
Jag ska beställa vinterdäck nu, men har inte bilen (Model S med originalfälgar), det är alltså 245/45-19 som gäller som dimensioner?
Moderator: Redaktion
Senaste Vi Bilägare (nr 11) hade ett utförligt test av såna här bullerdämpande däck. De testade både Pirellis och Goodyears däck – med och utan skum – i olika storlekar och på olika bilar. De presenterade resultatet med bullrets frekvenser och där kunde man tydligt se hur vägbullret blev lägre med den där skumfilten. Störst skillnad hade det på bullriga bilar som Ford.KnightRider skrev:Ljudangivelsen för däck är utvändigt. SCT ska däremot minska ljudet invändigt. Det gröna på bilden är alltså ljudnivån som anges för däcket.frippe skrev:Såg att den finns i två versioner, Goodyear däcket. En vanlig version och en med deras SCT, alltså deras ljudminskande åtgärd med skum på insidan av däcket. Båda står dock listade att avge 69db i ljud men priset skiljer sig 700kr per däck ungefär.Verdi skrev:Jag köpte GoodYear faktiskt. https://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop ... p=R-379774
Goodyear:
Hur bra är då GoodYear-däcket? Helt ok verkar det som. Inte bäst men inte långt därifrån. Det rullar dock både tystare och lättare än Conti så nu testar jag GoodYear.
Dubbfria vinterdäck - Tester 2018
Teknikens Värld: Tidningen utsåg i år Continentals nya nordiska dubbfria däck Continental ContiViking Contact 7 till årets bästa dubbfria vinterdäck. Däcket fick 112 poäng i deras däcktest. Silverplatsen gick i år till Pirelli Ice Zero R som fick 110 poäng följt av Goodyear Ultragrip Ice 2 som fick 108 poäng.
Test World: Återges i Aftonbladet / NAF (Norge) / Motor (Norge) / Tekniikan Maailma (Finland): Enligt årets däcktest hos finska Test World är det bästa dubbfria vinterdäcket 2018 Continental VikingContact 7. Detta däck får 91,3 poäng och omdömet; "Detta friktionsdäck matchar många dubbdäck på riktigt vinterväglag."
På andraplats kom Pirelli Winter Ice Zero FR och Goodyear UltraGrip Ice 2 med 90,6 poäng vardera och precis därefter hittar vi även Nokian Hakkapeliitta R3 med 90,3 poäng.
Antingen gör inte SCT något eller har de bara missat i sin återgivning av ljudet från däcken. Eller missförstår jag hela ljudangivelsen?
Klippte lite i ditt meddelande för att minska det lite.
Det stämmerNapapijri skrev:Snor tråden lite
Jag ska beställa vinterdäck nu, men har inte bilen (Model S med originalfälgar), det är alltså 245/45-19 som gäller som dimensioner?
Hakka brukar vara ännu sämre. Nåja. Går nog bra vilket som om man köper ett märkesdäck.abagewitz skrev:Fast Continental däcket fick en 1a på vattenplaning. Känns väl lite sådär...
Verdi skrev:Hakka brukar vara ännu sämre. Nåja. Går nog bra vilket som om man köper ett märkesdäck.abagewitz skrev:Fast Continental däcket fick en 1a på vattenplaning. Känns väl lite sådär...
+1Black skrev:Jag brukar sakna moddplaningsmomentet i testerna.
Det är ju sällan snötäckt väg, speciellt på landsväg där det är höga hastigheter. I alla fall i södra Sverige.
Det är även dåliga bullertester med diffusa betyg. Där skulle jag gärna har mer utförliga kommentarer.
Det är även sällsynt med tester på bredare nordiska vinterdäck.
Problemet är inte 4WD utan 4WB (break) Alla bilar har det. It’s not the fart that kills, it’s the smell.Hertsh skrev:+1Black skrev:Jag brukar sakna moddplaningsmomentet i testerna.
Det är ju sällan snötäckt väg, speciellt på landsväg där det är höga hastigheter. I alla fall i södra Sverige.
Det är även dåliga bullertester med diffusa betyg. Där skulle jag gärna har mer utförliga kommentarer.
Det är även sällsynt med tester på bredare nordiska vinterdäck.
