Re: Tesla Model S eller 3
Postat: 19 jul 2020 13:20
Audi TT tycker jag har lyckats och något sånt skulle jag vilja ha. Men så tittar jag aldrig på film i bilen.
Fast för navigering så är ju en skärm framför mycket snabbare att kika på än när det är ute till höger som det är idag (speciellt när solen ligger på från vissa vinklar), mycket lättare att säkert se vart man ska när det är många snirkliga vägar ifall det är en skärm framför.taliz skrev:Nej, men vad är poängen? Det finns inget som säger att det är bättre att titta neråt än lite åt sidan.
Det handlar bara om vana.
Det där konceptet hade varit MYCKET snyggare utan den där displayen framför ratten. Less is more.
Fast det är ju inte "framför" utan "nedanför".OfarligTesla skrev:Fast för navigering så är ju en skärm framför mycket snabbare att kika på än när det är ute till höger som det är idag (speciellt när solen ligger på från vissa vinklar), mycket lättare att säkert se vart man ska när det är många snirkliga vägar ifall det är en skärm framför.taliz skrev:Nej, men vad är poängen? Det finns inget som säger att det är bättre att titta neråt än lite åt sidan.
Det handlar bara om vana.
Det där konceptet hade varit MYCKET snyggare utan den där displayen framför ratten. Less is more.
Ett av de stora negativa sakerna med 3an för mig är den låga instrumentbrädan som gör det för öppet mot utsidan, så jag hade gärna sätt mer skärmar där.
Kanske är för jag oftast bär glasögon men jag kan vinkla ögonen snabbt för att se skärmen nedanför mig (och det är knappt då skärmen nästan är i synfältet från början) medan att se navigationen i 3an kräver att jag vrider huvudet, speciellt när solen ligger på och det blir svårare att se på mittenskärmen som saknar något som skuggar den.taliz skrev:Fast det är ju inte "framför" utan "nedanför".
HUD finns ju av en anledning...
För öppet? Du vill alltså se mindre av omgivningen?
Det finns ju röstvägledning...OfarligTesla skrev:Kanske är för jag oftast bär glasögon men jag kan vinkla ögonen snabbt för att se skärmen nedanför mig (och det är knappt då skärmen nästan är i synfältet från början) medan att se navigationen i 3an kräver att jag vrider huvudet, speciellt när solen ligger på och det blir svårare att se på mittenskärmen som saknar något som skuggar den.taliz skrev:Fast det är ju inte "framför" utan "nedanför".
HUD finns ju av en anledning...
För öppet? Du vill alltså se mindre av omgivningen?
Det är inte att jag vill se mindre av omgivningen utan jag vill inte sitta i ett akvarium där omgivningen får fri insyn i bilen, det tar bort en hel del av känslan att man är i en privat sfär vilket var varför jag valde bilen framför kollektiva transportmedel/taxi från första början.
Ja, röststyrning är det första jag stänger av, är hemskt irriterandetaliz skrev:Det finns ju röstvägledning...
Men jag kan hålla med om att det är lätt att missa avfarter när man har den avstängd.![]()
Vilket är en av anledningarna till varför lägenheter på bottenvåning är billigt att bo i och högst upp/vind utan lika mycket insyn är dyrare och varför folk drar för gardiner osv, många vill helt enkelt inte att hela världen skall se in i deras privata sfär. Jag väljer solklart det senare och hade som sagt gärna haft bilen mer privat också. Nu är ju hemmet känsligare att ha så mycket insyn i än bilen men jag fördrar som sagt mindre insyn framför mer insyn även där.taliz skrev:Visst, det är väl samma som att ha stora fönster hemma. Utvecklingen har ju gått ditåt.
Mja, titta på nybyggen i Sthlm. Norra djurgårdsstaden, Hagastaden osv. En hel del lgh har fönster bokstavligen från golv till tak.OfarligTesla skrev:
Vilket är en av anledningarna till varför lägenheter på bottenvåning är billigt att bo i och högst upp/vind utan lika mycket insyn är dyrare och varför folk drar för gardiner osv, många vill helt enkelt inte att hela världen skall se in i deras privata sfär. Jag väljer solklart det senare och hade som sagt gärna haft bilen mer privat också. Nu är ju hemmet känsligare att ha så mycket insyn i än bilen men jag fördrar som sagt mindre insyn framför mer insyn även där.
