Sida 4 av 12

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 08 sep 2019 12:03
av LarsL
Där är han iväg 20 minuter och 20 sekunder från infart till mack och ut igen.

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 08 sep 2019 12:04
av Pontus
_TonyV skrev:
Pontus skrev:
16 min, vi kan nog officiellt säga att tanka vätgas är allt annat en säker snabb påfyllning.
Lite orättvis då han måste fylla till 100 eller när pumpen lägger ner. Hade det funnits station närmre näst så....
Hade det funnit Super Charger V3 längs sträckan hade det gått fortare för elbilen också. Det är väl bra med ett test i verkligheten och inte bara i teorin.

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 08 sep 2019 12:05
av LarsL
Svenssons skrev:
Pontus skrev:
LarsL skrev:
Vilka fördelar har vätgasen då? Det måste ju finnas en hel del ändå.
En:
-Ladda snabbare

Det förutsätter dock att man är på resande och har en station längs vägen. Normalt behöver batterielbilen inte åka och ladda eftersom den kan ladda vid parkeringen. Måste man ta en omväg på mer än 20-25 minuter för att åka och ladda vätgas så försvinner denna fördel.
Nej, uppenbarligen inte... :lol: :lol: :lol:

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 08 sep 2019 12:06
av Svenssons
Ska bli intressant att se om Sandberg kommer till Köge eller om han har räknat med att kunna ladda i Köpenhamn. De laddstationer som är i Köpenhamn har tekniska problem så de verkar inte gå att använda för tillfället...
h2live.png
https://h2.live/

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 08 sep 2019 12:12
av Pontus
När åkte Tibor från Jönköping?
Kan vara kul att veta vad tidsskillnaden var när dom sedan åker samma väg.

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 08 sep 2019 12:13
av LarsL
LarsL skrev:
Där är han iväg 20 minuter och 20 sekunder från infart till mack och ut igen.
Så om jag hade vätgasbil så hade jag behövt åka iväg två gånger i veckan och vänta i 20 minuter ute i något industriområde? Vem tusan kan tycka att detta är bra?

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 08 sep 2019 12:17
av Svenssons
Pontus skrev:
När åkte Tibor från Jönköping?
Kan vara kul att veta vad tidsskillnaden var när dom sedan åker samma väg.
Strax före 11:57 körde Tibor från platsen där han plockade upp kameramannen.

Nexusen måste kunna ta sig minst 486 km:
https://www.google.com/maps/dir/Burger+ ... 489083!3e0

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 08 sep 2019 12:19
av Zalman3
Svenssons skrev:
12:02 var tankningen klar. 19,5 minuter alltså...
Tanka vätgas på 5 minuter är bara önsketänkande!

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 08 sep 2019 12:21
av Svenssons
Zalman3 skrev:
Svenssons skrev:
12:02 var tankningen klar. 19,5 minuter alltså...
Tanka vätgas på 5 minuter är bara önsketänkande!
Ja, det är det jag alltid misstänkt men aldrig fått något bekräftat. Har bara sett påståenden från Toyota och de som bygger vätgasstationer att det ska gå på 3 minuter från 0 till 100%... Aldrig fått se någon film eller andra bevis som visar detta.

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 08 sep 2019 12:26
av Zalman3
Svenssons skrev:
Zalman3 skrev:
Svenssons skrev:
12:02 var tankningen klar. 19,5 minuter alltså...
Tanka vätgas på 5 minuter är bara önsketänkande!
Ja, det är det jag alltid misstänkt men aldrig fått något bekräftat. Har bara sett påståenden från Toyota och de som bygger vätgasstationer att det ska gå på 3 minuter från 0 till 100%... Aldrig fått se någon film eller andra bevis som visar detta.
Tydligen så mäter bilen vätgasen temp.
Den får inte överstiga +80 grader, då stryper den hastigheten.
Därför måste vätgasen ha ett tryck på ca 700bar och en temp på -40grader för att det ska gå hyfsat fort att tanka.

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 08 sep 2019 12:29
av frippe
TiborBlomhall skrev:
Vi tar dels tiden Stockholm-Frankfurt, dels tiden Jönköping-Frankfurt den sträckan åker vi samma båda två. Nu ska jag vidare! :mrgreen:
Dåså, då får vi både totaltiden beroende på laddnätverk som den tid det tar att köra samma sträcka.

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 08 sep 2019 12:37
av Legato
LarsL skrev:
LarsL skrev:
Där är han iväg 20 minuter och 20 sekunder från infart till mack och ut igen.
Så om jag hade vätgasbil så hade jag behövt åka iväg två gånger i veckan och vänta i 20 minuter ute i något industriområde? Vem tusan kan tycka att detta är bra?
Fast med tanke på försäljningen hittills så finns det väl i princip ingen som tycker det är bra i dagsläget?

Gissar att 99%+ av de som tror på vätgas, nej, jag är definitivt inte en av dem, tror på att det ska bli bra någon gång i framtiden.

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 08 sep 2019 12:57
av Svenssons
Tibors försprång bara ökar. När Sandberg körde från Mariestad var det ca 1:35 mellan honom och Tibor, nu är det ca 1:50 enligt Google Maps. Behöver Sandberg snålköra?