Nu blir detta min första vinter med Tesla men jag tror moddplaning går bra tack vare den oerhört fina 4WD som finns. Jag har kört 4WD i minst 10 år o olika bilar. Det avgör nästan mer än vilka däck du har.
Hertsh skrev:+1Black skrev:Jag brukar sakna moddplaningsmomentet i testerna.
Det är ju sällan snötäckt väg, speciellt på landsväg där det är höga hastigheter. I alla fall i södra Sverige.
Det är även dåliga bullertester med diffusa betyg. Där skulle jag gärna har mer utförliga kommentarer.
Det är även sällsynt med tester på bredare nordiska vinterdäck.
Nu blir detta min första vinter med Tesla men jag tror moddplaning går bra tack vare den oerhört fina 4WD som finns. Jag har kört 4WD i minst 10 år o olika bilar. Det avgör nästan mer än vilka däck du har.
Fast inte i moddsträngen. Det var den jag kommenterade. Inser att det bara stod moddplaning, men där jag brukar uppleva det är på motorväg där modd ligger i strängar.Walker skrev:Problemet är inte 4WD utan 4WB (break) Alla bilar har det. It’s not the fart that kills, it’s the smell.Hertsh skrev:+1Black skrev:Jag brukar sakna moddplaningsmomentet i testerna.
Det är ju sällan snötäckt väg, speciellt på landsväg där det är höga hastigheter. I alla fall i södra Sverige.
Det är även dåliga bullertester med diffusa betyg. Där skulle jag gärna har mer utförliga kommentarer.
Det är även sällsynt med tester på bredare nordiska vinterdäck.
Nu blir detta min första vinter med Tesla men jag tror moddplaning går bra tack vare den oerhört fina 4WD som finns. Jag har kört 4WD i minst 10 år o olika bilar. Det avgör nästan mer än vilka däck du har.
På motorväg där det är moddsträngar så gör 4WD stor nytta för den håller greppet/framdrivningen på det hjulpar som inte är i strängen. Med bra 4WD är det mycket tydligt.Verdi skrev:Hertsh skrev:+1Black skrev:Jag brukar sakna moddplaningsmomentet i testerna.
Det är ju sällan snötäckt väg, speciellt på landsväg där det är höga hastigheter. I alla fall i södra Sverige.
Det är även dåliga bullertester med diffusa betyg. Där skulle jag gärna har mer utförliga kommentarer.
Det är även sällsynt med tester på bredare nordiska vinterdäck.
Nu blir detta min första vinter med Tesla men jag tror moddplaning går bra tack vare den oerhört fina 4WD som finns. Jag har kört 4WD i minst 10 år o olika bilar. Det avgör nästan mer än vilka däck du har.
Men vad hjälper fyrhjulsdrift mot moddplaning? Då får ju inte däcken kontakt med underlaget och friktionen är nästan noll.
Jäklar där var det snabba puckar iaf!Kronberg skrev:Inga problem med leveranstid av 18” aero + hakka r3 än så länge, hade nästan hoppats det skulle ta en månad till.
Black skrev:Friktionsdäcket continental viking contact 7 verkar ligga i topp följt av Nokia r3. Tyvärr var inte good year ug2 med i senaste testet (tekn värld) och jag saknar fortfarande bättre data på bredare nordiska friktionsdäck samt mer info om hur tysta de är.. Bara en luddig komfortbedömning som verkar variera efter dim och testare...
(fegade och beställde Nokia r3 men var sugen på att gå ner till 225/50 och tystare däck)
Nej men Continental brukar vara överlägsna. Nokian Hakka R3 är väl tvåa men de är ofta sladdrigare och sämre på våta vägar.abagewitz skrev:Någon som har sett vilka friktionsdäck som Vi Bilägare eller Aftonbladet plus rekommenderar?
Varför ångrar du dig då?Verdi skrev:Nej men Continental brukar vara överlägsna. Nokian Hakka R3 är väl tvåa men de är ofta sladdrigare och sämre på våta vägar.abagewitz skrev:Någon som har sett vilka friktionsdäck som Vi Bilägare eller Aftonbladet plus rekommenderar?
I Mellansverige är Continental givna. Hakka R3 kanske är att föredra i norra Norrland.
Själv köpte jag Goodyear.De var nästan lika bra som Continental men ännu lite tystare. Ångrar mig en aning faktiskt. Borde ha tagit Conti.