Att rattar blivit knubbigare stämmer och det inkräktar på möjligheterna att visa information i ett traditionellt placerat instrumentkluster, men det är alls inte omöjligt. Och det står inte mellan antingen kluster framför ratten eller skärm vid sidan av. Det ena utesluter inte det andra.taliz skrev:När man började placera instrument framför ratten så var det analoga grejer byggda för att visa status på avgasmotorn samt hastighet etc. Man hade också stora, tunna, rattar som inte var i vägen.Niklas Z skrev:Fast det är ju inte så att instrumentkluster bakom ratten har särskilt mycket med bilens drivlina att göra. Det presenteras information där som t ex hastighet, återstående bränslemängd, indikering av blinkers och helljus, varning för öppna dörrar och mycket annat. Det är information som är lika relevant i en elbil som i en bensin/dieselbil. Argumentet för att placera informationen där är inte förbränningsmotorn.
Idag har vi helt annan teknik. Rattar är tjocka och små. Infotainment är ett begrepp som blivit allt viktigare. Nu har vi allt större platta skärmar i bilarna. Med en elbil finns det ingen poäng att visa varvräknare, oljetryck osv. Det är också svårt att klämma in en 15+ tums skärm framför ratten, och inte så kul att titta på film med ratten i vägen.
Dvs en stor central skärm är mkt mer lämplig idag.
Enig - less is more - och vilken information behöver man att ha mitt i blickfånget? och måste hastigheten visas som en urskiva eller räcker det bra med siffror? Jag tycker absolut inte det är fel med dubbla skärmer - bara att det är lite onödigt, och inget som är varken säkrare eller smidigare. PÅ jobbet fanns det de som ritar cad på två 24" skärmar, medan vi är några som föredrar en 32" i 4K upplösning. Så mycket mer överblick. ärligt talat så får man mer än tillräcklig information som det är och behöver inte ha informationen från flera håll. Visst det är inte "fel" med den extra skärmen, men det tillför bara inget essentiellt till bilen.taliz skrev:Nej, men vad är poängen? Det finns inget som säger att det är bättre att titta neråt än lite åt sidan.Fredrik j skrev:Det ena utesluter ju inte nödvändigtvis det andra. Polestars koncept:taliz skrev:När man började placera instrument framför ratten så var det analoga grejer byggda för att visa status på avgasmotorn samt hastighet etc. Man hade också stora, tunna, rattar som inte var i vägen.Niklas Z skrev:Fast det är ju inte så att instrumentkluster bakom ratten har särskilt mycket med bilens drivlina att göra. Det presenteras information där som t ex hastighet, återstående bränslemängd, indikering av blinkers och helljus, varning för öppna dörrar och mycket annat. Det är information som är lika relevant i en elbil som i en bensin/dieselbil. Argumentet för att placera informationen där är inte förbränningsmotorn.
Idag har vi helt annan teknik. Rattar är tjocka och små. Infotainment är ett begrepp som blivit allt viktigare. Nu har vi allt större platta skärmar i bilarna. Med en elbil finns det ingen poäng att visa varvräknare, oljetryck osv. Det är också svårt att klämma in en 15+ tums skärm framför ratten, och inte så kul att titta på film med ratten i vägen.
Dvs en stor central skärm är mkt mer lämplig idag.
Det handlar bara om vana.
Det där konceptet hade varit MYCKET snyggare utan den där displayen framför ratten. Less is more.
Roligttaliz skrev:Det finns ju röstvägledning...OfarligTesla skrev:Kanske är för jag oftast bär glasögon men jag kan vinkla ögonen snabbt för att se skärmen nedanför mig (och det är knappt då skärmen nästan är i synfältet från början) medan att se navigationen i 3an kräver att jag vrider huvudet, speciellt när solen ligger på och det blir svårare att se på mittenskärmen som saknar något som skuggar den.taliz skrev:Fast det är ju inte "framför" utan "nedanför".
