Sida 4 av 19

Re: Ludicrous Mode

Postat: 20 jul 2015 09:50
av danni
fmm1000 skrev:
Så fort man väljer något av dom "nya" varianterna när man "bygger en bil" på Teslas hemsida förskjuts leveranstiden 3 månader.
-----------
Jeg har en 85D i produktionskø og ønsker at opgradere til 90D.

Gælder de tre måneders ekstra leveringstid også, når man kun opgradera batteripakken på en 85d til 90D
En på det amerikanska forumet kunde uppgradera sin bil som redan gått i produktion. Det finns såklart inget som säger att även en europé skulle få göra samma sak.

Re: Ludicrous Mode

Postat: 20 jul 2015 09:51
av Lessmog
Herr X skrev:
Läste precis på amerikanska teslaforumet att någon på Tesla meddelat en forumdeltagare att Ludicrous-bilar kommer ha P90D-emblemet understruket. En fråga är då om Tesla sätter ett streck under P85D-loggan hos de som uppgraderar? I så fall kommer man ju att lätt kunna identifiera ludicrous-bilar...
Kanske full plaid-klädsel? :lol:

Re: Ludicrous Mode

Postat: 20 jul 2015 12:33
av fmm1000
Jeg har en 85D i produktionskø og ønsker at opgradere til 90D.

Gælder de tre måneders ekstra leveringstid også, når man kun opgradera batteripakken på en 85d til 90D

--
En på det amerikanska forumet kunde uppgradera sin bil som redan gått i produktion. Det finns såklart inget som säger att även en europé skulle få göra samma sak.
-------------
Jäääääääätekul.
Kan du sende mig et link til den thread. Er det på teslamotorsclub.
Den vil jeg straks bruge overfor Tesla i DK, så jeg kan få Europas første 90D :-))).
De er ved at undersøge sagen lige nu.

Re: Ludicrous Mode

Postat: 20 jul 2015 13:51
av danni
fmm1000 skrev:
Jeg har en 85D i produktionskø og ønsker at opgradere til 90D.

Gælder de tre måneders ekstra leveringstid også, når man kun opgradera batteripakken på en 85d til 90D

--
En på det amerikanska forumet kunde uppgradera sin bil som redan gått i produktion. Det finns såklart inget som säger att även en europé skulle få göra samma sak.
-------------
Jäääääääätekul.
Kan du sende mig et link til den thread. Er det på teslamotorsclub.
Den vil jeg straks bruge overfor Tesla i DK, så jeg kan få Europas første 90D :-))).
De er ved at undersøge sagen lige nu.
Här: http://www.TeslaMotorsClub.com/showthread.php?t=50205

Re: Ludicrous Mode

Postat: 21 jul 2015 08:06
av bylund
Martinen skrev:
dstr skrev:
Pontus skrev:
Hur är det med hästarna på nybeställningar. Det står 762hk även utan L mode.
Tesla fortsätter med sin "falska marknadsföring" mao. Dom anger effekt på motorerna, men inte hur mkt dom kan skicka ner i backen samtidigt. P85D knuffar ju inte på med några 700hk, vilket är än mer tydligt om säkringen inte kan släppa igenom så mkt.

Ingen skillnad mot många andra bil och motortillverkare. Det är såklart ingen ursäkt. Tycker som alla andra att dom borde visa effekten man kan få ut med aktuell konfiguration.
Fast jag tror nog att även en fossilbilstillverkare skulle kunna få viss kritik i ett analogt scenario:
- Vad är motorn på?
- 500 hk?
- Men jag har bänkat den, jag får bara ut 400 hk.
- Ja, alltså, du måste ju byta insprutningssystem för att få ut de 500 hk vi säger att motorn är på.

Re: Ludicrous Mode

Postat: 21 jul 2015 14:35
av Pontus
En del av problemet är väl att det finns två motorer som inte ger max effekt samtidigt, eller har jag fel?

Re: Ludicrous Mode

Postat: 21 jul 2015 14:56
av Telsa
Nån som hört med Tesla i Sverige om de har någon aning om när man kan få Ludicrous installerat? Jag mailade min kontakt som dock var på semester och jag har inte frågat någon annan.

Re: Ludicrous Mode

Postat: 21 jul 2015 15:02
av hybris
Pratade med dem och de har inte fått information om pris eller när de har delar i Europa. Så just nu verkar de inte veta.

Re: Ludicrous Mode

Postat: 21 jul 2015 16:31
av Logge
Har också pratat med dom och de sa att dom hoppades på att få all info under nästa vecka.
Har satt upp mig på reservationslistan så länge...

