Sida 4 av 5

Re: Rätt utrustning ?

Postat: 09 aug 2015 20:32
av bylund
SR-71-BlackBird skrev:
Ser nu att även att den bakre bågen under kofångaren EJ är kromad utan premiumpaketet, bra att jag valde till det då jag gillar kromet.
Aha, tidigare var det med teknikpaket som man fick den kromad. Den gemensamma nämnaren är alltså motorbakluckan och kromlisten i samma paket :)

Re: Rätt utrustning ?

Postat: 09 aug 2015 21:15
av Niclas
detsamma gäller även kromlister fram där kurvljusen sitter

Re: Rätt utrustning ?

Postat: 10 aug 2015 10:18
av hybris
Jag hade en P85+ med 265 bak och 245 fram i ett år. Ja mer däckslitage på den än P85D. Dels för att det ej går att rotera och dels för att Dualdrive är så sjukt effektiv att lägga kraften på rätt ställe. Dvs inte hjulspinn eller släpp som sliter mer.

Måste verkligen säga att dualdrive är en av de viktigaste valen! 70D, 85D eller P85D tycker jag är de självklara grundvalen. Skulle aldrig välja bakhjulsdrift efter ägt båda. Nej P85+ är en otroligt bra bil även på vintern. Men dualdrive är fasen magisk. Spöar alla BMW x-drive och Audi quattro jag ägt med hästlängder.

70D = perfekta insteget. Man behöver sällan 85 batteriet. Kör man inte ofta långresor med takbox etc är denna bil troligen det perfekta valet. Skulle säga att den är som en BMW 535 typ. Utrusta rimligt är nog optimalt här.
85D = mellanvalet. Inget för mig för den är inte Ferraridödaren eller ekonomiska insteget. Typ BMW 550/M5
P90D = Allt plus supersportbil. Med L mode är den... Ja vet inte vad! Typ Ferrari men familjebil och lastare på samma gång. Full utrustning eller näst intil är nog givet. Bilen är dyr och utrustningen i förhållande % mindre betydelse. Blir nog svårt stt kränga en strippad bil vid byte...

Re: Rätt utrustning ?

Postat: 10 aug 2015 12:13
av danni
Jag tycker också att väghållningen och uppträdandet i sig känns som ett starkt argument för att hosta upp för en D-modell. Den P85D jag körde uppförde sig helt magiskt. Sånt grepp, sån balans. Det var som att ingen hastighet var för fort, även när det kurvade sig lite, på väg ut ur rondeller, etc. Som ett strykjärn.

Re: Rätt utrustning ?

Postat: 10 aug 2015 14:09
av Leo
Lägger man upp det med Teslas inbytesgaranti och tänker utnyttja den kan man sluta fundera på vilken utrustning som höjer/sänker 2:a handspriset. Välj det du vill ha/betala för, lämna igen efter 3år få halva priset i inbytesvärde. Då kan man ta en "snik" P90D om man så vill...

Re: Rätt utrustning ?

Postat: 10 aug 2015 16:41
av pitemacc
Ja utrustningen är ju för min skull.
Annars är det som att sätta överdrags klädsel , så den som köper den sedan ska ha det fint .
Utrustningen är bara för mig.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Rätt utrustning ?

Postat: 10 aug 2015 16:46
av Svenssons
Om man beställer en P90D med Ludicrous mode så är väl nästan lite härifrån också obligatoriskt utrustning?

https://goo.gl/Sjh05U

Re: Rätt utrustning ?

Postat: 10 aug 2015 20:14
av joel80
Jag tycker det känns lite jobbigt att tillbehören påverkar förmånsvärdet så mycket..
Det är något som i slutänden ju gör tillbehören ännu dyrare än priserna på sidan. :(

Re: Rätt utrustning ?

Postat: 10 aug 2015 20:36
av danni
joel80 skrev:
Jag tycker det känns lite jobbigt att tillbehören påverkar förmånsvärdet så mycket..
Det är något som i slutänden ju gör tillbehören ännu dyrare än priserna på sidan. :(
Ja, jag instämmer. Att lägga på 100k för att uppgradera till en mer avancerad modell blir mycket billigare än att lägga på 100k i utrustning. Känns skevt.

Re: Rätt utrustning ?

