Dessutom tillkommer 3,950 kronor i destinationsavgift. Du måste alltså betala totalt 830,950 kronor för att få bilen - en siffra som inte står någonstans på sidan
Usch! Känner att det är snart dags för min första arga artikel om Tesla Motors
De 3950 står som ett + längst ner, men totalsumman är borttagen. Håller helt med 830,950 borde var den siffra man ser för en ren 70D. Allt annat är förvirrande och onödigt.
Hur får de ihop 100,000 kronor i bensin och skattebesparingar?
Det finstilta längst nere på beställningssidan nämner 40,000 kronor i supermiljöbilpremie och 50,000 kronor i bensinbesparingar... det blir sammanlagt 90,000.
Ja det är riktigt dåligt att dom inte skriver ut totalpriset tydligt. Höjningarna i sig matchar ju dollarn hyfsat bra, men det är ju tråkigt för dom som har kalkylerat och inte hunnit beställa.
Bygger jag min P85D idag kostar den 113 920 kr + moms mer idag än när jag beställde. Dom har såklart ändrat på paketen något, men då det blir inte exakt samma.
Jag hade en jävla tur. Jag la in min beställning kvällen innan dom gjorde första höjningen i januari. Om jag inte lagt in beställningen i tid, så hade det nog inte blivit den bilen.
Amerikanare har väl aldrig varit speciellt bra på att skylta med totalpriset.... Moms och dricks tillkommer till exempel alltid på restaurangpriser... Så vill förstås inte vi ha det, så gör om gör rätt!
Ultra Red Tesla S LR Beställd 2020-12-17 Levererad 2023-05-24
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27 Blå Hyundai Ioniq Lev. 2020-11-24 SÅLD Röd Tesla S100D Lev. 2018-08-07 SÅLD S85, Titanium Metallic, Panoramatak, 7-sits. Lev. 2015-07-29. SÅLD
Hur får de ihop 100,000 kronor i bensin och skattebesparingar?
Det finstilta längst nere på beställningssidan nämner 40,000 kronor i supermiljöbilpremie och 50,000 kronor i bensinbesparingar... det blir sammanlagt 90,000.
Jag antar att de räknar med skillnaden i vägskatt. 360 kr för Model S, ca 3000 för en BMW 5-serie...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Det tycker jag nog att det gör. Tesla har i Designstudion valt att mörka totalkostnaden för bilen, både kontant pris och leasing. Privat kan jag hantera att det slutliga priset varierar några tusenlappar, men att dra det genom byråkratin på jobbet vill man inte riskera. Riktigt dåligt och ni förlorar säkert kunder på det.
Dessutom är bränslebesparingen på 100kkr helt fel, jag kan spara 150kkr. Om det inte blir så att jag reser mer för att det är billigt och lär mig mer om omvärlden, vad är det värt?
Hmm... Alltså det finns ju lagstiftning som styr sånt här. Prisnformationslagen t.ex. https://lagen.nu/2004:347
Paragraf 10 i den är väl tillämplig här...
Verkar tyvärr som Tesla klarar sig med nöd och näppe:
10 § Prisinformationen skall vara korrekt och tydlig.
Tolkningsfråga. Egentligen enda angreppspunkten. Verkar tyvärr på rättsfallen bredvid att man måste vara värre för att fällas.
Om det kan tillkomma avgifter och andra kostnader, skall detta anges särskilt.
Det anges ju... destinationsavgiften står där...
Prisinformationen skall lämnas skriftligen, om konsumenten inte kan få informationen på något annat likvärdigt sätt.
Det står skriftligt på webbsajten.
Prisinformationen skall lämnas på sådant sätt att det framgår klart för konsumenten vilken produkt informationen avser.
Det står klart och tydligt vilken bil och vilken utrustning det är.
Jag hittar inget om att totalpris måste stå, eller att man inte får räkna fram konstgjorda låtsaspriser.
Fick just ett samtal från TMS. Trodde första att det var om min leverans och for upp i givakt, men där fick jag tji. Han som ringde (inget namn här) var jättetrevlig och tackade för mailet och meddelade att han vidarebefordrar det uppåt i organisationen. Han bekräftade att de läser forumet här och att de tar såna här reaktioner på allvar.