Re: Ludicrous Mode

Postat: 21 jul 2015 18:27
av apkungen
Jag tror att man kan höja värdet mer än 60kkr om man uppgraderar till ludicrous eftersom det kommer att kosta 130k ny. Om man uppgraderar nu och köpte sin p85d innan prishöjningen tror jag tom. Att man kan tjäna pengar på bilen!!!

En model s som gör 0-100 på 3s kommer kosta 1,5 miljoner ny med månaders väntan. Om man har en son beg. Som nån kan få direkt för 1,4 miljoner så finns nog köpare!

Re: Ludicrous Mode

Postat: 21 jul 2015 18:30
av Martinen
apkungen skrev:
Jag tror att man kan höja värdet mer än 60kkr om man uppgraderar till ludicrous eftersom det kommer att kosta 130k ny. Om man uppgraderar nu och köpte sin p85d innan prishöjningen tror jag tom. Att man kan tjäna pengar på bilen!!!

En model s som gör 0-100 på 3s kommer kosta 1,5 miljoner ny med månaders väntan. Om man har en son beg. Som nån kan få direkt för 1,4 miljoner så finns nog köpare!
Du menar att jag bör uppgradera Och sen beställa en Model x :roll:

Re: Ludicrous Mode

Postat: 21 jul 2015 22:18
av eTron
Har också mailat Tesla o frågat, men liksom övriga i tråden som gjort likadant så har jag inte heller fått något svar på vad det kommer att kosta ännu.

Det jag dock fick som svar var att det kräver att man uppdaterar till 90kW batteri också. Dvs man kan inte ta säkringen löst. Dock lät detta inte helt säkert... Hoppas det inte är så, för då lär det bli dyrt. Fast det kanske är därför man nämnt siffran $5000 tidigare, då jag tycker att $5000 för enbart en säkring måste vara världens dyraste säkring.

Re: Ludicrous Mode

Postat: 21 jul 2015 23:32
av root
Jag vet inte men jag tycker att det är tydligt uttryckt på Teslas hemsida:

"This option will cost $10k for new buyers. In appreciation of our existing P85D owners, the pack electronics upgrade needed for Ludicrous Mode will be offered for the next six months at only $5k plus installation labor.

It is important to note that the battery pack size upgrade and the pack electronics upgrade are almost entirely independent. The first is about energy, which affects range, and the second is about power, which affects acceleration."

Igen: In appreciation of our existing P85D owners, the pack electronics upgrade needed for Ludicrous Mode will be offered for the next six months at only $5k plus installation labor.

Enligt texten innebär det att bara elektroniken behöver uppdateras, inte batteriet.

Säkringen kostar vad den är värd, inte vad metallen kostar. Dessutom reflekterar priset utvecklingskostnad mer än metall.

Jag kommer att beställa, det är ju helt unheard of att det kommer hårdvara för eftermontering så att man kan uppdatera till en "högre" modell. Otroligt nog leder det till att värdet på investeringen i bilen varar.

Re: Ludicrous Mode

Postat: 22 jul 2015 09:22
av apkungen
Martinen skrev:
apkungen skrev:
Jag tror att man kan höja värdet mer än 60kkr om man uppgraderar till ludicrous eftersom det kommer att kosta 130k ny. Om man uppgraderar nu och köpte sin p85d innan prishöjningen tror jag tom. Att man kan tjäna pengar på bilen!!!

En model s som gör 0-100 på 3s kommer kosta 1,5 miljoner ny med månaders väntan. Om man har en son beg. Som nån kan få direkt för 1,4 miljoner så finns nog köpare!
Du menar att jag bör uppgradera Och sen beställa en Model x :roll:
Yes :D. Allt som kan motivera ett model x köp är en bra motivering!

Re: Ludicrous Mode

Postat: 22 jul 2015 09:24
av apkungen
Vad jag förstår så är det en smart säkring per cell så isf är inte 5000 dollar orimligt...

Hmm eller kanske inte. Har nog förstått fel

Re: Ludicrous Mode

Postat: 22 jul 2015 09:48
av Larofo
apkungen skrev:
Vad jag förstår så är det en smart säkring per cell så isf är inte 5000 dollar orimligt
Det är bara en ny säkring till hela batteripacket.
Trevligt att dom hela tiden förbättrar och uppgraderar. Det gäller att hålla "konkurrenterna" stången.

