FSD möte med investerare

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
deffe
Teslaägare
Kontakt:

Re: FSD möte med investerare

Inlägg av deffe »

akeller skrev:
RoadFury skrev:

Mjukvarupresentarionen är dock mycket bättre! Men de behöver visa tekniken i verkligheten. Låta dem åka med i bilarna som kan visa vad de har idag så de fattar vad som kommer finnas om ett år från Tesla.
Jag tyckte elon sa att de som var på plats skulle få provåka hela dagen.
Jupp och tror dessutom allt kommer visas/spelas in. Räknar jag iaf med.

Även om allt skulle funka 100% korrekt redan idag så tar det 3-4 år innan vi ens kan drömma om det i Sverige. Vi har utöver dom vanliga säkerhetsdetaljerna att tänka på även detta med att vi kommer få tiotusentals arbetslösa taxichafförer och liknande anställda inom loppet av något år när alla Tesla ägare lånar ut sin bil i Tesla nätverket.

Detta kommer inte uppskattas av alla, om det lyckas.
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare

Inlägg av Elof »

helix skrev:
Imponerande på många punkter och Pete gjorde en riktigt bra presentation även om den var teknisk. Tycker däremot Elon med sina uttalande förstör en del. Varför i h-vete exempelvis börja snacka om att de har börjat med nästa generation av chippet de precis håller på att lansera. Först säger Elon att chippet har allt för "Total självkörningsförmåga" och detta finns i alla bilar som nu produceras. Två minuter senare säger han att de håller på att ta fram ett nytt chip som ska lanseras om 2 år som är 3 gånger bättre... :roll:
Jo, man undrar ju verkligen varför nästa generation nämndes. Antingen kan bilen med tillräcklig säkerhet köra själv med dagens dator, och då är nästa generations närapå onödig (att nämna åtminstone), eller så kan den inte det, och då kan inte självkörning bli verklighet förrän nästa datorgeneration lanseras om flera år. :?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Elof skrev:
helix skrev:
Imponerande på många punkter och Pete gjorde en riktigt bra presentation även om den var teknisk. Tycker däremot Elon med sina uttalande förstör en del. Varför i h-vete exempelvis börja snacka om att de har börjat med nästa generation av chippet de precis håller på att lansera. Först säger Elon att chippet har allt för "Total självkörningsförmåga" och detta finns i alla bilar som nu produceras. Två minuter senare säger han att de håller på att ta fram ett nytt chip som ska lanseras om 2 år som är 3 gånger bättre... :roll:
Jo, man undrar ju verkligen varför nästa generation nämndes. Antingen kan bilen med tillräcklig säkerhet köra själv med dagens dator, och då är nästa generations närapå onödig (att nämna åtminstone), eller så kan den inte det, och då kan inte självkörning bli verklighet förrän nästa datorgeneration lanseras om flera år. :?
Ett företag som inte utvecklas kommer att dö. De vet att alla andra kommer att försöka slå dem och om de slutar att utveckla produkterna kommer de att komma efter och bli ointressanta. Vi vet inte idag vad framtiden kommer att vilja ha av de självkörande bilarna. Det kommer säkert nya önskemål, möjligheter och krav och då måste man ständigt utveckla nästa generation.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Intressant jämförelse av Elon: Att köpa nåt annat än Tesla idag är jämförbart med att köpa en häst.

Det är väl att ta i lite väl mycket, anser jag.
Användarvisningsbild
deffe
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av deffe »

Jerker skrev:
Intressant jämförelse av Elon: Att köpa nåt annat än Tesla idag är jämförbart med att köpa en häst.

Mycket kaxigt, och enormt kul att höra.

Men jag misstänker att det kommer finnas en och annan åsikt om detta efter att detta föredrag är över. Kan tänka mig andra bilägares fanboys (till skillnad från oss upplysta Tesla fans) kommer vara väldigt upprörda :)

Och jag misstänker att det finns en och annan VD där ute för andra biltillverkare som sitter och svär just nu, antingen för att dom tycker att Elon är en dåre och har totalt fel. Eller för att dom faktiskt är lite oroliga.