Postat: 10 aug 2015 20:52
av joel80
Man skulle kanske kunna beställa utan t.ex Autopilot, men låta det eftermonteras direkt. Samma sak har jag gjort på tidigare bil gällande dragkrok, vinterdäck och sånt. Då ingår det inte i bilkostnaden.. samt att man kan dra full moms på det!

Verkar dock som att det är det enda som kan eftermonteras av det man väljer till.. (på en 85D).

Re: Rätt utrustning ?

Postat: 10 aug 2015 22:05
av matbl
joel80 skrev:
Man skulle kanske kunna beställa utan t.ex Autopilot, men låta det eftermonteras direkt. Samma sak har jag gjort på tidigare bil gällande dragkrok, vinterdäck och sånt. Då ingår det inte i bilkostnaden.. samt att man kan dra full moms på det!

Verkar dock som att det är det enda som kan eftermonteras av det man väljer till.. (på en 85D).
Du ska fortfarande ta upp det i förmånsvärdet och får inte alls dra moms på det. Skattebrott kallas det. Och nu när du vet att det inte är lagligt så blir det väl med uppsåt också...
Sen att många gör så är en annan sak.

Re: Rätt utrustning ?

Postat: 10 aug 2015 22:24
av joel80
Att beställa vinterdäck i efterhand och inte ta med det i bilköpet är inte skattebrott. Jag hörde t.o.m med skatteverket när jag gjorde så och det var inga problem.
Dragkroken frågade jag inte om, men det var bilfirman som sa att den inte kommer med från fabrik utan kommer monteras och faktureras separat.
Inga större summor, och eftersom jag inte kört privat med den bilen så har jag inte betalat förmånsskatt alls på den så där blev det ingen påverkar på det.


Så här står det på Skatteverkets hemsida:
Tillval
Kostnader för olika tillval som du gör i samband med bilköpet anses ingå i bilens anskaffningskostnad. Det innebär att du inte får dra av moms för dessa kostnader. Tillvalen kan till exempel vara klädsel, lack, taklucka, klimatanläggning eller säkerhetsutrustning, det vill säga sådan utrustning som ofta fabriksmonteras.

Extrautrustning

Köper du någon annan utrustning än tillval (se ovan) till företagets bil, exempelvis extraljus eller takbox, får du göra momsavdrag enligt de allmänna momsreglerna. Det innebär att du vanligtvis inte får göra avdrag till den del utrustningen används privat eller i en verksamhet som inte är momspliktig. Avdragsrätten påverkas inte av om utrustningen köps i samband med bilen eller senare.

Re: Rätt utrustning ?

Postat: 10 aug 2015 23:17
av danni
joel80 skrev:
Att beställa vinterdäck i efterhand och inte ta med det i bilköpet är inte skattebrott. Jag hörde t.o.m med skatteverket när jag gjorde så och det var inga problem.
Dragkroken frågade jag inte om, men det var bilfirman som sa att den inte kommer med från fabrik utan kommer monteras och faktureras separat.
Inga större summor, och eftersom jag inte kört privat med den bilen så har jag inte betalat förmånsskatt alls på den så där blev det ingen påverkar på det.


Så här står det på Skatteverkets hemsida:
Tillval
Kostnader för olika tillval som du gör i samband med bilköpet anses ingå i bilens anskaffningskostnad. Det innebär att du inte får dra av moms för dessa kostnader. Tillvalen kan till exempel vara klädsel, lack, taklucka, klimatanläggning eller säkerhetsutrustning, det vill säga sådan utrustning som ofta fabriksmonteras.

Extrautrustning

Köper du någon annan utrustning än tillval (se ovan) till företagets bil, exempelvis extraljus eller takbox, får du göra momsavdrag enligt de allmänna momsreglerna. Det innebär att du vanligtvis inte får göra avdrag till den del utrustningen används privat eller i en verksamhet som inte är momspliktig. Avdragsrätten påverkas inte av om utrustningen köps i samband med bilen eller senare.
Om du använder bilen privat så ska hela kostnaden för extrautrustningen inkl moms räknas in i förmånsvärdet. Du får dra av moms förutom i den omfattning bilen används privat. Använder du t.ex. bilen 75% i firman och 25% privat får du dra av 75% av momsen på sådan utrustning som inte räknas som tillval.

Re: Rätt utrustning ?

