Tesla ägare i ett dygn nu

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Anderzzon
elbilist

Re: Tesla ägare i ett dygn nu

Inlägg av Anderzzon »

Några saker som jag stör mig lite på:
1. Varningsmeddelandet "Both pedals pressed". Jobbigt när man t.ex fickparkerade om man som jag använder vänster fot till att bromsa med och råkar möta lite med gasen
2. Tycker att kartan vid hastighetsmätaren när man kör navigering är lite lågupplöst
3. Blind spot varningen är alldeles för otydlig
4. Varför måste batterimätaren vara så centralt placerad mitt i hastighetsmätaren? Skulle vilja ha den till höger mer som på en fossilbil
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Ytterligare en önskan:
- Minne till inställningen på passagerarstolen.

Är detta möjligt att få genom att bara uppdatera mjukvaran? I så fall blir det till att skicka in en önskan till TM och fråga på TMC om fler skulle vilja ha det. Hur är det här, någon som funderat på det?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

bylund skrev:
LarsL skrev:
Pontus skrev:
Nu är jag drygt ett dygn gammal teslaägare.
- En sak som jag redan trodde fanns, att farthållaren följer hastighetsbegränsningen. Får väl vänta på den antar jag.
Det har jag hört ska fungera om man tuttar på farthållarspaken åt något håll. Alltså när bilen läser av skylten så kan man få den att anta den hastigheten, men det måste göras manuellt.
Ja, man drar farthållarspaken mot sig en halvsekund för att sätta farten till vad bilen tror är nuvarande hastighetsbegränsning +/- sin offset. Då den inte alltid har rätt är detta en rimlig lösning.
Nu har jag hunnit prova en del men får det bara att fungera om farthållaren redan är inkopplad. Det funkar inte som första steg för att koppla på farthållaren dvs först får man dra i spaken och då går farthållaren igång på den hastighet du kör i och sedan får man släppa och dra igen för att hoppa till vägens hastighet. Har jag rätt eller har jag missat något?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Tyvärr är det så. Lite ologiskt att dra spaken emot sig i en halvsekund betyder olika saker beroende på om farthållaren är aktiv eller inte:
- Aktiv - ändrar till vad bilen tror är nuvarande hastighetsgräns
- Inte aktiv - återgår till vad den var senast (vilket får intressant effekt om man gör det på en 50-väg och tidigare kört på en 90-väg)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
kanylbullen
Teslaägare

Inlägg av kanylbullen »

bylund skrev:
Tyvärr är det så. Lite ologiskt att dra spaken emot sig i en halvsekund betyder olika saker beroende på om farthållaren är aktiv eller inte:
- Aktiv - ändrar till vad bilen tror är nuvarande hastighetsgräns
- Inte aktiv - återgår till vad den var senast (vilket får intressant effekt om man gör det på en 50-väg och tidigare kört på en 90-väg)
Ja inte bara ologiskt utan väldigt dumt. Hoppas de fixar det så småningom. Fast för mig är rutter och waypoints i navigatorn högre prio.

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
Telsa
Teslaägare

Inlägg av Telsa »

Efter ett dygn med min P85D så tänkte jag också skriva ner några intryck.

Går otroligt bekvämt trots 21-tumshjul.
Oväntat tyst även i högre fart, oväntat lite vägljud från däcken. Inget vindbrus som jag tänkt på.
Sköna stolar, men kanske inte bättre än de i min BMW. Jag fick nextgen även i baksätet och det känns som en klar förbättring jämfört med gamla/nuvarande baksätet.
Hastighetsbegränsningsdetektorn funkar inte helt klockrent, den har visat fel en massa gånger
Bilen fångas inte upp när man stannar i motlut och det är hyfsat svårt att balansera med gasen tycker jag, men är väl vanesak
Irriterande att den varnar för filbyte hela tiden trots att jag blinkar. Tydligen blinkar jag för kort tid innan. Kommer eventuellt stänga av den varningen.
Väldigt bra acceleration.