Men jag tror det kommer ta tid att sjunka in, och sedan måste Elon och leverera på detta, Elon time ofc.
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Elof skrev:
helix skrev:
Det kan alltid bli bättre. Att krympa tillverkningsprocessen pysslar ju typ alla chiptillverkare med. Det minskar kostnad, strömförbrukning och ökar prestanda.
Detta kommer såklart Tesla också göra.

De nämnde tex att nuvarande FSD bygger på 14nm process. Det gör också tex Intel’s CPUer. Apples senaste iPhone bygger däremot på 7nm.
(Det finns dock olika sätt att mäta på...)
Nästa iteration av FSD bygger alltså rimligen på en mindre process och kommer just kunna minska kostnad och strömförbrukning samt öka prestanda.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

deffe skrev:
Jerker skrev:

Men jag misstänker att det kommer finnas en och annan åsikt om detta efter att detta föredrag är över. Kan tänka mig andra bilägares fanboys (till skillnad från oss upplysta Tesla fans) kommer vara väldigt upprörda :)

Och jag misstänker att det finns en och annan VD där ute för andra biltillverkare som sitter och svär just nu, antingen för att dom tycker att Elon är en dåre och har totalt fel. Eller för att dom faktiskt är lite oroliga.

Men jag tror det kommer ta tid att sjunka in, och sedan måste Elon och leverera på detta, Elon time ofc.
Fast detta baserar sig ju på att han anser att det enda vettiga är att ha en bil med FSD som man kan hyra ut för att spara eller t.o.m. tjäna pengar på bilen. Men långt ifrån alla vill ju använda bilen på det sättet. Ett argument som är ganska lätt att vifta bort, alltså.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Slut. OK, så vi fick inte ens se en film med en FSD Tesla på vägen...
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Jerker skrev:
Undrar om det inte blir några video av det som dyker upp i morgon.

Men, definitivt lite förvånande.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
deffe
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av deffe »

Jerker skrev:
deffe skrev:
Jerker skrev:

Fast detta baserar sig ju på att han anser att det enda vettiga är att ha en bil med FSD som man kan hyra ut för att spara eller t.o.m. tjäna pengar på bilen. Men långt ifrån alla vill ju använda bilen på det sättet. Ett argument som är ganska lätt att vifta bort, alltså.
Misstänker att det är där "hästen" kommer in. Dvs man är nöjd med just en vanlig enhet som tar dig från A till B. Men en Tesla är just det där lilla extra. Och det är exakt det jag tror kommer debatteras friskt.
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

deffe skrev:
Jerker skrev:
deffe skrev:
Jerker skrev:

Misstänker att det är där "hästen" kommer in. Dvs man är nöjd med just en vanlig enhet som tar dig från A till B. Men en Tesla är just det där lilla extra. Och det är exakt det jag tror kommer debatteras friskt.
Jovisst, så kan man ju säga, men detta förutsätter fortfarande att man värderar FSD på samma sätt som han gör. Jag gör det inte och därför anser jag inte att alla andra bilar är som hästar. Jag ställer alltså inte upp på förutsättningarna.

Ja, jag förstår att Elon säger så för att provocera. Och visst provocerar han t.ex. mig när han säger att allt annat än att köpa en Tesla är ekonomiskt vansinne. Mm.. i en miljardärs värd, kanske, men inte min löntagarvärld. Jag har inte råd med en Tesla med FSD, så att köpa en Tesla är inte ens en valmöjlighet. Tvärtom vore det ekonomiskt vansinne för mig just att köpa en Tesla.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Definitivt nej på uppgradering av AP1-bilar tyvärr, ”dyrare att uppgradera än att bygga en ny bil” :(

Ser ut som att man är fast med en häst ;)