HUD finns ju av en anledning...
För öppet? Du vill alltså se mindre av omgivningen?
Det är inte att jag vill se mindre av omgivningen utan jag vill inte sitta i ett akvarium där omgivningen får fri insyn i bilen, det tar bort en hel del av känslan att man är i en privat sfär vilket var varför jag valde bilen framför kollektiva transportmedel/taxi från första början.
Men jag kan hålla med om att det är lätt att missa avfarter när man har den avstängd.![]()
Visst, det är väl samma som att ha stora fönster hemma. Utvecklingen har ju gått ditåt.
Nja, är väl räckvidd angiven i EPA och inte WLTP som det görs i Europa. Så vid EPA ger model s 650km, i WLTP ger den 610km. Två olika sätt att räkna räckvidd på.Froslee skrev:JAJA nu är jag väl själv med att dra tråden off topic.
För att återgå till frågan "mest bil för pengarna" S vs 3 så insåg jag även att den S som säljs i europa just nu inte är samma som sålds nu under hela våren i US så även utan battery day finns alltså skäl att vänta. Där säljs alltså redan en lättare S med 650km räckvidd ?!?
Nja, nu ska EPA till WLTP inte ge så stor skillnad. Dessutom blir bilen knappast lättare av en annan körcykel. Bilerne heter också olika. I Europa heter bilen "long range" i USA "long range plus" så knappast tal om samma model?frippe skrev:Nja, är väl räckvidd angiven i EPA och inte WLTP som det görs i Europa. Så vid EPA ger model s 650km, i WLTP ger den 610km. Två olika sätt att räkna räckvidd på.Froslee skrev:JAJA nu är jag väl själv med att dra tråden off topic.
För att återgå till frågan "mest bil för pengarna" S vs 3 så insåg jag även att den S som säljs i europa just nu inte är samma som sålds nu under hela våren i US så även utan battery day finns alltså skäl att vänta. Där säljs alltså redan en lättare S med 650km räckvidd ?!?
hittade även denna:Froslee skrev:Nja, nu ska EPA till WLTP ge mer. Dessutom blir bilen knappast lättare av en annan körcykel. Bilerne heter också olika. I Europa heter bilen "long range" i USA "long range plus" så knappast tal om samma model?frippe skrev:Nja, är väl räckvidd angiven i EPA och inte WLTP som det görs i Europa. Så vid EPA ger model s 650km, i WLTP ger den 610km. Två olika sätt att räkna räckvidd på.Froslee skrev:JAJA nu är jag väl själv med att dra tråden off topic.
För att återgå till frågan "mest bil för pengarna" S vs 3 så insåg jag även att den S som säljs i europa just nu inte är samma som sålds nu under hela våren i US så även utan battery day finns alltså skäl att vänta. Där säljs alltså redan en lättare S med 650km räckvidd ?!?
2290kg här, 2214 kg i USA ?!?
Det vore konstigt om de hade ansträngt sig för att fortsätta tillverka en sämre variant för Europamarknaden. Dock så har man inte börjat leverera med nya fälgarna vilket nog förklarar mycket av ökade räckvidden. De brukar vara rätt sega med att hålla hemsidan uppdaterad på mindre marknader.Froslee skrev:Nja, nu ska EPA till WLTP ge mer. Dessutom blir bilen knappast lättare av en annan körcykel. Bilerne heter också olika. I Europa heter bilen "long range" i USA "long range plus" så knappast tal om samma model?frippe skrev:Nja, är väl räckvidd angiven i EPA och inte WLTP som det görs i Europa. Så vid EPA ger model s 650km, i WLTP ger den 610km. Två olika sätt att räkna räckvidd på.Froslee skrev:JAJA nu är jag väl själv med att dra tråden off topic.
För att återgå till frågan "mest bil för pengarna" S vs 3 så insåg jag även att den S som säljs i europa just nu inte är samma som sålds nu under hela våren i US så även utan battery day finns alltså skäl att vänta. Där säljs alltså redan en lättare S med 650km räckvidd ?!?
2290kg här, 2214 kg i USA ?!?