Farthållare och navigator har jag inte testat ännu.
Model X, Pearl White
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Telsa skrev:
Bilen fångas inte upp när man stannar i motlut och det är hyfsat svårt att balansera med gasen tycker jag, men är väl vanesak
Grattis till bilen! Om det är ett inte obetydligt motlut och du håller bilen med bromsen ska den hålla en sekund ungefär när du släpper bromsen och flyttar till acceleratorn. Gör den inte det, eller förväntar du dig att den inte ska börja rulla bakåt om du bara släpper acceleratorn i motlut?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Inlägg av Franz »

Telsa skrev:
Oväntat tyst även i högre fart, oväntat lite vägljud från däcken. Inget vindbrus som jag tänkt på.
Jag antar att du inte har panoramatak?
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Telsa
Teslaägare

Inlägg av Telsa »

bylund skrev:
Grattis till bilen! Om det är ett inte obetydligt motlut och du håller bilen med bromsen ska den hålla en sekund ungefär när du släpper bromsen och flyttar till acceleratorn. Gör den inte det, eller förväntar du dig att den inte ska börja rulla bakåt om du bara släpper acceleratorn i motlut?
Tack! Det är på ett ställe jag har behövt stanna i motlut hittills, och det är på väg upp ur garaget när jag måste stanna för att visa mitt kort och öppna porten. Med gamla bilen så släppte jag bara på gasen och bilen stod still. Med Teslan märkte jag att den direkt började rulla bakåt efter att den stannat. Klart att alla bilar uppför sig olika, och jag blev mest bara överraskad av det. Jag ska testa och se om den håller sig still efter att jag bromsat.
Franz skrev:
Jag antar att du inte har panoramatak?
Jo, det har jag. Jag kan inte påstå att jag lyssnat speciellt efter vindbrus, men efter ca 50 km är det ingenting som jag minns att jag hört så mycket av. Nästa gång jag kör bilen lär jag väl dock börja störa mig på det. :D
Model X, Pearl White
Användarvisningsbild
bladh
Teslaägare

Inlägg av bladh »

Telsa skrev:

Sköna stolar, men kanske inte bättre än de i min BMW. Jag fick nextgen även i baksätet och det känns som en klar förbättring jämfört med gamla/nuvarande baksätet.
Grattis till bilen!
Och tack för att du delar med dig.
Är det Michelin PS2 som sitter på 21" vid leverans?
Så du fick Nextgen bak också? Kalas ju! Det vill man egentligen ha när man beställer Nextgen. I den bil jag provkörde (och provsatt baksäte) i våras var der Nextgen och jag gillade.
Trodde inte att de levererade bilarna med Nextgen bak längre, efter att några jänkare ballat ur och klagat rejält på Tesla Motors. Tror det handlade om att de tyckte inte man kunde fälla baksätena så mycket när de hade den bulligare designen.
Då finns det hopp om att jag får det i min bil också. :mrgreen:
http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29
Användarvisningsbild
Telsa
Teslaägare

Inlägg av Telsa »

Jag fick 245 breda Continental-däck runtom. Jag trodde alla 21" fick PS2 med 265 bak men tydligen inte.
Model X, Pearl White
Användarvisningsbild
Telsa
Teslaägare

Inlägg av Telsa »

Angående nextgen i baksätet så tror jag väl att alla får det om det var det man beställde. Är det nextgen bak på bilderna i pdf:en på My Tesla? Jag tvivlade aldrig på att jag skulle få dom eftersom det var det jag hade beställt.
Model X, Pearl White
Användarvisningsbild
bladh
Teslaägare

Inlägg av bladh »

Telsa skrev:
Jag fick 245 breda Continental-däck runtom. Jag trodde alla 21" fick PS2 med 265 bak men tydligen inte.
Ok.
Continental-däcken är nog lite tystare än PS2.
Ändrade de inte så att det blev lika breda däck runtom på D-bilar?
Användarvisningsbild
Krill
Teslaägare

Inlägg av Krill »

Grattis till nya bilen!!

