätet. Jag frågesatte om det ger någon märkbar skillnad på Sveriges totala elförbrukning i område 3 och 4.
Sänkningen är rapporterad i mer eller mindre hela europaFredrik j skrev:Inlägget jag kommenterade handlade om generell effektbrist i område 3 och 4. Teorin var att tesla skruvat ner laddhastigheten för att begränsa belastningen på elnätet. Jag frågesatte om det ger någon märkbar skillnad på Sveriges totala elförbrukning i område 3 och 4.LarsL skrev:Nej, det har inte så stor betydelse för stationens förbrukning när det bara är en eller två bilar där.Fredrik j skrev:Jag tänkte på total elkonsumtionen som inlägget jag citerade handlade om.LarsL skrev:Mej, för mig har det inte haft någon betydelse egentligen.Fredrik j skrev:Men 117 istället för 145 i teslaladdare kan väl inte göra någon märkbar skillnad på totalen?
Då faller teorin om att anledningen är att spara på el pga effektbrist ännu mer.e5m1r skrev:Sänkningen är rapporterad i mer eller mindre hela europaFredrik j skrev:Inlägget jag kommenterade handlade om generell effektbrist i område 3 och 4. Teorin var att tesla skruvat ner laddhastigheten för att begränsa belastningen på elnätet. Jag frågesatte om det ger någon märkbar skillnad på Sveriges totala elförbrukning i område 3 och 4.LarsL skrev:Nej, det har inte så stor betydelse för stationens förbrukning när det bara är en eller två bilar där.Fredrik j skrev:Jag tänkte på total elkonsumtionen som inlägget jag citerade handlade om.LarsL skrev:
Mej, för mig har det inte haft någon betydelse egentligen.