Sida 4 av 8

Re: AP 3.0 (nya datorn) på M3:orna till EU?

Postat: 07 feb 2019 21:19
av Jeppe_E
LarsL skrev:
Men det verkar ju handla om funktionen som automatiskt byter fil, alltså navigering medautopilot, eller är de som skriver och jag förvirrad?

Är ju iofs inte omöjligt att det är så attEU fått den nya hårdvaran och att mjukvaran inte funkar än.
Det kan ju vara så spännande som att Tesla försöker få Navigate on Autopilot godkänd i EU tillsammans med Model 3. För så som jag förstått det, så är den inte det än? Så två smällar på samma fluga så att säga :lol:

Re: AP 3.0 (nya datorn) på M3:orna till EU?

Postat: 07 feb 2019 21:38
av frippan
De vill säkert ha med sentry mode & dog mode som skall aktiveras nästa vecka.

Re: AP 3.0 (nya datorn) på M3:orna till EU?

Postat: 07 feb 2019 21:54
av anna__
Finns Summons i Sverige ännu?
Tex att den kan köra ut från garage eller p-plats själv

Re: AP 3.0 (nya datorn) på M3:orna till EU?

Postat: 07 feb 2019 22:06
av frippe
anna__ skrev:
Finns Summons i Sverige ännu?
Tex att den kan köra ut från garage eller p-plats själv
Med app men inte via fob så funkar summon i Europa.

Re: AP 3.0 (nya datorn) på M3:orna till EU?

Postat: 07 feb 2019 22:25
av Feddan
anna__ skrev:
Finns Summons i Sverige ännu?
Tex att den kan köra ut från garage eller p-plats själv
Bara manuell styrning fram/bak via appen. Inte att bilen backar ut ur garaget själv på morgonen som Elon sa en gång i tiden.

Re: AP 3.0 (nya datorn) på M3:orna till EU?

Postat: 08 feb 2019 06:07
av Legato
Feddan skrev:
anna__ skrev:
Finns Summons i Sverige ännu?
Tex att den kan köra ut från garage eller p-plats själv
Bara manuell styrning fram/bak via appen. Inte att bilen backar ut ur garaget själv på morgonen som Elon sa en gång i tiden.
Men just detta ska ligga nära i tiden rent funktionellt. Sen är frågan om det tillåts eller ej...

https://www.google.com/amp/s/www.teslar ... -musk/amp/

Re: AP 3.0 (nya datorn) på M3:orna till EU?

Postat: 08 feb 2019 09:54
av TiborBlomhall
Meanwhile in China...:
Tesla makes Enhanced Autopilot standard for Model 3 in China
https://www.teslarati.com/tesla-enhance ... el-3-china

Det skulle varit skönt att ha sluppit betala 55 tusen spänn för den...

Re: AP 3.0 (nya datorn) på M3:orna till EU?

Postat: 08 feb 2019 10:02
av anna__
TiborBlomhall skrev:
Meanwhile in China...:
Tesla makes Enhanced Autopilot standard for Model 3 in China
https://www.teslarati.com/tesla-enhance ... el-3-china

Det skulle varit skönt att ha sluppit betala 55 tusen spänn för den...

De känns surt :( varför de ska få det inkluderat och vi ska behöva betala och att de dessutom har möjligheten att köpa LR RWD, detta är det enda negativa jag känner för Tesla att de inte gäller samma för alla länder så som hos andra tillverkare.
Samt att de hux flux kan ändra priserna från en månad till nästa!

Re: AP 3.0 (nya datorn) på M3:orna till EU?

Postat: 08 feb 2019 10:18
av SR-71-BlackBird
TiborBlomhall skrev:
Meanwhile in China...:
Tesla makes Enhanced Autopilot standard for Model 3 in China
https://www.teslarati.com/tesla-enhance ... el-3-china

Det skulle varit skönt att ha sluppit betala 55 tusen spänn för den...
Kanske en "liten" present för oss som var tidigt ute? :D

Re: AP 3.0 (nya datorn) på M3:orna till EU?

