Re: Stockholm - Frankfurt
Postat: 08 sep 2019 12:03
Där är han iväg 20 minuter och 20 sekunder från infart till mack och ut igen.
Hade det funnit Super Charger V3 längs sträckan hade det gått fortare för elbilen också. Det är väl bra med ett test i verkligheten och inte bara i teorin._TonyV skrev:Lite orättvis då han måste fylla till 100 eller när pumpen lägger ner. Hade det funnits station närmre näst så....Pontus skrev:16 min, vi kan nog officiellt säga att tanka vätgas är allt annat en säker snabb påfyllning.
Nej, uppenbarligen inte...Svenssons skrev:En:Pontus skrev:LarsL skrev:Vilka fördelar har vätgasen då? Det måste ju finnas en hel del ändå.
-Ladda snabbare
Det förutsätter dock att man är på resande och har en station längs vägen. Normalt behöver batterielbilen inte åka och ladda eftersom den kan ladda vid parkeringen. Måste man ta en omväg på mer än 20-25 minuter för att åka och ladda vätgas så försvinner denna fördel.
Så om jag hade vätgasbil så hade jag behövt åka iväg två gånger i veckan och vänta i 20 minuter ute i något industriområde? Vem tusan kan tycka att detta är bra?LarsL skrev:Där är han iväg 20 minuter och 20 sekunder från infart till mack och ut igen.
Strax före 11:57 körde Tibor från platsen där han plockade upp kameramannen.Pontus skrev:När åkte Tibor från Jönköping?
Kan vara kul att veta vad tidsskillnaden var när dom sedan åker samma väg.
Tanka vätgas på 5 minuter är bara önsketänkande!Svenssons skrev:12:02 var tankningen klar. 19,5 minuter alltså...
Ja, det är det jag alltid misstänkt men aldrig fått något bekräftat. Har bara sett påståenden från Toyota och de som bygger vätgasstationer att det ska gå på 3 minuter från 0 till 100%... Aldrig fått se någon film eller andra bevis som visar detta.Zalman3 skrev:Tanka vätgas på 5 minuter är bara önsketänkande!Svenssons skrev:12:02 var tankningen klar. 19,5 minuter alltså...
Tydligen så mäter bilen vätgasen temp.Svenssons skrev:Ja, det är det jag alltid misstänkt men aldrig fått något bekräftat. Har bara sett påståenden från Toyota och de som bygger vätgasstationer att det ska gå på 3 minuter från 0 till 100%... Aldrig fått se någon film eller andra bevis som visar detta.Zalman3 skrev:Tanka vätgas på 5 minuter är bara önsketänkande!Svenssons skrev:12:02 var tankningen klar. 19,5 minuter alltså...
Dåså, då får vi både totaltiden beroende på laddnätverk som den tid det tar att köra samma sträcka.TiborBlomhall skrev:Vi tar dels tiden Stockholm-Frankfurt, dels tiden Jönköping-Frankfurt den sträckan åker vi samma båda två. Nu ska jag vidare!
Fast med tanke på försäljningen hittills så finns det väl i princip ingen som tycker det är bra i dagsläget?LarsL skrev:Så om jag hade vätgasbil så hade jag behövt åka iväg två gånger i veckan och vänta i 20 minuter ute i något industriområde? Vem tusan kan tycka att detta är bra?LarsL skrev:Där är han iväg 20 minuter och 20 sekunder från infart till mack och ut igen.
Kör Sandberg småvägar?Svenssons skrev:Tibors försprång bara ökar. När Sandberg körde från Mariestad var det ca 1:35 mellan honom och Tibor, nu är det ca 1:50 enligt Google Maps. Behöver Sandberg snålköra?
Finns inte så mycket att välja på där han kör men jag mäter ju längs samma vägsträcka hela tiden så det spelar ingen roll, Google maps tar ju med det i sin beräkning. Nu är snart Sandberg framme vid denna umleitung...Zalman3 skrev:Kör Sandberg småvägar?Svenssons skrev:Tibors försprång bara ökar. När Sandberg körde från Mariestad var det ca 1:35 mellan honom och Tibor, nu är det ca 1:50 enligt Google Maps. Behöver Sandberg snålköra?
Toftaholm är en liten omväg och han var osäker på hur mycket laddning det skulle ta att köra in i Jönköping där han skulle plocka upp kameramannen. Han tog det säkra före det osäkra alltså.frippe skrev:Vad hade teslan för startladdning?
Han stannade i Ödeshög, för säkerhetsskull som jag förstod det. Men han borde kunnat ta sig till toftaholm, missade vad han sa men är det regn och blött på vägen? Han borde kunnat nå toftaholm med god marginal oavsett eller?
Nej, det var vägarbetet som Google trodde skulle kräva större omväg. Nu när Sandberg är förbi detta så är skillnaden 1:50 igen vilket dock ändå är större än de 1:35 som var vid start i Mariestad.Pontus skrev:Står vätgasbilen still, är det något problem?
Lite mindre är det väl? Tibor körde från centrala Jönköping strax före 11:57 och Sandberg är nu 13:37 (!) strax sydväst om Jönköping och fortsätter söderut.LarsL skrev:De kommer mäta tidsskillnaden mellan Jönköping och Frankfurt också. Tibor måste alltså vinna med 1:50 h:m för att vätgasbilen ska kunna dödförklaras på riktigt.
Tänk på att många och korta stopp går snabbare än få och långa (förutsatt att man inte behöver göra en stor omväg till laddaren).frippe skrev:Vad hade teslan för startladdning?
Han stannade i Ödeshög, för säkerhetsskull som jag förstod det. Men han borde kunnat ta sig till toftaholm, missade vad han sa men är det regn och blött på vägen? Han borde kunnat nå toftaholm med god marginal oavsett eller?