Nåväl, pärlan ska väl bytas ut någon gång.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Mycket intressant presentation!
Jag tror ju definitivt på Teslas approach att ”synen” bör vara huvudfokus. Vi människor baserar ju vår körning på det. Det ”enda” som krävs är att lära maskinen att tolka den på samma sätt som en människa.
Det är inte lätt men det har gjorts gigantiska framsteg senaste åren där hela branschen tänkt om baserat på vissa fundamentala lärdomar och numera är bildigenkänning så tillförlitligt att den är i bruk i alla möjliga applikationer

Just att Tesla har hundratusentals bilar ute på vägarna är ju en gigantisk konkurrensfördel. Precis som Elon säger kommer det vara väldigt svårt för övriga att komma ikapp.

Med det sagt tror jag ändå det ligger betydligt längre fram i tiden tills vi har robotaxis på riktigt. Antagligen blir det också svårt att få folk att tro på potentialen.
Kort sagt övertygar detta nog varken särskilt många stora investerare eller Tesla-kunder.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

"Total självkörningsförmåga
Allt du behöver göra är att sätta dig i bilen och berätta var du vill åka. Din Tesla kommer räkna ut den optimala resvägen.
Vänligen notera att självkörningsfunktionaliteten är beroende av omfattande programvaruvalidering och myndighetsgodkännande, detta kan variera kraftigt mellan olika länder och områden."

För mig med AP2 så kostar det 55.000kr att uppdatera till FSD.
Det sägs att en prishöjning kommer 1 maj.

Kommer ni andra att köpa FSD?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Wilson
Teslaägare

Inlägg av Wilson »

Jerker skrev:
deffe skrev:
Jerker skrev:
deffe skrev:
Jerker skrev:

Jovisst, så kan man ju säga, men detta förutsätter fortfarande att man värderar FSD på samma sätt som han gör. Jag gör det inte och därför anser jag inte att alla andra bilar är som hästar. Jag ställer alltså inte upp på förutsättningarna.

Ja, jag förstår att Elon säger så för att provocera. Och visst provocerar han t.ex. mig när han säger att allt annat än att köpa en Tesla är ekonomiskt vansinne. Mm.. i en miljardärs värd, kanske, men inte min löntagarvärld. Jag har inte råd med en Tesla med FSD, så att köpa en Tesla är inte ens en valmöjlighet. Tvärtom vore det ekonomiskt vansinne för mig just att köpa en Tesla.
Fast om nettonuvärdet av ett teslainköp är positivt är det ju just ekonomiskt vansinne att köpa något annat. Om man skall tro siffrorna som presenterades i dag (och de kanske man skall ta med en stor näve salt) så har du ju en alternativkostnad om $200K, för nöjet att vara den enda som fiser i sätet. Om man skall finansiera bilköpet via lån kan jag mycket väl tänka mig att banken frågar varför man skall låna pengar för att köpa något som inte kan generera intäkter, om det nu finns alternativ som kan göra det.
Att köpa något annat får ses som ett nöjesinköp, något man kanske bara kör just för nöjes skull och inte för transportnyttan. Ungefär som man gör med en entusiastbil, eller varför inte – en häst.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Wilson skrev:
Fast om nettonuvärdet av ett teslainköp är positivt är det ju just ekonomiskt vansinne att köpa något annat. Om man skall tro siffrorna som presenterades i dag (och de kanske man skall ta med en stor näve salt) så har du ju en alternativkostnad om $200K, för nöjet att vara den enda som fiser i sätet. Om man skall finansiera bilköpet via lån kan jag mycket väl tänka mig att banken frågar varför man skall låna pengar för att köpa något som inte kan generera intäkter, om det nu finns alternativ som kan göra det.
Att köpa något annat får ses som ett nöjesinköp, något man kanske bara kör just för nöjes skull och inte för transportnyttan. Ungefär som man gör med en entusiastbil, eller varför inte – en häst.
Men det är ju just den ekvationen som inte går ihop. Banken kommer inte vilja låna mig de pengarna som behövs för att köpa en Tesla med FSD eftersom jag inte är en höginkomsttagare. Nu kommer det ju ändå inte att vara en realitet här i Sverige på många år än att kunna hyra ut en Tesla som självkörande taxi, så det argumentet finns ju inte att framföra till ett låneinstitut för att få ekonomi i bilköpet.