Re: Ludicrous Mode

Postat: 22 jul 2015 10:13
av Herr X
apkungen skrev:
Vad jag förstår så är det en smart säkring per cell så isf är inte 5000 dollar orimligt
Det är en enda stor säkring för hela batteripaketet - den sitter bakom en plastkåpa och tar bara några minuter att byta. Man behöver INTE öppna hela batteripaketet, utan detta är en lätt och liten ändring. En säkring är ju till för att beskydda elektroniken om det blir en överbelastning - säkringen ska alltså lätt kunna bytas om den går sönder; Tesla hade varit orimligt korkade om de satt en säkring vid varje battericell - då hade ju i praktiken hela batteripaketet blivit oanvändbart om säkringen gick :)

Re: Ludicrous Mode

Postat: 22 jul 2015 10:16
av apkungen
Den nya säkringen är väl typ som en automatsäkring? Ett litet batteri är kopplat till den så att den kan slå tillbaka om säkringen går?

Re: Ludicrous Mode

Postat: 22 jul 2015 10:20
av Franz
Varje battericell har sin egen säkring så det är troligtvis över 7000 sådana som skall bytas.

Re: Ludicrous Mode

Postat: 22 jul 2015 10:35
av Telsa
Nu känns det som att den här tråden behöver källhänvisningar.

Re: Ludicrous Mode

Postat: 22 jul 2015 10:36
av bylund
Inte för att jag vet exakt hur batteriet är uppbyggt, men om "säkringen" går från 1300 A till 1500 A kan de väl inte mena summan av alla små säkringar? Och att det finns en fet huvudsäkring för packet utesluter ju inte att de även finns säkringar på cell- eller segmentnivå som inte behöver bytas.
Men som sagt, ni som med bestämdhet hävdar det ena eller andra, berätta gärna vad som får er att tro/veta hur det ligger till.

Re: Ludicrous Mode

Postat: 22 jul 2015 10:36
av Herr X
Franz skrev:
Varje battericell har sin egen säkring så det är troligtvis över 7000 sådana som skall bytas.
Elon Musk skriver följande i sitt blogginlägg:

While working on our goal of making the power train last a million miles, we came up with the idea for an advanced smart fuse for the battery. Instead of a standard fuse that just melts past a certain amperage, requiring a big gap between the normal operating current and max current, we developed a fuse with its own electronics and a tiny lithium-ion battery.

I batteriet sitter 8400 celler. Han skriver ju uttryckligen att det är en smart säkring för batteriet och inte en smart säkring för varje cell. Dessutom faller det på sin egen orimlighet att den nya smartsäkringen, som innehåller ett litet litium-jon-batteri, skulle sitta vid varje cell. Då skulle du inte längre ha 8400 celler utan 16800 och batteripaketet skulle bli dubbelt så stort (det är nämligen helt fullt av celler idag). Och priset på 5000 dollar för att stoppa in 8400 batterier i batteripaketet? Är det rimligt?

Re: Ludicrous Mode

Postat: 22 jul 2015 10:50
av TiborBlomhall
Det finns en liten säkring vid varje battericell i Teslas batteripack, själva anslutningstråden till varje cell är utformad som en säkringstråd som ska smälta vid onormalt hög strömstyrka. Så om en ensam cell "rusar" i batteripacket kopplas den bort.

Sedan finns det även en stor gemensam säkring vid anslutningspinnarna för hela batteripacket.

Det som byts nu är den stora gemensamma säkringen, inte anslutningstrådarna för cellerna.

Re: Ludicrous Mode

Postat: 22 jul 2015 10:52
av Herr X
bylund skrev:
Inte för att jag vet exakt hur batteriet är uppbyggt, men om "säkringen" går från 1300 A till 1500 A kan de väl inte mena summan av alla små säkringar?
Varför inte? Det mejkar ju perfekt sense.
Paketet är på 375 volt. 375V x 1500A = 562,5kW = 754,3 hästkrafter. Den tidigare säkringen på 1300A gick vid uttag på 653hk.

Re: Ludicrous Mode

Postat: 22 jul 2015 10:56
av bylund
Herr X skrev:
bylund skrev:
Inte för att jag vet exakt hur batteriet är uppbyggt, men om "säkringen" går från 1300 A till 1500 A kan de väl inte mena summan av alla små säkringar?
Varför inte? Det mejkar ju perfekt sense.
Paketet är på 375 volt. 375V x 1500A = 562,5kW = 754,3 hästkrafter. Den tidigare säkringen på 1300A gick vid uttag på 653hk.
Jo, fast språkpolisen i mig säger att då borde man säga "säkringarna" och inte "säkringen".