Sida 4 av 4

Re: BMW iX3

Postat: 15 jul 2020 11:09
av Laban
Verdi skrev:
X3 är väl samma klass som Q5? Då lär väl Q4 vara en storlek mindre? Är det inte så det funkar?

En bränsledriven x3 är också ganska dyr så det här priset är väl förväntat. Men det är ju jävligt mycket pengar ändå. Elbilar för privatpersoner är döfött så länge priserna ligger på den nivån.
Generellt sett är det väl den yttre längden som ger klassen på bilen. Men det kan vara stor skillnad på invändiga utrymmen med en mer renodlad elbil vs en bil byggd på ett fossilbilschassi. IX3 är det sist nämnda, Q4 ren elbil byggd på MEB chassit (ID.3..). Axelavståndet på ID.3 är som exempel 3 cm längre än IX3, trots att den är några storleksklasser under. Jag tror att Q4 kan vara rymligare invändigt inklusive större bagage trots att den är 14 cm kortare.

Re: BMW iX3

Postat: 15 jul 2020 11:14
av vigge50
Verdi skrev:
Zalman3 skrev:
X3 är väl samma klass som Q5? Då lär väl Q4 vara en storlek mindre? Är det inte så det funkar?
Jag tycker att BMW iX3 och Audi Q4 ligger i samma klass.

Problemet är att BMWn har 2wd och kostar 13.000 euro mera, det tror jag faktisk är en dealbreaker för många.

Själv så skulle jag välja Audi Q4s tvillingbil Skoda Enyaq iV 80X alla dar i veckan.
Kan tänka mig att Skoda Enyaq iV 80X blir en av sveriges mest sålda elbilar 2021.
För den har bra pris och räckvidd, stora utrymmen, 4wd och drag.


Skoda-Enyaq-iV-80X
Februari 2021
4wd
Räckvidd 460 km WLTP
Bagage 585 Liter
Drag 1200kg
Pris 45.000 euro
https://ev-database.de/pkw/1281/Skoda-Enyaq-iV-80X

Men det är som att säga att man föredrar en Skoda Kodiaq över BMW X3 eftersom den är större och billigare. Och visst, så är det för många, men inte för alla.

Trist att de gjort den som 2wd och ännu mer trist att det är en SUV eftersom SUV:ar får tokhöga förmånsvärden pga avsaknad av billiga jämförelsebilar.
Ska man gå efter Zalman3s sätt att se på saker så är man väll galen om man köper en Tesla Model Y över en Skoda Enyaq? Det skiljer väll inte så mycket i speccen att det motiverar 250-300 000 kr?

Re: BMW iX3

Postat: 15 jul 2020 11:19
av Verdi
Svenssons skrev:
Bruno skrev:
Verdi skrev:
X3 är väl samma klass som Q5? Då lär väl Q4 vara en storlek mindre? Är det inte så det funkar?

En bränsledriven x3 är också ganska dyr så det här priset är väl förväntat. Men det är ju jävligt mycket pengar ändå. Elbilar för privatpersoner är döfött så länge priserna ligger på den nivån.
Jag är en privatperson... :roll:
Jag är en annan, en Svenssons-elbilist till och med...
Ja, ni finns säkert. Jag skulle dock aldrig få för mig att köpa en så dyr bil privat. Och jag tror att fler tänker som jag än som er.

Re: BMW iX3

Postat: 15 jul 2020 11:21
av Zalman3
vigge50 skrev:
Verdi skrev:
Zalman3 skrev:
X3 är väl samma klass som Q5? Då lär väl Q4 vara en storlek mindre? Är det inte så det funkar?
Jag tycker att BMW iX3 och Audi Q4 ligger i samma klass.

Problemet är att BMWn har 2wd och kostar 13.000 euro mera, det tror jag faktisk är en dealbreaker för många.

Själv så skulle jag välja Audi Q4s tvillingbil Skoda Enyaq iV 80X alla dar i veckan.
Kan tänka mig att Skoda Enyaq iV 80X blir en av sveriges mest sålda elbilar 2021.
För den har bra pris och räckvidd, stora utrymmen, 4wd och drag.


Skoda-Enyaq-iV-80X
Februari 2021
4wd
Räckvidd 460 km WLTP
Bagage 585 Liter
Drag 1200kg
Pris 45.000 euro
https://ev-database.de/pkw/1281/Skoda-Enyaq-iV-80X

Men det är som att säga att man föredrar en Skoda Kodiaq över BMW X3 eftersom den är större och billigare. Och visst, så är det för många, men inte för alla.