Men men, man säger ju att det är dyrt att vara fattig, och det stämmer väldigt bra. När det regnar manna har den fattige ingen sked osv.

Hur som helst, jag suktar inte ens efter FSD, så det kan vänta. Jag ville bara peka på bristerna i resonemanget.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Jerker skrev:
Wilson skrev:
Men det är ju just den ekvationen som inte går ihop. Banken kommer inte vilja låna mig de pengarna som behövs för att köpa en Tesla med FSD eftersom jag inte är en höginkomsttagare. Nu kommer det ju ändå inte att vara en realitet här i Sverige på många år än att kunna hyra ut en Tesla som självkörande taxi, så det argumentet finns ju inte att framföra till ett låneinstitut för att få ekonomi i bilköpet.

Men men, man säger ju att det är dyrt att vara fattig, och det stämmer väldigt bra. När det regnar manna har den fattige ingen sked osv.

Hur som helst, jag suktar inte ens efter FSD, så det kan vänta. Jag ville bara peka på bristerna i resonemanget.
Ägande har historiskt primärt legat hos de rika och så lär det fortsätta.
De ”fattiga” åker mycket kollektivt idag. I framtiden kan de också åka robotaxi.
Men de kommer inte äga robotaxin, utan det gör de rika.

Mickep

Inlägg av Mickep »

Frågan är väl mer om man vill använda sin bil som taxi.(särskilt om de som reser är ensamma där de kan göra vad som helst) inte ens idag är det många som kör ubertaxis med tesla (det finns!) men huvuddelen gör det för att få en extra inkomst och får ekonomin att gå ihop genom att köra en gammal bil som redan har förlorat mycket i värde) sk svarttaxi. Staten skall ha sin del av kakan. Tesla skall ha sin del. Ser inte att det blir mycket över till ägaren eller att det kommer kosta en del att beställa och då kanske folk väljer någon annan billigare.
Det är också frågan om hur ubertaxis och lyft kommer reagera och agera mot detta konkurrenshot.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Nvidia svar på Elons påståenden.

Nvidia Corp. NVDA, +0.02% said in a statement Monday that Tesla Inc. TSLA, -0.02% was wrong in describing its self-driving computer as more powerful than Nvidia's, which Tesla used until it began developing its own chip. "Tesla was inaccurate in comparing its Full Self Driving computer at 144 TOPS of processing with Nvidia Drive Xavier at 21 TOPS," a spokesman said in an email. "The correct comparison would have been against Nvidia's full self-driving computer, Nvidia Drive AGX Pegasus, which delivers 320 TOPS for AI perception, localization and path planning." The statement also contends that "while Xavier delivers 30 TOPS of processing, Tesla erroneously stated that it delivers 21 TOPS. Moreover, a system with a single Xavier processor is designed for assisted driving AutoPilot features, not full self-driving." Tesla showed off its new chip and other self-driving information at an event earlier Monday. Tesla shares finished Monday's session with a 3.9% decline, while Nvidia stock increased 1.2%.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare

Inlägg av Beigler »

Mickep skrev:
Frågan är väl mer om man vill använda sin bil som taxi.(särskilt om de som reser är ensamma där de kan göra vad som helst) inte ens idag är det många som kör ubertaxis med tesla (det finns!) men huvuddelen gör det för att få en extra inkomst och får ekonomin att gå ihop genom att köra en gammal bil som redan har förlorat mycket i värde) sk svarttaxi. Staten skall ha sin del av kakan. Tesla skall ha sin del. Ser inte att det blir mycket över till ägaren eller att det kommer kosta en del att beställa och då kanske folk väljer någon annan billigare.
Det är också frågan om hur ubertaxis och lyft kommer reagera och agera mot detta konkurrenshot.
Hur skulle de kunna agera? De ligger långt efter inom FSD, detta gör att de är fast med föraren som är den största kostnaden. Även om de mot förmodan ligger bättre till med FSD än vad Elon ger sken av har finns det inga elfordon att tillgå. Då har de dyrare fordon. Teslas kombo är svår att konkurrera mot.