Postat: 10 aug 2015 23:28
av joel80
Ok.. Jag kör nog ca 3000mil i tjänsten och kanske i bästa fall hinner med 500mil privat.

Re: Rätt utrustning ?

Postat: 11 aug 2015 08:45
av matbl
joel80 skrev:
Ok.. Jag kör nog ca 3000mil i tjänsten och kanske i bästa fall hinner med 500mil privat. Bild
Men in i förmånsvärdet ska all utrustning i alla fall.

Re: Rätt utrustning ?

Postat: 11 aug 2015 09:22
av matbl
joel80 skrev:
Hur stor skillnad i lastutrymme i frunken blir det mellan en med 4WD och utan?
De här bilderna illustrerar väl ganska väl...
http://shop.teslamotors.com/collections ... dual-motor
http://shop.teslamotors.com/collections ... -frunk-set

Den första är golvmattan för frunken vid fyrhjulsdriven bil och den andra vid bakhjulsdriven.

Jag visste inte att det var riktigt så stor skillnad. Nu skulle jag inte ens välja fyrhjulsdrift om det så kostade 5000 istället för 50000.

Re: Rätt utrustning ?

Postat: 11 aug 2015 09:33
av danni
Mattorna berättar väl inte riktigt hela sanningen eftersom den övre halvan av den stora mattan är där "mikrovågsugnen" är, dvs ett mindre skrymsle än det övriga, men visst är det stor skillnad.

Re: Rätt utrustning ?

Postat: 11 aug 2015 09:48
av TiborBlomhall

Re: Rätt utrustning ?

Postat: 11 aug 2015 10:03
av LarsL
Ja, precis utrymme för skoteroverallen/överlevnadsdräkten som är bra att ha när jag kör fast med RWD. Fast det kanske är som min mamma sa om fyrhjulsdrivna traktorer, du kommer längre och kör fast värre. Det bästa är om man kör med RWD och sedan har AWD för att ta sig loss.

Re: Rätt utrustning ?

Postat: 11 aug 2015 10:44
av hybris
Motorhuven är av aluminium. Känsligare än en vanlig motorhuv. Att hela tiden lasta saker där gör man inte. Krångligare att öpnna och stänga liksom risk för skada. Bagaget bak är mycket stort och autoöppning. Det är det man använder. Ingen skillnad för mig gällande frunken mellan P85+ och P85D. Jag lastar lika sällan fram med båda. Mest lite laddkablar som används sällan och saker till bilen som ligger där. Så till Er som inte äger en model S innan rekommenderar jag att inte undvika dualdrive pgr av detta. Jag har ägt båda och blev helt såld oå dualdrive! Blir en helt annan bil med...

Dualdrive är världens bästa AWD. Otroligt grepp i alla lägen. Mycket bra väghållning. Jämnt däckslitage. Säkerheten på vintern lär bli oslagbar, givetvis mycket snabbare med dualdrive. En bil utan kommer dala mer inpris utan tvekan.

Min P85+ slängde/släppte bakvagnen på vid regn. Kändes inte helt bra. Detta händer inte med "D"...

Nej jag skulle inte köpa utan Dualdrive inte ens med 100K SEK under listpris!

Re: Rätt utrustning ?

Postat: 11 aug 2015 12:09
av +46
LarsL skrev:
Ja, precis utrymme för skoteroverallen/överlevnadsdräkten som är bra att ha när jag kör fast med RWD. Fast det kanske är som min mamma sa om fyrhjulsdrivna traktorer, du kommer längre och kör fast värre. Det bästa är om man kör med RWD och sedan har AWD för att ta sig loss.
Ha, ha - för eller emot AWD påminner mig om den tiden när man skulle välja BIG eller SMALL block till muskelbilen. Oavsett argument och erfarenheter så var (och fortfarande är) positionerna lika fastlåsta.
För min del så är AWD + luftfjädring ett måste på en Tesla S för att jag ska kunna ta mig ända fram till fritidsstället. Såväl sommar som vinter.

Re: Rätt utrustning ?

