Re: 8/3 Södermalm - Trosta - Tyskland (och Ionity)
Postat: 09 mar 2019 20:14
av Lophornis
Jag har slutat använda webbsidan för betalning på ionity för det är så bökigt. Använder pluggsurfing Rfid brickan istället har funkat alla gånger jag laddat i Sverige alla fall.
Läste någonstans att Tesla inte har standard protokoll i ccs kontakten så kan vara därför det krånglar på hpc laddarna.
Re: 8/3 Södermalm - Trosta - Tyskland (och Ionity)
Postat: 09 mar 2019 20:20
av boreno
TiborBlomhall skrev:
Kan det vara så att du har Nordea kort och glömt låsa upp den för internetbetalning?
Nej, betalningen var ju det enda som fungerade
Ionity har inte byggt ett robust system helt enkelt. Av alla snabbladdare jag kollat in så är det bara Tesla som verkar bygga in best-effort i att hantera felsituationer.
Tillbaka till reseberättelsen:
• Varje gång jag laddar längre än 30 minuter på SuC så startar bilen om sina system. Laddningen avbryts och startar om ibland också. Men det är robust, automatiskt och ger ingen tidsförlust att bråka om.
• Vid ett tillfälle startade mjukvaran om under körning. Var inga problem dock.
• Bilen kränger mycket i sidvind. När haglet föll gungade hela bilen.
• Superchargers visar ju hur många lediga stolpar som finns, vad jag kan se är det filtrerat på CCS. Snyggt!
• Öppnade bakluckan efter regnet och det blev lite blött.
• Filbyte åt vänster med AP fungerar alltid, åt höger 2ggr av 3.
• Förvaringsutrymmena är utmärkta! Fack lite här och var, mycket bättre än S.
• Appen rapporterar att SuC nästan är klar redan vid 72%, på MS var det 80%. Kan vara en generell ändring de gjort dock.
Jag har sett minst 10 Model 3 bara här i Tyskland hittills! Och på förra laddstoppet stod 3 Audi eTron och laddade:
Re: 8/3 Södermalm - Trosta - Tyskland (och Ionity)
Postat: 09 mar 2019 23:42
av petterwiktander
Finns inte pin-to-drive?
Re: 8/3 Södermalm - Trosta - Tyskland (och Ionity)
Postat: 10 mar 2019 09:36
av kangru
petterwiktander skrev:
Finns inte pin-to-drive?
Jo det finns.
Re: 8/3 Södermalm - Trosta - Tyskland (och Ionity)
Min erfarenhet är att jag gör den sträckan på ca 190Wh/km under samma förutsättningar med min S90D, 21” vinterdäck.
Jag får inte grepp om förbrukningen i den här bilen. Nu ska jag ladda fullt och slipstreama helvetet ur bilen tills blåsan nästan spricker, då ska jag väl lyckas få ned förbrukningen under mina rekord med S:en?!
Jag har för övrigt noterat att bilen saknar range mode.
Re: 8/3 Södermalm - Trosta - Tyskland (och Ionity)
Postat: 10 mar 2019 11:03
av JonasH
Den saknar väl rangemode eftersom batteriet saknar uppvärmning om jag fattat rätt.
Men jag kan ha fel. Har hänt förut...
Re: 8/3 Södermalm - Trosta - Tyskland (och Ionity)
Postat: 10 mar 2019 11:22
av boreno
JonasH skrev:
Den saknar väl rangemode eftersom batteriet saknar uppvärmning om jag fattat rätt.
Nej, det stämmer inte.
Re: 8/3 Södermalm - Trosta - Tyskland (och Ionity)
Min erfarenhet är att jag gör den sträckan på ca 190Wh/km under samma förutsättningar med min S90D, 21” vinterdäck.
Jag får inte grepp om förbrukningen i den här bilen. Nu ska jag ladda fullt och slipstreama helvetet ur bilen tills blåsan nästan spricker, då ska jag väl lyckas få ned förbrukningen under mina rekord med S:en?!
Jag har för övrigt noterat att bilen saknar range mode.
Hur mycket trafik när du kört med MS resp nu? Min erfarenhet av Tyskland är att förbrukningen är avsevärt lägre när man kör ”normalt” med ICE bil och jag vill tro att det beror på att en vältrafikerad Autobahn innebär ett enda stort slipstreamande. Är det däremot lite trafik sticker förbrukningen upp igen.