Vad vi såg ikväll tror jag är början på något enormt stort i flera avseenden.

Jag tror så hårt på det att jag är väldigt nära att beställa en ny X med FSD från början. Tror annars att priset på FSD relativt snart kommer att kanske tiofaldigas.
Användarvisningsbild
Teslaägare

Inlägg av default »

Zalman3 skrev:
Nvidia svar på Elons påståenden.

Nvidia Corp. NVDA, +0.02% said in a statement Monday that Tesla Inc. TSLA, -0.02% was wrong in describing its self-driving computer as more powerful than Nvidia's, which Tesla used until it began developing its own chip. "Tesla was inaccurate in comparing its Full Self Driving computer at 144 TOPS of processing with Nvidia Drive Xavier at 21 TOPS," a spokesman said in an email. "The correct comparison would have been against Nvidia's full self-driving computer, Nvidia Drive AGX Pegasus, which delivers 320 TOPS for AI perception, localization and path planning." The statement also contends that "while Xavier delivers 30 TOPS of processing, Tesla erroneously stated that it delivers 21 TOPS. Moreover, a system with a single Xavier processor is designed for assisted driving AutoPilot features, not full self-driving." Tesla showed off its new chip and other self-driving information at an event earlier Monday. Tesla shares finished Monday's session with a 3.9% decline, while Nvidia stock increased 1.2%.
Alla Teslor som produceras har FSD computer. Pegasus finns inte i någon produktionsbil idag och drar dessutom 500W. Jag tycker inte det är oärligt att Tesla jämför FSD computer med det chip de använt tidigare.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

deffe skrev:
akeller skrev:
RoadFury skrev:

Mjukvarupresentarionen är dock mycket bättre! Men de behöver visa tekniken i verkligheten. Låta dem åka med i bilarna som kan visa vad de har idag så de fattar vad som kommer finnas om ett år från Tesla.
Jag tyckte elon sa att de som var på plats skulle få provåka hela dagen.
Jupp och tror dessutom allt kommer visas/spelas in. Räknar jag iaf med.

Även om allt skulle funka 100% korrekt redan idag så tar det 3-4 år innan vi ens kan drömma om det i Sverige. Vi har utöver dom vanliga säkerhetsdetaljerna att tänka på även detta med att vi kommer få tiotusentals arbetslösa taxichafförer och liknande anställda inom loppet av något år när alla Tesla ägare lånar ut sin bil i Tesla nätverket.

Detta kommer inte uppskattas av alla, om det lyckas.
Någon mer än jag som ser arbetslösa taxichafförer som beställer en Tesla ride med ett fejk konto och sedan förstör bilen för att den gjorde dom arbetslösa :cry:
Kanske måste lägga till en funktion att inte stanna om beställaren har rånarluva ;)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Jan-Erik Sebestyen

Inlägg av Jan-Erik Sebestyen »

Jerker skrev:
Här är en film. Ganska imponerande.

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Jan-Erik Sebestyen skrev:
Jerker skrev:

Nästan sjukt imponerande faktiskt :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Schelin
Teslaägare

Inlägg av Schelin »

Bjelke skrev:
Jan-Erik Sebestyen skrev:
Jerker skrev:

Nästan sjukt imponerande faktiskt :)
Häftigt video, normal körningen verkar vara klar. Skönt då köper man två model 3, intäkter ca 600 000kr/år det kan jag leva på Bild.

S75D sep 2016
S75D dec 2018
Skriv svar