Postat: 11 aug 2015 19:06
av joel80
Tack för bra bilder Tibor! Där såg man skillnad.. :)


Jag är då kanske i ett svårare läge då eftersom jag inte valt läger gällande AWD.. När det gäller fossil-bilar har jag en uppfattning om att det inte är värt den ökade förbrukningen/utsläppen/kostnaden. Speciellt inte när det är framhjulsdrift det handlar om.. Jag har aldrig haft speciellt svårt med framkomligheten utan AWD trots rätt hårda vintrar här uppe i Gävle...
Men jag förstår också fördelen med AWD, speciellt vintertid, eller då man kanske drar husvagn på en mjuk/lerig gräsmatta. (gäller inte Tesla då...) För visst är det så att det ibland kan vara lite segt vid rödljusen när det är som halast, och man undviker kanske att snedda över den där delen av parkeringen som är oplogad och har 2dm snö när man inte har AWD.

Men när det gäller Teslan försvinner ett av de största argumenten mot AWDn för mig.. alltså förbrukningen.. och endast bakjhulsdrift.. med 330hk.. men så är det det här med lastutrymme.. i jobbet har jag vid vissa tillfällen helt fyllt V70n med utrustning.. så att ha två lastutrymmen med bra plats lockar.. och sen har vi priset på AWD. Så då blir jag osäker igen... Jag har några månader på mig att vela hit och dit nu innan jag måste bestämma mig.. och om jag kan ha råd. :)
Jag vet i allafall mer om vad det är jag får beroende på vad jag väljer tack vare er...

Re: Rätt utrustning ?

Postat: 11 aug 2015 19:10
av kanylbullen
danni skrev:
Martinen skrev:
SR-71-BlackBird skrev:
Man har även lagt in kurvljus (monterade i spoilern) samt dom kromade listerna i fronten i premiumpaketet.
danni, man måste våga lite när det gäller Tesla :)

Jag är inte så glad i dessa kurvljus. På Volvon så vred sig lamporna för att följa kurvan. På teslan så är det en extra lampa som tänds ibland. Känns lite fattigare. Är det så på andra bilar också?
Jag hade en Passat -12 som hade bägge och. Bixenonljusen var dynamiska och följde rattrörelserna (såkallade dynamiska kurvljus), och så fanns det även statiska kurvljus, små lampor nere vid dimljusen som tändes när jag aktiverade blinkers eller vred ratten åt ett håll. De var mer för att belysa närområdet vid svängar i lägre hastighet, medan de dynamiska var vettigare på kurvig landsväg och liknande. Jag gillade bägge funktionerna men de statiska klarar jag mig lätt utan. Dynamiska kurvljus hade varit trevligt, men ännu hellre isåfall något i stil med LED-matrisstrålkastare.
Min tesla har också både och

Re: Rätt utrustning ?

Postat: 11 aug 2015 20:08
av danni
kanylbullen skrev:
danni skrev:
Jag hade en Passat -12 som hade bägge och. Bixenonljusen var dynamiska och följde rattrörelserna (såkallade dynamiska kurvljus), och så fanns det även statiska kurvljus, små lampor nere vid dimljusen som tändes när jag aktiverade blinkers eller vred ratten åt ett håll. De var mer för att belysa närområdet vid svängar i lägre hastighet, medan de dynamiska var vettigare på kurvig landsväg och liknande. Jag gillade bägge funktionerna men de statiska klarar jag mig lätt utan. Dynamiska kurvljus hade varit trevligt, men ännu hellre isåfall något i stil med LED-matrisstrålkastare.
Min tesla har också både och
Va? Tesla har väl aldrig levererat bilar med dynamiska kurvljus? Är det något du eftermonterat själv?

Re: Rätt utrustning ?

Postat: 11 aug 2015 20:35
av Martinen
danni skrev:
kanylbullen skrev:
danni skrev:
Jag hade en Passat -12 som hade bägge och. Bixenonljusen var dynamiska och följde rattrörelserna (såkallade dynamiska kurvljus), och så fanns det även statiska kurvljus, små lampor nere vid dimljusen som tändes när jag aktiverade blinkers eller vred ratten åt ett håll. De var mer för att belysa närområdet vid svängar i lägre hastighet, medan de dynamiska var vettigare på kurvig landsväg och liknande. Jag gillade bägge funktionerna men de statiska klarar jag mig lätt utan. Dynamiska kurvljus hade varit trevligt, men ännu hellre isåfall något i stil med LED-matrisstrålkastare.
Min tesla har också både och
Va? Tesla har väl aldrig levererat bilar med dynamiska kurvljus? Är det något du eftermonterat själv?
Känns osannolikt. Jag har inte hört något talas om att dom gjort det.