BMW iX3

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Re: BMW iX3

Inlägg av Laban »

Verdi skrev:
X3 är väl samma klass som Q5? Då lär väl Q4 vara en storlek mindre? Är det inte så det funkar?

En bränsledriven x3 är också ganska dyr så det här priset är väl förväntat. Men det är ju jävligt mycket pengar ändå. Elbilar för privatpersoner är döfött så länge priserna ligger på den nivån.
Generellt sett är det väl den yttre längden som ger klassen på bilen. Men det kan vara stor skillnad på invändiga utrymmen med en mer renodlad elbil vs en bil byggd på ett fossilbilschassi. IX3 är det sist nämnda, Q4 ren elbil byggd på MEB chassit (ID.3..). Axelavståndet på ID.3 är som exempel 3 cm längre än IX3, trots att den är några storleksklasser under. Jag tror att Q4 kan vara rymligare invändigt inklusive större bagage trots att den är 14 cm kortare.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Verdi skrev:
Zalman3 skrev:
X3 är väl samma klass som Q5? Då lär väl Q4 vara en storlek mindre? Är det inte så det funkar?
Jag tycker att BMW iX3 och Audi Q4 ligger i samma klass.

Problemet är att BMWn har 2wd och kostar 13.000 euro mera, det tror jag faktisk är en dealbreaker för många.

Själv så skulle jag välja Audi Q4s tvillingbil Skoda Enyaq iV 80X alla dar i veckan.
Kan tänka mig att Skoda Enyaq iV 80X blir en av sveriges mest sålda elbilar 2021.
För den har bra pris och räckvidd, stora utrymmen, 4wd och drag.

Skoda-Enyaq-iV-80X
Februari 2021
4wd
Räckvidd 460 km WLTP
Bagage 585 Liter
Drag 1200kg
Pris 45.000 euro
https://ev-database.de/pkw/1281/Skoda-Enyaq-iV-80X

Men det är som att säga att man föredrar en Skoda Kodiaq över BMW X3 eftersom den är större och billigare. Och visst, så är det för många, men inte för alla.

Trist att de gjort den som 2wd och ännu mer trist att det är en SUV eftersom SUV:ar får tokhöga förmånsvärden pga avsaknad av billiga jämförelsebilar.
Ska man gå efter Zalman3s sätt att se på saker så är man väll galen om man köper en Tesla Model Y över en Skoda Enyaq? Det skiljer väll inte så mycket i speccen att det motiverar 250-300 000 kr?
Verdi

Inlägg av Verdi »

Svenssons skrev:
Bruno skrev:
Verdi skrev:

En bränsledriven x3 är också ganska dyr så det här priset är väl förväntat. Men det är ju jävligt mycket pengar ändå. Elbilar för privatpersoner är döfött så länge priserna ligger på den nivån.
Jag är en privatperson... :roll:
Jag är en annan, en Svenssons-elbilist till och med...
Ja, ni finns säkert. Jag skulle dock aldrig få för mig att köpa en så dyr bil privat. Och jag tror att fler tänker som jag än som er.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

vigge50 skrev:
Verdi skrev:
Zalman3 skrev:
Jag tycker att BMW iX3 och Audi Q4 ligger i samma klass.

Problemet är att BMWn har 2wd och kostar 13.000 euro mera, det tror jag faktisk är en dealbreaker för många.

Själv så skulle jag välja Audi Q4s tvillingbil Skoda Enyaq iV 80X alla dar i veckan.
Kan tänka mig att Skoda Enyaq iV 80X blir en av sveriges mest sålda elbilar 2021.
För den har bra pris och räckvidd, stora utrymmen, 4wd och drag.

Skoda-Enyaq-iV-80X
Februari 2021
4wd
Räckvidd 460 km WLTP
Bagage 585 Liter
Drag 1200kg
Pris 45.000 euro
https://ev-database.de/pkw/1281/Skoda-Enyaq-iV-80X

Men det är som att säga att man föredrar en Skoda Kodiaq över BMW X3 eftersom den är större och billigare. Och visst, så är det för många, men inte för alla.

Trist att de gjort den som 2wd och ännu mer trist att det är en SUV eftersom SUV:ar får tokhöga förmånsvärden pga avsaknad av billiga jämförelsebilar.
Ska man gå efter Zalman3s sätt att se på saker så är man väll galen om man köper en Tesla Model Y över en Skoda Enyaq? Det skiljer väll inte så mycket i speccen att det motiverar 250-300 000 kr?

Bara så du vet Vigge50, jag har förbokat en Skoda Enyaq!
Bra som en försäkring om Ionity får för sig att bygga massor av 350kW laddare i Norrland och sänka laddpriset rejält.

EDIT:
Volkswagen koncernen satsar ju rejält.
ID3 för 21.000 euro och Skoda Enyaq för 26.000 euro får konkurrenterna att darra i knävecken.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

Tycker ändå att dom gett bilen en bra grundutrustning, även om det är konstigt att den inte får den senaste tekniken utan dras med samma som en relativt gammal X3.

Personligen så är Q4 mer intressant.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Id.3 för 21 tusen euro? Var köper man till zalman-priser?
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Verdi skrev:
Det är väl grundversionen efter 9k euro i rabatt. Tycker man kan låta bli att nämna priser efter subvention, blir lättast så.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Verdi skrev:
Umeå hos Zalman 3
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Albin skrev:
E-tron är Norges mest sålda bil, iX3 har längre räckvidd och lägre pris, jag tror på succé!
Etron har fyrhjulsdrift, innan iX3 får det blir den aldrig lika populär. Och i kombination med 750kg dragvikt på iX3 så kommer den aldrig bli mer populär än Ipace.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Som väntat ingen vidare energieffektiv bil...
https://insideevs.com/news/438273/real- ... image/amp/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Nån här på forumet som beställt en BMW iX3?

The system estimates a range of 238 km (148 miles)at about 75% state-of-charge (SOC), according to the graphic with 15 battery bars full, and 5 discharged.

Quick math brings us to the conclusion that at 100% SOC it would be 317 km (197 miles) or so.
317km i räckvidd i verkligheten känns sådär.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Zalman3 skrev:
Nån här på forumet som beställt en BMW iX3?

The system estimates a range of 238 km (148 miles)at about 75% state-of-charge (SOC), according to the graphic with 15 battery bars full, and 5 discharged.

Quick math brings us to the conclusion that at 100% SOC it would be 317 km (197 miles) or so.
317km i räckvidd i verkligheten känns sådär.
Fast den baserar sig på tidigare körning och säger inte så mycket.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

HelectriC skrev:
Albin skrev:
E-tron är Norges mest sålda bil, iX3 har längre räckvidd och lägre pris, jag tror på succé!
Etron har fyrhjulsdrift, innan iX3 får det blir den aldrig lika populär. Och i kombination med 750kg dragvikt på iX3 så kommer den aldrig bli mer populär än Ipace.
Precis, att bara jämföra pris och räckvidd duger inte. Om det hade varit de viktigaste faktorerna som bestämmer över ett elbilsköp hade jag och så många andra knappast kört e-tron. Den är svindyr och det finns gott om elbilar med bättre räckvidd. Att e-tron är en succé bl.a. i Norge beror troligen på att den är så nära en klassisk kombi man kan komma med någon elbil idag. Det och dragvikten.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Production of BMW iX3 fully electric car kicks-off in China
https://www.electrive.com/2020/10/04/pr ... -in-china/
Skriv svar