Postat: 08 feb 2019 10:20
av TiborBlomhall
anna__ skrev:
varför de ska få det inkluderat och vi ska behöva betala och att de dessutom har möjligheten att köpa LR RWD
För att de är världens största bilmarknad och vi är inte det?

Re: AP 3.0 (nya datorn) på M3:orna till EU?

Postat: 08 feb 2019 10:29
av anna__
TiborBlomhall skrev:
anna__ skrev:
varför de ska få det inkluderat och vi ska behöva betala och att de dessutom har möjligheten att köpa LR RWD
För att de är världens största bilmarknad och vi är inte det?

Det kvittar väl i det stora hela? Det är fortfarande runt 300.000 miljoner i enbart de länder som den finns tillänglig i nu..
Så det resonemanget köper jag tyvärr inte! Förstår att Tesla vill komma in på markanaden i Kina men det finns fortfarande många alternativa tillverkare här också så det borde ligga i Teslas intresse att faktiskt satsa här också.

Re: AP 3.0 (nya datorn) på M3:orna till EU?

Postat: 08 feb 2019 10:33
av Jeppe_E
TiborBlomhall skrev:
anna__ skrev:
varför de ska få det inkluderat och vi ska behöva betala och att de dessutom har möjligheten att köpa LR RWD
För att de är världens största bilmarknad och vi är inte det?
Precis. Dessutom (oavsett hur många dollarmiljonärer som finns i Kina) så är det en konkurrensutsatt marknad, med många elbilar som tillverkas i landet. Eftersom allting finns i bilarna och tekniken redan är utvecklad, så är det (även om det minskar Teslas intäkter per såld enhet) ingen utgift för Tesla Snarare en möjlighet att sälja fler bilar. Men eftersom konkurrensen inte finns på samma sätt i Europa, så är det bra mycket enklare att ta betalt för funktionaliteten här.

Re: AP 3.0 (nya datorn) på M3:orna till EU?

Postat: 08 feb 2019 10:36
av Jeppe_E
anna__ skrev:
TiborBlomhall skrev:
anna__ skrev:
varför de ska få det inkluderat och vi ska behöva betala och att de dessutom har möjligheten att köpa LR RWD
För att de är världens största bilmarknad och vi är inte det?

Det kvittar väl i det stora hela? Det är fortfarande runt 300.000 miljoner i enbart de länder som den finns tillänglig i nu..
Så det resonemanget köper jag tyvärr inte! Förstår att Tesla vill komma in på markanaden i Kina men det finns fortfarande många alternativa tillverkare här också så det borde ligga i Teslas intresse att faktiskt satsa här också.
Nej, inte riktigt så. Bilarna finns i pipeline, men inte på marknaden. Det är ju först som Tesla blir utsatt för konkurrens som de behöver agera på pris/funktioner. Om försäljningen inte skulle uppnå satta mål, först då behöver de agera.

Re: AP 3.0 (nya datorn) på M3:orna till EU?

Postat: 08 feb 2019 10:58
av helix
anna__ skrev:
TiborBlomhall skrev:
Meanwhile in China...:
Tesla makes Enhanced Autopilot standard for Model 3 in China
https://www.teslarati.com/tesla-enhance ... el-3-china

Det skulle varit skönt att ha sluppit betala 55 tusen spänn för den...

De känns surt :( varför de ska få det inkluderat och vi ska behöva betala och att de dessutom har möjligheten att köpa LR RWD, detta är det enda negativa jag känner för Tesla att de inte gäller samma för alla länder så som hos andra tillverkare.
Samt att de hux flux kan ändra priserna från en månad till nästa!
Vad spelar det för roll vad en produkt kostar i ett annat land eller världsdel? Man måste såklart göra jämförelsen utifrån lagar/regler/skattesatser/subventioner/konkurrens osv för varje enskilt land.

Exempelvis kostar en Volvo XC90 FRÅN 1.440.000kr i Danmark. Samma bil kostar mindre än halva priset i Sverige trots att det bara är 2 mil mellan Köpenhamn och Malmö :D

Vad gäller Kina så har de höga importtullar för produkter ej producerade i Kina, vilket gör att Teslas bilar blir svåra att konkurrera med inhemska produkter när alla tariffer läggs på för import. Tesla kan då komma runt detta något och erbjuda ett mer konkurrenskraftigt pris genom att inkludera AP i Kina.

