Designstudion uppdaterad

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: Designstudion uppdaterad

Inlägg av Bjorn »

TiborBlomhall skrev:
...

Dessutom tillkommer 3,950 kronor i destinationsavgift. Du måste alltså betala totalt 830,950 kronor för att få bilen - en siffra som inte står någonstans på sidan :evil:

Usch! Känner att det är snart dags för min första arga artikel om Tesla Motors :(
De 3950 står som ett + längst ner, men totalsumman är borttagen. :evil: Håller helt med 830,950 borde var den siffra man ser för en ren 70D. Allt annat är förvirrande och onödigt.
Clip.JPG
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Hur får de ihop 100,000 kronor i bensin och skattebesparingar?

Det finstilta längst nere på beställningssidan nämner 40,000 kronor i supermiljöbilpremie och 50,000 kronor i bensinbesparingar... det blir sammanlagt 90,000.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Ja det är riktigt dåligt att dom inte skriver ut totalpriset tydligt. Höjningarna i sig matchar ju dollarn hyfsat bra, men det är ju tråkigt för dom som har kalkylerat och inte hunnit beställa.
Bygger jag min P85D idag kostar den 113 920 kr + moms mer idag än när jag beställde. Dom har såklart ändrat på paketen något, men då det blir inte exakt samma.
Jag hade en jävla tur. Jag la in min beställning kvällen innan dom gjorde första höjningen i januari. Om jag inte lagt in beställningen i tid, så hade det nog inte blivit den bilen.
Användarvisningsbild
Elektrokungen
Teslaägare

Inlägg av Elektrokungen »

Amerikanare har väl aldrig varit speciellt bra på att skylta med totalpriset.... Moms och dricks tillkommer till exempel alltid på restaurangpriser... Så vill förstås inte vi ha det, så gör om gör rätt!
Ultra Red Tesla S LR Beställd 2020-12-17 Levererad 2023-05-24
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Blå Hyundai Ioniq Lev. 2020-11-24 SÅLD
Röd Tesla S100D Lev. 2018-08-07 SÅLD
S85, Titanium Metallic, Panoramatak, 7-sits. Lev. 2015-07-29. SÅLD
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

TiborBlomhall skrev:
Hur får de ihop 100,000 kronor i bensin och skattebesparingar?

Det finstilta längst nere på beställningssidan nämner 40,000 kronor i supermiljöbilpremie och 50,000 kronor i bensinbesparingar... det blir sammanlagt 90,000.
Jag antar att de räknar med skillnaden i vägskatt. 360 kr för Model S, ca 3000 för en BMW 5-serie...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Vad är det som försegår här? De senaste sidorna av tråden jag läst verkar inte stämma 100 på vad trådtiteln ger intryck av vad tråden handlar om.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Det tycker jag nog att det gör. Tesla har i Designstudion valt att mörka totalkostnaden för bilen, både kontant pris och leasing. Privat kan jag hantera att det slutliga priset varierar några tusenlappar, men att dra det genom byråkratin på jobbet vill man inte riskera. Riktigt dåligt och ni förlorar säkert kunder på det.

Dessutom är bränslebesparingen på 100kkr helt fel, jag kan spara 150kkr. Om det inte blir så att jag reser mer för att det är billigt och lär mig mer om omvärlden, vad är det värt?
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Inlägg av matbl »

Hmm... Alltså det finns ju lagstiftning som styr sånt här. Prisnformationslagen t.ex. https://lagen.nu/2004:347
Paragraf 10 i den är väl tillämplig här...
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Verkar tyvärr som Tesla klarar sig med nöd och näppe:

10 § Prisinformationen skall vara korrekt och tydlig.
Tolkningsfråga. Egentligen enda angreppspunkten. Verkar tyvärr på rättsfallen bredvid att man måste vara värre för att fällas.

Om det kan tillkomma avgifter och andra kostnader, skall detta anges särskilt.
Det anges ju... destinationsavgiften står där...

Prisinformationen skall lämnas skriftligen, om konsumenten inte kan få informationen på något annat likvärdigt sätt.
Det står skriftligt på webbsajten.

Prisinformationen skall lämnas på sådant sätt att det framgår klart för konsumenten vilken produkt informationen avser.
Det står klart och tydligt vilken bil och vilken utrustning det är.

Jag hittar inget om att totalpris måste stå, eller att man inte får räkna fram konstgjorda låtsaspriser.

Nån med mer juridisk bildning som kan uttala sig?
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn381

Inlägg av Bjorn »

Fick just ett samtal från TMS. Trodde första att det var om min leverans och for upp i givakt, men där fick jag tji. Han som ringde (inget namn här) var jättetrevlig och tackade för mailet och meddelade att han vidarebefordrar det uppåt i organisationen. Han bekräftade att de läser forumet här och att de tar såna här reaktioner på allvar.