Re: 8/3 Södermalm - Trosta - Moers (och Ionity)
Postat: 10 mar 2019 12:23
av boreno
Nu slipstreamar jag genom Danmark!
Nu börjar det se bra ut:
Re: 8/3 Södermalm - Trosta - Moers (och Ionity)
Postat: 10 mar 2019 12:57
av boreno
• Typical Wh/km verkar vara satt till absurt låga värdet 155 i den här bilen.
• Jag hör intermittent vinande vindljud från ventilationen (även när den är av), i så låg hastighet som 90km/h
• Jag får nästan 10Wh/km sämre siffror än i min S90D när jag slipstreamar.
Re: 8/3 Södermalm - Trosta - Moers (och Ionity)
Postat: 10 mar 2019 13:59
av boreno
124Wh/km senaste 50km! Vid 85-95km/h. Fint väder, viss sidvind.
Uppdatering: kolla!
Re: 8/3 Södermalm - Trosta - Moers (och Ionity)
Postat: 10 mar 2019 16:48
av Andr3as
Jag börjar misstänka att Nokians dubbfria 20” är extra mjuka och klibbiga. Har du provat känna på gummit? (Kan vara svårt att få ut något av det om man inte är däcknörd.)
Utgår ifrån att du har rekommenderar däcktryck...
Edit: Killgissar på hög nivå nu men kollar däckspecen på Nokians sida. Det verkar som 20” har avsevärt lägre load index. Kombinerat med att 20” skulle vara mer prestandan riktar SKULLE det kunna tala för ovan resonemang. Men som sagt, killgissning de lux. Förtydligande/ det är snarare den låga profilen än 20” specifikt som skulle vara anledningen.
Re: 8/3 Södermalm - Trosta - Moers (och Ionity)
Postat: 10 mar 2019 17:04
av Verdi
Andr3as skrev:
Jag börjar misstänka att Nokians dubbfria 20” är extra mjuka och klibbiga. Har du provat känna på gummit? (Kan vara svårt att få ut något av det om man inte är däcknörd.)
Utgår ifrån att du har rekommenderar däcktryck...
Edit: Killgissar på hög nivå nu men kollar däckspecen på Nokians sida. Det verkar som 20” har avsevärt lägre load index. Kombinerat med att 20” skulle vara mer prestandan riktar SKULLE det kunna tala för ovan resonemang. Men som sagt, killgissning de lux. Förtydligande/ det är snarare den låga profilen än 20” specifikt som skulle vara anledningen.
Nokians dubbfria är visserligen extremt mjuka men de är också bland det mest lättrullade du kan sätta på en bil.
Re: 8/3 Södermalm - Trosta - Moers (och Ionity)
Postat: 10 mar 2019 17:13
av Andr3as
Verdi skrev:
Andr3as skrev:
Jag börjar misstänka att Nokians dubbfria 20” är extra mjuka och klibbiga. Har du provat känna på gummit? (Kan vara svårt att få ut något av det om man inte är däcknörd.)
Utgår ifrån att du har rekommenderar däcktryck...
Edit: Killgissar på hög nivå nu men kollar däckspecen på Nokians sida. Det verkar som 20” har avsevärt lägre load index. Kombinerat med att 20” skulle vara mer prestandan riktar SKULLE det kunna tala för ovan resonemang. Men som sagt, killgissning de lux. Förtydligande/ det är snarare den låga profilen än 20” specifikt som skulle vara anledningen.
Nokians dubbfria är visserligen extremt mjuka men de är också bland det mest lättrullade du kan sätta på en bil.
Mitt resonemang är just att detta kan skilja profiler emellan. Men som sagt, jag vet inte. Vad jag VET är att ett däck med avsevärt mjukare gummi kommer rulla avsevärt tyngre.
Därtill skulle 20”-fälgarna vara särskilt olyckliga ur aerodynamisk aspekt men det borde inte göra att förbrukningen blir hög även vid slipstreaming.