Re: AP 3.0 (nya datorn) på M3:orna till EU?

Postat: 08 feb 2019 11:05
av anna__
helix skrev:
anna__ skrev:
TiborBlomhall skrev:
Meanwhile in China...:
Tesla makes Enhanced Autopilot standard for Model 3 in China
https://www.teslarati.com/tesla-enhance ... el-3-china

Det skulle varit skönt att ha sluppit betala 55 tusen spänn för den...

De känns surt :( varför de ska få det inkluderat och vi ska behöva betala och att de dessutom har möjligheten att köpa LR RWD, detta är det enda negativa jag känner för Tesla att de inte gäller samma för alla länder så som hos andra tillverkare.
Samt att de hux flux kan ändra priserna från en månad till nästa!
Vad spelar det för roll vad en produkt kostar i ett annat land eller världsdel? Man måste såklart göra jämförelsen utifrån lagar/regler/skattesatser/subventioner/konkurrens osv för varje enskilt land.

Exempelvis kostar en Volvo XC90 FRÅN 1.440.000kr i Danmark. Samma bil kostar mindre än halva priset i Sverige trots att det bara är 2 mil mellan Köpenhamn och Malmö :D

Vad gäller Kina så har de höga importtullar för produkter ej producerade i Kina, vilket gör att Teslas bilar blir svåra att konkurrera med inhemska produkter när alla tariffer läggs på för import. Tesla kan då komma runt detta något och erbjuda ett mer konkurrenskraftigt pris genom att inkludera AP i Kina.

Nu är det ju så att en LR AMD kostar i princip samma sak här!

Re: AP 3.0 (nya datorn) på M3:orna till EU?

Postat: 08 feb 2019 11:10
av helix
anna__ skrev:
helix skrev:
anna__ skrev:
TiborBlomhall skrev:
Meanwhile in China...:
Tesla makes Enhanced Autopilot standard for Model 3 in China
https://www.teslarati.com/tesla-enhance ... el-3-china

Det skulle varit skönt att ha sluppit betala 55 tusen spänn för den...

De känns surt :( varför de ska få det inkluderat och vi ska behöva betala och att de dessutom har möjligheten att köpa LR RWD, detta är det enda negativa jag känner för Tesla att de inte gäller samma för alla länder så som hos andra tillverkare.
Samt att de hux flux kan ändra priserna från en månad till nästa!
Vad spelar det för roll vad en produkt kostar i ett annat land eller världsdel? Man måste såklart göra jämförelsen utifrån lagar/regler/skattesatser/subventioner/konkurrens osv för varje enskilt land.

Exempelvis kostar en Volvo XC90 FRÅN 1.440.000kr i Danmark. Samma bil kostar mindre än halva priset i Sverige trots att det bara är 2 mil mellan Köpenhamn och Malmö :D

Vad gäller Kina så har de höga importtullar för produkter ej producerade i Kina, vilket gör att Teslas bilar blir svåra att konkurrera med inhemska produkter när alla tariffer läggs på för import. Tesla kan då komma runt detta något och erbjuda ett mer konkurrenskraftigt pris genom att inkludera AP i Kina.

Nu är det ju så att en LR AMD kostar i princip samma sak här!
Japp... och det är förmodligen ett för högt pris i Kina för att kunna konkurrera på den Kinesiska marknaden. Därav inkluderar Tesla AP i priset för att göra deras erbjudande mer konkurrenskraftigt. För de Europeiska marknaderna väljer man en annan paketering.

Ta en titt på hur de Europeiska biltillverkarna säljer sina bilar i USA. Där är mycket mer standardutrustning i bilarna och erbjuds ofta "Premium packages" för en spottstyver jämfört med vad vi i Europa får betala för samma utrustning. Att paketera och erbjuda produkterna på olika sätt i olika världsdelar är inget konstigt alls och definitivt inget där Tesla skiljer sig från andra biltillverkare.

Re: AP 3.0 (nya datorn) på M3:orna till EU?