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 08 sep 2019 12:58
av Zalman3
Svenssons skrev:
Tibors försprång bara ökar. När Sandberg körde från Mariestad var det ca 1:35 mellan honom och Tibor, nu är det ca 1:50 enligt Google Maps. Behöver Sandberg snålköra?
Kör Sandberg småvägar?

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 08 sep 2019 13:00
av Svenssons
Zalman3 skrev:
Svenssons skrev:
Tibors försprång bara ökar. När Sandberg körde från Mariestad var det ca 1:35 mellan honom och Tibor, nu är det ca 1:50 enligt Google Maps. Behöver Sandberg snålköra?
Kör Sandberg småvägar?
Finns inte så mycket att välja på där han kör men jag mäter ju längs samma vägsträcka hela tiden så det spelar ingen roll, Google maps tar ju med det i sin beräkning. Nu är snart Sandberg framme vid denna umleitung...
umleitung.png

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 08 sep 2019 13:07
av frippe
Vad hade teslan för startladdning?
Han stannade i Ödeshög, för säkerhetsskull som jag förstod det. Men han borde kunnat ta sig till toftaholm, missade vad han sa men är det regn och blött på vägen? Han borde kunnat nå toftaholm med god marginal oavsett eller?

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 08 sep 2019 13:10
av Svenssons
frippe skrev:
Vad hade teslan för startladdning?
Han stannade i Ödeshög, för säkerhetsskull som jag förstod det. Men han borde kunnat ta sig till toftaholm, missade vad han sa men är det regn och blött på vägen? Han borde kunnat nå toftaholm med god marginal oavsett eller?
Toftaholm är en liten omväg och han var osäker på hur mycket laddning det skulle ta att köra in i Jönköping där han skulle plocka upp kameramannen. Han tog det säkra före det osäkra alltså.

Nu är det 1:53 som skiljer dem åt...
https://www.google.com/maps/dir/56.6766 ... m2!4m1!3e0

Edit: Skillnaden växer och så ska det bli intressant att se hur Sandberg hanterar den avspärrade vägen.

1:57 nu:
https://www.google.com/maps/dir/56.4723 ... m2!4m1!3e0

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 08 sep 2019 13:25
av Pontus
Står vätgasbilen still, är det något problem?

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 08 sep 2019 13:28
av Svenssons
Pontus skrev:
Står vätgasbilen still, är det något problem?
Nej, det var vägarbetet som Google trodde skulle kräva större omväg. Nu när Sandberg är förbi detta så är skillnaden 1:50 igen vilket dock ändå är större än de 1:35 som var vid start i Mariestad.
https://www.google.com/maps/dir/56.3863 ... m2!4m1!3e0

Sandberg bör vara en bit söder om Värnamo när Tibor kommer fram till Supercharger Löddeköping ifall 1:50 ska stå sig.

https://www.google.com/maps/dir/55.7665 ... m2!4m1!3e0

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 08 sep 2019 13:34
av LarsL
De kommer mäta tidsskillnaden mellan Jönköping och Frankfurt också. Tibor måste alltså vinna med 1:50 h:m för att vätgasbilen ska kunna dödförklaras på riktigt.

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 08 sep 2019 13:38
av Svenssons
LarsL skrev:
De kommer mäta tidsskillnaden mellan Jönköping och Frankfurt också. Tibor måste alltså vinna med 1:50 h:m för att vätgasbilen ska kunna dödförklaras på riktigt.
Lite mindre är det väl? Tibor körde från centrala Jönköping strax före 11:57 och Sandberg är nu 13:37 (!) strax sydväst om Jönköping och fortsätter söderut.

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 08 sep 2019 13:53
av Pontus
Var tvungen :)
Men vad ska Tibor göra i Frankfurt medans han väntar några bra förslag?
9204D5F7-DAD8-48EA-89AB-55E263798678.jpeg

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 08 sep 2019 13:54
av Toja
19,5 min för vätgastankning och då var det väl inte från tom tank. Det är väl ca 30 mil mellan Stockholm och Mariestad.
Så det måste betyda från 40 % till full tank 19,5 min.

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 08 sep 2019 13:59
av boreno
De bygger om motorvägen som går förbi Toftaholm. Beroende på trafiken så är ett laddstopp på TH mer tidseffektivt än att sega sig igenom vägarbetet. Det var åtminstone vad jag kunde se förra veckan när jag körde där.

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 08 sep 2019 14:03
av Legato
frippe skrev:
Vad hade teslan för startladdning?
Han stannade i Ödeshög, för säkerhetsskull som jag förstod det. Men han borde kunnat ta sig till toftaholm, missade vad han sa men är det regn och blött på vägen? Han borde kunnat nå toftaholm med god marginal oavsett eller?
Tänk på att många och korta stopp går snabbare än få och långa (förutsatt att man inte behöver göra en stor omväg till laddaren).

Toftaholm medför en liten omväg från motorvägen så den är inte optimal när man ska snabbt fram (men annars vackert och god mat :D ).

Det gäller ju att optimera så bra som möjligt så man laddar från 5-10% upp till 60-70% någonstans om det ska gå snabbt.