Re: 8/3 Södermalm - Trosta - Moers (och Ionity)
Postat: 10 mar 2019 17:15
av boreno
Blåste igenom Danmark utan stopp. Busdorf-Löddeköpinge 420km, 143Wh/km. Saknades lite kräm för att köra hela vägen till Todtaholm, men inte mycket.
Re: 8/3 Södermalm - Trosta - Moers (och Ionity)
Postat: 10 mar 2019 17:21
av Andr3as
Ang däcken:
Nokian klassar 20” till nivå ”C” avseende förbrukning.
18” & 19” till nivå ”B”
Kan också tilläggas att 245/40 20” får nivå ”B”.
Någon skillnad är det då antagligen på gummiblandningen. Det här blir dessutom värre när temperaturen ökar såsom i Tyskland nu...
Re: 8/3 Södermalm - Trosta - Moers (och Ionity)
Postat: 10 mar 2019 20:37
av taliz
Verdi skrev:
Andr3as skrev:
Jag börjar misstänka att Nokians dubbfria 20” är extra mjuka och klibbiga. Har du provat känna på gummit? (Kan vara svårt att få ut något av det om man inte är däcknörd.)
Utgår ifrån att du har rekommenderar däcktryck...
Edit: Killgissar på hög nivå nu men kollar däckspecen på Nokians sida. Det verkar som 20” har avsevärt lägre load index. Kombinerat med att 20” skulle vara mer prestandan riktar SKULLE det kunna tala för ovan resonemang. Men som sagt, killgissning de lux. Förtydligande/ det är snarare den låga profilen än 20” specifikt som skulle vara anledningen.
Nokians dubbfria är visserligen extremt mjuka men de är också bland det mest lättrullade du kan sätta på en bil.
Ju mjukare ju trögare, det säger sig själv.
Mjukhet är bra för fäste/friktion, hårdhet för det motsatta.
Tyckte jag tom märkte skillnad på mina 16" på min Volvo. Hade Nokian r2, och de kändes mkt "trögare" än sommardäcken.
Re: 8/3 Södermalm - Trosta - Moers (och Ionity)
Postat: 10 mar 2019 21:42
av Wahll
kler skrev:
boreno skrev:
Legato skrev:
Haha det blev ju inte mindre kryptiskt av det svaret iaf
kler skrev:
Enligt gällande hastighetsbegränsning?
Jag måste få se dem live innan det är för sent!
Helvete vad mäktiga de är.
Jag minns när jag hörde The Model första gången när jag var 14. Kärlek vid första öronkastet.
Das model... Bitte
Re: 8/3 Södermalm - Trosta - Moers (och Ionity)
Postat: 10 mar 2019 21:43
av Wahll
Bjelke skrev:
boreno skrev:
Legato skrev:
Haha det blev ju inte mindre kryptiskt av det svaret iaf
kler skrev:
Enligt gällande hastighetsbegränsning?
Jag måste få se dem live innan det är för sent!
Ja dom skulle jag också vilja se live
Kommer till Göteborg i sommar om jag minns rätt.
Re: 8/3 Södermalm - Trosta - Moers (och Ionity)
Postat: 11 mar 2019 02:01
av boreno
Hemma igen. Återkommer med slutrapport.
Re: 8/3 Södermalm - Trosta - Moers (och Ionity)
Postat: 11 mar 2019 05:33
av Bjelke
Det ser vi fram emot
Re: 8/3 Södermalm - Trosta - Moers (och Ionity)
Postat: 11 mar 2019 21:13
av Andr3as
Boreno och ni andra som har fått bilen och kör den nu när vi fått lite kallare väder.
Hur upplever ni klimatkomforten från glastaket/-taken? Blir det ett påtagligt köldras?
Re: 8/3 Södermalm - Trosta - Moers (och Ionity)
Postat: 13 mar 2019 23:35
av M3apan
boreno skrev:
Hemma igen. Återkommer med slutrapport.
Vet inte vilken väntan som är mest spännande just nu... den på den här slutrapporten eller leverans av trean.
Re: 8/3 Södermalm - Trosta - Moers (och Ionity)
Postat: 14 mar 2019 00:02
av TiborBlomhall
Andr3as skrev:
Boreno och ni andra som har fått bilen och kör den nu när vi fått lite kallare väder.
Hur upplever ni klimatkomforten från glastaket/-taken? Blir det ett påtagligt köldras?