Postat: 08 feb 2019 11:16
av kallekula
anna__ skrev:
De känns surt :( varför de ska få det inkluderat och vi ska behöva betala och att de dessutom har möjligheten att köpa LR RWD, detta är det enda negativa jag känner för Tesla att de inte gäller samma för alla länder så som hos andra tillverkare.
Samt att de hux flux kan ändra priserna från en månad till nästa!
Det stämmer inte alls. Alla tillverkare har olika priser och erbjudande på olika marknader. Det gäller inte enbart bilar heller. Big Mac är ju ett klassiskt exempel som har helt olika priser på olika marknader.

Sen är det väl klart det är surt att något är dyrare hos oss. Men jag bor ändå hellre i Sverige än i Kina :)

Re: AP 3.0 (nya datorn) på M3:orna till EU?

Postat: 08 feb 2019 11:18
av Jeppe_E
anna__ skrev:
helix skrev:
anna__ skrev:
TiborBlomhall skrev:
Meanwhile in China...:
Tesla makes Enhanced Autopilot standard for Model 3 in China
https://www.teslarati.com/tesla-enhance ... el-3-china

Det skulle varit skönt att ha sluppit betala 55 tusen spänn för den...

De känns surt :( varför de ska få det inkluderat och vi ska behöva betala och att de dessutom har möjligheten att köpa LR RWD, detta är det enda negativa jag känner för Tesla att de inte gäller samma för alla länder så som hos andra tillverkare.
Samt att de hux flux kan ändra priserna från en månad till nästa!
Vad spelar det för roll vad en produkt kostar i ett annat land eller världsdel? Man måste såklart göra jämförelsen utifrån lagar/regler/skattesatser/subventioner/konkurrens osv för varje enskilt land.

Exempelvis kostar en Volvo XC90 FRÅN 1.440.000kr i Danmark. Samma bil kostar mindre än halva priset i Sverige trots att det bara är 2 mil mellan Köpenhamn och Malmö :D

Vad gäller Kina så har de höga importtullar för produkter ej producerade i Kina, vilket gör att Teslas bilar blir svåra att konkurrera med inhemska produkter när alla tariffer läggs på för import. Tesla kan då komma runt detta något och erbjuda ett mer konkurrenskraftigt pris genom att inkludera AP i Kina.

Nu är det ju så att en LR AMD kostar i princip samma sak här!
Vet inte riktigt hur du tänker Anna :)

Men en LR AWD kostar 499.000 yuan i Kina. Det är 686.000kr. Bilen kostar 659.000 i Sverige. Vet inte hur det är med incitament i Kina, men det verkar inte som den är inräknad på Teslas Kinesiska sida. Där är priset, efter bränslebesparing 631.000 kr. I Sverige kostar en LR AWD även utan medräknade bränslebesparingar 600.000. Så en LR AWD i Kina är dyrare oavsett.

Re: AP 3.0 (nya datorn) på M3:orna till EU?

Postat: 08 feb 2019 11:21
av anna__
Jeppe_E skrev:
anna__ skrev:
helix skrev:
anna__ skrev:
TiborBlomhall skrev:
Meanwhile in China...:
Tesla makes Enhanced Autopilot standard for Model 3 in China
https://www.teslarati.com/tesla-enhance ... el-3-china

Det skulle varit skönt att ha sluppit betala 55 tusen spänn för den...

De känns surt :( varför de ska få det inkluderat och vi ska behöva betala och att de dessutom har möjligheten att köpa LR RWD, detta är det enda negativa jag känner för Tesla att de inte gäller samma för alla länder så som hos andra tillverkare.
Samt att de hux flux kan ändra priserna från en månad till nästa!
Vad spelar det för roll vad en produkt kostar i ett annat land eller världsdel? Man måste såklart göra jämförelsen utifrån lagar/regler/skattesatser/subventioner/konkurrens osv för varje enskilt land.

Exempelvis kostar en Volvo XC90 FRÅN 1.440.000kr i Danmark. Samma bil kostar mindre än halva priset i Sverige trots att det bara är 2 mil mellan Köpenhamn och Malmö :D

Vad gäller Kina så har de höga importtullar för produkter ej producerade i Kina, vilket gör att Teslas bilar blir svåra att konkurrera med inhemska produkter när alla tariffer läggs på för import. Tesla kan då komma runt detta något och erbjuda ett mer konkurrenskraftigt pris genom att inkludera AP i Kina.