Nej jag föreställer mig inte heller att de skulle göra en annan bil här utan det kanske rörde sig om "restlagret" - det säljs ju förutom Sverige nästan ingen S och X - i Sverige är S & X 30% av alla Tesla, i Danmark till exempel är det bara 5% eller så. Tror bilden är samma i resten av Europa. I Sverige gillar vi stora bilar.zed skrev:Det vore konstigt om de hade ansträngt sig för att fortsätta tillverka en sämre variant för Europamarknaden. Dock så har man inte börjat leverera med nya fälgarna vilket nog förklarar mycket av ökade räckvidden. De brukar vara rätt sega med att hålla hemsidan uppdaterad på mindre marknader.Froslee skrev:Nja, nu ska EPA till WLTP ge mer. Dessutom blir bilen knappast lättare av en annan körcykel. Bilerne heter också olika. I Europa heter bilen "long range" i USA "long range plus" så knappast tal om samma model?frippe skrev:Nja, är väl räckvidd angiven i EPA och inte WLTP som det görs i Europa. Så vid EPA ger model s 650km, i WLTP ger den 610km. Två olika sätt att räkna räckvidd på.Froslee skrev:JAJA nu är jag väl själv med att dra tråden off topic.
För att återgå till frågan "mest bil för pengarna" S vs 3 så insåg jag även att den S som säljs i europa just nu inte är samma som sålds nu under hela våren i US så även utan battery day finns alltså skäl att vänta. Där säljs alltså redan en lättare S med 650km räckvidd ?!?
2290kg här, 2214 kg i USA ?!?
Enligt amerikanska manualen anges vikten till 2215 kg utan förare vilket är precis 75 kg mindre än vad som anges i svenska manualen som tjänstevikt vilket inkluderar en förare på 75 kg.
Så kan det nog vara, om man beställer så får man kontrollera VIN så man inte får en "gammal" lagerbil även om de för det mesta tömmer lagret varje kvartal så kommer det väl några returer/avbeställningar.Froslee skrev:Nej jag föreställer mig inte heller att de skulle göra en annan bil här utan det kanske rörde sig om "restlagret" - det säljs ju förutom Sverige nästan ingen S och X - i Sverige är S & X 30% av alla Tesla, i Danmark till exempel är det bara 5% eller så. Tror bilden är samma i resten av Europa. I Sverige gillar vi stora bilar.zed skrev:Det vore konstigt om de hade ansträngt sig för att fortsätta tillverka en sämre variant för Europamarknaden. Dock så har man inte börjat leverera med nya fälgarna vilket nog förklarar mycket av ökade räckvidden. De brukar vara rätt sega med att hålla hemsidan uppdaterad på mindre marknader.Froslee skrev:Nja, nu ska EPA till WLTP ge mer. Dessutom blir bilen knappast lättare av en annan körcykel. Bilerne heter också olika. I Europa heter bilen "long range" i USA "long range plus" så knappast tal om samma model?frippe skrev:Nja, är väl räckvidd angiven i EPA och inte WLTP som det görs i Europa. Så vid EPA ger model s 650km, i WLTP ger den 610km. Två olika sätt att räkna räckvidd på.Froslee skrev:JAJA nu är jag väl själv med att dra tråden off topic.
För att återgå till frågan "mest bil för pengarna" S vs 3 så insåg jag även att den S som säljs i europa just nu inte är samma som sålds nu under hela våren i US så även utan battery day finns alltså skäl att vänta. Där säljs alltså redan en lättare S med 650km räckvidd ?!?
2290kg här, 2214 kg i USA ?!?
Enligt amerikanska manualen anges vikten till 2215 kg utan förare vilket är precis 75 kg mindre än vad som anges i svenska manualen som tjänstevikt vilket inkluderar en förare på 75 kg.
Ja man ska såklart inte missa de ändringarna, alla bilar byggda strax efter årsskiftet bör ha detta med.Froslee skrev:Verkar inte vara ”småändringar” tycker det är värt att få med om man vill köpa ny S
Jag gjorde en tråd under Tesla S frågor och fick följande länk till svar:
https://www.tesla.com/blog/model-s-long ... ic-vehicle