Svårare än att manuellt hålla avstånd till framförvarande. Ändå är det rejält mkt bekvämare med adaptiv farthållare.nek0 skrev:Är det så svårt att vrida ratten 10-15 grader?taliz skrev:Behövs inte mkt för att det skall vara värt kostnaden IMO.HelectriC skrev:Gillar man att sponsra Tesla utan att få nåt för det, så kan det ju vara aktuellt att köpa till FSD. Men om man förväntar något för pengarna, så är det helt bortkastat. Bilarna som säljs nu eller redan har levererats kommer med största sannolikhet aldrig bli självkörande med den hårdvara och lagstiftning som är. Lagstiftningen kommer kanske ändras på sikt, men hårdvaran är för dålig för att klara full självkörning om man är utanför spikraka motorvägar och fint väder i USA.
En så liten sak som att den själv kan byta fil på motorväg är en sån grej IMO.
Just nu är det ju förbjudet av EU, men när det väl tillåts blir det ju plötsligt väldigt mycket bekvämare att köra långt.
Här är en video som visar att man faktiskt kommit en bra bit, i USA är ju regelverket betydligt mer tillåtande dvs kunderna kan dra nytta av mer funktionalitet.
Uppgraderat till FSD
Moderator: Redaktion
Re: Uppgraderat till FSD
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Uppgraderat till FSD
Säger inte att det är värt 66kkr men det är irriterande med filbytena med den AP som är standard nu (inte den gamla AP1 eller enhanced AP). Först ska man blinka sedan avaktiver AP med ett ryck i ratten och en ”plong” som belöning. Tar du i för mycket så kommer bilen vingla till och det blir allmänt obekvämt. Sedan kan du byta fil och placera bilen helt rätt i filen och sedan aktivera AP igen med ännu ett ”plong”. Missar du att lägga bilen centrerat i filen kommer den gunga in sig till rätt läge, och passagerarna blir irriterade igen. Jag antar att den är designad för att vara så irriterande den bara kan bli eftersom de bevisligen kan göra det bättre med AP1 och EAP.
Re: Uppgraderat till FSD
Jag förstår inte svaret.Vad är det som är så svårt med att blinka, vrida ratten ? Det gör man inte hela tiden. Hålla avstånd är bra mycket mer jobb tycker jag.taliz skrev:Svårare än att manuellt hålla avstånd till framförvarande. Ändå är det rejält mkt bekvämare med adaptiv farthållare.nek0 skrev:Är det så svårt att vrida ratten 10-15 grader?taliz skrev:Behövs inte mkt för att det skall vara värt kostnaden IMO.HelectriC skrev:Gillar man att sponsra Tesla utan att få nåt för det, så kan det ju vara aktuellt att köpa till FSD. Men om man förväntar något för pengarna, så är det helt bortkastat. Bilarna som säljs nu eller redan har levererats kommer med största sannolikhet aldrig bli självkörande med den hårdvara och lagstiftning som är. Lagstiftningen kommer kanske ändras på sikt, men hårdvaran är för dålig för att klara full självkörning om man är utanför spikraka motorvägar och fint väder i USA.
En så liten sak som att den själv kan byta fil på motorväg är en sån grej IMO.
Just nu är det ju förbjudet av EU, men när det väl tillåts blir det ju plötsligt väldigt mycket bekvämare att köra långt.
Här är en video som visar att man faktiskt kommit en bra bit, i USA är ju regelverket betydligt mer tillåtande dvs kunderna kan dra nytta av mer funktionalitet.
Uppgraderat till FSD
Det gör man hela tiden om man kör på en vältrafikerad motorväg, tex E6 Helsingborg-Lomma som jag ofta kör. Extremt mycket lastbilar och saktfärdiga människor.nek0 skrev:Jag förstår inte svaret.Vad är det som är så svårt med att blinka, vrida ratten ? Det gör man inte hela tiden. Hålla avstånd är bra mycket mer jobb tycker jag.taliz skrev:Svårare än att manuellt hålla avstånd till framförvarande. Ändå är det rejält mkt bekvämare med adaptiv farthållare.nek0 skrev:Är det så svårt att vrida ratten 10-15 grader?taliz skrev:Behövs inte mkt för att det skall vara värt kostnaden IMO.HelectriC skrev:Gillar man att sponsra Tesla utan att få nåt för det, så kan det ju vara aktuellt att köpa till FSD. Men om man förväntar något för pengarna, så är det helt bortkastat. Bilarna som säljs nu eller redan har levererats kommer med största sannolikhet aldrig bli självkörande med den hårdvara och lagstiftning som är. Lagstiftningen kommer kanske ändras på sikt, men hårdvaran är för dålig för att klara full självkörning om man är utanför spikraka motorvägar och fint väder i USA.
En så liten sak som att den själv kan byta fil på motorväg är en sån grej IMO.
Just nu är det ju förbjudet av EU, men när det väl tillåts blir det ju plötsligt väldigt mycket bekvämare att köra långt.
Här är en video som visar att man faktiskt kommit en bra bit, i USA är ju regelverket betydligt mer tillåtande dvs kunderna kan dra nytta av mer funktionalitet.
Många verkar tyvärr numera tycka det är såpass jobbigt att de inte ens bemödar flytta sig från vänsterfilen utan ligger kvar och blockerar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Uppgraderat till FSD
Om den lilla ”byta fil”-detaljen är värd 60/70 tusen, så känns det som man har för mycket pengartaliz skrev:Behövs inte mkt för att det skall vara värt kostnaden IMO.HelectriC skrev:Gillar man att sponsra Tesla utan att få nåt för det, så kan det ju vara aktuellt att köpa till FSD. Men om man förväntar något för pengarna, så är det helt bortkastat. Bilarna som säljs nu eller redan har levererats kommer med största sannolikhet aldrig bli självkörande med den hårdvara och lagstiftning som är. Lagstiftningen kommer kanske ändras på sikt, men hårdvaran är för dålig för att klara full självkörning om man är utanför spikraka motorvägar och fint väder i USA.
En så liten sak som att den själv kan byta fil på motorväg är en sån grej IMO.
Just nu är det ju förbjudet av EU, men när det väl tillåts blir det ju plötsligt väldigt mycket bekvämare att köra långt.
Här är en video som visar att man faktiskt kommit en bra bit, i USA är ju regelverket betydligt mer tillåtande dvs kunderna kan dra nytta av mer funktionalitet.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14