Nu är det ju så att en LR AMD kostar i princip samma sak här!
Vet inte riktigt hur du tänker Anna :)

Men en LR AWD kostar 499.000 yuan i Kina. Det är 686.000kr. Bilen kostar 659.000 i Sverige. Vet inte hur det är med incitament i Kina, men det verkar inte som den är inräknad på Teslas Kinesiska sida. Där är priset, efter bränslebesparing 631.000 kr. I Sverige kostar en LR AWD även utan medräknade bränslebesparingar 600.000. Så en LR AWD i Kina är dyrare oavsett.
I rest my case!

Re: AP 3.0 (nya datorn) på M3:orna till EU?

Postat: 08 feb 2019 12:07
av Jeppe_E
anna__ skrev:
Jeppe_E skrev:

Vet inte riktigt hur du tänker Anna :)

Men en LR AWD kostar 499.000 yuan i Kina. Det är 686.000kr. Bilen kostar 659.000 i Sverige. Vet inte hur det är med incitament i Kina, men det verkar inte som den är inräknad på Teslas Kinesiska sida. Där är priset, efter bränslebesparing 631.000 kr. I Sverige kostar en LR AWD även utan medräknade bränslebesparingar 600.000. Så en LR AWD i Kina är dyrare oavsett.
I rest my case!
:lol: Den frasen brukar man ju använda när man lagt fram bevis som är obestridbara. Så det borde väl vara jag som skulle sagt det ;)

Naturligtvis hade det varit trevligt om AP ingått i priset, men bilen kostar vad den gör och antingen har man råd med den eller inte. Eller man kanske skulle säga, antingen tycker man det är värt pengarna eller inte :)

Re: AP 3.0 (nya datorn) på M3:orna till EU?

Postat: 08 feb 2019 12:38
av hakan_k
Jeppe_E skrev:
anna__ skrev:
Jeppe_E skrev:

Vet inte riktigt hur du tänker Anna :)

Men en LR AWD kostar 499.000 yuan i Kina. Det är 686.000kr. Bilen kostar 659.000 i Sverige. Vet inte hur det är med incitament i Kina, men det verkar inte som den är inräknad på Teslas Kinesiska sida. Där är priset, efter bränslebesparing 631.000 kr. I Sverige kostar en LR AWD även utan medräknade bränslebesparingar 600.000. Så en LR AWD i Kina är dyrare oavsett.
I rest my case!
:lol: Den frasen brukar man ju använda när man lagt fram bevis som är obestridbara. Så det borde väl vara jag som skulle sagt det ;)

Naturligtvis hade det varit trevligt om AP ingått i priset, men bilen kostar vad den gör och antingen har man råd med den eller inte. Eller man kanske skulle säga, antingen tycker man det är värt pengarna eller inte :)
För min del blev det:
Är det värt det - Nej.
Har jag råd med det - Nej.
Är det så tekniskt intressant att jag ändå väljer det - Ja.

Så det blev EAP i alla fall fast det var nej på de första frågeställningarna.

Re: AP 3.0 (nya datorn) på M3:orna till EU?

Postat: 08 feb 2019 13:57
av Jeppe_E
hakan_k skrev:
Jeppe_E skrev:
anna__ skrev:
Jeppe_E skrev:

Vet inte riktigt hur du tänker Anna :)

Men en LR AWD kostar 499.000 yuan i Kina. Det är 686.000kr. Bilen kostar 659.000 i Sverige. Vet inte hur det är med incitament i Kina, men det verkar inte som den är inräknad på Teslas Kinesiska sida. Där är priset, efter bränslebesparing 631.000 kr. I Sverige kostar en LR AWD även utan medräknade bränslebesparingar 600.000. Så en LR AWD i Kina är dyrare oavsett.
I rest my case!
:lol: Den frasen brukar man ju använda när man lagt fram bevis som är obestridbara. Så det borde väl vara jag som skulle sagt det ;)

Naturligtvis hade det varit trevligt om AP ingått i priset, men bilen kostar vad den gör och antingen har man råd med den eller inte. Eller man kanske skulle säga, antingen tycker man det är värt pengarna eller inte :)
För min del blev det:
Är det värt det - Nej.
Har jag råd med det - Nej.
Är det så tekniskt intressant att jag ändå väljer det - Ja.