Trist att de gjort den som 2wd och ännu mer trist att det är en SUV eftersom SUV:ar får tokhöga förmånsvärden pga avsaknad av billiga jämförelsebilar.
Ska man gå efter Zalman3s sätt att se på saker så är man väll galen om man köper en Tesla Model Y över en Skoda Enyaq? Det skiljer väll inte så mycket i speccen att det motiverar 250-300 000 kr?

Bara så du vet Vigge50, jag har förbokat en Skoda Enyaq!
Bra som en försäkring om Ionity får för sig att bygga massor av 350kW laddare i Norrland och sänka laddpriset rejält.

EDIT:
Volkswagen koncernen satsar ju rejält.
ID3 för 21.000 euro och Skoda Enyaq för 26.000 euro får konkurrenterna att darra i knävecken.

Re: BMW iX3

Postat: 15 jul 2020 12:07
av dd88
Tycker ändå att dom gett bilen en bra grundutrustning, även om det är konstigt att den inte får den senaste tekniken utan dras med samma som en relativt gammal X3.

Personligen så är Q4 mer intressant.

Re: BMW iX3

Postat: 15 jul 2020 12:20
av Verdi
Id.3 för 21 tusen euro? Var köper man till zalman-priser?

Re: BMW iX3

Postat: 15 jul 2020 12:27
av Laban
Verdi skrev:
Id.3 för 21 tusen euro? Var köper man till zalman-priser?
Det är väl grundversionen efter 9k euro i rabatt. Tycker man kan låta bli att nämna priser efter subvention, blir lättast så.

Re: BMW iX3

Postat: 15 jul 2020 12:42
av nek0
Verdi skrev:
Id.3 för 21 tusen euro? Var köper man till zalman-priser?
Umeå hos Zalman 3

Re: BMW iX3

Postat: 15 jul 2020 13:27
av HelectriC
Albin skrev:
E-tron är Norges mest sålda bil, iX3 har längre räckvidd och lägre pris, jag tror på succé!
Etron har fyrhjulsdrift, innan iX3 får det blir den aldrig lika populär. Och i kombination med 750kg dragvikt på iX3 så kommer den aldrig bli mer populär än Ipace.

Re: BMW iX3

Postat: 10 aug 2020 22:21
av taliz
Som väntat ingen vidare energieffektiv bil...
https://insideevs.com/news/438273/real- ... image/amp/

Re: BMW iX3

Postat: 14 aug 2020 04:01
av Zalman3
Nån här på forumet som beställt en BMW iX3?


The system estimates a range of 238 km (148 miles)at about 75% state-of-charge (SOC), according to the graphic with 15 battery bars full, and 5 discharged.

Quick math brings us to the conclusion that at 100% SOC it would be 317 km (197 miles) or so.
317km i räckvidd i verkligheten känns sådär.

Re: BMW iX3

Postat: 14 aug 2020 06:51
av Verdi
Zalman3 skrev:
Nån här på forumet som beställt en BMW iX3?


The system estimates a range of 238 km (148 miles)at about 75% state-of-charge (SOC), according to the graphic with 15 battery bars full, and 5 discharged.

Quick math brings us to the conclusion that at 100% SOC it would be 317 km (197 miles) or so.
317km i räckvidd i verkligheten känns sådär.
Fast den baserar sig på tidigare körning och säger inte så mycket.

Re: BMW iX3

Postat: 14 aug 2020 08:03
av mati
HelectriC skrev:
Albin skrev:
E-tron är Norges mest sålda bil, iX3 har längre räckvidd och lägre pris, jag tror på succé!
Etron har fyrhjulsdrift, innan iX3 får det blir den aldrig lika populär. Och i kombination med 750kg dragvikt på iX3 så kommer den aldrig bli mer populär än Ipace.
Precis, att bara jämföra pris och räckvidd duger inte. Om det hade varit de viktigaste faktorerna som bestämmer över ett elbilsköp hade jag och så många andra knappast kört e-tron. Den är svindyr och det finns gott om elbilar med bättre räckvidd. Att e-tron är en succé bl.a. i Norge beror troligen på att den är så nära en klassisk kombi man kan komma med någon elbil idag. Det och dragvikten.

Re: BMW iX3

Postat: 05 okt 2020 11:12
av Zalman3

Production of BMW iX3 fully electric car kicks-off in China
https://www.electrive.com/2020/10/04/pr ... -in-china/