Sitter det möjligtvis Continental Conti-Silent på din bil?
Model S 85 | Maj 2015 | Solid Vit | Panoramatak | Tan NG-säten | Svart Alcantarainnertak | Blank Abachiträdekor | Teknikpaket | Köldpaket | Säkerhetspaket | Breyton Spirit 21"

Model 3 - Reserverad 2016-03-31
Användarvisningsbild
Telsa
Teslaägare

Inlägg av Telsa »

Jag är så onördig att jag inte minns, men jag lovar att kolla sen och återkomma.
Model X, Pearl White
Användarvisningsbild
bladh
Teslaägare

Inlägg av bladh »

Telsa skrev:
Jag är så onördig att jag inte minns, men jag lovar att kolla sen och återkomma.
Kolla sen?
Menar du att du har lämnat bilen ensam redan? :lol:
Användarvisningsbild
Telsa
Teslaägare

Inlägg av Telsa »

Tyvärr är det för dålig mottagning i garaget på jobbet så jag kan inte sitta där och jobba :(
Model X, Pearl White
Användarvisningsbild
root
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av root »

Är inte det en fördel? Slippa jobbet och helt gå upp i Teslan?
phasebox.se
P85D
Användarvisningsbild
drzaphod
Teslaägare

Inlägg av drzaphod »

Telsa skrev:

Hastighetsbegränsningsdetektorn funkar inte helt klockrent, den har visat fel en massa gånger
Irriterande att den varnar för filbyte hela tiden trots att jag blinkar. Tydligen blinkar jag för kort tid innan. Kommer eventuellt stänga av den varningen.
Väldigt bra acceleration.

Farthållare och navigator har jag inte testat ännu.
Grattis till nya bilen.
Jag kan bara hålla med dig om att BMW har bättre stolar, jag har o andra sidan standarstolarna.
Tänke komma med min första månad nästa vecka när jag faktiskt ha haft den i en månad. 2/7 är den en månad gammal.
Stolt ägare av en Model S Multicoat White från 2020.
Användarvisningsbild
Telsa
Teslaägare

Inlägg av Telsa »

Krill skrev:
Sitter det möjligtvis Continental Conti-Silent på din bil?
ContiSportContact heter dom.
Model X, Pearl White
Användarvisningsbild
Joakim Ortner
Teslaägare

Inlägg av Joakim Ortner »

"El Rosso" S85D levererades idag. Jag har förstått att några har haft otur med lackskador, obalanserad hjul, otäta dörrar mm. Jag vill ge min bild av processen från beställning till leverans. Edwina på Tesla Täby var ciceron från början till slut, hjälpt mig med omkonfiguration efter beställning och varit till hjälp även när hon varit ledig. Daniel A och Daniel N har som DS i Upplands Väsby rett ut alla mina frågor och genomgången vid leveransen var exemplarisk. Bilen då? Har fortfarande ett leende från öra till öra och bilen är precis så premium som man har rätt att förvänta sig. Inga konstigheter på något sätt. Jag är supernöjd! :lol:
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Joakim Ortner skrev:
"El Rosso" S85D levererades idag. Jag har förstått att några har haft otur med lackskador, obalanserad hjul, otäta dörrar mm. Jag vill ge min bild av processen från beställning till leverans. Edwina på Tesla Täby var ciceron från början till slut, hjälpt mig med omkonfiguration efter beställning och varit till hjälp även när hon varit ledig. Daniel A och Daniel N har som DS i Upplands Väsby rett ut alla mina frågor och genomgången vid leveransen var exemplarisk. Bilen då? Har fortfarande ett leende från öra till öra och bilen är precis så premium som man har rätt att förvänta sig. Inga konstigheter på något sätt. Jag är supernöjd! :lol:
Grattis till nya bilen.
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn381

Inlägg av Bjorn »

Grattis till bilen.

Skönt att höra att du fick en så lyckad hämtning. Det ger ju lite trygghet till mig som ska hämta snart.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
root
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av root »

Precis så skall det vara! Min upplevelse var likadan. Sedan bara ökar upplevelsen med antalet körda mil!
phasebox.se
P85D
Användarvisningsbild
bladh
Teslaägare

Inlägg av bladh »

Grattis till bilen!
Härligt att höra om lyckade leveranser. De flesta är såklart mest troligt positiva upplevelser för köparen. Jag kommer att dela med mig av min upplevelse oavsett. Imponerande att du lyckades med en omkonfiguration. Var det efter confirmation också?
Skriv svar