Så det blev EAP i alla fall fast det var nej på de första frågeställningarna.
Fast nej, eftersom du beställde det så hade du råd med det. Eller hur? :lol:

Re: AP 3.0 (nya datorn) på M3:orna till EU?

Postat: 08 feb 2019 14:48
av hakan_k
Jeppe_E skrev:
hakan_k skrev:
Jeppe_E skrev:
anna__ skrev:
Jeppe_E skrev:

Vet inte riktigt hur du tänker Anna :)

Men en LR AWD kostar 499.000 yuan i Kina. Det är 686.000kr. Bilen kostar 659.000 i Sverige. Vet inte hur det är med incitament i Kina, men det verkar inte som den är inräknad på Teslas Kinesiska sida. Där är priset, efter bränslebesparing 631.000 kr. I Sverige kostar en LR AWD även utan medräknade bränslebesparingar 600.000. Så en LR AWD i Kina är dyrare oavsett.
I rest my case!
:lol: Den frasen brukar man ju använda när man lagt fram bevis som är obestridbara. Så det borde väl vara jag som skulle sagt det ;)

Naturligtvis hade det varit trevligt om AP ingått i priset, men bilen kostar vad den gör och antingen har man råd med den eller inte. Eller man kanske skulle säga, antingen tycker man det är värt pengarna eller inte :)
För min del blev det:
Är det värt det - Nej.
Har jag råd med det - Nej.
Är det så tekniskt intressant att jag ändå väljer det - Ja.

Så det blev EAP i alla fall fast det var nej på de första frågeställningarna.
Fast nej, eftersom du beställde det så hade du råd med det. Eller hur? :lol:
Nja, egentligen inte. Blir nog ganska tufft ekonomiskt, men "Det kostar att ligga på topp". :)

Re: AP 3.0 (nya datorn) på M3:orna till EU?

Postat: 08 feb 2019 15:28
av Kalle
Jeppe_E skrev:
hakan_k skrev:
Jeppe_E skrev:
anna__ skrev:
Jeppe_E skrev:

Vet inte riktigt hur du tänker Anna :)

Men en LR AWD kostar 499.000 yuan i Kina. Det är 686.000kr. Bilen kostar 659.000 i Sverige. Vet inte hur det är med incitament i Kina, men det verkar inte som den är inräknad på Teslas Kinesiska sida. Där är priset, efter bränslebesparing 631.000 kr. I Sverige kostar en LR AWD även utan medräknade bränslebesparingar 600.000. Så en LR AWD i Kina är dyrare oavsett.
I rest my case!
:lol: Den frasen brukar man ju använda när man lagt fram bevis som är obestridbara. Så det borde väl vara jag som skulle sagt det ;)

Naturligtvis hade det varit trevligt om AP ingått i priset, men bilen kostar vad den gör och antingen har man råd med den eller inte. Eller man kanske skulle säga, antingen tycker man det är värt pengarna eller inte :)
För min del blev det:
Är det värt det - Nej.
Har jag råd med det - Nej.
Är det så tekniskt intressant att jag ändå väljer det - Ja.

Så det blev EAP i alla fall fast det var nej på de första frågeställningarna.
Fast nej, eftersom du beställde det så hade du råd med det. Eller hur? :lol:
och det var alltså värt det också, annars hade du ju inte valt det i slutändan ;)

Re: AP 3.0 (nya datorn) på M3:orna till EU?

Postat: 08 feb 2019 15:39
av Jeppe_E
Kalle skrev:

och det var alltså värt det också, annars hade du ju inte valt det i slutändan ;)
Nej, man kan fortfarande tycka att det inte är värt pengarna :lol:

Vi fattar inte alltid rationella beslut

Lite som mitt beslut att lägga till R-design på min bil bara för att få min XC60 nedlackad :lol:
(sedan följde det ju med en del annat kuligt)