Vi får väl se vad som händer när alla reaktioner blir hopsamlade till ansvarig och deras möten kring designstudion är avklarade. Det går väl inte på en dag, men hoppet ökade iallafall att de fixar till det.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Bjorn skrev:
Fick just ett samtal från TMS. Trodde första att det var om min leverans och for upp i givakt, men där fick jag tji. Han som ringde (inget namn här) var jättetrevlig och tackade för mailet och meddelade att han vidarebefordrar det uppåt i organisationen. Han bekräftade att de läser forumet här och att de tar såna här reaktioner på allvar.

Vi får väl se vad som händer när alla reaktioner blir hopsamlade till ansvarig och deras möten kring designstudion är avklarade. Det går väl inte på en dag, men hoppet ökade iallafall att de fixar till det.
Samma här. Han nämnde också att det var flera som reagerat. Ni som håller med om att detta är ett problem, men ännu inte skickat något, gör gärna det.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bladh
Teslaägare

Inlägg av bladh »

Bjorn skrev:

Jag fick också ett liknande samtal idag.
De tar det på största allvar och är väldigt tacksamma för allas vår hjälp att markera att det inte är ok.
http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

Nu kan man inte längre välja färgen Silver i Designstudion.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

Det var typ 2 mån sedan silver försvann...
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

Niclas skrev:
Det var typ 2 mån sedan silver försvann...
Stämmer, men den kom snabbt tillbaka i Designstudion. Blev för mycket protester på TMC forumet. Men nu är den bortplockad igen..
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Inlägg av Franz »

tesla_silver.JPG
3 av 7 bilar var silvriga på Göteborgs-lunchen idag... Färgen som är snyggast, i snitt. D.v.s. smutsen syns minst vilket jag antar att vi på västkusten märker av under snöslasksäsongen.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Skulle tro att titanium tar över för de som gillade silver? Den färgen är nog riktigt nice.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Något som inte har förändrats tillbaka än är prisinformationen. Gör man Tesla en tjänst eller otjänst genom att fråga Konsumentverket vad de tycker om saken?

Jag anser fortfarande att Tesla skadar sig själva genom att formulera sig som de gör, så om de skulle få en uppmaning eller ett föreläggande från myndigheten som de följer skulle det vara bra. Risken är ju att det leder till negativ publicitet att de har fått Konsumentverket på sig.

De har inte ens åtgärdat förmånsvärdet, som ju inte är fråga om tveksam marknadsföring, utan bara fel.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Jag fick précis som några andra här ett telefonsamtal från Tesla i början av Juni där de tackade för mina synpunkter. Så de har ju i varje fall fått och läst våra synpunkter och nu borde de ju hunnit göra något åt saken om de haft den viljan.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Franz skrev:
tesla_silver.JPG
3 av 7 bilar var silvriga på Göteborgs-lunchen idag... Färgen som är snyggast, i snitt. D.v.s. smutsen syns minst vilket jag antar att vi på västkusten märker av under snöslasksäsongen.

En snabb observation visar att ingen har spoiler bak. Er det en allmän inställning att detta inte är snyggt eller hur funderar folk kring detta? Jag kan inte bestämma mig för om jag ska ha det eller ej :?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Går väl bara få vinge till P85D numera?
Personligen tycker jag kolfibervingen passar bra på framför allt röda bilar.
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare

Inlägg av JonasH »

Såg även att privat finansiering arrangerad av Tesla bytts ut mot finansiell leasing arrangerad av Tesla.

Den norska sidan är fortfarande som den svenska var tidigare...

Någon som vet varför/skillnad?
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
bladh
Teslaägare

Inlägg av bladh »

bylund skrev:
Något som inte har förändrats tillbaka än är prisinformationen. Gör man Tesla en tjänst eller otjänst genom att fråga Konsumentverket vad de tycker om saken?

Jag anser fortfarande att Tesla skadar sig själva genom att formulera sig som de gör, så om de skulle få en uppmaning eller ett föreläggande från myndigheten som de följer skulle det vara bra. Risken är ju att det leder till negativ publicitet att de har fått Konsumentverket på sig.

De har inte ens åtgärdat förmånsvärdet, som ju inte är fråga om tveksam marknadsföring, utan bara fel.
Det är dåligt för alla, inklusive Tesla Motors, att de inte ändrat detta.
På sikt måste det helt klart innebära att man gör dem en tjänst genom att kolla med .
Företaget ska ju, förhoppningsvis, verka under många år på en marknad där det inte accepteras att presentera priser/kostnader på det sätt som de gör nu. Lika lite som att vi accepterar kvalitetsbrister på bilarna vid leverans eller fel som uppstår under tiden (som diskuteras i andra trådar här på forumet).
De må vara ett ungt företag, men de kan inte komma undand med det hela tiden. De behöver lära sig ett och annat. Och det får vi och marknaden hjälpa dem med.
http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

LarsL skrev:
Finns en uppsjö med vingar att beställa på internet för allt mellan 2000-9000kr, så det borde inte hänga på tillgängligheten.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
AnteF
Teslaägare

Inlägg av AnteF »

LarsL skrev:
Tesla eftermonterar utan problem. :)
P85D, 21 BBS, Wrapzone satin, panorama, autopilot, luftfjädring, NG säten, Ultra HIFI synth osvosv.

Sponsra min Roadster2! http://---
Skriv svar