Vi får väl se vad som händer när alla reaktioner blir hopsamlade till ansvarig och deras möten kring designstudion är avklarade. Det går väl inte på en dag, men hoppet ökade iallafall att de fixar till det.
Fick just ett samtal från TMS. Trodde första att det var om min leverans och for upp i givakt, men där fick jag tji. Han som ringde (inget namn här) var jättetrevlig och tackade för mailet och meddelade att han vidarebefordrar det uppåt i organisationen. Han bekräftade att de läser forumet här och att de tar såna här reaktioner på allvar.
Vi får väl se vad som händer när alla reaktioner blir hopsamlade till ansvarig och deras möten kring designstudion är avklarade. Det går väl inte på en dag, men hoppet ökade iallafall att de fixar till det.
Samma här. Han nämnde också att det var flera som reagerat. Ni som håller med om att detta är ett problem, men ännu inte skickat något, gör gärna det.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Fick just ett samtal från TMS. Trodde första att det var om min leverans och for upp i givakt, men där fick jag tji. Han som ringde (inget namn här) var jättetrevlig och tackade för mailet och meddelade att han vidarebefordrar det uppåt i organisationen. Han bekräftade att de läser forumet här och att de tar såna här reaktioner på allvar.
Vi får väl se vad som händer när alla reaktioner blir hopsamlade till ansvarig och deras möten kring designstudion är avklarade. Det går väl inte på en dag, men hoppet ökade iallafall att de fixar till det.
Jag fick också ett liknande samtal idag.
De tar det på största allvar och är väldigt tacksamma för allas vår hjälp att markera att det inte är ok.
3 av 7 bilar var silvriga på Göteborgs-lunchen idag... Färgen som är snyggast, i snitt. D.v.s. smutsen syns minst vilket jag antar att vi på västkusten märker av under snöslasksäsongen.
Jag anser fortfarande att Tesla skadar sig själva genom att formulera sig som de gör, så om de skulle få en uppmaning eller ett föreläggande från myndigheten som de följer skulle det vara bra. Risken är ju att det leder till negativ publicitet att de har fått Konsumentverket på sig.
De har inte ens åtgärdat förmånsvärdet, som ju inte är fråga om tveksam marknadsföring, utan bara fel.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Jag fick précis som några andra här ett telefonsamtal från Tesla i början av Juni där de tackade för mina synpunkter. Så de har ju i varje fall fått och läst våra synpunkter och nu borde de ju hunnit göra något åt saken om de haft den viljan.
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
3 av 7 bilar var silvriga på Göteborgs-lunchen idag... Färgen som är snyggast, i snitt. D.v.s. smutsen syns minst vilket jag antar att vi på västkusten märker av under snöslasksäsongen.
En snabb observation visar att ingen har spoiler bak. Er det en allmän inställning att detta inte är snyggt eller hur funderar folk kring detta? Jag kan inte bestämma mig för om jag ska ha det eller ej
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Jag anser fortfarande att Tesla skadar sig själva genom att formulera sig som de gör, så om de skulle få en uppmaning eller ett föreläggande från myndigheten som de följer skulle det vara bra. Risken är ju att det leder till negativ publicitet att de har fått Konsumentverket på sig.
De har inte ens åtgärdat förmånsvärdet, som ju inte är fråga om tveksam marknadsföring, utan bara fel.
Det är dåligt för alla, inklusive Tesla Motors, att de inte ändrat detta.
På sikt måste det helt klart innebära att man gör dem en tjänst genom att kolla med .
Företaget ska ju, förhoppningsvis, verka under många år på en marknad där det inte accepteras att presentera priser/kostnader på det sätt som de gör nu. Lika lite som att vi accepterar kvalitetsbrister på bilarna vid leverans eller fel som uppstår under tiden (som diskuteras i andra trådar här på forumet).
De må vara ett ungt företag, men de kan inte komma undand med det hela tiden. De behöver lära sig ett och annat. Och det får vi och marknaden hjälpa dem med.